2023 Roland Garros

Svar
Skraevadottir

Re: 2023 Roland Garros

Legg inn av Skraevadottir »

Genial skrev: tir jun 06, 2023 3:10 pm
Skraevadottir skrev: tir jun 06, 2023 3:03 pm Første semi på damesida er klar: Det blir Muchova mot Sabalenka. Dette betyr at Swiatek må til finalen for å holde på #1-rankingen, og hvis Sabalenka også når finalen, så må Swiatek slå henne. For et vanvittig kult oppgjør det kan bli.

Ellers en mulig kontrovers i dag, som vi har sett før på dametouren, hvor Sabalenka går fram til nettet for å ta Svitolina i hånda, men hvor sistnevnte bare går rett til dommeren og ut av stadion. Heldigvis fikk Svitolina litt pipekonsert for det, og Sabalenka var i tillegg så storsinnet at hun ikke nevnte noe om det i takketalen, men heller roste motstanderen for godt spill.

Jeg syns det er utrolig hva folk kan få seg til å gjøre mot andre individer som bare er der for å gjøre jobben sin. Er det greit å trakassere eller ikke behandle russere og belarussere med respekt i dagliglivet også nå? Man kan kalle det symbolhandlinger, men for meg begynner det å minne faretruende om rasisme. Jeg syns man skal ha respekt for enkeltmennesket uansett statsborgerskap, etnisitet og religiøsitet. Det bør være et mål i seg selv.
Det er da naturlig at de ukrainske spillerne ikke håndhilser på spillere fra disse to nasjonene. Dette er verken trakassering eller rasisme. Det handler om at landet og befolkningen deres blir drept, voldtatt og terrorisert. Jeg hadde aldri håndhilst på en tysker under andre verdenskrig. Svitolina og Kasatkina viste respekt for hverandre etter sin match ettersom sistnevnte har tatt avstand fra krigen. Det har ikke Sabalenka eller flesteparten av de andre gjort.
Naturlig, men ikke noe godt argument. Det er utrolig hvor mange som ikke greier å behandle medmennesker som medmennesker og se forbi nasjonalitet. Jeg spør deg: Ville du tatt en belarussisk kollega eller en russer som du møtte på en konferanse i hånda, eller ville du ikke? Denne personen representerer ikke krigsmakten på noen som helst måte, som også er tilfelle med Sabalenka.

Dessuten er det du skriver om Sabalenka helt feil. Det stemmer at hun ikke har ønsket å uttale seg om krigen nå under French Open, særlig fordi hun blir bombardert med spørsmål fra sinte ukrainske journalister. Hun har tidligere gjort og sagt dette: "Following the start of the Russian invasion of Ukraine, Sabalenka expressed support for Ukrainian people and using Ukraine colored ribbons: 'I feel like people need our support. I just hope they understand that we're all really concerned. I think even 'sad' isn't even the right word'. In January 2023, with regards to the war and ban of Russian and Belarusian players at the 2022 Wimbledon Championships, Sabalenka stated: 'I just understand that it's not my fault'. In May 2023, Sabalenka affirmed her support for ending the war in Ukraine, stating 'If I could stop the war I would do it, but unfortunately that doesn’t lie in my hands'".

Du må også ha forståelse for at å vokse opp i et autoritært regime gjør at man ikke bare kan gå ut og hamre løs på styresmaktene slik vi kan her i vesten. Det kan få voldsomme konsekvenser.

Så her gjelder det å forstå alle parter som er involvert, ikke bare ukrainere. Vis litt storsinn.

Genial

Legg inn av Genial »

Skraevadottir skrev: tir jun 06, 2023 3:18 pm
Genial skrev: tir jun 06, 2023 3:10 pm
Skraevadottir skrev: tir jun 06, 2023 3:03 pm Første semi på damesida er klar: Det blir Muchova mot Sabalenka. Dette betyr at Swiatek må til finalen for å holde på #1-rankingen, og hvis Sabalenka også når finalen, så må Swiatek slå henne. For et vanvittig kult oppgjør det kan bli.

Ellers en mulig kontrovers i dag, som vi har sett før på dametouren, hvor Sabalenka går fram til nettet for å ta Svitolina i hånda, men hvor sistnevnte bare går rett til dommeren og ut av stadion. Heldigvis fikk Svitolina litt pipekonsert for det, og Sabalenka var i tillegg så storsinnet at hun ikke nevnte noe om det i takketalen, men heller roste motstanderen for godt spill.

