Løp for livet.

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Re: Løp for livet.

Legg inn av return_of_drakkar »

1 times god tur terrensgur på morningen. 7 grader og noe vind, nå sol og skyfritt.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Lezah skrev: man mai 15, 2023 3:37 pm Hadde planlagt løpetur i marka 17.mai, men jaggu ser det ut til at været blir helt rabiat trøndersk. Da får jeg gå for mølla i stedet.
14,5km på mølla i til meg å være ganske solid tempo. Da kan jeg jo spise en is med god samvittighet.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Tur på en time i terrenget i dag. Formen er god og begynner å løpe en del på turene, ikke bare spurter.
Så det blir blanding.
Sikkert ikke så mye å skryte av, men sist jeg egentlig løp var våren 2014.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

I dag ble det 1 time rolig tur i terrenget.
I går 1 halvtime semirolig i by, så etterfulgt av intervaller mest i motbakke og litt på flate til slutt.
Man blir lettere i beina ut av det, synes jeg.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Hvis noen bor i Trøndelag og er interessert i å teste formen så går det noen løp neste helg..

Lørdag 3. juni:
- Nidaros Løpefest - 10km gateløp
- Steinkjermila

Søndag 4. juni
Rekordmila

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Det er moro å trene om dagen.
Det i seg selv er grunn god nok.
På asfalten går det fint med sko fra Ron Hill til 250 kr. I terrenget noen halvgamle Adidas.
Så lenge det er tørt da.
Det viktigste med sko for meg er at de er helt nøytrale slik at jeg styrer dem og ikke motsatt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Kjenner lysten til å skrive om løpingen hadde begynt å returnere, men det er jommen ikke lett, for mistenker at akkurat i det man er på bedringens vei med akillesen, så har noe svineri starta under motsatt fot, eller rettere sagt hælen.

Lurer på om det er noen onde krefter som forsøker å holde meg fra å gjenoppta løping, men dette påvirker jo også gåingen.
Mulig noen gode innleggssåler vil dempe ubehaget, men håper på en bedre undersøkelse og videre plan for hva det eventuelt er, og hvordan vil det påvirke løpingen fremover.

Første som ankommer når en søker litt, er jo Plantar Fascitt og det høres jo ikke særlig lovende ut, om det skulle stemme.
Vært slikt av og på nå i 4-6 uker, men hatt såpass mye fokus på bedring av akilles og opptrappingen med løping, så nei, kjenner man er rimelig lei av at kroppen konstant motarbeider meg.

Positive er nå at man har kommet meget godt i gang med styrketrening, særlig overkroppen, men vanskelig å bli heltent når det blir så mye kluss med beina, og siste året har vært et veldig frustrerende "løpe år".

Får bare få til ei time snarest med en fysio, og håpe at dette blir fanga opp tidligst mulig, selv om jeg burde ha fått sjekka det ut når det først begynte.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Frank.N.Steen skrev: man mai 29, 2023 3:11 pm Kjenner lysten til å skrive om løpingen hadde begynt å returnere, men det er jommen ikke lett, for mistenker at akkurat i det man er på bedringens vei med akillesen, så har noe svineri starta under motsatt fot, eller rettere sagt hælen.

Lurer på om det er noen onde krefter som forsøker å holde meg fra å gjenoppta løping, men dette påvirker jo også gåingen.
Mulig noen gode innleggssåler vil dempe ubehaget, men håper på en bedre undersøkelse og videre plan for hva det eventuelt er, og hvordan vil det påvirke løpingen fremover.

Første som ankommer når en søker litt, er jo Plantar Fascitt og det høres jo ikke særlig lovende ut, om det skulle stemme.
Vært slikt av og på nå i 4-6 uker, men hatt såpass mye fokus på bedring av akilles og opptrappingen med løping, så nei, kjenner man er rimelig lei av at kroppen konstant motarbeider meg.

Positive er nå at man har kommet meget godt i gang med styrketrening, særlig overkroppen, men vanskelig å bli heltent når det blir så mye kluss med beina, og siste året har vært et veldig frustrerende "løpe år".

Får bare få til ei time snarest med en fysio, og håpe at dette blir fanga opp tidligst mulig, selv om jeg burde ha fått sjekka det ut når det først begynte.
Kjenner til denne frustrasjonen. Hvis vi ekskluderer tida da jeg gikk aktivt langrenn så var jeg i mitt livs form på senhøsten. Så kom masse sjukdom og da jeg endelig ble frisk så kom skadene. Både knær og legger var vonde etter selv korte (5km) og rolige turer (6:30 pace).

