Helge Ingstad ulykken
Re: Helge Ingstad ulykken
https://www.nrk.no/vestland/knm-_helge- ... 1.16407723
I dag ble vaktsjefen dømt til 60 dagers betinget fengsel. Det er diskutabelt at en mann blir syndebukk, så jeg tror ikke saken er over med dette.
I dag ble vaktsjefen dømt til 60 dagers betinget fengsel. Det er diskutabelt at en mann blir syndebukk, så jeg tror ikke saken er over med dette.
Det er helt utrolig om dette ikke skal gi en reaksjon mot noen ansvarlige. Om de er så dårlige skipsførere at de ikke kan unngå å kjøre i svære skip, så bør de pokker ikke få være skipsførere!FjodorDVD skrev: ↑man mai 15, 2023 12:11 pm https://www.nrk.no/vestland/knm-_helge- ... 1.16407723
I dag ble vaktsjefen dømt til 60 dagers betinget fengsel. Det er diskutabelt at en mann blir syndebukk, så jeg tror ikke saken er over med dette.
Merkelig at vaktsjefen ble tiltalt og dømt. Finne en syndebukk. At han og flere andre på broen var udugelige denne natta er nå en sak, men hva med de overordnede i Sjøforsvaret som har ansvar for opplæring ? Toppene slipper alltid unna. Hva er vel da bedre enn å korsfeste en vaktsjef ? MS Sola og losen ga klar beskjed om at de tok av fra Stureterminalen. HING brøt lytteplikten. Hadde de lyttet hadde de vært klar over at lysene de så - dekklysene på MS Sola - ikke var noe landbasert, men et skip i bevegelse. Radaren overses også. I tillegg farten på 17 knop i denne fjorden uten å lytte eller følge med på en radar på en bro med x antall offiserer ??FjodorDVD skrev: ↑man mai 15, 2023 12:11 pm https://www.nrk.no/vestland/knm-_helge- ... 1.16407723
I dag ble vaktsjefen dømt til 60 dagers betinget fengsel. Det er diskutabelt at en mann blir syndebukk, så jeg tror ikke saken er over med dette.
Selv om vaktsjefen og de rundt ham ikke har gjort jobben, er det vel noe med ansvar for opplæring ? I en cockpit på et passasjerfly - kaptein og styrmann - er det sjekklister før avgang, i lufta og før landing. Sjekklistene gjennomgås muntlig av begge pilotene og krysses ut etter som oppgavene er utført. Helge Ingstad i godt vær, høyt skydekke og stille hav er ellevilt. Jeg har vært på broen på en Hurtigrute som gjest, mørkt og kuling. Møtende trafikk, undervannsskjær, grunner osv.. De seiler opp og ned kysten hele året uten ulykker, fordi mannskapet på broen på de ulike hurtigrutene er dyktige og erfarne sjøfolk. Det var ikke brobesetningen på HING, og det er toppledelsen i Sjøforsvaret sitt ansvar, og de slipper unna ??
Tidlegare marineoffiser Jacob Børresen skreiv på FB:
Jeg noterer at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad anker dommen i tingretten.
Det er modig og tøft gjort å ta den belastningen! Han har min respekt! Og jeg ønsker ham all mulig lykke til!
Det ville være utålelig om det skulle bli stående at vaktsjefen var den eneste som ble stilt til ansvar for en kollisjon som inntraff få minutter etter at han hadde overtatt avgående vaktsjefs bilde av situasjonen og ansvaret som vaktsjef.
Hvor er sjef Sjøforsvaret og sjef Marinen som har det øverste ansvaret for rutinene tjenesten om bord utføres i henhold tl?
Hvor er skipssjefen som har ansvar for å vurdere vaktsjefenes kompetanse og klarere dem, og som har øverste ansvar for at rutinene om bord følges? Var det f.eks. i tråd med hans instruks å la utkikken forlate utkikksposten sin og gå for å skaffe midt i vakta?
Hvor er avgående vaktsjef, hvis situasjonsvurdering åpenbart medvirket til kollisjonen?
Hvor er vakthavende på Fedje, som åpenbart «sov på vakt»?
Hvor er skipperen på TS Sola som seiler på babord side av leia med dekkslys så kraftige at de blender av for fartøyets navigasjonslys og gjør det vanskelig for møtende trafikk å se at det er et fartøy under veis man har foran seg?
Hvor er losen på TS Sola som med sin mildt sagt amatørmessige radioprosedyre gjorde det vanskelig for vaktsjefen på HING å forstå hvem han snakket med?
Osv. osv. osv.
