Har været i Nord vært ekstra dårlig i år?

Svar
Strider

Har været i Nord vært ekstra dårlig i år?

Legg inn av Strider »

Har været i Nord Norge så langt i år vært ekstra dårlig? Hver gang jeg ser værmeldingen er det 5-6 grader og regn i Tromsø Bodø osv selv nå i mai og nå er det juni til og med.
Hva skjer der oppe?

Noen som har noe erfaring eller opplevd det live i nord?

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Jeg var i Alta en gang hvor vinden var så sterk at den hadde fått en mindre mann til å falle. Jeg spurte eller ropte bort til en gutt som klamret seg til et tre:
- er det alltid så mye vind her, gutt!?
Han ropte tilbake:
- æ veit ikkje! Æ e bare 12 år!

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Antagelig det samme som skjer her i vest, selv med sola tilstede er det jo pisskaldt for å være juni.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Strider skrev: tor jun 01, 2023 8:55 pm Har været i Nord Norge så langt i år vært ekstra dårlig? Hver gang jeg ser værmeldingen er det 5-6 grader og regn i Tromsø Bodø osv selv nå i mai og nå er det juni til og med.
Hva skjer der oppe?

Noen som har noe erfaring eller opplevd det live i nord?
To dager på rappen med snø nå i Tromsø. Det har generelt vært en våt vår og kalde temperaturer. Var vel en 2-3 soldager og brukbar temperatur i mai. Sommeren starter jo som kjent ikke før i juli i Tromsø.

I mens så luller vi oss inn i floskler som, "når det er fint vær i Tromsø så er det ingen plass som er finere", og den enda mer kjente, "vi vet hvor vi bor".

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Det er det samme i Midt-Norge, alle steder nord og vest for Dovre.

Har ikke vært over 5 grader i Trondheim på evigheter. Ikke bare det, men masse regn og vind i tillegg. I dag 1 juni hadde over halvparten på seg topplue og boblejakke da jeg gikk på jobb.
Slik var det aldri før!

De lange vintrene og iskalde/våte "somrene" har etablert seg for godt kan det se ut som. Så det handler ikke om vær, men om klimaendring til mye kjøligere eller nærmest ikke eksisterende somre - unntatt for dem som bor østafjells.

Strider

Legg inn av Strider »

Winnowill skrev: tor jun 01, 2023 9:00 pm Antagelig det samme som skjer her i vest, selv med sola tilstede er det jo pisskaldt for å være juni.
Det har vært uvanlig mye vind på sørvestlandet i mai. Jeg tenkte at kanskje dette hadde sammenheng med at Nord Norge har ekstra dårlig vær i år.
Så da når vinden kommer fra Nord så er den ekstra sur og kald pga det kalde været i midt og Nord Norge? Noen som kan noe hvordan dette fungerer?

Heldigvis er det en del sol her da og 13-14 grader men det er jo så uvanlig mye kald vind selv om det er sol

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Der ser ut som om dette er den nye normalen. Mai er nå en vintermåned og sommeren har nesten forsvunnet. Det kan være fint vær i nord om sommeren, men da varer det bare en dag eller noen timer. Stabile høytrykk får man kun om vinteren og da blir det kaldt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Neptun skrev: tor jun 01, 2023 9:07 pm Det er det samme i Midt-Norge, alle steder nord og vest for Dovre.

Har ikke vært over 5 grader i Trondheim på evigheter. Ikke bare det, men masse regn og vind i tillegg. I dag 1 juni hadde over halvparten på seg topplue og boblejakke da jeg gikk på jobb.
Slik var det aldri før!

De lange vintrene og iskalde/våte "somrene" har etablert seg for godt kan det se ut som. Så det handler ikke om vær, men om klimaendring til mye kjøligere eller nærmest ikke eksisterende somre - unntatt for dem som bor østafjells.
Det var da 13-14 grader på tirsdag, og det var jo veldig fint vær i midten av mai, men det har jevnt over vært pisskaldt og drittvær her i det siste, ja. Det er typ 1 grad varmere enn i Bodø i snitt, ellers er det 100 % det samme.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Neptun skrev: tor jun 01, 2023 9:07 pm Det er det samme i Midt-Norge, alle steder nord og vest for Dovre.