Ser heldigvis endelig ut som at jeg begynner å bli kvitt plagene og har fått tre gode løpsuker nå hvor kroppen også responderer bra på treningen. Jeg lurer på om litt av problemet er at de skoene jeg bruker for rolig trening generelt er for harde og også at de kanskje har utlevd sin levetid. Har byttet de ut med temposkoene for de turene hvor jeg skal ha restitusjon etter hardere økter eller generelt bare turer hvor det er mer nyt enn yt, og spesielt problemene med leggene har forsvunnet etter det. Så trenger nok derfor noen nye stabile og myke daily trainers, men er litt skvist økonomisk for tiden pga bryllup om et år så vet ikke helt hvordan jeg skal få råd til det.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Frank.N.Steen skrev: man mai 29, 2023 3:11 pm Kjenner lysten til å skrive om løpingen hadde begynt å returnere, men det er jommen ikke lett, for mistenker at akkurat i det man er på bedringens vei med akillesen, så har noe svineri starta under motsatt fot, eller rettere sagt hælen.
Jeg har glemt av tråden litt, mest fordi det har vært kjedelige løp på primært mølle den siste tiden, men jeg husket det som at du var i full sving igjen og at det hadde gått seg til med tidligere plager...utrolig ergerlig, da.
Sist redigert av Lezah den tir mai 30, 2023 2:15 pm, redigert 1 gang totalt.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Expekt skrev: tor mai 25, 2023 9:43 am Hvis noen bor i Trøndelag og er interessert i å teste formen så går det noen løp neste helg..
Lørdag 3. juni:
- Nidaros Løpefest - 10km gateløp
Hehe, får håpe de merker løypen i år. I fjor var det tilløp til panikk når ingen visste hvor løypen gikk. I følge en bekjent så det mest ut som orienteringsløp der nede på havnen, med løpere på kryss og tvers. :lol:

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Flere med elendighet på tapeten, ja..

Akkurat frisk igjen etter en drøy uke med influensa-maretitt, har fått meg to rolige turer på snaue 10 km i går og i forgårs. Ikke helt 100% i halsen ennå, så det blir noe hosting og harking underveis og med 7-8 pulsslag mer enn vanlig. Ufattelig unødvendig dette sykdomsstyret.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Som nevnt i innlegget skrevet for 10 min siden så er kroppen endelig på vei tilbake. I dag gledes det veldig til å gjennomføre en 8x1000m med 1 min pause etter jobb. Planen er å ligge rundt 4:10 min/km og evt justere utifra hvordan kroppen føler seg. Litt pain at GPS-en på klokken sliter med svinger så pacen jeg får derfra er ikke helt korrekt, men begynner å få en grov koll på hva jeg skal korrigere med.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Wellé skrev: tir mai 30, 2023 2:08 pm Kjenner til denne frustrasjonen. Hvis vi ekskluderer tida da jeg gikk aktivt langrenn så var jeg i mitt livs form på senhøsten. Så kom masse sjukdom og da jeg endelig ble frisk så kom skadene. Både knær og legger var vonde etter selv korte (5km) og rolige turer (6:30 pace).

Ser heldigvis endelig ut som at jeg begynner å bli kvitt plagene og har fått tre gode løpsuker nå hvor kroppen også responderer bra på treningen. Jeg lurer på om litt av problemet er at de skoene jeg bruker for rolig trening generelt er for harde og også at de kanskje har utlevd sin levetid. Har byttet de ut med temposkoene for de turene hvor jeg skal ha restitusjon etter hardere økter eller generelt bare turer hvor det er mer nyt enn yt, og spesielt problemene med leggene har forsvunnet etter det. Så trenger nok derfor noen nye stabile og myke daily trainers, men er litt skvist økonomisk for tiden pga bryllup om et år så vet ikke helt hvordan jeg skal få råd til det.
Ja, det med sko og eventuelt innleggssåler er noe jeg vil ta en litt nærmere titt på fremover, sikkert veldig mye alternative å lete opp, men først får jeg nok høre hva fysioen kommer frem til.
Mulig det også kan være til hjelp å se seg om etter noen såler for løping, om jeg kan fortsette med det fremover. For det vil kanskje bidra i at hælen/foten ikke glir frem og tilbake så mye under øktene.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lezah skrev: tir mai 30, 2023 2:13 pm Jeg har glemt av tråden litt, mest fordi det har vært kjedelige løp på primært mølle den siste tiden, men jeg husket det som at du var i full sving igjen og at det hadde gått seg til med tidligere plager...utrolig ergerlig, da.
Vel, det er nesten blitt "normalen" å hele tiden ha noe på gang i foten, og mulig en er litt mindre panisk enn hvordan ting sto til for et år tilbake. Men nå gleda jeg meg til å få kjørt noen utendørs turer, men viktigste blir å få sjekka opp hva det dreier seg om, og deretter få satt opp ei grundig plan videre.

