Rødt kjøtt er ikke farlig

Svar
Brukeravatar
Arduinna
Innlegg: 55

Re: Rødt kjøtt er ikke farlig

Legg inn av Arduinna »

Smør er godt, men jeg liker ikke smaken av kjøtt stekt i smør. Jeg bruker bare margarin. Ikke olje heller.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Margarin er helt fryktelig synes jeg :lol:

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

perchri skrev: søn mai 07, 2023 11:26 am
Fordomsfull skrev: fre apr 28, 2023 11:07 am
hauge23 skrev: fre apr 28, 2023 12:00 am I Fredrik-Solvang-show var programlederen svært opptatt av Sandra Borch sine uttalelser og gnålte veldig om å redusere kjøttproduksjonen i Norge fordi forbruket skal ned.
Hvis kjøttforbruket skal reduseres er det vel bare å importere mindre?
Jeg opplevde det motsatt og synes det var en av de Debattene Fredrik Solvang rotet minst og kom best ut av det. Det er jo oppsiktsvekkende at klare anbefalinger om kostholdsråd for helsens skyld, skal ta hensyn til hva som tjener (andre) næringsinteresser. Det minner meg mye om debatten hvorvidt oppdrettslaks var sunt eller ei, der klare kostholdsråd ble forsøkt vannet ut https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G ... ift-i-laks - for å tjene vår egen feitfiskoppdrettsnæringen - som står for Norges største eksport - etter salg av petroleumsprodukter.
Oppdretslaks....å spise et apotek?
Oppdrettsnæringen er så lite bærekraftig at 58 millioner oppdrettsfisk døde i fjor https://e24.no/hav-og-sjoemat/i/4omy9G/ ... egg-i-2022 Det tiltross for alle forsikringene om hvor sunn denne fisken og næring er.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Helloween skrev: tor apr 27, 2023 10:25 pm Myten om at rødt kjøtt er farlig nekter å dø. Man har ingen årsakssammenheng mellom rødt kjøtt og helse, bare en veldig liten statistisk sammenheng.
Bearbeidet rødt kjøtt er vist farlig, tenk deg at du står på kjøkkenbenken og skal steike en biff så i siste sekund bestemmer du deg for å kverne den til hamburger. Hvis du tror at hamburgeren dermed har blitt farlig så anbefaler jeg IQ sjekk.
Tenk deg et burgermåltid, med hvittbrød, dressing, pommes frites og brus, er det ikke mer logisk at tilbehøret og ikke kjøttburgeren er det som er mest usunt ?
Helseeffekten. Folk som gir F i helsen spiser burger, drikker, røyker og trener lite. Folk som er opptatt av helse spiser lite kjøtt, trener, røyker ikke osv. Kan det tenkes at dette spiller inn på statistikken ?

Så lenge statistikken ikke korrigerer for Helseeffekten og tilbehøret som spises til rødt kjøtt så er forskningen verdiløs.
Er i beste oppegående tilstand og 79 år, og elsker tartar med kapers og ansjosfilet og rått egg på toppen. Råere kan det vel ikke bli??? Mye sprøyt som serveres om dagen, ta heller en Tartar. Er vi ikke Vikinger,da?

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

JauKaninen skrev: søn mai 07, 2023 11:30 am Margarin er helt fryktelig synes jeg :lol:
Smør er det heller ikke.

Brukeravatar
Arduinna
Innlegg: 55

Legg inn av Arduinna »

Megapixsel skrev: man mai 08, 2023 3:26 pm
JauKaninen skrev: søn mai 07, 2023 11:30 am Margarin er helt fryktelig synes jeg :lol:
Smør er det heller ikke.
Nei, nettopp. Det var poenget mitt. Jeg liker smør på brødskiven, på melkegrøt, i kakekrem, kaker og gjærbakst, osv. Men jeg personlig liker ikke smaken av smør sammen med kjøtt.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Smør i panna før man steker seg en biff kan da umulig bli feil :lol:

Brukeravatar
Arduinna
Innlegg: 55

Legg inn av Arduinna »

Klart det blir feil om man ikke liker smaken. Spiser du noe du ikke liker bare fordi noen andre synes det smaker godt? 😉

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Dette er nok midt i blinken som mat for MDG og deres like

Skadedyr som spiser avføring godkjent av EU som «ny mat» – kommer også til Norge https://inyheter.no/2023/05/10/skadedyr ... til-norge/

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Texas_John skrev: ons mai 10, 2023 11:14 pm Dette er nok midt i blinken som mat for MDG og deres like

Skadedyr som spiser avføring godkjent av EU som «ny mat» – kommer også til Norge https://inyheter.no/2023/05/10/skadedyr ... til-norge/
ÆSJ!!!

