Nicolai Budkov Kjær

Svar
Il-pirata

Re: Nicolai Budkov Kjær

Legg inn av Il-pirata »

Nicolai gjør seg bemerket i det gode selskap nå.
VIDEOS: GSPDP/ITF Touring Team enjoy success in Italy on European tour
https://www.itftennis.com/en/news-and-m ... pean-tour/
Norway’s Nicolai Budkov Kjaer, a member of the GSPDP/ITF B (17-and-under) team, has most certainly caught the eye after topping the podium at J300 Santa Croce sull’Arno – the biggest title of his career – at the weekend.
His mesmerising triumph included a stunning straight-sets victory over Mexico’s Rodrigo Pacheco, who is ranked No. 3 in the ITF World Tennis Tour Junior Rankings, in the last four.

The 16-year-old proceeded to defeat Ukraine’s Volodymyr Iakubenko in the final, which followed his earlier title at J200 Salsomaggiore, while he also reached the final at J200 Prato.
Det er en liten video der også, men er jo ikke så mye vi får se annet en siste poenget og seiersbrølet og handshake og så premieutdelingen da.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Trekningen til Nicolay er klar! Fra å måtte kvalifisere seg til disse turneringene for bare noen uker siden, er han nå 3. seedet og starter med bye…

https://www.itftennis.com/en/tournament ... d-results/

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Omtrent på samme tid som Casper spiller mot Elias Ymer, spiller Nicolai sin 2. rundekamp i Belgia. Motstander er Amerikanske Adhithya Ganesan. Han er ranket nr. 98 i verden, men var nr. 60 tidligere i år.

Jeg har ikke funnet noe live, verken stream eller scores, så det vil ta sin tid å få oppdateringer fra dette….

Jeg vet ikke om når oppdatering på Nicolais ranking kommer eller om han ble stående stille. Står fremdeles som nr 35 når jeg skriver dette.

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Bjonte skrev: tir mai 30, 2023 10:06 am Omtrent på samme tid som Casper spiller mot Elias Ymer, spiller Nicolai sin 2. rundekamp i Belgia. Motstander er Amerikanske Adhithya Ganesan. Han er ranket nr. 98 i verden, men var nr. 60 tidligere i år.

Jeg har ikke funnet noe live, verken stream eller scores, så det vil ta sin tid å få oppdateringer fra dette….

Jeg vet ikke om når oppdatering på Nicolais ranking kommer eller om han ble stående stille. Står fremdeles som nr 35 når jeg skriver dette.
ITF er ofte veldig trege med oppdateringer ja og ikke bare i matchene, det gjelder også rankingen (kan gå dager før ukas ranking kommer).

Første matchen på bane 1, har resultaet kommet, men foreløpig ikke noe for Nicolais match som er match nummer to på den banen.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Il-pirata skrev: tir mai 30, 2023 2:24 pm
Bjonte skrev: tir mai 30, 2023 10:06 am Omtrent på samme tid som Casper spiller mot Elias Ymer, spiller Nicolai sin 2. rundekamp i Belgia. Motstander er Amerikanske Adhithya Ganesan. Han er ranket nr. 98 i verden, men var nr. 60 tidligere i år.

Jeg har ikke funnet noe live, verken stream eller scores, så det vil ta sin tid å få oppdateringer fra dette….

Jeg vet ikke om når oppdatering på Nicolais ranking kommer eller om han ble stående stille. Står fremdeles som nr 35 når jeg skriver dette.
ITF er ofte veldig trege med oppdateringer ja og ikke bare i matchene, det gjelder også rankingen (kan gå dager før ukas ranking kommer).

Første matchen på bane 1, har resultaet kommet, men foreløpig ikke noe for Nicolais match som er match nummer to på den banen.
Han vant! 6-0 7-6. Kan jo ikke tolke så mye ut av 4 tall, selv om smultringer er kjekt… Men mange tanker jo gjerne resten av et førstesett om det gikk dårlig i begynnelsen. Tipper allikevel at han har beholdt formen! For øvrig har han rykket opp til 33. plass!

