Skadebenken

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Skadebenken

Legg inn av Frank.N.Steen »

Tenkte å ha ei tråd for de som sliter litt med ulike skader eller plager i hverdagen, og som igjen medfører at de ikke lenger får trent som vanlig.
Det kan jo være midlertidige eller langvarige, men like leit er det når uhellet først er ute.

Har nok selv slurva altfor mye med for lite fokus på skadeforebyggende øvelser/økter, mens en gjentar tabben med å bli for overivrig og utålmodig, som igjen ikke er noen særlig god kombinasjon.

Nå er jo løping min "greie", eller slik har en jo tenkt i årevis, men de siste årene har det blitt mer og mer tid på skadebenken enn uti skog og mark, hvor en helst vil være.

Vel, skal ikke inkludere hele sykdoms/skade historikken, men regner med at en er slettes ikke alene om å gå med et eller annet som plager eller gjør at treningen ikke blir helt optimal. Så kanskje ei tråd hvor folk kan diskutere og komme med råd eller erfaringer, for det å lese seg for mye opp på Google, det gjør meg kun enda mer oppgitt og deppa.

Kan jo legge til at man nå er "friskmeldt" fra nesten et år med frustrerende akillesbetennelse i en fot, men så har noe ugang påbegynt under hæl/fotsålen i det andre beinet. Så det store "comebacket" med å gå tilbake til minimum 10-12 mil i uka utendørs, den blir det nok lenge til man får prøvd seg på, dessverre.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Kjedelige greier. Hva kan det være med den andre foten da?

Høres ut som et ambisiøst mål, samtidig som det finnes godt voksne folk som er langdistanseløpere. Har selv ambisjoner om å gå fjellturer, med noe kortere distanser. Men har hatt en del betennelsestilstander de siste årene. Hva med å gå over til svømming? Ikke alle som liker det, sikkert. Eller ergometersykling. Ikke alle som liker det heller.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Frank.N.Steen skrev: man mai 29, 2023 5:50 pm Kan jo legge til at man nå er "friskmeldt" fra nesten et år med frustrerende akillesbetennelse i en fot, men så har noe ugang påbegynt under hæl/fotsålen i det andre beinet. Så det store "comebacket" med å gå tilbake til minimum 10-12 mil i uka utendørs, den blir det nok lenge til man får prøvd seg på, dessverre.
Nå har jeg mest småskader i forbindelse med styrketrening, så det blir litt andre skader enn den under hælen. Men såre sener blir det en del av.

Så godt det lar seg gjøre, prøver jeg å fortsette treningen, men da ved å trene rundt skaden. Det går som oftest an å trene med litt smerter, så lenge symptomene ikke forverres over tid. Har du problemer med hælen, så er det kanskje mulig å trene på sykkel? Selv om man ikke nødvendigvis får akkurat den treningen man optimalt ville hatt, så synes jeg selv at det blir langt mindre demotiverende når jeg kan holde aktivitetsnivået oppe.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: man mai 29, 2023 5:50 pm
Kan jo legge til at man nå er "friskmeldt" fra nesten et år med frustrerende akillesbetennelse i en fot, men så har noe ugang påbegynt under hæl/fotsålen i det andre beinet. Så det store "comebacket" med å gå tilbake til minimum 10-12 mil i uka utendørs, den blir det nok lenge til man får prøvd seg på, dessverre.
Er det da slik at du har, om ikke bevisst. overbelastet den andre foten mens du hadde en sak i den andre (akillessen)?
Få undersøkt om dette: https://nhi.no/trening/aktivitet-og-hel ... -fasciitt/

En gang i tiden da jeg ennå spilte fotball fikk jeg akillies-betennelse (og vondt) i den ene etter et spark.
Da var det ikke noe særlig med behandling, og det førte til at man fikk litt av det samme i den andre på grunn av denne overbelastingen av den gode foten.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: tir mai 30, 2023 6:39 pm Er det da slik at du har, om ikke bevisst. overbelastet den andre foten mens du hadde en sak i den andre (akillessen)?
Få undersøkt om dette: https://nhi.no/trening/aktivitet-og-hel ... -fasciitt/

