Endrede ferieplaner pga kronekurs

Svar
GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Re: Endrede ferieplaner pga kronekurs

Legg inn av GiPazzini_85 »

StormEagle skrev: ons mai 24, 2023 2:11 am Nå er det jo dyrt med Norgesferie også da. Med mindre det er i telt og med havregrøt som middag...
Ja, egentlig burde nok ikke ferietur være et tema i det hele tatt. En del barnefamilier kommer til å få seg et prissjokk når de ser prisøkningen til mange ferieparker.

Planen var å ta med seg de yngste på til Hunderfossen med overnatting, men det blir i beste fall full "utnisting" og en dag på Tusenfryd i stedet. Kunden må også si stopp til ting.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Folk_flesk skrev: ons mai 31, 2023 8:26 am Dette er ikke endrete ferieplaner, men nordmenn som grunnet den svake kronekursen gruer seg til å reise på ferie på Danmark:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/d ... anmarkstur

Det er helt forferdelig å lese om slike menneskesskjebner i 2023. Og i vårt kyniske, selvgode samfunn gjør vi ikke en dritt for å hjelpe dem. Har vi mistet vår medmenneskelighet?
Huff ja. Tenk nå har dette paret vært på en 14 dagers tur i Kroatia +. Og det er klart at man liksom "må" på en Danmarksferie også.. selv om de gruer seg til å sjekke nettbanken..

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Å sutre i media når du har råd til en 14 dagers ferie i Kroatia er en skam. Skjønner ikke hvordan de kan tro at dette er en god ide.

MadBum

Legg inn av MadBum »

GiPazzini_85 skrev: ons mai 31, 2023 8:38 am
StormEagle skrev: ons mai 24, 2023 2:11 am Nå er det jo dyrt med Norgesferie også da. Med mindre det er i telt og med havregrøt som middag...
Ja, egentlig burde nok ikke ferietur være et tema i det hele tatt. En del barnefamilier kommer til å få seg et prissjokk når de ser prisøkningen til mange ferieparker.

Planen var å ta med seg de yngste på til Hunderfossen med overnatting, men det blir i beste fall full "utnisting" og en dag på Tusenfryd i stedet. Kunden må også si stopp til ting.
NRK hadde en sak på dette i går.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/d ... 1.16417217

Det er fader meg helt syke priser.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

DoktorS skrev: tir mai 23, 2023 10:14 am
Harduetforslag skrev: tir mai 23, 2023 9:52 am
Haugzu skrev: tir mai 23, 2023 9:20 am Har man ikke råd til litt svakere kronekurs er kanskje ferien for dyr i utgangspunktet.
20% er penger det også.
Spesielt når det er i kombinasjon med økte priser som følge av inflasjon
Jeg sjekket nettopp bruken på kredittkortet mitt i Berlin - det kostet over 50 kroner for en stor kopp kaffe... Det er jaggu et stykke unna det jeg betale for 4 år siden, for ikke å si 10 år siden... Tidligere har jeg aldri tenkt at en kopp kaffe utenfor Norge "koster noe".
Har bodd i Berlin i to omganger siste 10 årene og du har rett. Men det skal sies at prisnivået i Berlin har vært kunstig lavt generelt og helt utenfor nivået til andre Europeiske storbyer. Nå er leieprisene på leiligheter og mye annet blitt oppjustert gradvis. Jeg kjenner flere som har jobbet som servitører i Berlin og lønnen er virkelig ikke sammenlignbart med Norge og Norden feks. Fryktelig dårlig betalt.

De tidene man kunne leve som konge i Berlin selv med en relativt lav kunstner lønn fra Norge feks, er over.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Hva om folk brukte hue, inne der er en dings som heter Hjernen.
Det er ikke spesielt smart etter min mening å svi av penger på ferie dersom man ikke har råd til det.
Det er for sent å klage i ettertid.
Men jeg er sikker på at riksdekkende media vil headhunte idioter som bruker mer penger enn de har og havner i trøbbel innen høsten. Er de pene og fattige kan det vel slumpe til at de får til en spleis for å overleve etter sydenturen.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Solvgutt1 skrev: ons mai 31, 2023 8:34 am Til tross for denne forferdelige økonomiske situasjonen som nordmenn flest er og har vært i de siste par årene, i følge media og populistiske politikere, så ligger det altså an til en sommer med rekordhøy reiseaktivitet blant nordmenn.

