ESC 2023

Svar
eppaen

Re: ESC 2023

Legg inn av eppaen »

Fazam skrev: man mai 22, 2023 9:22 am
Fazam skrev: søn mai 21, 2023 2:49 am Ser at Loreen har samme plassering (#2) i Norge denne uka, mens Finlands bidrag gikk inn på 3.plass.
Loreen topper dessuten hitlistene i Nederland, Belgia, Sveits og Island.
Finlands bidrag gjør det langt fra like bra.
Det er jo ganske åpenbart at "Tattoo" er bedre radio-materiale. Noe også kritikken går ut på. I selve ESC-rammen så var Finland klart mest ønsket som vinner.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Etter en umiddelbar liste og en revidert liste er det på tide å avslutte med en endelig liste, basert på opptreden i finale (og semifinale for de som røk ut).

1. Italia
2. Israel
3. Armenia
4. Finland
5. Norge
6. Spania
7. Frankrike
8. Australia
9. Tyskland
10. Kroatia
11. Polen
12. Sverige
13. Litauen
14. Østerrike
15. Latvia
16. Slovenia
17. Moldova
18. Estland
19. Tsjekkia
20. Ukraina
21. Georgia
22. Kypros
23. Portugal
24. Albania
25. Sveits
26. Belgia
27. Malta
28. Island
29. Aserbajdsjan
30. Romania
31. San Marino
32. UK
33. Nederland
34. Irland
35. Serbia
36. Danmark
37. Hellas

Mest fremgang fra den reviderte listen er Tsjekkia som klatrer 11 plasser. Størst tilbakegang har UK som faller 24 plasser, sånn går det når man ikke kvalitetssikrer at artisten kan levere noe tilnærmet godkjent..

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

TheRealArt_Verified skrev: man mai 22, 2023 8:30 pm Etter en umiddelbar liste og en revidert liste er det på tide å avslutte med en endelig liste, basert på opptreden i finale (og semifinale for de som røk ut).

1. Italia
2. Israel
3. Armenia
4. Finland
5. Norge
6. Spania
7. Frankrike
8. Australia
9. Tyskland
10. Kroatia
11. Polen
12. Sverige
13. Litauen
14. Østerrike
15. Latvia
16. Slovenia
17. Moldova
18. Estland
19. Tsjekkia
20. Ukraina
21. Georgia
22. Kypros
23. Portugal
24. Albania
25. Sveits
26. Belgia
27. Malta
28. Island
29. Aserbajdsjan
30. Romania
31. San Marino
32. UK
33. Nederland
34. Irland
35. Serbia
36. Danmark
37. Hellas

Mest fremgang fra den reviderte listen er Tsjekkia som klatrer 11 plasser. Størst tilbakegang har UK som faller 24 plasser, sånn går det når man ikke kvalitetssikrer at artisten kan levere noe tilnærmet godkjent..
Mae Muller for UK viste seg jo å være helt håpløs på scenen i Liverpool. Og stemmen hennes var virkelig ikke vintage. Likeledes synes jeg Frankrikes La Zarra skuffet vokalt og hennes sceneshow var tørt og manglet energi. At Spania skulle få 5 poeng fra seerne var overraskende, men har en spansk venn som før finalen sa at denne låten - kan bare spanjolene selv elske. Island og Danmark må virkelig skjerpe seg. Norden dominerte i topp i år, men jeg vet at DR i Danmark har gjort veldig dårlig jobb med de nasjonale finalene siste årene. Det kan også ha noe med den enorme økonomiske smellen de fikk etter ESC finalen i København i 2014.

Veldig overraskende at Belgia ble top 10. Så mange hadde denne låten langt nede, faktisk mange som trodde den ikke ville kvalifisere seg til finalen engang. Tyskland, ja hva skal man si? Det er en kjensgjerning at juryene ofte ikke bryr seg om rock/ metal, men er veldig pop basert ( derav Sverige elsk også), men jeg trodde de skulle få flere seer stemmer pga at de skilte seg ut med sceneshowet.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

VillaForever skrev: man mai 22, 2023 9:45 pm
TheRealArt_Verified skrev: man mai 22, 2023 8:30 pm Etter en umiddelbar liste og en revidert liste er det på tide å avslutte med en endelig liste, basert på opptreden i finale (og semifinale for de som røk ut).