Jeg syns det er utrolig hva folk kan få seg til å gjøre mot andre individer som bare er der for å gjøre jobben sin. Er det greit å trakassere eller ikke behandle russere og belarussere med respekt i dagliglivet også nå? Man kan kalle det symbolhandlinger, men for meg begynner det å minne faretruende om rasisme. Jeg syns man skal ha respekt for enkeltmennesket uansett statsborgerskap, etnisitet og religiøsitet. Det bør være et mål i seg selv.
Det er da naturlig at de ukrainske spillerne ikke håndhilser på spillere fra disse to nasjonene. Dette er verken trakassering eller rasisme. Det handler om at landet og befolkningen deres blir drept, voldtatt og terrorisert. Jeg hadde aldri håndhilst på en tysker under andre verdenskrig. Svitolina og Kasatkina viste respekt for hverandre etter sin match ettersom sistnevnte har tatt avstand fra krigen. Det har ikke Sabalenka eller flesteparten av de andre gjort.
Naturlig, men ikke noe godt argument. Det er utrolig hvor mange som ikke greier å behandle medmennesker som medmennesker og se forbi nasjonalitet. Jeg spør deg: Ville du tatt en belarussisk kollega eller en russer som du møtte på en konferanse i hånda, eller ville du ikke? Denne personen representerer ikke krigsmakten på noen som helst måte, som også er tilfelle med Sabalenka.

Dessuten er det du skriver om Sabalenka helt feil. Det stemmer at hun ikke har ønsket å uttale seg om krigen nå under French Open, særlig fordi hun blir bombardert med spørsmål fra sinte ukrainske journalister. Hun har tidligere gjort og sagt dette: "Following the start of the Russian invasion of Ukraine, Sabalenka expressed support for Ukrainian people and using Ukraine colored ribbons: 'I feel like people need our support. I just hope they understand that we're all really concerned. I think even 'sad' isn't even the right word'. In January 2023, with regards to the war and ban of Russian and Belarusian players at the 2022 Wimbledon Championships, Sabalenka stated: 'I just understand that it's not my fault'. In May 2023, Sabalenka affirmed her support for ending the war in Ukraine, stating 'If I could stop the war I would do it, but unfortunately that doesn’t lie in my hands'".

Du må også ha forståelse for at å vokse opp i et autoritært regime gjør at man ikke bare kan gå ut og hamre løs på styresmaktene slik vi kan her i vesten. Det kan få voldsomme konsekvenser.

Så her gjelder det å forstå alle parter som er involvert, ikke bare ukrainere. Vis litt storsinn.
Du har gode poenger, men at vi her i trygge, lille Norge skal pålegge hvordan ukrainere skal oppføre seg ovenfor russiske spillere blir veldig rart. Det er veldig vanskelig å sette seg inn i følelsene en ukrainer måtte ha når man ikke har opplevd det selv. Det å nekte og håndhilse på en person er en liten protest som ikke skader noen som helst. Fra de ukrainske spillerne sin side så er det ikke rettet mot spesifikke spillere, men en symbolsk handling mot nasjonene Russland og Belarus. Det er deres plass i krigen samtidig som de fortsetter å spille for landet sitt.

Og nei, jeg hadde sannsynligvis ikke håndhilset på en russisk kollega hvis vi hadde byttet plass med Ukraina.
Sist redigert av Genial den tir jun 06, 2023 3:31 pm, redigert 1 gang totalt.

spårt

Legg inn av spårt »

Skraevadottir skrev: tir jun 06, 2023 3:03 pm
Heldigvis fikk Svitolina litt pipekonsert for det
Det er nok først og fremst et tegn på et forvirret fransk publikum mer enn noe annet. En rasjonell og konsistent forklaring på pipekonsert til både Kasatkina og Svitolina tror jeg de ville hatt vanskeligheter med å formulere.

Ellers enig i det du skriver.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Skraevadottir skrev: tir jun 06, 2023 3:18 pm Vis litt storsinn.
Da er det synd du ikke klarer å vise dette storsinnet og viser såpass mangel på empati. Jeg syns det er helt menneskelig og forståelig å reagere slik hun gjør, den uretten det ukrainske folket blir utsatt for er forferdelig og jeg forstår godt at det er tøft å se at russere får drive på i tennissporten som om ingenting har skjedd. Jeg hadde sannsynligvis reagert på samme måte om Russland hadde angrepet Norge og jeg måtte konkurrere mot utøvere derfra.