Det må nesten bety minst én av to ting.

1. "Folk flest", eller "vanlige folk", er ikke helt så blakke som enkelte skal ha det til
2. "Folk flest" eller "vanlige folk" er økonomiske analfabeter, som ruinerer seg selv.

Ser for meg avisoppslagene i høst:

"Må velge mellom strøm og mat til ungene: Da Per Johnny og Lisbeth Anita kom hjem fra sin fire ukers all inclusive tur til Mallorca fikk de sjokk. Sparepengene var nesten vekke grunnet den lave kronekursen og med en stigende strømpris er de nå tvunget til å velge mellom å betale strømregningen, eller kjøpe mat til ungene - etter at nødvendige kostnader som øl, røyk og seks forskjellige streaming-abonnementer er dekket"

Jeg foreslår en lovendring som forbyr alle medier å bruke setningen "Må velge mellom x og y grunnleggende gode" før Hallgeir Kvadsheim har vært inne og sjekket at det ikke finnes noen andre, mindre nødvendige, utgiftsposter intervjuobjektet kan kutte ut.
Begynner å bli en del sutrete folk uten selvinnsikt. Klager over høye strømpriser, økende renter og en vanskelig hverdag, men svir glatt av 40k på sydenferie og fullfinansierer ny Tesla.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Haugzu skrev: ons mai 31, 2023 10:30 am
Solvgutt1 skrev: ons mai 31, 2023 8:34 am Til tross for denne forferdelige økonomiske situasjonen som nordmenn flest er og har vært i de siste par årene, i følge media og populistiske politikere, så ligger det altså an til en sommer med rekordhøy reiseaktivitet blant nordmenn.

Det må nesten bety minst én av to ting.

1. "Folk flest", eller "vanlige folk", er ikke helt så blakke som enkelte skal ha det til
2. "Folk flest" eller "vanlige folk" er økonomiske analfabeter, som ruinerer seg selv.

Ser for meg avisoppslagene i høst:

"Må velge mellom strøm og mat til ungene: Da Per Johnny og Lisbeth Anita kom hjem fra sin fire ukers all inclusive tur til Mallorca fikk de sjokk. Sparepengene var nesten vekke grunnet den lave kronekursen og med en stigende strømpris er de nå tvunget til å velge mellom å betale strømregningen, eller kjøpe mat til ungene - etter at nødvendige kostnader som øl, røyk og seks forskjellige streaming-abonnementer er dekket"

Jeg foreslår en lovendring som forbyr alle medier å bruke setningen "Må velge mellom x og y grunnleggende gode" før Hallgeir Kvadsheim har vært inne og sjekket at det ikke finnes noen andre, mindre nødvendige, utgiftsposter intervjuobjektet kan kutte ut.
Begynner å bli en del sutrete folk uten selvinnsikt. Klager over høye strømpriser, økende renter og en vanskelig hverdag, men svir glatt av 40k på sydenferie og fullfinansierer ny Tesla.
Hva slags bil folk har bryr ikke jeg meg med, men folk bør holde seg hjemme dersom de ikke har råd til å reise til land hvor ting er dyrt.
Men som sagt.....de som har råd til det får reise hvor de vil.
Det var interessant å høre i nyhetene i morges at folk i de varme landene har begynt å reise mer til Norge, siden det er så bra klima her. Er det starten på klimaturisme? Skummelt. Det neste blir vel at klimaflyktningene kommer for fullt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

pfrog567 skrev: ons mai 31, 2023 9:45 am
Folk_flesk skrev: ons mai 31, 2023 8:26 am Dette er ikke endrete ferieplaner, men nordmenn som grunnet den svake kronekursen gruer seg til å reise på ferie på Danmark:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/d ... anmarkstur

