Tippeligaspill

Svar
vadefugl

Re: Tippeligaspill

Legg inn av vadefugl »

Newcastle United-Arsenal, begge lag scorer mål til 1.50 i odds

startelver

Legg inn av startelver »

vadefugl skrev: lør mai 06, 2023 8:30 pm Newcastle United-Arsenal, begge lag scorer mål til 1.50 i odds
Feil tråd

AlexandrsJelisejevs
Innlegg: 387

Legg inn av AlexandrsJelisejevs »

Brann voldsom favoritt på oddsen. Går for en BTTS her når man får godt over 2 i odds, bør være bra muligheter for en 3-1, 4-1 kanskje.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

AlexandrsJelisejevs skrev: man mai 08, 2023 4:56 pm Brann voldsom favoritt på oddsen. Går for en BTTS her når man får godt over 2 i odds, bør være bra muligheter for en 3-1, 4-1 kanskje.
Enig i at det er et godt spill, kommer tydeligvis mye penger på Brann. Spilt ned fra 1,25 til 1,15 - det er veldig mye på en slik lavoddser.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

En kjapp oppsummering av forrige runde før vi tar fatt på den som starter i kveld. Hovedspillet var egentlig helt udramatisk, det luktet ikke mål av oppgjøret på Nadderud. Men så kom to mål i sluttminuttene, begge etter corner og da kommer flashback til syke oddssmeller tidligere - de fleste oddsspillere har kanskje litt posttraumatisk stresslidelse?

Lite tvil om at verdien var på Vålerenga-siden, så det var en god vurdering. Det bygger seg opp til en krise på Lerkendal, men det er kraftig overdrivelse å legge skylden på Rekdal. Det er ikke han som er ansvarlig for spillelogistikk og ser man på stallen til RBK så er den ikke bedre enn midt på tabellen lag. De solgte all offensiv kraft i vinter og da kan de ikke skylde på treneren for at det er kjedelig. Så er ikke Rekdal en god match med RBK, fotball er identitet - men det var like klart da han ble ansatt som det er nå.

De som spilte under i Tromsø trengte dog ikke stresse, det var knapt sjanser i kampen i hele tatt. Men TIL ble snytt for straffespark i nok en VAR-tabbe, og det er klart at et tidlig mål kunne ha endret hvordan kampen hadde utspilt seg. HamKam har virkelig kollapset de to siste rundene, og spørsmålet er om det er tilfeldig eller om det er en dypere krise på gang, i seg selv er det ingen skam å tape mot Molde og den regjerende mesteren var effektive i motsetning til det de har vært tidligere i sesongen. Men måten kameratene forsvarer seg på, både som lag og individuelt, er skremmende.

Aafk fikk sitt første poeng for sesongen, men det var også det eneste å ta med. Klubben går i praksis nå inne i sin tredje kamp uten trener og det er rett og slett ikke bra å ikke ha en avklaring rundt trenerspørsmålet. Norges dårligste drevne klubb. Og sportslig fortsetter det i samme spor. I toppen har Glimt tatt et voldsom tak på serien, med seier over Lillestrøm og et Brann som rotet bort poengene. Jeg syns fortsatt ikke Glimt imponerer så veldig - men de er det lille hakket bedre enn motstanderne. Men tross at Molde er 9 poeng bak så har de vært minst like gode til nå. Fotball er mer tilfeldigheter enn man liker å tro.

Tungt for snøballen, her fikk vi en veldig fin oddsdropp på Viking prematch. Spilt til 1,60 og var 1,45 ved kampstart. Så er ikke jeg den som er mest opptatt av odds ved kampstart for å måle min egen innsats - så stor respekt har jeg ikke for oddsmarkedet at det står for fasit. Og det var noen som blødde kraftig i helga etter å ha spilt både Viking og Brann kraftig ned. Uansett er det litt krise for snøballen, å bomme på 4 av 5 lavoddsere hører til sjeldenheten. La oss håpe at det snur og man plutselig får en lang vinnende rekke.

Status 2023:

Spill: 5

Innsats: 50

Gevinst: 41,2

TBP: 82,4

Status Totalt:

Spill: 335

Innsats: 3350

Gevinst: 3739,55

TBP: 111,6

Snøball:

-770 kroner

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Syns de gode vurderingene i Obos fortsetter, men så var det å treffe riktig på hovedspillet som har vist seg vanskelig de siste rundene. Men jeg er veldig fornøyd med spillet på Jerv, det var en helt jevn match og da er nesten 2 i odds på 2 av 3 utfall mer enn godkjent. Å spille blindt på under-spill i Fredrikstad-kamper har vært det mest lønnsomme i norsk fotball til nå i år. En ny 0-0-kamp og det var faktisk litt heldig at ikke østfoldingene tapte her. Skeid fremstår rett og slett som et godt bortelag og skal nok passe opp på dem som klar underdog fremover.

Sogndal vant fortjent mot Raufoss, litt varierende prestasjon - men toppnivået til Sogndal er veldig høyt og jeg forstår ikke at det ikke blir løftet mer frem. Oddsmarkedet priser de som et nedre halvdel lag selv om det absolutt kan argumenteres for at de er ligaens nest beste lag. Best er naturlig nok Kristiansund, og selv om det ikke gikk på skinner mot Bryne så ble det nye 3 poeng.

Status 2023:

Spill: 6

Innsats: 60

Gevinst: 59,1

TBP: 98,5

Status OBOS Totalt:

Spill: 96

Innsats: 960

Gevinst: 1006,2

TBP: 104,8

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Pga 16.mai på tirsdag så blir det en hektisk lørdag med norsk fotball, og det tyvstarter allerede i ettermiddag der Sandnes Ulf og Kristiansund er først ut. Jeg syns oddsen ser ganske riktig ut der, Sandnes Ulf har vært en skuffelse til nå i år og har ikke vunnet kamp siden serieåpninga. Så jeg forstår absolutt dem som går på KBK til rundt 1,90 - men jeg er fortsatt inne på at divisjonen er veldig jevn og det er sjelden man skal være veldig klar favoritt på bortebane.

Over til lørdagen, og jeg syns Bryne er for stor favoritt. De prises faktisk lavere enn Jerv gjorde da møtte Mjøndalen for to uker siden, og det syns jeg ikke er rimelig. Så er Mjøndalen ikke et godt fotballag, men det har blitt litt bedre etter en fryktelig sesongstart. Bryne har ikke vunnet siden de avgjorde på overtid i serieåpninga, så har de hatt ganske tøft kampprogram. Uansett, til denne oddsen syns jeg det er et autobet på x2.

Nevnte Jerv blir klar underdog på hjemmebane mot Fredrikstad som ikke har sett spesielt bra ut og er kraftig overvurdert i oddsmarkedet. Så har jeg brent meg på Jerv de siste rundene, men prestasjonene har ikke vært dårlig - bare fått veldig dårlig betalt. Ingen grunn til at dem skal være underdog mot et Fredrikstad som knapt skaper sjanser eller scorer mål. Det er sikkert greit å spille under igjen, men jeg syns verdien er klart bedre å gå på Jerv med pengene tilbake ved uavgjort.

Kamp mellom de nyopprykkede, og både Hødd og Moss har fått en god start på sesongen. Før sesongen var nok de fleste inne på at Hødd var det beste av de nyopprykkede og jeg syns nok fortsatt det. Spesielt på hjemmebane gjør det vondt å møte Hødd og jeg mistenker at Moss blir for veike her og det lukter et dødballmål eller to til Hødd. Oddsen har gått kraftig opp på Hødd i løpet av uka, og når man får oppe på 1,90-tallet på -0,25 så syns jeg det er et veldig fint spill. Forsikringen er nok verd det kontra ren hjemmeseier siden det er fare for få mål og uavgjort.

