Flertallet lite bekymret over klimaendringer.

Svar
fargerik

Re: Flertallet lite bekymret over klimaendringer.

Legg inn av fargerik »

Trondhjem skrev: tor jun 01, 2023 1:26 pm
Xpoolman skrev: tor jun 01, 2023 12:34 pm [
Som kjent stiger ikke havnivået i Norge, og vil heller ikke gjøre det de neste 10000 åra, så både Bryggen i Bergen og Drammen sykehus vil nok stå på tørt land de neste 10000 åra.
Til den som vil sette seg inn i saken anbefales Miljødirektoratets rapport om havstigning i Norge i historisk tid, nåtid og anslag for kommende stigning frem til år 2100:
https://www.miljodirektoratet.no/global ... 5/m405.pdf

Kort flortalt forteller denne rapporten at Norge opplever en landstigning etter siste istid som varierer ettersom hvor i landet man er. I perioden 1960 til i dag er landstigningen større enn den globale havnivåøkningen langs ca. halvparten av kysten vår, der har havnivået sunket, mens i den andre halvparten av kystripen har havet steget noe. Bergen er et av områdene som har fått en liten havstigning i det 20. århundret.

Rapporten sier videre at estimatene over kommende havstigning, i business-as-usual-fremskrivningen som er den klimakeptikerne ønsker og håper skal bli fulgt, er så høye at hele kysten vår kommer til å oppleve en havnivåstigning i varierende grad. Fra 10 cm opp til like under en meter. For Bergen er anslaget ca. 50 cm havstigning innen 2100.
Først vil jeg gjenta meg selv : Folk blir ikke bekymret over klimaendringer før de merker det selv.
I Norge er det mest sannsynlig at mat vi importerer blir dyrere. Slikt kan sikkert bekymre selv den mest ihuga skeptiker. Ikke før det skjer, men etter at det har skjedd.
Flom på Bryggen?? Det er nok noe som vil inntreffe når det er stormflo, ikke som en permanent tilstand.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Trondhjem skrev: tor jun 01, 2023 1:26 pm
Kort flortalt forteller denne rapporten at Norge opplever en landstigning etter siste istid som varierer ettersom hvor i landet man er. I perioden 1960 til i dag er landstigningen større enn den globale havnivåøkningen langs ca. halvparten av kysten vår, der har havnivået sunket, mens i den andre halvparten av kystripen har havet steget noe. Bergen er et av områdene som har fått en liten havstigning i det 20. århundret.

Rapporten sier videre at estimatene over kommende havstigning, i business-as-usual-fremskrivningen som er den klimakeptikerne ønsker og håper skal bli fulgt, er så høye at hele kysten vår kommer til å oppleve en havnivåstigning i varierende grad. Fra 10 cm opp til like under en meter. For Bergen er anslaget ca. 50 cm havstigning innen 2100.
Dette er ikke riktig Trondhjem, og det tror jeg du er fullt klar over selv også.
For 100 år siden, i 1923, var havnivået i Bergen 99 cm over sjøkartnull.
I fjor, 2022 var havnivået i Bergen 98 cm over sjøkartnull.
Så hvor har "havet steget noe" ?
Bergen er som kjent det stedet i landet der det hever seg minst, men det vil fortsette å heve seg også de neste 10000 år.
https://kartverket.no/til-sjos/se-havni ... m%C3%A5ler

Og hvordan dette Miljødirektoratet har kommet fram til at havet vil heve seg med 50 cm i Bergen innen 2050 må gudene vite.
Det skal visstnok være Grønland som gir det største bidraget til havstigningen.
Problemet for de klimareligiøse er bare det at dersom det smelter store mengder is på Grønland så vil havnivået i Norge synke, ikke stige.
Det tror jeg også både de som har skrevet denne "rapporten" og du vet.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

fargerik skrev: tor jun 01, 2023 1:46 pm
Flom på Bryggen?? Det er nok noe som vil inntreffe når det er stormflo, ikke som en permanent tilstand.
Akkurat.

Og den høyeste vannstanden som er observert i Bergen inntraff 27. februar 1990.
Det er 33 år siden, så hvor har det blitt av havstigningen ?

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Syke greier. Nå skal de legge mer makt bak kjøttreduksjon og bilreduksjon.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sl ... /15781366/

basillen

Legg inn av basillen »

Bilde

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Soteria skrev: fre jun 02, 2023 2:56 pm Syke greier. Nå skal de legge mer makt bak kjøttreduksjon og bilreduksjon.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sl ... /15781366/
Jeg har respekt for de som kan noe.
Jeg har respekt for de som ikke kan noe og forholder seg til det.
Det er verre med de som ikke kan noe, men som tror at de kan noe, og som tror at de virkelig kan.