Det er helt forferdelig å lese om slike menneskesskjebner i 2023. Og i vårt kyniske, selvgode samfunn gjør vi ikke en dritt for å hjelpe dem. Har vi mistet vår medmenneskelighet?
Huff ja. Tenk nå har dette paret vært på en 14 dagers tur i Kroatia +. Og det er klart at man liksom "må" på en Danmarksferie også.. selv om de gruer seg til å sjekke nettbanken..
Det har blitt så mange slike oppslag nå at jeg mistenker også journalistene for å fra ut på Gardermoen for å kaste bensin på bålet. Hvis de 9 første svarer noe sånt som at "det er jo ikke synd på meg som tross alt har råd til ferie", så velger de sikkert ut den tiende sytpaven som "leverer varene".

Håper iallefall at det er sånn.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Queenie skrev: tir mai 23, 2023 10:18 am
DoktorS skrev: tir mai 23, 2023 10:14 am
Harduetforslag skrev: tir mai 23, 2023 9:52 am

20% er penger det også.
Spesielt når det er i kombinasjon med økte priser som følge av inflasjon
Jeg sjekket nettopp bruken på kredittkortet mitt i Berlin - det kostet over 50 kroner for en stor kopp kaffe... Det er jaggu et stykke unna det jeg betale for 4 år siden, for ikke å si 10 år siden... Tidligere har jeg aldri tenkt at en kopp kaffe utenfor Norge "koster noe".
Slår ikke Danmark, der nærmer man seg vel 90 kr for en kaffekopp nå 😆
Her nede på Olivenøya koster en kaffe 2 Euro :)

fargerik

Legg inn av fargerik »

Xpoolman skrev: ons mai 31, 2023 11:01 am
Queenie skrev: tir mai 23, 2023 10:18 am
DoktorS skrev: tir mai 23, 2023 10:14 am

Jeg sjekket nettopp bruken på kredittkortet mitt i Berlin - det kostet over 50 kroner for en stor kopp kaffe... Det er jaggu et stykke unna det jeg betale for 4 år siden, for ikke å si 10 år siden... Tidligere har jeg aldri tenkt at en kopp kaffe utenfor Norge "koster noe".
Slår ikke Danmark, der nærmer man seg vel 90 kr for en kaffekopp nå 😆
Her nede på Olivenøya koster en kaffe 2 Euro :)
24 kroner. Det er det samme som på kaffesjappa på kjøpesenteret her.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

Folk_flesk skrev: ons mai 31, 2023 10:55 am
pfrog567 skrev: ons mai 31, 2023 9:45 am
Folk_flesk skrev: ons mai 31, 2023 8:26 am Dette er ikke endrete ferieplaner, men nordmenn som grunnet den svake kronekursen gruer seg til å reise på ferie på Danmark:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/d ... anmarkstur

Det er helt forferdelig å lese om slike menneskesskjebner i 2023. Og i vårt kyniske, selvgode samfunn gjør vi ikke en dritt for å hjelpe dem. Har vi mistet vår medmenneskelighet?
Huff ja. Tenk nå har dette paret vært på en 14 dagers tur i Kroatia +. Og det er klart at man liksom "må" på en Danmarksferie også.. selv om de gruer seg til å sjekke nettbanken..
Det har blitt så mange slike oppslag nå at jeg mistenker også journalistene for å fra ut på Gardermoen for å kaste bensin på bålet. Hvis de 9 første svarer noe sånt som at "det er jo ikke synd på meg som tross alt har råd til ferie", så velger de sikkert ut den tiende sytpaven som "leverer varene".
Selvfølgelig, de vil ha flest mulig "klikk", og visse folk biter jo villig på :lol:

