Yr bommer på høye/lave temperaturer

Svar
VivaLV

Yr bommer på høye/lave temperaturer

Legg inn av VivaLV »

Hadde tilsvarende tråd på VGD.
Men det virker som yr sliter med de høye lave temperaturene.
Mener de meldt svært høye temperaturer i uka som var, men ble stort sett normale.

Nå flommer media nok engang over over at de melder 30 grader i midten av denne uka. Men ser ut som yr nok engang bommer.
Fremdeles varmt, men 25 grader er ett lite stykke fra 30 grader.

Her bl..a. en avisartikkel. Ble skrivd lørdag og da meldt de faktisk 32 grader i Hokksund i dag 30. mai!!!

anbessa

Legg inn av anbessa »

Send gjerne noen varmegrader nordover. Løp gjennom en snøskur her på søndag, og fyrer i ovnen daglig. Dessverre treffer Yr blink på slikt vær, og melder lite bedring fremover.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

VivaLV skrev: tir mai 30, 2023 11:55 am Hadde tilsvarende tråd på VGD.
Men det virker som yr sliter med de høye lave temperaturene.
Mener de meldt svært høye temperaturer i uka som var, men ble stort sett normale.

Nå flommer media nok engang over over at de melder 30 grader i midten av denne uka. Men ser ut som yr nok engang bommer.
Fremdeles varmt, men 25 grader er ett lite stykke fra 30 grader.

Her bl..a. en avisartikkel. Ble skrivd lørdag og da meldt de faktisk 32 grader i Hokksund i dag 30. mai!!!
Enig. Her meldes det 7 grader, men så blir det bare 5.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

I går sto det 23 grader og sol hele neste uke. Nå: 18-19 grader og overskyet😭

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

TheBaseline skrev: tir mai 30, 2023 1:16 pm I går sto det 23 grader og sol hele neste uke. Nå: 18-19 grader og overskyet😭
Høres helt grusomt ut.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

VivaLV skrev: tir mai 30, 2023 11:55 am Hadde tilsvarende tråd på VGD.
Men det virker som yr sliter med de høye lave temperaturene.
Mener de meldt svært høye temperaturer i uka som var, men ble stort sett normale.

Nå flommer media nok engang over over at de melder 30 grader i midten av denne uka. Men ser ut som yr nok engang bommer.
Fremdeles varmt, men 25 grader er ett lite stykke fra 30 grader.

Her bl..a. en avisartikkel. Ble skrivd lørdag og da meldt de faktisk 32 grader i Hokksund i dag 30. mai!!!
En værmelder legger fram prognoser på hvordan været blir. Disse kommer med en (mattematisk) grad av usikkert. Jo lenger fram, jo større usikkerhet.

Yr meldte 30 grader på onsdag i Oslo-området for noen dager siden, men siden de hele tiden justerer sine prognoser basert på innkommende data er nå prognosen på 24 grader.

En værmelder forteller deg ikke hva været vil bli. Han forteller deg hvilket vær det mest sannsynlig vil bli slik situasjonen er her og nå.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Rexwiller skrev: tir mai 30, 2023 1:17 pm
TheBaseline skrev: tir mai 30, 2023 1:16 pm I går sto det 23 grader og sol hele neste uke. Nå: 18-19 grader og overskyet😭
Høres helt grusomt ut.
Det er faktisk stor forskjell på 18 og 23 grader. 18 grader er genservær og 23 grader er badevær.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Yr melder nesten alltid 8- 10 grader lavere temperatur i Bangkok enn det det er, også.
Jævlig irriterende.
Akkurat nå melder YR 28 grader i Bangkok, mens thailands meteorologiske institutt sier at det er 37, 3 grader.

fargerik

Legg inn av fargerik »

I dag melder YR maks 37 grader i Chiang Mai (Thailand) mens meteorologen der sier 42,4 grader.
Det siste stemmer. Har venner som bor der, som sier det samme. Norsk værmelding melder alltid feil.
Her i Fredrikstad har de dog truffet bra med varslene i det siste.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Nå har yr nok engang meldt 30 grader mandag 12. juni også oppimot 30 grader i dagene før.
Så får vi se om de denne tredje gangen treffer på tropevarmen!!!

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Som fluefisker så er det mengden og retning på vinden som jeg legger merke til at de bommer mest på.
Der er de frustrerende dårlig stadig vekk

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

VivaLV skrev: lør jun 03, 2023 3:46 pm Nå har yr nok engang meldt 30 grader mandag 12. juni også oppimot 30 grader i dagene før.
Så får vi se om de denne tredje gangen treffer på tropevarmen!!!
Det er 9 dager til, ikke hold pusten.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

VivaLV skrev: tir mai 30, 2023 11:55 am Hadde tilsvarende tråd på VGD.
Men det virker som yr sliter med de høye lave temperaturene.
Mener de meldt svært høye temperaturer i uka som var, men ble stort sett normale.

Nå flommer media nok engang over over at de melder 30 grader i midten av denne uka. Men ser ut som yr nok engang bommer.
Fremdeles varmt, men 25 grader er ett lite stykke fra 30 grader.

Her bl..a. en avisartikkel. Ble skrivd lørdag og da meldt de faktisk 32 grader i Hokksund i dag 30. mai!!!
Appen på min mobil viser både Yr og Storm sitt vær side om side.
Yr viser alltid høyere temper enn Storm, og Yr sine temper slår aldri til her jeg bor.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det er en tendens til at temperaturen øker utover i langtidsperioden. Vi har sett tidligere at når det nærmer seg, dras temperaturene litt ned – når det kjøres flere prognoser. Den som ligger ute på Yr nå kan være litt i overkant. Jeg tenker at vi kan ha litt is i magen og se hvor høyt det blir, innleder vakthavende meteorolog Espen Biseth Granan ved Meteorologisk institutt overfor Avisa Oslo.

https://www.nettavisen.no/nyheter/har-d ... 95-1135921

Men hvorfor klarer de ikke å justere disse modellene, da? Merkelig.

To uker på rad nå at jeg har irritert meg over kolleger som har, som alle andre, kastet et blikk på Yr og formidlet "nyheten": "Det skal bli 30 grader til hæja...."

Jeg prøver å orientere dem om at dette er en prognose, og at det slett ikke er sikkert.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Winnowill skrev: lør jun 03, 2023 3:54 pm
VivaLV skrev: tir mai 30, 2023 11:55 am Hadde tilsvarende tråd på VGD.
Men det virker som yr sliter med de høye lave temperaturene.
Mener de meldt svært høye temperaturer i uka som var, men ble stort sett normale.

Nå flommer media nok engang over over at de melder 30 grader i midten av denne uka. Men ser ut som yr nok engang bommer.
Fremdeles varmt, men 25 grader er ett lite stykke fra 30 grader.

Her bl..a. en avisartikkel. Ble skrivd lørdag og da meldt de faktisk 32 grader i Hokksund i dag 30. mai!!!
Appen på min mobil viser både Yr og Storm sitt vær side om side.
Yr viser alltid høyere temper enn Storm, og Yr sine temper slår aldri til her jeg bor.
For andre steder viset Storm stort sett alltid høyere temperaturer.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Disse genererte temperaturen varier for neste dag flere ganger om dager, ofte med 4-6 graders forskjell på denne tiden av året.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Hos YR ser jeg at det stort sett varsler for lavt noen dager fremover, altså at de justeres opp.
Om vinteren er det at man under-antar kuldegrader på samme måten, da blir det etter hvert spådd kaldere.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Været»