Og det blir jo ekstra smålig å kritisere på en dag som denne der Russland har gått til angrep på vannforsyning for å skade den Ukrainske sivilbefolkning, Jeg som norsk reagerer sterkt på det, og da kan man bare tenke seg til hvordan det er for dem som er under angrep. Så vis litt storsinn.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

GoingKronos skrev: tir jun 06, 2023 3:42 pm
Skraevadottir skrev: tir jun 06, 2023 3:18 pm Vis litt storsinn.
Da er det synd du ikke klarer å vise dette storsinnet og viser såpass mangel på empati. Jeg syns det er helt menneskelig og forståelig å reagere slik hun gjør, den uretten det ukrainske folket blir utsatt for er forferdelig og jeg forstår godt at det er tøft å se at russere får drive på i tennissporten som om ingenting har skjedd. Jeg hadde sannsynligvis reagert på samme måte om Russland hadde angrepet Norge og jeg måtte konkurrere mot utøvere derfra.

Og det blir jo ekstra smålig å kritisere på en dag som denne der Russland har gått til angrep på vannforsyning for å skade den Ukrainske sivilbefolkning, Jeg som norsk reagerer sterkt på det, og da kan man bare tenke seg til hvordan det er for dem som er under angrep. Så vis litt storsinn.
Mangel på empati? Det går an å ha to tanker i hodet på en gang, mister. Det er faktisk mulig å vise empati overfor Ukraina samtidig som man respekterer mennesker fra Russland eller Belarus. Det ene utelukker ikke det andre med mindre man har svekkede sjelsevner, for å parafrasere et kjent sitat. Jeg er like forbanna på krigsmakten og føler like mye omsorg for Ukraina som det du gjør.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Skraevadottir skrev: tir jun 06, 2023 3:54 pm
GoingKronos skrev: tir jun 06, 2023 3:42 pm
Skraevadottir skrev: tir jun 06, 2023 3:18 pm Vis litt storsinn.
Da er det synd du ikke klarer å vise dette storsinnet og viser såpass mangel på empati. Jeg syns det er helt menneskelig og forståelig å reagere slik hun gjør, den uretten det ukrainske folket blir utsatt for er forferdelig og jeg forstår godt at det er tøft å se at russere får drive på i tennissporten som om ingenting har skjedd. Jeg hadde sannsynligvis reagert på samme måte om Russland hadde angrepet Norge og jeg måtte konkurrere mot utøvere derfra.

Og det blir jo ekstra smålig å kritisere på en dag som denne der Russland har gått til angrep på vannforsyning for å skade den Ukrainske sivilbefolkning, Jeg som norsk reagerer sterkt på det, og da kan man bare tenke seg til hvordan det er for dem som er under angrep. Så vis litt storsinn.
Mangel på empati? Det går an å ha to tanker i hodet på en gang, mister. Det er faktisk mulig å vise empati overfor Ukraina samtidig som man respekterer mennesker fra Russland eller Belarus. Det ene utelukker ikke det andre med mindre man har svekkede sjelsevner, for å parafrasere et kjent sitat. Jeg er like forbanna på krigsmakten og føler like mye omsorg for Ukraina som det du gjør.
Du viser ingen evne til å sette deg i hennes situasjon, og det at du velger å engasjere deg i en slik filleting når vi ser hva som har skjedd i Ukraina nå er utvilsomt mangel på evne til empati.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Rune er også homofobisk i tillegg til å være en juksemaker. Skjønner ikke hvordan han kan ha fans i det hele tatt sånn som han oppfører seg.


Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

GoingKronos skrev: tir jun 06, 2023 3:56 pm
Skraevadottir skrev: tir jun 06, 2023 3:54 pm
GoingKronos skrev: tir jun 06, 2023 3:42 pm

Da er det synd du ikke klarer å vise dette storsinnet og viser såpass mangel på empati. Jeg syns det er helt menneskelig og forståelig å reagere slik hun gjør, den uretten det ukrainske folket blir utsatt for er forferdelig og jeg forstår godt at det er tøft å se at russere får drive på i tennissporten som om ingenting har skjedd. Jeg hadde sannsynligvis reagert på samme måte om Russland hadde angrepet Norge og jeg måtte konkurrere mot utøvere derfra.