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

fargerik skrev: ons mai 31, 2023 10:23 am Hva om folk brukte hue, inne der er en dings som heter Hjernen.
Det er ikke spesielt smart etter min mening å svi av penger på ferie dersom man ikke har råd til det.
Det er for sent å klage i ettertid.
Men jeg er sikker på at riksdekkende media vil headhunte idioter som bruker mer penger enn de har og havner i trøbbel innen høsten. Er de pene og fattige kan det vel slumpe til at de får til en spleis for å overleve etter sydenturen.
Dette med "å ha råd til" er jo i dagligtalen et ganske tøyelig og subjektivt begrep.... Selvsagt er det de som må snu på hver krone, kanskje en 20 prosent av befolkningen normalt sett, kanskje er dette tallet økt til 30 prosent nå, muligens mer - men for det store flertallet er det i større eller mindre grad snakk om prioriteringer, vil jeg si. Selv prioriterer jeg reiser, mat og drikke over det meste annet - f.eks. har jeg aldri eid en bil, jeg heller aldri tenkt tanken om å kjøpe meg fritidsbolig, båt eller andre ting som krever større investeringer. Men dette er jo helt vanlig blant middelklassen i dag, og ofte dyre biler, hytter her og der og alt mulig annet. Jeg tror at mange som "ikke har råd" nå, både har bil, tilgang til hytte og mye andre kapitalting på plass..

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

MadBum skrev: ons mai 31, 2023 10:16 am
GiPazzini_85 skrev: ons mai 31, 2023 8:38 am
StormEagle skrev: ons mai 24, 2023 2:11 am Nå er det jo dyrt med Norgesferie også da. Med mindre det er i telt og med havregrøt som middag...
Ja, egentlig burde nok ikke ferietur være et tema i det hele tatt. En del barnefamilier kommer til å få seg et prissjokk når de ser prisøkningen til mange ferieparker.

Planen var å ta med seg de yngste på til Hunderfossen med overnatting, men det blir i beste fall full "utnisting" og en dag på Tusenfryd i stedet. Kunden må også si stopp til ting.
NRK hadde en sak på dette i går.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/d ... 1.16417217

Det er fader meg helt syke priser.
"For barn over 80 centimeter vil en dag med vanvittig moro i juli koste 409 kroner. 80 cm er gjennomsnittlig høyde på en ettåring.

– Det må koste så mye for å opprettholde det aktivitetsnivået vi har og sikkerhetskravene som gjelder, sier daglig leder Rene Langeveld Sas."


Nei, det er regelrett pisspreik.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

GiPazzini_85 skrev: ons mai 31, 2023 3:56 pm "For barn over 80 centimeter vil en dag med vanvittig moro i juli koste 409 kroner. 80 cm er gjennomsnittlig høyde på en ettåring.

– Det må koste så mye for å opprettholde det aktivitetsnivået vi har og sikkerhetskravene som gjelder, sier daglig leder Rene Langeveld Sas."

Nei, det er regelrett pisspreik.
Han mener vi skal spørre ettåringen om det er verdt pengene. Fyren er jo ikke helt i vater rett og slett, viser at han ikke har noe å si. Lite tillitsvekkende for en daglig leder.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Oslogg123 skrev: tir mai 23, 2023 9:26 pm
Queenie skrev: tir mai 23, 2023 10:18 am
DoktorS skrev: tir mai 23, 2023 10:14 am

Jeg sjekket nettopp bruken på kredittkortet mitt i Berlin - det kostet over 50 kroner for en stor kopp kaffe... Det er jaggu et stykke unna det jeg betale for 4 år siden, for ikke å si 10 år siden... Tidligere har jeg aldri tenkt at en kopp kaffe utenfor Norge "koster noe".
Slår ikke Danmark, der nærmer man seg vel 90 kr for en kaffekopp nå 😆
Hvor har det blitt av "Det er deilig å være norsk, i Danmark" reklamen? :D
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/v ... /15778274/

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

ehall skrev: ons mai 31, 2023 9:34 pm
GiPazzini_85 skrev: ons mai 31, 2023 3:56 pm "For barn over 80 centimeter vil en dag med vanvittig moro i juli koste 409 kroner. 80 cm er gjennomsnittlig høyde på en ettåring.

