Scooter - 30 Years of "Hardcore"

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Scooter - 30 Years of "Hardcore"

Legg inn av Frank.N.Steen »

Alright crew, enjoy this track! Yes! Aaaah!

Bilde
16. Scooter - Faster Harder Scooter (1999)

Man gikk inn med store forventninger i det ungdomskolen var tilbake, både til det kommende skoleåret men også hva Scooter ville levere med deres første singel fra det nye albumet Back to the Heavyweight Jam.
Både låttittel, coveret og musikkvideoen hintet om et tøffere og mer motivert band, som ønsket å overraske og hvorfor de ikke tok mer i bruk gitarer er et lite mysterium, ettersom det virket å fungere utmerket med Fire og nå Faster Harder Scooter.

Denne ekstra "punchen" medførte til at tyskerne var tilbake igjen på radio og tv, samt VG Lista med ei solid 15 plass, og nå var det flere på skolen som gikk rundt å nynnet og sang med på refrenget i storefri.
En annen ting som var umulig å ikke legge merke til, var at bandet hadde nå en ny logo og hvor bruken av militærs skrift og megafon ga en grei indikasjon på at de ikke ville ta det med ro fremover.

Denne singelutgaven kom i likhet med How Much is the Fish? med ei fin og behagelig instrumental i Monolake, som en hørte på nærmest daglig sensommer-høst 99.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

I'm the Candyman, also known as Dave
Dave from Sheffield, furthermore known as the Screaming Lord
But you can call me Ice
Ice Ice baby! Super machine! Ahhh!


Bilde
17. Fuck the Millennium (1999)

Låtas tittel er visstnok basert på KLF og deres utgave, men usikker på om det er særlig til likhet i musikken.
Hypen rundt det kommende millennium lå tykt i siste månedene av 1999, og mye prat om at computere og internett ville gå til helvete, og dommedag var ikke langt unna, mens de fleste på skolen var mer bekymret for å havna på feil fest når vi skulle ta overgangen mot et nytt århundre.

Scooter ga et greit utrykk for hva de synes om år 2000, og selv om singelen ikke maktet å gjenta suksessen til Faster Harder Scooter på hitlistene, så ble den og dens tyngre albumversjon kjapt store favoritter i mine ører.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

This is a real monster tune
Coming up with the motherfucking bassdrum
Let me hear ya
Hi yoh yoh yoh
Hi yeah yeah yeah


Bilde
18. I'm Your Pusher (2000)

Etter å ha levert to klassiske singler med Faster Harder Scooter og Fuck the Millennium, gikk en inn mot sommer 2000 med skyhøyde forventninger.
Første og eneste tegn til at noe var på gang, kom gjennom ei reklame på MTV (ofte sent på nettene) via finske Rantarock og hvor særlig Darudes - Sandstorm fikk mye plass, mens Scooter ble kun nevnt hadde ei ny låt på gang, og intet mer enn det.

Deretter måtte en slukøra innse at det var gjennom en i klassen, man først fikk nyss om hva en hadde i vente. "TIDENES SCOOTER LÅT, JÆVLA RÅ!" var hans bidrag, og da ble jo ikke spenningen noe mindre.

Dessverre måtte en innse etter et par gjennomlyttinger, at Scooters 18ende singel var ei gedigen nedtur.
Låta tok nok en gang i bruk skotske sekkepiper, men ellers hørtes det ikke særlig imponerende ut, mer forhastet og et resultat av latskap og husker at bandet selv angret på hvor dårlig forberedt de var med studio skiva Sheffield som kom ut senere samme året, og var det dårligste de hadde gjort til da.

Når en hører igjen I'm Your Pusher i dag, er det stadig ingen stor opplevelse, bare skuffelse og nei, tror det var her man begynte å innse at kjærligheten for Scooter, hvert fall deres nyere musikk, det hadde nådd ei slags naturlig slutt.

Vel, helt til deres neste singel ble sluppet i butikkene.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

If I could stop the time to reach for sublime
Things getting strange like up an down
If you could read my mind it's hard to find


Bilde
19. She's the Sun (2000)

Den andre og siste singelen fra det ellers skuffende albumet Sheffield, kom gjennom den overraskende avslappende balladen She's the Sun, der bar preg av et asiatisk lydbilde og alltids foretrukket den fremfor deres andre rolige forsøk med Break It Up.