Oddsen på Sogndal har falt, og det er riktig - som jeg har gjentatt gang på gang så er de et godt lag. Og det er kanskje noe verdi fortsatt, så har jeg respekt for Åsane som har prestert klart bedre enn resultatene og før eller senere så vil ballen sprette rett for bergenserne. Ranheim blir for meg overraskende underdog mot Raufoss som utenom første hjemmekamp har vært ganske tamme. Og serielederen har vært bedre på bortebane enn hjemmebane, om det er tilfeldig eller om det har med at motstanderen står høyere på egen hjemmebane er litt tidlig å si. Uansett er autospill til denne oddsen. Jeg tenker være litt grådig å gå for pengene tilbake ved uavgjort over +0,25-varianten, Ranheim er litt enten eller.

Mest underholdning bør det bli mellom Skeid og Start, så over 3 mål kan være aktuelt selv om jeg er litt skeptisk til det når kampprogrammet er tett som nå. Oddsen har falt litt, men har verdi i over 1,90.

Ikke så lett å velge hovedspill denne runden, det er mange å velge mellom. Jeg har brent meg litt på Jerv, så jeg velger tross alt Hødd som rundens hovedspill.

Hovedspill:

Hødd - Moss, hjemmeseier ahc-0,25 - 1,94 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det er sjelden runder i helga kjennes som inneklemt runde, men slik er det når vi har fotballens festdag på tirsdag. Så er alle poeng like mye verd og så får vi se om alle lagene klarer å være like skjerpet nå som på tirsdag.

Vi starter alt i kveld med en interessant underdog på hjemmebane. Odd er et veldig gjennomført lag og hadde de hatt en skikkelig midtspiss så hadde de nok fort kunne kjempe om medalje. Uansett så har de vært best i alle hjemmekampene til nå og da blir det feil at de skal være klar underdog mot et Lillestrøm som har vært klart tvilsom i begge bortekampene til nå i år. Vålerenga var klart best mens de var 11 mot 11 og mot Viking så ble det et fortjent tap. Det er ikke noe lettere å møte Odd enn disse lagene. Blir sikkert tett og jevnt og da er verdien på hjemmelaget. Uavgjortfare, så da skal man nok ta den ekstra forsikringen i +0,25.

Kampen som får mest oppmerksomhet er naturligvis Bodø/Glimt mot Rosenborg, men det vil være å dra det for langt å kalle det et toppoppgjør. Så er Glimt ekstremt store favoritter, i fjor i serieåpninga sto Glimt i 1,47 mot RBK, og for et par runder siden sto Molde i det samme da dem fikk besøk av trønderne. Så jeg syns vel at oddsen er rundt en tidel for lavt på Bodø-laget, og det er sikkert behagelig for Rosenborg å slippe alt press og ha en ren bonuskamp her. Så byr det i mot å spille på RBK slik de ser ut, så får vi se om oddsen kan gå opp slik at man blir "tvunget" til spill.

Jeg er overrasket over at HamKam blir klar favoritt mot Tromsø, de har sett råtten ut de siste kampene og selv om Tromsø har slitt med å skape noe offensivt så har de sett ut som et stabilt bra lag og det bør være nok mot et så defensivt inkompetent lag som kameratene er om dagen. Så liker jeg ikke tidspunktet for kampen sett fra et Tromsø-ståsted, dager før årets viktigste hjemmekamp mot Bodø/Glimt. Jeg skal ikke spille på over 2,5 mål her, men jeg syns det er en overreaksjon på Tromsø sine kamper til nå. Mest for at det jo er to lag på banen og HamKam lekker som en sil. Men tryggest på verdien på bortelaget. Det blir også rundens hovedspill med +0,25.

Sandefjord er kanskje den største overraskelsen - de har tatt på en både i Bergen og Trondheim, og de har ikke tapt siden serieåpninga (hvor dem var skikkelig dårlig). Nå får de besøk av et Viking som jeg trodde var på gang - men som skuffet stort mot Strømsgodset sist. Og på bortebane har de vunnet en seriekamp siden i fjor sommer. Slik sett så er det store favorittstemplet her vanskelig å forstå. Så jeg kommer til å gå for hjemme/uavgjort her.

Under-oddsen i Stabæk - Aalesund har falt, og på 1,70-tallet kjennes det ikke videre interessant ut. Heller ikke hjemmeseier på 1,80-tallet frister videre, og på Aalesund får ingen meg til å sette penger på. Sarpsborg blir også stor underdog på hjemmebane når Brann tar turen østover, og jeg syns det er interessant. Dog har oddsen falt noe, og jeg vil avvente til nærmere kampstart - foreløpig har det brukt å komme penger på Brann mot kampstart.

Molde vinner sikkert, men oddsen er ikke videre interessant. Kveldskampen mellom Haugesund og Vålerenga er åpen, men jeg syns oddsmarkedet hensyntar litt mye at Haugesund har spilt to 0-0 kamper på rappen. Jeg tror det har mer med motstander enn med Haugesund å gjøre, og nå kommer et offensivt innstilt Vålerenga på besøk på lørdag kveld. Jeg syns det lukter mål, og har verdi både på over-spill og begge lag scorer. Selv om oddsen er i høyeste laget for en snøball så går jeg for begge lag scorer som rundens spill der - det er tynt med andre spill, de lavoddserne som er rundt om i ligaen syns jeg ikke innehar verdi så da får man tenke litt kreativt.

Hovedspill:

Ham-Kam - Tromsø, borteseier (ahc+0,25) - 1,90 Pinnacle

Snøball:

Haugesund - Vålerenga. begge lag scorer - 1,71 Coolbet.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ble høydramatisk da hovedspillet gikk veien langt inn i overtiden på Hamar. VAR spilte hovedrollen gjennom hele 2.omgang, og det tok tid - og selv om avgjørelsene ble rett så er det vanskelig å forstå at det skal ta så lang tid, særlig med straffesparket på overtid som var soleklart. TIL er nok det laget som har fått best betalt til nå i år, og oddsmarkedet forventer nok at det blir å jevne seg ut. Oddsmarkedet er blitt veldig sensitiv for underliggende tall. Overtidsscoringen på Hamar var et plaster på såret etter at det ellers var veldig mye marginer i mot, Odd sitt overtidstap svei godt, og selv om det ikke var ufortjent at Viking vant så er det alltid kjipt å få et mål mot seg i sluttminuttet.

Som jeg skrev så bruker det komme penger på Brann på kampdagen, og slik var det denne runden også. Så man fikk over 2 i odds på Sarpsborg poeng til kampstart, og det var nok fort rundens mest feilsatte odds. Sarpsborg vant helt fortjent mot et Brann-lag som virker sliten om dagen - og det er ikke akkurat gunstig dager før en cupfinale. Glimt fortsetter å vinne uten å imponere, det er en god egenskap - men de som spiller på de gule med hovedlinja i hjemmekampene har kun vunnet en gang (Stabæk), en push (Odd) og to tap (Brann og nå RBK). Så vi ser nok at laget er overvurdert i markedet.

Molde fortsetter å dominere, men samtidig slippe inn mye mål. En merkelig trend. Aalesund har fortsatt til gode å score mål, men de møter slik sett "heldigvis" Molde på 16.mai. Snøballen sitter selv om det så mørkt ut etter en veldig tam første omgang, men etter det første målet kom så ble det en veldig åpen kamp og begge lag scorer satt da greit. Over-spillet burde jo også ha sittet, men VIF klarte å brenne straffespark. Så alt i alt var det vel mye marginer mot denne runden.

