Chelsea FC - Klubbtråd

Svar
MentalM

Re: Chelsea FC - Klubbtråd

Legg inn av MentalM »

KTBFFH skrev: fre jun 02, 2023 10:26 pm Poch har fatt i tingene og ryddeprossesen. Stemmer de summene som oppgis så kan vi sope inn masse på salg i sommer.

RLC 15-20m euro (nærmer seg avtale)
Kova 40+m euro
Mount blir ikke under 60m euro, tipper 70-80
Pulisic rykter til Juve for 25m euro
Chalobah rykter til Inter for 25m euro
Gallagher tror jeg vi selger om det kommer bud på 35m + euro
Kai 50m+ euro (Jeg er åpen for å selge om vi bruker pengene på en skikkelig spiss) Kane drømmen, eventuelt Oshimen

Da har vi bare her bikket over 2 mrd kroner i salg.

Hva kan man evt realistisk forvente for resten av spillerne som skal ut, kanskje ut.

Cucu 25-30m euro ?
Ziyech 10-15m euro?
Kepa 15-20m euro evt Mendy 15-20m euro ?
Odoi lån eller prøve å selge?


Azpi og Auba regner eg med vi gir vekk, så får de vekk fra lønnskostnadene. Personlig tror jeg vi selger for over 2mrd kroner i sommer.
Å selge Cuca for £25-30 vil vel uaktuelt? Med mindre han selges for £47m vil det føre til tap i regnskapet som jeg trodde var ganske presset?

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

KTBFFH skrev: fre jun 02, 2023 10:36 pm
Kanter:
De som garantert er med til neste sesong er Mudryk, Madueke, Sterling og Nkunku. Dette tror jeg ikke er nok om vi skal rullere mellom 4-2-3-1 og 4-3-3. Her bør det komme inn en spiller.
Du har fire spillere som alle forventer/ønsker å være klare førstevalg neste sesong eller i hvert fall bli det iløpet av neste sesong, og så har du Carney, The Hutch og gjerne også Hall og Vale som også ønsker i hvert fall litt spilletid her hvis de kan få det, og så tenker du at det skal komme flere inn? Da må det jo i så tilfelle være bedre økonomisk å beholde Havertz, Mount, Pulisic eller Ziyech.

Problemet er jo at dere har for mange spillere, ikke for få.

I PL 19/20 så startet Minamino 2 kamper på vingen/kanten til Liverpool. Ox startet 5 kamper på vingen/kanten til Liverpool. Én av kampene var i den betydningsløse siste runden hvor begge startet. Resten av kampene (tilsammen 69 siden det er 2 per kamp) startet Mané og Salah. Liverpool hadde ikke fire førstevalg og så kjøpte de et nytt. De hadde to førstevalg, én backup og så kjøpte de én backup til i januarvinduet.

Denne sesongen i PL så startet Trossard 6 kamper på vingen/kanten til Arsenal. Resten av kampene så startet Martinelli og Saka. De hadde to førstevalg, Reiss Nelson og ESR som backups (ESR ville jeg ha regnet som også være en førstevalg-spiller hadde det ikke vært for skaden og det faktum at han hovedsaklig er en førstevalgs-spiller i posisjonen til Ødegaard), og så hentet de seg et tredje førstevalg i form av Trossard i vinter.

Om noe så fire spillere som Mudryk, Madueke, Sterling og Nkunku én for mange hvis du i tillegg ser for deg at dere kjøper en stjernespiss og går inn i neste sesong med 4-3-3 og Kane/Osimhen, Lukaku, Broja og DD Fofana som alle ønsker spilletid.


Edit: Bare for å ha det på det rene. Jeg tenker at fem spillere som er kant/tier er innafor, gitt at dere har to spisser i tillegg, men jeg ville ikke ha kjøpt flere spillere her. Da ville jeg heller ha beholdt Havertz (eller Mount). Men dette beror igjen at enten DD Fofana eller Broja blir lånt ut / solgt, samt at dere enten ikke kjøper en spiss, eller selger/frigir Lukaku og Auba og henter en spiss. Dere kan selvfølgelig satse på at Broja, DD Fofana, Havertz og Sterling er nok dekning på spissplass om dere ønsker det. Men jeg rater ikke DD Fofana og Broja så høyt per idag.
Sist redigert av Jolla den fre jun 02, 2023 11:30 pm, redigert 1 gang totalt.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

MentalM skrev: fre jun 02, 2023 11:17 pm
KTBFFH skrev: fre jun 02, 2023 10:26 pm Poch har fatt i tingene og ryddeprossesen. Stemmer de summene som oppgis så kan vi sope inn masse på salg i sommer.