Ja - sykt som duer, er faktisk en passende beskrivelse.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Endelig har vi litt sommer, eller som det heter nå;
«Det farlige været»… merk hvordan de bruker slagord. Vær obs på at dette antakelig ikke en tradisjonell nyhetssak, det er sannsynligvis en kampanjesak skrevet av et PR-byrå som jobbber for en eller flere bedrifter som driver innenfor det grønne skiftet. Disse artiklene skrives av et PR-byrå og sendes til journalister som setter navnet sitt på det og fremstiller det som journalistikk, en svært stor del av artikler som berører det grønne skiftet er produsert slik

Bilde

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Enda en gluping. Rart at sånne får slippe til i relativt store medier hver bidige sommer

Bilde

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

Texas_John skrev: tor jun 15, 2023 11:36 am Endelig har vi litt sommer, eller som det heter nå;
«Det farlige været»… merk hvordan de bruker slagord. Vær obs på at dette antakelig ikke en tradisjonell nyhetssak, det er sannsynligvis en kampanjesak skrevet av et PR-byrå som jobbber for en eller flere bedrifter som driver innenfor det grønne skiftet. Disse artiklene skrives av et PR-byrå og sendes til journalister som setter navnet sitt på det og fremstiller det som journalistikk, en svært stor del av artikler som berører det grønne skiftet er produsert slik

Bilde
Interessant det du sier, men saken i "Østlendingen" er et lederinnlegg. Saken i sørlandsavisa ser nesten ut til å være det samme, men der har ikke jeg tilgang..
Har du noen dokumentasjon på koblingen mellom Pr-byråer og mediene? Det er jo oppsiktsvekkende om tilsendt materiale presenteres som nyheter/journalistikk.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

Texas_John skrev: tor jun 15, 2023 11:36 am Endelig har vi litt sommer, eller som det heter nå;
«Det farlige været»… merk hvordan de bruker slagord. Vær obs på at dette antakelig ikke en tradisjonell nyhetssak, det er sannsynligvis en kampanjesak skrevet av et PR-byrå som jobbber for en eller flere bedrifter som driver innenfor det grønne skiftet. Disse artiklene skrives av et PR-byrå og sendes til journalister som setter navnet sitt på det og fremstiller det som journalistikk, en svært stor del av artikler som berører det grønne skiftet er produsert slik
Eller kanskje det er en forståelse av at det du kaller "litt sommer" er et stort problem for bøndene på Sør- og Øst-landet?
https://www.nrk.no/norge/frykter-ny-tor ... 1.16451294

Det er en gjennomgangsmelodi i argumentasjonen til såkalte klimaskeptikere at det vises liten eller ingen forståelse for at sterke klimaendringer sjeldent er positivt - men som oftest problematiske fordi våre samfunn er utviklet og tilpasset til det toneagivende lokale klima slik vi er vant til det skal være. Når klimaet endres, endres også normalen i været og gjør at de historiske tilpasingene som ble gjort da samfunnets infrastruktur ble bygd for at den skulle være best rustet til å tåle været kommer i utakt med den nye værnormalen. Det kan gi slike utslag som at landbruket ikke er forberedt på at varme værtyper gir sterkere uttørking av jordsmonnet og dermed økt tørkeskader på avlinger, og i neste omgang at nytteplaneten våre ikke tåler så godt de økte regnmengedene når vi har våte værtyper.

basillen

Legg inn av basillen »

Trondhjem skrev: man jun 19, 2023 1:23 pm
Texas_John skrev: tor jun 15, 2023 11:36 am Endelig har vi litt sommer, eller som det heter nå;
«Det farlige været»… merk hvordan de bruker slagord. Vær obs på at dette antakelig ikke en tradisjonell nyhetssak, det er sannsynligvis en kampanjesak skrevet av et PR-byrå som jobbber for en eller flere bedrifter som driver innenfor det grønne skiftet. Disse artiklene skrives av et PR-byrå og sendes til journalister som setter navnet sitt på det og fremstiller det som journalistikk, en svært stor del av artikler som berører det grønne skiftet er produsert slik
Eller kanskje det er en forståelse av at det du kaller "litt sommer" er et stort problem for bøndene på Sør- og Øst-landet?
https://www.nrk.no/norge/frykter-ny-tor ... 1.16451294

Det er en gjennomgangsmelodi i argumentasjonen til såkalte klimaskeptikere at det vises liten eller ingen forståelse for at sterke klimaendringer sjeldent er positivt - men som oftest problematiske fordi våre samfunn er utviklet og tilpasset til det toneagivende lokale klima slik vi er vant til det skal være. Når klimaet endres, endres også normalen i været og gjør at de historiske tilpasingene som ble gjort da samfunnets infrastruktur ble bygd for at den skulle være best rustet til å tåle været kommer i utakt med den nye værnormalen. Det kan gi slike utslag som at landbruket ikke er forberedt på at varme værtyper gir sterkere uttørking av jordsmonnet og dermed økt tørkeskader på avlinger, og i neste omgang at nytteplaneten våre ikke tåler så godt de økte regnmengedene når vi har våte værtyper.
Det er vel ingen som betviler at langvarig tørke er uheldig før bøndene.