Positive er at styrketrening spesielt i overkropp har gått meget bra, og kjenner det motiverer og bidrar i at mangelen på løping har ikke tatt vekk all treningsglede. Men vil jo helst få til ei total pakke med styrke og kondisjon, selv om sistnevnte går jo an via sykkel, svømming eller elipse, men løping, spesielt utendørs. Det er noe helt annerledes mener nå jeg da.

Expekt

Legg inn av Expekt »

anbessa skrev: tir mai 30, 2023 2:13 pm Hehe, får håpe de merker løypen i år. I fjor var det tilløp til panikk når ingen visste hvor løypen gikk. I følge en bekjent så det mest ut som orienteringsløp der nede på havnen, med løpere på kryss og tvers. :lol:
Ja, fjorårets løp var en liten skandale. Selv hadde jeg en del krefter igjen og skulle egentlig ha en god langspurt de siste 500 meterne og hadde flere personer foran meg som jeg skulle suse forbi de siste meterne, men neida. Passerte målstreken før jeg i det hele tatt fikk begynt på sluttspurten. :lol:

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Wellé skrev: tir mai 30, 2023 2:19 pm Som nevnt i innlegget skrevet for 10 min siden så er kroppen endelig på vei tilbake. I dag gledes det veldig til å gjennomføre en 8x1000m med 1 min pause etter jobb. Planen er å ligge rundt 4:10 min/km og evt justere utifra hvordan kroppen føler seg. Litt pain at GPS-en på klokken sliter med svinger så pacen jeg får derfra er ikke helt korrekt, men begynner å få en grov koll på hva jeg skal korrigere med.
Hvordan gikk det ? Løper du på bane eller finner du deg en flat km et sted ?

De er kjekke og greie de 1000-metrene, veldig enkel og effektiv økt, og kan skaleres både opp og ned etter hjertens lyst. Selv har jeg en forholdsvis flat og ikke altfor trafikkert km like utenfor døren som jeg pleier å bruke. Men det blir nok ikke før tidligst neste uke den blir brukt til drag (av meg, ihvertfall)..

Wellé

Legg inn av Wellé »

Boccherini skrev: ons mai 31, 2023 7:57 am
Wellé skrev: tir mai 30, 2023 2:19 pm Som nevnt i innlegget skrevet for 10 min siden så er kroppen endelig på vei tilbake. I dag gledes det veldig til å gjennomføre en 8x1000m med 1 min pause etter jobb. Planen er å ligge rundt 4:10 min/km og evt justere utifra hvordan kroppen føler seg. Litt pain at GPS-en på klokken sliter med svinger så pacen jeg får derfra er ikke helt korrekt, men begynner å få en grov koll på hva jeg skal korrigere med.
Hvordan gikk det ? Løper du på bane eller finner du deg en flat km et sted ?

De er kjekke og greie de 1000-metrene, veldig enkel og effektiv økt, og kan skaleres både opp og ned etter hjertens lyst. Selv har jeg en forholdsvis flat og ikke altfor trafikkert km like utenfor døren som jeg pleier å bruke. Men det blir nok ikke før tidligst neste uke den blir brukt til drag (av meg, ihvertfall)..
Varierer, men er mest på bane siden det er mykere underlag enn asfalt som det fort ellers blir. I går ble det en bane rett ved jobb.

Gikk ikke helt etter planen. GPS-en på klokken var enda mer off enn den pleier så bommet totalt på tempoet første 1000m og endte på 3:50, mens klokken sa jeg lå på 4:15. Klarte å justere inn tempoet for de andre slik at jeg lå rett i underkant av 4:10, men på de siste 4 trengte jeg 90 sek pause istedenfor.

