Vi er herved advart!!!

Svar
Guttorm123
Innlegg: 5307

Vi er herved advart!!!

Legg inn av Guttorm123 »

Advarer mot sola de neste dagene: − Dramatisk:

Onsdag ligger det an til 25 grader på Sør- og Østlandet. Ekspertene advarer og minner om at solen er like sterk nå som i juli.

Olav Erikstad hos Storm Geo minner om at solstrålingen nå er like sterk som i slutten av juli.

– Det føles varmere i juli fordi havet er varmt, men det som skader huden er selve solstrålingen. Det er lett å glemme at solen er veldig sterk i begynnelsen av juni også, sa han til VG mandag.

Tove Svendby er seniorforsker og UV-ekspert ved klima- og miljøinstituttet NILU. Hun bekrefter at det stemmer.

Svendby råder til å være oppmerksom på å smøre seg med solkrem med minst faktor 30.

– Jeg satt selv ute i lunsjen i 12-tiden i dag, og det var ikke ute mange minuttene før jeg kjente det begynte å brenne på brystet.


Men hvorfor smurte du deg ikke inn først da, Tove Svendby?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/m ... -dramatisk

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Kryssjekker man sakene så er der lett å bli bekymret for hvordan softisene i Lier klarer seg når varmen kommer!

'Støre må gå på softissaken'.
(Og Erna står klar med en softis i hver hånd.)
Sist redigert av rosmebraad den ons mai 31, 2023 12:33 am, redigert 1 gang totalt.

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Har installert solkrem i dusjen, så her blir det en dusj før jeg går ut i morgen.

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Jeg bruker aldri solkrem, men er nesten aldri ute i solen, og er ihvertfall aldri rolig da.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Det kan komme en UV-indeks på hele 5 :shock: :lol:

Jeg var ute i dag, må jeg ta en tur til legevakten :roll:?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Det er en gruppe som har det verre. Alt dette snakket om UV fikk meg til å tenke på denne sketsjen:


Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Guttorm123 skrev: ons mai 31, 2023 12:29 am Advarer mot sola de neste dagene: − Dramatisk:

Onsdag ligger det an til 25 grader på Sør- og Østlandet. Ekspertene advarer og minner om at solen er like sterk nå som i juli.

Olav Erikstad hos Storm Geo minner om at solstrålingen nå er like sterk som i slutten av juli.

– Det føles varmere i juli fordi havet er varmt, men det som skader huden er selve solstrålingen. Det er lett å glemme at solen er veldig sterk i begynnelsen av juni også, sa han til VG mandag.

Tove Svendby er seniorforsker og UV-ekspert ved klima- og miljøinstituttet NILU. Hun bekrefter at det stemmer.

Svendby råder til å være oppmerksom på å smøre seg med solkrem med minst faktor 30.

– Jeg satt selv ute i lunsjen i 12-tiden i dag, og det var ikke ute mange minuttene før jeg kjente det begynte å brenne på brystet.


Men hvorfor smurte du deg ikke inn først da, Tove Svendby?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/m ... -dramatisk




Ang sola så får vi nord for Dovre smøre oss med tålmodighet faktor femti.
Men vi kan mer enn gjerne sende regnet sørover, det ser ut til at dere trenger det.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jeg synes det er vanskelig å bli provosert i grunnen.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Idag må man være ekstra obs på klimaendringer. For 15 år siden postet NRK om at Bryggen ville stå under vann rundt 2040. Dette fra professor i geologi og forsker ved Bjerknessenteret for klimaforskning Atle Nesje. Idag ble det vedtatt å legge Bybanen over Bryggen. Dette starter om 1-2 år og vil kanskje i beste fall være ferdig 10 år bør bryggen blir oversvømmet.
https://www.nrk.no/vestland/bryggen-und ... -1.6230797

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Gårdsdattra skrev: ons mai 31, 2023 10:17 pm


Ang sola så får vi nord for Dovre smøre oss med tålmodighet faktor femti.
Men vi kan mer enn gjerne sende regnet sørover, det ser ut til at dere trenger det.
Regnet her på Vestlandet i natt, og tidlig i dag. Nysnø å skimte på toppene...

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

25 grader? Jeg håper ikke Norge er ikke på vei til å bli en vegetasjonsløs ørken i løpet av de neste ukene. Har de første klimaflyktningene fra Norge allerede flyttet til Arktis? NAV vil høyst sannsynlig snart kollapse på grunn av økende behandlingskostnader med hensyn til hudkreft- og heteslagsofre hvis ikke denne værkatastrofen stoppes. Kanskje hvis alle flyreiser blir kansellert og ikke-elektriske biler blir forbudt før uken er omme, kan det fortsatt være håp for Norge, men jeg er redd fossillobbyen vil forhindre dette som vanlig.

Investor

Legg inn av Investor »

Trengte solkrem og leste at man burde kjøpe på apoteket for å få bra kvalitet.
Men da jeg kom hjem og googlet litt, så kom den jeg kjøpte (Boots Soltan protect & moisturise suncare lotion SPF 30) ut i rød sone med 0 poeng!'
Forbrukerrådets test viser at den er allergifremkallende, hormonforstyrrende og miljøbelastende!

Sendte sporenstreks melding til apoteket, og får seff byttet den. Svakt!

fargerik

Legg inn av fargerik »

Trist at så mange flåser om dette. Ikke spesielt rart at så mange får hudkreft på grunn av uvettig soling her i landet.
https://nhi.no/sykdommer/kreft/vis-kreftvett/soling/
Min far fikk føflekk-kreft på grunn av at han satt i solsteika i båten og fisket i alle ledige stunder i flere tiår, fikk kreft i føflekkene i nakken, og døde på grunn av at jævelskapen spredde seg til de fleste organene i kroppen.
Ikke tull med det der. Trekk inn i skyggen når sola steker.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Maxus5 skrev: ons mai 31, 2023 10:39 pm Idag må man være ekstra obs på klimaendringer. For 15 år siden postet NRK om at Bryggen ville stå under vann rundt 2040. Dette fra professor i geologi og forsker ved Bjerknessenteret for klimaforskning Atle Nesje. Idag ble det vedtatt å legge Bybanen over Bryggen. Dette starter om 1-2 år og vil kanskje i beste fall være ferdig 10 år bør bryggen blir oversvømmet.
https://www.nrk.no/vestland/bryggen-und ... -1.6230797
Hehe husker også godt et NRK program for mange år siden hvor de gikk uti vannet til det var langt oppi brysthøyde for å illustrere hvor høyt havnivået ville være om kort tid på grunn av den globale oppvarmingen (som det het den gangen før de byttet det ut med menneskeskapte klimaendringer). Tror det var enten Newton eller Shrødingers katt programmet. Noe som jo er ganske latterlig i og med at Norges landmasser fortsatt hever seg etter siste istid og at landhevingen faktisk går fortere enn havstigningen så havnivået i Norge faktisk blir stadig lavere...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»