Lærerne ønsker å kunne bortvise elever.

Svar
Cedianar

Re: Lærerne ønsker å kunne bortvise elever.

Legg inn av Cedianar »

HNilsen skrev: ons mai 31, 2023 12:38 pm Jeg tror dessverre ikke det finnes noen endelig løsning på trakassering og vold i skolen. På gruppenivå tror jeg det er aldersadekvat at en del småbarn sparker, slår og skjeller ut de voksne når uheldige situasjoner oppstår. Like ens at noen få ungdommer gjør det. Det blir derfor noe vi må forholde oss til i skolen, akkurat som NAV-ansatte må forholde seg til aggressive klienter. Det eneste vi kan gjøre, er å gjøre mer av de vi allerede gjør: Være opptatt av det, rapportere, forebygge og finne skreddersydde tiltak til de få elevene vi vet om som kan utagere på en slik måte. Dessuten mener jeg at lærere også kan bli smidigere - og la vær å gå inn i situasjoner og konflikter som ikke er viktige. Det finnes også de lærerne som vil vinne over elever når det gjelder uvesentligheter, noe som kan trappe opp aggresjon og konfliktnivået. Må man stå steilt på sitt, i plenum, når eleven ikke vil ta av kapsen inne, eller kan man heller overse det og ta det opp med eleven når det er friminutt? Dette er også noe vi må kunne snakke ærlig om i denne debatten.

Disse tiltakene kan gjøre vold og trakassering sjeldnere i skolen. Det er hva vi alle ønsker.
Alt handler jo om å finne en balanse. Man skal jo ikke ta en elev ut av klasserommet etter nakkeskinnet dersom han nekter å ta av seg capsen, men man mister jo fort litt maska/autoritet når resten av elevene ser at eleven "vinner". At det ikke blir en konsekvens av dårlig oppførsel. Blir fort den klassiske "hvis han får lov så kan jeg også". Men at mange lærere kan unngå å eskalere enkelte uviktige konflikter er jeg ikke uenig i.

Jeg kan ikke si meg helt enig i at skolen bare må "forholde seg" til det å bli sparket, slått og skjelt ut. På samme måte som NAV-ansatte heller ikke skal måtte forholde seg til å bli angrepet. Ja, dette problemet vil nok aldri kunne løses helt, det er jeg jo enig i, jobber man i skole må man være forberedt på å møte ulydige barn, men skolen må også ha klare regler for håndteringen av disse barna. Tenk å bli sparket/slått som lærer, og så snakker du med din leder som ber deg "være litt mer smidig" i stedet. Kjenner en lærer som sluttet fordi hun ofte fikk fysiske angrep mot seg, men fikk bare beskjed av ledelsen om å "tenke på hva hun kunne gjort annerledes". Eleven er jo tilbake i klasserommet i neste time som om ingenting hadde hendt. Det går ikke an.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Cedianar skrev: ons mai 31, 2023 2:21 pm
HNilsen skrev: ons mai 31, 2023 12:38 pm Jeg tror dessverre ikke det finnes noen endelig løsning på trakassering og vold i skolen. På gruppenivå tror jeg det er aldersadekvat at en del småbarn sparker, slår og skjeller ut de voksne når uheldige situasjoner oppstår. Like ens at noen få ungdommer gjør det. Det blir derfor noe vi må forholde oss til i skolen, akkurat som NAV-ansatte må forholde seg til aggressive klienter. Det eneste vi kan gjøre, er å gjøre mer av de vi allerede gjør: Være opptatt av det, rapportere, forebygge og finne skreddersydde tiltak til de få elevene vi vet om som kan utagere på en slik måte. Dessuten mener jeg at lærere også kan bli smidigere - og la vær å gå inn i situasjoner og konflikter som ikke er viktige. Det finnes også de lærerne som vil vinne over elever når det gjelder uvesentligheter, noe som kan trappe opp aggresjon og konfliktnivået. Må man stå steilt på sitt, i plenum, når eleven ikke vil ta av kapsen inne, eller kan man heller overse det og ta det opp med eleven når det er friminutt? Dette er også noe vi må kunne snakke ærlig om i denne debatten.

Disse tiltakene kan gjøre vold og trakassering sjeldnere i skolen. Det er hva vi alle ønsker.
Alt handler jo om å finne en balanse. Man skal jo ikke ta en elev ut av klasserommet etter nakkeskinnet dersom han nekter å ta av seg capsen, men man mister jo fort litt maska/autoritet når resten av elevene ser at eleven "vinner". At det ikke blir en konsekvens av dårlig oppførsel. Blir fort den klassiske "hvis han får lov så kan jeg også". Men at mange lærere kan unngå å eskalere enkelte uviktige konflikter er jeg ikke uenig i.

