Erling Braut Haaland - en overgangssaga

Svar
Zanick
Innlegg: 3982

Re: Erling Braut Haaland - en overgangssaga

Legg inn av Zanick »

Downlight skrev: søn mai 28, 2023 4:50 pm Haaland vraket fra start i dag også.
Haaland starter i dag, faktisk. Alvarez blir nok spart til CL-finalen.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Zanick skrev: lør jun 03, 2023 2:48 pm
Downlight skrev: søn mai 28, 2023 4:50 pm Haaland vraket fra start i dag også.
Haaland starter i dag, faktisk. Alvarez blir nok spart til CL-finalen.
De stiller med et rent b-lag i dag. Ut går blant annet Alvarez, Palmer, Gomez, Phillips og Lewis, og inn kommer reservespillerne Haaland, De Bruyne, Bernardo Silva, Gundogan og Rodri. Virker rett og slett som at Pep gir seg faen i FA-cupen.


Downlight

Legg inn av Downlight »

Zanick skrev: lør jun 03, 2023 2:48 pm
Downlight skrev: søn mai 28, 2023 4:50 pm Haaland vraket fra start i dag også.
Haaland starter i dag, faktisk. Alvarez blir nok spart til CL-finalen.
Ja, viktig å fordele spilletiden slik at de ikke blir for slitne.

startelver

Legg inn av startelver »

Greit å ha Alvarez i reserve skulle Erling bli skadet i dag.

AcsOnFire

Legg inn av AcsOnFire »

Erling Braut Haaland - mer enn en 'overgangssaga' :D

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

52 mål på 52 kamper for klubb i år. Om han scorer i CL-finalen, holder han seg på 1.00 i ratio, men om han scorer to eller flere, vil han altså ha en pluss-ratio. Det hadde han for Red Bull Salzburg den halve sesongen han var der, og hadde det også kombinert med Dortmund i debutsesongen der, men han greide det aldri i Dortmund over en sesong isolert sett. Var riktignok nært alle årene, med 41 mål på 41 kamper i 2020-21 som det beste. Hadde jo vært magisk om han greide det i år. Er vel ikke mange utenom de aller største navnene som kan skilte med det der. Messi og Ronaldo selvsagt et utall ganger, Lewandowski også en del ganger, utover det tror jeg man snakker om engangstilfeller eller maks to for andre spillere i nyere tid.

startelver

Legg inn av startelver »

Ser ut som det har stoppet opp. Må score i CL-finalen da.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

startelver skrev: lør jun 03, 2023 6:26 pm Ser ut som det har stoppet opp. Må score i CL-finalen da.
Det viktigste er at laget vinner. Avgjørende deltager i første målet. Blant Citys beste i dag. Gundo tar det nok på målene, men Braut vital part i å sikre seieren.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Braut Haaland på TV3 Tenk at denne flotte karen har hatt på seg Molde trøya .

guru

Legg inn av guru »

Lurer på om Dortmunds medisinske apparat burde tatt seg en studietur til Manchester. Det kan jo være tilfeldigheter selvsagt, men det er vel lite som tyder på det. Skadehistorikken hans fra Dortmund er oppsiktsvekkende, og det er vel ganske klare tegn på at de kjørte han altfor hardt i de to årene han spilte der. I Tyskland misset han nesten hver fjerde kamp p.g.a. skade.

Måten Pep har brukt han på virker meget fornuftig. Startet de fleste kampene, men ofte bytta ut etter 60-70 minutter. Spilt svært lite etter at seriegullet var i boks, stort sett bare fått noen minutter for å holde han varm.

Dortmund:
Antall kamper spilt: 89
Antall kamper ute p.g.a. skade: 28 (24% av kampene)

City:
Antall kamper spilt: 53 (Inkludert CL-finalen som kommer)
Antall kamper ute p.g.a. skade: 3 (5% av kampene)

https://www.transfermarkt.com/erling-ha ... ler/418560

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Da er Zlatan omsider ferdig med å forbedre sine personlige rekorder, så før Haaland tar igjen Cristiano og Messi i antall scoringer, er det bare å sikte seg inn på å bli den mestscorende spilleren fra Skandinavia. Svensken ble jo egentlig ikke en notorisk måltyv før han var i midten av tyveårene, men fyren holdt jo på en evighet, så Haaland må stå på. Uten alvorlige skader føler jeg meg sikker på at han vil klare det.

Zlatan endte på 573 mål totalt (klubb og landslag).

