Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Falcon

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Falcon »

Varulv2468 skrev: tir mai 30, 2023 4:49 pm Det er veldig tydelig at Putin-regimet kom med ufattelige løgner rett for øyne på verden som hvis de tror det er mulig å slette bort personlige inntrykk fra hundretusener av mennesker og alle visuelle sporene av dette på nettet. De er gal. 100 % gal.

Og det merkes at mange i den russiske eliten har reagert på dette. Ikke bare på ukrainerne, men også på Putins løgnsvanviddet.
De kan like så godt påstå at månen ikke eksisterer om det skulle gavne dem. Fullstendig uredelige mennesker.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

oddvar_kjempebra skrev: tir mai 30, 2023 5:06 pm
kytec skrev: tir mai 30, 2023 4:46 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir mai 30, 2023 11:58 am

Det er et kunstig skille. Nato gir Ukrainerne nesten alt de peker på.
Her høres du negativ ut.


Offisielt sier jo russerne at Nato allerede er innblandet i denne krigen.
Men hva som sies offisielt er ikke så viktig som hva man tror russerne faktisk tenker og mener om et angrep på Moskva. Jeg har litt vanskelig for å tro at de skiller på hvor våpnene kommer fra.
Så russerne kaller det offisielt for krig?

[/quote]

Nei, de kaller der en spesial-operasjon. Jeg trodde alle visste det.

Jeg kaller det det er. En krig.
[/quote]

Derfor jeg reagerte på at du skrev offisielt seier russland at nato er innblandet i krigen

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Midt i all oppstyret ble det gjennomført nok et angrep med ballistiske missiler, 11 Iskander-K og -M, på Kyiv - som ble skutt ned av Patriot og NASAMS som vanlig.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Jeg har liten innsikt i hva en så blodig og apokalyptisk krig, sett fra soldatsøyne, egentlig innebærer i lengre perspektiv.
Det jeg derimot vet er 7000 amerikanske soldater ble drept i Afghanistan og Irak etter 9/11. Over 30.000 har tatt selvmord. Trolig langt flere.
Denne krigen er langt mer intens.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

kytec skrev: tir mai 30, 2023 5:48 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir mai 30, 2023 5:06 pm
kytec skrev: tir mai 30, 2023 4:46 pm

Her høres du negativ ut.


Offisielt sier jo russerne at Nato allerede er innblandet i denne krigen.
Men hva som sies offisielt er ikke så viktig som hva man tror russerne faktisk tenker og mener om et angrep på Moskva. Jeg har litt vanskelig for å tro at de skiller på hvor våpnene kommer fra.
Så russerne kaller det offisielt for krig?
Nei, de kaller der en spesial-operasjon. Jeg trodde alle visste det.

Jeg kaller det det er. En krig.
[/quote]

Derfor jeg reagerte på at du skrev offisielt seier russland at nato er innblandet i krigen
[/quote]

Ordkløveriet med å ikke kalle det en krig er kanskje et spill på tidligere ordvalg i historien? Kalte de ikke Korea krigen for en politi operasjon? Uansett, synes at krig er det mest dekkende ordet ja.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

UL utenriksminister sier Ukraina har all rett til å angripe militære mål inne i Russland


Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1717

Legg inn av JauKaninen »

Varulv2468 skrev: tir mai 30, 2023 5:54 pm Midt i all oppstyret ble det gjennomført nok et angrep med ballistiske missiler, 11 Iskander-K og -M, på Kyiv - som ble skutt ned av Patriot og NASAMS som vanlig.
Prøver de å faktisk finne ut av Patriot/Nasams, eller er det bare på fur faen? Blir usikker av og til.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Her er mer om bakgrunnen for 1000 km dronen


Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Crazy Horse skrev: tir mai 30, 2023 4:02 pm
Fernandovonarb skrev: tir mai 30, 2023 11:10 am Jeg er ikke tvil om at det er Ukrainernes verk. Ser det fra bilder som stemmer overens med droner de har utviklet selv. De har all rett til å gjøre det også som svar på bomberegnet de selv er utsatt for. La moskovittene smake noe av det samme. Alt går definitivt ikke etter planen Shoigu.