Med på singelen var også Scooters eget lille musikkprosjekt ved navn Ratty og Sunrise (Ratty's Inferno):

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Candyman, the dope jam
Ice, the mad rhymer
The pitch shifter
The quick trigger


Bilde
20. Posse - I Need You On the Floor (2001)

Etter den skuffende Sheffield skiva, så lå det litt mer forventninger knyttet til kommende Scooter singel/album.
I forkant var det også mye frustrasjon og forvirring rundt rykter om at den nye singelen hadde blitt sluppet ut på Napster, eller om det var nok ei runde med falske håp.

Nevnte Napster gjorde det ikke lett, og i en kort tid trodde man at Scooter remix til ei kommende Modern Talking singel - Win the Race, var første smakebit på ting som skulle komme. Det var feil, og deretter dukka ei instrumental og forlenget miks av Posse (I Need You On the Floor) ut, men også her var det mye rart på lur.

Men til slutt, etter mye rot og skuffelse, ankom Posse butikkene i slutten av mai og husker at gjenhøret med Smurfine (Nikk) og heliumballongstemmen i hop med lynkvikke pianoriff, det gjorde bra utslag.

Likevel, uansett hvor mye en selv digga den nye singelen, virket det som Scooter hadde mista grepet på norske lytterne, hvert fall på singelfronten.
Senere den sommeren ankom skiva We Bring the Noise!, som steg opp til ei sterk 12 plass på albumlista her til lands, og viste at norske fansen hadde ikke svikta fullstendig.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bow shalak
Tell me where's the party
All I wanna do
Is chasing the punani


Bilde
21. AiiI Shot the DJ (2001)

Andre singelen fra skiva We Bring the Noise! bød opp til en noe annerledes versjon av Aiii Shoot the DJ, og denne gang virket det som at bandet forsøke å hive seg på suksess figuren Ali G, og selv om det ikke er han som stiller opp i videoen, er det visstnok ei kjent tysk komiker.

Aldri likt denne særlig godt, verken album utgaven eller singelen. Men formelen med smurfe vokal og pianoriff ble nok en gang tungt benyttet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Love, peace and unity
Siberia, the place to be
The K, the L, the F and the -ology
Hallelujah!


Bilde
22. Ramp! The Logical Song (2001)

Scooter virket å ha mista litt av sin listeposisjon blant norske fans, hvert fall når det gjaldt singlene deres.
Faster Harder Scooter var den siste som maktet å komme seg inn på VG-Lista Topp 20 i sensommer 1999, selv da tok det ikke lange tiden før det bar rett ut igjen.

Neste 5 singlene greide ikke å gjenta bragden, men på albumfronten hadde jo forrige fullengder i We Bring the Noise! kommet seg opp på ei respektabel 12 plass på Topp 40 Albumlista. Fullt mulig deres beste plassering der, siden 90-tallet.
Likevel, husker at enkelte krasse kritikere forventet (i omtalen av nevnte 2001 album) at dette ville forhåpentligvis bli det aller siste Norge kom til å høre fra tyskerne, og vel, slik gikk det altså ikke.

For de var nå særdeles produktive i perioden 2001-2003, der 1 Live album, 2 studio album, 3 samlere samt ørten svære hits herjet på hitlister, radio, tv og først ut var deres oppdaterte versjon av Supetramps gamle slager The Logical Song i slutten av 2001.

Denne hørte man først i en instrumental 20-30 sekunder utgave, over gamle forumet til bandet og hadde ikke vært så gira på nytt Scooter materiale siden 1998. Tror også de skulle spille i Askimhallen, men usikker på om det noen gang ble noe av.

Når Ramp! The Logical Song til slutt tok av blant lytterne, bidro det i et enorm comeback for bandet og den toppa listene i flere uker når en bikka over 2002.
Smurfestemmen returnerte, for ente gang men hjalp kanskje på å benytte seg av en såpass uimotståelig fengende melodi i The Logical Song.

Den ble også bandets største hit i en rekke andre land, der i blant England og når de så tok veien over til Norge, var det via et latterlig show under finalen av Big Brother 2002 eller 2003, hvor en av medlemmene nærmest mister eller glipper synthen i gulvet, men selvsagt påvirket det ikke "Live" forestillingen deres.

En annen ting som gikk igjen med denne hiten, var jo at det var kanskje den første av singlene deres som kom i ei sånn døll tynn papirlomme, og dette irriterte meg, ettersom de bare "forsvant" mellom de fyldigere plastikkcoverne.
Mulig det var for å redusere plastmengden, men for en fysisk samler var det noe herk.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

It's not a bird, it's not a plane ...
It must be Dave who's on the train...