Om hver av disse hadde vært sitt ansvar bevisst og gjort det de skulle, ville det ikke blitt noen kollisjon.
Det er også spesielt at ingen er stilt til ansvar for at HING sank etter kollisjonen. Kunne fartøyet vært berget? Hvorfor skjedde ikke det? Og hvis ansvar var det? Kan det være at årsaken er at aktørene snublet i føttene på hverandre, at ansvarsforholdene var så innfløkte at det ikke ble mulig å treffe kraftige nok tiltak i tide? Er forliset slik sett i siste instans en konsekvens av ansvarspulverisering som følge av måten Forsvaret er organisert på? Og hvem har ansvaret for det? Jeg bare spør.
Jeg noterer at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad anker dommen i tingretten.
Det er modig og tøft gjort å ta den belastningen! Han har min respekt! Og jeg ønsker ham all mulig lykke til!
Det ville være utålelig om det skulle bli stående at vaktsjefen var den eneste som ble stilt til ansvar for en kollisjon som inntraff få minutter etter at han hadde overtatt avgående vaktsjefs bilde av situasjonen og ansvaret som vaktsjef.
Hvor er sjef Sjøforsvaret og sjef Marinen som har det øverste ansvaret for rutinene tjenesten om bord utføres i henhold tl?
Hvor er skipssjefen som har ansvar for å vurdere vaktsjefenes kompetanse og klarere dem, og som har øverste ansvar for at rutinene om bord følges? Var det f.eks. i tråd med hans instruks å la utkikken forlate utkikksposten sin og gå for å skaffe midt i vakta?
Hvor er avgående vaktsjef, hvis situasjonsvurdering åpenbart medvirket til kollisjonen?
Hvor er vakthavende på Fedje, som åpenbart «sov på vakt»?
Hvor er skipperen på TS Sola som seiler på babord side av leia med dekkslys så kraftige at de blender av for fartøyets navigasjonslys og gjør det vanskelig for møtende trafikk å se at det er et fartøy under veis man har foran seg?
Hvor er losen på TS Sola som med sin mildt sagt amatørmessige radioprosedyre gjorde det vanskelig for vaktsjefen på HING å forstå hvem han snakket med?
Osv. osv. osv.
Om hver av disse hadde vært sitt ansvar bevisst og gjort det de skulle, ville det ikke blitt noen kollisjon.
Det er også spesielt at ingen er stilt til ansvar for at HING sank etter kollisjonen. Kunne fartøyet vært berget? Hvorfor skjedde ikke det? Og hvis ansvar var det? Kan det være at årsaken er at aktørene snublet i føttene på hverandre, at ansvarsforholdene var så innfløkte at det ikke ble mulig å treffe kraftige nok tiltak i tide? Er forliset slik sett i siste instans en konsekvens av ansvarspulverisering som følge av måten Forsvaret er organisert på? Og hvem har ansvaret for det? Jeg bare spør.
Skipssjefen sov jo til bare minutter før ulykken. Det stinker veldig lang vei militært hovmod og hierarki og at ingen tørr stille de kritiske spørsmålene eller slå alarm når noe er hakkende galt. Det er den enorme svakheten ved militær kommando struktur, når den fungerer effektivt! Men når det svikter ? FUBAR er sluttproduktet! Og det var det i denne hendelsen.JohnTiger skrev: ↑tor jan 19, 2023 5:41 pm Nå er jo rettsaken i gang og vi får vel etter hvert en avgjørelse der.
Men det jeg hører, ser og leser i denne saken fra VG....vel, han som har ansvaret på Helge Ingstad og som er tiltalt imponerer ikke akkurat.
https://www.vg.no/spesial/2018/helge-ingstad-ulykken/
Så her handler det om militær struktur og ukultur, bland dette sammen med dårlig sjømannskap og du har FUBAR!
Så hva gjør vi ? Finner en syndebukk, leier den ut i ødemarken legger hånden på den og sender den i eksil ( dømmer en person og legger alt ansvar på han) Så kan alt fortsette som før.
Eksempelet er jo da minutter før kollisjonen skjedde og kapteinen på tankskipet sier til Ingstad "drei ti Styrbord" etter at de hadde fått klarlagt at det var Ingstad som var på strak kurs mot de. Hva sier radiooperatøren da ? Nei da går vi på båkene !!! Som ligger flere nautiske mil unna. Selv da går det ikke opp et lys for de at de er på vei mot undergangen. Der kunne det hele vært avverget. Total udugelige kommandolinjer på broen endte med FUBAR!
