Sommervinduet ‘23 - Liverpool FC

Svar
Folk_flesk

Re: Sommervinduet ‘23 - Liverpool FC

Legg inn av Folk_flesk »

Knax skrev: man jun 05, 2023 4:54 pm
KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 4:43 pm Klarer aldri helt å skjønne forkjærligheten for disse fysiske store spillerne når fotballen i stadig større grad, og da spesielt for midtbanespillere, har blitt dominert av mindre og teknisk gode spillere som fremst av alt er svært god på den teknisk-taktiske biten.
Gerrard, Ballack, Vieira, Keane, KdB, Lampard, Casemiro, Kroos, osv. har da aldri vært mindre spillere. Ser ikke helt problemet med spillere mellom 182cm-187cm.
Roy Keane var vel ikke mer enn 1,80.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

markantovertak skrev: man jun 05, 2023 4:59 pm
Høyde og fysikk kan helt umulig spille inn på den rent taktiske forståelsen.
Om du gjennom ungdomsfotballen er helt overlegen fysisk og dominerer i stor grad utelukkende på dette, så tror jeg definitivt det kan påvirke. Du ser langt færre spillere på 1.90 ha de samme tekniske kvaliteten som de på 1.75. Det går veldig lang tid mellom man ser slike.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

:x
KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 4:57 pm
markantovertak skrev: man jun 05, 2023 4:46 pm Jeg skjønner ikke at spillere på 184-185 ikke kan være sterke på teknikk-taktikk? Hvorfor kan de ikke det?
Hvis vi tar en spiller som Thuram-Ulien, så er vel ikke akkurat det grunnen til at du liker ham?

Og jo, de kan så klart være gode på den biten, men i dagens fotball ser man at størrelse/fysikk er mindre viktig enn noen gang i moderne tid. Da ser jeg ikke noe spesiell grunn til at det bør være et fokusområde når man henter spillere. Det kan være at det enkelte ganger dukker opp spillere som er komplette pakker og har absolutt alt (Bellingham kan være en slik), men de er det sannelig langt mellom.
Grunnen til at jeg liker Thuram-Ulien er teknikk og taktiske ferdigheter. Det er en spiller som har imponert ved å tilpasse seg forskjellige posisjoner blant annet. Teknisk er han strålende. Kombinert med et godt driv. Det han ikke har hentet ut helt enda er fysikken.

At størrelse/fysikk er mindre viktig enn noen gang tipper jeg er fullstendig feil, og bare en løs påstand fra deg.

Sjøl har jeg absolutt ingen fysiske preferanser. Men Klopp ser ut til å ha noen. Og Elliott og Carvalho har jo falt litt igjennom pga akkurat fysikken. Noe man helt sikkert vil jobbe med. Høye blir de aldri, men sterkere er nok et veldig uttalt mål.

Knax

Legg inn av Knax »

KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 5:00 pm Kroos og De Buyne baserer seg ikke akkurat på den fysiske biten av sitt spill. Casemiro er en mer utpreget defensiv spiller, mens for de andre har du gravd ganske langt tilbake når du drar frem Keane og Vieira. De siste 10+ årene dreier det seg mer om Modric, Xavi, Iniesta, Silva, Kimmich, Verratti, etc., Og som nevnt er ikke akkurat Kroos og De Bruyne spillere som baserer seg på den fysiske biten av spillet.
Nei, det er jo greit nok. Jeg mente bare at det ikke er noe negativt om de er fysisk robuste, spillere kan fint være fysisk robuste men gode på mye annet også. Tja, Pogba var jo en skikkelig god spiller han også, så da er vi ikke så langt tilbake. Goretzka har vel heller aldri vært en liten spiller.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

markantovertak skrev: man jun 05, 2023 5:08 pm Grunnen til at jeg liker Thuram-Ulien er teknikk og taktiske ferdigheter. Det er en spiller som har imponert ved å tilpasse seg forskjellige posisjoner blant annet. Teknisk er han strålende. Kombinert med et godt driv. Det han ikke har hentet ut helt enda er fysikken.