Det jeg imidlertid reagerer på er at man kjører på med denne typen overskrifter for det som, strengt tatt, er en helt normal to ukers godværsperiode med sommervær i Sør-Norge. Jeg er i midten av 40-årene, og det å ha noen uker med tørt og varmt vær om sommeren her på Vestlandet hvor jeg bor er da noe jeg har erfart helt siden jeg var en liten pjokk. Og selv om jeg ikke husker det selv, forteller fremdeles moren min om hvor uutholdelig varm og tørr sommeren 1982 var.

Allerede fra i kveld av blir det et væromslag her på Vestlandet, og fra i morgen av blir det regn så og si hver eneste dag fremover i minst en uke.

Selvsagt - dersom vi har gjentatte tørkeperioder på to-tre måneder hver sommer flere år i strekk skjønner jeg at man har grunn til bekymring, men å få folk til å liksom føle dårlig samvittighet for at vi har to uker med 25 grader og sol er rett og slett fullstendig bak mål.

For øvrig melder de en del vått vær også på Sør- og Østlandet fremover.

Alt i alt er derfor været vi erfarer nå helt normalt for denne tiden av året.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »


basillen

Legg inn av basillen »

Scuderia skrev: man jun 19, 2023 4:03 pm Når hysteri tar overhånd..
https://e24.no/energi-og-klima/i/Xb38GB ... -klimamaal
Fullstendig idioti. Dette begynner å minne mistenkelig om Covid-hysteriet nok en gang. Vi minnes vel alle da Danmark slaktet mink i tusentall av frykt for en ny mutasjon. Noe som i ettertid viser seg å ha vært fullstendig meningsløst.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

basillen skrev: man jun 19, 2023 4:00 pm
Det er vel ingen som betviler at langvarig tørke er uheldig før bøndene.

Det jeg imidlertid reagerer på er at man kjører på med denne typen overskrifter for det som, strengt tatt, er en helt normal to ukers godværsperiode med sommervær i Sør-Norge. Jeg er i midten av 40-årene, og det å ha noen uker med tørt og varmt vær om sommeren her på Vestlandet hvor jeg bor er da noe jeg har erfart helt siden jeg var en liten pjokk. Og selv om jeg ikke husker det selv, forteller fremdeles moren min om hvor uutholdelig varm og tørr sommeren 1982 var.
Du har nok rett i at folk flest forstår at langvarig tørke er uheldig for bøndene, men å koble den innsikten til den pågående globale oppvarmingen og innse at dette er et klimaproblem sitter langt inne for mange. Det kan virke som du også sliter med det samme fordi det er ikke et relevant argument å vise til at det har vært tørker tidligere også for å vise at dagens tørke er bare som normalt. Ja det har vært tørke tidligere også. Men å påpeke det i en debatt rundt global oppvarmingsproblematikk er like lite relevant som å påpeke at folk har alltid dødd av naturlige årsaker i en debatt om krigens grusomheter. Det er å blande sammen årsak og virkning.

Det sentrale poenget her er at varmere luft har bedre tørk enn kaldere luft (det vet enhver som tørker klesvasken ute). Ergo, når den globale oppvarmingen i gjennomsnitt gir varmere vær, øker opptørkingseffekten til høytrykksværtyper som i vår del av verden gir sol og tørt varmt vær. Det betyr at tørkeproblemene knyttet til høytrykksværtypene vil vokse i styrke i takt med den globale oppvarmingen. Slike tørkeproblemer som vi ser i dag grunnet denne tørken vil det bli mer av i en varmere verden. Derfor er det relevant av aviser/nyhetsmedier å vise oppslag rundt uheldige konsekvenser av en pågående tørke og knytte det til den globale oppvarmingen - selv om akkurat dette varme været kanskje ville ha oppstått uavhengig av at klimaet er under endring.

Noe av det samme gjelder også når vi får lavtrykksværtyper som gir nedbør. Siden varmere vann damper av mer vanndamp og varmere luftmasser kan holde på mer fukt, vil fuktig havluft som kommer innover land inneholde mer vanndamp og vil kunne avgi mer nedbør. Det betyr at når vi får typiske fuktige lavtrykksværtyper, at det i gjennomsnitt vil regne mer enn før og gi økte flom og råteproblemer enn det vi er vant til fra før.
Sist redigert av Trondhjem den man jun 19, 2023 5:37 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hvert år den samme historien.