Må si det er ikke noen grunn til å anke. Straffen er meget lav og hvorfor la seg ydmyke på nytt. Nei den Kongelige Norske Marine trenger ingen fiende,de er kapable til å senke seg selv.
Sjølvsagt er det ankegrunn. Han burde aldri vore tiltalt. Og skulle ein tiltale han burde det vore fleire.Kongemannen skrev: ↑ons mai 31, 2023 6:43 pm Må si det er ikke noen grunn til å anke. Straffen er meget lav og hvorfor la seg ydmyke på nytt. Nei den Kongelige Norske Marine trenger ingen fiende,de er kapable til å senke seg selv.
God gammeldags pulverisering av ansvar m.a.o.?dani07 skrev: ↑ons feb 08, 2023 6:53 am Vet ikke om dette er noe alle har fått med seg, men det er er jo allerede fordelt ut skyld mellom partene.
Denne saken er en ren straffesak mot vaktsjefen, og det er derav forsvarerens jobb å så tvil om hvorvidt vaktsjefen kan holdes strafferettslig ansvarlig.
Min personlige mening er at vaktsjefen ikke blir dømt.
Utover det, så sier vel både sunn fornuft og havarirapporten at selvfølgelig kunne Helge Ingstad, Sola TS, Losen og Fedje sjøtrafikksentral gjort det bedre.
Om man sammenligner kommunikasjonen med hvordan fly kommuniserer med trafikkkontrollen, så er det helt håpløst å høre på.
Ingen av partene identifiserer seg, ingen av partene sier hvem de snakker til, osv.
Det kunne vært løst ekstremt enkelt (det er selvfølgelig lett å være etterpåklok) om man la inn et minimum av innsats.
Losen: "Uidentifisert skip, dere er på kollisjonskurs mot tankskipet Sola TS. Vennligst endre kurs"
Saken er for drøy til at alle udugelige premieidioter kan slippe unna tiltale. Den har altfor store konsekvenser for skattebetalerne, ikke minst.
Jeg føler vel ikke akkurat at vi er en gruppe de er spesielt opptatt av å ta hensyn tilNeptun skrev: ↑ons mai 31, 2023 7:06 pmskattebetalerne,dani07 skrev: ↑ons feb 08, 2023 6:53 am Vet ikke om dette er noe alle har fått med seg, men det er er jo allerede fordelt ut skyld mellom partene.
Denne saken er en ren straffesak mot vaktsjefen, og det er derav forsvarerens jobb å så tvil om hvorvidt vaktsjefen kan holdes strafferettslig ansvarlig.
Min personlige mening er at vaktsjefen ikke blir dømt.
Utover det, så sier vel både sunn fornuft og havarirapporten at selvfølgelig kunne Helge Ingstad, Sola TS, Losen og Fedje sjøtrafikksentral gjort det bedre.
Om man sammenligner kommunikasjonen med hvordan fly kommuniserer med trafikkkontrollen, så er det helt håpløst å høre på.
Ingen av partene identifiserer seg, ingen av partene sier hvem de snakker til, osv.
Det kunne vært løst ekstremt enkelt (det er selvfølgelig lett å være etterpåklok) om man la inn et minimum av innsats.
Losen: "Uidentifisert skip, dere er på kollisjonskurs mot tankskipet Sola TS. Vennligst endre kurs"
Det er vaktsjefen som sier dette. Altså han som er straffet. Men ellers enig i at dette kunne vært unngått.FROG skrev: ↑ons mai 31, 2023 5:34 pmSkipssjefen sov jo til bare minutter før ulykken. Det stinker veldig lang vei militært hovmod og hierarki og at ingen tørr stille de kritiske spørsmålene eller slå alarm når noe er hakkende galt. Det er den enorme svakheten ved militær kommando struktur, når den fungerer effektivt! Men når det svikter ? FUBAR er sluttproduktet! Og det var det i denne hendelsen.JohnTiger skrev: ↑tor jan 19, 2023 5:41 pm Nå er jo rettsaken i gang og vi får vel etter hvert en avgjørelse der.
Men det jeg hører, ser og leser i denne saken fra VG....vel, han som har ansvaret på Helge Ingstad og som er tiltalt imponerer ikke akkurat.
https://www.vg.no/spesial/2018/helge-ingstad-ulykken/
Så her handler det om militær struktur og ukultur, bland dette sammen med dårlig sjømannskap og du har FUBAR!
Så hva gjør vi ? Finner en syndebukk, leier den ut i ødemarken legger hånden på den og sender den i eksil ( dømmer en person og legger alt ansvar på han) Så kan alt fortsette som før.
