Metal tråden

Svar
Lezah

Re: Metal tråden

Legg inn av Lezah »

Biff_Byford skrev: lør apr 22, 2023 8:33 am Noe ensformig midtempo over det meste (typisk Metallica etter Justice)-
Dette.

Syns det er kjipt for e beste låtene på de to siste er etter min mening de med litt tempo, i all fall på Hardwired har ikke fått lyttet på hele den nye skiva men Lux var jo mye triveligere å høre på enn de andre singlene.

Megadeth f.eks hadde på sin side litt det samme nylig, hvor de beste låtene på sisteskiva imo var de kjappe og de skal det sies var JÆVLIG fete.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Biff_Byford skrev: lør apr 22, 2023 8:33 am Synes "72 seasons" er en god plate fra Metallica. Noe langdryg helt klart (kunne/burde vært to plater med halvårs mellorom kanskje), men gode låter jevnt over, bra produksjon (beste siden Load/Re-load). Negativt foruten lengden ? (låtene er gode nok til at det kan forsvares men er også så langt at du sjelden i en hektisk hverdag får spilt hele platen i ett sett, og det er noe jeg liker å gjøre, må enten på en lengre treningstur eller god tid på morgen for å gjøre det, og i dag hadde jeg god tid på morgen så hørt gjennom hele platen for andre gang). Noe ensformig midtempo over det meste (typisk Metallica etter Justice)- Lux Aterna sånn sett flott med økt tempo, litt lite Hammet soloering og vel mye "Mysery" og for lite "brenn i helvete motherfucker" sinne fra James. Men han synger bra. Riffingen er solid, Lars også på.
Likte Hardwire (virkelig 7 år siden ? tiden flyr), tror jeg liker 72 bedre, men har ikke spilt Hardwire på noen år, og blir spennende å se hvordan denne holder seg. gir den 7/10. Glad de kom med ny plate.
Ganske så uenig, men med så mye dritt og ræl som lages nå til dags så forstår jeg på en måte at folk lar seg blende litt i forhåpning om å ha en siste forhåpning til at noe bra innen kunst og kultur kan presses ut i 2023. Produksjonen er bra, men her det da vitterlig mye "juksing" på gang når man hører vel etter. Skrekkelig mange sanger som rett og slett har vanvittige startvansker med seige og kjedelige introer. "Room of mirrors" en sang med mange gode elementer, deriblant oppbygningen av verset, men det blir etter hvert en veldig grautete sang. Også noen positive drag som nesten gjør "Chasing Light" til en sang. Veldig sidræva og ødeleggende soloer av Hammett. Det "Are you gonna come my way"-riffet i versingen på Inamorata blir rett og slett for dumt. Teksten dertil bare patetisk.

Det skrytes av at Hetfield er mer åpen enn noensinne og at tekstene tar for seg alvorlige tema. Da må da vitterlig være mulig å gjøre dette på en noe mindre forenklet måte enn dette? Synes en del av tekstene bærer preg av å være tidvis både banale og barnslige rundt en del alvorlige tema. Ja, vi at du er en alkis, Hetfield. Men nå er det på tide å gå videre fra å dyrke denne selvmidlidenheten rundt dette. Ellers er det veldig mye forsøk på få brukt ørten fremmedord som rimer på hverandre uten at det nødvendigvis får teksten til å henge sammen. Ellers er det veldig mye temposenking og repetitive greier slik at også Ulrich skal få henge med ("Alle skal med").

Mange av disse sangene som bare er skviset inn for å få nok til en plate som f.eks Too Far Gone?, Crown of Barbed Wire, You Must Burn!, Sleepwalk My Life Away etc. viser at denne gjengen sliter veldig med å få til å klikke rent kreativt sammen. Gud vet hvor mange folk som har vært i sving med diverse eventer for å få i gang en liten flik av kreativitet her. Det kjennes så fremprovosert at det gjør vondt, evt er platen et produkt av AI.