Og det blir jo ekstra smålig å kritisere på en dag som denne der Russland har gått til angrep på vannforsyning for å skade den Ukrainske sivilbefolkning, Jeg som norsk reagerer sterkt på det, og da kan man bare tenke seg til hvordan det er for dem som er under angrep. Så vis litt storsinn.
Mangel på empati? Det går an å ha to tanker i hodet på en gang, mister. Det er faktisk mulig å vise empati overfor Ukraina samtidig som man respekterer mennesker fra Russland eller Belarus. Det ene utelukker ikke det andre med mindre man har svekkede sjelsevner, for å parafrasere et kjent sitat. Jeg er like forbanna på krigsmakten og føler like mye omsorg for Ukraina som det du gjør.
Du viser ingen evne til å sette deg i hennes situasjon, og det at du velger å engasjere deg i en slik filleting når vi ser hva som har skjedd i Ukraina nå er utvilsomt mangel på evne til empati.
Absolutt ikke. Snarere tvert i mot greier jeg å forstå smerten til Svitolina og alle ukrainere, noe jeg også tenker og reflekterer mye over hver dag, samtidig som jeg kan kritisere den manglende evnen hennes til å se forbi egen smerte og frustrasjon i behandlingen av andre mennesker. Du greier bare det førstnevnte, i likhet med de fleste nordmenn. Heldigvis er de fleste tennisspillere enige med meg, på ATP-touren er det vel omtrent 100 %. Det er å vise god sportsånd.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Kanonsett av Khachanov, klasse bedre enn Djokovic. Blir spennende å se om serberen kan løfte seg.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

GoingKronos skrev: tir jun 06, 2023 4:10 pm Kanonsett av Khachanov, klasse bedre enn Djokovic. Blir spennende å se om serberen kan løfte seg.
Absolutt, og ikke minst hadde han litt marginer mot og Djokovic tilsvarende med i noen poeng, så her hadde det vært et ran om han ikke tok det. Jeg har sett for meg at dette kan bli en firesetter, men nå kan en heller ikke utelukke en femsetter her, men det skal vel holde hardt om russeren tar det.

Men jeg tipper det blir handshake og til og med en liten klem etter kampslutt uansett utfall. ;)

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Jevner seg ut her nå. Vil ikke overraske meg om Djokovic bryter russeren ganske snart.

Genial

Legg inn av Genial »

Djokovic med null breakballer på 10 returgames.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Genial skrev: tir jun 06, 2023 4:51 pm Djokovic med null breakballer på 10 returgames.
Det er nesten utrolig, altså. Så får vi se når russeren skal serve for å holde seg inne i settet. Jeg har som sagt på følelsen at det kommer et break snart.

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

Genial skrev: tir jun 06, 2023 3:10 pm
Jeg hadde aldri håndhilst på en tysker under andre verdenskrig.
Skremmende. Hørt om f.eks. "Den hvite rose"? Meg bekjent var de også tyskere.
Det handler om gangsyn og å evne å se enkeltindivider og ikke grupper. Gruppetenkning er farlig, det er stort sett grunnlaget for alt av kriger opp gjennom, "dem mot oss". Mennesker som henfaller til slik mobb -og gruppementalitet (bl.a. Svitolina), vet de rette maktsyke psykopater å utnytte og har gjort opp gjennom historien. Men for all del, det finnes jo de som ikke engang vil diskutere tennis med meg på et anonymt forum fordi jeg ikke har de rette meninger, så jeg burde ikke være overrasket. ;)

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Tror fortsatt Novaxx kommer til å vinne. Han vinner sikkert de tre neste. Tror han kun taper ett sett her.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Ble ikke noe break allikevel, men Djokovic tar det overlegent på tiebreak. Blir tøft for russeren nå, som venta.

Genial

Legg inn av Genial »

Skraevadottir skrev: tir jun 06, 2023 4:54 pm
Genial skrev: tir jun 06, 2023 4:51 pm Djokovic med null breakballer på 10 returgames.
Det er nesten utrolig, altså. Så får vi se når russeren skal serve for å holde seg inne i settet. Jeg har som sagt på følelsen at det kommer et break snart.
Nærmet seg i de to siste, men hva skal man med BB når man får en smultring i TB. Godt gjort og ha 1-1 på grusen uten en eneste BB.