Så håper jeg vesten hjelper til slik at disse kan masseproduseres i et industrielt tempo. Bare legg russiske byer i grus som svar på det fascistene i kreml har satt i gang. De skal få merke at de nå blir skyteskive for et samlet vestlig utviklingskorps når det gjelder våpen. En utvikling som vil akselere når resultat og virkning vil bli kjent. Veldig mye nytt vil komme opp, og felles er at alle vil har russiske blinker som mål.
Dette kan du umulig mene ? Selv om russerne bryter krigens folkerett, så gir altså dette ukrainerne legitimitet til det samme ? USA og andre siviliserte giverland har gjort det tindrende klart for ukrainerne at de ikke skal bruke vestlige våpen til angrep inne på det som er russisk territorium etter folkeretten. Ukraina kan ikke engang angripe russiske militære mål på russisk grunn. Unntaket er militære mål på Krim. Om ukrainerne nå nærmest som en vendetta - albansk vendetta - skal angripe og legge i grus russiske boligblokker i Moskva synker ukrainerne ned på russisk nivå. Det eneste ukrainerne da oppnår er å miste sympati i vesten med den enkle konsekvens at leveransene av våpen reduseres. Du får ha meg unnskyldt, men det innlegget jeg svarer på går rett inn på min 10 på topp liste over lite gjennomtenkte innlegg.

Vesten har satt klare restriksjoner på hva våpnene kan brukes til. Ikke engang militære mål på russisk territorium. Unntaket er Krim. Jeg er heller ikke sikker på at USA har gitt grønt lys for bakkeangrep på Krim. Klarsignalet gjelder missilangrep mot militære mål på Krim. Ukrainerne må holdes i ørene. Siviliseres. På Balkan er urolighetene i ferd med å ta seg opp igjen. Hevn og atter ikke sivilisert hevn av følelsesstyrte nasjonalister. Serberne feirer fortsatt en seier på Kosovo slettene i 1389 eller deromkring mot en eller annen sultan. Feirer eller markerer du Harald sin seier ved Hafrsford eller slaget på Stiklestad i 1030 ? Vi feirer Grunnloven og dikterhøvdingen Bjørnstjerne Bjørnson med barnetog.

Sinte og religiøse mennesker i Midtøsten kriger. I det fredelige (pax) Europa nyter de fleste livet, men i Øst Europa kriger og dreper de. Ukraina er 100 % russernes ansvar og feil, men ukrainerne kan ikke synke ned på russernes primitive og ikke sivilisere nivå selv om de garantert har lyst. De vil i tilfelle miste mye sympati i vesten, herunder min, og det vil ramme givergleden og ved det Ukraina. Ser du ikke det ?
Sagt litt i affekt ettersom bildene fra Bakhmut, Mariupol samt en rekke andre byer har brent seg fast i netthinnen min. De fortjener å oppleve noe av det samme selv, fordi det er de som lukker øynene på det som nå skjer og samtidig har startet det. Kall det øye for øye, tann for tann. Ytterst tvilsomt at det skjer fordi ukrainerne virker å være mer anstendig enn hva jeg er i dette spørsmålet. Samtidig er det nok litt politikk i det. De bør uansett peise på med droner mot strømforsyning og militære mål i den grad de klarer å gjøre det. Det skal bare mangle.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg traff på 5 ukrainske gutter i Baneheia i dag, de skulle bade i vannet.

Spurte hvilket land de var fra siden de pratet "russisk" . Alle var fra Ukraina og var glade over å være i Norge. To av de kom tydeligvis uten foreldre og disse har kommet fra krigsherjede øst-Ukraina.

Jeg hilste Slava Ukraina og alle var glade for det.

steponit

Legg inn av steponit »

Gaute65 skrev: tir mai 30, 2023 6:16 pm Her er mer om bakgrunnen for 1000 km dronen

Komikere i Ukraina er virkelig av en annen sort enn våre klovner her hjemme.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Tok knekken på minst 100 russiske soldater i et eneste smell på søndag, Storm Shadow rakett.


Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

steponit skrev: tir mai 30, 2023 7:31 pm
► Show Spoiler
Komikere i Ukraina er virkelig av en annen sort enn våre klovner her hjemme.
Ja hvis Harald Eia stiller som statsministerkandidat vil jeg stemme på han :-)

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

For de som lurer på hvorfor den ukrainske offensiven ikke har startet enda, dette er fra sørlige deler av Ukraina. Må nok vente noen dager/uker til det tørker opp.


Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

sertono skrev: tir mai 30, 2023 8:09 pm Tok knekken på minst 100 russiske soldater i et eneste smell på søndag, Storm Shadow rakett.
► Show Spoiler
Det snakkes om 400 sårede, da kan en nok trygt si at at antall drepte er minst 200 når vi vet hvor dårlig russerne er på sanitet.