At størrelse/fysikk er mindre viktig enn noen gang tipper jeg er fullstendig feil, og bare en løs påstand fra deg.

Sjøl har jeg absolutt ingen fysiske preferanser. Men Klopp ser ut til å ha noen. Og Elliott og Carvalho har jo falt litt igjennom pga akkurat fysikken.
Tempo er svært viktig, fysikk i form av høyde og størrelse er i mindre grad det.

Thuram-Ulien er utvilsomt god til å føre ball. Basert på det jeg har sett ser han imidlertid langt svakere ut som distributør. I tillegg har man oppgavene uten ball, både når vi og motstander har ballen. Her spiller også det taktiske elementet i ganske stor grad.
Sist redigert av KongOlav2 den man jun 05, 2023 5:10 pm, redigert 1 gang totalt.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 5:01 pm
markantovertak skrev: man jun 05, 2023 4:59 pm
Høyde og fysikk kan helt umulig spille inn på den rent taktiske forståelsen.
Om du gjennom ungdomsfotballen er helt overlegen fysisk og dominerer i stor grad utelukkende på dette, så tror jeg definitivt det kan påvirke. Du ser langt færre spillere på 1.90 ha de samme tekniske kvaliteten som de på 1.75. Det går veldig lang tid mellom man ser slike.
Du ser langt færre spillere på 1.90 enn på 1.75.

Slik, ryddet for deg.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Knax skrev: man jun 05, 2023 5:09 pm
Nei, det er jo greit nok. Jeg mente bare at det ikke er noe negativt om de er fysisk robuste, spillere kan fint være fysisk robuste men gode på mye annet også. Tja, Pogba var jo en skikkelig god spiller han også, så da er vi ikke så langt tilbake. Goretzka har vel heller aldri vært en liten spiller.
Nei, det er ikke noe negativt. Poenget er om de fysiske egenskapene blender litt for andre mangler. Det synes jeg definitivt er tilfellet i en del tilfeller med den type spillere.

Knax

Legg inn av Knax »

Folk_flesk skrev: man jun 05, 2023 5:01 pm Roy Keane var vel ikke mer enn 1,80.
Ja, ser nå at han ikke var høyere enn det. Husket feil der.

Knax

Legg inn av Knax »

markantovertak skrev: man jun 05, 2023 4:59 pm Høyde og fysikk kan helt umulig spille inn på den rent taktiske forståelsen.
Enig, og det er heller ikke et hinder for god teknikk og driv med ball.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Knax skrev: man jun 05, 2023 5:12 pm
Folk_flesk skrev: man jun 05, 2023 5:01 pm Roy Keane var vel ikke mer enn 1,80.
Ja, ser nå at han ikke var høyere enn det. Husket feil der.
Var ? Er fyren dau ?