Jeg kan ikke si meg helt enig i at skolen bare må "forholde seg" til det å bli sparket, slått og skjelt ut. På samme måte som NAV-ansatte heller ikke skal måtte forholde seg til å bli angrepet. Ja, dette problemet vil nok aldri kunne løses helt, det er jeg jo enig i, jobber man i skole må man være forberedt på å møte ulydige barn, men skolen må også ha klare regler for håndteringen av disse barna. Tenk å bli sparket/slått som lærer, og så snakker du med din leder som ber deg "være litt mer smidig" i stedet. Kjenner en lærer som sluttet fordi hun ofte fikk fysiske angrep mot seg, men fikk bare beskjed av ledelsen om å "tenke på hva hun kunne gjort annerledes". Eleven er jo tilbake i klasserommet i neste time som om ingenting hadde hendt. Det går ikke an.
«Alt handler jo om å finne en balanse. Man skal jo ikke ta en elev ut av klasserommet etter nakkeskinnet dersom han nekter å ta av seg capsen, men man mister jo fort litt maska/autoritet når resten av elevene ser at eleven "vinner". At det ikke blir en konsekvens av dårlig oppførsel. Blir fort den klassiske "hvis han får lov så kan jeg også". Men at mange lærere kan unngå å eskalere enkelte uviktige konflikter er jeg ikke uenig i.»

Dette er en myte. Elever flest vet hva som er riktig og hva som er gal oppførsel. Man trenger ikke sanksjonere eller kjefte i plenum for at de skal skjønne det. Elever flest vil ikke identifisere seg med dårlig oppførsel. De forstår også den byrden det er å være gjenstand for lærerens grensesetting – alle telefonene hjem, alle samtalene etter undervisningen og all annen ulempe det innebærer å være den som bryter grenser. Det er derfor en myte at elevene tenker «han får lov, da må jeg også få lov». Dette er også noe som er godt dokumentert i forskningslitteraturen. Dessuten setter du både deg selv som lærer og eleven i et svært dårlig lys ved å gripe inn. Du tar dessuten en stor risiko for at du setter autoriteten din på spill. Jeg har vært vitne til mange lærere som har stått på sitt i slike episoder, der eleven ikke har gitt seg og læreren ikke har gitt seg. En stor del av timen har gått med til en slik krangel, til irritasjon for de andre elevene, og til forkleinelse for læreren. I verste fall kan læreren provosere fram en hendelse der eleven utagerer. Husk på at det er læreren som er den voksne her. Det er læreren som er den profesjonelle.

«Jeg kan ikke si meg helt enig i at skolen bare må "forholde seg" til det å bli sparket, slått og skjelt ut.»

Det har heller ikke jeg sagt. Her har vi et eksempel på vranglesing. For å trekke en parallell: Mobbing er et fenomen vi nok dessverre aldri blir helt kvitt. Derfor må vi forske på mobbing, tematisere det i lærerutdanningene og ha gode rapporteringsrutiner i skolene. Vi må – nær sagt – forholde oss til mobbing som fenomen. Fordi det ville være naivt å tro at vi kunne bli helt kvitt det, selv om vi på ingen måte kan akseptere det. Dette tror jeg du forstår, dersom du legger godviljen til og ikke bevisst går inn for å vranglese meg.

startelver

Legg inn av startelver »

Må jo være lov å ta på en elev uten å bli anmeldt for vold. En enkel dytt i skulderen, eller ut med deg hvis det bråkes i klassen må foreldrene tåle.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Neptun skrev: fre mai 19, 2023 6:46 pm
Skraevadottir skrev: fre mai 19, 2023 6:30 pm Utover det jeg skrev i forrige innlegg er det noe som krever nyansering her. Blant annet dette punktet om "Vold og trusler". Årsaken til at dette har økt voldsomt de siste årene er ikke først og fremst at det har blitt mye mer vold og trusler, men fordi dette har vært et fokusområde de siste årene pga. situasjonen i "problemområder". Før var ikke dette et tema en gang, selv om det skjedde.
Vold og trusler mot lærere skjedde ikke da jeg gikk i barne -og ungdomsskole på 70 tallet.

