Lave og høye priser

Svar
Queenie

Re: Lave og høye priser

Legg inn av Queenie »

fargerik skrev: man jun 05, 2023 11:51 am
Queenie skrev: man jun 05, 2023 11:37 am
fargerik skrev: man jun 05, 2023 11:01 am
Som sagt drikker kun jeg (1 person) 1 kopp kaffe. Hver morgen klokka 0700.
Det er derfor kapsel er praktisk for meg personlig.
Hvorfor skal man trakte en kanne når behovet er èn kopp?
Hvem sier du må trakte en kanne? 😂 Du vet at du kan bruke vann og kaffemengde etter behov?
Ja. Men det blir nok mer svinn dersom jeg lager 1 kopp i presskanna eller i kaffetrakteren.
Det er selvfølgelig fullt mulig, men hverken smart eller økonomisk. Med mindre man investerer i en slik trakter som kverner og lager akkurat den ene koppen, to kopper eller en kanne.
Ikke noe problem å trakte kun til en kopp og nei kapsel blir aldri mer økonomisk, og det er jo skikkelig skvipkaffe.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Queenie skrev: man jun 05, 2023 11:55 am
fargerik skrev: man jun 05, 2023 11:51 am
Queenie skrev: man jun 05, 2023 11:37 am

Hvem sier du må trakte en kanne? 😂 Du vet at du kan bruke vann og kaffemengde etter behov?
Ja. Men det blir nok mer svinn dersom jeg lager 1 kopp i presskanna eller i kaffetrakteren.
Det er selvfølgelig fullt mulig, men hverken smart eller økonomisk. Med mindre man investerer i en slik trakter som kverner og lager akkurat den ene koppen, to kopper eller en kanne.
Ikke noe problem å trakte kun til en kopp og nei kapsel blir aldri mer økonomisk, og det er jo skikkelig skvipkaffe.
Det der er ditt valg når det passer for deg. Case Closed.

Queenie

Legg inn av Queenie »

fargerik skrev: man jun 05, 2023 12:10 pm
Queenie skrev: man jun 05, 2023 11:55 am
fargerik skrev: man jun 05, 2023 11:51 am
Ja. Men det blir nok mer svinn dersom jeg lager 1 kopp i presskanna eller i kaffetrakteren.
Det er selvfølgelig fullt mulig, men hverken smart eller økonomisk. Med mindre man investerer i en slik trakter som kverner og lager akkurat den ene koppen, to kopper eller en kanne.
Ikke noe problem å trakte kun til en kopp og nei kapsel blir aldri mer økonomisk, og det er jo skikkelig skvipkaffe.
Det der er ditt valg når det passer for deg. Case Closed.
Nå er det du som påstår at kapsel er økonomisk, noe det ikke er.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Guttorm123 skrev: man jun 05, 2023 11:23 am
rosmebraad skrev: man jun 05, 2023 11:19 am Når man skal inn på kaffe, hva med Nescafé gull til rundt 100 kr på Oda? For 200g glass.

Siden dette er 'noe man ikke bruker' iflg. enkelte kaffefolk så har jeg ikke fulgt prisen på denne.

Jeg så også en greie på nett fra Worcester England om at Nescafé var innelåst i butikken.
Nescafé gull har steget noe vanvittig i pris. Heldigvis er jeg ikke kresen på kaffe, så First Price sin variant duger for meg.
Den og så Nesquick som var.på 90-tallet. Bruker ikke noen av delene.
Men om Nescafé er hundrelappen er det ikke så langt opp i pris til 250g Oslo-brente kaffebønner fra kjent sted.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

fargerik skrev: man jun 05, 2023 12:10 pm
Queenie skrev: man jun 05, 2023 11:55 am
fargerik skrev: man jun 05, 2023 11:51 am
Ja. Men det blir nok mer svinn dersom jeg lager 1 kopp i presskanna eller i kaffetrakteren.
Det er selvfølgelig fullt mulig, men hverken smart eller økonomisk. Med mindre man investerer i en slik trakter som kverner og lager akkurat den ene koppen, to kopper eller en kanne.
Ikke noe problem å trakte kun til en kopp og nei kapsel blir aldri mer økonomisk, og det er jo skikkelig skvipkaffe.
Det der er ditt valg når det passer for deg. Case Closed.
For å reåpne saken:
Jeg har en filterholder som settes rett på kopp. Kverner bønnene og koker vann i ren/egennpanne på kokeplaten.
Trakter små mengder, justerer for hver gang.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fargerik skrev: man jun 05, 2023 12:10 pm Det der er ditt valg når det passer for deg. Case Closed.
Hva med miljø- og klimaavtrykket fra aluminiums- og plastavfallet denne koppen skaper, du som er så opptatt av slikt?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Texas_John skrev: man jun 05, 2023 12:39 pm
fargerik skrev: man jun 05, 2023 12:10 pm Det der er ditt valg når det passer for deg. Case Closed.
Hva med miljø- og klimaavtrykket fra aluminiums- og plastavfallet denne koppen skaper, du som er så opptatt av slikt?
Det er et meget godt poeng, og en god grunn til å lage kaffen på en annen måte.
Men som jeg allerede har nevnt finnes det gjenbrukskapsler til mange kapselmaskiner.
Bruker man samme kapsel mange ganger, blir det miljøvennlig.
Eksempel :
https://www.google.com/search?client=fi ... affemaskin

fargerik

Legg inn av fargerik »