HarryH

Legg inn av HarryH »

startelver skrev: tir mai 30, 2023 7:20 pm Jeg traff på 5 ukrainske gutter i Baneheia i dag, de skulle bade i vannet.

Spurte hvilket land de var fra siden de pratet "russisk" . Alle var fra Ukraina og var glade over å være i Norge. To av de kom tydeligvis uten foreldre og disse har kommet fra krigsherjede øst-Ukraina.

Jeg hilste Slava Ukraina og alle var glade for det.
Bra, startelver. Slik skal det gjøres.

startelver

Legg inn av startelver »

Ser ut som rike boligstrøk i Moskva fikk seg et sjokk med fallende droner, kanskje noen av innbyggerne faktisk skjønner at det er krig i landet?

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

En liten tilbakeblikk på 24.02.22


oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

kytec skrev: tir mai 30, 2023 5:48 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir mai 30, 2023 5:06 pm
kytec skrev: tir mai 30, 2023 4:46 pm

Her høres du negativ ut.


Offisielt sier jo russerne at Nato allerede er innblandet i denne krigen.
Men hva som sies offisielt er ikke så viktig som hva man tror russerne faktisk tenker og mener om et angrep på Moskva. Jeg har litt vanskelig for å tro at de skiller på hvor våpnene kommer fra.
Så russerne kaller det offisielt for krig?
Nei, de kaller der en spesial-operasjon. Jeg trodde alle visste det.

Jeg kaller det det er. En krig.
[/quote]

Derfor jeg reagerte på at du skrev offisielt seier russland at nato er innblandet i krigen
[/quote]

Hvis du tenker deg litt om så skjønner du nok hva som var poenget med å skrive det slik.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »


Frode57
Innlegg: 1258

Legg inn av Frode57 »

Smurfejonny skrev: man mai 29, 2023 12:58 am
Frode57 skrev: søn mai 28, 2023 11:00 pm Det er Nixon som taler og han snakker klokt. Det å isolere Russland som vesten har gjort vil ikke føre noe godt ved seg. Kina er en større trussel mot USA enn Russland. Men de vil sammen bekjempe vesten. Det er en historisk dimensjon som tilsier det. Vesten prøvde å styre Russland i demokratisk /tsar styre i 1917 og hadde 4 år med krig. Vesten fikk til krig mot Kina fordi Kina dominerte handelen i Asia på slutten av 1800 tallet.

Historien er ikke slik at vesten står for frihet. Den er langt mer komplisert enn som så.

Tror ikke Nixon skjønte hvor syk øst Europa kom til å bli. Heller ikke hvor dominerende Nato kom til å bli.

Nå står vi på terskelen til en eskalering eller en våroffensiv. Den vil bli definerende for denne krigen. Jeg håper forhandlinger kommer i stand før atombomben faller.

Nixon endte Vietnam krigen. Etter massiv påtrykk fra sine egne borgere. Så var han en kjeltring som gjorde alt for å bli gjenvalgt med å begå innbrudd i Watergate komplekset som demokratene hadde som hovedkvarter.

Under den kalde krigen snakket de om domino effekten , alt land ville falle som dominobrikker om de valgte kommunismen.
Det var ikke slik. Men vi så også at Sør Amerika hadde vondt med å finne sin vei og militærdiktaturer var det mest vanlige.

Nixon ble tvunget til å gå av etter Watergate . Trump er jo en patetisk figur som kan vinne valget . Like sprøtt er det at Biden skal gå for en ny 4 års periode. USA er på mange måter ille ute når de nå tvinges til nok engang å gå ut i en krig langt fra sitt eget.

De som tror Ukraina vinner krigen tar ganske grundig feil. Ukraina taper hver dag det er krig. Det er krigsindustrien og land som får betalt for å sende våpen som vinner krigen.
USA og Sverige var vinnere i 2verdenskrig. Få andre. Sør Amerika blomstret.
Russland er en fare mot alt vi står for, Russland er vår tids svar på Nazi Tyskland. De må stoppes for enhver pris.
De som tror Russland vinner denne krigen har sympatier med Russland, det finnes ikke noe som tilsier at de skal vinne.
Det kan ikke bli forhandlinger før Russland trekker seg ut, hvis Russland får beholde det de har tatt er det ett signal for at de kan ta hva de vil og så er det plutselig fred,. Så kan de bygge opp styrkene sine igjen før de tar neste offer.