RLC 15-20m euro (nærmer seg avtale)
Kova 40+m euro
Mount blir ikke under 60m euro, tipper 70-80
Pulisic rykter til Juve for 25m euro
Chalobah rykter til Inter for 25m euro
Gallagher tror jeg vi selger om det kommer bud på 35m + euro
Kai 50m+ euro (Jeg er åpen for å selge om vi bruker pengene på en skikkelig spiss) Kane drømmen, eventuelt Oshimen

Da har vi bare her bikket over 2 mrd kroner i salg.

Hva kan man evt realistisk forvente for resten av spillerne som skal ut, kanskje ut.

Cucu 25-30m euro ?
Ziyech 10-15m euro?
Kepa 15-20m euro evt Mendy 15-20m euro ?
Odoi lån eller prøve å selge?


Azpi og Auba regner eg med vi gir vekk, så får de vekk fra lønnskostnadene. Personlig tror jeg vi selger for over 2mrd kroner i sommer.
Å selge Cuca for £25-30 vil vel uaktuelt? Med mindre han selges for £47m vil det føre til tap i regnskapet som jeg trodde var ganske presset?

Bør selges før verdien er 0. Vet ikke hvor mye vi må selge i henhold til regnskapet, men salg av Chalobah, Mount og eventuelt Gallagher er jo masse penger i henhold til regnskapet.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Jolla skrev: fre jun 02, 2023 11:23 pm
KTBFFH skrev: fre jun 02, 2023 10:36 pm
Kanter:
De som garantert er med til neste sesong er Mudryk, Madueke, Sterling og Nkunku. Dette tror jeg ikke er nok om vi skal rullere mellom 4-2-3-1 og 4-3-3. Her bør det komme inn en spiller.
Du har fire spillere som alle forventer/ønsker å være klare førstevalg neste sesong eller i hvert fall bli det iløpet av neste sesong, og så har du Carney, The Hutch og gjerne også Hall og Vale som også ønsker i hvert fall litt spilletid her hvis de kan få det, og så tenker du at det skal komme flere inn? Da må det jo i så tilfelle være bedre økonomisk å beholde Havertz, Mount, Pulisic eller Ziyech.

Problemet er jo at dere har for mange spillere, ikke for få.

I PL 19/20 så startet Minamino 2 kamper på vingen/kanten til Liverpool. Ox startet 5 kamper på vingen/kanten til Liverpool. Én av kampene var i den betydningsløse siste runden hvor begge startet. Resten av kampene (tilsammen 69 siden det er 2 per kamp) startet Mané og Salah. Liverpool hadde ikke fire førstevalg og så kjøpte de et nytt. De hadde to førstevalg, én backup og så kjøpte de én backup til i januarvinduet.

Denne sesongen i PL så startet Trossard 6 kamper på vingen/kanten til Arsenal. Resten av kampene så startet Martinelli og Saka. De hadde to førstevalg, Reiss Nelson og ESR som backups (ESR ville jeg ha regnet som også være en førstevalg-spiller hadde det ikke vært for skaden og det faktum at han hovedsaklig er en førstevalgs-spiller i posisjonen til Ødegaard), og så hentet de seg et tredje førstevalg i form av Trossard i vinter.

Om noe så fire spillere som Mudryk, Madueke, Sterling og Nkunku én for mange hvis du i tillegg ser for deg at dere kjøper en stjernespiss og går inn i neste sesong med 4-3-3 og Kane/Osimhen, Lukaku, Broja og DD Fofana som alle ønsker spilletid.
4 spillere på 3 posisjoner i 4-2-3-1 er ikke mye i det hele tatt. Ryktes at Poch ønsker primært 4-2-3-1, men vil sikkert variere med 4-3-3. Dillemaet vårt i forhold til for eksempel Liverpool er at de hadde 2 spillere som knapt var skadet og bøttet inn mål, de visste hva de fikk uke inn og uke ut. Vi vet dessverre ingenting, Sterling er dessverre for dårlig til å stole på. Vi er ikke gode nok enda til at han kun kan bidra med tap ins, Mudryk og Madueke er store spørsmålstegn inn mot neste år. Vil de ta steget? Hvor stabile vil de eventuelt være? Nkunku er vell planen å bruke som en tier.