Queenie skrev: man jun 05, 2023 12:35 pm
fargerik skrev: man jun 05, 2023 12:10 pm
Queenie skrev: man jun 05, 2023 11:55 am

Ikke noe problem å trakte kun til en kopp og nei kapsel blir aldri mer økonomisk, og det er jo skikkelig skvipkaffe.
Det der er ditt valg når det passer for deg. Case Closed.
Nå er det du som påstår at kapsel er økonomisk, noe det ikke er.
Det er økonomisk på den måten at man kun lager 1 kopp. Trenger ikke noe kaffefilter, trenger ikke å vaske noen kaffetrakter etter å ha laget den ene koppen.
Men det viktigste for meg er uansett at det er bekvemt. Enkelt.
Jeg kjøpte kapsler i Sverige sist jeg var der. Med svenskepris koster det 2, 60 pr. kopp.
Hva blir prisen pr. kopp dersom jeg kjøper en maskin til 4999 kroner (som det ble linket til litt over her)?

Queenie

Legg inn av Queenie »

fargerik skrev: man jun 05, 2023 1:23 pm
Queenie skrev: man jun 05, 2023 12:35 pm
fargerik skrev: man jun 05, 2023 12:10 pm
Det der er ditt valg når det passer for deg. Case Closed.
Nå er det du som påstår at kapsel er økonomisk, noe det ikke er.
Det er økonomisk på den måten at man kun lager 1 kopp. Trenger ikke noe kaffefilter, trenger ikke å vaske noen kaffetrakter etter å ha laget den ene koppen.
Men det viktigste for meg er uansett at det er bekvemt. Enkelt.
Jeg kjøpte kapsler i Sverige sist jeg var der. Med svenskepris koster det 2, 60 pr. kopp.
Hva blir prisen pr. kopp dersom jeg kjøper en maskin til 4999 kroner (som det ble linket til litt over her)?
En kaffetrakter koster vel det samme som en kapselmaskin. Med en god filterkaffe koster hver kopp ca 1,3-1,5 kr, eksklusiv strømutgifter. Friele kapsel koster på nett i Norge (sikkert enda dyrere i butikk) over 3 ganger den prisen, man kan godt si at det blir mindre svinn men da er man jo dårlig på å trakte kaffe.

I tillegg synes jeg det er veldig uetisk å bruke disse kapslene i en tid hvor vi må tenke på hvor mye vi forurenser.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Queenie skrev: man jun 05, 2023 10:24 pm
fargerik skrev: man jun 05, 2023 1:23 pm
Queenie skrev: man jun 05, 2023 12:35 pm

Nå er det du som påstår at kapsel er økonomisk, noe det ikke er.
Det er økonomisk på den måten at man kun lager 1 kopp. Trenger ikke noe kaffefilter, trenger ikke å vaske noen kaffetrakter etter å ha laget den ene koppen.
Men det viktigste for meg er uansett at det er bekvemt. Enkelt.
Jeg kjøpte kapsler i Sverige sist jeg var der. Med svenskepris koster det 2, 60 pr. kopp.
Hva blir prisen pr. kopp dersom jeg kjøper en maskin til 4999 kroner (som det ble linket til litt over her)?
En kaffetrakter koster vel det samme som en kapselmaskin. Med en god filterkaffe koster hver kopp ca 1,3-1,5 kr, eksklusiv strømutgifter. Friele kapsel koster på nett i Norge (sikkert enda dyrere i butikk) over 3 ganger den prisen, man kan godt si at det blir mindre svinn men da er man jo dårlig på å trakte kaffe.

I tillegg synes jeg det er veldig uetisk å bruke disse kapslene i en tid hvor vi må tenke på hvor mye vi forurenser.
Jeg kan ikke annet enn å bøye støvet i hatten.
Jeg er totalt utmanøvrert, siden du er så smart og jeg er et nek.
Gratulerer.