– Det må koste så mye for å opprettholde det aktivitetsnivået vi har og sikkerhetskravene som gjelder, sier daglig leder Rene Langeveld Sas."

Nei, det er regelrett pisspreik.
Han mener vi skal spørre ettåringen om det er verdt pengene. Fyren er jo ikke helt i vater rett og slett, viser at han ikke har noe å si. Lite tillitsvekkende for en daglig leder.
Helt syke priser dette. Det burde heller ha vært gratis inngang for barn. For en barnefamilie legger nok igjen penger der på mat og drikke også.

peraleks

Legg inn av peraleks »

pfrog567 skrev: tor jun 01, 2023 2:12 am
ehall skrev: ons mai 31, 2023 9:34 pm
GiPazzini_85 skrev: ons mai 31, 2023 3:56 pm "For barn over 80 centimeter vil en dag med vanvittig moro i juli koste 409 kroner. 80 cm er gjennomsnittlig høyde på en ettåring.

– Det må koste så mye for å opprettholde det aktivitetsnivået vi har og sikkerhetskravene som gjelder, sier daglig leder Rene Langeveld Sas."

Nei, det er regelrett pisspreik.
Han mener vi skal spørre ettåringen om det er verdt pengene. Fyren er jo ikke helt i vater rett og slett, viser at han ikke har noe å si. Lite tillitsvekkende for en daglig leder.
Helt syke priser dette. Det burde heller ha vært gratis inngang for barn. For en barnefamilie legger nok igjen penger der på mat og drikke også.
Merk her at dette er da altså en dag med ganske mye aktiviteter til barn prissat til litt over 400 kr.
Skal dette barnet på kino koster det raskt 150 kr + drikke/godteri(100) 250 kr for et barn for 2 timer med film.
Skal man på restaurant å spise blir det raskt 4-500 kroner.

Veldig rart i Norge hvor enkelte ser ut til å tro at mens de skal høy norsk lønn så skal resten av Norge og da i særpreg service-bransjen helst ligge på spanske servitør-lønninger fra 2000-tallet.

Skal de ha gratis inngang for barn kan de i praksis bare legge ned, dette er helt greie priser.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

fargerik skrev: ons mai 31, 2023 10:23 am Hva om folk brukte hue, inne der er en dings som heter Hjernen.
Det er ikke spesielt smart etter min mening å svi av penger på ferie dersom man ikke har råd til det.
Det er for sent å klage i ettertid.
Men jeg er sikker på at riksdekkende media vil headhunte idioter som bruker mer penger enn de har og havner i trøbbel innen høsten. Er de pene og fattige kan det vel slumpe til at de får til en spleis for å overleve etter sydenturen.
Nei det er ikke smart. Men det må da være lov å klage når man ikke har råd til noe særlig utover å bare overleve.

Livet er til for å leves, ikke bare for å jobbe, spise, og sove -> reapeat.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

peraleks skrev: tor jun 01, 2023 2:19 pm
pfrog567 skrev: tor jun 01, 2023 2:12 am
ehall skrev: ons mai 31, 2023 9:34 pm

Han mener vi skal spørre ettåringen om det er verdt pengene. Fyren er jo ikke helt i vater rett og slett, viser at han ikke har noe å si. Lite tillitsvekkende for en daglig leder.
Helt syke priser dette. Det burde heller ha vært gratis inngang for barn. For en barnefamilie legger nok igjen penger der på mat og drikke også.
Merk her at dette er da altså en dag med ganske mye aktiviteter til barn prissat til litt over 400 kr.
Skal dette barnet på kino koster det raskt 150 kr + drikke/godteri(100) 250 kr for et barn for 2 timer med film.
Skal man på restaurant å spise blir det raskt 4-500 kroner.

Veldig rart i Norge hvor enkelte ser ut til å tro at mens de skal høy norsk lønn så skal resten av Norge og da i særpreg service-bransjen helst ligge på spanske servitør-lønninger fra 2000-tallet.

