Er vi forberedt på Atomkrig?

Svar
oddvar_kjempebra

Re: Er vi forberedt på Atomkrig?

Legg inn av oddvar_kjempebra »

LANISTA skrev: tir mai 23, 2023 8:23 am Denne soppen som dannes, er den spiselig eller styr unna-sopp?
Her alt du trenger å vite om sopp:


Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

Frode57 skrev: man mai 22, 2023 3:23 pm Russland vil bruke atomvåpen. Vesten vil nøye seg med tunge våpen . Våpen som er anriket med uran. Russerne påstår at de har bombet et lager med slike våpen og at det har spredt radioaktivt støv mot Europa.
Spenningen er vel hvordan vesten vil reagere når Russland går til det skritt å bruke atomvåpen,.
Det er liten grunn til å tro at Russland vil ty til sine atomvåpen. Hadde de vært troende til det ville de mest sannsynlig ha brukt de nå fordi den russiske "spesialoperasjonen" har kommet fryktelig skjevt ut sett med russiske øyne og kjørt seg fast i en ekstremt kostbar, målt i både penger og menneskeliv, utmattelseskrig. Amerikansk etterretning anslår at Russland bruker opp mot 30 % av landets BNP på å holde krigen i gang og at de har mistet (drept eller alvorlig såret) mer enn 200 000 menn i arbeidsfør alder. Herunder mesteparten av de godt trente (elite) militærstyrkene samt store deler av hærens moderne og mest effektive våpensystemer. Det er bekreftet mer enn 2000 ødelagte russiske stridsvogner - et helt vanvittig tap (Norge har rundt 30 stridsvogner).

Dette er "syke" tapstall som har redusert kapasiteten til det som inntil nylig var regnet som verdens nest sterkeste militærmakt til å bli en desillusjonert og haltende militærmakt ute av stand til å gjennomføre offensive operasjoner. Russlands håp ligger nå i at de ved å grave seg ned i forsvarsposisjoner evner å stå imot ukrainske motangrep såpass effektivt at Ukrainas militære kapasitet forvitrer i forsøkene og gir Russland tid til å bygge opp nye kapable militærstyrker som kan tippe maktbalansen på slagmarken i deres favør. Det håpet er fåfengt så lenge Vesten/NATO står samlet om å gi Ukrania den våpenhjelpen og militære opplæringen de trenger - noe som Vesten/NATO så langt har vært fast bestemt på å gjennomføre. Senest i går kom enda en ny militær hjelpepakke fra USA.

Når Russland har absorbert så store nederlag og tap i denne krigen og har utsikter til at den kommer til å forstette i lang tid uten å ty til sine atomvåpen for å tippe krigen i sin favør har jeg liten tro på at de kommer til å gjøre det uansett utfall av denne krigen.

Russlands atomvåpendoktrine er at Russland forbeholder seg å bruke atomvåpenarsenalet om de føler at Russlands eksistens er i fare. Vesten/NATO har derfor satt en klar betingelse for sin militære støtte til Ukraina om at den ikke skal benyttes til å utvide krigssonen inn i russisk territorium. Vestens støtte vil opphøre om det skjer. Det taler også for at Russland kommer til å avstå fra å utløse en atomkrig.

Et tredje moment er at USAs president Biden har sagt klart og tydelig til Russisk statsledelse at om de prøver seg med en begrenset (taktisk) bruk av atomvåpen i Ukraina, kommer USA/NATO til å gå aktivt inn i krigen med full styrke med mål om å knuse de russiske styrkene i Ukraina. Russland vil miste 3/4 av sine hærstyrker om de prøver på noe slikt. Den russiske hæren er sjanseløs til å motstå NATOs konvensjonelle militære kapsitet. Det vet Putin.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Atomvåpen vil bli brukt! Ikke tvil på det. Og angrepet i går og i dag fra Ukrainansk side inn på russisk , bidrar til at atomvåpen bruk høynet sjansene. Man kan skrive lange innlegg. Komme med hangarskip men bruk av atomvåpen vil komme. Ikke tvil på det.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Er det noen som kan noe om Myrphys lov?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Frode57 skrev: tir mai 23, 2023 11:20 am Atomvåpen vil bli brukt! Ikke tvil på det. Og angrepet i går og i dag fra Ukrainansk side inn på russisk , bidrar til at atomvåpen bruk høynet sjansene. Man kan skrive lange innlegg. Komme med hangarskip men bruk av atomvåpen vil komme. Ikke tvil på det.
Du har hatt god tid på deg, regner med at bunkeren er spekket med fete ting.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Frode57 skrev: tir mai 23, 2023 11:20 am Atomvåpen vil bli brukt! Ikke tvil på det. Og angrepet i går og i dag fra Ukrainansk side inn på russisk , bidrar til at atomvåpen bruk høynet sjansene. Man kan skrive lange innlegg. Komme med hangarskip men bruk av atomvåpen vil komme. Ikke tvil på det.
Jeg foretrekker å tvile likevel jeg Frode, det er likesom ikke så mange av dine predikasjoner som har slått inn enda. Men jeg velger å avstå fra lange innlegg og bruk av hangarskip.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