Status 2023:

Spill: 6

Innsats: 60

Gevinst: 60,2

TBP: 100

Status Totalt:


Spill: 336

Innsats: 3360

Gevinst: 3758,55

TBP: 111,9

Snøball:


-668 kroner

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Veldig mange tighte kamper som ikke vippet riktig sist, vurderingene var vel helt ok uten at jeg er tilfreds med det.

Det var faktisk Moss som fikk cornermålet på Høddvoll, mens ellers var det en jevn kamp der Hødd hadde de beste sjansene. Spesielt Scriven kunne fort scoret mer enn det ene målet han fikk. Jerv som var alternativet mitt til hovedspill var vel hakket bedre enn Fredrikstad, men det var lite sjanser.

Serieleder er noe overraskende Sogndal, men jeg syns det er et godt fotballag og sterkt å snu kampen mot Åsane. Men det er ikke tvil om at det sitter mellom ørene på Åsane som nok en gang gir bort en ledelse. Ranheim skulle jeg ikke vært så grådig på, +0,25 hadde gitt en halv gevinst. Lite høydepunkter fra kampen, men strålende redning fra Raufoss-keeper Lauvli var beholdningen fra kampen.

Det ble som forventet målrikt mellom Skeid og Start, stadfester sin posisjon som de klarste overlagene i divisjonen. Start melder seg også fullt ut med i toppkampen. Det er på mange måter kun en ting som står mellom Kristiansund og opprykk, og det er keeper McDermott - en ny grusom tabbe som kostet 2 poeng, og det mot et Sandnes Ulf med 10 spillere. Skryt til dommer for å ta en klar filming selv om det førte til utvisning, da har man litt baller!

Bryne var klart best i 1.omgang og ledet fortjent 2-0, jeg hadde egentlg gitt opp kampen - men etter 2-1 så får Mjøndalen et viss trøkk og med litt flaks kunne de tatt med seg et poeng.

Status 2023:

Spill: 7

Innsats: 70

Gevinst: 64,1

TBP: 91,6

Status OBOS Totalt:

Spill: 97

Innsats: 970

Gevinst: 1011,2

TBP: 104,2

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Fotballens festdag er her, og vi har masse å glede oss til både sportslig og oddsmessig.

Som TIL-supporter er selvsagt slaget om Nord-Norge det mest interessante, og det er jo betydningsfullt at oddsmarkedet nå gir omtrent samme odds på Glimt her som da de møtte Aalesund på danskebåten. Jeg syns verken det er en rettferdig vurdering av TIL sitt nivå eller betydningen av dette lokalderbyet. Sannheten er at denne kampen betyr mer for TIL enn for Glimt, dette er sannsynligvis årets viktigste kamp for Tromsø - mens Glimt kan se frem til både gullstrid og europa-cup. Så betyr det ikke nødvendigvis at tenningsnivået blir riktig for TIL, men de traff godt i fjor i begge kampene mot Glimt så det gir håp om at det skjer igjen. I tillegg er TIL gode defensivt, 0,5 mål innsluppet per kamp er sterkt. Så jeg syns +1 på TIL er et godt spill, og Glimt hadde sin fest på lørdag da de slo Rosenborg på dramatisk vis.

Også for to andre lag så er ikke dette ukens høydepunkt, Lillestrøm og Brann skal møtes til cupfinale på lørdag - og både det å skrive seg inn i historiebøkene og sikre seg spill i Europa gjør at 16.mai-kampene blir litt som bakgrunnsstøy. Jeg syns Sarpsborg undervurderes om dagen, det fremstår mer og mer som et velfungerende fotballag og jeg tror de har over sjanse å få med seg noe fra Åråsen i kveld. Så da har vi litt verdi der. Stabæk har hatt tøffe bortekamper til nå i år, og sto for et av årets største ran da de tok 3 poeng på Røkkeløkka. Så virket Brann sliten mot Sarpsborg og det snakkes både om dem skal gå i tog i morgen og rullering på laget. Jeg syns 2 ganger pengene på Stabæk +1,5 er verd å spekulere i - Bærumslaget har definitivt en defensiv struktur som kan være vanskelig å bryte ned.

Det kan være en spoiler for festen i Stavanger også, Odd er veldig sterk defensivt - og selv om overtidstapet mot Lillestrøm sist gjorde vondt, så bør både selvtilliten og sulten være stor nå. Jeg syns ikke det er stort som skiller lagene, Viking har et bedre angrep - men defensivt så er Odd nok hakket sterkere. Så oddsen fremstår helt feil, og for meg blir det et ganske klart hovedspill tross mange attraktive spill denne runden. Jeg velger meg handikapet siden jeg ser for meg at det blir tett og jevnt der et mål kan avgjøre, så +0,75 blir valget.

Sandefjord har fremstått mer stabile i år enn i fjor, mye for at de er bedre defensivt. Tar man bort serieåpninga på Hamar så har de vært godkjent eller mer i alle kampene. Strømsgodset har ikke fått fart på ting og eneste seier er mot Aalesund. Så det kjennes ikke rimelig ut at de skal ha over 50% sjanse her. Det er neppe mye som skiller lagene i kvalitet. Rosenborg og Vålerenga blir også store favoritter foran eget publikum, og selv om jeg nok ikke kjøper det helt så har jeg såpass mye skeptisk til motstanderne at jeg likevel ikke helt ser den store verdien. Både Haugesund og HamKam har vært riktig begredelig på bortebane.

Molde er divisjoner bedre enn Aalesund og det er vanskelig å se for seg et scenario der AAFK kommer seirende ut. Men droppet til under 1,50 og da kjennes det for snaut også for snøballen. Jeg velger heller å gå til Bergen og går for under 3,5 mål i Brann - Stabæk til overraskende fin odds. Argumentasjon er den samme som for ahc-spill på Stabæk, Brann har en viktigere kamp på lørdag og virker sliten. I tillegg er de ikke så offensiv som ryktet deres tilsier, det er ikke tut og kjør i 90 minutter.

Hovedspill:

Viking - Odd, borteseier (+0,75) - 2,05 Pinnacle

Snøball:

Brann - Stabæk, under 3,5 mål - 1,56 Pinnacle/Coolbet

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Obos-ligaen kommer naturlig nok i skyggen av Eliteserien på denne festdag, også siden kampene går samtidig. Toppoppgjør mellom Kristiansund og Ranheim er vel det sportslige høydepunktet. Det er også litt lite som gir vann i munnen når det kommer til oddsen.

Jeg har to spill jeg liker, og for folk som har lest det jeg har skrevet egentlig hele sesongen så er dette veldig forutsigbart. Fredrikstad er et av de mest tydelige underlagene jeg har sett i norsk fotball og det er overraskende at man fortsatt får over 2 på 2,5 mål. Inntil noe endrer seg så er det bare å spille på automatikk. Så kan 16.mai og invitasjon til fest ha noe å si, men det handler nok vel så mye om kvalitet som vilje. KFUM er ganske nøytral, 3 kamper over og 4 kamper under.

Det andre spillet er Jerv som jeg syns blir virkelig behandlet respektløst av oddsmarkedet. Jerv har fått dårlig betalt i år, men jeg syns fortsatt at de er et lag som skal være med i kampen om playoff og at de prissettes som et svakere lag enn Bryne er jeg ikke med på. Bryne har sett helt greie ut, men jeg blir overrasket om de vil være på øvre halvdel av tabellen når vi summerer opp. Her har ikke Bryne noe fordel av gress siden også Jerv spiller på ekte gress.

Ellers har jeg knapp verdi på Skeid, foreløpig litt for lite til å spille - men skulle Vegard Hansens menn bli spilt nedover så er det absolutt interessant. Skeid har vært gode i de siste bortekampene.

Jeg velger meg under-spillet som rundens hovedspill.