Har ikke vært over 5 grader i Trondheim på evigheter. Ikke bare det, men masse regn og vind i tillegg. I dag 1 juni hadde over halvparten på seg topplue og boblejakke da jeg gikk på jobb.
Slik var det aldri før!

De lange vintrene og iskalde/våte "somrene" har etablert seg for godt kan det se ut som. Så det handler ikke om vær, men om klimaendring til mye kjøligere eller nærmest ikke eksisterende somre - unntatt for dem som bor østafjells.
Tja, mer eller mindre hele mai og juni i Trøndelag i fjor var det jo knallvær med over 20 grader daglig. Juli og august var litt ymse. Mener å huske september også var bra.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Tormund skrev: tor jun 01, 2023 9:43 pm
Neptun skrev: tor jun 01, 2023 9:07 pm Det er det samme i Midt-Norge, alle steder nord og vest for Dovre.

Har ikke vært over 5 grader i Trondheim på evigheter. Ikke bare det, men masse regn og vind i tillegg. I dag 1 juni hadde over halvparten på seg topplue og boblejakke da jeg gikk på jobb.
Slik var det aldri før!

De lange vintrene og iskalde/våte "somrene" har etablert seg for godt kan det se ut som. Så det handler ikke om vær, men om klimaendring til mye kjøligere eller nærmest ikke eksisterende somre - unntatt for dem som bor østafjells.
Tja, mer eller mindre hele mai og juni i Trøndelag i fjor var det jo knallvær med over 20 grader daglig. Juli og august var litt ymse. Mener å huske september også var bra.
Kan bekrefte sistnevnte. Var veldig bra typ 15. aug - 15. sep.

MadBum

Legg inn av MadBum »

Jeg kan ikke fatte og begripe at noen frivillig blir boende i Nord-Norge når de ser hvordan været er sørpå.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Skraevadottir skrev: tor jun 01, 2023 9:46 pm
Tormund skrev: tor jun 01, 2023 9:43 pm
Neptun skrev: tor jun 01, 2023 9:07 pm Det er det samme i Midt-Norge, alle steder nord og vest for Dovre.

Har ikke vært over 5 grader i Trondheim på evigheter. Ikke bare det, men masse regn og vind i tillegg. I dag 1 juni hadde over halvparten på seg topplue og boblejakke da jeg gikk på jobb.
Slik var det aldri før!

De lange vintrene og iskalde/våte "somrene" har etablert seg for godt kan det se ut som. Så det handler ikke om vær, men om klimaendring til mye kjøligere eller nærmest ikke eksisterende somre - unntatt for dem som bor østafjells.
Tja, mer eller mindre hele mai og juni i Trøndelag i fjor var det jo knallvær med over 20 grader daglig. Juli og august var litt ymse. Mener å huske september også var bra.
Kan bekrefte sistnevnte. Var veldig bra typ 15. aug - 15. sep.
Jeg var på jobb der i den perioden jeg nevnte, det var jo periodevis dårlig vær, men generelt var det jo en knallsommer for meg som er vant med Tromsø-sommer.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

MadBum skrev: tor jun 01, 2023 9:50 pm Jeg kan ikke fatte og begripe at noen frivillig blir boende i Nord-Norge når de ser hvordan været er sørpå.
Man blir vant til det meste, men det er trasig til tider. Bonusen er selvsagt fjellene, som gir helt andre muligheter sommerstid enn det sentrale østlandet kan by på. Så er det også stor forskjell på å bo syd eller midt i Nordland og det å bo langs kysten i Troms eller Finnmark. Trondheim og Bodø er mer likt enn Bodø og Hammerfest.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Rexwiller skrev: tor jun 01, 2023 9:35 pm Der ser ut som om dette er den nye normalen. Mai er nå en vintermåned og sommeren har nesten forsvunnet. Det kan være fint vær i nord om sommeren, men da varer det bare en dag eller noen timer. Stabile høytrykk får man kun om vinteren og da blir det kaldt.
Mai har da vært knallbra til tider. Hvor bor du, fra Trondheim og nordover?