Queenie

Legg inn av Queenie »

fargerik skrev: man jun 05, 2023 10:38 pm
Queenie skrev: man jun 05, 2023 10:24 pm
fargerik skrev: man jun 05, 2023 1:23 pm
Det er økonomisk på den måten at man kun lager 1 kopp. Trenger ikke noe kaffefilter, trenger ikke å vaske noen kaffetrakter etter å ha laget den ene koppen.
Men det viktigste for meg er uansett at det er bekvemt. Enkelt.
Jeg kjøpte kapsler i Sverige sist jeg var der. Med svenskepris koster det 2, 60 pr. kopp.
Hva blir prisen pr. kopp dersom jeg kjøper en maskin til 4999 kroner (som det ble linket til litt over her)?
En kaffetrakter koster vel det samme som en kapselmaskin. Med en god filterkaffe koster hver kopp ca 1,3-1,5 kr, eksklusiv strømutgifter. Friele kapsel koster på nett i Norge (sikkert enda dyrere i butikk) over 3 ganger den prisen, man kan godt si at det blir mindre svinn men da er man jo dårlig på å trakte kaffe.

I tillegg synes jeg det er veldig uetisk å bruke disse kapslene i en tid hvor vi må tenke på hvor mye vi forurenser.
Jeg kan ikke annet enn å bøye støvet i hatten.
Jeg er totalt utmanøvrert, siden du er så smart og jeg er et nek.
Gratulerer.
Anytime

Someone

Legg inn av Someone »

Queenie skrev: man jun 05, 2023 10:24 pm I tillegg synes jeg det er veldig uetisk å bruke disse kapslene i en tid hvor vi må tenke på hvor mye vi forurenser.
Endel kan jo sendes til gjenvinning. Jeg gjør i hvertfall det med mine Nespressokapsler

startelver

Legg inn av startelver »

Hvis du kjøper hele bønner kan du støtte kaffefarmerne når du vet opprinnelsesland. Utifra miljøhensyn vet jeg ikke hvordan min kaffemaskin kommer ut, men regner med den varer i 10 år.

fargerik

Legg inn av fargerik »

startelver skrev: tir jun 06, 2023 2:10 pm Hvis du kjøper hele bønner kan du støtte kaffefarmerne når du vet opprinnelsesland. Utifra miljøhensyn vet jeg ikke hvordan min kaffemaskin kommer ut, men regner med den varer i 10 år.
Fairtrade og alt det der, ja. Hvordan ligger din favorittkaffe Evergood an der?
Jeg slenger ut spørsmålet på grunn av at jeg ikke vet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Merker meg at Brasero er oppe i 46 kroner nå - ikke så lenge siden den var på 30+. Om lag samme nivå som en halv kg smør lå på, den er nå oppe på 50. Det er jo en del økning, men det går jo kanskje bare 2-3 av hver i måneden... Og det er vel også varer som jeg anså som "billige" for noen år tilbake. Så ikke den verste økningen å håndtere.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Når vi snakker om kaffe, Europris har tilbud fredag og lørdag på Löfbergs kaffe, filter- og kokmalt, samt hele bønner. Kr 39,90 for 450/400 gram. Billigere kvalitetskaffe får du ikke i Norge, det er helt sikkert.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: tir jun 06, 2023 10:25 pm Når vi snakker om kaffe, Europris har tilbud fredag og lørdag på Löfbergs kaffe, filter- og kokmalt, samt hele bønner. Kr 39,90 for 450/400 gram. Billigere kvalitetskaffe får du ikke i Norge, det er helt sikkert.
Jeg var innom rema i går, og så at de har tilbud på Kjeldsberg kaffe.
To stk. 500 gram kaffe til prisen for en.
Husker ikke eksakt pris, bare at det er halva priset, antagelig med Æ.
Vet ikke om det er i alle remabutikker eller om det er noe lokalt.
Vet heller ikke om det er en god kaffe ;-)

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg må korrigere. Var forbi rema igjen i dag, og merket meg at en pakke (500 gram) koster 39,90, og to pakker koster 65 kroner. Altså ikke to for en, men litt rabatt. Vet fremdeles ikke om Kjeldsberg kaffe er god kaffe.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

KIWI lever opp til motto - presser prisene - 1 stykk nettopp grønn Kiwi kr 9,90.
Galskap.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Queenie skrev: man jun 05, 2023 10:24 pm
I tillegg synes jeg det er veldig uetisk å bruke disse kapslene i en tid hvor vi må tenke på hvor mye vi forurenser.
Veldig uetisk å bruke en kaffekapsel?

Ja vel.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

PapaSmurf skrev: søn jun 11, 2023 11:12 am
Queenie skrev: man jun 05, 2023 10:24 pm
I tillegg synes jeg det er veldig uetisk å bruke disse kapslene i en tid hvor vi må tenke på hvor mye vi forurenser.
Veldig uetisk å bruke en kaffekapsel?

Ja vel.
--- Av mange kapsler små, jorden vil forgå --- ;)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Det mangler gravende journalistikk rund matprisene.
Det man gjør er å lage noen kurver og sammenlikne og gjerne sitere en eller annen som har en mening, altså en såkalt ekspert.

