Generell diskusjon om corona - Del 2

Svar
William_S

Re: Generell diskusjon om corona - Del 2

Legg inn av William_S »

BigWhale skrev: ons mai 31, 2023 7:52 pm https://www.aftenposten.no/meninger/kom ... ettsstaten

Pluss-artikkel, så jeg får ikke helst hele, men dette sier jo alt om hva regjeringen i Norge ønsker:

" Regjeringen har imidlertid varslet at den kommer til Stortinget med en lovproposisjon i juni. «Covid-fullmaktene» skal gjøres permanente. Men naturlig nok skal de nye lovhjemlene også gjelde andre typer allmennfarlige smittsomme sykdommer."

Rimelig sikker på at alle som advarte mot at planen var å gjøre slike tiltak permanente, ble stemplet som konspi-tullinger osv. Rart det hvordan alle "konspirasjonsteorier" virker seg å slå til noen måneder eller år etterpå.
Som lovet, tok sin tid det her gitt :) men her er nå hele kommentaren.
Fullmaktene Stortinget ga regjeringen til isolering, smittekarantene og begrensninger av nordmenns bevegelsesfrihet, er et direkte resultat av pandemiutbruddet. Fullmaktene gjelder bare for covid-19, og de er midlertidige.

Men 1. juli går den såkalte forskriftshjemmelen i smittevernlovens paragraf 4–3 a ut. Regjeringen har imidlertid varslet at den kommer til Stortinget med en lovproposisjon i juni. «Covid-fullmaktene» skal gjøres permanente. Men naturlig nok skal de nye lovhjemlene også gjelde andre typer allmennfarlige smittsomme sykdommer. De som vi ikke aner noe om, men som alle forstår vil komme.

Det er dramatiske virkemidler som nå er på vei til å bli permanent nedfelt i norsk lov. Virkemidler som bryter med Grunnlovens rett til bevegelsesfrihet (paragraf 106) og retten til privatliv (paragraf 102).

Slike brudd med avgjørende hverdagslige rettigheter forsvares med en annen grunnlovsparagraf, nemlig myndighetenes plikt til å verne retten til liv (paragraf 93).

For hensikten er nettopp å gi myndighetene lovredskaper som i gitte situasjoner griper dypt inn i den enkeltes frihet og rettigheter.

Slikt bør diskuteres. Selv om mye tyder på at Støre-regjeringen vil få gjennomslag i Stortinget for sine lovendringer. En støtte som forutsetter en grunnleggende tillit til at landet i fremtiden ikke får regjeringer som misbruker disse fullmaktene.

Statskupp og hverdag
Men med koronaerfaringene som bagasje kan ikke en slik tillit tas for gitt.

I løpet av koronatiden fikk vi en kjedereaksjon av rettslige reguleringer. Mye av rettstilstanden ble i løpet av få uker forandret. Alt måtte gå fort når en løpende trussel banket på den norske samfunnsdøren. Det var det stor forståelse for.

– Dette var ikke et forsøk på statskupp, men et forsøk på å få hverdagen til å fungere, sa Erna Solberg da koronaloven ble vedtatt.

Like før hadde det blitt avslørt hemmelige samtaler med opposisjonspartiene før loven ble lagt frem. Alle muligheter for åpen debatt og reell høring ble satt til side. Viktige motforestillinger kom ikke frem. Vi var på vei inn i en demokratisk blindsone.

Selvsagt skjedde dette i den gode hensikts tjeneste. Det kan like gjerne formuleres som den gode hensikts forbannelse. Det ble gjort mange feil, noe som i dag erkjennes.

For det er nesten ufattelig hva frykt kan gjøre med et demokratisk samfunn, ikke minst når en «pest» står for døren. «Folk flest» finner seg i det meste, og protestene uteblir. Demokratiets ofte så viktige og derfor også så tungrodde normalitet settes til side.

Faglig uro
Advokatbladet gjennomførte en undersøkelse som viste at to av tre advokater mente rettssikkerheten «ble særlig utfordret» etter koronautbruddet i 2020.

Under pandemien finnes en rekke eksempler på kommuner som i panikk gikk lenger enn det finnes lovgrunnlag for når det gjelder å begrense borgernes frihet.

