Hvilken skuespiller er dette?

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Hvilken skuespiller er dette?

Legg inn av Frank.N.Steen »

FjodorDVD skrev: søn jan 29, 2023 9:26 pm Det er ikke mye tvil ute og går der, Frank. Gratulerer igjen. Kvalitetsfilm hele veien. Altså, nå kjente jeg bare til Burten fra Smokey and the bandit og Cannonball som jo er langt nyere filmer. Da jeg en eller annen gang kom over filmen overrasket både Burten og filmen enormt. En sjelden gang er jo også norsk tittel bedre enn originaltittelen.
Er vel ikke for spesielt glad i komediene til Reynolds, de blir ofte for tullete, og foretrekker helt klart de mer actionprega forsøkene hans fra 70 og 80-tallet, kanskje mest Mean Machine, Deliverance, Malone, Stick, Heat og Sharkys Machine.

Har ikke noen ny oppgave på lur, men måtte bare slenge ut når en kjente igjen hvert fall Burt og filmen, så her det fritt frem for noen andre å starte opp ei ny oppgave.

Og helt enig i at Picnic med Døden er faktisk ei tøffere tittel enn originalen.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Får ta en enkel for å få fyr i tåden igjen ;).

Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Herlig fyr, karakter og ikke minst film, dessverre ble han jo ikke så gammel, men maktet nå likevel å levere to uforglemmelige filmroller i The Running Man (1987) som den sadistiske og operasyngende Dynamo "Hey Christmas Tree!" og den overvektige og noe enkle innsatte mentalpasienten Roland i slasheren Alone in the Dark (1982).

Erland Van Lidth, og i følge Wikipedia var han jo også både Wrestler og Operasanger, så rollen som Dynamo var jo midt i blinken. Trist at han gikk bort før filmen ble utgitt, for han ville nok vært et navn som ville raskt funnet seg godt til rette innafor action genren på den tid.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ja, regner med at det var riktig svar, så prøver med ei ny karakterskuespiller, en som fikk ei mye lenger karriere enn Erland, og noe med hennes mange minneverdige bidrag, som gjør at hun er vanskelig å overse, uansett hvor små eller store roller de måtte være.
Bilde
Får legge ved at hun har benytte seg av et annet etternavn i de fleste av filmene hun medvirket i, og går under et annet i dag.
Men vært med i både kjente storfilmer, spesielt fra 90-tallet, mens for andre vil kanskje vært best husket grunnet et par solide kultfavoritter.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: tor feb 09, 2023 5:22 pm Ja, regner med at det var riktig svar, så prøver med ei ny karakterskuespiller, en som fikk ei mye lenger karriere enn Erland, og noe med hennes mange minneverdige bidrag, som gjør at hun er vanskelig å overse, uansett hvor små eller store roller de måtte være.
Bilde
Får legge ved at hun har benytte seg av et annet etternavn i de fleste av filmene hun medvirket i, og går under et annet i dag.
Men vært med i både kjente storfilmer, spesielt fra 90-tallet, mens for andre vil kanskje vært best husket grunnet et par solide kultfavoritter.
Yes du hadde rett... og det her har jeg sett før, men det står stille akkurat nå.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Har glemt bort disse trådene, ettersom en stadig blander de med hverandre (Hvilken film/skuespiller) hele tiden.

Uansett, dama med arrene i ansiktet, er Anna Levine (visstnok byttet om til Thompson), og alltid hatt sansen for henne. Noe med den myke stemmen og engleaktige utseendet hennes, det og at hun ofte spiller damer der har levd under ganske harde kår.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: man feb 20, 2023 12:33 am Har glemt bort disse trådene, ettersom en stadig blander de med hverandre (Hvilken film/skuespiller) hele tiden.

Uansett, dama med arrene i ansiktet, er Anna Levine (visstnok byttet om til Thompson), og alltid hatt sansen for henne. Noe med den myke stemmen og engleaktige utseendet hennes, det og at hun ofte spiller damer der har levd under ganske harde kår.
Helt utrolig at jeg ikke tok denne når du posta den.. Jeg har jo sett Unforgiven en god del ganger før.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Får ta en ny, enkel en =).

Bilde

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

4pLaY skrev: ons mar 22, 2023 10:54 am Får ta en ny, enkel en =).

Bilde
Jeg drar kjensel på mannen, men scenen kan jeg ikke huske å ha sett. Venter litt med å svare så jeg ikke spoiler noe.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Han med "tannlegeforkleet" må jo være ei ung Gene Hackman, men hvem de to andre er, det har jeg ikke peiling på.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

FjodorDVD skrev: lør mar 25, 2023 7:15 pm
4pLaY skrev: ons mar 22, 2023 10:54 am Får ta en ny, enkel en =).