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Bjonte skrev: tir mai 30, 2023 3:43 pm
Han vant! 6-0 7-6. Kan jo ikke tolke så mye ut av 4 tall, selv om smultringer er kjekt… Men mange tanker jo gjerne resten av et førstesett om det gikk dårlig i begynnelsen. Tipper allikevel at han har beholdt formen! For øvrig har han rykket opp til 33. plass!
Ja, ser at jeg regnet rett på poengsum, men at Coman datt ned 10 plasser, så da ble det 33. plassen på Nicolai. Denne uka har han muligheter til å klatre mer, for i tillegg til singel, hvor han vel må til en semi ihvertfall for å få poengene tellende på rankingen, så spiller han double også (sammen med tyskeren Lasse Poertner). Går de til semi (eller bedre) vil det bli noen fler poeng fra doublen også.

Edit: De er andre seedet i doublen og spiller siste match på bane 6 i dag.

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Kjær/Poertner slo Nakamine/Oliveira 6-2, 6-1 og møter 8 seed Derepasko/Maksimovic i kvartfinalen i double. 4'de match på bane 4 i morgen

I singel møter Nicolai i tredje runde, kvalifiseringsspilleren estlenderen Markus Molder i første match på bane 5 (ikke før kl. 11.30).

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Il-pirata skrev: tir mai 30, 2023 11:44 pm Kjær/Poertner slo Nakamine/Oliveira 6-2, 6-1 og møter 8 seed Derepasko/Maksimovic i kvartfinalen i double. 4'de match på bane 4 i morgen

I singel møter Nicolai i tredje runde, kvalifiseringsspilleren estlenderen Markus Molder i første match på bane 5 (ikke før kl. 11.30).
Mens Casper har «hviledag,» så er det ikke mye hvile å få for «kjary»…. To kamper i dag altså! Markus Molder har nylig vunnet to turneringer på rad. En j100 og en j200. På samme tid som Kjary vant en j200 og j300…. Den 18 år gamle Estlenderen er ranket som nr 108, altså noe lavere enn vår manns nr 33, men som vi så godt vet, ranking er ikke alt. Og det betyr enda mindre i junior tennis enn blant de store gutta. Form og utvikling er likeså viktig, om ikke viktigere.

Hvordan double ranking og resultater spiller inn på junior siden kan kanskje noen fylle inn? På itf siden står samme ranking på single og double..

Nicolai har vunnet et par doubles turneringer i år også, og har en win score på 66% totalt. Ganske god i doubles også altså!

French Open rakk han ikke, men det går jo fort til Wimbledon, og nå durer han jo rett inn på ranking! Han har ikke spilt så mye gress, men har 9 av 10 kamper vunnet på teppe! Tyder på at han omstiller seg raskt, og er god på raskt dekke også. Med høyde rundt 1,90 og sterk serve har han nok muligheter for en god gress sesong! Og da får vi vel også endelig sett noen av hans kamper!

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Bjonte skrev: ons mai 31, 2023 5:21 am Hvordan double ranking og resultater spiller inn på junior siden kan kanskje noen fylle inn? På itf siden står samme ranking på single og double..
Slik jeg tolker dette har juniorene kun en ranking og det er en ranking hvor de kombinerer de 6. beste resultater innen singel og 6. beste innen double. (Total Combined Ranking Points for Nicolai er: 930.00 + (675.00/4) =1098,75)

Så double teller 1/4 av hva single gjør i den kombinerte rankingen.