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

LeSorcier skrev: man jun 05, 2023 12:25 pm Da er Zlatan omsider ferdig med å forbedre sine personlige rekorder, så før Haaland tar igjen Cristiano og Messi i antall scoringer, er det bare å sikte seg inn på å bli den mestscorende spilleren fra Skandinavia. Svensken ble jo egentlig ikke en notorisk måltyv før han var i midten av tyveårene, men fyren holdt jo på en evighet, så Haaland må stå på. Uten alvorlige skader føler jeg meg sikker på at han vil klare det.

Zlatan endte på 573 mål totalt (klubb og landslag).
Han tar den i slutten av 20-årene om han fortsetter som nå ihvertfall.

Men det gjenstår å se, skadene kan komme hyppig med den muskulaturen der..

Alpha

Legg inn av Alpha »

Hetfield skrev: man jun 05, 2023 12:32 pm
LeSorcier skrev: man jun 05, 2023 12:25 pm Da er Zlatan omsider ferdig med å forbedre sine personlige rekorder, så før Haaland tar igjen Cristiano og Messi i antall scoringer, er det bare å sikte seg inn på å bli den mestscorende spilleren fra Skandinavia. Svensken ble jo egentlig ikke en notorisk måltyv før han var i midten av tyveårene, men fyren holdt jo på en evighet, så Haaland må stå på. Uten alvorlige skader føler jeg meg sikker på at han vil klare det.

Zlatan endte på 573 mål totalt (klubb og landslag).
Han tar den i slutten av 20-årene om han fortsetter som nå ihvertfall.

Men det gjenstår å se, skadene kan komme hyppig med den muskulaturen der..
Hva mener du med "den muskulaturen der"? Er hans muskelceller mer predisponert for skader enn andres muskelceller?

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Alpha skrev: man jun 05, 2023 6:06 pm
Hetfield skrev: man jun 05, 2023 12:32 pm
LeSorcier skrev: man jun 05, 2023 12:25 pm Da er Zlatan omsider ferdig med å forbedre sine personlige rekorder, så før Haaland tar igjen Cristiano og Messi i antall scoringer, er det bare å sikte seg inn på å bli den mestscorende spilleren fra Skandinavia. Svensken ble jo egentlig ikke en notorisk måltyv før han var i midten av tyveårene, men fyren holdt jo på en evighet, så Haaland må stå på. Uten alvorlige skader føler jeg meg sikker på at han vil klare det.

Zlatan endte på 573 mål totalt (klubb og landslag).
Han tar den i slutten av 20-årene om han fortsetter som nå ihvertfall.

Men det gjenstår å se, skadene kan komme hyppig med den muskulaturen der..
Hva mener du med "den muskulaturen der"? Er hans muskelceller mer predisponert for skader enn andres muskelceller?
Er vel ganske etablert at de med relativt eksplosiv muskulatur er mer skadeutsatt i form av å pådra seg strekk osv. samt at når man er såpass stor i tillegg så blir det veldig mye belastning på muskulaturen hans fordi det er ganske enorme krefter i aksjon. Det betyr ikke at han kommer til å bli skadeutsatt men at sjansen er nok større for en med hans muskulatur kontra andre. Har jo allerede hatt noen skadeopphold i karrieren allerede selv om de ikke har vært veldig langvarig vel. Nå er jeg ingen ekspert på dette området så skal ikke være skråsikker, men på det jeg husker å ha lest så er det ovennevnte årsaker til at skadene kan komme hyppig(ere) utover i karrieren for en slik spiller som Haaland.

guru

Legg inn av guru »

thewaterfall skrev: tir jun 06, 2023 1:42 am Er vel ganske etablert at de med relativt eksplosiv muskulatur er mer skadeutsatt i form av å pådra seg strekk osv. samt at når man er såpass stor i tillegg så blir det veldig mye belastning på muskulaturen hans fordi det er ganske enorme krefter i aksjon. Det betyr ikke at han kommer til å bli skadeutsatt men at sjansen er nok større for en med hans muskulatur kontra andre. Har jo allerede hatt noen skadeopphold i karrieren allerede selv om de ikke har vært veldig langvarig vel. Nå er jeg ingen ekspert på dette området så skal ikke være skråsikker, men på det jeg husker å ha lest så er det ovennevnte årsaker til at skadene kan komme hyppig(ere) utover i karrieren for en slik spiller som Haaland.
Som jeg skriver i et innlegg lengre opp - skadehistorikken hans i BD var helt enorm, mens han bare har misset 3 kamper i City p.g.a. skade. Han har nok en kropp som er mer skadeutsatt enn andre ja, men det handler også om hvordan han brukes. I dagens fotball med opp mot 60 kamper på en sesong for de beste lagene, så er de nødt til å ta hensyn tild ette. I Dortmund kjørte de han knallhardt, og han ble gjerne spilt 90 minutter i første kampe etter at han kom tilbake fra skade. Jeg vil påstå at Dortmund må ta på seg skylda for svært mange av kampene han misset hos dem. Det har vel Citys medisinske apparat bevist ganske så godt denne sesongen.

