Eurodance tråden

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Eurodance tråden

Legg inn av Frank.N.Steen »

Måtte nesten bare dra frem den Yabba-Dabba-Dance skiva, og mye snop å finne igjen, Scatman John, DJ Bobo, Baby D, N-Trance, Jaki Graham, Scooter og selvsagt landeplagene The Outhere Brothers samt I'm A Kamikazi med Here Comes The Hotsteppers (Murderer!).
Likevel, Ice MC og It's A Rainy Day, samt Zong! Tangoa var også meget minneverdige spor. Likte den sistnevnte og kombinasjonen av trekkspill og heftige dance rytmer. Likevel, mye av grunnen til at den ble en favoritt, skyldes nok det flotte midtpartiet, der jeg skulle ønske dominerte mer, enn ja, trekkspillet. :lol:

Lezah

Legg inn av Lezah »

Frank.N.Steen skrev: ons aug 18, 2021 12:43 pm
Den heavy/thrash møter eurodance i fylla, vel, høres meget interessant ut må jeg si. :lol: ;)
Tror faktisk det kunne ha blitt søt musikk, vel kanskje ikke søt, men ja, spennende, og virker som flere innafor dance genren ofte enten har bakgrunn eller masser av kjærlighet for metall og hard rock, så noen burde forsøke å gjøre det om til en større greie.
En kuriositet som jeg ikke oppdaget før veldig nylig, er at gitaristen i BM og thrash-pionerene Venom (Mantas) faktisk var live-gitarist for Scooter på 2000-tallet en gang. Føler det er en overgang fra Welcome to Hell og How Much is the Fish.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lezah skrev: ons aug 18, 2021 1:10 pm En kuriositet som jeg ikke oppdaget før veldig nylig, er at gitaristen i BM og thrash-pionerene Venom (Mantas) faktisk var live-gitarist for Scooter på 2000-tallet en gang. Føler det er en overgang fra Welcome to Hell og How Much is the Fish.
Tøft! Hadde du ikke nevnt det, ville mest sannsynligvis aldri trodd eller blitt oppmerksom på det.
Vet jo at Scooter har bakgrunn (fra Celebrate the Nun eraen på 80-tallet) og new wave, synthpop etc, og flere ganger covra og samplet hits fra Billy Idol, Kiss samt prøvd seg på litt mer "rocka" saker, med gitarer i fokus fremfor smurfevokal, og første jeg ble interessert i sjekke opp var jo slageren Fire fra 1997, og glad man altså først nå, (takket være ditt innlegg) fikk kjapt søkt opp Scooter og Jeff Mantas, og første som poppa opp var ei live versjon av Fire, og det var absolutt verdt å se/høre.

Strider

Legg inn av Strider »

Frank.N.Steen skrev: ons aug 18, 2021 12:13 pm
TylerDurdenNorway skrev: ons aug 18, 2021 2:20 am Forresten en annen ting; en nordmann som var med i en av disse eurodance gruppene på 90-tallet og tidlig 2000 pleier å streame på lørdags kveld eller fredags kveld på Twitch. Han spiller kun sanger fra denne tiden og snakker innimellom om dette.
Husker ikke navn eller gruppe men det var en kjent sang som de performed live på VG lista tror jeg.
Usikker på hvor mange norske Eurodance band som faktisk var aktive og noenlunde populære på den tiden, men noen av de mer kjente navna på 90 og tidlig 00-tallet var vel:

Hype (tror jeg de het)
Reset
Infinity
Devotion
Trancilvania

Men om det var fra noen av de DJen du nevner spilte/var medlem av, det vet jeg nok ikke.
Thomas Borgvang fra Reset var det. Tror han jobbet som arrangør eller noe med back to the 90s showet men pga Viruset begynte han å streame på Twitch som en slags eurodance DJ når alle live konserter ble avlyst.

Twitch:
https://m.twitch.tv/Borgvang/

YouTube:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

TylerDurdenNorway skrev: ons aug 18, 2021 6:24 pm Thomas Borgvang fra Reset var det. Tror han jobbet som arrangør eller noe med back to the 90s showet men pga Viruset begynte han å streame på Twitch som en slags eurodance DJ når alle live konserter ble avlyst.
Virker som han har slått seg greit opp, med slike retro/nostalgi show/radio programmer.
Men det blir nok ikke siste gangen av Back to the 90s går av stabelen, selv om ting ikke har vært helt normale de siste 2 årene.