Den beryktede «søringkarantenen» er bare et av en rekke eksempler på dette. Der ble karantenereglene i kommunene Karlsøy og Bardu erklært lovstridige av Statsforvalteren. Et annet eksempel er plikten til å reise fra hyttekommunen Hemsedal ved sykdom. Også den lovstridig.

Panikk i Bergen
Professor Hans Fredrik Marthinussen har i fagboken «Kriseregulering – lovgivning under koronakrisen» problematisert både disse og andre eksempler.

Det mest graverende var da byrådet i storbyen Bergen i november 2020 innførte forbud mot å samle mer enn fem personer til private sammenkomster i eget hjem. Smittevernoverlegen i Vestlandets hovedstad advarte om at dette ville være lovstridig. Det samme gjorde Bergenspolitiet.

Men faginstansene talte for døve ører overfor panikkslagne politikere.

Det er et nærmest utrolig faktum at Bergenspolitiet bare fikk én eneste times frist til å kommentere det mest inngripende forslag under hele pandemien. Fortjenstfullt nok brukte politiet den ene timen til å protestere mot en forskrift det karakteriserte som «så inngripende at den bryter med grunnleggende rettigheter».

Det hjalp bare så lite.

Ikke demokratisk robust
Mye av dette har vi for lengst glemt eller fortrengt. Totalbildet er jo at Norge greide seg bedre enn de fleste andre land gjennom pandemien. Ved nærmere øyesyn er det liten tvil om at viktige prinsipper ble satt til side. Også i tiden etter at den verste redselen hadde lagt seg.

Systemet vårt er altså ikke så rettslig og demokratisk robust som mange av oss liker å tro.

Ingen aner hvordan den neste krisen blir. Vi bare vet at den kommer. Den kan bli mer polarisert og enda mer dramatisk. Derfor er det så viktig å ha de rettslige og politiske rammene på plass.

I lys av pandemiens erfaringer betviles ikke at smittevernloven behøver en oppdatering. Men de samme erfaringene inviterer til en grundig diskusjon over hvor mye permanent makt over våre liv myndighetene skal gis adgand til.

Og det uten at vi vet noe som helst om farene vi én gang i fremtiden skal beskyttes mot.

William_S

Legg inn av William_S »

Jøss. Utvalg mener det å holde vgs skoler på rødt nivå under omikronbølge nr 1 var ulovlig...
https://www.nrk.no/norge/koronautvalg-m ... 1.16429686

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Queenie skrev: ons mai 24, 2023 11:35 am
William_S skrev: ons mai 24, 2023 9:45 am Og da var dødeligheten i Norge på vei ned igjen. Ja mange eldre og skrøpelige mennesker døde etter at det ble frislipp, men ja det var stort sett folk som var i livets høst og ble skjermet i to år.
https://www.nrk.no/osloogviken/dodeligh ... 1.16417148
Jøje meg, helt utrolig når forventningene slår til.

Hva skal konspiranoia bruke tiden sin på nå?
De har mye på gang de, nå skal visstnok "Internett" stenges ned i nærmeste fremtid. Noe mer vil såklart ikke konspigjengen si, for man må grave selv såklart.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

William_S skrev: tor jun 01, 2023 5:14 pm Jøss. Utvalg mener det å holde vgs skoler på rødt nivå under omikronbølge nr 1 var ulovlig...
https://www.nrk.no/norge/koronautvalg-m ... 1.16429686
Føyer seg inn i rekken av overgrep det her..

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

William_S skrev: tor jun 01, 2023 5:14 pm Jøss. Utvalg mener det å holde vgs skoler på rødt nivå under omikronbølge nr 1 var ulovlig...
https://www.nrk.no/norge/koronautvalg-m ... 1.16429686
Ja, jøss!
Hvilke konsekvenser kan dette få da? Jeg vil tro Helsedirektoratet får seg en alvorlig skrape. Men er det noen som må gå? Støre var jo sjefen for det hele høsten 2021.