Russland må knekkes, de kan ikke vinne. Hva hvis Russland vil ta Norge? Skal vi bare bøye oss frem og ta det som kommer? Alle som mener Ukraina må ta en avtale tenker ikke gjennom hva som eventuelt vil skje hvis de tar deler av Norge. Skal vi bare la de ta det og bli fornøyd med en avtale? Det skal vi ikke, det er derfor vi er med i NATO. Russland har vist gjennom de siste 20 årene at de ikke respekterer grenser eller folk. Putin er mer farlig enn HItler.
Jeg tror det vil skje ei skikkelig greie og at atombomben smeller . Putin er mer farlig enn Hitler i og med at han har atombomben. Men det har også Nato.
Det blir ikke mindre sannsynlig om Russland driver på defensiven. Tyskland ble ikke mindre desperate ettersom de led tap under 2.verdenskrig.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Skal en mimre fra første dagen av krigen så festet det seg godt da de russer-jævlene vrengte tanksen til venstre og kjørte over bilen til et eldre ektepar mens mange stod og såg på fra et tak el.l.

Deila

Legg inn av Deila »

Frode57 skrev: tir mai 30, 2023 10:31 pm
Smurfejonny skrev: man mai 29, 2023 12:58 am
Frode57 skrev: søn mai 28, 2023 11:00 pm Det er Nixon som taler og han snakker klokt. Det å isolere Russland som vesten har gjort vil ikke føre noe godt ved seg. Kina er en større trussel mot USA enn Russland. Men de vil sammen bekjempe vesten. Det er en historisk dimensjon som tilsier det. Vesten prøvde å styre Russland i demokratisk /tsar styre i 1917 og hadde 4 år med krig. Vesten fikk til krig mot Kina fordi Kina dominerte handelen i Asia på slutten av 1800 tallet.

Historien er ikke slik at vesten står for frihet. Den er langt mer komplisert enn som så.

Tror ikke Nixon skjønte hvor syk øst Europa kom til å bli. Heller ikke hvor dominerende Nato kom til å bli.

Nå står vi på terskelen til en eskalering eller en våroffensiv. Den vil bli definerende for denne krigen. Jeg håper forhandlinger kommer i stand før atombomben faller.

Nixon endte Vietnam krigen. Etter massiv påtrykk fra sine egne borgere. Så var han en kjeltring som gjorde alt for å bli gjenvalgt med å begå innbrudd i Watergate komplekset som demokratene hadde som hovedkvarter.

Under den kalde krigen snakket de om domino effekten , alt land ville falle som dominobrikker om de valgte kommunismen.
Det var ikke slik. Men vi så også at Sør Amerika hadde vondt med å finne sin vei og militærdiktaturer var det mest vanlige.

Nixon ble tvunget til å gå av etter Watergate . Trump er jo en patetisk figur som kan vinne valget . Like sprøtt er det at Biden skal gå for en ny 4 års periode. USA er på mange måter ille ute når de nå tvinges til nok engang å gå ut i en krig langt fra sitt eget.

De som tror Ukraina vinner krigen tar ganske grundig feil. Ukraina taper hver dag det er krig. Det er krigsindustrien og land som får betalt for å sende våpen som vinner krigen.
USA og Sverige var vinnere i 2verdenskrig. Få andre. Sør Amerika blomstret.
Russland er en fare mot alt vi står for, Russland er vår tids svar på Nazi Tyskland. De må stoppes for enhver pris.
De som tror Russland vinner denne krigen har sympatier med Russland, det finnes ikke noe som tilsier at de skal vinne.
Det kan ikke bli forhandlinger før Russland trekker seg ut, hvis Russland får beholde det de har tatt er det ett signal for at de kan ta hva de vil og så er det plutselig fred,. Så kan de bygge opp styrkene sine igjen før de tar neste offer.