Jeg ser den, men så ser du på Arsenal, de fikk betale siste 1/4 av sesongen at det knapt var rotasjon, dette kombinert med at de røk ut av begge cupene tidlig og et veldig tidlig Europa exit, for vår del er jo vi ikke med i Europa så kanskje det holder med det vi har. Problemet er som nevnt over om spillerne takler PL og om de er stabile nok, å falle ned på Sterling som et anker for angrepet/kantspillet vil være krise.

Tpper Datro går på lån neste år og Lukaku forblir vell i Italia. Gå inn i ny sesong med for eksempel Kane/Oshimen/En annen og en korsbåndsskadet Broja (kommer fra en korsbåndskade) er ikke mye bredde, i tillegg om Nkunku vil være tiltenkt en rolle som backup spiss da tynnes det enda mer ut i leddet bak spissen.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

KTBFFH skrev: fre jun 02, 2023 11:31 pm

Jeg ser den, men så ser du på Arsenal, de fikk betale siste 1/4 av sesongen at det knapt var rotasjon, dette kombinert med at de røk ut av begge cupene tidlig og et veldig tidlig Europa exit, for vår del er jo vi ikke med i Europa så kanskje det holder med det vi har. Problemet er som nevnt over om spillerne takler PL og om de er stabile nok, å falle ned på Sterling som et anker for angrepet/kantspillet vil være krise.
Gabriel Martinelli var ikke mer etablert enn Mudryk før denne sesongen. Han var ikke mer etablert enn Madueke før januar 2022. Første gang Martinelli startet mer enn 3 kamper på rad for Arsenal var 15. desember 2021.

Videre så vil jeg si at jeg synes at både her og for Liverpool så er det faktum at de har hatt to spillere som spilte uke ut og uke inn mer en styrke for laget enn en svekkelse. Jeg er slett ikke sikker på at Arsenal ville ha gjort det bedre denne sesongen hvis de startet sesongen med Saka, Sancho, Martinelli, Richarlison, Jesus, Nketiah og Reiss Nelson på de tre plassene på topp.
► Show Spoiler

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Kontinuitet og fast spilletid er viktig i fotball. En manager som har trua på spillerne han velger til å starte kampene. Samtidig ser man at sentrale angrepsspillere hos Arsenal har unaturlig god uttelling på sjansene. Er de så gode at dette vil fortsette neste sesong, eller har disse spillerne overprestert denne sesongen? Det blir spennende å se i fortsettelsen. Nøkkelspillerne til Arteta har i tillegg klart å holde seg skadefrie hele sesongen.

Ødegaard har 15 mål på xG 9.14
Martinelli har 15 mål på xG 10.54
Saka har 14 mål på xG 11.30

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Potensialet er så høyt. Jeg er skeptisk til å selge.


Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

The Times og Tom Roddy med noe som ligner på en klubbriefing idag. Mount skal ha takket nei til 3 kontraktstilbud.

Drit i det, klar for å gå videre. Mount har vært sketchy i snart 1.5 år og det skal ikke være så vanskelig å finne en løsning for en som angivelig skal være Chelsea-fyr.

Selg til United for £60m og la oss fokusere på de 100 andre tingene klubben sliter med.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Jeg er litt overrasket over at man, basert på et relativt spinkelt grunnlag, nesten kan få inntrykk av at Chelseasupportere har et rivaliserende forhold til Man Utd. Hva er grunnen til dette og hvem er egentlig rivalen til Chelsea?

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »


Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Da var Hazard ferdig i Real Madrid

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Spesielt. Ser at det er offisielt nå.



En av de aller beste, om ikke den beste, som har spilt i Premier League.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Portugisiske Record (aner ikke hvor troverdige de er) melder Ugarte til Chelsea er done deal

VisionQuest

Legg inn av VisionQuest »

Det meldes fra Portugal at Ugarte har valgt oss fremfor PSG nå.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Sodajr skrev: lør jun 03, 2023 8:25 pm Da var Hazard ferdig i Real Madrid
Wow, eller ikke så overrasket og det var kanskje å ta i.