Noen som har erfaringer med å klage på Garmin-klokker? Greit nok på bane hvor jeg lettere kan korrige i hodet hva jeg ligger på etter noen runder, men hvis jeg løper andre steder så er det rimelig frustrerende. Spesielt når jeg løper løp. Har satt på alle de anbefalte GPS-innstillingene, men den fortsetter å kutte alle svinger.

Jeg liker også 1000m-intervaller, i hvert fall på flatt underlag. Jeg skal snart begynne med litt mer bakkeintervaller og da skifter jeg nok over til minutter slik at jeg lettere (i hodet mitt) kan fokusere mer på sone og mindre på fart.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Wellé skrev: ons mai 31, 2023 8:41 am

Noen som har erfaringer med å klage på Garmin-klokker? Greit nok på bane hvor jeg lettere kan korrige i hodet hva jeg ligger på etter noen runder, men hvis jeg løper andre steder så er det rimelig frustrerende. Spesielt når jeg løper løp. Har satt på alle de anbefalte GPS-innstillingene, men den fortsetter å kutte alle svinger.
Hørtes da veldig merkelig ut. Hvilken modell er dette ? Har selv Forerunner 945 og er ikke nevneverdig plaget, men det forekommer vel variasjoner. Hender jeg reagerer når jeg befinner meg i tettbygde strøk med en del høye hus i nærheten, da er det ikke like pålitelig det som blir servert.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Frank.N.Steen skrev: tir mai 30, 2023 6:48 pm Positive er at styrketrening spesielt i overkropp har gått meget bra, og kjenner det motiverer og bidrar i at mangelen på løping har ikke tatt vekk all treningsglede. Men vil jo helst få til ei total pakke med styrke og kondisjon, selv om sistnevnte går jo an via sykkel, svømming eller elipse, men løping, spesielt utendørs. Det er noe helt annerledes mener nå jeg da.
I hear you, sistah.

Tror jeg søyt om det her da det skjedde, men i vinter trynet jeg noe så inni helvete på glatta og slo sønder hofta, en naturlig konsekvens av å bikke 40 år. Det gjorde ikke vondt sånn til daglig, men løping ble helt umulig: Uansett tempo begynte det etter cirka 5km å gjøre vondt, og rundt 7km var det uutholdelig vondt. Fordelen min kontra deg var at jeg med 99,99% sikkerhet visste at dette var kun en slagskade som gjorde vondt, men ville gå over, ikke noe muskulært.

Prøvde da både sykling og elipse sånn for å holde kardioen litt gående, men sykkel får jeg vondt i ræva av pluss at det er kjedelig (innendørs, dette var tross alt vinter i trøndelag), mens elipse er...litt mindre kjedelig, men dritt sammenlignet med løping. Det å da finne litt ny glede i styrkeøvelser var en fin ting som jeg har tatt med meg videre nå som jeg igjen fint løpe 15-20km og soser rundt. Har en mer balansert mosjoneringshverdag enn før jeg tryna.

Så så lenge det går seg til (no pun intended) med beina/føttene dine, kan du jo kanskje få en slags tilsvarende bieffekt i form av utvidet treningshorisont. Håper det, og at det snart er full bedring.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lezah skrev: fre jun 02, 2023 9:42 am I hear you, sistah.

Tror jeg søyt om det her da det skjedde, men i vinter trynet jeg noe så inni helvete på glatta og slo sønder hofta, en naturlig konsekvens av å bikke 40 år. Det gjorde ikke vondt sånn til daglig, men løping ble helt umulig: Uansett tempo begynte det etter cirka 5km å gjøre vondt, og rundt 7km var det uutholdelig vondt. Fordelen min kontra deg var at jeg med 99,99% sikkerhet visste at dette var kun en slagskade som gjorde vondt, men ville gå over, ikke noe muskulært.

Prøvde da både sykling og elipse sånn for å holde kardioen litt gående, men sykkel får jeg vondt i ræva av pluss at det er kjedelig (innendørs, dette var tross alt vinter i trøndelag), mens elipse er...litt mindre kjedelig, men dritt sammenlignet med løping. Det å da finne litt ny glede i styrkeøvelser var en fin ting som jeg har tatt med meg videre nå som jeg igjen fint løpe 15-20km og soser rundt. Har en mer balansert mosjoneringshverdag enn før jeg tryna.