Gir den 2/10. Kanskje Metallicas verste plate noen gang.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

satan dere er negative gutter. Siste Megadeth er bra den, men ikke vilt bra og tror faktisk jeg ville gitt den 7/10 som 72 seasons. Men kan hende mine forventninger ikke var så store. At 72 er dårligere en St. Anger er usaklig. For den var en terapitime som gikk ganske dårlig. 72 vil jeg si er en ok terapitime, men ville som terapeut sagt at nå må di gi litt mer faen og vise fingeren James for vel mye selvmedlidenhet på deg nå. Iallefall bli ferdig med oppveksten din.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Biff_Byford skrev: lør apr 22, 2023 8:19 pm satan dere er negative gutter. Siste Megadeth er bra den, men ikke vilt bra og tror faktisk jeg ville gitt den 7/10 som 72 seasons. Men kan hende mine forventninger ikke var så store. At 72 er dårligere en St. Anger er usaklig. For den var en terapitime som gikk ganske dårlig. 72 vil jeg si er en ok terapitime, men ville som terapeut sagt at nå må di gi litt mer faen og vise fingeren James for vel mye selvmedlidenhet på deg nå. Iallefall bli ferdig med oppveksten din.
Eventuelt så er du rett og slett overpositiv. St.Anger var dårlig, men det var i alle fall ferdige sanger. 72 Seasons er jo en haug med riff slengt inn i noen halvferdige sanger. I kraft av dette blir St.Anger, selv om det er elendig, bedre enn 72 Seasons. Det er for dårlig når man bruker 7-8 år for å få klønt sammen et nytt album.

Det siste Megadeth-albumet hørte jeg bare litt av før jeg ga opp. Kan prøve igjen litt senere. Det var et par sanger på Dystopia som var bra, men Megadeth har ikke gitt ut et bra album siden The System Has Failed.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Skal være så ærlig at jeg litt vel ofte er i overkant positiv når band jeg liker kommer med nytt. Sånn sett litt ukritisk. Skal teste ut 72 seasons på en lengre treningstur (sykkel), har en tendens å ville velge noe "gammelt klassisk" etter kort stund selv om jeg starter med noe "nytt". "koser " jeg meg i 75 min uten å vurdere bytte holder jeg på karakteren (sannsynlig).

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Skal spille den nye skiva til Megadeath igjen. Begynner å bli noen måneder sist. Håper den er like bra som jeg husker den

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Biff_Byford skrev: lør apr 22, 2023 10:35 pm Skal være så ærlig at jeg litt vel ofte er i overkant positiv når band jeg liker kommer med nytt. Sånn sett litt ukritisk. Skal teste ut 72 seasons på en lengre treningstur (sykkel), har en tendens å ville velge noe "gammelt klassisk" etter kort stund selv om jeg starter med noe "nytt". "koser " jeg meg i 75 min uten å vurdere bytte holder jeg på karakteren (sannsynlig).
Du må sette deg ned og lytte og ikke bare kjøre musikk som bakgrunnstøy når du driver med trening eller andre ting.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

He he, men i dag morges hørte jeg den fra start til slutt uten å gjøre noe annet en at jeg leste intervjuer med Lars og Kirk i Metal Hammer og Classic Rock hvor de snakket om platen. Nå før leggetid hører jeg på svensk Thrash, Mezzrow. Ga ut en plate i 90 og nå ute med plate nr 2nå 33 år senere. Får god omtale (kom nå på fredag-streaming), har hørt om de men er første gangen jeg har hørt det tror jeg. Ok nok, mer Bay Area en tyskland, blir ikke veldig glad i vokalen.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Enig med Biff som vanlig angående Metallica skiva. Ok album. Kona dro meg med på kino for premieren hvor gutta fortalte litt om hver sang før den ble spilt. Litt morsomt stunt de gjorde, og hver låt får selvfølgelig litt mer kjøtt på beinet med den introen til albumet. To av konsertene dere i August vil også bli direktesendt på kinoen fikk vi fortalt av Metallica selv, og da må vi dit igjen. Hyggelig og behagelig opplevelse var det som jeg regner med vi vil få se mer av. Kinoer er veldig egnet for musikk med sine glimrende lydanlegg.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Biff_Byford skrev: lør apr 22, 2023 11:15 pm Nå før leggetid hører jeg på svensk Thrash, Mezzrow. Ga ut en plate i 90 og nå ute med plate nr 2nå 33 år senere. Får god omtale (kom nå på fredag-streaming), har hørt om de men er første gangen jeg har hørt det tror jeg. Ok nok, mer Bay Area en tyskland, blir ikke veldig glad i vokalen.
Thrash fra "skärgården" faktisk. Hørtes nå ikke så verst ut det der. Hører riktignok på førsteplaten nå. Kan ikke erindre å ha hørt de før.