Har jo ikke prestert og som flere journalister spør seg nå og som jeg selv lurer på: hva skjedde...?!

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

InsVerderben skrev: lør jun 03, 2023 8:44 pm
Sodajr skrev: lør jun 03, 2023 8:25 pm Da var Hazard ferdig i Real Madrid
Wow, eller ikke så overrasket og det var kanskje å ta i.

Har jo ikke prestert og som flere journalister spør seg nå og som jeg selv lurer på: hva skjedde...?!
Er vell litt Rooney/Higuain syndromet. Tok altfor dårlig vare på kroppen. Funket når man var ung, men grunn til at både Rooney, Higuain og nå Eden ikke er i nærheten av hva Benz Ronaldo Messi Lewa etc bedrev med etter 28-29 fylte.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Spesielt at det kommer 5000 transferrykter lørdag kveld.

Ryktene:
Mendy+cash for Onana
Mount nesten enig med United
Real Madrid går for Havertz
Ugarte skal være klar for Chelsea
Chelsea og Newcastle går for Messi (😂)

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Tenk om vi får både Messi og Neymar i Premier League neste sesong!

Da skal ligaen få se et nivå som den aldri før har sett.

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Sjøpe messi cr7 å hent hazze back. spark poch i november å hent mou eller carlo.


Men fra spøk til revolver. Ugarte, hvis han virkelig har valgt oss til tross for at vi er ute av Europa og tilbyr mindre lønn enn PSG, er et scoop. Da kan man faktisk begynne å tro på Prosjekt Chelsea igjen. Om en del av de salgssummene som figurerer nå stemmer, selv om det er for min Loverboy Havertz, så er våre nye direktører større kremmere enn Marina var. Hvis vi på toppen av Ugarte og salg av spillere som a) ikke passer inn, b) ikke er gode nok eller c) har for høye lønninger skal hente Caicedo, uten å sende Colwill i retur på verken lån eller salg, så går en halvkram over til å bli rock solid.

Jeg mener fortsatt at vi burde la Havertz få et år med Poch, i sin naturlige posisjon. Tror de passer veldig bra sammen. Men forstår også at 60 mill for en spiller som aldri har slått gjennom for fullt kan være for godt til å være sant. Det gjør uansett at vi må ut å hente en ny angriper. Lakmustesten til våre nye direktører og speidere blir om de får til det. Hadde det vært Marina og Roman og Tuchel som skulle ut på tokt hadde jeg vært helt sikker på at vi ville feilet.

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Sett en del av de siste kampene til Leipzig, samt dagens cupfinale. Nkunku er en spiss. Hans beste arbeid gjøres i og rett utenfor boksen. Kan ikke fortelle meg annet, faktisk. Nei, han er ikke Oshimen, Kane eller Drogba, men hvis det er et reellt alternativ å blåse et statsbudsjett på L. Martinez så mister jeg troen igjen. Da har vi negativ mengde is i magen. La heller Broja være alternativet til mobile Nkunku. Vips, to forskjellige spillertyper, begge spennende. En fra akademiet som burde vært fast siste halvdel av denne sesongen, mens den andre er toppscorer i Tyskland selv om han var skadet i to-tre måneder.

b0lle

Legg inn av b0lle »

tbb skrev: lør jun 03, 2023 7:36 pm Jeg er litt overrasket over at man, basert på et relativt spinkelt grunnlag, nesten kan få inntrykk av at Chelseasupportere har et rivaliserende forhold til Man Utd. Hva er grunnen til dette og hvem er egentlig rivalen til Chelsea?
Fullham.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Inbetweener skrev: lør jun 03, 2023 9:41 pm Sett en del av de siste kampene til Leipzig, samt dagens cupfinale. Nkunku er en spiss. Hans beste arbeid gjøres i og rett utenfor boksen. Kan ikke fortelle meg annet, faktisk. Nei, han er ikke Oshimen, Kane eller Drogba, men hvis det er et reellt alternativ å blåse et statsbudsjett på L. Martinez så mister jeg troen igjen. Da har vi negativ mengde is i magen. La heller Broja være alternativet til mobile Nkunku. Vips, to forskjellige spillertyper, begge spennende. En fra akademiet som burde vært fast siste halvdel av denne sesongen, mens den andre er toppscorer i Tyskland selv om han var skadet i to-tre måneder.
Og Nkunku er jo også en betydelig bedre spillende spiss enn Osimhen. Sistnevnte tipper jeg er et av de dårligste "value for money"-kjøpene det går an å kjøre i Europa denne sommeren.