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Bjonte skrev: ons mai 31, 2023 5:21 am
French Open rakk han ikke, men det går jo fort til Wimbledon, og nå durer han jo rett inn på ranking! Han har ikke spilt så mye gress, men har 9 av 10 kamper vunnet på teppe! Tyder på at han omstiller seg raskt, og er god på raskt dekke også. Med høyde rundt 1,90 og sterk serve har han nok muligheter for en god gress sesong! Og da får vi vel også endelig sett noen av hans kamper!
Er det forresten mulig å håpe på at vi får se Nicolai i United cup allerede neste gang? (Om Casper beholder høy nok ranking selvsagt) Hvis han velger å spille noen ITF senior turneringer på høsten og klarer å skaffe seg noen ATP poeng bør han kanskje vurderes som tredjemann allerede?

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Il-pirata skrev: ons mai 31, 2023 8:33 am
Bjonte skrev: ons mai 31, 2023 5:21 am Hvordan double ranking og resultater spiller inn på junior siden kan kanskje noen fylle inn? På itf siden står samme ranking på single og double..
Slik jeg tolker dette har juniorene kun en ranking og det er en ranking hvor de kombinerer de 6. beste resultater innen singel og 6. beste innen double. (Total Combined Ranking Points for Nicolai er: 930.00 + (675.00/4) =1098,75)

Så double teller 1/4 av hva single gjør i den kombinerte rankingen.
Sånn å forstå! Da er det enda bedre at han spiller begge deler nå! J300 er jo av de større turneringene hans fremdeles, så gode resultater vil forbedre rankingen fremdeles! Og sjansen for å se han topp 10 - topp 5 i løpet av sesongen begynner å se realistisk ut. Og jo mer han gjør seg bemerket, jo flere wildcard får han neste sesong! I Caspers tilfelle valgte de å spille juniortennis lenger enn de behøvde for å skape en slags «vant til å vinne kamper» mentalitet + det å ha tidligere junior nr. 1 er fint å ha på cv-en. Spesielt i en tidlig fase hvor man skal gjøre seg lekker for sponsorer! Med gode resultater fremover og den økte interessen for tennis i Norge tror jeg sponsorene vil komme forholdsvis lett for Nicolai. Så hvis han får muligheter til å spille om atp poeng tror jeg at jo tidligere jo bedre. Nummer en junior kan således komme som evt bonus hvisndet ellers passer inn.

spårt

Legg inn av spårt »

Il-pirata skrev: ons mai 31, 2023 8:33 am Så double teller 1/4 av hva single gjør i den kombinerte rankingen.
Såpass. Viktig i så fall å spille med en god doubles-poertner.

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Bjonte skrev: ons mai 31, 2023 9:11 am
...Med gode resultater fremover og den økte interessen for tennis i Norge tror jeg sponsorene vil komme forholdsvis lett for Nicolai. Så hvis han får muligheter til å spille om atp poeng tror jeg at jo tidligere jo bedre. Nummer en junior kan således komme som evt bonus hvisndet ellers passer inn.
Enig og det er også de signalene jeg har plukket opp av hva de (han og faren har uttalt via pressen), at de satset på å kvalifisere seg for GS-junior nå først og deretter utpå høsten forsøke seg litt på senior nivå ITF15 via de wildcards han allerede nå (topp 100 junior) har kvalifisert seg for. Men kommer han topp 10. på rankingen får han også 8. wc til challengere tror jeg. Så vi ser nok Nicolai nå ihvertfall i Wimbledon og deretter USOpen juniors.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Nok en overbevisende seier! 6-2 6-1 mot Markus Molder fra Estland. Med det er han klar for kvartfinale!

Ikke nok med det, det ble seier i doubles også, og det er således klart for semifinale!

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Bjonte skrev: ons mai 31, 2023 8:11 pm Nok en overbevisende seier! 6-2 6-1 mot Markus Molder fra Estland. Med det er han klar for kvartfinale!

Ikke nok med det, det ble seier i doubles også, og det er således klart for semifinale!
Med det så forbedrer han rankingen sin selv om han skulle tape begge matchene i morgen. En semifinale i doubles gir 105 poeng på doubles rankingen og han kan da bytte ut en 75 poenger der.

En QF i singel gir 100 poeng og han kan da bytte ut den 90 poengeren fra sist uke. Forhåpentligvis vinner han i morgen i begge matchene. Da begynner det å bli morro rankinmessig.

