Forræder med Mads Hansen

Svar
eppaen

Re: Forræder med Mads Hansen

Legg inn av eppaen »

Dette programmet er så gøy. Og en helt annerledes sesong enn den første av naturlige grunner. Men også fordi produksjonen har tatt noen grep for å kaste litt rundt på dynamikken. Og castingen er jo spot on.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Helt genialt program. Men hvordan de ikke skjønner at Aslak er forræder er helt hinsides. Når Heidi ble drept, sier det seg selv at det fortsatt er 2 forrædere. Og teller man opp drap mot ikke drap episoder. Så skjønner man at Aslaks story om at han ble forsøkt drept ikke henger på greip.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

lsklars skrev: fre mai 26, 2023 10:03 pm At folk ikke er mer sus på Aslak!? Hvorfor Jennie. Håpløst
Smartingene, de som gjør logiske resonnement basert på fakta, er hjemsendt eller på forrædersiden. Igjen sitter saueflokken som stemmer ut i fra magefølelsen, og hva de ser i øynene til folk.

Håpløst med alle disse som helt uten grunn: "jeg stoler 100% på _______."

Tror Victor og Aslak kan cruise inn til seier nå.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Om Aslak hadde vært lojal, så hadde en av de lojale blitt tvunget over ila. siste natt. Men dette er det ingen av de lojale som har snakket om i det hele tatt, for med to forrædere ute kan det ikke bare være én igjen så «tidlig».

Sulfat har rett, de gjenværende lojale er ikke spesielt skarpe.

Kjøtteter

Legg inn av Kjøtteter »

Sesong 2 har vært bedre enn den første. Ganske underholdende, men jeg hadde håpet at de gjorde noe med den største svakheten til konseptet. Forræderne forråder jo ikke de andre spillerne på noen annen måte enn å se dem i øya og juge om at de er lojale. Sånn sett er det fortsatt mest gjetteleken med noen innslag av psykologisk spill.

Synes ikke dagaktivitetene tilfører spillet noe særlig. Spillerne får muligheten til å ofre litt sølv for å kunne gå i skjoldrommet sammen med 2-4 andre. Da skjønner jeg ikke hvorfor verken de lojale og forræderne legger så mye vekt på skjoldrommet. For den enkelte spiller er sannsynligheten lav for å få skjoldet, og for forræderne er det ganske trygt å likevel ta ut en av dem. Det hadde vært en mer spennende dynamikk om de lojale og forræderne hadde hver sin premiepott som vokser på bekostning av hverandres. Om forrædernes oppgave hadde vært å sørge for at gruppa ikke lykkes med oppdraget kunne de lojale hatt litt mer å gå etter enn hvem som oppførte seg mistenkelig rundt frokostbordet.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Kjøtteter skrev: fre mai 26, 2023 11:08 pm Sesong 2 har vært bedre enn den første. Ganske underholdende, men jeg hadde håpet at de gjorde noe med den største svakheten til konseptet. Forræderne forråder jo ikke de andre spillerne på noen annen måte enn å se dem i øya og juge om at de er lojale. Sånn sett er det fortsatt mest gjetteleken med noen innslag av psykologisk spill.

Synes ikke dagaktivitetene tilfører spillet noe særlig. Spillerne får muligheten til å ofre litt sølv for å kunne gå i skjoldrommet sammen med 2-4 andre. Da skjønner jeg ikke hvorfor verken de lojale og forræderne legger så mye vekt på skjoldrommet. For den enkelte spiller er sannsynligheten lav for å få skjoldet, og for forræderne er det ganske trygt å likevel ta ut en av dem. Det hadde vært en mer spennende dynamikk om de lojale og forræderne hadde hver sin premiepott som vokser på bekostning av hverandres. Om forrædernes oppgave hadde vært å sørge for at gruppa ikke lykkes med oppdraget kunne de lojale hatt litt mer å gå etter enn hvem som oppførte seg mistenkelig rundt frokostbordet.
Tenkte på det samme under den første sesongen. Veldig lett for en forræder å bare følge strømmen av hva de lojale tenker under disse oppgavene, og heller ingen grunn for at noen skal ødelegge "med vilje", siden de spiller som akkurat de samme pengene.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Den siste aktiviteten med pil og bue hadde jo vært mer interessant om de hadde skutt i plenum, siden det var forræderne som hadde bestemt hvilke det var sølv i. Det elementet forsvant jo helt når de ble delt inn i lag og fokuset ble heller på hvem de ikke ville ha i skjoldrommet kontra å forsøke å analysere hvilke urner som hadde sølv osv. og hvorfor disse personene var valgt til å ha sølv.

F.eks. kunne det vært slik at treffer man alle seks urnene med sølv får alle mulighet til skjoldrommet, treffer man alle tre uten sølv får de tre skjoldrommet og står det igjen en blanding av urner med og uten sølv får de tre urnene som er igjen skjoldrommet.

Selvsagt hadde forræderne hatt tilgang på den informasjonen når de skulle velge navn også, men da hadde det åpnet seg mer rom for både taktikk og analyse basert på argumentasjonen til folk. Da har man mulighet til en vinn-vinn ved maks sølv og alle har en mulighet for skjold da, og dermed måtte man begynt å tenke hvem har forræderne valgt har sølv.

Liker konseptet med dolken, også åpenbart at noen i produksjonen har sett "carrot in a box" forresten, men føler det må finnes en enda bedre måte å gjøre den avgjørende enn "bare" en dobbeltstemme. Kanskje vedkommende kunne fått et hint?

Liker også tanken noen har over her om egen pott for forræderne. Her tenker jeg at den øker for hver sølvbarre de lojale ikke vinner i hver aktivitet er en mulighet, kanskje den øker med en sølvbarre hver gang en forræder overlever rådsalen også mens den krymper hver gang en forræder blir stemt ut. Slik at det er litt mer insentiv for forræderne å kjempe for hverandre og ikke bare kaste hverandre under bussen typ, selv om jeg liker at de ikke er 100% et lag siden en forræder er jo villig til å ofre "sine egne" fra før av (svikter jo de lojale ved å være forræder) og skal dermed ikke ha lojalitet til noen andre enn seg selv. Mener bare det må koste for forræderne å miste noen også, slik at de må ta et valg om å forsøke å hjelpe enn forræder eller miste sølv. Sølvet i som vinnes/tapes i rådsalen kan gjerne gå mellom potten til de lojale og potten til forræderne. Kanskje kunne det også vært slik at om partneren din når lengst på det tapende laget og du selv er på vinnerlaget så deler paret taperpotten i tillegg, slik at man i enkelte tilfeller kunne vært enda vanskeligere å ofre partneren sin selv om man tror/vet at personen er på motsatt lag?

Men programmet er jo helt rått, bare synes det er rart at ingen flere mistenker noen i det firkløveret sterkere egentlig. Jeg tror de dreper Lasse i natt hvis de dreper. Å drepe Tarjei styrker mistanken mot Aslak, samt at de sitter igjen med Tarjei mot Moholtene og Emilie mot Robin som "konflikter" som kan stjele fokus. Synes dette med "par/partnere" har gitt spillet en ny dimensjon så det er definitivt en forbedring fra sesong 1.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Koskinen skrev: fre mai 26, 2023 10:16 pm Helt genialt program.
Aldri sett det faktisk, men det er pga programlederen jeg ikke har hatt lyst til å se på. Greier ikke han egentlig.

kibby

Legg inn av kibby »

eppaen skrev: fre mai 26, 2023 10:07 pm Dette programmet er så gøy. Og en helt annerledes sesong enn den første av naturlige grunner. Men også fordi produksjonen har tatt noen grep for å kaste litt rundt på dynamikken. Og castingen er jo spot on.
Elsket hvordan Jennie sa hun var lojal og alle tenkte bare WHAT? Haha. Og Tarjeis reaksjon; "Well played guys, fy fader" er ikonisk. Har sett akkurat det klippet mange ganger :lol:

kibby

Legg inn av kibby »

thewaterfall skrev: lør mai 27, 2023 11:43 am Men programmet er jo helt rått, bare synes det er rart at ingen flere mistenker noen i det firkløveret sterkere egentlig. Jeg tror de dreper Lasse i natt hvis de dreper. Å drepe Tarjei styrker mistanken mot Aslak, samt at de sitter igjen med Tarjei mot Moholtene og Emilie mot Robin som "konflikter" som kan stjele fokus. Synes dette med "par/partnere" har gitt spillet en ny dimensjon så det er definitivt en forbedring fra sesong 1.
Jeg føler det er Emilie.

Lasse bommet jo grovt på Jennie, og er sånn ufarlig. Og Tarjei ryker nok i neste rådsal om han fortsetter slik han har gjort...

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

kibby skrev: tir mai 30, 2023 3:38 am
thewaterfall skrev: lør mai 27, 2023 11:43 am Men programmet er jo helt rått, bare synes det er rart at ingen flere mistenker noen i det firkløveret sterkere egentlig. Jeg tror de dreper Lasse i natt hvis de dreper. Å drepe Tarjei styrker mistanken mot Aslak, samt at de sitter igjen med Tarjei mot Moholtene og Emilie mot Robin som "konflikter" som kan stjele fokus. Synes dette med "par/partnere" har gitt spillet en ny dimensjon så det er definitivt en forbedring fra sesong 1.
Jeg føler det er Emilie.

Lasse bommet jo grovt på Jennie, og er sånn ufarlig. Og Tarjei ryker nok i neste rådsal om han fortsetter slik han har gjort...
Samtidig begynner vel noen å bli litt mistenksomme/usikre på Emilie? Og som sagt så tror jeg forræderne er tjent med å spille på andre konflikter for å flytte fokus bort fra Aslak og få stemt ut flere lojale i rådsalen. Samtidig så er jeg på ingen måte sikker på at de dreper Lasse, som du sier så er jo Lasse ganske ufarlig for øyeblikket men jeg føler sjansen er større for at han ser mot Aslak og er i bedre stand til å overbevise andre i rådsalen kontra f.eks. Emilie med sin tja, patos, tyngde, innlevelse eller hva man skal kalle det når han setter inn et "støt". Blir spennende å se i alle fall, kanskje de får mulighet til å friste også?

mito

Legg inn av mito »

thewaterfall skrev: tir mai 30, 2023 6:10 pm Blir spennende å se i alle fall, kanskje de får mulighet til å friste også?
Utfra det jeg har skjønt, så blir det ikke mere fristing eller tvinging. Det er kun to runder igjen, da er det nok til at minst en forræder går til finalen, det holder for produksjonens del.

Og med så få muligheter til å stemme ut i rådsalen skjønner jeg ikke hvordan de skal luke ut bortgjemte Victor. Forræderne har vunnet, men usikkert om det et med eller uten Aslak.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Kna bli en en mer spennende finale i år hvis Viktor står alene som forræder og må lure en lojal til å tro at en annen er forræder.

Ser for meg Viktor, Robin og en annen en i finalen!

Mysterio19

Legg inn av Mysterio19 »

Endelig a jour med årets sesong. Vanvittig bra spilt av især Aslak og Heidi, men tror også som Centrist at Victor fort kan vinne ved å sitte rolig i båten. Det gledes til fortsettelsen i morgen.

mito

Legg inn av mito »

Interessant runde, den nest siste
► Show Spoiler

eppaen

Legg inn av eppaen »

Holy shit for en episode! For et tv-program!

mito

Legg inn av mito »

En ting jeg reagerer på. Hver eneste frokost i sesong 1 og så langt i sesong 2, er sistemann som dukker opp lojal. Det er isolert sett forståelig for at produksjonen skal skape spenning for oss som ser på, men hvis dette er systematisk gjennomført, så er jo det avslørende informasjon for spillerne - da vet de om en lojal.

Med forbehold om at jeg tar feil, men jeg tror det stemmer.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Ok, alle de lojale er enige om at det er to forrædere igjen.

De vet at noen ble fristet første natten. Siden den gang har Anne-Mari og Torstein blitt sendt hjem. Altså vet de at X, Torstein og Anne-Mari var forrædere på dag 2.
De vet at ingen andre har blitt fristet over etter dag 2, kun Aslak har blitt forsøkt vervet, men avslo angivelig tilbudet.

Altså 3 forrædere på dag to, av disse tre er to sendt hjem, og ingen nye er hentet inn. Her er et regnestykke jeg håper de lojale har kapasitet til å løse:

3-2=1.

Nå tenkte jeg kanskje at de lojale trodde at de var hele 4 forrædere andre dagen, men gikk tilbake til første frokost og sjekket, og der slår de fast: "De var to først, en ble fristet, og nå er de tre."

Så hvem i huleste sitter ved siden av X om ikke Aslak?

mito

Legg inn av mito »

Sulfat skrev: fre jun 02, 2023 6:42 pm Så hvem i huleste sitter ved siden av X om ikke Aslak?
Det kunne jo hendt noen andre hadde blitt tvunget over.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

mito skrev: fre jun 02, 2023 10:11 pm
Sulfat skrev: fre jun 02, 2023 6:42 pm Så hvem i huleste sitter ved siden av X om ikke Aslak?
Det kunne jo hendt noen andre hadde blitt tvunget over.
Hvordan da? Alle nettene, bortsett fra da Torstein og Aslak ble vervet/forsøkt vervet, har det blitt sent noen hjem.

mito

Legg inn av mito »

Sulfat skrev: fre jun 02, 2023 10:33 pm
mito skrev: fre jun 02, 2023 10:11 pm
Sulfat skrev: fre jun 02, 2023 6:42 pm Så hvem i huleste sitter ved siden av X om ikke Aslak?
Det kunne jo hendt noen andre hadde blitt tvunget over.
Hvordan da? Alle nettene, bortsett fra da Torstein og Aslak ble vervet/forsøkt vervet, har det blitt sent noen hjem.
Når det tvinges skal det også drepes. Står i reglene.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

mito skrev: lør jun 03, 2023 12:03 am
Sulfat skrev: fre jun 02, 2023 10:33 pm
mito skrev: fre jun 02, 2023 10:11 pm

Det kunne jo hendt noen andre hadde blitt tvunget over.
Hvordan da? Alle nettene, bortsett fra da Torstein og Aslak ble vervet/forsøkt vervet, har det blitt sent noen hjem.
Når det tvinges skal det også drepes. Står i reglene.
Ah, skjønner. Trodde det var enten fristing eller drap. Er der mulig å tvinge også, altså?

mito

Legg inn av mito »

Sulfat skrev: lør jun 03, 2023 9:08 am
mito skrev: lør jun 03, 2023 12:03 am
Sulfat skrev: fre jun 02, 2023 10:33 pm

Hvordan da? Alle nettene, bortsett fra da Torstein og Aslak ble vervet/forsøkt vervet, har det blitt sent noen hjem.
Når det tvinges skal det også drepes. Står i reglene.
Ah, skjønner. Trodde det var enten fristing eller drap. Er der mulig å tvinge også, altså?
Det kan bli nødvendig for å sikre at det er minst en forræder ved inngangen til siste runde. Det igjen betyr at det må alltid være minst to forrædere i rådsalene før siste runde, så man unngår at siste forræder blir forvist for tidlig.

Det potensielle scenariet som de lojale må forholde seg til er at Aslak snakket sant om at han ble forsøkt drept. Da Torstein ble stemt ut måtte den enslige forræderen tvinge en over, en annen enn Aslak ble tvunget, og samme natt drepte de Heidi. Siden har de ikke blitt avslørt, så nå har vi har to forrædere mens Aslak er lojal.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Ok, trodde jeg hadde han på ren logikk.

Uansett er det merkelig at han ikke får mer mistanke på seg.

Forræderne er altså så desperate etter å få ham ut at de prøve å drepe ham, selv om de vet han potensielt har skjold. Når dette mislykkes, gjør de ingen nye forsøk på å drepe en skjold-løs Aslak i etterkant. Samtidig vet alle der inne at Aslak er den største tenkeren/strategen, så han burde være en opplagt mann å kvitte seg med dersom han var lojal.

Poirot hadde garantert stemt på Aslak hver runde.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg forstår hva Aslak tenkte. Med Robin ut får man en enorm mistanke mot Tarjei. Men Viktor ødela ved å bryte sammen uten å si noe.

Om Victor hadde spilt smartere hadde han slått i bordet og sett olmt på Tarjei og gitt han en verbal overhøvling mens tårene rant. Da hadde han og Aslak lett fått mor og datter med på at Tarjei og Emilie var forræderne.

Nå er det mer åpent. Men det smarteste nå er å splitte mor/datter. Victor og Aslak må sende hjem Evylina og rundlure naive mamma til å bli med på å fjerne Tarjei og Emilie.

Sender de hjem Emilie tror jeg de gjør en kjempetabbe.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

PapaSmurf skrev: lør jun 03, 2023 1:54 pm Jeg forstår hva Aslak tenkte. Med Robin ut får man en enorm mistanke mot Tarjei. Men Viktor ødela ved å bryte sammen uten å si noe.
...
Nå er det mer åpent. Men det smarteste nå er å splitte mor/datter. Victor og Aslak må sende hjem Evylina og rundlure naive mamma til å bli med på å fjerne Tarjei og Emilie.
Lurer meg på om ikke dette blir det såkalt udiskutable drapet de snakket om på slutten av episoden?

Da får de splittet opp disse 2 damene som på en måte virker som én person. "En person" som potensielt sett har hatt dobbeltstemme hele veien.
Husker ikke i detalj hvordan Moholtene har stemt hele veien, men de virker såpass samkjørte at jeg ikke helt forstår hvorfor ingen av dem har blitt mistenkt i særlig grad?

Nei de bør virkelig ha fjernet Evelina, for hun virket å begynne å komme på sporet av Victor! Og overlever hun natten: da er det ikke lenge før mor også er med på den + Tarjei som snakket mye om Robin og Victor i gårsdagens episode.