b0lle

Legg inn av b0lle »

chelsea8 skrev: lør jun 03, 2023 8:36 pm Spesielt. Ser at det er offisielt nå.



En av de aller beste, om ikke den beste, som har spilt i Premier League.
Håpet vi henter han på 1-2 år. Han trenger ikke spille men kan bli med å trene.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

b0lle skrev: lør jun 03, 2023 11:16 pm Han trenger ikke spille men kan bli med å trene.
Hvis det er noe han er dogshit på så er det vel nettopp det å trene.

taknina

Legg inn av taknina »

Jolla skrev: lør jun 03, 2023 8:52 pm Tenk om vi får både Messi og Neymar i Premier League neste sesong!

Da skal ligaen få se et nivå som den aldri før har sett.
Her synest jeg MESSI burde tatt den største sportslige utfordringen over penger om det blir hva dette står i å gått for å få Newcastle opp blandt kremen.

Om de er interessert å har ett opplegg som er ambisiøst nok. Men det sitter vel gjerne bakmenn å trekker i trådene her som hos alle toppaktører , så spillerne er vel mye som puppet on a string..

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Orakelet skrev: man apr 10, 2023 9:05 am Det er det jeg håper. Hvis vi går over til hva jeg frykter er det at alle skal over på ny kontrakt og at det betyr salg av Mount, Havertz, Chillwell, Kova, RLC, Pulisic, Kepa, Mendy, Gallagher m.fl., forutsatt at de ikke signerer ny kontrakt (og blir tilbudt) og vi finner kjøper. I et slikt scenario vil det selvsagt komme flere inn også og vi får en ny sommer med for mye endringer... :cry:
Henter opp et tidligere innlegg for nå ser man at dette trolig blir en realitet. Selv spillere som av rent sportslige grunner opplagt ikke bør selges (særlig Mount og Havertz) ryktes bort og jeg syns det er skuffende at ingen journalister har sett og skrevet om det åpenbare mønsteret: Vi prøver å få alle spillere (som betyr noe) over på ny og lang kontrakt, med ønsket avtale om "image rights", før vi lanserer nye kommersielle avtaler.

Jeg har ventet på at planen skulle bli "avslørt", slik at den ikke fungerer lenger, men det virker som at vi skal få lov til å holde på litt til fordi journalister, agenter og konkurrenter sover på jobb. Jaja, deres problem.

Vi vet at eierne er avhengig av mye høyere inntekter for å få avkastning på en absurd stor investering.
I den forbindelse er det i hovedssak to måter å øke inntektene: 1. Selge dyrere. 2. Selge mer.

Fotballen nærmer seg en smertegrense for hvor mye dyrere den kan bli - mange vil si at vi er over grensen allerede - og planen er derfor trolig å selge mer.

En viktig del av dette er trolig å selge mer av det samme i nye markeder, men det er trolig også å selge noe nytt. I den forbindelse vet våre eiere, som har en fot i underholdningsindustrien i USA, hvor mye penger som kan genereres rundt et merkenavn som "Jordan", "CR7" eller "Kardashian".

Samtidig er det et "good bet" at de som vil være fotballens superstjerner i årene 2025-30 er "supertalenter" nå. Det betyr at hvis vi sikrer oss disse nå, på lang kontrakt, kan vi eie den neste superstjernen i den mest lukrative perioden. Det forutsetter imidlertid at klubben eier mest mulig av spillerens kommersielle potensial. Det er her "image rights" kommer inn i bildet og jeg tipper vi driver med disruption også på dette området.