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Corvus skrev: tor jun 01, 2023 10:12 pm
Rexwiller skrev: tor jun 01, 2023 9:35 pm Der ser ut som om dette er den nye normalen. Mai er nå en vintermåned og sommeren har nesten forsvunnet. Det kan være fint vær i nord om sommeren, men da varer det bare en dag eller noen timer. Stabile høytrykk får man kun om vinteren og da blir det kaldt.
Mai har da vært knallbra til tider. Hvor bor du, fra Trondheim og nordover?
Ja, mest i Bodø for tiden, men er også en del i Trondheim. Har vært en dag med fint vær i mai, eller var vel egentlig en halv dag.

Jack

Legg inn av Jack »

Været i nord var da dritdigg de to siste ukene i juni i fjor. Tror hukommelsen deres spiller dere et puss. Starten av juli var OK før det ble mye regn frem til august.

Jeg hadde ferie de to siste ukene i juni + starten av juli. Jeg gjorde faen ikke annet enn å ligge å kose meg i solsteika i fjærsteinene i denne perioden. Gud vet hvor mye øl og andre godsaker som ble konsumert i disse ukene.

Når det er sagt har mai vært fullstendig katastrofe i år, men man regner ikke mai som en sommermåned i nord. Her pleier vinteren å gå ganske direkte over i sommer.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Det har vært kjølig i hele Europa så langt i år, også her nede på Olivenøya.
Jeg har aldri opplevd en så kald vår her nede som i år, og jeg har vært her siden 2017.
De lokale sier de ikke kan huske en så kjølig mai måned noensinne, og det ser det ut som de har rett i.
Nå foreligger altså statistikken, i alle fall for de siste 27 åra da målingene på flyplassen i Chania startet.
Årets mai var den kjøligste i alle fall siden 1997.
Middeltemperaturen endte på 18,14 grader, noe som er 2,05 grader under snittet for de siste 27 åra. Den nest kjøligste var i 2011 med 18,93 grader og den varmeste var i 2013 med akkurat 22 grader.
Veldig mye mer regn enn vanlig har det også vært i mai, men nedbør har jeg dessverre ikke statistikk over.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Tormund skrev: tor jun 01, 2023 9:43 pm
Neptun skrev: tor jun 01, 2023 9:07 pm Det er det samme i Midt-Norge, alle steder nord og vest for Dovre.

Har ikke vært over 5 grader i Trondheim på evigheter. Ikke bare det, men masse regn og vind i tillegg. I dag 1 juni hadde over halvparten på seg topplue og boblejakke da jeg gikk på jobb.
Slik var det aldri før!

De lange vintrene og iskalde/våte "somrene" har etablert seg for godt kan det se ut som. Så det handler ikke om vær, men om klimaendring til mye kjøligere eller nærmest ikke eksisterende somre - unntatt for dem som bor østafjells.
Tja, mer eller mindre hele mai og juni i Trøndelag i fjor var det jo knallvær med over 20 grader daglig. Juli og august var litt ymse. Mener å huske september også var bra.
Jeg husker det ikke var skikkelig grønt til 17 mai.
Kald og sen vår. I juni var det noen fine dager. Juli var 9-10 grader og øsregn.

Siste halvdelen av august og september har blitt den beste og varmeste tiden. Når ferien er over og det er mørkt om kvelden.
Den lyse fine tiden i mai/juni med varme dager og sommerferien i juli er derimot historie ser det ut som. I tillegg kommer all nedbøren og den evige vinden.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Neptun skrev: tor jun 01, 2023 11:04 pm
Tormund skrev: tor jun 01, 2023 9:43 pm
Neptun skrev: tor jun 01, 2023 9:07 pm Det er det samme i Midt-Norge, alle steder nord og vest for Dovre.