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 5:11 pm
Knax skrev: man jun 05, 2023 5:09 pm
Nei, det er jo greit nok. Jeg mente bare at det ikke er noe negativt om de er fysisk robuste, spillere kan fint være fysisk robuste men gode på mye annet også. Tja, Pogba var jo en skikkelig god spiller han også, så da er vi ikke så langt tilbake. Goretzka har vel heller aldri vært en liten spiller.
Nei, det er ikke noe negativt. Poenget er om de fysiske egenskapene blender litt for andre mangler. Det synes jeg definitivt er tilfellet i en del tilfeller med den type spillere.
Husker jeg feil eller snakket ikke du bare for litt siden om hvor stor viktigheten er av å ha fysisk robuste “toveisspillere” på midtbanen?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Machine_Head skrev: man jun 05, 2023 5:29 pm Husker jeg feil eller snakket ikke du bare for litt siden om hvor stor viktigheten er av å ha fysisk robuste “toveisspillere” på midtbanen?
Jeg kunne sagt gode defensive toveisspillere, men neppe fysisk robuste. Egentlig er det vel Caicedo eller Rice jeg var mest gira på av midtbanespillere. Samt en av Mount og Mac Allister.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 5:30 pm
Machine_Head skrev: man jun 05, 2023 5:29 pm Husker jeg feil eller snakket ikke du bare for litt siden om hvor stor viktigheten er av å ha fysisk robuste “toveisspillere” på midtbanen?
Jeg kunne sagt gode defensive toveisspillere, men neppe fysisk robuste. Egentlig er det vel Caicedo eller Rice jeg var mest gira på av midtbanespillere. Samt en av Mount og Mac Allister.
Skjønner! Synes hvertfall det er svært viktig å forbedre vår fysiske tilstedeværelse på midtbanen, at teknikk og ballbehandling ++ må være på godt nok nivå er jo egentlig en selvfølge?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Machine_Head skrev: man jun 05, 2023 5:34 pm
Skjønner! Synes hvertfall det er svært viktig å forbedre vår fysiske tilstedeværelse på midtbanen, at teknikk og ballbehandling ++ må være på godt nok nivå er jo egentlig en selvfølge?
Det jeg savner mest denne sesongen er vel mer tempo på midten, ikke i så stor grad andre fysiske egenskaper som størrelse/robusthet.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 5:36 pm
Machine_Head skrev: man jun 05, 2023 5:34 pm
Skjønner! Synes hvertfall det er svært viktig å forbedre vår fysiske tilstedeværelse på midtbanen, at teknikk og ballbehandling ++ må være på godt nok nivå er jo egentlig en selvfølge?
Det jeg savner mest denne sesongen er vel mer tempo på midten, ikke i så stor grad andre fysiske egenskaper som størrelse/robusthet.
Altså Caicedo og Rice.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Høyde er i det store og hele irrelevant. Er du god nok så er du høy nok. Er du god nok så er du lav nok.

Det faktum at Xavi er 169cm gjør ikke at han ikke kunne fungere på midtbanen. Det faktum at at Rodri er 190cm gjør ikke at han ikke kan fungere på midtbanen.

Hovedgrunnen til at det er flere teknisk gode spillere som er 175cm enn det er teknisk gode spillere som er 190cm er at det er flere spillere (og flere mennesker generelt) som er 175cm enn 190cm.
Kong_Olav har derimot et poeng i at ungdomsspillere som er tidligere i fysisk utvikling, og som dominerer ungdomsklassene gjennom at de er høyere, sterkere og/eller raskere enn sine jevnaldrende ofte har større problemer med å ta steget til proff-fotballen enn de som har vært like dominante på ungdomslag gjennom pasningsspill, og som har lært å vinne dueller mot fysisk større motstandere.

WhySoSerious

Legg inn av WhySoSerious »

Release clausen til Mac Allister er under £45m nå. Vi er bare noen pressemeldinger til unna at han kommer gratis.

Knax

Legg inn av Knax »




markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Jolla skrev: man jun 05, 2023 6:04 pm Høyde er i det store og hele irrelevant. Er du god nok så er du høy nok. Er du god nok så er du lav nok.

Det faktum at Xavi er 169cm gjør ikke at han ikke kunne fungere på midtbanen. Det faktum at at Rodri er 190cm gjør ikke at han ikke kan fungere på midtbanen.

Hovedgrunnen til at det er flere teknisk gode spillere som er 175cm enn det er teknisk gode spillere som er 190cm er at det er flere spillere (og flere mennesker generelt) som er 175cm enn 190cm.
Kong_Olav har derimot et poeng i at ungdomsspillere som er tidligere i fysisk utvikling, og som dominerer ungdomsklassene gjennom at de er høyere, sterkere og/eller raskere enn sine jevnaldrende ofte har større problemer med å ta steget til proff-fotballen enn de som har vært like dominante på ungdomslag gjennom pasningsspill, og som har lært å vinne dueller mot fysisk større motstandere.
Her kan du naturligvis vise til forskning.