Hovedspill:

Fredrikstad - KFUM Oslo, Under 2,5 mål - 2,18 Coolbet.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Fin runde i OBOS der begge mine forslag gikk inn. Fredrikstad vant 1-0 i en kjedelig kamp der hjemmelaget lå lavt og lot KFUM trille ball uten å skape noe som helst. Bryne og Jerv leverte heller ikke en festforestilling og selv med rødt kort til Jerv etter 51 minutter så klarte de å sikre inn et uavgjort-resultat for vunnet spill.

Ellers var vel det først og fremst Mjøndalens overkjøring av Raufoss som var oppsiktsvekkende, og selvsagt at Start rotet bort poeng i en målfest mot Sandnes Ulf.

Jeg har ingen spill til dagens ene OBOS-kamp, så kommer med vurdering av resten av runden i morgen tidlig.

Status 2023:

Spill: 8

Innsats: 80

Gevinst: 85,9

TBP: 107,4

Status OBOS Totalt:


Spill: 98

Innsats: 980

Gevinst: 1033

TBP: 105,4

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

En søndag i Obosens navn, og det er et par fine oppgjør - ikke minst toppoppgjøret mellom Ranheim og Sogndal. Jeg syns oddsmarkedet har truffet stort sett bra denne runden også.

Første man sjekker er naturlig nok under-oddsen i Fredrikstad, men nå er det skjært helt ned til beinet og det har selvsagt med at dem møter et annet klart under-lag i Hødd. Alle hjemmekampene til Hødd har gått under 2,5 mål. Det blir sikkert ikke noe fyrverkeri, men på 1,60-tallet kjennes det uansett kaldt.

Jerv har hatt en skuffende poengfangst til nå, men prestasjonene har vært godkjent - jeg syns likevel det er riktig at dem er underdog på hjemmebane mot Kristiansund. Om man kunne fått en tidel til på hjemmeoddsen hadde det vært fristende med spill, men nå syns jeg det blir hakket for knapt.

Skeid har klappet litt sammen de siste rundene, etter at de gjorde en sterk bortekamp mot Fredrikstad så har de gjort to riktig svake kamper på rad, og da er det merkelig at dem blir så klare favoritter mot Mjøndalen som etter en tung start ser stadig bedre ut og gjorde årsbeste sist i en enkel seier over Raufoss. Jeg syns oddsen er ganske kraftig feilsatt og uavgjort/borte er rundens opplagte hovedspill.

Et annet Oslo-lag som sliter i bunnen er KFUM, men hjemme har de vært klart godkjent. Moss er jo en stor positiv overraskelse, forventer jo at det skal bli tøffere utover sesongen - men til nå ser det riktig så bra ut. Igjen syns jeg det er en odds som er i grenseland til spillbar i nesten 2 ganger pengene for at Moss får med seg noe hjem, så kan være greit å følge med oddsen å se om det kanskje kan øke litt frem mot kampstart.

Dermed blir det med det ene spillet denne runden, og et par mulige spill om oddsen utvikler seg.


Hovedspill:

Skeid - Mjøndalen, uavgjort/borte - 1,91 Coolbet.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Private årsaker kom i veien for spill i helgas runde, håper å være tilbake til helgas runde som vanlig. Når jeg ser på resultatene så tror jeg ikke at den hadde blitt så suksessfull heller.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Litt kjapt om dagens OBOS-kamper, regnskap og etteranalyse får jeg ta til uka. Det blir en runde i bortelagenes tegn, jeg har faktisk hele fire bortelag jeg liker.

Av og til så får man seg overraskelser, og når jeg så på oddsen mellom KFUM og Kristiansund så forsto jeg bare ikke hvordan KBK kunne være underdog. Selv om KFUM har kommet seg litt etter en tung start på sesongen så har det vært mot ganske enkel motstand. Nå møter de laget som jeg fortsatt har ranket som ligaens klart beste, og som nesten skal være favoritt i alle kamper de stiller opp i. Uavgjort-fare er det sikkert, så velger meg pengene tilbake ved poengdeling og det blir rundens hovedspill.

Serieleder Fredrikstad mot bunnlaget Raufoss og overraskende for meg så er oddsen nesten helt jevn. FFK har fått litt godt betalt til nå, men de er et stabilt godt lag og jeg syns det bør holde til å komme hjem med seier - også her er det selvsagt uavgjort-fare, så pengene tilbake ved uavgjort.

Jeg liker også Bryne, de sliter med å score mål for tiden - men mot Skeid så blir det alltids gode muligheter til å score. Skeid står kun med en seier i år og jeg syns jo de fremstår som et lag som faktisk passer bedre på bortebane. Så til denne oddsen så er det et autobet på uavgjort/borte. Til sist så går jeg for Jerv, tung start på sesongen - og de har fått dårlig betalt. Men de er et bedre lag enn Sandnes Ulf, og det reflekteres ikke i oddsen. Så la oss håpe på en god runde for lagene på reisende fot.


Hovedspill:

KFUM - Kristiansund, borteseier (dnb) - 2,05 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ikke helt de store verdispillene i Eliteserien denne runden, og et par der jeg har verdi føles det litt ekkelt å gå på det.

Oddsmarkedet ser ut til å mistet all troa på Haugesund, blitt spilt kraftig opp her mot et Strømsgodset som også hatt en tung innledning på sesongen. Jeg syns det er en overdrivelse, jeg ser egentlig ikke at Godset skal være så klar favoritt mot noen motstand. Så er det ekkelt å gå på et lag som har slitt såpass og har til gode å score mål på bortebane i år. Så skal man huske på at de har spilt med 10 mann i to av de fire bortekampene. Jeg må bare prøve meg til den oddsen som tilbys.

Stabæk har hatt det tøffeste borte programmet man kan tenke seg med Brann, Molde og Bodø/Glimt, og i utgangspunktet er det tøft også å møte Lillestrøm. Men kanarifuglene er ute av form, og det ser ikke helt ut som det bare løsner av seg selv heller. For meg blir LSK for stor favoritt her. Så gjør forfallene til Stabæk at det blir litt ekkelt, men samtidig syns jeg ikke det er så voldsom svekkelse hver for seg - forutsatt at Høgh spiller. Så det er verd å spekulere i Stabæk +1 her.

Et typisk eksempel på hvor statistikk-drevet oddsmarkedet har blitt får vi i Tromsø, nordlendingene har fått veldig godt betalt til nå i år sett xG og da straffes de kraftig på oddsen og Sarpsborg blir klare favoritter på bortebane. Men det er ikke lett å reise til Tromsø å vinne, TIL er et stabilt og trygt fotballag. Så jeg syns det er autospill til denne oddsen, og det blir også rundens hovedspill med +0,25 i handikap. Begge lagene måtte ut i ekstra omganger i cupen, så belastningen bør være noenlunde lik siden lagene også rullerte.

Snøball denne runden velger jeg meg Bodø/Glimt, de er fortsatt ubeseiret denne sesongen og det er ikke så mange argumenter for at Vålerenga skal gjøre noe med det. Så 1,43 på pengene tilbake ved uavgjort virker som et fornuftig spill.

Hovedspill:

Tromsø - Sarpsborg, hjemmeseier (+0,25) - 1,94 Pinnacle

Snøball:

Vålerenga - Bodø/Glimt, borteseier (DNB) - 1,43 X 200 KR Pinnacle/Coolbet

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ting ble ikke helt som planlagt de siste ukene, og kun for andre gang siden starten i 2012 så måtte jeg la en runde gå uten hovedspill. Det jeg gjorde sist var å ta igjen spillet i løpet av sesongen med hengekamp, og jeg regner med at jeg vil gjøre det også denne gangen. Jeg har heller ikke fått sett så mye fotball som vanlig, så det gir jo litt utfordringer siden jeg syns det er en viktig del av suksessformelen. Så er det heldigvis landslagspause nå etter helga så da blir det litt tid å komme seg tilbake til normalen.