En gang i tiden da jeg ennå spilte fotball fikk jeg akillies-betennelse (og vondt) i den ene etter et spark.
Da var det ikke noe særlig med behandling, og det førte til at man fikk litt av det samme i den andre på grunn av denne overbelastingen av den gode foten.
Spørs om ikke du har rett i dette med at en har bevisst/ubevisst overbelastet den "gode foten, mens mentalt har alt dreid seg som den dårlige foten, og dette også kombiert med slurv i opptrening/tøying øvelser osv av den foten som nå er vond.
Men nå skal jeg til fysioen om ikke lenge, og håper på et svar om hva det kan være, og hvilke virkemidler som vil hjelpe på.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Tjaaah skrev: tir mai 30, 2023 3:51 pm Nå har jeg mest småskader i forbindelse med styrketrening, så det blir litt andre skader enn den under hælen. Men såre sener blir det en del av.

Så godt det lar seg gjøre, prøver jeg å fortsette treningen, men da ved å trene rundt skaden. Det går som oftest an å trene med litt smerter, så lenge symptomene ikke forverres over tid. Har du problemer med hælen, så er det kanskje mulig å trene på sykkel? Selv om man ikke nødvendigvis får akkurat den treningen man optimalt ville hatt, så synes jeg selv at det blir langt mindre demotiverende når jeg kan holde aktivitetsnivået oppe.
Ja, spinningsykkel har vært et meget bra alternativ, selv om det kan jo bli fort småkjedelig i lengste å holde på innendørs, men også her går det an å forsøke å variere tempo/motstand dersom foten/skaden tillater det.

Burde vel helst vurdere å oppgradere til en ny sykkel, for langt mer givende å sykle ute enn å sitte bomfast inne.

Romaskina kan også være fin, selv om jeg sliter med å finne "rytmen" når en skal kjøre intervaller.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Soteria skrev: tir mai 30, 2023 2:11 pm Kjedelige greier. Hva kan det være med den andre foten da?

Høres ut som et ambisiøst mål, samtidig som det finnes godt voksne folk som er langdistanseløpere. Har selv ambisjoner om å gå fjellturer, med noe kortere distanser. Men har hatt en del betennelsestilstander de siste årene. Hva med å gå over til svømming? Ikke alle som liker det, sikkert. Eller ergometersykling. Ikke alle som liker det heller.
Svømming er noe jeg burde vurdere, for fantastisk trening men spinningsykkel og elipse med kanskje litt romaskin innimellom, tror jeg blir de man går for fremover.

Men har jo hørt om folk som anbefaler å inkludere noe løping, selv med smerter i fotsålen, men blir nok en stund til man kan kjøre lengre eller mer intense turer.

Ikke så mye fjell i Oslo, men mye skog og mark, og har tenkt på det med bruke marka og stier med mykt underlag fremfor hard asfalt eller grusveier, selv om en foretrekker sistnevnte over asfalt.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Har slitt lenge med betennelse i skuldrene, der venstre er klart verst. Men etter en fysiotime i vinter og isbading/kald dusj ser det ut som det omtrent er vekke. Har kjent noe på det et par ganger. Slitt med det siden 2014 om ikke før.
Hadde også smerter for en uke siden, men det var korrelasjon med alt for mange armhevinger på kort tid:)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Har ikke skrivet her på en stund, rett og slett fordi man enda ikke har fått et navn på problemet som har oppstått i høyre fot/såle.
Vært innom 2 ulike fysioterapeuter pluss fastlege, og ingen tegn til Plantar Fascitt eller Hælspore, men siste og mest grundige undersøkelse hinter om noe med "pronasjon" så mye rare navn og uttrykk, om det var under/over ja, noe med at fotsålen dropper eller har ei litt ekstra bue som gjør at når en lander med foten så blir det ei skjevhet i droppet, hvert fall litt mer på høyre fot enn venstre.

Planen nå er ny time med løpe og gå økt slik at fysioterapeuten får se hvordan det går seg til på tredemølla, og deretter se an om ikke spesialsåler til både løping og gåing vil bidra i å redusere problemet.
Fikk også forståelse for at det er mer knot når man går enn når jeg løper, som ikke er uvanlig hos mange med lignende symptomer.
Så da blir det ikke noen lange gåturer 5-7 dager i uka, men heller 2-3 løpeøkter med minimalt med bratte oppoverbakker, mest flatt føre og kjenne seg frem ved nedoverbakkene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»