Men, en analyse av hva som gjør at prisene i butikken stiger og stiger, altså hvor i leddene og mye mye det der øker - ser man ikke.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Lenge siden jeg har spist laks/ørret - så så etter det på Rema i går. Primært ville jeg vel ha laks, men steilet da jeg sjeket prisen på den første og beste eska som lå der, Laksefilet uten skinn - ser nå at Oda selger den for 119 kr for 250 gram! Det er jo forsyne meg, helt utrolig nok, 479 kr/kg!!! Det er også dyrere enn Salma-laks fra samme leverandør. Man kan jo lure på hvem som kjøper laks til nær 500 kr/kg. Ikke meg i hvert fall!

SirJames

Legg inn av SirJames »

49,90 for en liten kurv med danske jordbær i går, og det ryktes altså om 89(!) kroner for norske

5 om dagen? 60 kr pr kilo for tomater, 30 kr for en agurk osv osv.

Heia

Queenie

Legg inn av Queenie »

DoktorS skrev: søn jun 11, 2023 11:35 am Lenge siden jeg har spist laks/ørret - så så etter det på Rema i går. Primært ville jeg vel ha laks, men steilet da jeg sjeket prisen på den første og beste eska som lå der, Laksefilet uten skinn - ser nå at Oda selger den for 119 kr for 250 gram! Det er jo forsyne meg, helt utrolig nok, 479 kr/kg!!! Det er også dyrere enn Salma-laks fra samme leverandør. Man kan jo lure på hvem som kjøper laks til nær 500 kr/kg. Ikke meg i hvert fall!
Jeg har heldigvis lært meg å skaffe fisk på egenhånd, men det sørgelige er jo at ordentlig laks så og si er utryddet.

Queenie

Legg inn av Queenie »

SirJames skrev: søn jun 11, 2023 1:42 pm 49,90 for en liten kurv med danske jordbær i går, og det ryktes altså om 89(!) kroner for norske

5 om dagen? 60 kr pr kilo for tomater, 30 kr for en agurk osv osv.

Heia
Fortsatt billigere enn sjokolade vel?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Queenie skrev: man jun 12, 2023 12:05 am
SirJames skrev: søn jun 11, 2023 1:42 pm 49,90 for en liten kurv med danske jordbær i går, og det ryktes altså om 89(!) kroner for norske

5 om dagen? 60 kr pr kilo for tomater, 30 kr for en agurk osv osv.

Heia
Fortsatt billigere enn sjokolade vel?
Nei

fargerik

Legg inn av fargerik »

SirJames skrev: søn jun 11, 2023 1:42 pm 49,90 for en liten kurv med danske jordbær i går, og det ryktes altså om 89(!) kroner for norske

5 om dagen? 60 kr pr kilo for tomater, 30 kr for en agurk osv osv.

Heia
Det var smart å skaffe seg drivhus for noen år siden. Med slike agurkpriser er det stas å allerede ha begynt å spise hjemmedyrkede agurker. Tomatene er underveis, salat har vi gnafset en god stund allerede.
Innsatsen er å kjøpe litt jord og gjødsel.

Queenie

Legg inn av Queenie »

SirJames skrev: man jun 12, 2023 7:41 am
Queenie skrev: man jun 12, 2023 12:05 am
SirJames skrev: søn jun 11, 2023 1:42 pm 49,90 for en liten kurv med danske jordbær i går, og det ryktes altså om 89(!) kroner for norske

5 om dagen? 60 kr pr kilo for tomater, 30 kr for en agurk osv osv.

Heia
Fortsatt billigere enn sjokolade vel?
Nei
Normalt sett koster vel sjokolade rundt 100 (tilbud) - 200 kr/kilo, de fleste grønnsaker ligger et godt nivå under dette.

Jordbær krever som kjent manuelt arbeid, ofte til luselønn.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargerik skrev: man jun 12, 2023 8:38 am
SirJames skrev: søn jun 11, 2023 1:42 pm 49,90 for en liten kurv med danske jordbær i går, og det ryktes altså om 89(!) kroner for norske

5 om dagen? 60 kr pr kilo for tomater, 30 kr for en agurk osv osv.

Heia
Det var smart å skaffe seg drivhus for noen år siden. Med slike agurkpriser er det stas å allerede ha begynt å spise hjemmedyrkede agurker. Tomatene er underveis, salat har vi gnafset en god stund allerede.
Innsatsen er å kjøpe litt jord og gjødsel.
Blir som med kaffemaskin det, tar du med investering i drivhus, utstyr, jord og gjødsel, frø og planter, så er de ikke gratis de heller. Men skulle gjerne hatt selv, smaker himmelsk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»