16.mai var virkelig tilting, Odd gir altså bort 2-0 ledelse og en dominant prestasjon til et 3-2 tap etter en av de verste dommerprestasjonene jeg har sett. Et feilaktig og et utrolig billig straffespark førte Viking tilbake i kampen. Så var Odd også svake etter pause, og sett hva som har skjedd i ettertid så virker det som at det var litt sesongdefinerende omgang. Halvt tap. Det var litt spesielt å kikke på xG i Brann mot Stabæk, 5 mål på en xG rett over 1 er veldig sjeldent - i praktisk var det en kamp med nært 100% utdeling. Det er jo litt beskrivende for snøballen til nå.

Så kom opptur nå sist der Tromsø avgjorde til sin fordel på overtid. Det var ingen stor kamp av de røde og hvite, Sarpsborg var det beste laget i 2/3 av matchen - men det er voldsomt energikrevende måte å spille på, og med 120 minutter i beina fra cupen så ble det tungt siste halvtimen. Oddsen på Strømsgodset kan fort bli stående som en av de mest merkelige i år, det virket som at markedet plutselig bestemte seg for at Haugesund var mye dårligere lag enn alle andre i divisjonen - men sannheten er jo at det er 4-5 lag i bunnen der det ikke skiller så mye (Aafk, FKH, Godset, HamKam og Sandefjord). Litt surt med Stabæk, syns de absolutt hadde fortjent å få noe ut av dette - disse handsstraffene er så frustrerende og bingoaktig. Det er virkelig null sammenheng mellom forseelse og straff, og det er merkelig at det ikke er mer debatt om det er en grei måte å avgjøre kamper på.

Snøballen gikk enkelt inn, det kommer ikke til å bli spennende om hvor seriegullet havnet i år og for Glimt handler jo mye om å holde på forspranget frem til høsten der kampprogrammet med sannsynlig spill i Europa vil bli tøft. Så tror jeg ikke Molde er så mye svakere lag, men det er en håpløs oppgave å ta igjen en slik luke.

Status 2023:

Spill: 8

Innsats: 80

Gevinst: 84,6

TBP: 105,8

Status Totalt:


Spill: 338

Innsats: 3380

Gevinst: 3782,95

TBP: 111,9

Snøball:


-822 kroner

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det blir det samme for OBOS, sannsynligvis tar jeg spillet igjen først til kvalet til høsten - det er jo en del muligheter da. Fornøyd med hovedspillet på Mjøndalen, den svake sesongstarten gjorde at de ble undervurderte i markedet og greit å ta betalt. Så er de kanskje litt på vei ned igjen nå, cupkampen var i det minste en tragedie. Så traff jeg ikke like bra på Kristiansund, det ser ut som de er i en dårlig trend - det var jevnt mot KFUM, men når alt kom til alt så var det ikke så mye å si på at det endte med tap.

Det er uansett en deilig OBOS-sesong der det skiller veldig lite mellom lagene, og selv om OBOS ofte er veldig jevnt så tar denne sesongen det til en ytterligere høyde. Så det er viktig å fokusere på den kortsiktige formen, det er nøkkel til suksess i år. Vi har også kommet opp i 100 spill og TBP på 105 er helt greit - så er selvsagt målet å gjøre det like bra som i Eliteserien, men informasjonsflyten er vesentlig dårligere og dermed blir det også mer utfordrende.

Status 2023:

Spill: 10

Innsats: 100

Gevinst: 105

TBP: 105

Status OBOS Totalt:


Spill: 100

Innsats: 1000

Gevinst: 1052,1

TBP: 105,2

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

To fine dager med Obos-ball og jeg syns vi har et par interessante oppgjør oddsmessig.

I ettermiddag så tar Jerv mot Raufoss, og jeg syns oddsmarkedet fortsetter å undervurdere fjorårets Eliteserielag. Røyk i cupen i midtuka, men da spilte de med 10 spillere lenge. Og ellers syns jeg de har prestert ganske bra jevnt over, men fått litt dårlig betalt. Nå møter de Raufoss som har tapt tre bortekamper på rad uten å score mål i serien. Så smalt de til med en kanonprestasjon der de slo Mjøndalen 4-0 i cupen. Men langreise, og gresskamp mot et lag som både på papiret og i kvalitet til nå i sesongen har vært bedre. Ren hjemmeseier blir rundens hovedspill.

Kristiansund har hatt en tung periode nå, men de drar fordel av at ligaen er så jevn - det er bare to poeng til direkte opprykk. Jeg holde de fortsatt høyt og selv om Moss har imponert til nå så begynner kanskje det tøffe programmet å merkes. 9 kamper på litt over en måned er knallhardt. Så nesten 1,80 kjennes som et godt spill.

Mjøndalen mot Sogndal er ikke lett å vurdere, oddsen er nok ganske riktig selv om jeg har blitt en liten Sogndal-fan i år.

Over til søndagen og vi har et toppoppgjør mellom Kongsvinger og Ranheim å se frem til. Jeg syns det er ganske jevnt i kvalitet mellom lagene og blir ikke overrasket om de havner tett på tabellen til slutt. Og da er under 2 i odds på Vegard Hansens menn for lavt, jeg syns også KIL har fått godt betalt til nå i år og jeg er ganske langt unna å ha dem som ligaens beste lag tross at de leder serien. Uavgjort/borte er autospill.

De andre kampene er mer vrient, under-spill i Fredrikstad er jo alltid aktuelt - men samtidig er jo Start kanskje det klareste overlaget i divisjonen. Sist Start gikk under 2,5 mål var i serieåpninga på naturgresset i Moss. Sandnes Ulf er kanskje litt for stor favoritt, men det har blitt tungt utover våren for Hødd - sannsynligvis det tette programmet som rammer dem også. Men nå har de hatt fri i midtuka siden de var slått ut av cupen, så kanskje litt mer overskudd nå. Spilles Ulf litt ned så vil det være verd en innsats.

Åsane er i krise, jeg syns jo de spiller ganske bra - men de er kommet i den tunge trenden der de taper alt av jevne kamper. Bryne har også vært dårlig i det siste og de scorer ikke mål. Så dette er nok en kamp å stå over. Oslo-oppgjøret er helt åpent, KFUM har en formøkning - men fikk ekstra omganger med 10 spillere i midtuka, så det var tungt - og Skeid hadde spillefri. Stay away.

Hovedspill:

Jerv - Raufoss - hjemmeseier, 2,16

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Siste runde før landslagspause, og selv om kampprogrammet ikke har vært like hardt for lagene i Eliteserien som OBOS så er det nok mange som vil sette pris på et par uker spillefri. Jeg syns dette er en veldig vrien runde og det er ikke de opplagte verdispillene.

Bodø/Glimt er igjen på vei til å legge seg inn på rekordlisten av laveste odds i Eliteserien, 1,16 og trender nedover. Og det er ikke så rart med tanke på hvor dårlig HamKam har vært på reise, og at de slipper inn så mye mål. Men det er ikke lett å finne noen vinkel på spill der, så bare å gå videre.

Mer interessant er det med det andre laget nordfra, Tromsø reiser til et Aalesund som har endret seg etter trenersparkingen. Først og fremst er det mer offensivt og mer mål i kampene, og det virker som en bevisst strategi for å få opp optimismen både i og rundt laget. Tromsø er fortsatt ikke noe fyrverkeri offensivt, men de har gått over 2,5 mål fire seriekamper kamper på rad. Så jeg syns sjansen til mål her er større enn oddsen antyder, og jeg velger meg over 2,25 mål som gir halvparten av innsatsen tilbake om det skulle ende med 2 mål.