Knax

Legg inn av Knax »

tbb skrev: man jun 05, 2023 4:25 pm Tror Mac Allister er et kanonkjøp enten prisen er £40, £60 eller £80 mill. Men veldig overrasket over hvor lav den er. Synes også det er bemerkelsesverdig hvordan Liverpool kommuniserer rundt den via Romano. Kan det tenkes at det er viktig for LFC at det kommer frem at det er vesentlig forskjell mellom Mac Allister og Bellingham?
Ben Jacobs melder under 45mill£.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Knax skrev: man jun 05, 2023 7:36 pm
tbb skrev: man jun 05, 2023 4:25 pm Tror Mac Allister er et kanonkjøp enten prisen er £40, £60 eller £80 mill. Men veldig overrasket over hvor lav den er. Synes også det er bemerkelsesverdig hvordan Liverpool kommuniserer rundt den via Romano. Kan det tenkes at det er viktig for LFC at det kommer frem at det er vesentlig forskjell mellom Mac Allister og Bellingham?
Ben Jacobs melder under 45mill£.
Jörg as! De kjipe er at vi kommer til å gå i pluss gjennom sommeren med ham som forhandler uansett hvem vi henter, og da blir det surving!
Sist redigert av markantovertak den man jun 05, 2023 7:53 pm, redigert 1 gang totalt.

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Knax skrev: man jun 05, 2023 7:36 pm
tbb skrev: man jun 05, 2023 4:25 pm Tror Mac Allister er et kanonkjøp enten prisen er £40, £60 eller £80 mill. Men veldig overrasket over hvor lav den er. Synes også det er bemerkelsesverdig hvordan Liverpool kommuniserer rundt den via Romano. Kan det tenkes at det er viktig for LFC at det kommer frem at det er vesentlig forskjell mellom Mac Allister og Bellingham?
Ben Jacobs melder under 45mill£.
Det er faen meg helt rått hvis det stemmer.

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

Machine_Head skrev: man jun 05, 2023 7:52 pm
Det er faen meg helt rått hvis det stemmer.
Nesten som at Edwards har stått opp igjen som en bleikfeit tysker med caps og skjeggstubber....

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

--- Siste ord er kanskje ikke satt ift prisen....

Kjøttpuck_1977

Legg inn av Kjøttpuck_1977 »

TheOpiate skrev: man jun 05, 2023 7:58 pm
Machine_Head skrev: man jun 05, 2023 7:52 pm
Det er faen meg helt rått hvis det stemmer.
Nesten som at Edwards har stått opp igjen som en bleikfeit tysker med caps og skjeggstubber....
Hva har dette med de som forhandler hos LFC å gjøre hvis spilleren faktisk har en slik klausul i kontrakten sin?

Knax

Legg inn av Knax »

Faen, Mount-ryktene vil ikke gi seg enda. La oss håpe på at han ender opp hos Man Utd.

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 4:43 pm
markantovertak skrev: man jun 05, 2023 4:30 pm Minner veldig om de franske fjomsene på de klippene jeg ser. Høyreist og fysisk robust. Mer driv enn stor fart. Teknisk bra, en litt mer offensiv Manu Kone kanskje. Spennende.
Nå har jeg sett hele kamper med fjomsene, det har jeg ikke med Veiga (det har jeg nok men uten radaren på). Men klipp av Veiga mot det jeg har sett av de to andre så rangerer jeg de: 1. Thuram-Ulien, 2. Veiga, 3. Kone. Men egentlig helt jevnt. Tar hvem som helst av disse. Nydelige spillere.
Klarer aldri helt å skjønne forkjærligheten for disse fysiske store spillerne når fotballen i stadig større grad, og da spesielt for midtbanespillere, har blitt dominert av mindre og teknisk gode spillere som fremst av alt er svært god på den teknisk-taktiske biten.
Dette stemmer dårlig. Gå gjennom alle de beste lagene og du ser at de alle sammen har fysikk i lange baner på midtbanen. Rodri, Casemiro, Goretzka, KdB, Fabinho, Anguisa, Partey.