Skal de ha gratis inngang for barn kan de i praksis bare legge ned, dette er helt greie priser.
Ser ikke noe stort problem i at f.eks. barn under 4-5 år får gratis inngang. Og det er vel ikke mange barn under den alderen som blir tatt med på kino, eller spiser på restaurant for 4-500 kr? :)

peraleks

Legg inn av peraleks »

pfrog567 skrev: fre jun 02, 2023 8:04 am
peraleks skrev: tor jun 01, 2023 2:19 pm
pfrog567 skrev: tor jun 01, 2023 2:12 am

Helt syke priser dette. Det burde heller ha vært gratis inngang for barn. For en barnefamilie legger nok igjen penger der på mat og drikke også.
Merk her at dette er da altså en dag med ganske mye aktiviteter til barn prissat til litt over 400 kr.
Skal dette barnet på kino koster det raskt 150 kr + drikke/godteri(100) 250 kr for et barn for 2 timer med film.
Skal man på restaurant å spise blir det raskt 4-500 kroner.

Veldig rart i Norge hvor enkelte ser ut til å tro at mens de skal høy norsk lønn så skal resten av Norge og da i særpreg service-bransjen helst ligge på spanske servitør-lønninger fra 2000-tallet.

Skal de ha gratis inngang for barn kan de i praksis bare legge ned, dette er helt greie priser.
Ser ikke noe stort problem i at f.eks. barn under 4-5 år får gratis inngang. Og det er vel ikke mange barn under den alderen som blir tatt med på kino, eller spiser på restaurant for 4-500 kr? :)
Kommentaren din var generelt sett relatert til barn, ikke barn av en viss alder.
"Det burde heller ha vært gratis inngang for barn".
I Norge er man rettslig sett barn helt til fylte 18 år, det blir en del kino og middager ute med familien før man fyller 18 år.

Jeg er ellers enig i at det er greit innafor med rabatterte priser for barn under en viss alder(Slik som for eksempel 5 år).

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

peraleks skrev: fre jun 02, 2023 10:36 am
pfrog567 skrev: fre jun 02, 2023 8:04 am
peraleks skrev: tor jun 01, 2023 2:19 pm

Merk her at dette er da altså en dag med ganske mye aktiviteter til barn prissat til litt over 400 kr.
Skal dette barnet på kino koster det raskt 150 kr + drikke/godteri(100) 250 kr for et barn for 2 timer med film.
Skal man på restaurant å spise blir det raskt 4-500 kroner.

Veldig rart i Norge hvor enkelte ser ut til å tro at mens de skal høy norsk lønn så skal resten av Norge og da i særpreg service-bransjen helst ligge på spanske servitør-lønninger fra 2000-tallet.

Skal de ha gratis inngang for barn kan de i praksis bare legge ned, dette er helt greie priser.
Ser ikke noe stort problem i at f.eks. barn under 4-5 år får gratis inngang. Og det er vel ikke mange barn under den alderen som blir tatt med på kino, eller spiser på restaurant for 4-500 kr? :)
Kommentaren din var generelt sett relatert til barn, ikke barn av en viss alder.
"Det burde heller ha vært gratis inngang for barn".
I Norge er man rettslig sett barn helt til fylte 18 år, det blir en del kino og middager ute med familien før man fyller 18 år.

Jeg er ellers enig i at det er greit innafor med rabatterte priser for barn under en viss alder(Slik som for eksempel 5 år).
Ja, du har rett. Jeg skulle nok presisert det bedre, siden jeg svarte på en kommentar som dreide seg om en ett-åring.

Frode57
Innlegg: 1262

Legg inn av Frode57 »

Det er jo kke det verste. Vi importerer mye. Dette blir det hyperinflasjon av. Idiotene Støre og Vedum er dumme. Særlig Støre som var med å havarere kronen fra 1987 til 1992.

Det er så en undres på om den mannen burde oppsøke psykiater.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»