Kultfilmer

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Kultfilmer

Legg inn av Frank.N.Steen »

FjodorDVD skrev: søn jun 04, 2023 5:55 pm Det var den scenen jeg hadde i tankene.
Originalen er jo litt mer tilforlatelig.
Dette var dessuten bildet jeg hadde tiltenkt quiz-tråden om jeg skulle greid å komme inn det igjen.

Ja, 90-talls versjonen er nok langt mer eksplosiv og vulgær, mens originalen trenger ikke gå såpass hardt til verks for å fremheve poenget.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Det er jo en del regissører som nærmest blir omtalt som "kultregissører", ettersom nesten alt de utgir får kjapt ei kultlignende hyllest, og enkelte har jo en god porsjon av den slags på CVen å vise til.

David Lynch, Coen brødrene og John Waters er vel blant de som ofte går igjen her.

The Big Lebowski (1998) er nok blant de mer siterbare og velkjente Coen filmene, kanskje også en av de mer "rett-frem" filmene, der selv mange som ikke vanligvis er særlig opptatt av deres film, har vansker med å mislike historien om the Dude og hans Bowlingkompiser.
På den annen side, virker det som at en del som er veldig glad i det meste fra Coens, ikke alltids er så begeistra for nevnte film.

Selv er jeg nok litt på gjerdet, for veldig glad i Barton Fink, Millers Crossing og The Big Lebowski, men også veldig mye som en bare ikke får taket på, tross flere senere forsøk.
Må nok se igjen Fargo, da den er vel mest sannsynlig en man burde gitt et nytt forsøk, og tipper vil bykse opp noen hakk. Andre er jeg rimelig ferdig med.

Men Big Lebowski den blir jeg nok aldri lei, og utmerket sen nattfilm til å komme i godt humør av, og ekstra hyggelig å se den med familie, som også digger den og kan nesten alle sitatene utenat, som er sjelden kost.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
En av de jeg angrer på at man ikke så når den kom ut på kino, var American Psycho (2000), som jo dukka opp i en tid der det var mye amerikansk på gang i filmtitler: American Beauty (1999), American Pie (1999) osv, men alle 3 veldig forskjellige filmer og der førstnevnte er nok den man har hatt best utbytte av i ettertid.

Dessverre rota en seg jo innom American Psycho 2, den med Mila Kunis og det var fæle saker.

Usikker på hvordan America Psycho gjorde det på norske kinoene, men plutselig så gikk alle på skolen å siterte og prata om den, og man følte seg ganske utenfor, for ja, en hadde jo kun "oppfølgeren" å bidra med.

Ei annen ganske så mørk thriller med 80-tallet i fokus, og som virket å slå godt an over tid, var jo Donnie Darko (2001), som hadde et fantastisk tøft soundtrack, men den falt jeg dessverre aldri for i like stor grad som American Psycho.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Easy Rider, 1969. En kultfilm allright, men like sikkert en dårlig og intetsigende film. Hva har filmen da å fare med som plasserer den på listen over kultfilmer? Legendariske folk i hoved- og biroller? Ledsaget og assosiert med en monster-hit? Uforglemmelige filmreplikker som "I got problems enough with the booze"? Surfet filmen elegant på hippie-bølgen? Jeg vet ikke.

Her er en smakebit.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

FjodorDVD skrev: ons jun 21, 2023 2:24 pm Easy Rider, 1969. En kultfilm allright, men like sikkert en dårlig og intetsigende film. Hva har filmen da å fare med som plasserer den på listen over kultfilmer? Legendariske folk i hoved- og biroller? Ledsaget og assosiert med en monster-hit? Uforglemmelige filmreplikker som "I got problems enough with the booze"? Surfet filmen elegant på hippie-bølgen? Jeg vet ikke.

Her er en smakebit.
► Show Spoiler
Så denne med pappa som 12-13 åring på andre halvdel av 90-tallet og da mulig som nattfilm gjennom ny oppstarta NRK2. Husker det som ei ganske spesiell opplevelse, mye visuelt og sprøtt, noen brutale scener og ja, fullt mulig ei som du nevner hadde litt av tidsnerven med overgangen fra den mer naive og uskyldige flower-power, søket etter gamle frie vesten som møter virkeligheten.

Likte den greit nok ved et gjensyn for en del år tilbake, men har litt mer sans for George A. Romeros senere motorsykkel, "hippie" følge i Knightriders (1981), som lever uti skog og mark som riddere på sine stålhester, og står opp mot de lokale myndighetene, og slikt blir det raskt bråk ut av.
Ed Harris i en av sine tidligste hovedroller gjør ei meget god innsats, og enkelte scener føles veldig ut som noe fra Easy Rider eller lignende motorsykkel-bilfilmer fra 60 og tidlig 70-tallet.

Ei annen Peter Fonda film, muligens også ei kultutgivelse er jo The Trip (1967), og tror Fonda gjorde en del slike sammen med Roger Corman.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»