Reset ja, var mulig en blanda de i hop en periode, da med et annet norsk dance band fra samme periode, og tenkte jo da i retning Ice, som medvirket på det til nå siste Absolute Music albumet man handla/fikk, og var nummer 33 som ble utgitt helt på tampen av år 2000.

Av ei mer kjent internasjonalt dance gruppe/artist med et lignende kjølig navn, huskes jo Ice Mc, der hadde vel også flere hits på midten av 90-tallet, blant annet Think About The Way (ble heftig benyttet i Trainspotting) men det var It's a Rainy Day (også den fra Yabba-Dabba-Dance 3) man har mest musikalske minner fra:

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Gjfs skrev: tir aug 17, 2021 11:24 am
"Fant" denne igjen for noen måneder siden. Irriterende fengende og noen år etter de aller fleste av dine nostalgibomber. Vil vel kanskje bevege seg over i Trance-sjangeren?



at noe så platt kan bli så populært :(

Gjfs

Legg inn av Gjfs »

Du sier noe.

Med Blumchen nevnt føler jeg jo at denne må bli postet


A Night At The Roxbury introduserte meg ikke bare for What Is Love, men også disse to slagerne




Siste her er vel også helt i grenseland sånn sjangermessig, men pytt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Gjfs skrev: tor aug 19, 2021 11:49 am Med Blumchen nevnt føler jeg jo at denne må bli postet

A Night At The Roxbury introduserte meg ikke bare for What Is Love, men også disse to slagerne

Siste her er vel også helt i grenseland sånn sjangermessig, men pytt.
Blumchen var ei jeg hørte første gang tilbake i våren 1997, da med Boomerang, og senere i 1998 med Ich Bin Wieder Hier, og ja, dama nøt jo stor suksess her til lands, i tampen av 1999 og vinter 2000, med Haust is Mein Tag, og var vel også innom filmverden, husker hun hadde ei rolle i Sylvester Stallone floppen, Driven (2001).
Var vel en blanding av happy hardcore og euro dance det gikk mest av, en i klassen var meget opphengt i musikken, og eide flere skiver.

Ace of Base fremsto som et slags "ABBA" light (før A-Teens ankom mye senere det tiåret) med 2 menn/2 damer og i en tid var de jo hitmaskiner, og lykkes vel også å gjøre det stort over i statene. Lucky Love har jeg mye gode minner til, fra 1994-95.

La Bouche (kort oppsummert som Le Douche av en kompis på barneskolen) herjet i sommer 1995, da var jeg på leirskole, og den låta i hop med Scatman John var store slagere. Sistnevnte "eide" jo nærmest første halvdel av 1995, med sine fengende og scattende vers, (glad internett ikke var tilgjengelig den gang), for husker noen i klassen skulle være nostalgisk i 2000-01 og søkte seg opp etter Scatman på Napster, eller ei lignende nedlastingside, og ja, var ikke akkurat musikk og eurodance som dukka opp der nei. :shock:

Alice DJ ja. Var litt forvirring der, grunnet at mange mente det var Dj Jurgen og vice versa, men Better Off Alone ja, enorm slager i vår/sommer 1999, og tror Dj Jurgen versjonen ankom høsten samme året.
Hun fikk vel også flere hits utover i 2000, og greide å melke suksessen imponerende godt, før det ble stille.

Av andre kvinnelige dance artister som nøt godene på tampen av 90 og tidlig 00-tallet, huskes jo Rollergirl og coveren av Madonnas Dear Jessie, som også dominerte spillelister og radio i 1999-00, og fulgte så opp med Luv U More i våren 2000, men greide vel aldri å bli en like svær hit som forgjengeren.