Litt Exodus- og andrebølgethrash-aktig.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Opp med threadius.

Noen nevnte thrash. Sleng på en klype death-vokaler så har man en ganske fet perle fra et av mine favorittband:


Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Noen her som er glad i Death? Ikke sjangeren, men selve bandet altså. Chuck Schuldiner var en helt utrolig låtskriver og artist, synes spesielt de to siste albumene deres er fantastisk bra. Empty Words f. eks, for en låt! Fryktelig synd at han måtte forlate verden såpass tidlig.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Machine_Head skrev: lør mai 20, 2023 3:14 pm Noen her som er glad i Death? Ikke sjangeren, men selve bandet altså. Chuck Schuldiner var en helt utrolig låtskriver og artist, synes spesielt de to siste albumene deres er fantastisk bra. Empty Words f. eks, for en låt! Fryktelig synd at han måtte forlate verden såpass tidlig.
Abs. Fantastisk band, sterk katalog, og CS var en av de store innen ekstremmetall.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Machine_Head skrev: lør mai 20, 2023 3:14 pm Noen her som er glad i Death? Ikke sjangeren, men selve bandet altså. Chuck Schuldiner var en helt utrolig låtskriver og artist, synes spesielt de to siste albumene deres er fantastisk bra. Empty Words f. eks, for en låt! Fryktelig synd at han måtte forlate verden såpass tidlig.
Legendariske, er egentlig ikke mer å si.

Kjappfot1917

Legg inn av Kjappfot1917 »

Machine_Head skrev: lør mai 20, 2023 3:14 pm Noen her som er glad i Death? Ikke sjangeren, men selve bandet altså. Chuck Schuldiner var en helt utrolig låtskriver og artist, synes spesielt de to siste albumene deres er fantastisk bra. Empty Words f. eks, for en låt! Fryktelig synd at han måtte forlate verden såpass tidlig.
Death var bandet som fikk meg inn på den glitrende deathmetal-stien. Tror første skiva jeg hørte var debuten da jeg og en barndomsvenn kjøpte alt vi kom over av Scott Burns og Morrisound. Florida DM står fortsatt svært høyt hos meg, og jeg tar ofte fram gammal Death. Utviklinga deres fra SBG til SoP er helt vill og jeg digger alle platene omtrent like mye, alt avhengig av lyttehumøret

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Machine_Head skrev: lør mai 20, 2023 3:14 pm Noen her som er glad i Death? Ikke sjangeren, men selve bandet altså. Chuck Schuldiner var en helt utrolig låtskriver og artist, synes spesielt de to siste albumene deres er fantastisk bra. Empty Words f. eks, for en låt! Fryktelig synd at han måtte forlate verden såpass tidlig.
Jeg hørte på albumet Human i dag. En av de beste death metal skivene som er lagd.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Algy Ward har knytt beinhaugen. Var med i The Damned, men jo mest kjent som frontfigur i Tank. Filth Hounds of Hades er en bra skive.

Lezah

Legg inn av Lezah »

GiPazzini_85 skrev: ons mai 24, 2023 11:39 pm Algy Ward har knytt beinhaugen. Var med i The Damned, men jo mest kjent som frontfigur i Tank. Filth Hounds of Hades er en bra skive.
Den er tøff. På tur til England en gang endte jeg opp med å få en Tank-tskjorte som hadde albumcoveret som motiv. Forsvunnet i årenes løp, men det tar ikke noe fra kvaliteten på skiva :)

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Nytt fra Myrkur 🤘👌


Bliss

Legg inn av Bliss »



Steel Panther på America's Got Talent var ikke noe jeg forventet å se, men gøy var det.

Kan vi håpe på Asian Hooker i neste runde? Kanskje Community Property?

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

Windir, og sognametal, må med i en slik tråd. Og er de nevnt før, så tåler de en runde til.
Valfar ville vel begynt å bli grå i håret nå, om han hadde fått leve. Men musikken er ikke grå ennå, synes jeg.


Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Lytter til denne som kom ut i år


Kjappfot1917

Legg inn av Kjappfot1917 »

Elgen skrev: tor jun 15, 2023 4:33 pm Lytter til denne som kom ut i år

Har hørt på grindcore i mange år, men får det ikke helt til å funke. Skal sjekke grundigere på Ahab, men tror det ender som med gammal Napalm Death, Suffocation, Brutal Truth og Carcass at det rett og slett blir hakket for kaotisk

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Lytter nå til det danske black metal bandet, Strycnos. De spilte på Coopenhell

Lezah

Legg inn av Lezah »

Cannabis Connoisseur skrev: søn jun 18, 2023 2:10 pm Skal du se på i kveld, @Lezah?

Oi, meget kult. Kanskje noe av det i all fall, mitt kjipe a4-liv innebærer å stå opp ukristelig tidlig hver mandag men må jo få med noe her, ja.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Prøver meg på Architects. Høres ut som et nu-metal,band. De skulle igjen spille på Copenhell, men måtte avlyse dette året og på grunn av dårlig vær

Hektisk Kampanje

Legg inn av Hektisk Kampanje »

vadefugl skrev: søn jun 18, 2023 11:29 pm Prøver meg på Architects. Høres ut som et nu-metal,band. De skulle igjen spille på Copenhell, men måtte avlyse dette året og på grunn av dårlig vær
Da vil jeg heller anbefale deg å sjekke ut Sylosis, Josh Middleton sitt hovedband. Moderne trash med sjangertrekk fra både metalcore og melodisk death metal.


SIimWhitman

Legg inn av SIimWhitman »

TrondLFC skrev: lør mai 20, 2023 6:18 pm
Machine_Head skrev: lør mai 20, 2023 3:14 pm Noen her som er glad i Death? Ikke sjangeren, men selve bandet altså. Chuck Schuldiner var en helt utrolig låtskriver og artist, synes spesielt de to siste albumene deres er fantastisk bra. Empty Words f. eks, for en låt! Fryktelig synd at han måtte forlate verden såpass tidlig.
Legendariske, er egentlig ikke mer å si.
Jeg prøver oppriktig å ikke tråkke på noen tær her, men jeg mener selv at dødsfallet til Schuldiner har ført til en mytestatus de kanskje ellers ikke ville hatt, og ikke helt har gjort seg fortjent til. Ja, Death var et ganske bra band. Men jeg finner ikke noe der som skulle tilsi at de er legender, eller et av de beste metal band noen sinne. Men det var helt greit.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

SIimWhitman skrev: søn jun 25, 2023 2:18 pm
TrondLFC skrev: lør mai 20, 2023 6:18 pm
Machine_Head skrev: lør mai 20, 2023 3:14 pm Noen her som er glad i Death? Ikke sjangeren, men selve bandet altså. Chuck Schuldiner var en helt utrolig låtskriver og artist, synes spesielt de to siste albumene deres er fantastisk bra. Empty Words f. eks, for en låt! Fryktelig synd at han måtte forlate verden såpass tidlig.
Legendariske, er egentlig ikke mer å si.
Jeg prøver oppriktig å ikke tråkke på noen tær her, men jeg mener selv at dødsfallet til Schuldiner har ført til en mytestatus de kanskje ellers ikke ville hatt, og ikke helt har gjort seg fortjent til. Ja, Death var et ganske bra band. Men jeg finner ikke noe der som skulle tilsi at de er legender, eller et av de beste metal band noen sinne. Men det var helt greit.
“Ganske bra band”, hehe. Da lurer jeg på hva som må til for å kvalifisere til veldig bra og oppover hos deg. Det er forresten mange nyanser mellom et av de beste og ganske greit, tenker jeg.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

SIimWhitman skrev: søn jun 25, 2023 2:18 pm Jeg prøver oppriktig å ikke tråkke på noen tær her, men jeg mener selv at dødsfallet til Schuldiner har ført til en mytestatus de kanskje ellers ikke ville hatt, og ikke helt har gjort seg fortjent til. Ja, Death var et ganske bra band. Men jeg finner ikke noe der som skulle tilsi at de er legender, eller et av de beste metal band noen sinne. Men det var helt greit.
Det har nok noe å gjøre med hvor progressive de var, i forhold til andre band på den tiden. Og hvor mye musikk de har inspirert senere. Dødsfallet har selvsagt gjort de enda større, som dødsfall alltid gjør. Men Death var banebrytende, og banebrytende band får naturligvis større status over tid.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»