En semifinale i J300 singel gir 140 poeng og en tapende finaleplass gir 210 og vinneren får 300 poeng.
I J300 double gis 157 for taperen og 225 for vinneren.

Så for morro skyld om Nicolai stikker av med pokalen i både singles og doubles, så øker han poengsummen i singel fra 930 til 1140 og i double fra 675 til 825 (825/4=206,25)

1140
+206,25
=1346,25

Den summen gir akkurat nå en 18. plass på rankingen. Men som sagt da må han da vinne både single og doubles. Og så er det jo det at det er i GS de virkelig store poengene deles ut, så andre kan kapre en god del poeng i RG nå. Men skal vi satse på at etter Wimbledon og USO, så er han topp 10? og skaffer seg da 8 stk. wc til challengere.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Il-pirata skrev: ons mai 31, 2023 9:03 pm
Bjonte skrev: ons mai 31, 2023 8:11 pm Nok en overbevisende seier! 6-2 6-1 mot Markus Molder fra Estland. Med det er han klar for kvartfinale!

Ikke nok med det, det ble seier i doubles også, og det er således klart for semifinale!
Med det så forbedrer han rankingen sin selv om han skulle tape begge matchene i morgen. En semifinale i doubles gir 105 poeng på doubles rankingen og han kan da bytte ut en 75 poenger der.

En QF i singel gir 100 poeng og han kan da bytte ut den 90 poengeren fra sist uke. Forhåpentligvis vinner han i morgen i begge matchene. Da begynner det å bli morro rankinmessig.

En semifinale i J300 singel gir 140 poeng og en tapende finaleplass gir 210 og vinneren får 300 poeng.
I J300 double gis 157 for taperen og 225 for vinneren.

Så for morro skyld om Nicolai stikker av med pokalen i både singles og doubles, så øker han poengsummen i singel fra 930 til 1140 og i double fra 675 til 825 (825/4=206,25)

1140
+206,25
=1346,25

Den summen gir akkurat nå en 18. plass på rankingen. Men som sagt da må han da vinne både single og doubles. Og så er det jo det at det er i GS de virkelig store poengene deles ut, så andre kan kapre en god del poeng i RG nå. Men skal vi satse på at etter Wimbledon og USO, så er han topp 10? og skaffer seg da 8 stk. wc til challengere.
Hvis du også tar vekk de fra år 2005, ender han opp på 5. plass!

Fikk akkurat resultatet fra dagens single match! Han vant 6-1 6-1!
IMG_1187.jpeg

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Bjonte skrev: tor jun 01, 2023 2:29 pm
Fikk akkurat resultatet fra dagens single match! Han vant 6-1 6-1!
Wow, han fortsetter storformen, ganske fantastisk hva han har gjort siste måneden...

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Il-pirata skrev: tor jun 01, 2023 3:56 pm
Bjonte skrev: tor jun 01, 2023 2:29 pm
Fikk akkurat resultatet fra dagens single match! Han vant 6-1 6-1!
Wow, han fortsetter storformen, ganske fantastisk hva han har gjort siste måneden...
Ja, det er det! Virkelig oppsiktsvekkende! Han var vel årets under 16 spiller i Europa i fjor, og han er nok nummer en i verden poengsanker i mai.. Vet ikke hvordan det ser ut på årsbasis, men jeg tror det begynner å se veldig bra ut der også!

Doubles gikk bra det også!
IMG_1188.jpeg

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Fun fact er jo at om Nicolai vinner double i morgen og samtidig både han og double-partneren (tyskeren Poertner) vinner sine single-matcher, så møtes de to i finalen.

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Da ble det desverre tap i semien 7-5, 6-7, 4-6.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Blir jo rett og slett overrasket når jeg sjekker etter resultater og ser Nicolai har tapt! Det ble tre jevne sett i dag, 7-5, 6-7, 4-6.. Men altså et tap mot Nederlenderen Mees Rottgering.