Russland må knekkes, de kan ikke vinne. Hva hvis Russland vil ta Norge? Skal vi bare bøye oss frem og ta det som kommer? Alle som mener Ukraina må ta en avtale tenker ikke gjennom hva som eventuelt vil skje hvis de tar deler av Norge. Skal vi bare la de ta det og bli fornøyd med en avtale? Det skal vi ikke, det er derfor vi er med i NATO. Russland har vist gjennom de siste 20 årene at de ikke respekterer grenser eller folk. Putin er mer farlig enn HItler.
Jeg tror det vil skje ei skikkelig greie og at atombomben smeller . Putin er mer farlig enn Hitler i og med at han har atombomben. Men det har også Nato.
Det blir ikke mindre sannsynlig om Russland driver på defensiven. Tyskland ble ikke mindre desperate ettersom de led tap under 2.verdenskrig.
Jada, at atombomben snart smeller smeller har du snakket om i 1 år vel.. Kanskje på tide å endre fokus litt?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Frode57 skrev: tir mai 30, 2023 10:31 pm
Smurfejonny skrev: man mai 29, 2023 12:58 am
Frode57 skrev: søn mai 28, 2023 11:00 pm Det er Nixon som taler og han snakker klokt. Det å isolere Russland som vesten har gjort vil ikke føre noe godt ved seg. Kina er en større trussel mot USA enn Russland. Men de vil sammen bekjempe vesten. Det er en historisk dimensjon som tilsier det. Vesten prøvde å styre Russland i demokratisk /tsar styre i 1917 og hadde 4 år med krig. Vesten fikk til krig mot Kina fordi Kina dominerte handelen i Asia på slutten av 1800 tallet.

Historien er ikke slik at vesten står for frihet. Den er langt mer komplisert enn som så.

Tror ikke Nixon skjønte hvor syk øst Europa kom til å bli. Heller ikke hvor dominerende Nato kom til å bli.

Nå står vi på terskelen til en eskalering eller en våroffensiv. Den vil bli definerende for denne krigen. Jeg håper forhandlinger kommer i stand før atombomben faller.

Nixon endte Vietnam krigen. Etter massiv påtrykk fra sine egne borgere. Så var han en kjeltring som gjorde alt for å bli gjenvalgt med å begå innbrudd i Watergate komplekset som demokratene hadde som hovedkvarter.

Under den kalde krigen snakket de om domino effekten , alt land ville falle som dominobrikker om de valgte kommunismen.
Det var ikke slik. Men vi så også at Sør Amerika hadde vondt med å finne sin vei og militærdiktaturer var det mest vanlige.

Nixon ble tvunget til å gå av etter Watergate . Trump er jo en patetisk figur som kan vinne valget . Like sprøtt er det at Biden skal gå for en ny 4 års periode. USA er på mange måter ille ute når de nå tvinges til nok engang å gå ut i en krig langt fra sitt eget.

De som tror Ukraina vinner krigen tar ganske grundig feil. Ukraina taper hver dag det er krig. Det er krigsindustrien og land som får betalt for å sende våpen som vinner krigen.
USA og Sverige var vinnere i 2verdenskrig. Få andre. Sør Amerika blomstret.
Russland er en fare mot alt vi står for, Russland er vår tids svar på Nazi Tyskland. De må stoppes for enhver pris.
De som tror Russland vinner denne krigen har sympatier med Russland, det finnes ikke noe som tilsier at de skal vinne.
Det kan ikke bli forhandlinger før Russland trekker seg ut, hvis Russland får beholde det de har tatt er det ett signal for at de kan ta hva de vil og så er det plutselig fred,. Så kan de bygge opp styrkene sine igjen før de tar neste offer.

Russland må knekkes, de kan ikke vinne. Hva hvis Russland vil ta Norge? Skal vi bare bøye oss frem og ta det som kommer? Alle som mener Ukraina må ta en avtale tenker ikke gjennom hva som eventuelt vil skje hvis de tar deler av Norge. Skal vi bare la de ta det og bli fornøyd med en avtale? Det skal vi ikke, det er derfor vi er med i NATO. Russland har vist gjennom de siste 20 årene at de ikke respekterer grenser eller folk. Putin er mer farlig enn HItler.
Jeg tror det vil skje ei skikkelig greie og at atombomben smeller . Putin er mer farlig enn Hitler i og med at han har atombomben. Men det har også Nato.
Det blir ikke mindre sannsynlig om Russland driver på defensiven. Tyskland ble ikke mindre desperate ettersom de led tap under 2.verdenskrig.
Grav deg ned i tide, det er ingen skam å snu!

Koffer

Legg inn av Koffer »

Norske bedrifter har handlet med Russlands naboland for rundt en milliard kroner etter at det ble innført sanksjoner mot Russland.

Norge har med noen tilpasninger sluttet seg til EUs sanksjoner mot Russland. Målet er å redusere Russlands mulighet til å finansiere krigen mot Ukraina. Men etter at sanksjonene ble innført har vestlig handel til Russlands naboland vokst kraftig, viser tall fra analyseselskapet Corisk, skriver E24.