Når det gjelder andre store one hit wonders innen dance genren, huskes jo Gina G og det engelske Melodi Grand Prix bidrag i (tror det var 1996) der ble hypet opp på forhånd som en av de største favorittene, og enkelte mente den hadde stor fordel av å allerede være ei hitsingel før selve konkurransen startet opp. Men tja, det gikk jo ikke som mange forventet, tror det ble ganske stor nedtur og så ble Gina G borte vekk.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Av svære dance hits fra midten av 90-tallet og utover, huskes disse, både fra ulike dance samlere, men også mye spilletid på MTV og VG-Lista Topp (den tiden hvor H.C. Andersen var showvert og ville reise rundt i Oslo og omegn med båt og bil under sendingene på sommertid):

(Det som går igjen, foruten å være kjente dance hits, er jo bruken av hektiske bybildet og virket å være en gjenganger i mange av disse dance videoene fra samme tid)

BBE - 7 Days and One Week (1996)

DJ Quicksilver - Free (1997)

Sash! - Stay (1997)

Antiloop - In My Mind (1997

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

En stund siden forrige oppdatering, men siden en hadde et såpass hyggelig gjenhør med Yabba-Dabba-Dance 3 (1995), tenkte en å slenge ut noen andre favoritter fra nevnte dance samler:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
De lå ikke akkurat på latsiden, Nederlandske Arcade Records. Tror det stoppa opp med 7-8 utgivelser av Yabba-serien der starta i 1994 og avtok nok i hop med at Euro dancen begynte å falme i popularitet. Men husker nå godt at flere musikksjapper hadde egne Arcade hyller, kun fylt opp med DJ Bobo album.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Caballero - Hymn (1994)

Dette var jo ei av flere cover versjoner, der tok for seg Ultravox og deres 80-talls hit ved samme navn.
The First - Love Religion (1995)

Usikker på hvilken som egentlig er original, men begge ble utgitt i samme tid, ene med U96 og ei annen kvinnelige vokalist, men var nå The First som var med på Yabba skiva, og den man foretrekker av de to.
Newton - Skyhigh (1994)

Denne ble en knapt for et par måneder siden, klar over at var ei cover, da av en Stock og Aitken hit fra midten av 70-tallet fra Jigsaw.
Ble benyttet i den heftige åpningen av kung-fu/ozploitation actionfilmen The Man From Hong Kong med George Lazenby, og i følge ryktet skal bruken av hiten ha kosta nærmest halve filmens budsjett, men ei så uforglemmelig intro ville ikke ha vært helt det samme uten.
Men er nå likevel svak for coverversjonen, cheesy som bare pokker men også fengende og nostalgisk, slik en gjerne forbinder med Euro dance fra den tid.
Twenty 4 Seven - Oh Baby (1994)

Et navn som i hop med 2 Brother on the 4th Floor, alltids gikk igjen på ulike dance samler albumcover, og ei feel good låt, der det er noe med pianoet og melodien, som gjør at en får noen bilder av vakre og barmfagre Baywatch damer i røde tettsittende drakter, komme løpende i sakte film mot meg på sandstranden, eller slik en gjerne ønsker seg at det var.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Eurodance /Beat Box og greier,oppsto på 1980-tallet rundt,Chicago Housen og Italo Dance greiene
slik som Beat Box,eller hva de kaller det
--


The Kwames

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Frank.N.Steen skrev: man aug 16, 2021 5:00 pm Ja hvorfor ikke?

Fantastisk tråd som jeg ikke kan tro jeg ikke har oppdaget tidligere! Var i barne- og ungdomsskole alder på 90-tallet og husker godt mange at sangene som har blitt nevnt oppover her. Det er fascinerende hvordan vi i dag kan spore opp alskens gamle musikkvideoer på Youtube, mens man den ganen enten måtte ha en av de mange samlekassetene, stå klar for å ta opp musikken fra MTV eller Viva, eller håpe at ønskelåta gikk gjennom til Albin eller Lekre smekre Emma.

En av mine favoritter fra 90-tallet kan kanskje ikke kalle for eurodance, siden artistene er amerikanske, men Prince Ital Joe og en ung Mark Wahlberg kan jeg finne på å høre på selv den dag i dag:




Videre var jo Love Message et herlig samarbeidsprosjekt mellom Scooter, Masterboy, E-Rotic, Mr. President og Fun Factory med et fornuftig budskap om bruk av kondom som et middel mot spredningen av aids.