Bilde
Jeg drar kjensel på mannen, men scenen kan jeg ikke huske å ha sett. Venter litt med å svare så jeg ikke spoiler noe.
Gene Hackman hadde noen gode filmer i sin tid. Han er det nok og jeg tipper filmen er Brennpunkt New York.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

FjodorDVD skrev: fre mai 05, 2023 1:11 pm Gene Hackman hadde noen gode filmer i sin tid. Han er det nok og jeg tipper filmen er Brennpunkt New York.
Ja, Scarecrow med Al Pacino og Night Moves, samt The Conversation er 3 perler fra 70-årene, men må virkelig få sett mer av ham fra den tid, for en herlig fyr med ei naturlig barskhet over seg, uten noengang å fremstå som smug eller arrogant. Bare en av disse legendariske tøffe old timerne som med Clintern, Kirk Douglas, Bronson, Duvall, Mitchum, Marvin osv, de bare hadde det, og trengte ikke gjøre for mye ut av seg, eller prøve å imponere.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Frank.N.Steen skrev: fre mai 05, 2023 1:16 pm
FjodorDVD skrev: fre mai 05, 2023 1:11 pm Gene Hackman hadde noen gode filmer i sin tid. Han er det nok og jeg tipper filmen er Brennpunkt New York.
Ja, Scarecrow med Al Pacino og Night Moves, samt The Conversation er 3 perler fra 70-årene, men må virkelig få sett mer av ham fra den tid, for en herlig fyr med ei naturlig barskhet over seg, uten noengang å fremstå som smug eller arrogant. Bare en av disse legendariske tøffe old timerne som med Clintern, Kirk Douglas, Bronson, Duvall, Mitchum, Marvin osv, de bare hadde det, og trengte ikke gjøre for mye ut av seg, eller prøve å imponere.
Dette tar jeg fra en dårlig hukommelse på sparket. For eksempel en middelmådig film fra videosjappa på 80-tallet som het Target ble løftet til en høyst severdig thriller av Hackman og Matt Dillon tror jeg. Det er ekstra fascinerende når et svakt manus løftes fra la oss si 4 til 7.5.

Scarecrow? Mener du Scareface?

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

FjodorDVD skrev: fre mai 05, 2023 1:23 pm Dette tar jeg fra en dårlig hukommelse på sparket. For eksempel en middelmådig film fra videosjappa på 80-tallet som het Target ble løftet til en høyst severdig thriller av Hackman og Matt Dillon tror jeg. Det er ekstra fascinerende når et svakt manus løftes fra la oss si 4 til 7.5.
Har selv veldig sansen for filmer som The Package (1989) eller på norsk "Mannen fra Berlin" med Hackman og Tommy Lee Jones, spennende og intenst action-thriller. Ellers en som sjeldent blir dratt frem for ofte, men er man glad i bokse-dramaer er Split Decisions (1988) også en liten nesten perle, med et sterkt rollegalleri og så har man selvsagt noen tøffe action filmer ala Uncommon Valor (1983) og Bat*21 (1988).
FjodorDVD skrev: fre mai 05, 2023 1:23 pm Scarecrow? Mener du Scareface?
Bilde
Nope, Scarecrow, ei film som jeg virkelig vil ha i samlingen, men virker som en der ikke er så lett å få tak i. Synd, for Pacino og Hackman har fantastisk kjemi gående, og både morsom, trist og spennende drama om to outsidere der slår seg sammen, eller slik en husket det når den ble sendt som nattfilm for evigheter sia.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

En stund siden det har blitt posta noe nytt her, og husker ikke helt hva som kom frem fra forrige post, men tipper Gene Hackman i Brennpunkt New York?

Regner da med at det er greit man bare kjører i gang med en ny oppgave.

Prøver så med en der funker som ei fin påminnelse om at dagen derpå, så kan enkelte damer gå fra ei 10/10 kvelden før, til vel, å se ganske annerledes ut i det morgendagen våkner til liv:
Bilde
Skal sies at vi snakker kanskje ikke om ei altfor kjent filmstjerne, mer ei som ikke lenge etter skulle bli mer vanlig å se på tv-skjermene og da via en amerikansk sitcom som holdt det gående helt opp til slutten av 90-tallet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Samme dame og film, bare med kortere hår og mindre sminke:
Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Liten vits i å legge ut noe mer, men det var snakk om søte Amanda Bearse (mest kjent fra Married With Children) i kult-grøsseren Fright Night (1985).

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Marcy Darcy jo!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»