Så tenker jeg motsatt i Sarpsborg, det har vært noen ville kamper for Viking i det siste - men jeg syns uansett at overoddsen er alt for lav. Viking på bortebane er ikke så crazy og et spill på under 3,25 mål har cashet 3 av 4 ganger til nå i år - unntaket er mot Glimt som nesten ikke teller. Sarpsborg har også 3 av 4 ganger gått under 3,25 mål og jeg syns det er klart bedre defensivt enn de får cred for. Et siste moment er at det er tett kampprogram og det er to lag som er ganske avhengig av energi som møtes og det kan gjøre at det blir litt flat kamp i kveld. Det blir rundens hovedspill, og etter en liten oddsdropp så går jeg for under 3 mål i stede for 3,25.

Ikke lett å finne en god snøball denne runden, men jeg ser litt verdi i over 1,5 mål i Haugesund. FKH fikk en viktig seier sist og dette er en nøkkelkamp i bunnstriden, og etter at Sandefjord var tight innledningsvis på sesongen så har det sett mer åpent ut de siste kampene. Sandefjord har sluppet lett unna kampprogrammet siden de alt røyk i 1.runde av cupen, men Haugesund sparte også mange spillere i sitt tap mot Brattvåg. Så det er to lag som bør ha litt igjen på tanken.

Hovedspill:

Sarpsborg - Viking, under 3 mål - 2,12 Coolbet

Snøball:

Haugesund - Sandefjord, over 1,5 mål - 1,33 x 240 Coolbet

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Landslagspausen over, og vi har allerede hatt kampen om Sørlandet i går kveld, men først regnskapet etter forrige runde. Godt fornøyd med vurderingene, hovedspillet på Jerv satt trygt og både Kristiansund og Hødd var også gode vurderinger. Hel miss med Ranheim, dem møtte ikke opp til kamp - de fikk en gratis mulighet til å gjøre match ut av det med straffespark på 0-0, men når det ble brent så var det god natt for trønderne.

Status 2023:

Spill: 11

Innsats: 110

Gevinst: 126,6

TBP: 115,1

Status OBOS Totalt:


Spill: 101

Innsats: 1010

Gevinst: 1073,7

TBP: 106,3

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Overtiden både gir og tar, og denne gangen ødela overtiden for under-spillet i Sarpsborg mot Viking. Når klokka passerer 85 minutter og det bare er to mål i kampen så tror man jo det minste at man skal få pengene tilbake på under 3 mål - men denne gangen ikke. Det ble ganske åpent etter hvert så kan ikke klage for mye.

Skulle heller valgt Tromsø som fløy over, og nye Aafk er mer offensivt samtidig som dem har tydelige defensive svakheter. Så får vi se om det endrer seg nå som de har fått ny trener på plass.

Snøballen var inne før det var gått kvarteret, så forhåpentligvis er ting litt på gang etter en dårlig start.

Status 2023:

Spill: 9

Innsats: 90

Gevinst: 84,6

TBP: 94

Status Totalt:

Spill: 339

Innsats: 3390

Gevinst: 3782,95

TBP: 111,6

Snøball:


-790,8 kroner

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Riktig gøy start på helga med Start mot Jerv, etter en krigersk 1.omgang så ble det langt mer underholdende etter pause. Og så fikk vi årets mål i norsk fotball som avgjorde matchen. Så må prisen for årets mest passive forsvarsspill gå til Jerv for halvminuttet forut for målet.

Tre kamper i dag og fire i morgen, og det sportslige høydepunktet er toppoppgjøret mellom Sogndal og Fredrikstad klokka 20 i kveld. Jeg tenkte faktisk litt på et sjeldent overspill, men oddsen har droppet og det er kanskje like greit siden det nok er tvilsomt om det er penger å tjene på å gå på målrike FFK-kamper.

To kamper nå klokken 15, og jeg liker Hødd. De fikk det veldig tungt med det tette kampprogrammet, men når de fikk en uke fri så presterte de veldig bra mot Sandnes Ulf. Så jeg forventer mer av det samme her når de kommer uthvilt til kamp. Bryne har jeg akkurat nå rangert sist i ligaen, det har rett og slett sett fryktelig dårlig ut. Så kan pausen ha hjulpet, men til denne oddsen er det verd å gå på Hødd.

Ranheim og Mjøndalen er ikke så lett å bli klok på, så greit å bare stå over. Om man skal spille noe så er det kanskje et underspill, syns over-oddsen er for lav. Så skal det sies at tilbakebetalingsprosenten på over/under er veldig lav i OBOS så man skal være litt forsiktig med spill.

Over til søndag, og jeg liker nok en gang Kristiansund. De er der oppe uten å imponere, og jeg forventer fortsatt at de så smått skal ta over kommandoen og styre trygt mot opprykk. Og da skal de vinne mot et smånaivt Åsane, og jeg har ingen problem å taksere sjansen til over greit over 50%. Åsane er litt vanskelig å vurdere, de spiller ofte ganske bra fotball - men taper likevel, og det er jo for at dem er naive i sin grunnfilosofi. Jeg syns jo det er sjarmerende, men når man ligger sist på tabellen så er det kanskje ikke så gøy lengre. Uansett, rundens hovedspill blir Michelsens utvalgte.

Jeg avventer eventuelt spill på Moss, jeg håper kanskje at den gode formen til Kongsvinger fører til at de blir spilt ned. Grunnen til at jeg tenker på Moss-siden er at de nok har stor fordel av landslagspausen, de var skikkelig på stålet før pausen og nå bør det være krefter igjen - og de har vist seg som et stabilt godt fotballag. Kongsvinger har dog blitt bedre, men nå er det gresskamp og jeg husker fortsatt hvor begredelig KIL var mot Bryne.

KFUM var kanskje det laget som minst ønsket pause, dem var veldig gode de siste rundene og slik sett er det forståelig at dem blir store favoritter mot Sandnes Ulf. Men ingen garanti for at formen er like bra nå, og dette kan være en typisk OBOS-kamp der to ganske jevnsterke lag møtes og det ene blir stor favoritt pga et par gode kamper. Ingen spill for meg, så kanskje jeg angrer meg etterpå om det viser seg at Ulf får med seg et resultat.

Skeid er der i bunnen selv om man likevel ikke sitter med følelsen at de har vært så dårlig, sist kamp mot KFUM var grusom - men som jeg har vært inne på tidligere så kanskje Skeid passer bedre å spille på bortebane. Så Raufoss kan også være en for stor favoritt, spesielt siden de har vært så svake på hjemmebane. Men jeg står over, vil gjerne se litt mer av Skeid før jeg får tilbake troen.

Hovedspill:

Åsane - Kristiansund, borteseier - 2,06 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Eliteserien restarter i kveld med vestlandsoppgjøret mellom Viking og Brann, og det er bra for vi har bare 6 kamper denne runden og resten av kampene er ikke akkurat noen sportslige høydepunkter.

Det bør bli underholdende i Stavanger, men det sier oddsen også. Så blir Brann favoritter, og jeg er ikke helt sikker på at det er riktig. Brann på bortebane har vist seg som sårbare, tap både mot Odd og Sarpsborg, i tillegg til at de måtte ha ekstra omganger og straffer i cupen mot Aafk. Så har markedet justert seg inn, man får vesentlig høyere odds her enn f.eks mot Sarpsborg som er ganske jevnbyrdig som Viking. Så jeg avventer spill, kanskje man får noe bedre betalt nærmere kampstart.