Klissvåt sommer? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Knusktørr sommer? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Mye snø om vinteren? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Lite snø om vinteren? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Flom? Orkan? Jordskred? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.


Jeg beklager, men denne helgarderingen holder ikke. Jeg tviler ikke på at vi mennesker påvirker klimaet negativt, men denne helvetes dommedagsgnagingen hver forbanna gang vi har litt vær i Norge, det være seg tørt eller vått, det er fordummende. Og ikke minst ødeleggende for klimabevegelsen da folk til slutt bare rister på hodet og fnyser av dere.

Thomas

Legg inn av Thomas »

PapaSmurf skrev: man jun 19, 2023 5:36 pm Hvert år den samme historien.

Klissvåt sommer? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Knusktørr sommer? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Mye snø om vinteren? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Lite snø om vinteren? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Flom? Orkan? Jordskred? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.


Jeg beklager, men denne helgarderingen holder ikke. Jeg tviler ikke på at vi mennesker påvirker klimaet negativt, men denne helvetes dommedagsgnagingen hver forbanna gang vi har litt vær i Norge, det være seg tørt eller vått, det er fordummende. Og ikke minst ødeleggende for klimabevegelsen da folk til slutt bare rister på hodet og fnyser av dere.
Når man lar ekstremistene sette agendaen blir det slik. Litt det samme vi ser med ekstremistene i FRI med pride, eller antirasistene ARS. Eller for den saks skyld de religiøse fjolsa.
Enten er du med oss eller så er du mot oss. En svært uheldig måte å holde på. Folk gidder rett og slett ikke

Og slik fortsetter samfunnet vårt å polariseres......

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Thomas skrev: man jun 19, 2023 5:52 pm
PapaSmurf skrev: man jun 19, 2023 5:36 pm Hvert år den samme historien.

Klissvåt sommer? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Knusktørr sommer? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Mye snø om vinteren? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Lite snø om vinteren? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Flom? Orkan? Jordskred? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.


Jeg beklager, men denne helgarderingen holder ikke. Jeg tviler ikke på at vi mennesker påvirker klimaet negativt, men denne helvetes dommedagsgnagingen hver forbanna gang vi har litt vær i Norge, det være seg tørt eller vått, det er fordummende. Og ikke minst ødeleggende for klimabevegelsen da folk til slutt bare rister på hodet og fnyser av dere.
Når man lar ekstremistene sette agendaen blir det slik. Litt det samme vi ser med ekstremistene i FRI med pride, eller antirasistene ARS. Eller for den saks skyld de religiøse fjolsa.
Enten er du med oss eller så er du mot oss. En svært uheldig måte å holde på. Folk gidder rett og slett ikke

Og slik fortsetter samfunnet vårt å polariseres......
Du glemmer rasister og homohatere. Skal du unngå polarisering bør du ikke kun trekke frem den ene siden.

Jeg er derimot enig i den første setningen. Ekstremismen ødelegger mye for klimabevegelsen. De tror tydeligvis at det å skremme folk er veien å gå. Men de er avslørt.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

PapaSmurf skrev: man jun 19, 2023 5:36 pm Hvert år den samme historien.

Klissvåt sommer? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Knusktørr sommer? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Mye snø om vinteren? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Lite snø om vinteren? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Flom? Orkan? Jordskred? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.


Jeg beklager, men denne helgarderingen holder ikke. Jeg tviler ikke på at vi mennesker påvirker klimaet negativt, men denne helvetes dommedagsgnagingen hver forbanna gang vi har litt vær i Norge, det være seg tørt eller vått, det er fordummende. Og ikke minst ødeleggende for klimabevegelsen da folk til slutt bare rister på hodet og fnyser av dere.
Som sagt sliter mange med å forstå at varmere luftmasser tørker opp bakken mer effektivt og gir mer tørkeproblematikk i godvær, og at det også blir mer nedbør i fuktige værtyper fordi mer havvann fordamper og går opp i luftmassene for så å falle ned som nedbør. Det ser også ut til å være vanskelig å forstå at det samme fenomenet med økte nedbørsmengder kombinert med en høyere mideltemperatur på vinterstid gir mer regn og mindre snø i lavlandet, men at den kommer oftere som snø i høyden hvor det fortsatt er kaldt nok til at nedbøren kommer som snø.

For enkelte kan nok dette fortone seg som en helgardering, men det viser kun at vedkommende forstår lite av det han har så sterke meninger om.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Trondhjem skrev: man jun 19, 2023 5:58 pm
PapaSmurf skrev: man jun 19, 2023 5:36 pm Hvert år den samme historien.