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Arduinna skrev: man mai 08, 2023 8:44 pm Klart det blir feil om man ikke liker smaken. Spiser du noe du ikke liker bare fordi noen andre synes det smaker godt? 😉
Nei, igrunn ikke.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Jeg nevnte en betenkelighet fordi man ikke bare strikt snakket om faren ved rødt kjøtt, men også trakk klimaavtrykk ved dette.
Og ja, her bekreftes det nok langt på vei: https://www.nrk.no/norge/klimamalene-ry ... 1.16429367

Altså, hva forventer man av forskningen rundt dette?
Jeg sier ikke noe om økte sannsynligheter for fare ved mat, men når man trekker klima og klimamål (!) rundt det hele, så kan man saktens lure på så mye.

ps: jeg spiser ikke kjøtt eller fisk så for meg betyr det ikke noe slik sett, men ser betenkt på blandingen av alt dette.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

return_of_drakkar skrev: fre jun 02, 2023 5:51 pm ps: jeg spiser ikke kjøtt eller fisk så for meg betyr det ikke noe slik sett, men ser betenkt på blandingen av alt dette.
De som spiser ost, smør, melk eller yoghurt, blir også rammet av en redusert kjøttproduksjon. Da det er dyr med rødt kjøtt som produserer melk.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Labkjøtt, innsekter osv. Er bare tull. Det som er løsningen er et såkalt flexitariansk kosthold.

Altså en meny som i stor grad er lakto- ovo vegetarisk, med innslag av kjøtt og fisk en til to ganger i uken.

Dette er ikke veldig ulikt det som var vanlig blant store deler av almuen i Norge, før vi ble rike.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Soteria skrev: fre jun 02, 2023 6:20 pm
return_of_drakkar skrev: fre jun 02, 2023 5:51 pm ps: jeg spiser ikke kjøtt eller fisk så for meg betyr det ikke noe slik sett, men ser betenkt på blandingen av alt dette.
De som spiser ost, smør, melk eller yoghurt, blir også rammet av en redusert kjøttproduksjon. Da det er dyr med rødt kjøtt som produserer melk.
Så da må vi spise enda mer vitaminer for å veie opp for manglende kosthold. Tror aksjer i helsekostindustrien må være tipset om dagen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Soteria skrev: fre jun 02, 2023 6:20 pm
return_of_drakkar skrev: fre jun 02, 2023 5:51 pm ps: jeg spiser ikke kjøtt eller fisk så for meg betyr det ikke noe slik sett, men ser betenkt på blandingen av alt dette.
De som spiser ost, smør, melk eller yoghurt, blir også rammet av en redusert kjøttproduksjon. Da det er dyr med rødt kjøtt som produserer melk.
Det er en blanding av å ville styre / ha makt over folk - samt manglende kunnskap og forståelse av ting.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

return_of_drakkar skrev: fre jun 02, 2023 6:48 pm
Soteria skrev: fre jun 02, 2023 6:20 pm
return_of_drakkar skrev: fre jun 02, 2023 5:51 pm ps: jeg spiser ikke kjøtt eller fisk så for meg betyr det ikke noe slik sett, men ser betenkt på blandingen av alt dette.
De som spiser ost, smør, melk eller yoghurt, blir også rammet av en redusert kjøttproduksjon. Da det er dyr med rødt kjøtt som produserer melk.
Det er en blanding av å ville styre / ha makt over folk - samt manglende kunnskap og forståelse av ting.
Hva spiser du selv?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Megapixsel skrev: fre jun 02, 2023 10:48 pm
return_of_drakkar skrev: fre jun 02, 2023 6:48 pm
Soteria skrev: fre jun 02, 2023 6:20 pm