DuncanE skrev: tir mai 23, 2023 10:59 pm
Frode57 skrev: tir mai 23, 2023 11:20 am Atomvåpen vil bli brukt! Ikke tvil på det. Og angrepet i går og i dag fra Ukrainansk side inn på russisk , bidrar til at atomvåpen bruk høynet sjansene. Man kan skrive lange innlegg. Komme med hangarskip men bruk av atomvåpen vil komme. Ikke tvil på det.
Jeg foretrekker å tvile likevel jeg Frode, det er likesom ikke så mange av dine predikasjoner som har slått inn enda. Men jeg velger å avstå fra lange innlegg og bruk av hangarskip.
Selv bruker jeg hangarskip så ofte jeg kan.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

John Garfield skrev: ons feb 15, 2023 9:37 pm Er dere ladd?
Ich bin laden.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Frode57 skrev: tir mai 23, 2023 11:20 am Atomvåpen vil bli brukt! Ikke tvil på det. Og angrepet i går og i dag fra Ukrainansk side inn på russisk , bidrar til at atomvåpen bruk høynet sjansene. Man kan skrive lange innlegg. Komme med hangarskip men bruk av atomvåpen vil komme. Ikke tvil på det.
Vi kan bare inderlig håpe på at atomvåpen aldri vil bli tatt i bruk. Men dagens forflyttning av atomvåpen til Belarus er til stor bekymring. Desto flere som har adgang til "avfyringsknappen", desto større er muligheten for misforståelser o.a.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Er egentlig lite vits i å være forbredt. Ikke er det noe særlig å overleve uansett, og om du har tilgang på en adekvat bunker, tror jeg ikke du har så mye liv uansett.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

perchri skrev: tir feb 07, 2023 8:49 am
oddvar_kjempebra skrev: man feb 06, 2023 9:04 am Jeg har tatt opp et kjempelån som jeg ikke har noen mulighet til å betjene, så jeg er veldig klar for atomkrig nå.
Den var god....måtte hummre ganske lenge........
Tja. Den var god. Norske kroner stuper samtidig som USA viser muskler her.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Det er en tikkende atombombe som ser ut til springe i Ukraina eller Russland , alt ettersom.
Det er ikke snakk om atombomben springer men når.

Godt at man har levd et godt liv så langt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Bjonte skrev: man mai 29, 2023 5:37 pm Er egentlig lite vits i å være forbredt. Ikke er det noe særlig å overleve uansett, og om du har tilgang på en adekvat bunker, tror jeg ikke du har så mye liv uansett.
De fleste nordmenn vil greie seg helt fint. Men det blir 5-6 kjipe år.

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

PapaSmurf skrev: tor jun 15, 2023 10:22 pm
Bjonte skrev: man mai 29, 2023 5:37 pm Er egentlig lite vits i å være forbredt. Ikke er det noe særlig å overleve uansett, og om du har tilgang på en adekvat bunker, tror jeg ikke du har så mye liv uansett.
De fleste nordmenn vil greie seg helt fint. Men det blir 5-6 kjipe år.
Det tror jeg vil avhenge helt av hvilken størrelsesorden det vil aksellere til. Hvis det i det hele tatt går så langt at taktiske våpen blir brukt er vi i en veldig ny situasjon. Stopper det med et par smell, eller vil partene fortsatt være lite kompromissvillige? Vil troen på ultimatumenes diplomati fortsatt herske?

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Det er lite trolig at det blir en løsning på konflikten uten bruk av taktiske atomvåpen.

Det vil USA og Stoltenberg få skylden for.

En nordmann vil trolig føre veien til atomkrig og dets følger.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1729

Legg inn av JauKaninen »

Frode57 skrev: fre jul 07, 2023 8:04 pm
Det vil USA og Stoltenberg få skylden for.
Tull.