Klissvåt sommer? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Knusktørr sommer? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Mye snø om vinteren? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Lite snø om vinteren? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Flom? Orkan? Jordskred? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.


Jeg beklager, men denne helgarderingen holder ikke. Jeg tviler ikke på at vi mennesker påvirker klimaet negativt, men denne helvetes dommedagsgnagingen hver forbanna gang vi har litt vær i Norge, det være seg tørt eller vått, det er fordummende. Og ikke minst ødeleggende for klimabevegelsen da folk til slutt bare rister på hodet og fnyser av dere.
Som sagt sliter mange med å forstå at varmere luftmasser tørker opp bakken mer effektivt og gir mer tørkeprpoblematikk i godvær, og at det også blir mer nedbør i fuktige værtyper fordi mer havvann fordamper og går opp i luftmassene for så å falle ned som nedbør. Det ser også ut til å være vanskelig å forstå at de økte nedbørsmengdenje kombinert med en høyere mideltemperatur gir mer regn og mindre snø i lavlandet, men at den kommer oftere som snø i høyden hvor det fortsatt er kaldt nok til at nedbøren som regel kommer som snø.

For enkelte kan nok dette fortone seg som en helgardering, men det viser kun at vedkommende forstår lite av det han har så sterke meninger om.
Dette er akkurat som å diskutere med flatearthers. De sier også at ingen andre forstår noe når de kommer med meningsløse påstander.

Jeg går ikke med på at det er tørrere tørt og våtere vått på sommeren. Jeg har jo levd noen år og opplevd alle typer sommere.

basillen

Legg inn av basillen »

Trondhjem skrev: man jun 19, 2023 5:27 pm
basillen skrev: man jun 19, 2023 4:00 pm
Det er vel ingen som betviler at langvarig tørke er uheldig før bøndene.

Det jeg imidlertid reagerer på er at man kjører på med denne typen overskrifter for det som, strengt tatt, er en helt normal to ukers godværsperiode med sommervær i Sør-Norge. Jeg er i midten av 40-årene, og det å ha noen uker med tørt og varmt vær om sommeren her på Vestlandet hvor jeg bor er da noe jeg har erfart helt siden jeg var en liten pjokk. Og selv om jeg ikke husker det selv, forteller fremdeles moren min om hvor uutholdelig varm og tørr sommeren 1982 var.
Du har nok rett i at folk flest forstår at langvarig tørke er uheldig for bøndene, men å koble den innsikten til den pågående globale oppvarmingen og innse at dette er et klimaproblem sitter langt inne for mange. Det kan virke som du også sliter med det samme fordi det er ikke et relevant argument å vise til at det har vært tørker tidligere også for å vise at dagens tørke er bare som normalt. Ja det har vært tørke tidligere også. Men å påpeke det i en debatt rundt global oppvarmingsproblematikk er like lite relevant som å påpeke at folk har alltid dødd av naturlige årsaker i en debatt om krigens grusomheter. Det er å blande sammen årsak og virkning.

Det sentrale poenget her er at varmere luft har bedre tørk enn kaldere luft (det vet enhver som tørker klesvasken ute). Ergo, når den globale oppvarmingen i gjennomsnitt gir varmere vær, øker opptørkingseffekten til høytrykksværtyper som i vår del av verden gir sol og tørt varmt vær. Det betyr at tørkeproblemene knyttet til høytrykksværtypene vil vokse i styrke i takt med den globale oppvarmingen. Slike tørkeproblemer som vi ser i dag grunnet denne tørken vil det bli mer av i en varmere verden. Derfor er det relevant av aviser/nyhetsmedier å vise oppslag rundt uheldige konsekvenser av en pågående tørke og knytte det til den globale oppvarmingen - selv om akkurat dette varme været kanskje ville ha oppstått uavhengig av at klimaet er under endring.

Noe av det samme gjelder også når vi får lavtrykksværtyper som gir nedbør. Siden varmere vann damper av mer vanndamp og varmere luftmasser kan holde på mer fukt, vil fuktig havluft som kommer innover land inneholde mer vanndamp og vil kunne avgi mer nedbør. Det betyr at når vi får typiske fuktige lavtrykksværtyper, at det i gjennomsnitt vil regne mer enn før og gi økte flom og råteproblemer enn det vi er vant til fra før.
Selv om det du skriver her stemmer, så rettferdiggjør det ikke at det pøses på med skremselsartikler hver gang vi i Norge opplever en uke med litt høy snittemperatur. Det er dette jeg reagerer på og, som påpekt av PapaSmurf over, så vil dette evinnelige dommedagshysteriet hver gang vi har sommervær som avviker fra 17 grader og lett regn bare virke mot sin hensikt.