I England har slike avtaler som oftest blitt sett på som et triks for å få lavere skatt (slike inntekter kan komme til et selskap og beskattes lavere) og ikke en stor inntektskilde for klubbene. I USA har man imidlertid flere eksempler på at slike rettigheter kan bli ekstremt verdifulle. "Jordan" er et skoleeksempel. Det er også en utvikling og en kommersialiserings bølge som pågår i USA rundt slike rettigheter og særlig musikkrettigheter og de kommersielle rettighetene til artister selges av artistene og kjøpes av amerikanske fond i stor skala. Denne trenden vil snart komme til andre bransjer, herunder fotballen.

Jeg tipper Boehly & co bruker de samme advokatene som disse fondene og de samme klubbvennlige avtalene om "image rights" i nye kontrakter med spillerne. I praksis sikrer det klubben svært vide rettigheter og jeg tror en viktig del av de kommersielle planene til Boehly & co er å være i forkant av kommersialiseringsbølgen som treffe fotballspiller-rettigheter ganske snart.

Et veldig interessant element i dette er at musikkdealene som skjer nå viser at et fond kan kjøpe alle rettigheter til et merkenavn (f-eks. "Elvis") til evig tid. Slike avtaler er ikke lovregulert innen fotballen og det betyr at noen smartinger i et PE-fond kan kjøpe alle rettigheter til en spillers merkenavn, til evig tid, på et tidlig stadium av karrieren hvor disse rettighetene har liten verdi. Jeg blir veldig lite overasket hvis det er en vesentlig del av forretningsplanen bak vår støvsuging av markedet etter talenter som gis lange kontrakter med "riktige" formuleringer rundt "image rights". Vi / eierne ønsker å eie den neste "CR7" merkevaren og den skal gjennomkommersialiseres og leve lenger enn fotball karrieren til spilleren.

Det forklarer også den overdrevne kjøpingen første år fordi markedet vil snart forstå hva som skjer og da er det for sent. Da vil spillerne kreve mye bedre betalt for å selge rettigheter som snart vil bli mer verdifulle. Trolig vil det være slutt på "billige" avtaler straks vi offentliggjør ny sponsoravtale for jeg tror vi allerede da vil se at klubben har tenkt til å selge mer av spillerne.

"Problemet" med en slik modell er at det blir svært vanskelig å få en spiller som allerede har et merkenavn til å akseptere det. Jeg tenker da på Mount. Han er kanskje vår mest kommersielt interessante spiller og derfor taper han mer på å gi oss mye av verdien av hans merkenavn. Fotballjournalister rapporterer i disse dager tall for hva han angivelig har avslått (200 000 ol), men hvis ManU tilbyr standard "image rights" avtale mens vi har en amerikansk PE-variant utgjør det veldig store penger for en spiller som Mount.

Jeg tror at Chelsea er avhengig av en tropp hvor alle har nye kontrakter for å nå de kommersielle målene og at Mount (og Havertz) ikke vil la seg "lure" til det. Altså at de forsvinner selv om det sportslig sett er et selvmål.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Fotballen er på vei i en retning som får meg til å miste interessen.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

GatlingGun skrev: søn jun 04, 2023 10:24 am Fotballen er på vei i en retning som får meg til å miste interessen.

Sunn reaksjon det, men hvis jeg for en gangs skyld skal forsvare eierne :roll: så er det et tilsynelatende fornuftig kompromiss mellom sportslige og kommersielle hensyn i planene.

Vi har ikke kjøpt en asiatisk "mr T-shirt" eller en karismatisk SOME-stjerne (Pogba). Vi virker å kjøpe basert på sportslige hensyn og den kommersielle biten er først og fremst at vi må lete blant spillere under 22 år som er villig til å signere en kontrakt på 6 år pluss hvor klubben får en stor del av eventuell fremtidig kommersiell suksess.

Økonomoske hensyn er heller ikke noe nytt. United har kjøpt både mr. T-shirt og Pogba`er og går man lenger tilbake har man Reals "Galacticos" som angivelig var selvfinansiert basert på en tidlig variant av "image rights"; draktsalg. Chelseas plan minner litt om sistnevnte, men istedenfor å kjøpe Zidane, Figo, Ronaldo m.fl. på toppen av deres karriere, prøver vi å kjøpe de når de er pluss / minus 20 år og låse de på en klubbvennlig 8 års kontrakt.