Over til søndagen. Odd har hatt en merkelig sesong, fra å være helt tett bakover så kollapset det plutselig over noen kamper. Men så var de igjen bra mot Molde, og nå etter en ferie så har jeg forventinger om at de vil ligne mer på det vi så i innledninga av sesongen. Og HamKam er et dårlig fotballag, spesielt på bortebane har det sett ille ut - men jeg er generelt ikke imponert over dem, så jeg har ikke noe problem med å gå mot dem selv på Briskeby. Litt usikker på variant, men jeg faller ned på pengene tilbake ved uavgjort siden verdien er så god i min bok og siden man spiller flatt så er det måten å ta seg ekstra betalt på. Det blir rundens hovedspill.

Og det er ikke så rart siden det også blir rundens eneste spill, det er mulig jeg vil gå på Tromsø nærmere kampstart om oddsen går litt opp (jeg tenker xG-spillerne vil kunne skyve oddsen oppover). Det blir spennende å se på Rosenborg under Maalen, det bør i det minste være mye energi fra start og jeg syns det fremstår sannsynlig at det blir målrikt. Det er også der jeg har valgt snøballen, at det blir mål i første omgang. RBK vil vise seg frem og Sarpsborg kan sikkert få sine overganger også. I en vrien runde med få gode alternativ så er det der jeg føler meg både trygg og at det er verdi.

Hovedspill:

HamKam - Odd, borteseier (DNB) - 2,21 Coolbet

Snøball:

Rosenborg - Sarpsborg, over 0,5 mål 1.omgang - 1,33 x 288 kr

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ble en dårlig runde i OBOS, og greit å hatt en uke å roe ned på etter den mildt sagt tilting opplevelsen med hovedspillet. Kristiansund helt overlegen Åsane i 1.omgang, klar divisjonsforskjell og 2-0 ledelse til pause var det ingenting å si på. Så gir de bort et straffe rett fra start i 2.omgang og så raser de bare sammen mentalt og i stede for å fortsette å spille fotball så går de inn i et rent forsvarsmodus. Så blir det 2-2 og da blir det kaos mot slutten der begge lag kunne vunnet matchen.

Hødd tok tak i kampen fra start og burde ha tatt ledelsen, men så jevner kampen seg ut før også denne matchen avgjøres av et straffespark. Viktige poeng for Bryne. KFUM ble ekstremt spilt ned, enkelte av bookiene var under 1,50 på hjemmeseier. Det viste seg å være riktig, men jeg har vanskelig å tro at over tid det vil være mulig å gå overskudd til en slik odds i en jevn liga som OBOS er.

Kongsvinger fortsetter sitt seierstog, og jeg har nok vært for kritisk til dem og uansett er det noe å komme inn i en god trend og få selvtillit som gjør at man vipper jevne kamper i sin retning. Fredrikstad er litt i samme situasjon, en heldig seier mot Sogndal som hadde noen helt ekstreme sjanser mot slutten av kampen. Det har vært en tung uke for Flo, røyk også ut av cupen på en hjerteskjærende måte.

Status 2023:

Spill: 12

Innsats: 120

Gevinst: 126,6

TBP: 105,5

Status OBOS Totalt:

Spill: 102

Innsats: 1020

Gevinst: 1073,7

TBP: 105,3

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Fem kamper allerede i dag og de siste tre i morgen. Og det er et ganske fint program sportslig, der nok høydepunktet er Kongsvinger mot Start samt Fredrikstad mot Ranheim.

Jerv blir underdog hjemme mot KFUM Oslo. Oslo-laget er blitt en favoritt i oddsmarkedet etter en sterk periode, men det er ikke slik at de har noe bedre mannskap enn et middels OBOs-lag. Og jeg hadde valgt Jerv foran KFUM sett til kvalitet i stallen. Og Jerv har egentlig vist bra form etter en tung start, mye også for at dem har begynt å få litt spillere tilbake fra skade. Tungt tap mot Start sist, men nå er det hjemme på gress mot et lag som spilte cupkamp i midtuka og tapte. For meg er dette et autospill, og går for pengene tilbake ved uavgjort, og det blir også rundens hovedspill.

Jeg liker også Sogndal, tross et par hjerteskjærende tap i løpet av en uke så holder jeg laget høyt og nå møter de en motstand av helt annet nivå. Skeid fremstår svake på hjemmebane, spesielt med tanke på at de har hatt et veldig lett program på korkbanen. De har møtt et lag som er forventet å kjempe i toppen, og da var Start dem helt overlegne. Kan fort bli noe av det samme her. Så trekker det litt ned at Sogndal hadde den tøffe kampen i midtuka mens Skeid har fått fri, men dette er kun kamp 3 etter ferie - så det bør ikke ha alt for mye å si.

Jeg står over spill i de andre lørdagskampene, litt inne på overspill i Mjøndalen mot Moss - tar man bort den svake starten der Mjøndalen gikk 3 kamper uten å score mål så har de gått over i 8 av 10 kamper og Moss på sin side er over i 4 av 6 bortekamper. Så holder jeg litt igjen for at Mjøndalen er litt vanskelig å regne på, og Moss neppe inviterer til fest fra start av.

Fredrikstad er det eneste ubeseirede laget i de to øverste divisjonene, og de er veldig stabile og ganske så kjedelige. Ranheim er slik sett den rake motsetningen, ustabile - men underholdende. Vanskelig å forsvare den oddsen som tilbys her egentlig, men jeg vil avvente spill (blir ikke overrasket om den faller videre). Trønderne har tapt tre på rad mot sterk motstand, så slik sett så virker de hakket dårligere enn topplagene i divisjonen. Kongsvinger blir også klare favoritter, og det er forståelig med den sterke rekken de har bak seg, men Start har et bra toppnivå og jeg liker mer å gå mot sørlendingene som klare favoritter enn de få gangene de er store underdog.

Hovedspill:

Jerv - KFUM Oslo, hjemmeseier (DNB) - 2,10 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det gikk veien for Odd på deres tur til innlandet, det var ikke en av de mer imponerende prestasjoner og det spesielt hett i sluttminuttene. Og så er det dette med at dårlige lag finner veier å tape på.

Som jeg spekulerte i så ble Tromsø spilt kraftig opp, disse xG-spillerne er forutsigbare og ikke veldig imponerende i sine analyser. Tromsø vant helt fortjent, og de har vært gode i seiersrekka - men for at dem var heldig innledningsvis i sesongen så fortsetter noen å kun se på det som i dag er utdaterte tall. Så tror jeg ikke TIL er gode nok til å ta medalje, til det er sannsynligvis stallen for tynn.

Det var en sjokkerende prestasjon av Rosenborg, laget hang ikke sammen og ble utspilt av et velspillende Sarpsborg. Spørsmålet er om Maalen har stallen til å spille 4-3-3 og hvor sårbart det blir bakover. Snøballen gikk lett inn.

Endelig tapte Bodø/Glimt, og det var faktisk helt greit sett til spill og sjanser. Godset er ikke helt lett å vurdere, men de trives på hjemmebane når dem får rom å angripe i og Glimt med all selvtillit i verden ga dem Godset det rommet. Så er det fortsatt 12 poeng ned til Molde, og selv om de mot formodning skulle slå Glimt i Bodø så er veien opp til å forsvare seriegullet uhorvelig lang.

Status 2023:

Spill: 10

Innsats: 100

Gevinst: 106,7

TBP: 106,7

Status Totalt:


Spill: 340

Innsats: 3400

Gevinst: 3805,5

TBP: 111,9

Snøball:


-753,36 kroner

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Etter en dramatisk kamp på Valle i går så gjenstår 7 matcher av denne runden, 6 i dag og endelig får vi en mandagskamp i Eliteserien igjen.