De som spiser ost, smør, melk eller yoghurt, blir også rammet av en redusert kjøttproduksjon. Da det er dyr med rødt kjøtt som produserer melk.
Det er en blanding av å ville styre / ha makt over folk - samt manglende kunnskap og forståelse av ting.
Hva spiser du selv?
Mat :mrgreen:

Det konkrete svaret er, grovt sett:
Det blir vel det man kaller lakto- ovovegetarianer, dog uten at det sånn sett er bevisst (ikke prinsipielt altså) å skulle være det, men av personlige grunner.
Det blir da frukt,grønnsaker, kornprodukter, bønner, linser og slikt, og litt melkeprodukter, men masse egg,
Og masse forskjellig krydder, og drikker kaffe og vann (te kan forekomme, men liker det ikke noe særlig).
Tar tran og raspolje.

Når det gjelder det konkrete man nå snakker om, så står jeg for det at her hyles det opp om ting man ikke har all verdens greie på.
Og hva er økt risiko, altså hvor mye betyr det i praksis osv.
Og når det også blir et overordnet mål om det man kaller klimakrise og -mål, så blinker det litt farelys, for å si det slik.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

return_of_drakkar skrev: lør jun 03, 2023 8:39 am
Megapixsel skrev: fre jun 02, 2023 10:48 pm
return_of_drakkar skrev: fre jun 02, 2023 6:48 pm

Det er en blanding av å ville styre / ha makt over folk - samt manglende kunnskap og forståelse av ting.
Hva spiser du selv?
Mat :mrgreen:

Det konkrete svaret er:
Det blir vel det man kaller lakto- ovovegetarianer, dog uten at det sånn sett er bevisst (ikke prinsipielt altså) å skulle være det, men av personlige grunner.
Det blir da frukt,grønnsaker, kornprodukter, bønner, linser og slikt, og litt melkeprodukter, men masse egg,
Og masse forskjellig krydder, og drikker kaffe og vann (te kan forekomme, men liker det ikke noe særlig).
Riktig, tror du har skrevet det i en annen tråd!
Hvor lenge har du gjort det slik?
Kaldpresset rapsolje da, eller?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Megapixsel skrev: lør jun 03, 2023 8:48 am Riktig, tror du har skrevet det i en annen tråd!
Hvor lenge har du gjort det slik?
Kaldpresset rapsolje da, eller?
Ja, tråden om faste på helse.
Raspolje er rett og slett en First Price kjøpt på KIWI.
Ikke så lenge, men også liknende før, men nå er det alvor,,,

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Alpha skrev: tor apr 27, 2023 10:40 pm 1) Meta-analyse og systematisk review er toppen av evidenshierarkiet. Såkalt gullstandard innen vitenskapen.
2) Rødt kjøtt alene ga økt risiko for utvikling av samtlige krefttyper.

Skal vi legge den død?
På ingen måte.

Forskning: Kjøtt bedrer helsen og bremser aldrings­prosessen
https://www.document.no/2023/06/13/fors ... rosessen/

Alpha

Legg inn av Alpha »

Texas_John skrev: ons jun 14, 2023 5:42 pm
Alpha skrev: tor apr 27, 2023 10:40 pm 1) Meta-analyse og systematisk review er toppen av evidenshierarkiet. Såkalt gullstandard innen vitenskapen.
2) Rødt kjøtt alene ga økt risiko for utvikling av samtlige krefttyper.

Skal vi legge den død?
På ingen måte.

Forskning: Kjøtt bedrer helsen og bremser aldrings­prosessen
https://www.document.no/2023/06/13/fors ... rosessen/
Jeg poster en meta-analyse og du poster en vits? Skjønner ikke hva du prøver å formidle.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Alpha skrev: ons jun 14, 2023 6:04 pm
Texas_John skrev: ons jun 14, 2023 5:42 pm
Alpha skrev: tor apr 27, 2023 10:40 pm 1) Meta-analyse og systematisk review er toppen av evidenshierarkiet. Såkalt gullstandard innen vitenskapen.
2) Rødt kjøtt alene ga økt risiko for utvikling av samtlige krefttyper.