William_S

Legg inn av William_S »

OrmenLange skrev: tor jun 01, 2023 6:01 pm
William_S skrev: tor jun 01, 2023 5:14 pm Jøss. Utvalg mener det å holde vgs skoler på rødt nivå under omikronbølge nr 1 var ulovlig...
https://www.nrk.no/norge/koronautvalg-m ... 1.16429686
Ja, jøss!
Hvilke konsekvenser kan dette få da? Jeg vil tro Helsedirektoratet får seg en alvorlig skrape. Men er det noen som må gå? Støre var jo sjefen for det hele høsten 2021.
Faktisk så overkjørte vel Støre både Helsedirektoratet og FHI i denne saken. Dette var fullstendig mot faglige råd.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Ettertiden viser jo bare at alle nedstengningene i Norge og disse forbudene mot besøk av mer enn så og så mange og munnbindtullet var fullstendig unødvendig. Korona var rent hysteri og ikke noe annet.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Hva med vaksineringen av barn og yngre som ikke var i risiko, det nevnes ikke? Jeg er vaksinert, men det var fordi jeg ble garantert at det ikke kunne spres videre, derav slutt på spredning og selve viruset. Men det var jo renspikka løgn og fabrikering av studiene fra Pfizer. Og utestengningen av de uvaksinerte aka supersprederne, var helt innafor det ja!

SirJames

Legg inn av SirJames »

Fint at alt dritet kommer frem post covid. Synd det ikke får følger for de som vedtok og effektuerte galskapen.

Norge hadde vel en pandemiplan som ikke ble tatt hensyn til i det hele tatt?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

SirJames skrev: fre jun 02, 2023 12:39 pm Fint at alt dritet kommer frem post covid. Synd det ikke får følger for de som vedtok og effektuerte galskapen.

Norge hadde vel en pandemiplan som ikke ble tatt hensyn til i det hele tatt?
Synd det ikke kunne fått følger for Guldvog. For en forferdelig mann.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

KongOlav2 skrev: fre jun 02, 2023 12:40 pm
SirJames skrev: fre jun 02, 2023 12:39 pm Fint at alt dritet kommer frem post covid. Synd det ikke får følger for de som vedtok og effektuerte galskapen.

Norge hadde vel en pandemiplan som ikke ble tatt hensyn til i det hele tatt?
Synd det ikke kunne fått følger for Guldvog. For en forferdelig mann.
Han har mange næringers fall på samvittigheten..

Knax

Legg inn av Knax »

Hetfield skrev: tor jun 01, 2023 5:58 pm Føyer seg inn i rekken av overgrep det her..
Alt som kommer opp nå, visste vi jo konspiskruller allerede i 2020 og 2021.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Han "tullingen utafor butikken" hadde rett hele tida. Jeg var skeptisk til dette fra begynnelsen av.


Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Knax skrev: fre jun 02, 2023 1:10 pm
Hetfield skrev: tor jun 01, 2023 5:58 pm Føyer seg inn i rekken av overgrep det her..
Alt som kommer opp nå, visste vi jo konspiskruller allerede i 2020 og 2021.
Det er ikke konspirasjonsteorier heller når man ser handlingsmønsteret hos makta, og skjønner hvilken vei det bærer.

Pinlig hersketeknikk fra HDI og Høyres løpegutter bare.

William_S

Legg inn av William_S »

Og fortsatt sitter Guldvåg trygt i stolen sin.

basillen

Legg inn av basillen »

Jeg synes man burde rettet mye mer kritikk mot nedstengingen som fant sted desember 2021 etter at omikron kom. Vi hadde allerede massevis av data fra særlig Sør-Afrika, samt uttalelser fra Sør-Afrikanske leger, om at omikron ikke var spesielt farlig. I tillegg var vi vaksinert opp etter ørene her til lands på dette tidspunktet. Dette var, for meg, en fullstendig ubegrunnet nedstengning som man overhodet ikke hadde noe vitenskapelig belegg for å kunne rettferdiggjøre.

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: lør jun 03, 2023 11:34 am Jeg synes man burde rettet mye mer kritikk mot nedstengingen som fant sted desember 2021 etter at omikron kom. Vi hadde allerede massevis av data fra særlig Sør-Afrika, samt uttalelser fra Sør-Afrikanske leger, om at omikron ikke var spesielt farlig. I tillegg var vi vaksinert opp etter ørene her til lands på dette tidspunktet. Dette var, for meg, en fullstendig ubegrunnet nedstengning som man overhodet ikke hadde noe vitenskapelig belegg for å kunne rettferdiggjøre.
Enig. Husk også at i begynnelsen av denne nedstengingen så satte man også reisende fra Sør Afrika i fengsel (karantenehotell). Fullstendig borti natta opplegg, men myndighetene fikk helt åpenbart panikk av det som da var verdens mest omtalte julebord. Det kom jo aldri noen data fra hvor mange av disse som havna på sykehus, på intensiven eller døde, men det er nok mulig å anta at omtrent ingen gjorde det.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