Bilde
23. Nessaja (2002)
Scooter lå definitivt ikke på latsiden i 2002, hvor de i vinters herjet som verst med Ramp! The Logical Song, og hvorfor gi seg mens leken var god?
Svaret kom ikke mange månedene senere med Nessaja, og selv om den ikke maktet å gjenta første plassen som forrige hadde gjort, lå den nå lenge i toppsiktet.

Dette tror jeg faktisk var den nest siste singelen man kjøpte fra bandet, nok ei gang i kjip papirtynn utgave og husker at det to ulike musikkvideoer, og på de sene kvelder i helgene kunne en få med seg den usensurerte versjonen. Var vel ikke særlig sjokkerende saker, noe pupp og rumpe, men tror de gjentok dette med neste video også.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Yee-haw!
Respect to the man in the ice cream van
Over and out


Bilde
24. Weekend (2003)
I det man bikka vinter 2003 hadde nok interessen for ei ny Scooter singel falt langt bakom skjema for interessante utgivelser på musikkfronten.
Men det ble jo til at man av gammel vane, for nedi byen og kjøpte inn det som skulle bli den til nå aller siste singelen fra det holdet.

Husker egentlig fint lite av låta og melodien, var vel videoen som ble litt interessant, da i likhet med forgjengeren ble det informert om ei usensurert nattvideo med pupper og rumper.
Noe med ei slags orgie av creepy munkelignende nisser, lettkledde babes, enda mer gufne replikaer av H.P. Baxxter og noen kledd opp i middelalderske ridderdrakter og alt minna litt om den ville varulv orgien fra Howling 2: Your sister a is a Werewolf Bitch (1985) med Sybil Danning og Christopher Lee.

På den tid var en blitt mer opptatt av Nirvana og Ringenes Herre filmene og bøkene, så Scooter var liksom ikke helt det store lenger.
Men her til lands ble det ei ny dose med suksess, da låta klatra helt til ei sterk tredjeplass og ikke lenge etter kom da skiva The Stadium Techno Experience, som også ble mitt siste innkjøpte Scooter album.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Rumble in the jungle!
Aah!

Bilde
25. The Night (2003)

Nok ei singel hvor en følte albumversjonen var mer givende, så droppa å kjøpe inn, og virket som den slags også hadde smitta over på de norske tilhengerne. Ettersom der bandet hadde nytt 3 svære hits på rekke og rad, greide ikke The Night å overbevise kjøperne om å løpe ned butikken for å sikre seg en ny runde Scooter featurering Smurfine og en eller annen gammal hit fra 70-80-tallet samplet tungt.

Selv håpet jeg at Roll Baby Roll fra albumet The Techno Stadium Experience, skulle bli den neste singelen, og hadde ei tøff sample av ABBAS - Arrival, som senere har blitt byttet ut, sikkert på grunn av rettigheter eller at svenskene mislikte bruken av den vakre låta deres.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Velger å avslutte singlene, da etter The Night var en rimelig ferdig med Scooter i vår-sommer 2003, og var ikke før en god stund etter, klar over at det var ei tredje utgivelse fra det holdet i Maria (I Like It Loud).
Har jo i grunn null kjennskap til 90-95 prosent av det de gjorde både i singel og albumformat fra 2004 og opp til i år, og orker ikke tråle meg gjennom alt det, selv om enkelte "nyere" låter ala One (Always Hardcore) slettes ikke er så gyselig en gang i blant.

Slenger heller inn litt omtale av favorittskivene og de ikke fullt så likandes de neste gjenværende dagene av Mai:

Bilde
...and the Beat Goes On! (1995)

Debutskiva er og forblir deres beste, rett og slett fordi her har de ikke "perfeksjonert" Scooter soundet, og hvor H.P. Baxxter får ikke dominere så mye som ellers, samt at mye av materialet ble jo til i perioden 1993-1994 gjennom rene instrumentale låter, gjort når de gikk under navnet The Loop! og ikke Scooter.

Men det er jo selvsagt forståelig at når Hyper Hyper ble en så stor monsterhit, så flyttet de raskt fokus mot å gjøre langt mer av den slags, fremfor å gå tilbake til slikt som ikke var særlig salgbart.