Utover dette husker jeg Omen-albumet til Magic Affair og E-Types Made in Sweden gikk mye på rundgang i kompisgjengen:





Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Kwames skrev: ons mar 01, 2023 10:48 am Eurodance /Beat Box og greier,oppsto på 1980-tallet rundt,Chicago Housen og Italo Dance greiene
slik som Beat Box,eller hva de kaller det
--
► Show Spoiler
The Kwames
Kul låt, energisk og oppløftende musikk som jo er mye av hva en forbinder med senere Euro dancen.
Når det gjelder Beat Box, så er Art of Noise ei gruppe man kjapt forbinder slikt med, sikkert grunnet at de hadde ei låt ved samme navn, men også dette med tung sampling og tøffe beats.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

FredPerry^2 skrev: ons mar 01, 2023 1:05 pm Fantastisk tråd som jeg ikke kan tro jeg ikke har oppdaget tidligere! Var i barne- og ungdomsskole alder på 90-tallet og husker godt mange at sangene som har blitt nevnt oppover her. Det er fascinerende hvordan vi i dag kan spore opp alskens gamle musikkvideoer på Youtube, mens man den ganen enten måtte ha en av de mange samlekassetene, stå klar for å ta opp musikken fra MTV eller Viva, eller håpe at ønskelåta gikk gjennom til Albin eller Lekre smekre Emma.

En av mine favoritter fra 90-tallet kan kanskje ikke kalle for eurodance, siden artistene er amerikanske, men Prince Ital Joe og en ung Mark Wahlberg kan jeg finne på å høre på selv den dag i dag:
► Show Spoiler
Husker at navn som Prince Ital Joe og Marky Mark gikk igjen fra ulike Scooter fanforum, der sistnevnte (før de skiftet navn) lagde remixer for andre artister under navnet The Loop!, og først nå i senere tid (ikke alltids så lett å spore opp eldgamle og kanskje ikke veldig kjente remikser fra det holdet før Youtube ankom) at en har begynt å innse hvor mye av låtene fra de første 2-3 skivene til Scooter, som faktisk er hentet fra perioden 1993-94, hvor de jobbet som ei populær remiks team for andre og langt større navn.

The Loops! versjon av Babylon fra de to amerikanske artistene ovenfor, ble jo senere om til When I Was A Young Boy (fra skiva Wicked!)
FredPerry^2 skrev: ons mar 01, 2023 1:05 pm Videre var jo Love Message et herlig samarbeidsprosjekt mellom Scooter, Masterboy, E-Rotic, Mr. President og Fun Factory med et fornuftig budskap om bruk av kondom som et middel mot spredningen av aids.
► Show Spoiler
Utover dette husker jeg Omen-albumet til Magic Affair og E-Types Made in Sweden gikk mye på rundgang i kompisgjengen:
► Show Spoiler
Fun Factory og Mr. President er to navn der gikk tungt igjen på mange midten av 90-talls dance samlere, men av en eller annen grunn kom en aldri seg frem til dette samarbeidet.
Masterboy huskes også fra ei større tysk dance samler rundt 1995.

E-Type ble jeg i grunn ikke skikkelig klar over før sommer 1998 og hiten Angels Crying, men når en først gjorde så, innså en via tidligere Absolute Music samlere (tror vi snakker volum 13-14 rundt 1994-95) at han hadde jo hengt med i en del år før den tid.
Ei ganske så avslappende og fin låt også, som minner litt om en annen svær hit det året, i Youssou N'Dour - 7 Seconds med Neneh Cherry.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Denne huskes også fra en av de tidligere 90-talls Absolute Music skivene, var også med i et par norske filmer eller tv-serier fra 1994-95.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

MC Sar & Real McCoy huskes kanskje best for denne hiten, men likte også Runaway som ble ble utgitt i flere ulike versjoner og hvor en foretrekker den amerikanske utgaven best:


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Et par nostalgiske favoritter fra 1998, der flotte Tina Cousins virket å ha noe stort på gang, både som solo artist og i hop med Sash!:

Sash! featuring Tina Cousins - Mysterious Times (1998)

Tina Cousins - Pray (1998)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Spice Girl medlemmet Melanie C var vel den som nøt størst suksess som solo artist i perioden 1999-2000, og mye av det skyldes nok hennes valg av samarbeidspartnere og ikke minst variasjon innen musikken, der rock, hip-hop og moderne trance gikk igjen tungt, og alltids hatt hennes 2000 hit I Turn To You som ei favoritt fra det holdet:

Melanie C - I Turn To You

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

Sverige hadde en drøss av band og sangere i denne sjangeren fra 92-96.