Det går faktisk an å erkjenne at verden blir noe varmere og at menneskene har delvis skyld i dette uten å kjøpe disse voldsomme dommedagsprofetiene fremhevet av de mest ekstreme aktørene. Dette er akkurat som Covid-hysteriet om igjen hvor det til stadighet var de mest ekstreme stemmene som hele tiden nådde frem og dermed fikk legge premissene for politikken og tiltakene mot viruset (f.eks. Neil Ferguson sine absurde modelleringer i Storbritannia). Med tanke på hvor ufattelig mange ganger man har hylt om at vi nå har SISTE SJANSE TIL Å REDDE KLIMAET, så er det ikke rart at folk ikke kjøper denne "ulv, ulv" retorikken lenger. Dersom du f.eks. går tilbake og leser Al Gore sine spådommer for verden fra rundt 2007-2008, så skulle jo omtrent hele verden nå vært ødelagt.

Fasiten er imidlertid at det dør færre av naturkatastrofer enn noen gang tidligere. Mennesket er faktisk ganske så tilpasningsdyktig.
Sist redigert av basillen den man jun 19, 2023 6:08 pm, redigert 1 gang totalt.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

Thomas skrev: man jun 19, 2023 5:52 pm
Når man lar ekstremistene sette agendaen blir det slik. Litt det samme vi ser med ekstremistene i FRI med pride, eller antirasistene ARS. Eller for den saks skyld de religiøse fjolsa.
Enten er du med oss eller så er du mot oss. En svært uheldig måte å holde på. Folk gidder rett og slett ikke

Og slik fortsetter samfunnet vårt å polariseres......
Når ble det ekstremisme å påpeke at bøndene har problemer med en pågående tørke og at dette er et problem som man har all grunn til å vente vil øke med et varmere klima? Mener du at å la være å rapportere om negative værrelaterte hendelser som kan knyttes til den globale oppvarmingen er en fornuftig holdning - dvs. å stikke hodet i sanden og late som at alt er i orden?

Tror du skal være forsiktig med å beskylde din motpart for å polarisere samfunnet. Det singler godt i glasshuset.

Thomas

Legg inn av Thomas »

PapaSmurf skrev: man jun 19, 2023 5:56 pm
Thomas skrev: man jun 19, 2023 5:52 pm
PapaSmurf skrev: man jun 19, 2023 5:36 pm Hvert år den samme historien.

Klissvåt sommer? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Knusktørr sommer? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Mye snø om vinteren? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Lite snø om vinteren? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.

Flom? Orkan? Jordskred? Sånn vil det bli fremover pga menneskeskapte klimaendringer. Hilsen miljøbevegelsen.


Jeg beklager, men denne helgarderingen holder ikke. Jeg tviler ikke på at vi mennesker påvirker klimaet negativt, men denne helvetes dommedagsgnagingen hver forbanna gang vi har litt vær i Norge, det være seg tørt eller vått, det er fordummende. Og ikke minst ødeleggende for klimabevegelsen da folk til slutt bare rister på hodet og fnyser av dere.
Når man lar ekstremistene sette agendaen blir det slik. Litt det samme vi ser med ekstremistene i FRI med pride, eller antirasistene ARS. Eller for den saks skyld de religiøse fjolsa.
Enten er du med oss eller så er du mot oss. En svært uheldig måte å holde på. Folk gidder rett og slett ikke

Og slik fortsetter samfunnet vårt å polariseres......
Du glemmer rasister og homohatere. Skal du unngå polarisering bør du ikke kun trekke frem den ene siden.

Jeg er derimot enig i den første setningen. Ekstremismen ødelegger mye for klimabevegelsen. De tror tydeligvis at det å skremme folk er veien å gå. Men de er avslørt.
Jeg orket ikke ta med alle ekstremistene. Trodde du skulle ta poenget. Vi er selvsagt helt enige

Thomas

Legg inn av Thomas »

Trondhjem skrev: man jun 19, 2023 6:08 pm
Thomas skrev: man jun 19, 2023 5:52 pm
Når man lar ekstremistene sette agendaen blir det slik. Litt det samme vi ser med ekstremistene i FRI med pride, eller antirasistene ARS. Eller for den saks skyld de religiøse fjolsa.
Enten er du med oss eller så er du mot oss. En svært uheldig måte å holde på. Folk gidder rett og slett ikke

Og slik fortsetter samfunnet vårt å polariseres......
Når ble det ekstremisme å påpeke at bøndene har problemer med en pågående tørke og at dette er et problem som man har all grunn til å vente vil øke med et varmere klima? Mener du at å la være å rapportere om negative værrelaterte hendelser som kan knyttes til den globale oppvarmingen er en fornuftig holdning - dvs. å stikke hodet i sanden og late som at alt er i orden?