Ingen tenkte tanken engang. Verste som kunne skje var at noen svarte frekt, da fikk eleven melding med seg hjem som måtte underskrives.
Var det ekstra ille så måtte foreldrene troppe opp på skolen hos rektor. Noe sånt var forbundet med stor skam. I dag angriper dessverre enkelte foreldre læreren for å ha krenket barnet deres. Barnet er sjokkskadd over å ha blitt snakket til.
Ja...hælledussen,da.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

startelver skrev: ons mai 31, 2023 8:01 pm Må jo være lov å ta på en elev uten å bli anmeldt for vold. En enkel dytt i skulderen, eller ut med deg hvis det bråkes i klassen må foreldrene tåle.
Vet ikke hva du mener med «ta på», men voksne har jo ikke lov å verken dytte barn eller rive i dem. Det gjelder ikke bare for lærere. Men her har vi jo en elev som sitter på stolen sin og nekter å gå ut. Han ser på YouTube med headset. Nekter å ta av headsetet, nekter å gå ut. Hva mener du læreren bør gjøre?

startelver

Legg inn av startelver »

HNilsen skrev: tor jun 01, 2023 7:23 pm
startelver skrev: ons mai 31, 2023 8:01 pm Må jo være lov å ta på en elev uten å bli anmeldt for vold. En enkel dytt i skulderen, eller ut med deg hvis det bråkes i klassen må foreldrene tåle.
Vet ikke hva du mener med «ta på», men voksne har jo ikke lov å verken dytte barn eller rive i dem. Det gjelder ikke bare for lærere. Men her har vi jo en elev som sitter på stolen sin og nekter å gå ut. Han ser på YouTube med headset. Nekter å ta av headsetet, nekter å gå ut. Hva mener du læreren bør gjøre?
Ta bilde av det, filme det som bevis . Og så tilkalle hjelp til å fjerne eleven.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

startelver skrev: tor jun 01, 2023 8:10 pm
HNilsen skrev: tor jun 01, 2023 7:23 pm
startelver skrev: ons mai 31, 2023 8:01 pm Må jo være lov å ta på en elev uten å bli anmeldt for vold. En enkel dytt i skulderen, eller ut med deg hvis det bråkes i klassen må foreldrene tåle.
Vet ikke hva du mener med «ta på», men voksne har jo ikke lov å verken dytte barn eller rive i dem. Det gjelder ikke bare for lærere. Men her har vi jo en elev som sitter på stolen sin og nekter å gå ut. Han ser på YouTube med headset. Nekter å ta av headsetet, nekter å gå ut. Hva mener du læreren bør gjøre?
Ta bilde av det, filme det som bevis . Og så tilkalle hjelp til å fjerne eleven.
Hvorfor skal du filme? Folk vil jo tro på din versjon, uansett. Hvorfor skulle de ikke? Det er jo 29 vitner i klasserommet. Hvem skal du tilkalle? Hvorfor tror du de du tilkaller - som ingen relasjon til eleven har - vil klare det du ikke klarer?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Feil

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

«Voldsøkningen i norske skoler ser ut til å korrelere med økning i andel elever med innvandrerbakgrunn», skriver hun i Rights.no:

«Sammenhengen er på ingen måte overraskende. Barn som kommer fra voldskultur er selvsagt mer utagerende enn barn som ikke kommer fra voldskultur, (...)»

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 1685639828

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: man jun 05, 2023 10:29 pm «Voldsøkningen i norske skoler ser ut til å korrelere med økning i andel elever med innvandrerbakgrunn», skriver hun i Rights.no:

«Sammenhengen er på ingen måte overraskende. Barn som kommer fra voldskultur er selvsagt mer utagerende enn barn som ikke kommer fra voldskultur, (...)»

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 1685639828
Ørjasæters bidrag må være debattens desiderte lavmål, og det får svar på tiltale i dette innlegget her:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1135724

“Finnes det egentlig et eneste fornuftig menneske som tror at det gutter i alderen 6–10 år på en ordinær skole trenger, er en vekter bakerst i klasserommet?”

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HNilsen skrev: tir jun 06, 2023 3:15 pm
kytec skrev: man jun 05, 2023 10:29 pm «Voldsøkningen i norske skoler ser ut til å korrelere med økning i andel elever med innvandrerbakgrunn», skriver hun i Rights.no:

«Sammenhengen er på ingen måte overraskende. Barn som kommer fra voldskultur er selvsagt mer utagerende enn barn som ikke kommer fra voldskultur, (...)»