Har ikke vært over 5 grader i Trondheim på evigheter. Ikke bare det, men masse regn og vind i tillegg. I dag 1 juni hadde over halvparten på seg topplue og boblejakke da jeg gikk på jobb.
Slik var det aldri før!

De lange vintrene og iskalde/våte "somrene" har etablert seg for godt kan det se ut som. Så det handler ikke om vær, men om klimaendring til mye kjøligere eller nærmest ikke eksisterende somre - unntatt for dem som bor østafjells.
Tja, mer eller mindre hele mai og juni i Trøndelag i fjor var det jo knallvær med over 20 grader daglig. Juli og august var litt ymse. Mener å huske september også var bra.
Jeg husker det ikke var skikkelig grønt til 17 mai.
Kald og sen vår. I juni var det noen fine dager. Juli var 9-10 grader og øsregn.

Siste halvdelen av august og september har blitt den beste og varmeste tiden. Når ferien er over og det er mørkt om kvelden.
Den lyse fine tiden i mai/juni med varme dager og sommerferien i juli er derimot historie ser det ut som. I tillegg kommer all nedbøren og den evige vinden.
Du har helt rett. Og her er beviset, riktig nok, fra Sverige, men gjelder her også.

https://www.an.no/meteorolog-med-klar-m ... -4-1771052

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Regnet 30 av 31 dager i Mai ifølge yr.no, men vi hadde en mandag for noen uker siden som var ganske fin.

Når det i tillegg snødde i hele mars og april så begynner det å bli nok smart. Glad jeg reiser sørover om noen uker.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Rexwiller skrev: lør jun 03, 2023 1:46 pm
Neptun skrev: tor jun 01, 2023 11:04 pm
Tormund skrev: tor jun 01, 2023 9:43 pm

Tja, mer eller mindre hele mai og juni i Trøndelag i fjor var det jo knallvær med over 20 grader daglig. Juli og august var litt ymse. Mener å huske september også var bra.
Jeg husker det ikke var skikkelig grønt til 17 mai.
Kald og sen vår. I juni var det noen fine dager. Juli var 9-10 grader og øsregn.

Siste halvdelen av august og september har blitt den beste og varmeste tiden. Når ferien er over og det er mørkt om kvelden.
Den lyse fine tiden i mai/juni med varme dager og sommerferien i juli er derimot historie ser det ut som. I tillegg kommer all nedbøren og den evige vinden.
Du har helt rett. Og her er beviset, riktig nok, fra Sverige, men gjelder her også.

https://www.an.no/meteorolog-med-klar-m ... -4-1771052
Selvsagt er det riktig.
Kun latterlige, hjernevaskede klimahysterikere som motstrider at det har blitt kaldere og våtere i den lyse årstiden her hjemme.
Vi skriver 3 juni - og har fremdeles ikke vært i nærheten av tosifret temperatur. Samme temperatur som i mars/april i flere uker nå.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Neptun skrev: lør jun 03, 2023 4:08 pm
Rexwiller skrev: lør jun 03, 2023 1:46 pm
Neptun skrev: tor jun 01, 2023 11:04 pm

Jeg husker det ikke var skikkelig grønt til 17 mai.
Kald og sen vår. I juni var det noen fine dager. Juli var 9-10 grader og øsregn.

Siste halvdelen av august og september har blitt den beste og varmeste tiden. Når ferien er over og det er mørkt om kvelden.
Den lyse fine tiden i mai/juni med varme dager og sommerferien i juli er derimot historie ser det ut som. I tillegg kommer all nedbøren og den evige vinden.
Du har helt rett. Og her er beviset, riktig nok, fra Sverige, men gjelder her også.

https://www.an.no/meteorolog-med-klar-m ... -4-1771052
Selvsagt er det riktig.
Kun latterlige, hjernevaskede klimahysterikere som motstrider at det har blitt kaldere og våtere i den lyse årstiden her hjemme.
Vi skriver 3 juni - og har fremdeles ikke vært i nærheten av tosifret temperatur. Samme temperatur som i mars/april i flere uker nå.
Klimaforskerne har advart om villere og våtere vær i Norge.
De ser ut til å få rett.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Været»