Dette gjelder også norske bedrifter.

– Bedriftene løper en høy risiko når de handler med Russlands naboland. Det er stor fare for at handelen i realiteten skjer med Russland, uten at det er synlig, sier landrisiko-ekspert Erlend Bollman Bjørtvedt i Corisk.

Han har analysert eksportstatistikk for en rekke land for å finne omfanget av såkalt omveishandel med Russland etter invasjonen av Ukraina. Funnene tyder på at denne skjulte handelen rundet en milliard kroner for Norge i fjor.

Norge eksporterte varer for 60 millioner euro (700 millioner kroner i dag) til åtte av Russlands naboland som ikke enkelt lar seg forklare. Fra de samme landene importerte Norge varer for 40 millioner euro som ikke lar seg enkelt forklare. Lastebiler, bildeler, flydeler og maskindeler drar opp verdien for de norske eksporttallene til de åtte nabolandene som er analysert.

Utenriksdepartementet (UD) sier til E24 at de er godt kjent med at det foregår import av varer via tredjeland til Russland, skriver pressetalsperson Guri Solberg ved UD i en epost.

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Varulv2468 skrev: tir mai 30, 2023 5:54 pm Midt i all oppstyret ble det gjennomført nok et angrep med ballistiske missiler, 11 Iskander-K og -M, på Kyiv - som ble skutt ned av Patriot og NASAMS som vanlig.
Angrepet med Iskander på Kyiv var på formiddagen i går.

Det var faktisk hele tre angrep på en dag i går, og i Kyiv ulte luftvernsirenene tre ganger på 24 timer:

Kl. 00.40 - 04.59: 40 Kh-101/555 missiler og 40 Shahed-droner
Kl. 11.09 - 12.23: 11 Iskander- K og -M
Kl. 15.55 - 17.52: Rekogniseringsdrone som søkte etter ukrainske luftvernvåpen
Kl. 02.06 - 04.47: 31 Shahed-droner

Russerne virker fullstendig desperate der de sender av gårde det de har igjen av missiler. Denne miksen av droner, kryssermissiler og ballistiske missiler gjør at alarmen går flere ganger i døgnet. Folk er naturlig nok dødsslitne. De har nå hatt 18 netter med flyalarmer bare i mai-måned. Det er helt ekstremt, og reinspikket terror, for alt blir ikke skutt ned, og rester av missiler og droner faller ned og gjør skade på leilighetsbygg, næringsbygg og biler. I natt ble en drept og syv skadet. Flere hus brant ned, og de to øverste etasjene i et leilighetsbygg ble totalskadet med den følge at beboerne nå er hjemløse.

Ukrainsk etterretning oppjusterte nylig estimatet for hvor mange missiler de mener russerne kan produsere i måneden fra 40 til 60 stk. Etter at russerne så langt har sendt av gårde 180 stk i mai er det mulig de må oppjustere ytterligere.

Jeg tror forøvrig at droneangrepet på Moskva i dag mest var ment til å peppe opp den ukrainske befolkningen, og da spesielt innbyggerne i Kyiv som er drittlei av søvnløse netter, sirener og eksplosjoner. Ingen militære mål ble truffet, ingen skade av betydning skjedde, men det ga et signal om at "Vi kan vi også. Dere er ikke trygge der borte".



Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Gaute65 skrev: tir mai 30, 2023 6:16 pm Her er mer om bakgrunnen for 1000 km dronen

Jeg har donert noen kroner for å få realisert disse dronene, noe som faktisk er litt kult.

Det som er positivt med Serhiy Prytulas organisasjon, er at man faktisk ser enormt med resultater.

Innsamlingene hans når alltid målet veldig raskt, noe som betyr at mange donerer, og mange stoler på organsisasjonen. Det er også lett med Paypal. https://twitter.com/serhiyprytula

Den siste innsamlingen jeg donerte til var for tiltak til å stoppe de forbanna Lancet-dronene.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Bra, Troy!

Som du skriver: Ukrainsk etterretning oppjusterte nylig estimatet for hvor mange missiler de mener russerne kan produsere i måneden fra 40 til 60 stk.

Det har vært en gjenganger blant debattanter her inne at russerne snart må «spare» eller gå «tomme» for missiler. Allerede i høst var det «krise» mtp kapasitet på disse våpnene.