I doubles gikk det bedre og Nicolai sammen med partner Lasse Poertner er klare for finale.
De vant sin kamp 6-4 7-6.

Da har han etter det jeg kan se, spilt sin siste single kamp på et par uker, sikkert godt med en pust i bakken, samt trening og terping, før han skal spille to turneringer i Tyskland. (En j200 og en j300).

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Il-pirata skrev: fre jun 02, 2023 4:15 pm Da ble det desverre tap i semien 7-5, 6-7, 4-6.
Ahh, så ikke det at du ble før meg! Kjapp du altså! 🤣☺️

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Bjonte skrev: fre jun 02, 2023 5:24 pm
Il-pirata skrev: fre jun 02, 2023 4:15 pm Da ble det desverre tap i semien 7-5, 6-7, 4-6.
Ahh, så ikke det at du ble før meg! Kjapp du altså! 🤣☺️
:lol: Vel, jeg ser jo på klokka at du må ha drevet og skrevet innlegget da jeg postet, så ikke så rart du ikke så det innlegget. Men ja overraskende, men med den vanvittige vinner-rekka han har hatt nå, så måtte det jo tilslutt komme et tap. Uansett han klatrer på rankingen og ennå er vel ikke double resultatet kommet, han kan fortsatt ta en tittel.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Il-pirata skrev: fre jun 02, 2023 5:51 pm
Bjonte skrev: fre jun 02, 2023 5:24 pm
Il-pirata skrev: fre jun 02, 2023 4:15 pm Da ble det desverre tap i semien 7-5, 6-7, 4-6.
Ahh, så ikke det at du ble før meg! Kjapp du altså! 🤣☺️
:lol: Vel, jeg ser jo på klokka at du må ha drevet og skrevet innlegget da jeg postet, så ikke så rart du ikke så det innlegget. Men ja overraskende, men med den vanvittige vinner-rekka han har hatt nå, så måtte det jo tilslutt komme et tap. Uansett han klatrer på rankingen og ennå er vel ikke double resultatet kommet, han kan fortsatt ta en tittel.
Ja, blir det en doubles tittel i morgen så redder det turneringen! Har jo veldig lyst til at han skal vekke såpass med oppmerksomhet at wildcards og sponsorer kommer! Lykkes han med å omstille seg til gress tennis neste måned så tror jeg han kan rekke å bli topp 10 før han blir 17 år den 1. september.

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Bjonte skrev: fre jun 02, 2023 7:11 pm Ja, blir det en doubles tittel i morgen så redder det turneringen!
Matchen spiltes i dag, startet antagelig rundt kl. 16.00 på bane 3. Men de er jo så utrolig trege med å oppdatere resultater på ITF sidene.

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Jada, da ble det double tittel på Nicolai. 6-3, 6-3.

Rankingpoeng blir da:
980
+206,25
=1186,25 Akkurat nå ligger det an til en 25. plass. Men mye kan jo skje når resultatene fra RG kommer inn.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Il-pirata skrev: fre jun 02, 2023 8:40 pm Jada, da ble det double tittel på Nicolai. 6-3, 6-3.

Rankingpoeng blir da:
980
+206,25
=1186,25 Akkurat nå ligger det an til en 25. plass. Men mye kan jo skje når resultatene fra RG kommer inn.
Da så, da har jeg forregnet meg, mente den var i morgen jeg! Men så bra! 25 plass er jo konge! Er det flere enn Casper i Norge som har slått det tro?

Neste turnering er fra 13. juni. J300 BAMBERG. Grus det også. Etter det er det J200 GLADBECK den 20. juni. Det går enda en j200 grusturnering den 28. juni, da i Pilsen Tsjekkia, men den har ingen acceptance liste enda. Jeg tror ikke han legger opp så tett program at han spiller der også..

Og juli er gressmåneden! Standard oppladning til Wimbledon er J300 Woehampton. Den begynner den 2. juli og mer rekker han ikke før Wimbledon starter den 8. juli.