Eksempelet er jo da minutter før kollisjonen skjedde og kapteinen på tankskipet sier til Ingstad "drei ti Styrbord" etter at de hadde fått klarlagt at det var Ingstad som var på strak kurs mot de. n da ? Hva sier radiooperatøren da?. Nei da går vi på Båkene !!! Som ligger flere nautiske mil unna. Selv da går det ikke opp et lys for de at de er på vei mot undergangen. Der kunne det hele vært avverget. Total udugelige kommandolinjer på broen endte med FUBAR!
Jeg vet, mente vaktsjefen. Rettet det.
EDIT : Virker for øvrig som han sier "blokkene". Noe han i retten ikke kunne forklare hva er for noe/hva han mente med "blokkene"
Jeg har en bestemt følelse at et eventuelt sinne for bruk av skattepenger på både hendelsen og advokatutgiftene i etterkant ikke blir noe særlig mindre for at en 33årig vaktsjef med 1 års erfaring blir dømt.Neptun skrev: ↑ons mai 31, 2023 7:06 pmGod gammeldags pulverisering av ansvar m.a.o.?dani07 skrev: ↑ons feb 08, 2023 6:53 am Vet ikke om dette er noe alle har fått med seg, men det er er jo allerede fordelt ut skyld mellom partene.
Denne saken er en ren straffesak mot vaktsjefen, og det er derav forsvarerens jobb å så tvil om hvorvidt vaktsjefen kan holdes strafferettslig ansvarlig.
Min personlige mening er at vaktsjefen ikke blir dømt.
Utover det, så sier vel både sunn fornuft og havarirapporten at selvfølgelig kunne Helge Ingstad, Sola TS, Losen og Fedje sjøtrafikksentral gjort det bedre.
Om man sammenligner kommunikasjonen med hvordan fly kommuniserer med trafikkkontrollen, så er det helt håpløst å høre på.
Ingen av partene identifiserer seg, ingen av partene sier hvem de snakker til, osv.
Det kunne vært løst ekstremt enkelt (det er selvfølgelig lett å være etterpåklok) om man la inn et minimum av innsats.
Losen: "Uidentifisert skip, dere er på kollisjonskurs mot tankskipet Sola TS. Vennligst endre kurs"
Saken er for drøy til at alle udugelige premieidioter kan slippe unna tiltale. Den har altfor store konsekvenser for skattebetalerne, ikke minst.
Å la ein 33 åring ta all skylden gjer neppe oss skattebetalarar meir fornøgde. Her finner man 1 mann og lar han ta nærmast alt skyld. Mens alle andre berre kan gå videre og sjøforsvaret får ei bot, men pytt pytt.Neptun skrev: ↑ons mai 31, 2023 7:06 pmGod gammeldags pulverisering av ansvar m.a.o.?dani07 skrev: ↑ons feb 08, 2023 6:53 am Vet ikke om dette er noe alle har fått med seg, men det er er jo allerede fordelt ut skyld mellom partene.
Denne saken er en ren straffesak mot vaktsjefen, og det er derav forsvarerens jobb å så tvil om hvorvidt vaktsjefen kan holdes strafferettslig ansvarlig.
Min personlige mening er at vaktsjefen ikke blir dømt.
Utover det, så sier vel både sunn fornuft og havarirapporten at selvfølgelig kunne Helge Ingstad, Sola TS, Losen og Fedje sjøtrafikksentral gjort det bedre.
Om man sammenligner kommunikasjonen med hvordan fly kommuniserer med trafikkkontrollen, så er det helt håpløst å høre på.
Ingen av partene identifiserer seg, ingen av partene sier hvem de snakker til, osv.
Det kunne vært løst ekstremt enkelt (det er selvfølgelig lett å være etterpåklok) om man la inn et minimum av innsats.
Losen: "Uidentifisert skip, dere er på kollisjonskurs mot tankskipet Sola TS. Vennligst endre kurs"
Saken er for drøy til at alle udugelige premieidioter kan slippe unna tiltale. Den har altfor store konsekvenser for skattebetalerne, ikke minst.
Dette er etter mitt syn verre ein at ingen hadde blitt dømt. Fordi det tydeleg viser at det er lett å ta nokon på bunnen og alle andre skal gå fri. MRSA innlegg som Børresen la ut fortell det meste. Her er det mengde personer som svikta, men retten/aktor gjer det veldig lett for seg sjølv for å gå på 1 person og la han ta all skylden.
Håper lagmannsretten omgjer dommen. Slik at denne saken ikkje ødelegger for ein mann. Mens alt av andre aktører går fri
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute