2023 Roland Garros

Svar
drazyc

Re: 2023 Roland Garros

Legg inn av drazyc »

Skraevadottir skrev: fre jun 02, 2023 7:09 pm Jeg tror ikke vi blir helt enige i dette. Det du nevner, er spillere som først og fremst kjører på og styrer med sin forehand (selv om særlig Sinner er litt jevnere fra begge vingene) men som er en del svakere hvis de blir kjørt mot sin backhand og hvis det blir flere av de duellene. Årsaken til at disse spillerne jevnt over har mer suksess er rett og slett at de er bedre spillere eller har fått mer ut av potensialet sitt så langt, og ikke minst får alle disse mange flere gratispoeng fra serve. Så skal man heller ikke glemme at alle er eldre, med unntak av Sinner. Fokina vinner mange poeng enkelt nok, han, men det er selvsagt ikke like enkelt å gjøre dette mot Djoko uten å spille mye huet under armen eller ha dagen.
Men de er jo nettopp bedre spillere av bl.a. den grunnen jeg sier. Fokina har helt klart mye i sitt spill som verken Rublev eller Fritz har. Men vice versa. Både serve og slaget etter serve. Flere enkle poeng. En klar gameplan som funker mot de fleste spillere - fordi de har styrker nok til å gjennomføre/stole på den. Jeg har lagt merke til Fokina også ellers mot mindre gode spillere - han har ikke helt dette enkle spillet fremme i pannelappen.

For å ta en spiller som er mindre forehanddominert: Zverev. En spiller med enorm slagkraft, særlig fra backhandsiden. Han kan feie de fleste av banen når han bestemmer seg for å spille aggressivt. Jeg føler ikke at Fokina er i nærheten av å matche tyngden i spillet til Zverev. (Men Zverev har selvsagt andre svakheter som Fokina ikke har!)

drazyc

Legg inn av drazyc »

Musetti kjører over Norrie så langt. Overraskende og gledelig.

Genial

Legg inn av Genial »

Fortjent at juksern Norrie blir grusa av Musetti.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: fre jun 02, 2023 7:23 pm Musetti kjører over Norrie så langt. Overraskende og gledelig.
Våre uenigheter fortsetter. Jeg er ikke det minste overraska. Musetti har spilt som en gud så langt i turneringa, mye bedre enn hva Norrie har gjort så langt.

At det er gledelig, det er vi enige om. For min del både fordi jeg liker Musetti og har fått Norrie litt i vranghalsen.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Musetti valser over Norrie som om han er 150 ranked!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: fre jun 02, 2023 7:23 pm
Skraevadottir skrev: fre jun 02, 2023 7:09 pm Jeg tror ikke vi blir helt enige i dette. Det du nevner, er spillere som først og fremst kjører på og styrer med sin forehand (selv om særlig Sinner er litt jevnere fra begge vingene) men som er en del svakere hvis de blir kjørt mot sin backhand og hvis det blir flere av de duellene. Årsaken til at disse spillerne jevnt over har mer suksess er rett og slett at de er bedre spillere eller har fått mer ut av potensialet sitt så langt, og ikke minst får alle disse mange flere gratispoeng fra serve. Så skal man heller ikke glemme at alle er eldre, med unntak av Sinner. Fokina vinner mange poeng enkelt nok, han, men det er selvsagt ikke like enkelt å gjøre dette mot Djoko uten å spille mye huet under armen eller ha dagen.
Men de er jo nettopp bedre spillere av bl.a. den grunnen jeg sier. Fokina har helt klart mye i sitt spill som verken Rublev eller Fritz har. Men vice versa. Både serve og slaget etter serve. Flere enkle poeng. En klar gameplan som funker mot de fleste spillere - fordi de har styrker nok til å gjennomføre/stole på den. Jeg har lagt merke til Fokina også ellers mot mindre gode spillere - han har ikke helt dette enkle spillet fremme i pannelappen.

For å ta en spiller som er mindre forehanddominert: Zverev. En spiller med enorm slagkraft, særlig fra backhandsiden. Han kan feie de fleste av banen når han bestemmer seg for å spille aggressivt. Jeg føler ikke at Fokina er i nærheten av å matche tyngden i spillet til Zverev. (Men Zverev har selvsagt andre svakheter som Fokina ikke har!)
Er vel først og fremst at han ikke har den styrken på serve som gjør at det kanskje ikke ser så spektakulært ut. Da kan man ikke alltid avgjøre med one-two-punch. Slaget etter serve er jo ikke bare et slag isolert sett. Det betyr imidlertid ikke at man ikke kan dominere grunnlinjedueller, som Fokina tidvis gjorde i dag og faktisk gjør i de fleste av sine kamper. Dette er veldig åpenbart om man har sett mange av kampene hans. Som nevnt før, minner veldig om Nalbandian, som kunne diktere mye fra sin backhand, til tross for at han hadde en svak serve (dårligere enn Fokinas) og en forehand som er omtrent som Foki sin. Men han var mer i balanse i slagøyeblikket og mer stabil over tid enn hva ADF har vist så langt, slik at han kunne kapitalisere enda mer på det.

I dag var han ett eller to poeng unna at du hadde skrevet noe helt annet om spillet hans enn det du gjør, som viser at det i beste fall er snakk om marginer her, og etter min mening handler disse marginene først og fremst om valg og evnen til å stå i tøffe situasjoner mentalt og fysisk. Det er ingenting ut fra noen av statistikkene som viser at det er noe annet enn dette som blir matchavgjørende i dag.

Vi får vel forsone oss med at vi ikke er helt enige her, selv om jeg for så vidt forstår hvor du vil hen.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Mr.Meep skrev: fre jun 02, 2023 7:37 pm Musetti valser over Norrie som om han er 150 ranked!
Der brøt Norrie tilbake og vi er on serve.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Imponert av Musetti her. Han virker å ha tatt et nivå og blitt litt mer voksen nå. Var iskald i en krevende situasjon i tredje sett. Musetti skulle gjerne hatt en enda litt bedre serve for å bli bedre på andre underlag.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: fre jun 02, 2023 8:15 pm Imponert av Musetti her. Han virker å ha tatt et nivå og blitt litt mer voksen nå. Var iskald i en krevende situasjon i tredje sett. Musetti skulle gjerne hatt en enda litt bedre serve for å bli bedre på andre underlag.
Enig. Får håpe at han kan utvikle den serven litt.

Ellers har Tsitsipas god kontroll på Diego, som venta.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Skraevadottir skrev: fre jun 02, 2023 7:49 pm
Mr.Meep skrev: fre jun 02, 2023 7:37 pm Musetti valser over Norrie som om han er 150 ranked!
Der brøt Norrie tilbake og vi er on serve.
Jinx.....

drazyc

Legg inn av drazyc »

Shapovalov er ingen grusspiller, så dette blir nok dessverre en søvnpille.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Shapo fikk inn et game 😅

UK1902

Legg inn av UK1902 »

drazyc skrev: fre jun 02, 2023 9:02 pm Shapovalov er ingen grusspiller, så dette blir nok dessverre en søvnpille.
Tror faktisk ikke dette har så mye med underlaget å gjøre. Shapovalov har vist at han kan spille god grustennis flere ganger, men klarer ikke holde nivået lenge nok og ender alltid opp med å slå masse feil mot spillere som klarer å få han til å slå ekstra slag. Blitt en dårligere spiller de siste åra

drazyc

Legg inn av drazyc »

UK1902 skrev: fre jun 02, 2023 9:04 pm
drazyc skrev: fre jun 02, 2023 9:02 pm Shapovalov er ingen grusspiller, så dette blir nok dessverre en søvnpille.
Tror faktisk ikke dette har så mye med underlaget å gjøre. Shapovalov har vist at han kan spille god grustennis flere ganger, men klarer ikke holde nivået lenge nok og ender alltid opp med å slå masse feil mot spillere som klarer å få han til å slå ekstra slag. Blitt en dårligere spiller de siste åra
Han er klart bedre på raskere dekker, spesielt på gress har han veldig bra resultater. Slangene hans er ikke så effektive på grus. Men enig i at han har hatt en negativ utvikling de siste par årene. Jeg føler litt at tennisen har løpt litt fra han. Har ikke hengt helt med på utviklingen og ikke forbedret noen av sine svakheter.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Hurkacz får aldri nok av femsettere og er i sin tredje strake nå. Vinneren får uansett bank av Novak i neste, så utfallet er kanskje ikke så viktig.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Så ble det Varillas. Moro for peruaneren, som gjør sitt suverent beste GS-resultat i en alder av 27 år. Han har for meg alltid fremstått som en ganske farlig spiller på sitt beste, så jeg er ikke så overrasket egentlig. Han har testet noen veldig gode spillere tidligere. Men Djokovic blir nok for tøft.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: fre jun 02, 2023 11:14 pm Så ble det Varillas. Moro for peruaneren, som gjør sitt suverent beste GS-resultat i en alder av 27 år. Han har for meg alltid fremstått som en ganske farlig spiller på sitt beste, så jeg er ikke så overrasket egentlig. Han har testet noen veldig gode spillere tidligere. Men Djokovic blir nok for tøft.
Moro for alle, vil jeg si. Hurkacz er jo sovemedisin deluxe. Beveger seg rundt der som et dovendyr.

Ellers litt gøy at Musetti og Alcaraz vant med samme settsifre (dog ikke i samme rekkefølge) mot hhv. Norrie og Shapo, som begge er venstrehendte. Var litt opptatt med andre ting i går kveld, så fikk ikke sett så mye av disse kampene, men jeg så de fem første gamene av 2. sett mellom Alcaraz og Shapo, da kanadieren først kasta bort et break med tre dobbeltfeil, for så å bryte igjen og ta tre på rappen. Da spilte han helt guddommelig, som han gjør på sitt beste. Men ingenting varer evig med det spillet der, og Alcaraz har så tungt motspill at det måtte gå som det gikk til slutt. Vet ikke helt hvordan Shapo skal vinne så mye mer med den måten han spiller på. Er jo en sjokkfaktor å møte og ekstremt effektivt når det sitter, men over tid på grus går det i hvert fall ikke. Har tro på at han kan fortsette å gjøre det bra på Wimbledon og gresset for øvrig, men utover det tror jeg det bare blir sporadiske gode resultater.

Veldig spent på den kampen mellom de to ungguttene. Kan bli et voldsomt godt oppgjør, men Musetti er avhengig av å bevare formen sin inn i den kampen, ellers vinner Alcaraz lett med sitt høyere bunnivå.

spårt

Legg inn av spårt »

Skraevadottir skrev: lør jun 03, 2023 9:38 am Veldig spent på den kampen mellom de to ungguttene. Kan bli et voldsomt godt oppgjør, men Musetti er avhengig av å bevare formen sin inn i den kampen, ellers vinner Alcaraz lett med sitt høyere bunnivå.
Bunnivået blir nok avgjørende, ja. Musetti vant forrige oppgjør i Hamburg i fjor, men det i best av 3.

Heia Alcaraz, håper han slår ut enhånds-backhandene én etter én etter én. I utgangspunktet heier jeg alltid litt ekstra på spillere med enhånds-backhand, men Alcaraz' tennis er altså så jævla underholdende.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

spårt skrev: lør jun 03, 2023 10:05 am
Skraevadottir skrev: lør jun 03, 2023 9:38 am Veldig spent på den kampen mellom de to ungguttene. Kan bli et voldsomt godt oppgjør, men Musetti er avhengig av å bevare formen sin inn i den kampen, ellers vinner Alcaraz lett med sitt høyere bunnivå.
Bunnivået blir nok avgjørende, ja. Musetti vant forrige oppgjør i Hamburg i fjor, men det i best av 3.

Heia Alcaraz, håper han slår ut enhånds-backhandene én etter én etter én. I utgangspunktet heier jeg alltid litt ekstra på spillere med enhånds-backhand, men Alcaraz' tennis er altså så jævla underholdende.
Jeg ser på det som en vinn-vinn-situasjon. Elsker å se Musetti spille, så hadde vært gøy om han tok det også. Samme gjelder for så vidt Tsitsipas, selv om jeg likte ham bedre før. Det viktigste for meg er at vi får gode oppgjør framover, og at vi får en spiller som kan utfordre Djoko i semien (tar det for gitt at han går dit nå, selv om Khachanov muligens kan gi han litt kamp i en eventuell kvart, men ikke mer enn å ta kanskje ett sett). Det sistnevnte ser jeg imidlertid for meg at først og fremst er Alcaraz. Musetti skal normalt sett være for ujevn og kanskje heller ikke ha fysikken til å gå hele veien, mens Tsitsipas har alle komponentene borts. fra det mentale på plass. Det er nok Alcaraz som er mannen som må ta ut Djoko her.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

For et poeng av Rune. Olivieri fremstår som en skikkelig solid grusspiller altså.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Lew_Ashby skrev: lør jun 03, 2023 1:57 pm For et poeng av Rune. Olivieri fremstår som en skikkelig solid grusspiller altså.
Absolutt, men ser ut til å mangle våpnene. Kun 175 cm høy også, så det kan forklare litt.

Ser ellers at Rybakina har trukket seg fra dameturneringa. Leser at hun ikke har sovet på to netter og har feber.

startelver

Legg inn av startelver »

Danskene elsker sin Rune. Er bare å bli vant til dette udyret. Leder 2-0.

https://www.bt.dk/tennis/live-rune-i-ren-opvisning

drazyc

Legg inn av drazyc »

Etcheverry er en skikkelig hard negl på grus. Beveger seg glimrende og har en bra backhand. 2-0 mot Coric, og jeg tipper han tar det i tre. Tror han kan nå kvart her, kanskje semi.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

drazyc skrev: lør jun 03, 2023 3:10 pm Etcheverry er en skikkelig hard negl på grus. Beveger seg glimrende og har en bra backhand. 2-0 mot Coric, og jeg tipper han tar det i tre. Tror han kan nå kvart her, kanskje semi.
Spent på det neste settet. Coric har jo en tendens til å bli involvert i femsettere, vinner dem ganske ofte også. Men Etcheverry er spennende. Er jo en høy kar også. Men hvis han går videre her, tror jeg han må unngå Zverev for å ha noen sjanse på semi. Alle de andre har han nok en bra sjanse mot.

Ser ellers at han er født samme dato som meg. Riktignok et tosifra antall år etterpå. :p

drazyc

Legg inn av drazyc »

Skraevadottir skrev: lør jun 03, 2023 3:20 pm
drazyc skrev: lør jun 03, 2023 3:10 pm Etcheverry er en skikkelig hard negl på grus. Beveger seg glimrende og har en bra backhand. 2-0 mot Coric, og jeg tipper han tar det i tre. Tror han kan nå kvart her, kanskje semi.
Spent på det neste settet. Coric har jo en tendens til å bli involvert i femsettere, vinner dem ganske ofte også. Men Etcheverry er spennende. Er jo en høy kar også. Men hvis han går videre her, tror jeg han må unngå Zverev for å ha noen sjanse på semi. Alle de andre har han nok en bra sjanse mot.

Ser ellers at han er født samme dato som meg. Riktignok et tosifra antall år etterpå. :p
Jøss, han er faktisk 196 cm. Han beveger seg helt utrolig godt til å være så høy.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Går mot seier for både Etcheverry og Jarry her.

spårt

Legg inn av spårt »

Iga Swiatek på grus er brutale greier. Bagel i første runde, ny bagel i andre runde, nå like gjerne dobbel bagel i tredje runde.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Fritz-Cerundolo er tamme saker så langt. Mye feil fra begge to. Men tipper Fritz vinner til slutt, siden han har mest erfaring. Dette nivået holder uansett ikke mot Rune i neste.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

spårt skrev: lør jun 03, 2023 4:28 pm Iga Swiatek på grus er brutale greier. Bagel i første runde, ny bagel i andre runde, nå like gjerne dobbel bagel i tredje runde.
Ganske greit det, ja. Egentlig ikke så uventa når det gjelder Swiatek. Er vel ingen annen spiller gjennom moderne tennishistorie som har høyere (påføre) bagel-rate enn henne.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Tok seg opp på slutten av det settet! Cerundolo har hevet seg betraktelig. Tror han tar dette nå.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»