Så så lenge det går seg til (no pun intended) med beina/føttene dine, kan du jo kanskje få en slags tilsvarende bieffekt i form av utvidet treningshorisont. Håper det, og at det snart er full bedring.
Ja, en glemmer fort at når en ligger å bikker mellom 35-40 år så skjer det noe med kroppen, og ikke minst hvordan den muligens vil bruke lenger tid på å restituere seg enn tidligere.
Men har jo kjent på advarslene litt vel lenge nå, og nå har det blitt såpass mye negativt som har kommet med jamne mellomrom, så det er jommen på tide at en virkelig starter å fokusere mer på skadeforebyggende øvelser, samt styrkeøkter både i overkropp og ben.

Det med sykling og vondt sete kan jeg kjenne meg litt for godt igjen i, men om du har mulighet anbefales å prøve litt intense økter ala 4x4 intervall hvor du øker motstanden og står å trår i dragene, og tar det litt roligere i pausene. Slikt gjør at økta føles ut som det går mye raskere og en blir mer motivert enn å sitte å dampe i 60-90 minutter i roligere tempo.

Disse øktene på spinningsykkel virker å være utmerket for å få i gang pulsen skikkelig, samt de er veldig skånsomme for knær og ledd, minus rumpa da alle disse sykkelsetene er beinharde å sitte på, mulig det hjelper med ei medbragt sitteunderlag/pute eller noe lignende.

En annen ting mange virker (meg selv inkludert) å glemme, er at en burde justere sykkelsete/styre etter egen høyde, før man setter i gang, så men ikke gjør vondt verre over tid.
Noe med at en skal bruke hofta som ei mal for høyde på styre/sete, men kan jo være lurt å spørre noen av de ansatte på treningssenteret for sikkerhets skyld.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Frank.N.Steen skrev: fre jun 02, 2023 1:01 pm
Det med sykling og vondt sete kan jeg kjenne meg litt for godt igjen i, men om du har mulighet anbefales å prøve litt intense økter ala 4x4 intervall hvor du øker motstanden og står å trår i dragene, og tar det litt roligere i pausene. Slikt gjør at økta føles ut som det går mye raskere og en blir mer motivert enn å sitte å dampe i 60-90 minutter i roligere tempo.
For å være helt ærlig kommer jeg aldri til å sykle så lenge jeg kan løpe :D Unntaket er hvis jeg skal varme opp til noe. en f.eks før styrkeøkter foretrekker jeg elipse på skikkelig seig motstand og full guffe, får armene litt i gang da også.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lezah skrev: fre jun 02, 2023 8:07 pm For å være helt ærlig kommer jeg aldri til å sykle så lenge jeg kan løpe :D Unntaket er hvis jeg skal varme opp til noe. en f.eks før styrkeøkter foretrekker jeg elipse på skikkelig seig motstand og full guffe, får armene litt i gang da også.
Nei, løpe er nok det man helst ønsker seg mest av, spesielt på denne tidenn av året. Men heldigvis finnes det jo noen greie alternativer om uhellet først er ute.
Dessverre har jeg funnet ut at elipsen kan bli litt vel pågående for knæra min, og mulig en man vil bruke til mest oppvarming fremfor lengre og tunge økter. Kommer nok av at en går litt vel mye inn i "løpemodus" når står på maskina, og vanskelig å finne rytmen eller holde igjen, for bruker mye lenger tid på å få i gang pulsen på elipse fremfor sykkel, men fordelen er jo at en får også brukt armene samtidig.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Lezah skrev: fre jun 02, 2023 8:07 pm For å være helt ærlig kommer jeg aldri til å sykle så lenge jeg kan løpe :D Unntaket er hvis jeg skal varme opp til noe. en f.eks før styrkeøkter foretrekker jeg elipse på skikkelig seig motstand og full guffe, får armene litt i gang da også.
Sykling var i 20 år min greie vår-sommer-høst, mens man løp om vinteren eller da i mange år hadde spinningsykkel.
Jeg bråsluttet da for en del år siden tilbake.
Sykling var flott det, etter landevegen, men i dag er det enormt med trafikk på de veiene jeg da brukte.
Og det var og er mange tullete bilister.
Det var heller ikke moro hvis man var langt hjemmefra og det ble skikkelig tordenvær - å sitte på en aluminiumsramme som man da gjorde var ikke moro i hodet). Ei heller i pluss 3 grader i regn og gjennomvåt og så frossen på fingrene at man nesten ikke klarte å gire - og bremser fungerte veldig dårlig. En gang punkterte jeg og ødela pumpe og måtte gå / jogge med sykkelen hjem i nærmere 17-18 kilometer...Heldigvis hadde jeg da sko hvor klossene satt inne i skoen og ikke utenpå.