Saunet Sparell som spilte Nadia i Hotell Cæsar sang bla i gruppen Basic Element som sikkert hadde 6-7 gode hits.
The promise man, Leave it behind, The Riddle, This must be a dream, The fiddle, Queen of love, Touch.

Hadde ellers selv mange favoritter i sjangeren, men et par undervurderte jeg kan dra frem er disse.

Masterboy Feel The Heat Of The Night
https://www.youtube.com/watch?v=IBnshjEceKA

PHARAO - There Is A Star
https://www.youtube.com/watch?v=U955SJLMqCg

The Free - lover on the line
https://www.youtube.com/watch?v=8SEdmdGpBEw

The Free - Dance The Night Away
https://www.youtube.com/watch?v=wnoOlch6LV0

Loft - Hold On
https://www.youtube.com/watch?v=JDdc7oc3sU8

Leeds_ModernTalking

Legg inn av Leeds_ModernTalking »

Har nettopp gått gjennom denne tråden og kunne ikke se at disse var postet/nevnt :




Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Leeds_ModernTalking skrev: lør jun 03, 2023 8:45 pm Har nettopp gått gjennom denne tråden og kunne ikke se at disse var postet/nevnt :
Kun hørt den fra LaBouche, men var jo også ei svær hit i sommer 1995, og en tid man hadde mye gode minner fra.
Sommerleir, fotballturneer og mye moro, men høydepunktet var disse "minidiskoene" for barn og unge utpå kveldene, ingen tørte å by opp jentene til dans, så alle bare sto å liksomdansa mens låter som LaBouche ble spilt i bakgrunnen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Frustrerende, hørte ei eurodance låt i går på radio som en ikke har lytta til på sikkert et par tiår. Selvsagt glemt tekst, men noe med en masse "OHLALALALA" i refrenget, som sikkert en haug andre låter også benyttet seg av.

Leeds_ModernTalking

Legg inn av Leeds_ModernTalking »

Frank.N.Steen skrev: søn jun 04, 2023 3:54 pm
Leeds_ModernTalking skrev: lør jun 03, 2023 8:45 pm Har nettopp gått gjennom denne tråden og kunne ikke se at disse var postet/nevnt :
Kun hørt den fra LaBouche, men var jo også ei svær hit i sommer 1995, og en tid man hadde mye gode minner fra.
Sommerleir, fotballturneer og mye moro, men høydepunktet var disse "minidiskoene" for barn og unge utpå kveldene, ingen tørte å by opp jentene til dans, så alle bare sto å liksomdansa mens låter som LaBouche ble spilt i bakgrunnen.
Be my lover var en svær hit det året, ja. Volcano er vel en gjeng med dansker (?) og ikke akkurat blant de første man tenker på når det gjelder musikk fra 90-tallet, for å si det sånn.
Haddaway var jo mer kjent, men sangen jeg postet ovenfor kom nok litt i skyggen av sanger som "Life" og monsterhiten "What is love".

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Leeds_ModernTalking skrev: søn jun 04, 2023 6:51 pm Be my lover var en svær hit det året, ja. Volcano er vel en gjeng med dansker (?) og ikke akkurat blant de første man tenker på når det gjelder musikk fra 90-tallet, for å si det sånn.
Haddaway var jo mer kjent, men sangen jeg postet ovenfor kom nok litt i skyggen av sanger som "Life" og monsterhiten "What is love".
Fullt mulig en har hørt annet fra Haddaway, men det er ikke godt å si hva, for kan kun huske What Is Love, som jo er vanskelig å få ut av øregangene når den først har fått satt seg.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Den til Volcana,kom endel år ut før i denne versjonen av Ten City


The Kwames

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»