Japan

Svar
DoktorS

Japan

Legg inn av DoktorS »

Sannelig - jeg har tenkt det lenge, men det er kanskje på tide å konkretisere, en reise til Japan!

Det er i grunnen et land jeg lenge har hatt på "lista". Jeg har hatt par kolleger som sier at jeg må dra, senest en ung dame som for et par måneder siden var kjempeivrig etter å fortelle om oppholdet sitt der, og delte en haug bilder hun hadde. Og for et par dager siden traff jeg et par sambygdinger, som begge har besøk japan. En nabo her i samme bygård var også ivrig Japan-fan. .

Det er den fremmede kulturen og ikke minst maten som virker forlokkende på meg. Aktuell reisetid vil være i mai 2024, og da etter den festuka som jeg har lest om. Fint å få brukt noen norske røde dager her.

Tokyo er jo opplagt - og Kyoto også, vil jeg tro. Tenker at det blir en tur på to uker. Noen opplagte tips som ikke krever for ye reising. Uten at jeg har studert noe som helst nærmere nå - tenker jeg en 3-4 overnattinger i Tokyo først, så 3-4 i Kyoto (?) og så tilbake til Tokyo for resten av oppholdet.

Someone

Legg inn av Someone »

Sånn i utgangspunktet hadde jeg da etter Tokyo vurdert kjøpe ukes billett med Japan Railpass. Det inkluderer oppholdet i Kyoto på 3 netter, men man har da mulighet til å besøke andre byer enten på veien eller videre, samtdig som man effektivt reiser fra sentrum til sentrum.

Tokyo og Kyoto er vel de to "must see" byene, og det jeg selv har efraing med, samt Hiroshima, men er sikkert andre spennende steder å stoppe.

Somt sagt, har du først 2 uker ville jeg nok utvidet med noe mer enn bare Tokyo og Kyoto, når man først har dratt dit

Staten
Innlegg: 47

Legg inn av Staten »

Jeg var i Japan på ca. samme tid for noen år siden, under "den gylne uka". Hadde ikke booket hotell på forhånd, og befant meg i Nagasaki og skulle finne overnatting. Var omtrent komplett umulig, halve Japan var ute og reiste. Men fikk hjelp på et turistkontor og fant noe til slutt.

Uansett, jeg ville også gått for et sånt ukespass med toget, det er jo utrolig effektive tog i Japan, og er jo en del av reiseopplevelsen i seg selv. Hvis du flyr inn til Tokyo (mange flyr inn til Osaka, veldig nærme Kyoto) ville jeg vært der et par dager, så reist til Kyoto med vanlig tog, vært der noen dager (to dager holder om man ikke er veldig tempelinteressert), så påbegynt ukespasset og fartet litt rundt og avsluttet med så mange dager man har lyst i Tokyo. Ville anbefalt å besøke et av disse fortene/festningene, Himeji er det mest kjente.

Men vil du ta det mer med ro er ditt forslag helt fint, Tokyo er jo så enorm at man kan tilbringe all tid der.

Og angående valuta, den norske krona har nesten ikke svekket seg mot Yen, så ikke det dummeste stedet å reise (selv om det er veldig lenge til mai 2024 da...)

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Tenker også på våren 2024 en tur til Tokyo - mulig det blir med et vennepar av meg, men jeg kjenner på at jeg har mest lyst til å ta denne turen alene. Så blir det også en liten tanke at jeg kommer til å se ann hva slags tilstand kronen er i frem til desember ihvertfall mtp på å kjøpe flybill eller ei. For min del tenker jeg 7-10 dager.

pava

Legg inn av pava »

https://www.abroadinjapan.com Denne karen (youtuber, men veldig god en) har en veldig omfattende liste med anbefalinger. Og naturligvis video av alle plassene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»