**Filmspørsmåls-Tråden**

Svar
The Kwames

**Filmspørsmåls-Tråden**

Legg inn av The Kwames »

Kunne sikkert vært fra gamle VGD's sin tråd generell spørsmål rundt film
som det egentlig er..om det er skuespillere,regissører,manusforfattere...ja you name it
Men selv jeg,som sjekker ut mye filmer gamle som nye
så vet ikke jeg alt uansett..men reiser på oppdagelsesferd

så stiller jeg spørsmålet om katalogen til Werner Herzog
fordi jeg elsket Fitzcarraldo fra 1982,som jeg syntes var helt fantastisk
har og sett Nosferatu som jeg og likte,om ikke så bra som førstnevnte
så ser jeg Frank.N.Steen har nevnt Aguirre fra 1972,og jeg ble intressert

Så til filmentusiaster her inne,hva MÅ jeg ha av Werner Herzog sin katalog
gjerne en topp 10 eller rangering
Ser Herzog lever ennu,og har en bra katalog...mye short films og documentary
så kjør på,hva er det jeg burde kikke på...iallfall Aguirre fra 72 må sjekkes ut

The Kwames

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Kwames skrev: tor aug 12, 2021 4:44 pm Kunne sikkert vært fra gamle VGD's sin tråd generell spørsmål rundt film
som det egentlig er..om det er skuespillere,regissører,manusforfattere...ja you name it
Men selv jeg,som sjekker ut mye filmer gamle som nye
så vet ikke jeg alt uansett..men reiser på oppdagelsesferd

så stiller jeg spørsmålet om katalogen til Werner Herzog
fordi jeg elsket Fitzcarraldo fra 1982,som jeg syntes var helt fantastisk
har og sett Nosferatu som jeg og likte,om ikke så bra som førstnevnte
så ser jeg Frank.N.Steen har nevnt Aguirre fra 1972,og jeg ble intressert

Så til filmentusiaster her inne,hva MÅ jeg ha av Werner Herzog sin katalog
gjerne en topp 10 eller rangering
Ser Herzog lever ennu,og har en bra katalog...mye short films og documentary
så kjør på,hva er det jeg burde kikke på...iallfall Aguirre fra 72 må sjekkes ut

The Kwames
Spennende tråd, og kanskje en som kan være til nytte for mange filminteresserte på utkikk etter tips og hjelp. :)
Er langt fra noen "ekspert" på Herzog, tror jeg kom over ei sånn 5-6 filmboks (Star Media Entertainment) tilbake på midten av 00-tallet i ei Videonova sjappe, og det ville uttrykket i øya til Kinski var vel mer enn nok til at jeg ble overbevist, om at denne måtte jeg nesten ha med meg hjem.
Så vel faktisk Cobra Verde (1987) først, om jeg ikke husker feil, men når man kom til Aguirre, the Wrath of God, da fant jeg meg helt klart til rette.
En nydelig og hjemsøkende reise inn i galskapen, og nei, en uforglemmelig filmopplevelse, som hang igjen lenge.

Nosferatu er en god film, i perioder utrolig vakker, men ikke helt på samme nivå som Aguirre, og Fitzcarraldo må jeg nok se igjen snart, da det er altfor lenge siden sist. Men huskes også som en stor filmeventyr.

Woyzeck var litt, tja, visste ikke helt hva man skulle si, ikke min type film, hvert fall fra forrige visitt. Men selvsagt intense skuespillprestasjoner og mulig en som vil vokse ved nærmere gjensyn.

Har jo Kaspar Hauser (1974) liggende i filmboden, også den ei SME utgave, men ikke med i filmboksen. Virker som en spennende film.

My Best Fiend (1999) og Grizzly Man (2005) var jo også meget gode filmer, eller dokumentarer.

Mens nyversjonen av Abel Ferraras Bad Lieutenant, da med Nicolas Cage og Val Kilmer i Port of Call New Orleans (2009), den likte jeg faktisk bedre enn originalen. Cage har litt av den haltende Kinski gangen, fra Aguirre gående, og nei, også en jeg vil snart se igjen.

Uansett, vet ikke om det hjelper mye, men Aguirre er nok førstevalget, av det nevnte, men My Best Fiend og Bad Lieutenant samt Grizzly Man er også verdt å sjekke ut, om du ikke allerede har gjort så.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Bra tips Frank
Har faktis Cage filmen,er att par til jeg trur jeg vil sjekke ut,som ikke du har nevnt
Cobra Verde og Gåten Kasper Hauser og muligens Balladen om Bruno Strozek
Kan godt hende det ikke funker,men må sjekkes ut

ser også att Rescue Dawn kan være noe muligens

The Kwames

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Prøvd å lett opp litt info fra tid og annen, men med undrer jo på om den noensinne vil få ei offisiell DVD/Blu-ray utgave, og tenker på Alex Ferguson dokumentaren fra 2 år tilbake med navn: Never Give In

Denne vil en jo veldig gjerne ha tak i, og rart at alle andre så-som-så United og fotballrelaterte dokumentarer er for lengst ute i fysisk format, men ikke denne utgivelsen.

Det nærmest en kommer er ei fra DVDLand (mulig ei australsk side) men ingen nytt om utgivelsesdato siden 2021.

I mellomtiden har det jo blant annet vært ei dokumentarfilm om Arsene Wenger, denne tror jeg også er på Platekompen, men den en helst vil ha, den virker å være stående bomfast for nå.

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

Må man ha sett noen av de andre Mission:Impossible-filmene for å forstå M:I-7?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»