Skal vi legge den død?
På ingen måte.

Forskning: Kjøtt bedrer helsen og bremser aldrings­prosessen
https://www.document.no/2023/06/13/fors ... rosessen/
Jeg poster en meta-analyse og du poster en vits? Skjønner ikke hva du prøver å formidle.
Jeg formidler deg forskning fra Columbia University i New York som ble publisert for noen dager siden hvor de har konkludert med at næringsstoff som finnes i kjøtt gir bedre helse og forlenger livet med så mye som 10%, og gir en rekke andre helsegevinster
https://www.bbc.com/news/health-65810138.amp

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Texas_John skrev: ons jun 14, 2023 6:53 pm
Alpha skrev: ons jun 14, 2023 6:04 pm
Texas_John skrev: ons jun 14, 2023 5:42 pm
På ingen måte.

Forskning: Kjøtt bedrer helsen og bremser aldrings­prosessen
https://www.document.no/2023/06/13/fors ... rosessen/
Jeg poster en meta-analyse og du poster en vits? Skjønner ikke hva du prøver å formidle.
Jeg formidler deg forskning fra Columbia University i New York som ble publisert for noen dager siden hvor de har konkludert med at næringsstoff som finnes i kjøtt gir bedre helse og forlenger livet med så mye som 10%, og gir en rekke andre helsegevinster
https://www.bbc.com/news/health-65810138.amp
Konkluderer de med mengden kjøtt som må spises for å få tilstrekkelig med disse næringsstoffene?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Noen studier sier A - andre sier B.
A og B er gjerne det helt motsatte.
Sannheten er A.
Sannheten er B.
Sannheten er AB.
C?

Alpha

Legg inn av Alpha »

Texas_John skrev: ons jun 14, 2023 6:53 pm
Alpha skrev: ons jun 14, 2023 6:04 pm
Texas_John skrev: ons jun 14, 2023 5:42 pm
På ingen måte.

Forskning: Kjøtt bedrer helsen og bremser aldrings­prosessen
https://www.document.no/2023/06/13/fors ... rosessen/
Jeg poster en meta-analyse og du poster en vits? Skjønner ikke hva du prøver å formidle.
Jeg formidler deg forskning fra Columbia University i New York som ble publisert for noen dager siden hvor de har konkludert med at næringsstoff som finnes i kjøtt gir bedre helse og forlenger livet med så mye som 10%, og gir en rekke andre helsegevinster
https://www.bbc.com/news/health-65810138.amp
Hørt om evidenshierarkiet?

Alpha

Legg inn av Alpha »

return_of_drakkar skrev: ons jun 14, 2023 7:23 pm Noen studier sier A - andre sier B.
A og B er gjerne det helt motsatte.
Sannheten er A.
Sannheten er B.
Sannheten er AB.
C?
Derfor har man evidenshierarkiet. Ingen seriøse forskere konkluderer med noe som helst basert på enkeltstudier.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Alpha skrev: ons jun 14, 2023 7:30 pm
return_of_drakkar skrev: ons jun 14, 2023 7:23 pm Noen studier sier A - andre sier B.
A og B er gjerne det helt motsatte.
Sannheten er A.
Sannheten er B.
Sannheten er AB.
C?
Derfor har man evidenshierarkiet. Ingen seriøse forskere konkluderer med noe som helst basert på enkeltstudier.
Jeg har ikke nevnt noen spesielle studier i min kommentar.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

De samme som har slaktet egg og mettet fett i alle år skal nå altså folk vekk fra kjøtt også.
Kanskje de samme folkene som anbefalte røyk på 80-90 tallet? Er jo morsomt hvor mange som går i fella igjen og igjen.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Megapixsel skrev: ons jun 14, 2023 8:36 pm De samme som har slaktet egg og mettet fett i alle år skal nå altså folk vekk fra kjøtt også.
Kanskje de samme folkene som anbefalte røyk på 80-90 tallet? Er jo morsomt hvor mange som går i fella igjen og igjen.
Kan du henvise til noen som slaktet egg og mettet fett, som samtidig også vil ha folk vekk fra kjøtt? Eller kommer det bare svada fra deg?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»