basillen skrev: lør jun 03, 2023 11:34 am Jeg synes man burde rettet mye mer kritikk mot nedstengingen som fant sted desember 2021 etter at omikron kom. Vi hadde allerede massevis av data fra særlig Sør-Afrika, samt uttalelser fra Sør-Afrikanske leger, om at omikron ikke var spesielt farlig. I tillegg var vi vaksinert opp etter ørene her til lands på dette tidspunktet. Dette var, for meg, en fullstendig ubegrunnet nedstengning som man overhodet ikke hadde noe vitenskapelig belegg for å kunne rettferdiggjøre.
I tillegg burde det så definitivt vært vurdert hvordan myndighetene og helsesektoren bedret kapasiteten/beredskapen i helsevesenet fra mars 2020 til desember 2021. Når de på sistnevnte tidspunkt igjen brukte dette med intensiv- og sykehuskapasitet som argument for å stenge ned, så burde man iallfall forventet at det var jo gjort noe som helst etter mars 2020 for å forbedre dette utover innkjøp av flere masker og smittefrakker. Om så ikke var tilfellet, burde departementet og Hdir fått flengende kritikk av den grunn.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Soteria skrev: fre jun 02, 2023 1:45 pm Han "tullingen utafor butikken" hadde rett hele tida. Jeg var skeptisk til dette fra begynnelsen av.

Dette burde være en større sak i media, men blir åpenbart bare feid under teppet.

Centrist

Legg inn av Centrist »



Aavitsland stadig ute med sarkastiske kommentarer på Twitter. Han antyder jo at det må være noen andre vurderinger tilgjengelig siden Nakstad sa "grundig", og det er ikke denne. Åpenbart at Aavitsland ikke akkurat er fan av HDir.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Centrist skrev: lør jun 03, 2023 5:56 pm
► Show Spoiler
Aavitsland stadig ute med sarkastiske kommentarer på Twitter. Han antyder jo at det må være noen andre vurderinger tilgjengelig siden Nakstad sa "grundig", og det er ikke denne. Åpenbart at Aavitsland ikke akkurat er fan av HDir.
Vurderingene ble grundig dokumentert på tekstmeldinger. Dessverre har disse uheldigvis blitt slettet.

William_S

Legg inn av William_S »

Centrist skrev: lør jun 03, 2023 5:56 pm

Aavitsland stadig ute med sarkastiske kommentarer på Twitter. Han antyder jo at det må være noen andre vurderinger tilgjengelig siden Nakstad sa "grundig", og det er ikke denne. Åpenbart at Aavitsland ikke akkurat er fan av HDir.
Aavitsland er my man. Hahahaha. Det er helt klart at Hdir hadde kun en ting i tankene, det var smittetall og atter smittetall

William_S

Legg inn av William_S »

Jeg gikk for moro skyld inn på Twitter kontoen til Eric Feigl Ding. Fyren holder fortsatt på med covid 24/7. Trodde han hadde gitt opp men neida

Queenie

Legg inn av Queenie »

Centrist skrev: lør jun 03, 2023 5:56 pm

Aavitsland stadig ute med sarkastiske kommentarer på Twitter. Han antyder jo at det må være noen andre vurderinger tilgjengelig siden Nakstad sa "grundig", og det er ikke denne. Åpenbart at Aavitsland ikke akkurat er fan av HDir.
Han er en fin fyr

Queenie

Legg inn av Queenie »

William_S skrev: tir jun 06, 2023 9:53 am Jeg gikk for moro skyld inn på Twitter kontoen til Eric Feigl Ding. Fyren holder fortsatt på med covid 24/7. Trodde han hadde gitt opp men neida
Det er psykiatri.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Nyborg holder vel på ennå hun blokkerte meg allerede i mai 2020 på twitter

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

Ser ikke ut som dette har vært nevnt her inne ennå:

https://twitter.com/Prebens/status/1665993564692574209

"EUs koronasertifikat legges ned og fjernes fra Helsenorge 30. juni 2023. Grunnen er at EUs forordning om koronasertifikat blir opphevet denne datoen."