1. Italia
2. Israel
3. Armenia
4. Finland
5. Norge
6. Spania
7. Frankrike
8. Australia
9. Tyskland
10. Kroatia
11. Polen
12. Sverige
13. Litauen
14. Østerrike
15. Latvia
16. Slovenia
17. Moldova
18. Estland
19. Tsjekkia
20. Ukraina
21. Georgia
22. Kypros
23. Portugal
24. Albania
25. Sveits
26. Belgia
27. Malta
28. Island
29. Aserbajdsjan
30. Romania
31. San Marino
32. UK
33. Nederland
34. Irland
35. Serbia
36. Danmark
37. Hellas

Mest fremgang fra den reviderte listen er Tsjekkia som klatrer 11 plasser. Størst tilbakegang har UK som faller 24 plasser, sånn går det når man ikke kvalitetssikrer at artisten kan levere noe tilnærmet godkjent..
Mae Muller for UK viste seg jo å være helt håpløs på scenen i Liverpool. Og stemmen hennes var virkelig ikke vintage. Likeledes synes jeg Frankrikes La Zarra skuffet vokalt og hennes sceneshow var tørt og manglet energi. At Spania skulle få 5 poeng fra seerne var overraskende, men har en spansk venn som før finalen sa at denne låten - kan bare spanjolene selv elske. Island og Danmark må virkelig skjerpe seg. Norden dominerte i topp i år, men jeg vet at DR i Danmark har gjort veldig dårlig jobb med de nasjonale finalene siste årene. Det kan også ha noe med den enorme økonomiske smellen de fikk etter ESC finalen i København i 2014.

Veldig overraskende at Belgia ble top 10. Så mange hadde denne låten langt nede, faktisk mange som trodde den ikke ville kvalifisere seg til finalen engang. Tyskland, ja hva skal man si? Det er en kjensgjerning at juryene ofte ikke bryr seg om rock/ metal, men er veldig pop basert ( derav Sverige elsk også), men jeg trodde de skulle få flere seer stemmer pga at de skilte seg ut med sceneshowet.
Når det kjem til Island og Danmark så er det ein del store forskjeller. Island var i finalen dei siste tre gangene og hadde også to av tre låter i topp 10. Låta dei sendte i 2020 kunne også fort ha vunnet eurovision. Slik at i år var det nok berre eit dårleg år for dei og dei bør ha gode sjanser til å slå tilbake.

Danmark er derimot eit anna case. Med untak av 9 plassen til Rasmussen i 2018. Så har Danmark sidan 2015 enten røket ut i semifinalen eller akkurat gått til finalen. Både i 2017 og 2019 var det med eit nødskrirk dei gjekk til finalen og i 2017 fekk dei kun 5 poeng i semifinalen av folket. I 2019 vart dei reddet av at juryen stemte Litauen ut og hadde Litauen fått 2 poeng meir ville Danmark gått ut. Dei siste tre åra har det blitt takk og farvel i semifinalen. Spesielt dei to siste årene har det gått skikkeleg dårleg også i semifinalen. Danmark finalen dei siste årene har også vært utruleg svake.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Vahlley skrev: fre mai 19, 2023 6:54 pm UK Singles Chart

02 Tattoo
06 Cha cha cha
09 I wrote a song
10 Queen of kings
Nå er det vanlig at bidrag fra Eurovision faller kraftig på den britiske hitlisten i sin andre uke etter konkurransen, men det ser ut som Loreen klarer å stabilisere seg innenfor Topp 10 (publiseres idag).
De andre tre (Finland, Norge og Storbritannia) kommer imidlertid til å havne en del plasser lengre ned.

Fazam

Legg inn av Fazam »

UK Singles Chart

04 Tattoo

15 Cha cha cha (ned 9 plasser)
18 I wrote a song (ned 9 plasser)
23 Queen of kings (ned 13 plasser)

BBC spilte kun Loreen; ingen av de andre tre igår.
Beviser enda en gang at dette var riktig vinner.

Loreen beholder sin 2.plass i Norge.

Fazam

Legg inn av Fazam »

UK Singles Chart

10 Tattoo

47 Cha cha cha (ned 32 plasser)
48 I wrote a song (ned 30 plasser)
56 Queen of kings (ned 33 plasser)

Sterkt av en Eurovision-vinner å klare tre uker innenfor Topp 10.
Britenes siste vinner Love Shine A Light klarte bare to uker i 1997.
Man må tilbake til 1987 og Johnny Logans Hold Me Now for å finne en som har prestert bedre (5 uker).

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Nå synges vel låten til Finland på finsk språk og det er i utgangspunktet helt bemerkelsesverdig at det går inn på listene i UK/ Europa. Loreen sin låt er også en langt mer radio vennlig låt, og vil gi den et lengre liv på listene. Cha cha cha har snart 70 mill streams på Spotify mot Loreen sine snart 120 mill. Men skal sies at Loreen hadde et forsprang på over 50 mill streams allerede før hun vant. Cha Cha Cha har dermed en større/ lik progresjon ( var på under 10 mill før finalen).
UK listene fra 80 og 90 tallet er ganske håpløst å sammenligne med forøvrig, spesielt for ESC låter.