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 1685639828
Ørjasæters bidrag må være debattens desiderte lavmål, og det får svar på tiltale i dette innlegget her:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1135724

“Finnes det egentlig et eneste fornuftig menneske som tror at det gutter i alderen 6–10 år på en ordinær skole trenger, er en vekter bakerst i klasserommet?”
Flere tilfeldigheter.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K ... pyttet-paa

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: tir jun 06, 2023 5:23 pm
HNilsen skrev: tir jun 06, 2023 3:15 pm
kytec skrev: man jun 05, 2023 10:29 pm «Voldsøkningen i norske skoler ser ut til å korrelere med økning i andel elever med innvandrerbakgrunn», skriver hun i Rights.no:

«Sammenhengen er på ingen måte overraskende. Barn som kommer fra voldskultur er selvsagt mer utagerende enn barn som ikke kommer fra voldskultur, (...)»

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 1685639828
Ørjasæters bidrag må være debattens desiderte lavmål, og det får svar på tiltale i dette innlegget her:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1135724

“Finnes det egentlig et eneste fornuftig menneske som tror at det gutter i alderen 6–10 år på en ordinær skole trenger, er en vekter bakerst i klasserommet?”
Flere tilfeldigheter.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K ... pyttet-paa
Her er statistikken fra Stavanger kommune:


Skoletype 2020 2021 2022 2023 (per 31.03)
Barneskole 1163 1238 2268 732
Ungdomsskole 75 75 118 41


Men du vil kanskje ikke ta den inn over deg, fordi den ikke passer inn i det virkelighetsbildet du ønsker deg?

Vedrørende avisartikkelen du linket til: Jeg blit alltid like fascinert over disse lærerne som skal hente rektor når elever oppfører seg dårlig. Som om rektor har en tryllestav han kan bruke. Læreren er jo i en bedre posisjon enn rektor til å løse konflikter mellom elever, fordi læreren har en relasjon til elevene det gjelder. Rektor vil alltid være en fremmed som kommer inn. Særlig virket det malplassert her, da det var et møte på skolen med møtedeltakere utenfra. Hvorfor hente rektor ut av møtet for noe man kan ordne opp i bedre selv?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HNilsen skrev: tir jun 06, 2023 11:48 pm
kytec skrev: tir jun 06, 2023 5:23 pm
HNilsen skrev: tir jun 06, 2023 3:15 pm
Her er statistikken fra Stavanger kommune:


Skoletype 2020 2021 2022 2023 (per 31.03)
Barneskole 1163 1238 2268 732
Ungdomsskole 75 75 118 41


Men du vil kanskje ikke ta den inn over deg, fordi den ikke passer inn i det virkelighetsbildet du ønsker deg?

Vedrørende avisartikkelen du linket til: Jeg blit alltid like fascinert over disse lærerne som skal hente rektor når elever oppfører seg dårlig. Som om rektor har en tryllestav han kan bruke. Læreren er jo i en bedre posisjon enn rektor til å løse konflikter mellom elever, fordi læreren har en relasjon til elevene det gjelder. Rektor vil alltid være en fremmed som kommer inn. Særlig virket det malplassert her, da det var et møte på skolen med møtedeltakere utenfra. Hvorfor hente rektor ut av møtet for noe man kan ordne opp i bedre selv?
Et møte ja :D

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: tir jun 06, 2023 11:53 pm
HNilsen skrev: tir jun 06, 2023 11:48 pm
kytec skrev: tir jun 06, 2023 5:23 pm
Her er statistikken fra Stavanger kommune:


Skoletype 2020 2021 2022 2023 (per 31.03)
Barneskole 1163 1238 2268 732
Ungdomsskole 75 75 118 41


Men du vil kanskje ikke ta den inn over deg, fordi den ikke passer inn i det virkelighetsbildet du ønsker deg?

Vedrørende avisartikkelen du linket til: Jeg blit alltid like fascinert over disse lærerne som skal hente rektor når elever oppfører seg dårlig. Som om rektor har en tryllestav han kan bruke. Læreren er jo i en bedre posisjon enn rektor til å løse konflikter mellom elever, fordi læreren har en relasjon til elevene det gjelder. Rektor vil alltid være en fremmed som kommer inn. Særlig virket det malplassert her, da det var et møte på skolen med møtedeltakere utenfra. Hvorfor hente rektor ut av møtet for noe man kan ordne opp i bedre selv?
Et møte ja :D
Skolen har vel andre som kan hentes, så hvorfor hente rektor når han er på et møte? Når attpåtil all logikk tilsier at rektor ikke kan løse dette bedre enn de lærerne som har relasjon til elevene, så blir en slik inngripen bare tåpelig. Dårlig løst av lærerne. Antakelig førte rektors inntreden bare til at situasjonen eskalerte.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

HNilsen skrev: tir jun 06, 2023 11:55 pm
kytec skrev: tir jun 06, 2023 11:53 pm
HNilsen skrev: tir jun 06, 2023 11:48 pm

Her er statistikken fra Stavanger kommune:


Skoletype 2020 2021 2022 2023 (per 31.03)
Barneskole 1163 1238 2268 732
Ungdomsskole 75 75 118 41


Men du vil kanskje ikke ta den inn over deg, fordi den ikke passer inn i det virkelighetsbildet du ønsker deg?

Vedrørende avisartikkelen du linket til: Jeg blit alltid like fascinert over disse lærerne som skal hente rektor når elever oppfører seg dårlig. Som om rektor har en tryllestav han kan bruke. Læreren er jo i en bedre posisjon enn rektor til å løse konflikter mellom elever, fordi læreren har en relasjon til elevene det gjelder. Rektor vil alltid være en fremmed som kommer inn. Særlig virket det malplassert her, da det var et møte på skolen med møtedeltakere utenfra. Hvorfor hente rektor ut av møtet for noe man kan ordne opp i bedre selv?
Et møte ja :D
Skolen har vel andre som kan hentes, så hvorfor hente rektor når han er på et møte? Når attpåtil all logikk tilsier at rektor ikke kan løse dette bedre enn de lærerne som har relasjon til elevene, så blir en slik inngripen bare tåpelig. Dårlig løst av lærerne. Antakelig førte rektors inntreden bare til at situasjonen eskalerte.
Beklager. Trodde det var situasjonen der elever fra en annen skole som kom for å banke en elev var det du kalte møte.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

kytec skrev: ons jun 07, 2023 12:11 am
HNilsen skrev: tir jun 06, 2023 11:55 pm
kytec skrev: tir jun 06, 2023 11:53 pm

Et møte ja :D
Skolen har vel andre som kan hentes, så hvorfor hente rektor når han er på et møte? Når attpåtil all logikk tilsier at rektor ikke kan løse dette bedre enn de lærerne som har relasjon til elevene, så blir en slik inngripen bare tåpelig. Dårlig løst av lærerne. Antakelig førte rektors inntreden bare til at situasjonen eskalerte.
Beklager. Trodde det var situasjonen der elever fra en annen skole som kom for å banke en elev var det du kalte møte.
Rektor er vel ingen spesialist i å håndtere elevkonflikter. Han eller hun kan være god på personalansvar, på pedagogisk ledelse, på økonomi, på skole-hjem-samarbeid og på å håndtere media. Ja, for det er faktisk en viktig funksjon på en skole at noen representerer dem på en profesjonell måte utad - en som tar støyten når f.eks. en lærer har dummet seg ut, eller en som står i frontlinjen i møte med vanskelige foreldre. Det kan rektor, og derfor stiller han eller hun opp for skolen og lærerne på nettopp vanskelig møter. Han eller hun gjør alle de usynlige tingene. Alt det som ikke gir kred i lærerkollegiet, men som like fullt er viktig.

Lærere bryter jo ikke inn i et møte og henter ut rektor fordi han er skolens fremste til å løse elevkonflikter. Det er det helt klart miljøterapeutene som er. Hent heller en av dem - de ville klare å løse en slik konflikt. De har skolens høyeste kompetanse på dette. Jeg har en anelse om at lærerne har mange vikarierende grunner til å hente rektor. Grunner som ikke handler om å løse konflikter på en mest mulig smidig måte.

I slike saker er det jo rektors oppgave å ta seg av etterspillet. Som f.eks. nettopp er alle de vanskelige møtene. Med foresatte, med den andre skolen og selvsagt også med elevene.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Et godt innlegg i debatten fra en lærer som lurer på om hun må gi seg:

https://www.dagsavisen.no/debatt/2023/0 ... tt-lenger/

Da jeg gikk på skolen for noen århundre siden ble slike elever satt i spesialklasser i et hus utenfor skolen.
Huset ble kalt "Obsen" fordi klassene het observasjonsklasser.
Vi andre elevene turde ikke en gang nærme oss det huset :)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»