Det må en jo kalle overraskende, men dere trodde vel ikke at helsetyranner og globalister hadde gitt opp sine overvåkningsplaner ennå? De har nemlig planer om en helt ny og fantastisk løsning:

https://www.who.int/news/item/05-06-202 ... h-security

"“WHO will facilitate this process globally under its own structure with the aim to allow the world to benefit from convergence of digital certificates.
The WHO and the European Commission will work together to encourage maximum global uptake and participation


Mao skal folk tvinges til å ta fremtidige vaksiner, en husker jo godt hva 'oppmuntre' til å ta vaksiner betydde under korona.

William_S

Legg inn av William_S »

BigWhale skrev: tir jun 06, 2023 10:56 pm Ser ikke ut som dette har vært nevnt her inne ennå:

https://twitter.com/Prebens/status/1665993564692574209

"EUs koronasertifikat legges ned og fjernes fra Helsenorge 30. juni 2023. Grunnen er at EUs forordning om koronasertifikat blir opphevet denne datoen."

Det må en jo kalle overraskende, men dere trodde vel ikke at helsetyranner og globalister hadde gitt opp sine overvåkningsplaner ennå? De har nemlig planer om en helt ny og fantastisk løsning:

https://www.who.int/news/item/05-06-202 ... h-security

"“WHO will facilitate this process globally under its own structure with the aim to allow the world to benefit from convergence of digital certificates.
The WHO and the European Commission will work together to encourage maximum global uptake and participation


Mao skal folk tvinges til å ta fremtidige vaksiner, en husker jo godt hva 'oppmuntre' til å ta vaksiner betydde under korona.
Akkurat digitale vaksinebevis er nok ikke så dumt. Jeg har den gule WHO boka med bevis for gulfeber blant annet. En rekke afrikanske land krever gulfebervaksine for innreise. Jeg kunne nok tenkt meg og hatt en digital versjon av akkurat det her. Men jeg er jo egentlig ganske enig med deg og vet jo hvor du står, men det er bare for å nyansere det bittelitt. En utskrift fra mine vaksiner er feks ikke gyldig for innreise i afrikanske land hvor denne hersens gule boka må frem.

Edit - ser at det gjelder covid 19 spesifkt, så kan hele posten min nesten strykes. Men poenget mitt står fortsatt delvis. Gulfebervaksinen er uansett dokumentert opp og ned og i mente som en god vaksine. Den kom faktisk allerede i 1938!

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Noen er redde for en ny pandemi om et par år. Tror vel at dette var en sjelden hendelse, som vi nettopp har vært igjennom, med tanke på at det ble trukket linjer tilbake til spanskesyken 100 år tidligere. Men kan ikke garantere noe. I Europa er det vaksinekort for pandemi som er aktuelt, i tillegg kan de finne på noe med anthrax-vaksine (miltbrann), vaksine mot HIV eller andre ting. I panikken mot AIDS som var for 35 år siden, gikk de langt i å drive kampanjer for kondombruk. Man fikk utlevert ei skoledagbok med en tegning av en kondomkledd tissemann, for hver bidige dag i kalenderen. Noe ekstremt. Men heldigvis begynte de ikke å drive kampanje for noen Aids-vaksine. Amerikanske soldater måtte visst ta anthraxvaksiner omkring år 2000, på grunn av en terrorpanikk som var da. Brev med hvitt pulver og slikt.

basillen

Legg inn av basillen »

Spørsmålet blir vel: Når vil være neste gang internasjonale politikere erklærer en pandemi, og hvordan vil man reagere da?

Bare siden år 2000 har vi jo hatt SARS, MERS, Fugleinfluensa, Svineinfluensa og Covid-19. Kun sistnevnte ble jo det jeg vil kalle for en pandemi pandemi, men hva skjer hvis vi om noen år får et virus på linje med de andre virusene? Vil man da handle rolig og rasjonelt slik man gjorde frem til 2020, eller vil man, nå som presedensen er satt, kjøre på med nedstengninger, sosial distansering, vaksineplikt, munnbind, etc.?

Dette er det store spørsmålet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»