30000 i restskatt

Svar
Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

30000 i restskatt

Legg inn av izzet2015 »

Fruen har fått 30000 i restskatt og sliter med å betale den skatten. Vi har litt sparepenger men er det lurt å bruke alt det på restskatt? Da sitter vi der uten en "buffer" er det noe lurt? Trenger råd om hvordan vi skal finansiere dette, er det noe lurt å ta opp et lån for å betale? Dette er skikkelig kinkig, da vi begge lever på pensjon. Så her er gode råd dyre. Vet at man kan få delt opp restskatt. Men da tar det tid å bli ferdig.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Ta aldri opp lån for å finansiere gjeld.

Det letteste er å kontakte Skatteetaten å høre om en nedbetalingsavtale. De vil uansett se at dere har midler tilgjengelig på en bufferkonto ref skattemeldingen, og vil få beskjed om å bruke av denne først.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Jeg hadde nok tatt opp et lite lån for så å investere de i Litecoin. Er du heldig kan du betale 50x restskatten din dersom du er heldig.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Klag og si at dere ikke har mulighet til å betale, i verste fall får dere delt opp beløpet i mange små avdrag.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

izzet2015 skrev: man jun 05, 2023 7:07 pm Fruen har fått 30000 i restskatt og sliter med å betale den skatten. Vi har litt sparepenger men er det lurt å bruke alt det på restskatt? Da sitter vi der uten en "buffer" er det noe lurt? Trenger råd om hvordan vi skal finansiere dette, er det noe lurt å ta opp et lån for å betale? Dette er skikkelig kinkig, da vi begge lever på pensjon. Så her er gode råd dyre. Vet at man kan få delt opp restskatt. Men da tar det tid å bli ferdig.
Selg pc og tv.
Eller ta en jobb som gigolo.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Hoppidioten skrev: man jun 05, 2023 7:30 pm Jeg hadde nok tatt opp et lite lån for så å investere de i Litecoin. Er du heldig kan du betale 50x restskatten din dersom du er heldig.
Jeg ble oppringt av en fyr fra Nigeria. Dersom jeg sender 30000 kroner i dag, vil jeg få tilbake 120000 om en uke.
Skal se om jeg klarer å finne nummeret. Der var mange tall i det nummeret.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Gideg skrev: man jun 05, 2023 7:38 pm
izzet2015 skrev: man jun 05, 2023 7:07 pm Fruen har fått 30000 i restskatt og sliter med å betale den skatten. Vi har litt sparepenger men er det lurt å bruke alt det på restskatt? Da sitter vi der uten en "buffer" er det noe lurt? Trenger råd om hvordan vi skal finansiere dette, er det noe lurt å ta opp et lån for å betale? Dette er skikkelig kinkig, da vi begge lever på pensjon. Så her er gode råd dyre. Vet at man kan få delt opp restskatt. Men da tar det tid å bli ferdig.
Selg pc og tv.
Eller ta en jobb som gigolo.
Selger nok bilen først. Det går buss her.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

izzet2015 skrev: man jun 05, 2023 9:24 pm
Gideg skrev: man jun 05, 2023 7:38 pm
izzet2015 skrev: man jun 05, 2023 7:07 pm Fruen har fått 30000 i restskatt og sliter med å betale den skatten. Vi har litt sparepenger men er det lurt å bruke alt det på restskatt? Da sitter vi der uten en "buffer" er det noe lurt? Trenger råd om hvordan vi skal finansiere dette, er det noe lurt å ta opp et lån for å betale? Dette er skikkelig kinkig, da vi begge lever på pensjon. Så her er gode råd dyre. Vet at man kan få delt opp restskatt. Men da tar det tid å bli ferdig.
Selg pc og tv.
Eller ta en jobb som gigolo.
Selger nok bilen først. Det går buss her.
Får mer penger for bussen, selg den.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Queenie skrev: man jun 05, 2023 7:32 pm Klag og si at dere ikke har mulighet til å betale, i verste fall får dere delt opp beløpet i mange små avdrag.
Husk at det er Staten en dealer med , de skal ha pengene sine.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Kongemannen skrev: man jun 05, 2023 9:30 pm
Queenie skrev: man jun 05, 2023 7:32 pm Klag og si at dere ikke har mulighet til å betale, i verste fall får dere delt opp beløpet i mange små avdrag.
Husk at det er Staten en dealer med , de skal ha pengene sine.
"pengene sine"...