Det var mye moro, men i dag kan jeg ikke tenke meg å sykle i det hele tatt...

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Jeg har iblant hatt problemer med pulsregistreringen.
Jeg har bare nå en enkel Polar-klokke, FT4M.
Det er da ei med brystbelte.
Selv ikke sånn gel man bruker på elektroder (sykehus etc) har gjort det stabilt, svette er vel det beste, men man blir jo ikke svett så fort.
Men spytt + litt salt har funker veldig fint...til man svetter da...
Mange artige småting...

Lezah

Legg inn av Lezah »

return_of_drakkar skrev: søn jun 04, 2023 12:45 pm
Det var mye moro, men i dag kan jeg ikke tenke meg å sykle i det hele tatt...
Kan alltids vurdere en rolig sykkeltur fra vingård til vingård i Frankrike på en antikk sykkel en sommer, men ALDRI mer som treningsform :)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Lezah skrev: søn jun 04, 2023 2:06 pm
return_of_drakkar skrev: søn jun 04, 2023 12:45 pm
Det var mye moro, men i dag kan jeg ikke tenke meg å sykle i det hele tatt...
Kan alltids vurdere en rolig sykkeltur fra vingård til vingård i Frankrike på en antikk sykkel en sommer, men ALDRI mer som treningsform :)
Fint å trene for balansen - og skal du fra vingård til vingård på sykkel - så blir det viktig med god balanse og sikkert da mulighet til å optimalisere den :D ,

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Er det noen som har erfaring med hvor lang tid det tar før en blir helt kvitt influensa-restene pulsmessig ?

Hadde meg en langtur på ca 18 km i går, forholdsvis kupert terreng, men holdt farten lav. Endte opp med en snittpuls for økten på 15 slag mer enn jeg hadde i samme fart og i samme sløyfe i januar(!) i år.

Det er jo garantert pga influensaen som var, det er fortsatt litt smårusk i halsen, men hvor lang tid skal en holde på slik ? Hadde regnet med noe tid til å komme tilbake til normalen, men man er jo utålmodig i slikt vær som det er nå. Harde intervalløkter kan en jo bare glemme.

Kan jo ellers nevne at hvilepulsen har normalisert seg, det er jo og primært derfor jeg våger å ha noenlunde samme frekvens i treningsukene og det faktum at alt av feber og brystsmerter er borte vekk.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Kan melde om bedring formmessig.

I dag blir det en baneøkt av noe slag, første intervalløkt på tre uker. Klarer dog ikke helt bestemme meg for hva, men det ligger vel an til noe VO2Max-relatert, i.e. 45/15 eller 400-metre.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Boccherini skrev: man jun 05, 2023 9:49 am Er det noen som har erfaring med hvor lang tid det tar før en blir helt kvitt influensa-restene pulsmessig ?

Hadde meg en langtur på ca 18 km i går, forholdsvis kupert terreng, men holdt farten lav. Endte opp med en snittpuls for økten på 15 slag mer enn jeg hadde i samme fart og i samme sløyfe i januar(!) i år.

Det er jo garantert pga influensaen som var, det er fortsatt litt smårusk i halsen, men hvor lang tid skal en holde på slik ? Hadde regnet med noe tid til å komme tilbake til normalen, men man er jo utålmodig i slikt vær som det er nå. Harde intervalløkter kan en jo bare glemme.

Kan jo ellers nevne at hvilepulsen har normalisert seg, det er jo og primært derfor jeg våger å ha noenlunde samme frekvens i treningsukene og det faktum at alt av feber og brystsmerter er borte vekk.
Det er nok høyst individuelt.
Jeg vet ikke om jeg har influensa engang noen gang.
Disse snakker om i alle fall kanskje 7-10 dager, men slikt blir en slags statistisk generell verdi.
https://thejacksonclinics.com/resuming- ... e-flu-bug/

Poenget er nok det kjedeligste, gradvis øke intensiteten igjen slik at man merker at man ikke merker mer av ekle symptomer.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Rart det her, eller ikke?

Følte meg halvråtten og sliten i dag morges ved 06-tiden.
Etter 1 times tur, moderart + i walking og noen bakkeløp / - spurter det man orket - så følte man seg så mye bedre.
Fint å trene om morgenen nå før det blir for varmt.
Trening i varme er egentlig ikke noe problem, nesten verre å sitte stille.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»