Det er heller ikke sånn at bra fysikk betyr dårligere teknikk, men hvis det er en ting City for eksempel har et voldsomt fortrinn mot mange lag på, så er det at de har en sentralrekke av store, sterke og raske fotballspillere.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

k9b skrev: man jun 05, 2023 10:48 pm Dette stemmer dårlig. Gå gjennom alle de beste lagene og du ser at de alle sammen har fysikk i lange baner på midtbanen. Rodri, Casemiro, Goretzka, KdB, Fabinho, Anguisa, Partey.

Det er heller ikke sånn at bra fysikk betyr dårligere teknikk, men hvis det er en ting City for eksempel har et voldsomt fortrinn mot mange lag på, så er det at de har en sentralrekke av store, sterke og raske fotballspillere.
De fleste her er den mest dyptliggende på midten. Jeg burde vel spesifisert at jeg tenkte mer på toveisspiller/indreløpere siden det er dette vi i stor grad jakter denne sommeren. For øvrig synes jeg ikke De Bruyne er en spiller hvor fysikken utgjør en spesiell forse.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

k9b skrev: man jun 05, 2023 10:48 pm
KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 4:43 pm
markantovertak skrev: man jun 05, 2023 4:30 pm Minner veldig om de franske fjomsene på de klippene jeg ser. Høyreist og fysisk robust. Mer driv enn stor fart. Teknisk bra, en litt mer offensiv Manu Kone kanskje. Spennende.
Nå har jeg sett hele kamper med fjomsene, det har jeg ikke med Veiga (det har jeg nok men uten radaren på). Men klipp av Veiga mot det jeg har sett av de to andre så rangerer jeg de: 1. Thuram-Ulien, 2. Veiga, 3. Kone. Men egentlig helt jevnt. Tar hvem som helst av disse. Nydelige spillere.
Klarer aldri helt å skjønne forkjærligheten for disse fysiske store spillerne når fotballen i stadig større grad, og da spesielt for midtbanespillere, har blitt dominert av mindre og teknisk gode spillere som fremst av alt er svært god på den teknisk-taktiske biten.
Dette stemmer dårlig. Gå gjennom alle de beste lagene og du ser at de alle sammen har fysikk i lange baner på midtbanen. Rodri, Casemiro, Goretzka, KdB, Fabinho, Anguisa, Partey.

Det er heller ikke sånn at bra fysikk betyr dårligere teknikk, men hvis det er en ting City for eksempel har et voldsomt fortrinn mot mange lag på, så er det at de har en sentralrekke av store, sterke og raske fotballspillere.
Det er mange rare påstander som slenges ut i debatten her i dag, helt uten underbygging.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

KongOlav2 skrev: man jun 05, 2023 10:53 pm
k9b skrev: man jun 05, 2023 10:48 pm Dette stemmer dårlig. Gå gjennom alle de beste lagene og du ser at de alle sammen har fysikk i lange baner på midtbanen. Rodri, Casemiro, Goretzka, KdB, Fabinho, Anguisa, Partey.

Det er heller ikke sånn at bra fysikk betyr dårligere teknikk, men hvis det er en ting City for eksempel har et voldsomt fortrinn mot mange lag på, så er det at de har en sentralrekke av store, sterke og raske fotballspillere.
De fleste her er den mest dyptliggende på midten. Jeg burde vel spesifisert at jeg tenkte mer på toveisspiller/indreløpere siden det er dette vi i stor grad jakter denne sommeren. For øvrig synes jeg ikke De Bruyne er en spiller hvor fysikken utgjør en spesiell forse.
KdB har en helt vanvittig fysikk. Hvor ofte kommer ikke han seg løs i duell med en eller flere spillere der han aldri skal gjøre det. Det skjer kanskje ikke så ofte som for noen år siden, men han drar fordel av å ha en svært god fysikk etter min mening. Selv om han ikke er kraftig bygd på overkroppen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»