Så det var rykter om at Keiino gjør comeback i neste års MGP igjen. Skal sies at låtene de har hatt i MGP er langt over de låtene de ellers utgir i kvalitet. De har feks en helt jævlig cover av The Sun Always Shines on TV med A-ha. Håper de kan komme tilbake med noe som løfter.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Hadde heller sett Alexandra alene eller i en duett. Keino er litt oppbrukt.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

TheRealArt_Verified skrev: søn jun 04, 2023 8:56 pm Hadde heller sett Alexandra alene eller i en duett. Keino er litt oppbrukt.
Frykter litt det samme. De må komme opp med noe helt spesielt i så fall. Neste års MGP blir nok en blanding av artister fra The Voice, en og annen avdanket cover pop stjerne fra 70 / 80 tallet, russe anthems og kanskje - hvis vi er heldige - en ny artist med en god låt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Keiino-comeback? Nrk lærer aldri.

Je je, vi fikk da noen seiere i ESC før vi ble helt Tyskland.

Fazam

Legg inn av Fazam »

VillaForever skrev: søn jun 04, 2023 8:55 pm UK listene fra 80 og 90 tallet er ganske håpløst å sammenligne med forøvrig, spesielt for ESC låter.

Så det var rykter om at Keiino gjør comeback i neste års MGP igjen. Skal sies at låtene de har hatt i MGP er langt over de låtene de ellers utgir i kvalitet. De har feks en helt jævlig cover av The Sun Always Shines on TV med A-ha. Håper de kan komme tilbake med noe som løfter.
Fullstendig klar over at det som konsumeres gratis idag ikke kan sammenlignes med når folk kjøpte musikk. Men det er nå likevel den offisielle hitlisten.

Denne trioen tror jeg skygger unna, når de så hva som skjedde i år med Ulr-ikke.

eppaen

Legg inn av eppaen »

SirJames skrev: søn jun 04, 2023 9:31 pm Keiino-comeback? Nrk lærer aldri.

Je je, vi fikk da noen seiere i ESC før vi ble helt Tyskland.
Hvs har jeg ikke fått med meg?

Fazam

Legg inn av Fazam »

eppaen skrev: man jun 05, 2023 11:20 am
SirJames skrev: søn jun 04, 2023 9:31 pm Keiino-comeback? Nrk lærer aldri.

Je je, vi fikk da noen seiere i ESC før vi ble helt Tyskland.
Hva har jeg ikke fått med meg?
Tja, si det.

Tyskland siden semifinaler ble innført (2004): 5 sisteplasser + 3 nest sist. 5 ganger innenfor Topp 10 (inkludert 1 Topp 5 + 1.plass).
Norge siden semifinaler: 5 sisteplasser eller dårligere (inkludert 3 utenfor finale). 10 ganger innenfor Topp 10 (inkludert 3 Topp 5 + 1.plass).

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Stor regel endring
En hvilken som helst hit utgitt etter 1. september i år kan være aktuelle for Melodi Grand Prix i 2024.
https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/4oG ... egelverket

SirJames

Legg inn av SirJames »

Usikker på hva jeg skal mene om en slik regelendring.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

"Hensikten er å skape et større mulighetsvindu for flere gode låter og artister til MGP. Dette er i tråd med nye internasjonale regler som Eurovision Song Contest-arrangøren EBU har utformet, skriver NRK."

Hvilke nye regler er det de mener? 1. september har vært datoen lenge, at MGP har egne regler for låter er noe NRK bestemmer.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Sodajr skrev: fre jun 09, 2023 1:21 pm Stor regel endring
En hvilken som helst hit utgitt etter 1. september i år kan være aktuelle for Melodi Grand Prix i 2024.
https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/4oG ... egelverket
Internasjonalt har denne regelen vært der lenge.
Ser likevel ikke poenget med at eventuelt gamle hits fremføres i MGP. Da er siste rest av sjarmen med konseptet borte. Hva blir det neste? Innføring av 100% playback?

https://www.nrk.no/mgp/send-inn-lat-til ... 1.16431456

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

TheRealArt_Verified skrev: fre jun 09, 2023 2:51 pm "Hensikten er å skape et større mulighetsvindu for flere gode låter og artister til MGP. Dette er i tråd med nye internasjonale regler som Eurovision Song Contest-arrangøren EBU har utformet, skriver NRK."