Tror du skal være forsiktig med å beskylde din motpart for å polarisere samfunnet. Det singler godt i glasshuset.
Nå skrev jeg mer generelt. Jeg er ingen klimaskeptiker.
Du tillegger meg meninger jeg overhodet ikke har. Jeg bor i en del av verden hvor jeg så til de grader merker klimaendringene. Så bare slutt med det er du grei.

Problemet, som jeg skriver, er at folk generelt blir lei når hylende ekstremister setter agendaen og får taletid i media.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Thomas skrev: man jun 19, 2023 6:10 pm
PapaSmurf skrev: man jun 19, 2023 5:56 pm
Thomas skrev: man jun 19, 2023 5:52 pm

Når man lar ekstremistene sette agendaen blir det slik. Litt det samme vi ser med ekstremistene i FRI med pride, eller antirasistene ARS. Eller for den saks skyld de religiøse fjolsa.
Enten er du med oss eller så er du mot oss. En svært uheldig måte å holde på. Folk gidder rett og slett ikke

Og slik fortsetter samfunnet vårt å polariseres......
Du glemmer rasister og homohatere. Skal du unngå polarisering bør du ikke kun trekke frem den ene siden.

Jeg er derimot enig i den første setningen. Ekstremismen ødelegger mye for klimabevegelsen. De tror tydeligvis at det å skremme folk er veien å gå. Men de er avslørt.
Jeg orket ikke ta med alle ekstremistene. Trodde du skulle ta poenget. Vi er selvsagt helt enige
Jeg har nevnt det før.....folk blir bekymret først når de merker konsekvensene av klimaendringene selv.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

PapaSmurf skrev: man jun 19, 2023 6:02 pm
Dette er akkurat som å diskutere med flatearthers. De sier også at ingen andre forstår noe når de kommer med meningsløse påstander.

Jeg går ikke med på at det er tørrere tørt og våtere vått på sommeren. Jeg har jo levd noen år og opplevd alle typer sommere.
Det er lettvint å avfeie det hele som tull. Prøv heller å forklare hvorfor det blir feil av meteorologer/klimaforskere å påpeke at varmere luftmasser gir økt uttørring av vegetasjonen i tørre værtyper og samtidig mer nedbør i fuktige værtyper. Det skal du slite med fordi dette er enkel fysikk, Det er et faktum at det damper av mer vann fra bakken/vegetasjonen og havet når det er varmt i lufta og at varmere luftmasser kan holde på mer vanndamp som senere kommer ned som nedbør (når lufta avkjøles).

GP950mAh

Legg inn av GP950mAh »

Xpoolman skrev: fre aug 13, 2021 8:20 am Det ser ut til at klimahypen er i ferd med å bli avslørt av det norske folk :D
Et flertall på 56 % er lite bekymret over klimaendringene og andelen som er bekymret har falt med 5 prosentpoeng de siste 2 åra.
Ikke uventet så er det de unge som er mest bekymret men det dabber heldigvis av etterhvert som de vokser til og får mer "mellom øra" :D

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... aendringer
8 av 10 nordmenn bekymret for klimaeendringene, 74% gjør noe aktivt for å få holde temperaturøkningen under 2 grader og vil at politikerne skal gjøre mer. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innen ... limafrykt/

Thomas

Legg inn av Thomas »

fargerik skrev: man jun 19, 2023 6:15 pm
Thomas skrev: man jun 19, 2023 6:10 pm
PapaSmurf skrev: man jun 19, 2023 5:56 pm

Du glemmer rasister og homohatere. Skal du unngå polarisering bør du ikke kun trekke frem den ene siden.

Jeg er derimot enig i den første setningen. Ekstremismen ødelegger mye for klimabevegelsen. De tror tydeligvis at det å skremme folk er veien å gå. Men de er avslørt.
Jeg orket ikke ta med alle ekstremistene. Trodde du skulle ta poenget. Vi er selvsagt helt enige
Jeg har nevnt det før.....folk blir bekymret først når de merker konsekvensene av klimaendringene selv.
Og som jeg skrev over her et sted bor jeg på en plass i verden hvor jeg merker klimaendringer så det holder.
Og ja, jeg er bekymret, uten at det ødelegger nattesøvnen min. Vi må få på plass en mer edruelig debatt. Ikke stå og skrike til hverandre fra hver vår "skyttergrav"
Det er svært lite konstruktivt

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Trondhjem skrev: man jun 19, 2023 6:19 pm
PapaSmurf skrev: man jun 19, 2023 6:02 pm
Dette er akkurat som å diskutere med flatearthers. De sier også at ingen andre forstår noe når de kommer med meningsløse påstander.