Respektløsheten mot Tromsø bare fortsetter, oddsmarkedet hevder hardnakket at TIL er et lag for nedre halvdel av tabellen og det handler naturligvis om xG. Og jeg var enig med markedet før sesongen, og innledningsvis på sesongen så var nordlendingene også heldige. Men seiersrekken som de er på nå er ikke flaks, de har rett og slett vært gode. Og det viste de igjen i cupen mot Bodø/Glimt - tross et b-preget lag. Så spørs det hvordan TIL mentalt takler den nedturen som tapet mot Glimt var, det var en intens kamp. Men jeg syns også vi skal sette et spørsmålstegn med Lillestrøm, ikke bare var de slått ut av cupen slik at de ikke fikk kamp i midtuka - men de fikk også forrige rundes kamp utsatt pga U21-EM. Så de har ikke spilt kamp på 3 uker. Det er en lang pause midt i sesongen, og neppe helt gunstig. Jeg holder TIL og Sarpsborg relativt likt, kanskje en liten knapps fordel til østfoldingene. Og LSK sto i over 2,20 i odds da Sarpsborg kom på besøk 16.mai - nå står de i 1,62 mot Tromsø. Det er rett og slett ikke rimelig. Litt usikker rundt TILs lag, men både Øyvann og Antonsen forventes tilbake her i tillegg til Haugaard i mål. Erlien gikk ut med skade mot Glimt, men er meldt spilleklar. Så det er en sterk 11'er TIL vil stille og jeg tror på en jevn match - og da er +0,75 et fint alternativ. Det blir også rundens hovedspill.

Det spilles hardt på Sarpsborg fra mange i dag, oddsen er akkurat nå under 1,40 på hjemmeseier og den oddsen er fallende. Igjen er det en god test å se på hvilke odds det har vært i tidligere oppgjør med lag som holder omtrent samme nivå, og Aafk var på besøk i Sarpsborg 29.mai og da sto hjemmelaget i 1,58. Så det virker veldig lavt med odds på 1,30-tallet her, og det kjennes som den imponerende kampen mot Rosenborg er bltit vektlagt mye. Sandefjord er som LSK uten tellende kamp på 3 uker, og det kan slå ut begge veier. Det er ikke lett å komme riktig på Sandefjord, men her må jeg bare prøve. +1,5-varianten er fin, 4 av 6 ganger i år har den gått inn i bortekamper med Sandefjord - og vi skal ikke glemme at hvalfangerne har tatt poeng både på Lerkendal og Brann Stadion. Så er kanskje ikke kunstgress en fordel, men man får ikke alt til en så høy odds.

Rosenborg drar til danskebåten for å spille bunnkamp, to lag med ny trener gjør det litt spesielt - men begge trenerne er vel tro mot sin egen filosofi så her lukter det høyt tempo lang vei. Og derfor gjentar jeg snøballen fra sist og går for at det blir mål i 1.omgang. Jeg liker også over 2,5 mål totalt - jeg syns markedet for begge lag tar for mye hensyn til hva som har skjedd tidligere, men det er ganske store forskjeller på hvordan lagene vil fremstå under nye trenere.

De to siste kampene fra hovedrunden har jeg ingen spill i, Brann sin form er litt usikker - men det er først og fremst på reise dem har slitt. Og samtidig er HamKam fryktelig på bortebane, og jeg vil ikke bli overrasket om det ender 5-0. Trodde kanskje FKH skulle bli litt større favoritt, dem gjorde en god kamp etter ferien mot Molde og Odd er ikke helt lett å plassere kvalitetsmessig om dagen. Uansett er det enkelt å styre unna.

Rundens sportslige godbit er selvsagt Bodø/Glimt mot regjerende mester Molde. Alt tyder på at Glimt kommer til å vinne serien med letthet og skulle de vinne her så er det i praksis over for Molde sin del. Det er det kanskje uansett, men 9 poeng er jo alltids mulig å ta igjen - 15 poeng er ikke det. Så har ikke Glimt sett bra ut i sine to kamper etter ferien, og Molde har hatt mye marginer i mot til nå i år. Oddsen på Glimt er økende, og kanskje man ser 2-tallet. Uansett ser jeg ikke helt verdi her.

Mandag er det klart for Stabæk mot Strømsgodset. Stabæk var fryktelig svake mot Tromsø, og dem ser råtten ut bakover. Den defensive stødigheten fra innledninga av sesongen er borte. Godset på reise er tynne greier selv om de slo Vålerenga før ferien. Så oddsen er ikke helt urimelig, men om jeg skal gå for noe her så er det nok over 2,5 mål - Stabæk har gått over 5 seriekamper på rappen. Det som holder igjen er at Godset har vært litt forsiktig, kun 2 av 6 bortekamper har gått over. Så er det kanskje litt mer selvtillit i laget nå etter å ha slått Glimt og Vålerenga. I grenseland til spillbart på lavt 1,80-tall.

Hovedspill:

Lillestrøm - Tromsø, borteseier (+0,75) - 2,11 Pinnacle

Snøball:

Aalesund - Rosebonrg, over 0,5 mål 1.omgang - 1,41 Coolbet x 345,60 kroner

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ny fin runde for hovedspillet. Det er bare å gjenta at Tromsø ikke er noen bløff, og de fikk en helt fortjent seier på Åråsen mot et rustent LSK-lag. Som jeg skrev så er det ikke nødvendigvis en fordel å gå så lang tid mellom tellende kamper og Tromsø var langt mer i matchmodus enn hjemmelaget. Så er Tromsø ikke det laget som utspiller motstander, dem er gode på gjøre det vanskelig for motstander å få i gang eget spill, de er veldig trygge med ball og flink å diktere tempo i kampene.

Om LSK var rustne så var det ingenting mot åpningen til Sandefjord, lå under 3-0 etter 20 minutters spill og kampen var over. Jeg må bare innrømme at Sandefjord er det vanskeligste laget å komme rett på i ligaen for meg, jeg finner ingen rød tråd i prestasjonene. Surt også resultatet i Ålesund, jeg trodde det skulle bli målrikt og forutsetningene var der med høyt tempo og bra med sjanser. Før pause hadde AAFK to i treverket og RBK hadde også en gigantisk mulighet der Reitan var par centimeter fra å nå ballen og sette det i åpent mål (sånn typisk sjanse som man ikke ser i xG-statistikken siden det ikke er avslutning). Etter pause kjører RBK kampen, men er ineffektiv og så går lufta litt ut av laget mot slutten. Maalen selvsagt uheldig å tape en kamp der de skaper mest, men det er en skikkelig marerittstart og presset er allerede stort. Det var det vært for snøballprosjektet mitt også, og det verste er at jeg syns det stort sett har vært gode spill som hadde

Heller ikke Vålerenga har fått noe igjen for trenerbyttet enda, begynte veldig bra mot Viking og det var enveiskjøring. Men når det ikke ble mål så endret kampen karakter og til slutt var det ikke så mye å si på at siddisene vant. Spesielt ikke siden Vålerenga sitt mål kom etter et av de verste dømte straffesparkene jeg har sett i mitt liv - men spinnville avgjørelser blir tydeligvis ikke rettet av VAR.

Bodø/Glimt holdt avstanden til Molde med utligning på overtid, og det ble selvsagt en utrolig merkelig fotballkamp med den tidlige utvisningen til Molde-keeperen og så hodeløst spill fra Glimt som ga Molde åpent bakrom to ganger. Jeg syns det er litt arroganse fra Glimt, og som jeg nevnte på twitter så er tankesett litt likt når jeg spiller Football Manager, jeg går bare utfra at jeg har beste laget og gir blaffen i å ta hensyn til motstander.

Status 2023:

Spill: 11

Innsats: 110

Gevinst: 127,8

TBP: 116,2

Status Totalt:


Spill: 341

Innsats: 3410

Gevinst: 3826,6

TBP: 112,2

Snøball:


-953,36 kroner

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tipping»