Hvis en gærning med atomvåpen, altså Putin, skal ha alt han peker på så blir det til slutt atomkrig. Sånn er det. Man kan ikke innfri alle ønsker til en gærning.

USA og Stoltenberg har i denne saken gjort det aller meste riktig, kanskje burde man sagt at "hvis Russland går inn i Ukraina så går vi inn og hjelper Ukraina". Men de har ihvertfall ikke vært for aggressive på noen som helst måte.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Cannabis Connoisseur skrev: søn des 11, 2022 9:14 pm Har lastet ned bomberom-appen.
Og jeg har pusset våpnene.....

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

For et voldsomt hat denne figuren som kaller seg sosialist har for vesten, all skyld ligger selvfølgelig på Vladolf og alt søppelet som støtter han.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Å bruke navn som Vladolf viser at man ikke kan historien om retorikken sin stygge bakside .

Prøv å bruke rett navn på folk.

Nato har gått tung inn på Ukrainsk side.
Vesten har til stadighet kommet med tyngre og tyngre våpen. Sist med britisk ammo med anriket uran og USA med klaseammo. Så starter treningen av F16 flygere.

Se filmen Oppenheimer og ta innover dere den snarlig selvutslettelse av Europa atomvåpen bruk vil medføre. Og Jens Stoltenberg og Biden vil sammen med Putin ha ansvaret for at det skjer.

Zelenskyj kan ikke bebreides som den intense kriger han er. En tragedie for sitt folk

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Frode57 skrev: søn jul 23, 2023 1:58 pm Å bruke navn som Vladolf viser at man ikke kan historien om retorikken sin stygge bakside .

Prøv å bruke rett navn på folk.
Det er helt greit og forståelig at man bruker dette navnet. Selv du må skjønne det.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2476

Legg inn av BrannLFC »

Frode57 skrev: fre jul 07, 2023 8:04 pm Det er lite trolig at det blir en løsning på konflikten uten bruk av taktiske atomvåpen.

Det vil USA og Stoltenberg få skylden for.

En nordmann vil trolig føre veien til atomkrig og dets følger.
Dette er helt riktig. Kun Trump eller en av de andre amerikanske presidentkandidatene som RFK eller De Sanctis kan redde dette. Spm er om tiden er for langt frem til det.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2476

Legg inn av BrannLFC »

sexxes skrev: man jul 24, 2023 10:48 am
Frode57 skrev: søn jul 23, 2023 1:58 pm Å bruke navn som Vladolf viser at man ikke kan historien om retorikken sin stygge bakside .

Prøv å bruke rett navn på folk.
Det er helt greit og forståelig at man bruker dette navnet. Selv du må skjønne det.
Stepan Bandera som hylles av vesten var kompisen til Hitler. Putin prøver å redde Europa og sitt folk fra samme ondskap som herjet her for snart 100 år siden.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7824

Legg inn av Big George »

Denne Brann-fyren har åpenbart en annen oppfatning enn folk som følger med i tv og nettaviser.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2476

Legg inn av BrannLFC »

Big George skrev: tir jul 25, 2023 12:39 am Denne Brann-fyren har åpenbart en annen oppfatning enn folk som følger med i tv og nettaviser.
Du mener følger den vestlige propagandaen og sluker den rått.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Synes folk skal lese Aljazeera og CNN.
Og idag får man oversatt nyhetene.
Det er vanskelig å se en annen utgang enn ved bruk av atomvåpen. Nå er klasevåpen i bruk. Så atomvåpen er neste. Anriket britisk ammo er allerede i bruk.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Frode57 skrev: søn jul 30, 2023 8:30 pm Synes folk skal lese Aljazeera og CNN.
Og idag får man oversatt nyhetene.
Det er vanskelig å se en annen utgang enn ved bruk av atomvåpen. Nå er klasevåpen i bruk. Så atomvåpen er neste. Anriket britisk ammo er allerede i bruk.
"Anriket"

Du mener vel utarmet uran ammo? :lol:

Sykt at putlerister faktisk fremstår mer tilbakestående enn den generelle ruZZiske befolkning.

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Jeg ønsker deg hell og lykke i fortsettelsen med hetsingen din LD- Johnsen . Jeg er ikke russer. Det ser du av navnet mitt. Tung ammunisjon ble brukt første gang i Irak krigen. Det trenger gjennom det meste.

Når man tror at man kan fortsette med denne retorikken så må man minne om hva som faktisk holder på å skje på russisk side når det gjelder propaganda , like mye som på Ukrainsk side.