Jeg går ikke med på at det er tørrere tørt og våtere vått på sommeren. Jeg har jo levd noen år og opplevd alle typer sommere.
Det er lettvint å avfeie det hele som tull. Prøv heller å forklare hvorfor det blir feil av meteorologer/klimaforskere å påpeke at varmere luftmasser gir økt uttørring av vegetasjonen i tørre værtyper og samtidig mer nedbør i fuktige værtyper. Det skal du slite med fordi dette er enkel fysikk, Det er et faktum at det damper av mer vann fra bakken/vegetasjonen og havet når det er varmt i lufta og at varmere luftmasser kan holde på mer vanndamp som senere kommer ned som nedbør (når lufta avkjøles).
Jeg tviler ikke på fysikken. Det jeg sier er at HVER gang det er er en lang finværsperiode eller lang styggeværsperiode så kommer enkelte og roper om menneskeskapte klimaendringer.

Som om vi aldri har hatt langvarig varme og tørke eller elendige somre med masse regn før.

Det er rett og slett umulig å få store deler av befolkningen med på din side i klimakampen om dette er fremgangsmåten.

Vi bor i et land med mye vær. Vi er vant til at somrene er random. Eller som bestefar sa om sin barndom: Det var alltid styr. Enten tørket brønnen ut eller så ble åkeren gjørme. Da snakker vi om barndommen på 30-tallet.

Jeg er med på at klimaendringer tildels er menneskeskapte, men det betyr ikke at alt vær er grunn til bekymring.

fargerik

Legg inn av fargerik »

PapaSmurf skrev: man jun 19, 2023 6:25 pm
Trondhjem skrev: man jun 19, 2023 6:19 pm
PapaSmurf skrev: man jun 19, 2023 6:02 pm
Dette er akkurat som å diskutere med flatearthers. De sier også at ingen andre forstår noe når de kommer med meningsløse påstander.

Jeg går ikke med på at det er tørrere tørt og våtere vått på sommeren. Jeg har jo levd noen år og opplevd alle typer sommere.
Det er lettvint å avfeie det hele som tull. Prøv heller å forklare hvorfor det blir feil av meteorologer/klimaforskere å påpeke at varmere luftmasser gir økt uttørring av vegetasjonen i tørre værtyper og samtidig mer nedbør i fuktige værtyper. Det skal du slite med fordi dette er enkel fysikk, Det er et faktum at det damper av mer vann fra bakken/vegetasjonen og havet når det er varmt i lufta og at varmere luftmasser kan holde på mer vanndamp som senere kommer ned som nedbør (når lufta avkjøles).
Jeg tviler ikke på fysikken. Det jeg sier er at HVER gang det er er en lang finværsperiode eller lang styggeværsperiode så kommer enkelte og roper om menneskeskapte klimaendringer.

Som om vi aldri har hatt langvarig varme og tørke eller elendige somre med masse regn før.
Det er forskjell på vær og klima, da. Været i Norge er vekslende, det er kaldt og varmt, tørt og vått.
Det er normalt. Det er de lange trendene som er interessante. En mild vinter som sist vinter bør ikke bety at det blir en mild vinter kommende vinter. Vær er vær. Prognosene fra de som har forsket i en mannsalder, de utskjelte klimaforskerne har en modell som spår villere og våtere vær.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Trondhjem skrev: man jun 19, 2023 1:23 pm Eller kanskje det er en forståelse av at det du kaller "litt sommer" er et stort problem for bøndene på Sør- og Øst-landet?
https://www.nrk.no/norge/frykter-ny-tor ... 1.16451294

Det er en gjennomgangsmelodi i argumentasjonen til såkalte klimaskeptikere at det vises liten eller ingen forståelse for at sterke klimaendringer sjeldent er positivt - men som oftest problematiske fordi våre samfunn er utviklet og tilpasset til det toneagivende lokale klima slik vi er vant til det skal være. Når klimaet endres, endres også normalen i været og gjør at de historiske tilpasingene som ble gjort da samfunnets infrastruktur ble bygd for at den skulle være best rustet til å tåle været kommer i utakt med den nye værnormalen. Det kan gi slike utslag som at landbruket ikke er forberedt på at varme værtyper gir sterkere uttørking av jordsmonnet og dermed økt tørkeskader på avlinger, og i neste omgang at nytteplaneten våre ikke tåler så godt de økte regnmengedene når vi har våte værtyper.
Du kan jo være glad for at vi har funnet olje, hadde dette vært for 500 eller 1500 år siden kan det meget vel hende du hadde sultet kommende vinter som følge av dårlige avlinger.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Miljø og Klima»