Jeg ble noe upopulær da jeg antydet noe annet her for en tid tilbake.

Russerne er klare og tydelige på at operasjonen kommer til å fortsette til den er nådd, og de har våpen til å gjennomføre det.

Har vært litt min kjepphest også. Autokraten prioriterer krig, og antageligvis er kapasiteten og lagrene tre ganger større enn hva mange tror. Kanskje mer.

Det skytes mer enn noen gang. Sanksjonene har etter min mening liten effekt. Mest symbolsk.

Og om de produserer 80 stk i måneden, er det veldig mange missiler. Alt skal jo brukes mot Ukraina. Kjernevåpen gjør så russerne ikke trenger krige andre steder. De trenger kun symbolske styrker langs grensene.

Droner? Tusenvis.

Leste igjen en ekspert uttalte seg i dag angående offensiven. Russerne med store forsvarsverk og enormt med soldater. De har også etterretning, er forberedt og har en plan. Svært, svært intrikat.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Troygirl skrev: tir mai 30, 2023 11:25 pm
Varulv2468 skrev: tir mai 30, 2023 5:54 pm Midt i all oppstyret ble det gjennomført nok et angrep med ballistiske missiler, 11 Iskander-K og -M, på Kyiv - som ble skutt ned av Patriot og NASAMS som vanlig.
Angrepet med Iskander på Kyiv var på formiddagen i går.

Det var faktisk hele tre angrep på en dag i går, og i Kyiv ulte luftvernsirenene tre ganger på 24 timer:

Kl. 00.40 - 04.59: 40 Kh-101/555 missiler og 40 Shahed-droner
Kl. 11.09 - 12.23: 11 Iskander- K og -M
Kl. 15.55 - 17.52: Rekogniseringsdrone som søkte etter ukrainske luftvernvåpen
Kl. 02.06 - 04.47: 31 Shahed-droner

Russerne virker fullstendig desperate der de sender av gårde det de har igjen av missiler. Denne miksen av droner, kryssermissiler og ballistiske missiler gjør at alarmen går flere ganger i døgnet. Folk er naturlig nok dødsslitne. De har nå hatt 18 netter med flyalarmer bare i mai-måned. Det er helt ekstremt, og reinspikket terror, for alt blir ikke skutt ned, og rester av missiler og droner faller ned og gjør skade på leilighetsbygg, næringsbygg og biler. I natt ble en drept og syv skadet. Flere hus brant ned, og de to øverste etasjene i et leilighetsbygg ble totalskadet med den følge at beboerne nå er hjemløse.

Ukrainsk etterretning oppjusterte nylig estimatet for hvor mange missiler de mener russerne kan produsere i måneden fra 40 til 60 stk. Etter at russerne så langt har sendt av gårde 180 stk i mai er det mulig de må oppjustere ytterligere.

Jeg tror forøvrig at droneangrepet på Moskva i dag mest var ment til å peppe opp den ukrainske befolkningen, og da spesielt innbyggerne i Kyiv som er drittlei av søvnløse netter, sirener og eksplosjoner. Ingen militære mål ble truffet, ingen skade av betydning skjedde, men det ga et signal om at "Vi kan vi også. Dere er ikke trygge der borte".
"Etter at russerne så langt har sendt av gårde 180 stk i mai er det mulig de må oppjustere ytterligere."

Dette tror ikke jeg. Mange av kryssermissilene var tidlige atomvåpenbestykkede og eldre våpen tatt fra reserven. Dette sløseriet er fullstendig sinnssyk fordi dette sliter sterkt på de russiske militære som bli motløst av å se at deres innsats stadig endt galt og på disse som må bekoste våpenbruket, milliarder av dollar har blitt sløst bort i tre uker med ustoppelig angrep. Russerne trenger nemlig disse våpnene etter motoffensiven starte for å støtte egne forsvar!

Dessuten er det veldig tydelig at smuglingen av chips og komponenter til Russland og Iran fra vestlige land er blitt meget alvorlig, at disse som selger dette, må straffes meget hardt. Det var dette som muliggjøre produksjonen av kryssermissiler i Russland og droner i Iran.

Og for Iran må dette være meget alvorlig, for jo mer de sendt bort droner, jo færre bli det for dem, og det blir bare verre og verre diplomatisk sett. Ukraina har brutt helt med Iran og satt dette landet under totalblokade for femti år, og er i full gang med å motarbeide Iran på flere steder - hvis SBU/GRU skulle ønske det, kommer de til å støtte den dalende folkereisningen mot det ulovlige regimet. EU må også sette Iran under blokade ved å forby all handel med dette landet.

Blokadevåpenet må hentes fram fordi sanksjonene virker ikke.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Varulv2468 skrev: ons mai 31, 2023 12:32 am
Troygirl skrev: tir mai 30, 2023 11:25 pm
Varulv2468 skrev: tir mai 30, 2023 5:54 pm Midt i all oppstyret ble det gjennomført nok et angrep med ballistiske missiler, 11 Iskander-K og -M, på Kyiv - som ble skutt ned av Patriot og NASAMS som vanlig.
Angrepet med Iskander på Kyiv var på formiddagen i går.

Det var faktisk hele tre angrep på en dag i går, og i Kyiv ulte luftvernsirenene tre ganger på 24 timer:

Kl. 00.40 - 04.59: 40 Kh-101/555 missiler og 40 Shahed-droner
Kl. 11.09 - 12.23: 11 Iskander- K og -M
Kl. 15.55 - 17.52: Rekogniseringsdrone som søkte etter ukrainske luftvernvåpen
Kl. 02.06 - 04.47: 31 Shahed-droner

Russerne virker fullstendig desperate der de sender av gårde det de har igjen av missiler. Denne miksen av droner, kryssermissiler og ballistiske missiler gjør at alarmen går flere ganger i døgnet. Folk er naturlig nok dødsslitne. De har nå hatt 18 netter med flyalarmer bare i mai-måned. Det er helt ekstremt, og reinspikket terror, for alt blir ikke skutt ned, og rester av missiler og droner faller ned og gjør skade på leilighetsbygg, næringsbygg og biler. I natt ble en drept og syv skadet. Flere hus brant ned, og de to øverste etasjene i et leilighetsbygg ble totalskadet med den følge at beboerne nå er hjemløse.

Ukrainsk etterretning oppjusterte nylig estimatet for hvor mange missiler de mener russerne kan produsere i måneden fra 40 til 60 stk. Etter at russerne så langt har sendt av gårde 180 stk i mai er det mulig de må oppjustere ytterligere.

Jeg tror forøvrig at droneangrepet på Moskva i dag mest var ment til å peppe opp den ukrainske befolkningen, og da spesielt innbyggerne i Kyiv som er drittlei av søvnløse netter, sirener og eksplosjoner. Ingen militære mål ble truffet, ingen skade av betydning skjedde, men det ga et signal om at "Vi kan vi også. Dere er ikke trygge der borte".
"Etter at russerne så langt har sendt av gårde 180 stk i mai er det mulig de må oppjustere ytterligere."

Dette tror ikke jeg. Mange av kryssermissilene var tidlige atomvåpenbestykkede og eldre våpen tatt fra reserven. Dette sløseriet er fullstendig sinnssyk fordi dette sliter sterkt på de russiske militære som bli motløst av å se at deres innsats stadig endt galt og på disse som må bekoste våpenbruket, milliarder av dollar har blitt sløst bort i tre uker med ustoppelig angrep. Russerne trenger nemlig disse våpnene etter motoffensiven starte for å støtte egne forsvar!

Dessuten er det veldig tydelig at smuglingen av chips og komponenter til Russland og Iran fra vestlige land er blitt meget alvorlig, at disse som selger dette, må straffes meget hardt. Det var dette som muliggjøre produksjonen av kryssermissiler i Russland og droner i Iran.

Og for Iran må dette være meget alvorlig, for jo mer de sendt bort droner, jo færre bli det for dem, og det blir bare verre og verre diplomatisk sett. Ukraina har brutt helt med Iran og satt dette landet under totalblokade for femti år, og er i full gang med å motarbeide Iran på flere steder - hvis SBU/GRU skulle ønske det, kommer de til å støtte den dalende folkereisningen mot det ulovlige regimet. EU må også sette Iran under blokade ved å forby all handel med dette landet.

Blokadevåpenet må hentes fram fordi sanksjonene virker ikke.
Greier aldri stoppe en smuglerrute, Varulv! Norge og andre land selger til naboer, venner eller land som driter i denne konflikten. Derfra havner utstyret i Russland. De har prøvd å kvele Iran i flere år. De greier ikke stoppe verdens største land i areal med den 10.største økonomien i verden som prioriterer krig. I tillegg er de venner med to av de fire største økonomiene i verden +++

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»