Husker enda hvor stort det var å finne albumet i ei Akers Mic butikk nederst i Karl Johans Gate, rundt 1998-99. Ettersom det var sjeldent lett å spore opp deres eldre utgivelser, og det å bestille dem via butikk tok ofte evigheter.
Kunne ikke vente med å høre det i sin helhet, og var fullt klar over hitene Move Your Ass, Hyper Hyper, Friends og Endless Summer, men alt det andre var ikke fullt så kjent.

Åpningssporet Different Reality, hinta om et langt varmere og futuristisk lydbilde, der gradvis bygger seg opp mens det legges på mer og mer, før alt kommer sammen igjen og over i ei herlig avslutning fra rundt 03:23 og utover.
Det er noe rent og nesten elegant over alt sammen, og sikkert mulig de har "lånt" fra andre artister også her, men dette er nå hva man så gjerne skulle ønsket at de lagde mye mer av, kanskje ei hel skive kun med lignende musikk.

Ei man derimot hadde hørt tidligere, var jo den behagelige og gradvis oppløftende Rhapsody in E, som var inkludert på ei samler fra 1998.
Igjen er det kombinasjon av avslappende, melodiøse og deretter hvordan den bygger mot noe større og aldri blir kjedelig eller gjentagende.

Raving in Mexico, er kanskje ikke ei avslappende låt, men en som fint oppsummerer et mer typisk rave prega melodi og stil, men igjen det er noe heftig og oppløftende med hvordan bygger seg opp og bare kjører hardt i vei.

Cosmos er kanskje den som en har alltids vært ekstra svak for, igjen ei tidvis veldig behagelig og fin låt, med et futuristisk sound, og når den tar av så er det vanskelig å sitte stille.

Beautiful Vibes innehar ei smurfevokal men det er særlig de tøffe breakbeatsa (eller noe i den duren) og den plutselig overgangen til det fine og stemningsfulle piano/synth temaet som gjør den så spesiell i mine ører.
Det er lyden av sommer, sol og god stemning.

Valgte å benytte meg av versjonene uten det falske studiopublikummet og introen til Baxxter, da disse fremhever mye av det en skulle ønsket bandet lagde mer av, men dessverre sjeldent gjorde resten av karrieren.

Alt i alt, ei skive som har forblitt værende en av mine favoritt CDer, og ville lett inkludert den på ei topp 50 liste over de mest givende og kanskje mer viktig, innflytelsesrike albumene, som bidro i at en ble langt mer interessert i selve albumformatet, og ikke kun singler og enkeltlåter.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Back to the Heavyweight Jam (1999)

Etter ei småskuffende start på kapittel 2 i No Time To Chill (1998), virket det som at Scooter var langt mer motiverte i studio, og første hint kom i den røffere Faster Harder Scooter sensommeren 1999.
Og når en omsider fikk tak i det kommende albumet Back to the Heavyweight Jam samme høst, så var det et mye mer hardtslående utgave som leverte den kanskje mest stødige og gjennomførte skiva siden debuten.

Her gikk det i mer hard trance møter techno, fremfor den lettere dancen de prøve og feilet litt for mye med tidligere, og passet i grunn bra med deres nye oppdaterte bandlogo, som hadde noe militært og disiplinert over seg.

Skiva innledes med ei kort intro i Keyser Soze før det braker løs med den fantastiske instrumentale Watch Out, kanskje deres beste av denne variant på tampen av 90 og tidlig 00-tallet.

En annen som imponerte, var albumversjonen av Fuck the Millennium som også slo godt fra seg, og fullstendig overlegen den lystigere singelutgaven.


Det var også rom for mer avslappende og overraskende "tunge" stunder, i den fine Psycho mens det avsluttende No Release står lett igjen som noe av det bedre fra kapittel 2 eraen.

Alt i alt, deres soleklart nest beste fullengder, og fra en tid der man følte at de faktisk prøvde å fornye seg, og husker at for en gangs skyld fikk de noe bra omtale av plateanmeldere, til en forandring.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Wicked! (1996)

Fikk denne på CD av en eldre slektning, og han må ha drukna seg i parfyme, for selv i dag stinker det av CD bookleten.
Uansett, Wicked! var ei sånn sjelden skive man var lenge på utkikk etter, men aldri fant i noen butikker. Først senere når en hadde den i heimen, da fant man den under besøk til Kristiansand.

Scooter var meget produktive i 1996, først Our Happy Hardcore utgitt i våren og så senhøsten ankom altså Wicked! og føltes ut som det bedre av de to albumene. Førstnevnte var litt for ujamnt og forhasta, men neste ut fremsto som et litt mer gjennomført arbeid.
Likevel, det var ikke helt uten skuffelser, der forsøket på å gjøre ballade/dance i Don't Let It Be Me var tidvis fæl og selv om Break It Up har mykna noe i øregangene, så ble to roliglåter litt vel i overkant mye.