Det er også sportslige fordeler knyttet til en fornuftig økonomisk strategi. Min "drøm" de siste årene har vært Mount og Rice "bromance" på midtbanen og jeg er overbevist om at vi kunne fått til det hvis vi var villig til å gå på kompromiss med "image right" strategien. Jeg er også overbevist om at det ville gitt sportslig suksess på kort og lang sikt, men jeg er ikke nødvendigvis overbevist om at det klubben isteden gjør er en dårligere løsning.

Sett at vi får Enzo, Ugarte, Caicedo, Santos og Chukwuemeka på langtidskontrakter med lavere lønninger og høyere inntektspotensiale på sikt (image rights) så er dette både sportslig og finansielt veldig sterkt. De lønningene vi sparer, og inntektene vi får senere, kan brukes sportslig på andre posisjoner og vi vil trolig være på et bedre sted i 2027 enn hvis vi på dette tidspunkt satt med to uerstattelige stjerner i Mount og Rice på utgående kontrakter. Vi beveger oss mot et lag hvor ingen er uerstattelige, takket være god og løpende rekruttering, og hvor klubben har råd til å stille krav som tjener klubben på lengre sikt. Jeg liker utviklingen selv om det kanskje torpederer min drøm om Mount og Rice som kjernen i laget.

Jack

Legg inn av Jack »

Orakelet skrev: søn jun 04, 2023 11:20 am
GatlingGun skrev: søn jun 04, 2023 10:24 am Fotballen er på vei i en retning som får meg til å miste interessen.

Sunn reaksjon det, men hvis jeg for en gangs skyld skal forsvare eierne :roll: (...)

Jeg er også overbevist om at (...)
Det eneste du er overbevist om er at du er bevist på hva klubben gjør i gjerningsøyeblikket. Intet mer. Intet mindre.

PS. Du har enda ikke svart på @Jolla sitt innlegg til deg i denne tråden. Tenker bare siden du var så interessert i å hente opp gamle innlegg.

Ellers snakker du om en "strategi" i innlegget ditt som har vært ganske standard i europeisk toppfotball siden Reals galacticos herjet.
Sist redigert av Jack den søn jun 04, 2023 11:34 am, redigert 1 gang totalt.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Orakelet skrev: søn jun 04, 2023 10:17 am
Orakelet skrev: man apr 10, 2023 9:05 am Det er det jeg håper. Hvis vi går over til hva jeg frykter er det at alle skal over på ny kontrakt og at det betyr salg av Mount, Havertz, Chillwell, Kova, RLC, Pulisic, Kepa, Mendy, Gallagher m.fl., forutsatt at de ikke signerer ny kontrakt (og blir tilbudt) og vi finner kjøper. I et slikt scenario vil det selvsagt komme flere inn også og vi får en ny sommer med for mye endringer... :cry:
Henter opp et tidligere innlegg for nå ser man at dette trolig blir en realitet. Selv spillere som av rent sportslige grunner opplagt ikke bør selges (særlig Mount og Havertz) ryktes bort og jeg syns det er skuffende at ingen journalister har sett og skrevet om det åpenbare mønsteret: Vi prøver å få alle spillere (som betyr noe) over på ny og lang kontrakt, med ønsket avtale om "image rights", før vi lanserer nye kommersielle avtaler.

Jeg har ventet på at planen skulle bli "avslørt", slik at den ikke fungerer lenger, men det virker som at vi skal få lov til å holde på litt til fordi journalister, agenter og konkurrenter sover på jobb. Jaja, deres problem.

Vi vet at eierne er avhengig av mye høyere inntekter for å få avkastning på en absurd stor investering.
I den forbindelse er det i hovedssak to måter å øke inntektene: 1. Selge dyrere. 2. Selge mer.

Fotballen nærmer seg en smertegrense for hvor mye dyrere den kan bli - mange vil si at vi er over grensen allerede - og planen er derfor trolig å selge mer.

En viktig del av dette er trolig å selge mer av det samme i nye markeder, men det er trolig også å selge noe nytt. I den forbindelse vet våre eiere, som har en fot i underholdningsindustrien i USA, hvor mye penger som kan genereres rundt et merkenavn som "Jordan", "CR7" eller "Kardashian".