Om de virkelig tar ut Evelina regner jeg med de i neste omgang prøver å rundlure mamma Moholt i at det er Tarjei og Emilia som nå er i gang med å utrydde "firerbanden": først Robin- så Evelina, og hva skjer i neste rådsal?


Ellers: for et fornøyelig program dette er! 😃 Utrolig fascinerende å se det spillet som foregår mellom mennesker der alle prøver å fremstå lojale, der alle prøver å finne ut hvem som ikke er det, og ikke minst hvordan forræderne trekker i trådene slik at de lojale går mot hverandre :D

Utrolig passende også egentlig- at nettopp Mads Hansen med sin væremåte og glimt i øyet er programleder for dette programmet her! "Kunne ikke vært" noen andre 😊

Sesong 3 kommer vel allerede til høsten igjen med så mange som 22 deltagere? Synd der bare er én uke igjen, for dette kunne bare vart og vart!


Skulle heller vært Forræder som kjørte både kjendisversjon og vanlig versjon fremfor denne Farmen hvor det går i hesjing, bygging, matlaging, jente- og guttearbeid og meningsløse krangler uke ut og uke inn i 10 uker hver høst, og så rett over nyttår er det 6 uker med mer eller mindre kjendiser som ofte viser "nye sider av seg selv" 🥴

Hansiso

Legg inn av Hansiso »

Jeg tror kanskje det udiskutable valget til forræderne er Emilie. Aslak er veldig ansvarlig for at det var Rob som røk, selv om det kanskje var det beste trekket. Nå har kanskje Aslak tilbudt seg å fjerne hans egen "partner" for å være square med Viktor. Selv om det betyr å spille på rettferdighet fremfor strategi.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Hansiso skrev: lør jun 03, 2023 3:24 pm Jeg tror kanskje det udiskutable valget til forræderne er Emilie. Aslak er veldig ansvarlig for at det var Rob som røk, selv om det kanskje var det beste trekket. Nå har kanskje Aslak tilbudt seg å fjerne hans egen "partner" for å være square med Viktor. Selv om det betyr å spille på rettferdighet fremfor strategi.
Føler i alle fall at det er det TV2 skal ha oss til å tro.

Og slettes ingen umulighet at det er dette som skjer?
Eller kan det hende at Aslak er såpass kynisk at han tar ut sin "partner" nå helt på oppløpssiden for at han og Victor skal slippe å få 2x Moholt og Tarjei mot seg?

Tenker også at hvorvidt det var noen fordel for Victor at Robin overraskende gikk ut mtp tårene osv. og "hvorfor reagerte han slik"?...
...så var det en stor (og kanskje vinnende) fordel for Aslak at han beholdt Tarjei i spillet som i alle fall pr.nå kjører hardere på Victor som forræder- og ikke snakker så mye om Aslak lenger 🙂

Som sagt over bør det være Evelina de har valgt! Skulle de ta Emilia kan de få begge Moholtene og Tarjei mot seg- men hvor Victor ligger hakket dårligere an spesielt siden Tarjei er mer mistenktsom på ham enn Aslak. Uten at det trenger å ha noe å si da dem ved å finne ut av Victor dermed fort kan finne ut av Aslak også?

Ja ja spennende blir det i alle fall! Ser utrolig gøy ut å være med, og da selvsagt som forræder som har full oversikt og er med på å trekke i trådene, og som aldri trenger å være redd for å ryke ut på natta- noe som må være en stusselig måte å ryke ut på!

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Jeg tror Aslak gjorde det riktige, for Viktor er i total oppløsning og hadde avslørt seg selv (som han så og si gjorde i siste samtalen med Robin). Det spennende nå er om Viktor faktisk spiller videre med Aslak nå og ikke blir helt wierd.

Aslak må nesten spille for seg selv slik jeg ser det, om han ikke tar seg sammen.

Federin

Legg inn av Federin »

mito skrev: fre jun 02, 2023 4:16 pm En ting jeg reagerer på. Hver eneste frokost i sesong 1 og så langt i sesong 2, er sistemann som dukker opp lojal. Det er isolert sett forståelig for at produksjonen skal skape spenning for oss som ser på, men hvis dette er systematisk gjennomført, så er jo det avslørende informasjon for spillerne - da vet de om en lojal.

Med forbehold om at jeg tar feil, men jeg tror det stemmer.
Utover programmet vet de ikke bare om én lojal, men mange, siden det gjerne er forskjellige personer som kommer sist i de ulike episodene. Så kan selvsagt noen bli fristet over. Men de kan i alle fall resonnere seg frem til at personen var lojal på det tidspunktet vedkommende kom sist til frokost.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»