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Bjonte skrev: fre jun 02, 2023 9:07 pm
Da så, da har jeg forregnet meg, mente den var i morgen jeg! Men så bra! 25 plass er jo konge! Er det flere enn Casper i Norge som har slått det tro?

Neste turnering er fra 13. juni. J300 BAMBERG. Grus det også. Etter det er det J200 GLADBECK den 20. juni. Det går enda en j200 grusturnering den 28. juni, da i Pilsen Tsjekkia, men den har ingen acceptance liste enda. Jeg tror ikke han legger opp så tett program at han spiller der også..

Og juli er gressmåneden! Standard oppladning til Wimbledon er J300 Woehampton. Den begynner den 2. juli og mer rekker han ikke før Wimbledon starter den 8. juli.
Ja, det er en runde mindre i double, så du blingset på gårsdagens semifinale.

Ser jo ut til at det er 18 stk. av 2005 årgangen i topp 25, så topp ti er uansett snart innen rekkevidde, uten at han behøver å score noe mer.

Jeg har ikke oversikt over de norske som juniorer, men Viktor var nok ganske høyt ranket, han nådde jo semifinale i US Open i double som junior. Her er en VG artikkel https://www.vg.no/sport/i/RLybW/nadal-r ... -paa-knapp som forteller at Viktor var femteseed i RG-junior, mens Casper var 15. seed.

Her er noen andre artige artikler fra VG om bl.a. Casper og Wimbledon: https://www.vg.no/sport/i/Ov3Aq/ingen-w ... ig-bittert og denne, hvor en trygt kan si spådommen satt: https://www.vg.no/sport/i/OMOnw/ekspert ... n-fire-aar og denne: https://www.vg.no/sport/i/B8PJQ/casper- ... srankingen

Arrtig å sjekke slike gamle artikler, men en må logge inn for å få lest dem.

Burde jo bare være et spørsmål om tid før Casper får dreisen på gress som senior også, han har jo tross alt slått Alcaraz på gress i en invitasjonsturnering for oppkjøring til Wimbledon. En match jeg så på stream.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Mens vi har en virkelig lovende herre junior, så har svenskene noe fler. I neste turnering hvor Nicolai er tredje seedet, har svenskene 1. seedet, 4. seedet, 6. seedet og 11. seedet! Det skal altså ganske mye til om det ikke blir et oppgjør med en eller flere fra nabolandet! Verdt å nevne er det at vår mann er den yngste av de alle. Det er fremdeles en uke ti turneringen starter.. https://www.itftennis.com/en/tournament ... ance-list/

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Bjonte skrev: man jun 05, 2023 5:50 am Mens vi har en virkelig lovende herre junior, så har svenskene noe fler. I neste turnering hvor Nicolai er tredje seedet, har svenskene 1. seedet, 4. seedet, 6. seedet og 11. seedet! Det skal altså ganske mye til om det ikke blir et oppgjør med en eller flere fra nabolandet! Verdt å nevne er det at vår mann er den yngste av de alle. Det er fremdeles en uke ti turneringen starter.. https://www.itftennis.com/en/tournament ... ance-list/
Godt at han får en uke til å lande litt og trene igjen, etter den fantastiske måneden han har vært gjennom. Nå er det selvsagt ikke gitt at en som hevder seg som junior klarer overgangen til senior. Men hva som gjør meg håpefull på Nicolais vegne, er at han har gjentatt bragder som de store har gjort før han. Han vant der i Monte Carlo og kopierte f.eks. Nadal, han har også kopiert andre store som Tsitsipass etc. Han har noe spesielt (ett vinnergen) allerede i så ung alder. En annen ting som gir forhåpninger, er at han antagelig kommer til å bli fulgt opp fra tennisforbundet og noe av den samme ekspertisen som Casper benytter, f.eks Sørvald som analyserer, dessuten har han som Casper tett oppfølging fra faren.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»