Samtidig er det et "good bet" at de som vil være fotballens superstjerner i årene 2025-30 er "supertalenter" nå. Det betyr at hvis vi sikrer oss disse nå, på lang kontrakt, kan vi eie den neste superstjernen i den mest lukrative perioden. Det forutsetter imidlertid at klubben eier mest mulig av spillerens kommersielle potensial. Det er her "image rights" kommer inn i bildet og jeg tipper vi driver med disruption også på dette området.

I England har slike avtaler som oftest blitt sett på som et triks for å få lavere skatt (slike inntekter kan komme til et selskap og beskattes lavere) og ikke en stor inntektskilde for klubbene. I USA har man imidlertid flere eksempler på at slike rettigheter kan bli ekstremt verdifulle. "Jordan" er et skoleeksempel. Det er også en utvikling og en kommersialiserings bølge som pågår i USA rundt slike rettigheter og særlig musikkrettigheter og de kommersielle rettighetene til artister selges av artistene og kjøpes av amerikanske fond i stor skala. Denne trenden vil snart komme til andre bransjer, herunder fotballen.

Jeg tipper Boehly & co bruker de samme advokatene som disse fondene og de samme klubbvennlige avtalene om "image rights" i nye kontrakter med spillerne. I praksis sikrer det klubben svært vide rettigheter og jeg tror en viktig del av de kommersielle planene til Boehly & co er å være i forkant av kommersialiseringsbølgen som treffe fotballspiller-rettigheter ganske snart.

Et veldig interessant element i dette er at musikkdealene som skjer nå viser at et fond kan kjøpe alle rettigheter til et merkenavn (f-eks. "Elvis") til evig tid. Slike avtaler er ikke lovregulert innen fotballen og det betyr at noen smartinger i et PE-fond kan kjøpe alle rettigheter til en spillers merkenavn, til evig tid, på et tidlig stadium av karrieren hvor disse rettighetene har liten verdi. Jeg blir veldig lite overasket hvis det er en vesentlig del av forretningsplanen bak vår støvsuging av markedet etter talenter som gis lange kontrakter med "riktige" formuleringer rundt "image rights". Vi / eierne ønsker å eie den neste "CR7" merkevaren og den skal gjennomkommersialiseres og leve lenger enn fotball karrieren til spilleren.

Det forklarer også den overdrevne kjøpingen første år fordi markedet vil snart forstå hva som skjer og da er det for sent. Da vil spillerne kreve mye bedre betalt for å selge rettigheter som snart vil bli mer verdifulle. Trolig vil det være slutt på "billige" avtaler straks vi offentliggjør ny sponsoravtale for jeg tror vi allerede da vil se at klubben har tenkt til å selge mer av spillerne.

"Problemet" med en slik modell er at det blir svært vanskelig å få en spiller som allerede har et merkenavn til å akseptere det. Jeg tenker da på Mount. Han er kanskje vår mest kommersielt interessante spiller og derfor taper han mer på å gi oss mye av verdien av hans merkenavn. Fotballjournalister rapporterer i disse dager tall for hva han angivelig har avslått (200 000 ol), men hvis ManU tilbyr standard "image rights" avtale mens vi har en amerikansk PE-variant utgjør det veldig store penger for en spiller som Mount.

Jeg tror at Chelsea er avhengig av en tropp hvor alle har nye kontrakter for å nå de kommersielle målene og at Mount (og Havertz) ikke vil la seg "lure" til det. Altså at de forsvinner selv om det sportslig sett er et selvmål.
Jeg er usikker på hvor du har vært de siste titalls årene, men de kommersielle inntektene til de store spillerne har overgått lønnsinntektene fra klubbene i Europa i ganske så mange år nå. Neymar tjente ikke rent lite i Brasil, på den kommersielle siden, også lenge før han gikk til Barcelona. Kommersialiseringsbølgen inntraff for ganske så lenge siden, et enkelt resultat av sosiale medier og dette med å nå ut til hele verden samtidig. Yngre og yngre talenter tjener mer og mer på sosiale medier. Real Madrid har i en årrekke praktisert at de får en kurant andel av de kommersielle inntektene til spillerne. Dette er jo ikke noe nytt. Det er ønsketenkning å se for seg at spillere selger kommersielle rettigheter for en slikk og ingenting.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»