Da var da det jo fint at man fikk noen flotte og meget solide instrumentale bidrag, først gjennom Awakening deretter Coldwater Canyon. Som kombinerte det avslappende, oppbyggende til total take-off på utmerket vis:


We Take You Higher var den man ønsket mest skulle vært ei singel fra skiva, og I'm Raving var jo allerede ei hit.

Av andre minneverdige albumkutt, så huskes godt Zebras Crossing the Street som ei man alltid har likt:

Lydbildet var mer varmt og romantisk enn forgjengerens røffere preg, med innslag av nevnte ballader, men også tydelig inspirert av suksessen til Robert Miles og hans uhyre populære piano-trance fra samme år.

Happy hardcore biten var fortsatt ikke helt viska ut, men synd de ikke plukka ut de beste fra Our Happy Hardcore og smelta dem i hop med de beste fra tredje fullengder, da ville nok ei langt bedre plate vært et faktum.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Our Happy Hardcore (1996)

Andreskiva var ei som bidro i mye sinne og frustrasjon vår-sommer 1999, der man desperat forsøkte å finne ei butikk som kunne bestille den for meg, og til slutt tok det en mindre evighet før den ankom.
Men der og da føltes det himmelsk bra når en fikk albumet i klypene, og gledet seg som en liten unge på veien hjem igjen til å få endelig høre det i sin helhet.

Tittelen lever vel litt opp til lydbildet, det er meget kjappe og hurtige melodier og rytmer i drift, happy hardcore for fullt i større perioder, men også innslag av noen utrolig fengende og fine instrumentale partier.

Men etter å ha gjort seg opp en mening etter utallige besøk senere, innså en vel at skiva var ei stor nedtur til sammenligning med debuten.
Det virket ujamnt og ikke alle sporene var like interessante å høre igjen.

Noe som var nytt, kanskje ikke banebrytende på den tid men av interesse var jo at CDen inneholdt ei CD-Rom med musikkvideoer, intervjuer og attpåtil et bilrace spill med bandet i hovedsetene.

Albumets mest kjente spor er jo singlene Back in the U.K. og Billy Idol coveren Rebel Yell, men komediefiguren Bruno gjorde Crank It Up om til ei slags tema låt for nevnte karakter på 00-tallet.

Av favoritt spor, er det pianodrevne Stuttgart en av de store favorittene:

Tittelkuttet gir oss mye gode minner og skulle virkelig ha vært utgitt som ei potensiell singel.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
No Time to Chill (1998)

Med et nytt medlem i Axel Coon, starter kapittel 2 opp med hiten How Much is the Fish? og fortsatte med skiva No Time to Chill.
Denne ble tungt spilt i sensommer og langt inn i høst 1998, men så sa det liksom stopp og siden har skiva veldig sjeldent blitt avspilt i sin helhet.

Alt er ikke totalræv, det er faktisk noen overraskende gode spor men sammenligne med Back to the Heavyweight Jam føltes det ut som de famla litt i mørket, og spilte for sikkert.

Foruten nevnte hit og den fine Billy Idol coveren av Eyes Without a Face, så er det helt klart sistesporet Time and Space som står seg best ut:

Særlig mer er det ikke å si om albumet, det var stort der og da, ettersom Scootermanien var på sitt største, men utover samme høst startet en å oppdage en del andre artister og album, og plutselig var ikke tyskerne like spennende lenger. Men alt det forandra seg jo 1 år senere, med ny singel og album på vei, heldigvis av den bedre sorten.

Låta Expecting more from Ratty, hintet også om at de hadde noe på gang utenom Scooter navnet, og skulle senere bli et lite mysterium blant fansen, da 3 voksne menn i rottekostymer prydet ulike bilder, og om det var bandet eller noen andre, så ble det til slutt at ei video og singel utgivelse 2 år senere kom med Sunrise (Here I Am).

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Helt glemt bort Scooter siste tiden, men innser at av albumene deres etter de man har bragt opp (og hørt eller tidligere eid), så er det vel ikke for mye å skrive om.

Mulig en mekker ei kjapp oppsummering av topp 10 lister med favoritt singlene rangert, instrumentale og album, men det får bli en annen gang.

Rave nation! Stay tuned!
Bilde

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»