Djoko - Alcaraz er vel det beste vi kan få så vil helst ha han videre. Selv om spanjolen er grei favoritt sånn som det ser ut nå.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: tir jun 06, 2023 5:33 pm Viktig break for Djokovic nå!
Nå går toget for Khachanov hvis han ikke slår tilbake raskt, er jeg redd.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Er det i morgen Casper skal klaske igjen?

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

LeSorcier skrev: tir jun 06, 2023 5:42 pm Er det i morgen Casper skal klaske igjen?
2015 imorgen

Genial

Legg inn av Genial »

LittleSteven skrev: tir jun 06, 2023 5:30 pm
Il-pirata skrev: tir jun 06, 2023 4:56 pm Men for all del, det finnes jo de som ikke engang vil diskutere tennis med meg på et anonymt forum fordi jeg ikke har de rette meninger, så jeg burde ikke være overrasket. ;)
Haha, tenkte nøyaktig det samme her :lol: Selv om jeg var uenig med deg i mye av det du skrev, var det sjokkerende å lese enkelte av uttalelsene i den tråden om hvordan du fortjente å bli kansellert. Men er vel samme bermen som hatet Djokovic i fjor eller JK Rowling for noen år siden. Jeg hadde ikke blitt overrasket om det er liknende tendenser ute og går pga. mine innlegg og standpunkt rundt covid over de siste årene, også et tema med ganske tunnelsyn for enkelte dessverre.
Nå er det vel ganske stor forskjell på uttalelsene til Djokovic og JK Rowling sammenlignet med piraten.

Il-pirata

Legg inn av Il-pirata »

LeSorcier skrev: tir jun 06, 2023 5:42 pm Er det i morgen Casper skal klaske igjen?
https://www.rolandgarros.com/en-us/orde ... 023-06-07

Genial

Legg inn av Genial »

Ble som forventet plankekjøring for Djokovic etter hvert. Da blir det forhåpentligvis finale mot Alcaraz i neste kamp. Eller semifinale som noen vil kalle det.

Og en takk til bookiene som ga 1.50 på serberen etter det første settet.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Høvelig grei seier til slutt, ja. I løpet av kampen går man fra å tenke at Djokovic ikke er helt i støtet til å se at han er i god form. Khachanov greier ikke helt å holde nivået, men også litt fordi han ble mørna av Djokovic gjennom et utall dropshots. Var jo stokk stiv på slutten der.

Men jeg tror ikke Djokovic slår Alcaraz med dette spillet. Han må opp minst ett hakk til.

Shine

Legg inn av Shine »

Det er ganske mentalt dette om man lykkes med dropshots eller ikke. Casper Ruud har aldri hatt dreisen på dropshots og nettspill. Novak sa i intervjuet med Wilander at det var en bevisst taktikk mot Khachanov, som er bedre fra grunnlinjen enn han er til å bevege seg. I første settet så feilet det totalt, men når han første hadde medgang utover i kampen så lyktes det godt. Alcaraz, hvis det blir motstanderen i semien er uansett bedre på den typen spill.

UK1902

Legg inn av UK1902 »

Er det noen måte å se uten norsk kommentator på Discovery+ på Philippe Chatrier-sendingene?

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

UK1902 skrev: tir jun 06, 2023 8:31 pm Er det noen måte å se uten norsk kommentator på Discovery+ på Philippe Chatrier-sendingene?
Du kan endre språk inne i sendingen

UK1902

Legg inn av UK1902 »

ElGuaje skrev: tir jun 06, 2023 8:44 pm Du kan endre språk
Kan visst ikke det her siden det er studiosending (vet man kan det på banesendingene fra de andre banene), så prøvde å se etter en alternativ sending, men fant det ikke

spårt

Legg inn av spårt »

Er en nytelse å se på Alcaraz, for en herlig tennisspiller.

MrPets

Legg inn av MrPets »

spårt skrev: tir jun 06, 2023 9:00 pm Er en nytelse å se på Alcaraz, for en herlig tennisspiller.
Han virker som en ålreit fyr også, småting som å hjelpe ballguttene litt mer enn resten

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»