Hvilke nye regler er det de mener? 1. september har vært datoen lenge, at MGP har egne regler for låter er noe NRK bestemmer.
VG som ikke henger med, eller bare misforstår. NRK skriver i sin egen sak/pressemelding følgende:

"Regelendringene er i tråd med EBUs eget regelverk, der alle låter som er lansert etter 1. september kan delta i Eurovision året etter"

Altså sier NRK ingenting om at det er nye internasjonale regler, bare de selv som oppdaterer regelverket sitt til å være mer likt EBUs regelverk og dermed er nye i MGP-sammenheng. Jeg ser ingen grunn til at de nasjonale finalene skal ha ha et regelverk som skiller seg veldig fra EBUs sitt eget regelverk.
Jeg tenker det er helt greit, selv om det også er litt snodig at en låt som er utgitt 1. september skal konkurrere med en låt som potensielt blir utgitt 3-4 måneder senere. Slik jeg tolker reglene får påmelding så må artist/låtskriver ha meldt seg på innen 31. august eller? Så man kan ikke ta kontakt med noen som har en hit i oktober for å høre om det er aktuelt med MGP.

"Påmelding til Melodi Grand Prix 2024

Regler for påmelding

- Kun tre låter pr. komponist/produsent/artist

- Det oppfordres til at påmeldte bidrag har minimum en norsk låtskriver, da MGP ønsker å prioritere og fremme norsk musikkliv.

- Artist må være fylt 16 år april 2024.

- Påmelding t.o.m. 31. august 2023 kl. 23:59"

https://www.nrk.no/mgp/send-inn-lat-til ... opKLyanM3M

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Sodajr skrev: fre jun 09, 2023 1:21 pm Stor regel endring
En hvilken som helst hit utgitt etter 1. september i år kan være aktuelle for Melodi Grand Prix i 2024.
https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/4oG ... egelverket
Så de har hatt den regelen internasjonalt? I farten kan jeg ikke huske at sanger som har vært hit har vært med i ESC!!??

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Dvs. var vel en som uansett svarte på det. Altså at man kan ikke ha en hit i oktober og så spørre om sangen kan bli med i MGP eller ikke.

Fazam

Legg inn av Fazam »

VivaLV skrev: fre jun 09, 2023 5:12 pm Dvs. var vel en som uansett svarte på det. Altså at man kan ikke ha en hit i oktober og så spørre om sangen kan bli med i MGP eller ikke.
Nei. Men med forutsetning at melodien er påmeldt før 1.september, er det ingenting som hindrer den i å bli en hit året før den deltar i konkurransen.

Fazam

Legg inn av Fazam »

UK Singles Chart

07 Tattoo (opp tre plasser)

61 I wrote a song (ned 13 plasser)
78 Cha cha cha (ned 31 plasser)
88 Queen of kings (ned 32 plasser)

Enda sterkere å klatre oppover i sin fjerde uke.
Beviser nok en gang hvor viktige juryene er.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Er vel bare Italia, Sverige, Frankrike, Østerrike, Kypros og Finland sin jeg hører på nå i ettertid.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Kan med stolthet si at jeg ikke hører på noen, men det gjør jeg i grunn aldri.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Jeg hører på dem når de kommer på radio, bortsett fra Sverige, da skifter jeg kanal.

SirJames

Legg inn av SirJames »

TheRealArt_Verified skrev: søn jun 11, 2023 9:58 pm Kan med stolthet si at jeg ikke hører på noen, men det gjør jeg i grunn aldri.
I call bullshit, jeg vet du elsker Italia sin ❤️

Fazam

Legg inn av Fazam »

I disse landene presterte årets publikums-vinner Käärijä bedre (Topp 20) enn vinneren:

Finland
Latvia
Litauen
Polen
Kroatia
Tsjekkia
New Zealand

Loreen:

1 Sverige
1 Israel
1 Hellas
1 Island
1 Sveits
1 Østerrike
1 Luxembourg
1 Nederland
1 Belgia
2 Storbritannia
2 Norge
2 Slovenia
2 Serbia
2 Latvia
2 Litauen
3 Finland
3 Irland
3 Bulgaria
4 Polen
4 Estland
5 Ungarn
5 Kroatia
7 Tyskland
9 Australia
9 Tsjekkia

13 Russland
13 Danmark
15 Portugal
18 Romania
19 New Zealand

Fazam

Legg inn av Fazam »

UK Singles Chart

11 Tattoo

Fem uker med stabil popularitet.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Noen gode forslag til endringer i sendingen her

https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/76J ... ed-en-time

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»