Det hardner til. USA og vesten holder på å miste kontrollen over konflikten. Gå tilbake til den første perioden og du skjønner det.

Det er noe med å forstå at dette trolig vil ende med bruk av atomvåpen. Nå vil vestlige fly komme . Det blir nok mer og mer klart for russerne hva dette dreier seg om.

Jeg ler litt av deg LD -Johnson . Du er langt bak i argumentasjonen. putler argumentasjonen din blir komisk. Når tyske tanks kommer over gamle stepper fra 1940 årene.
Likheten med borgerkrigen, Napoleonskrigen, 1 og 2 verdenskrig er nærliggende. Europa er historisk sett en slagmark. Krig på krig. Vi hadde både kriger på 30 og 40 år ... ja tilstanden var nærmest konstant.

Propaganda om en rettferdig krig er grei den. Men i Europa er det mange som har rettferdige kriger. Polen har mye utestående med tyskerne. Men ser man på tyske områder som er forlatt i slutten av 2.verdenskrig så skal Kaliningrad tilbake til tyskerne men også Polen kan gjøre krav på den. Polen har også fått tyske områder.

Krig er noe dritt.

Når jeg ser i vårt danske historieblad at amerikanerne ikke vil at vi Europeere ikke skulle investere i krigsmateriell og har hatt og har stående styrker i Europa og særlig i Tyskland så har det historiske grunner.
Trump stilte helt naturlige spørsmål da han besøkte Europa som han ble gjort hån av.

Men USA var redd Europeisk opprustning før Ukraina krigen.

Russland har erfart hva Europa er i stand til. Og så USA var og er de redd for . Og de har sagt i fra om at ATOMVÅPEN VIL BLI BRUK.

IKKE TRO NOE ANNET. DET ER IKKE TOM RETORIKK.

Og tro nå ikke at det er sykt å mene dette. Dette er harde fakta. Og det er mange sivilisasjoner som har gått til grunne. Og vi kan stå foran det i nær fremtid. Historisk sett. (dette 10 året)

Frode57
Innlegg: 1268

Legg inn av Frode57 »

Ukraina fikk massiv hjelp etter 2014 og Nato stod bak strategien for å møte det russiske stormløpet i fjor.

Nå ble atomklokka satt til 90 sek . før jordens selvutslettelse . Det er ei atomklokke som ble til av forskere som fremstilte atombomber i Los Alamos.
Klokken er satt dit på grunn av situasjonen i verden i dag. Og jo lengre det er siden en atombombe ble avfyrt , desto større er sjansen for at den blir brukt. Og trolig vil Jens Stoltenberg gå over i historien som den som provoserte russerne til å bruke våpenet.

USA vil trolig svare meg atomvåpen og vi vil få en atomkjedereaksjon som vil ødelegge mye . Hvor mye avhenger av hvor mye partene prater sammen.

Russland øker nå krigsskattene.

USA og Jens Stoltenberg personlig vil måtte ta del i ansvaret for det som vil komme. Uansett hvem som begynner å bruke atomvåpen. Vi er nå i stadiet hvor atomvåpen naturlig vil komme til anvendelse .

Det er enorme tap på begge sider. Det er horrible tilstander på slagmarken . En hel hær er drept . 20 000 soldater. Krigen ligner litt på 1.verdenskrig når det gjelder utvikling. Men den gang fantes ikke atomvåpen. Om ikke Nato skjønner mer av hvilke følelser Ukraina gir så må vi se på hvordan det gikk tidligere i 2.verdenskrig i Ukraina. Og ved Stalingrad. Om ikke USA skjønner hva som vil skje så vil Ukraina gruses. Bombes sønder og sammen , i beste fall. Da kan man se til Dresden og Hamburg under 2.verdenskrig. Men USA slapp bombene i Hiroshima og Nagasaki og de kan finne på å gjøre det igjen. De slapp også bombene som sørget for brannstorm i de to tyske byene.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Henningsen skrev: søn des 11, 2022 9:19 pm Jeg bare håper jeg har utsikt nok, og at det ikke er overskyet den dagen.
Ville ikke gått glipp av fyrverkeriet.
Dette blir litt av en forestilling👍
Spørs om du får sett så mye av den......

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Henningsen skrev: søn des 11, 2022 9:29 pm
lsklars skrev: søn des 11, 2022 9:28 pm Holder det med jodtabletter?
Ikke for Frode57 sitt tilfelle. Der må det nok vesentlig sterkere saker til
Ta en flaske Aquavit....det holder...man er på vei til St Peter med et fåret smil om munnen....

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»