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Gideg skrev: man jun 05, 2023 9:25 pm
izzet2015 skrev: man jun 05, 2023 9:24 pm
Gideg skrev: man jun 05, 2023 7:38 pm

Selg pc og tv.
Eller ta en jobb som gigolo.
Selger nok bilen først. Det går buss her.
Får mer penger for bussen, selg den.
Bussen blir nok ikke solgt, men får 200000 for bilen! Og da blir det overskudd :roll:

lsklars

Legg inn av lsklars »

izzet2015 skrev: man jun 05, 2023 9:41 pm
Gideg skrev: man jun 05, 2023 9:25 pm
izzet2015 skrev: man jun 05, 2023 9:24 pm

Selger nok bilen først. Det går buss her.
Får mer penger for bussen, selg den.
Bussen blir nok ikke solgt, men får 200000 for bilen! Og da blir det overskudd :roll:
Da selger du bilen.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

izzet2015 skrev: man jun 05, 2023 9:41 pm

Bussen blir nok ikke solgt, men får 200000 for bilen! Og da blir det overskudd :roll:
Alle punktene må være oppfylt for å få kunne en betalingsavtale:

Du har ikke mulighet til å betale innen fristen.
Du må sende forslag til betalingsplan.
Du kan ikke ha penger til overs etter livsopphold/dokumenterte utgifter.
Din betalingsplan må gi raskere resultat enn dersom vi må trekke deg i lønn, pensjon eller ytelser, eller dersom vi må gjennomføre en utleggsforretning.
Hvis du søker på grunn av for eksempel alvorlig sykdom, dødsfall i familien, langvarig arbeidsledighet eller samlivsbrudd, må du kunne dokumentere dette.
Det at du får en betalingsavtale, må ikke virke støtende eller være egnet til å svekke den alminnelige betalingsmoralen.

https://www.skatteetaten.no/betalingsva ... ngsavtale/

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Guttorm123 skrev: man jun 05, 2023 9:47 pm
izzet2015 skrev: man jun 05, 2023 9:41 pm

Bussen blir nok ikke solgt, men får 200000 for bilen! Og da blir det overskudd :roll:
Alle punktene må være oppfylt for å få kunne en betalingsavtale:

Du har ikke mulighet til å betale innen fristen.
Du må sende forslag til betalingsplan.
Du kan ikke ha penger til overs etter livsopphold/dokumenterte utgifter.
Din betalingsplan må gi raskere resultat enn dersom vi må trekke deg i lønn, pensjon eller ytelser, eller dersom vi må gjennomføre en utleggsforretning.
Hvis du søker på grunn av for eksempel alvorlig sykdom, dødsfall i familien, langvarig arbeidsledighet eller samlivsbrudd, må du kunne dokumentere dette.
Det at du får en betalingsavtale, må ikke virke støtende eller være egnet til å svekke den alminnelige betalingsmoralen.

https://www.skatteetaten.no/betalingsva ... ngsavtale/
Det skal nok ordne seg. Har gode kort på hånda.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Bare et tips for framtiden, gjør noe med skattekortet til fruen.

30 000 i restskatt på en beskjeden pensjon skal ikke være mulig.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

izzet2015 skrev: man jun 05, 2023 10:40 pm

Det skal nok ordne seg. Har gode kort på hånda.
Visa? :-)

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Guttorm123 skrev: man jun 05, 2023 11:20 pm
izzet2015 skrev: man jun 05, 2023 10:40 pm

Det skal nok ordne seg. Har gode kort på hånda.
Visa? :-)
Andre kilder :) :D

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Staten er den siste du onsker aa skylde penger til, kanskje med unntak av Freddy Haelvete

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

kytec skrev: man jun 05, 2023 11:15 pm Bare et tips for framtiden, gjør noe med skattekortet til fruen.