Minutter spilt i PL 22/23:

Haaland: 2767
Kane: 3406

Kane har toalt sett spilt 7 kamper mer enn Haaland i minutter.....

Alpha

Legg inn av Alpha »

At Haaland sin muskulatur er mer skadeutsatt enn andre kan være tilfellet, men det blir veldig spekulativt. Det medisinske apparatet i City er nok av høyeste klasse og det vil gi han bedre forutsetninger enn spillere i andre klubber.

Kroppsvekt og hurtighet er vel kanskje de to faktorene som gjør han mer utsatt. Muskulaturen han besitter er nok forebyggende for skader, vil jeg tro.

Assi

Legg inn av Assi »

Guardiola har nok tatt med seg enorm medisinsk kompetanse fra sin tid i Barcelona; og fra sin tid i italia.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Husker jeg ikke feil så sparket Dortmund hele det medisinske apparatet etter fjorårets sesong. De hadde jo konstant 10+ mann på skadelista.

Linselusa

Legg inn av Linselusa »

I tillegg til det medisinske apparatet så er jo Haaland er enorm på restitusjon i tillegg. Isbad etter hver kamp. Spesialbriller som filtrerer skarpt lys. Kryoterapi. You name it. Grealish sa det fint i et intervju med møkkablekka Daily Mail:

‘Everyone is different, aren’t they?’ he says. ‘Look at Erling. He is the best professional I have ever seen. His mindset is something you won’t see again. He does everything. Recovers. In the gym. Ten hours of treatment a day. Ice baths. Diet. That’s why he is what he is. But I swear I couldn’t be like that.

‘We have a great friendship but he will point at me after a game and say, “Hey, don’t you go out tonight partying”. I just tell him to shut up and go and sit in his ice bath. But that’s us. Two different people doing well in our own way.

‘I am not as successful as him. He has scored more goals this season than I have in my whole career. But if he did what I occasionally did he would be like, “F***ing hell I feel terrible today”.

‘I have a release that’s different to his. He is going home and sitting with his family and having a takeaway. Sometimes that’s my choice, too. I love doing that. But sometimes I like to go out and let my hair down.

Dønn seriøs type som kommer til å holde på lenge.

startelver

Legg inn av startelver »


Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

startelver skrev: lør jun 10, 2023 1:49 am
Videoen er utilgjengelig
Opplasteren har ikke gjort denne videoen tilgjengelig i landet ditt
:(
Får sett den med en UK VPN.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Haaland "blir igjen" skriver VG. Gidder ikke se videoen. Haaland "for dummies".
Nettavisene overgår hverandre nå i dumme saker.
Sist redigert av Downlight den lør jun 10, 2023 5:57 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg håper Haaland scorer vinnermålet. Da tror jeg fort Messi kan glemme Ballon d’Or.

Sakte men sikkert har han nærmet seg Messi som fortsatt er oddsfavoritt.

TheTreble

Legg inn av TheTreble »

Blir vanskelig å vinne Ballon d’Or når han ikke engang spiller i en så viktig kamp som CL-finalen.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Kom uskadet fra det ser det ut som? Men det så det ut som sist også..

Kaizen

Legg inn av Kaizen »

Fantastisk Haaland!

Toppscorer og mester i CL
The treble med City.
Toppscorer i Premier League.

benib

Legg inn av benib »

Interessert skrev: lør jun 10, 2023 10:59 pm Kom uskadet fra det ser det ut som? Men det så det ut som sist også..
Blir nok skadet i under feiringene eller så kommer det frem at han har spilt med en skade de siste kampene.

Brukeravatar
Eldon
Innlegg: 4239

Legg inn av Eldon »

Jeg tipper det dukker opp en inngrodd tånegl.

Saturn

Legg inn av Saturn »

Jeg tror nok han vil være 100% for landslaget nå. Trossalt mission completed for Pep og Sjeiky.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Kaizen skrev: lør jun 10, 2023 11:05 pm Fantastisk Haaland!

Toppscorer og mester i CL
The treble med City.
Toppscorer i Premier League.
I sin debutsesong i England, 22 år gammel....!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»