30 000 i restskatt på en beskjeden pensjon skal ikke være mulig.
Det hadde blitt trukket 5% skatt på en inntekt på 490000, da hadde hun to jobber. Så der er årsaken.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Det blir sjeldne og små avdrag. Det må bli løsningen. :P

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Merkelig å ha så lite kontroll på skatten sin. Jeg har også fått 30000 i restskatt. Men det skyldes at jeg jobbet ekstremt mye overtid etc forrige år og tjente dermed langt over forventet. Jeg visste dermed at restskatten ville komme.

Får man en uventet restskatt på 30000 så tyder det jo på en plutselig oppgang i inntjeningen. Og dermed burde man også kunne betale den.

Queenie

Legg inn av Queenie »

izzet2015 skrev: tir jun 06, 2023 9:20 am
kytec skrev: man jun 05, 2023 11:15 pm Bare et tips for framtiden, gjør noe med skattekortet til fruen.

30 000 i restskatt på en beskjeden pensjon skal ikke være mulig.
Det hadde blitt trukket 5% skatt på en inntekt på 490000, da hadde hun to jobber. Så der er årsaken.
I dag må man vel gå aktivt inn for å betale så lite skatt? Jeg fikk skikkelig baksmell et år også, nærmere 90 000. Da hadde jeg betalt 10% på den ene jobben, men jeg visste jo at det kom. Dette var da vi hadde fysisk skatteseddel i papirform som la mye mer opp til at hver enkelt kunne som man ville der og da.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Queenie skrev: man jun 05, 2023 7:32 pm Klag og si at dere ikke har mulighet til å betale, i verste fall får dere delt opp beløpet i mange små avdrag.
Nei. For det første får man sannsynligvis ikke betalingsavtale når man har midler på konto til å betale, vilkårene for å få innvilget avtale for skatt- og avgiftskrav er strenge som nevnt over her.

For det andre er forsinkelsesrenten for ubetalte skattekrav på sinnsvake 10,75%.

Bruk buffer til å betale restskatten, det er formodentlig penger dere delvis har kunne spart opp pga for lav forskuddstrekk gjennom året uansett.

Dobbeltsjekk at skattekort er riktig for 2023, dobbeltsjekk at skattemeldingen for 2022 er riktig og at alle fradrag er tatt med, og forsøk å sette av noen penger igjen ila året.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Lew_Ashby skrev: tir jun 06, 2023 11:46 am
Queenie skrev: man jun 05, 2023 7:32 pm Klag og si at dere ikke har mulighet til å betale, i verste fall får dere delt opp beløpet i mange små avdrag.
Nei. For det første får man sannsynligvis ikke betalingsavtale når man har midler på konto til å betale, vilkårene for å få innvilget avtale for skatt- og avgiftskrav er strenge som nevnt over her.

For det andre er forsinkelsesrenten for ubetalte skattekrav på sinnsvake 10,75%.

Bruk buffer til å betale restskatten, det er formodentlig penger dere delvis har kunne spart opp pga for lav forskuddstrekk gjennom året uansett.

Dobbeltsjekk at skattekort er riktig for 2023, dobbeltsjekk at skattemeldingen for 2022 er riktig og at alle fradrag er tatt med, og forsøk å sette av noen penger igjen ila året.
Jeg har hørt at man kan få nedbetalingsplan, og håper det stemmer. Skattekort er nå sjekket grundig og i år er det bare pensjon. Den er det 10% skatt på.
Det ble ikke reagert i fjor når lønningene var høye og skatten lav. Det var en megatabbe! Har lært nå!

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Koskinen skrev: tir jun 06, 2023 10:23 am Merkelig å ha så lite kontroll på skatten sin. Jeg har også fått 30000 i restskatt. Men det skyldes at jeg jobbet ekstremt mye overtid etc forrige år og tjente dermed langt over forventet. Jeg visste dermed at restskatten ville komme.

Får man en uventet restskatt på 30000 så tyder det jo på en plutselig oppgang i inntjeningen. Og dermed burde man også kunne betale den.
Det er utrolig lett å være etterpåklok. Men burde ha reagert tidligere. Men det er det intet å gjøre med nå.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Som sagt det blir sjeldne og små avdrag. :shock:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»