Tråden for hesteopera

Svar
John Garfield

Re: Tråden for hesteopera

Legg inn av John Garfield »

Frank.N.Steen skrev: man jun 05, 2023 6:01 pm Er ikke i humør for noe særlig omtale, for Robert Altmans Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull’s History Lesson (1976) var ikke helt min type film, mer et 2 timers langt "MEH" og vel, mange likandes navn, Paul Newman, Burt Lancaster indianeren fra Gjøkeredet og flere jeg har glemt.

Men nei, Altman er veldig hit og miss hos meg, The Long Goodbye (1973) fikk man likevel mye mer utbytte av ved et nytt forsøk, denne western-komedien derimot, den er jeg ganske så ferdig med.

5,5/10
Altman har jo regien på snøwestern filmen Mccabe and mrs Miller som jeg såvidt nevnte i en annen post. Hvis den er usett ville jeg gitt den en sjanse.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

John Garfield skrev: tir jun 06, 2023 1:41 pm Altman har jo regien på snøwestern filmen Mccabe and mrs Miller som jeg såvidt nevnte i en annen post. Hvis den er usett ville jeg gitt den en sjanse.
Er det i mer Altmans komedie "teaterstykke" lignende setting, eller litt mer seriøst? Har sjeldent hatt så mye suksess med hans komiske filmer, men lures ofte inn grunnet alle de kjente og dyktige folka som virker å stå i kø for å jobbe med ham.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Rawhide (1951)

Tyrone Power og Susan Hayward med hovedrollene i denne spennende westernfilmen som ikke har noe å gjøre med serien med samme navn. Hele handlingen foregår på en dilligence station Hvor det ankommer 4 banditter som planlegger å rane en dilligence med gull som skal komme dagen derpå. De to hovedrollevennene vår blir holdt som gisler, men gjør selvsagt det de kan for å stikke kjepper i hjulene til våre bandittvenner.

En av de mest brukte biroller i western sjangeren er Jack Elam og her får man en relativt ung versjon av dette sleskete banditt fjeset. Fin film dette med gode roller og bra spenning. Gir den 3.5/5

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Frank.N.Steen skrev: tir jun 06, 2023 1:49 pm
John Garfield skrev: tir jun 06, 2023 1:41 pm Altman har jo regien på snøwestern filmen Mccabe and mrs Miller som jeg såvidt nevnte i en annen post. Hvis den er usett ville jeg gitt den en sjanse.
Er det i mer Altmans komedie "teaterstykke" lignende setting, eller litt mer seriøst? Har sjeldent hatt så mye suksess med hans komiske filmer, men lures ofte inn grunnet alle de kjente og dyktige folka som virker å stå i kø for å jobbe med ham.
Veldig lenge siden man så den, men minnes som en veldig god western drama.

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Så for meg 3 hester i dress på scene jeg nå, skuffa...

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Mad Dog Morgan (1976) av Phillipe Mora

Tror ikke jeg har vært borti ei Australsk western før, hvert fall ikke en med Dennis Hopper som lovløs skyteglad ire, der etter hvert bygger seg opp et ry som dødelig kjeltring med politiet i hæla.

Regissøren Mora har en mest kjennskap til gjennom flere skrekkfilmer fra åttitallet, deriblant Howling 2 og 3, men forsøker på western var slettes ikke gærent. Hopper skuffer sjeldent, men det tar liksom aldri helt av, og tja, lander på ei ganske gavmild:

6/10

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Frank.N.Steen skrev: man jun 05, 2023 1:39 pm
The Long Riders, er det Walter Hill? Er noe kjent med tittelen, var vel mange kjente filmbrødre inkludert her men er nok en del westernfilmer siden man så den.
Walter Hill ja. Måtte en tur innom wikipedia og lese litt om fyren. Tung CV for å si det sånn.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ja, Hill har mye gull, Extreme Prejudice (1987) er vel nesten ei action-western å regne, mens Hard Times med Charles Bronson har jeg funnet liggende i western kategorien ved et par anledninger uti butikker. Begge har jeg vurdert å se igjen denne sommeren.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Frank.N.Steen skrev: tir jun 06, 2023 8:57 pm
Tror ikke jeg har vært borti ei Australsk western før, hvert fall ikke en med Dennis Hopper som lovløs skyteglad ire, der etter hvert bygger seg opp et ry som dødelig kjeltring med politiet i hæla.
Australsk western, det fikk meg til å minnes en film, Quigley Down Under, 1990. Husker spesielt en elegant avslutning, men slettes ingen dårlig film i det store og hele.

[media] [/media]

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

FjodorDVD skrev: tir jun 06, 2023 9:30 pm Australsk western, det fikk meg til å minnes en film, Quigley Down Under, 1990. Husker spesielt en elegant avslutning, men slettes ingen dårlig film i det store og hele.

[media] [/media]
Den hadde jeg faktisk helt glemt bort, men slettes ingen dårlig film, selv om en kanskje var litt mer kritisk første besøket. Andre runden derimot så gikk ratingen oppover, og Tom Selleck har vel også gjort sin dose med western film, sikkert mye tv-produksjoner.
Synd han ikke ble ei større filmnavn, for hadde noe på gang på tampen av 80 og tidlig 90-tallet, men kanskje litt for mye flopper innafor "komiske" utgivelser ødela.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Humøret er fullstendig på bånn, og da blir "hysteriske" western-komedier ala There Was a Crooked Man… (1970) smertefullt umorsomme, tross å inneha et stjernelag med kjentfolk, så nei, nå trenger jeg time-out fra mer 2 timers western-filmer der kun medfører irritasjon og hvor tiden står bom stille.

4/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Kwames skrev: man jun 05, 2023 12:00 am for de som vil dypdykke i volden av Spaghetti western
her finner man mye gull i denne dokuen om denne genren
--
denne er lett å se...

----------
The Spaghetti West - A Documentary

The Kwames
Ga heller denne interessante dokumentaren ei runde, enn å forsøke "hellet" mitt på ei ny og mest sannsynlig søvndyssen western-komedie på 2 timer.
Ikke umulig en får notere ned litt tips fra nevnte dokumentar, å deretter se om en kan finne noe på Youtube eller andre steder utover sommeren.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Pony express (1953)

Selveste Charlton Heston og alltid vakre Rhonda Fleming i hovedrollene. Wild Bill Hickok og Buffalo Bill Cody forsøker å få pony expressen opp og gå, men en bråte banditter og ikke minst indianere fosøker å stikke kjepper i hjulene..burde være en velkjent historie dette gjennom film og for oss som leste Lucky Luke dengang vi var unge og lovende. Fenget bare sånn passe og gir karakter 2.5/5.


A time for dying (1969)

Budd Boetticher western! Ikke blant hans beste western filmer synes jeg, men vel verdt å se. Her treffer man på historiske folk som judge Roy Bean, Jesse James, Frank James og selveste Bob Ford. Audie Murphy eneste kjente skuespiller jeg kjente her, men han er bare innom i 5 minutter eller så. Dette var vel hans siste film før han døde så altfor ung et par år etter. Gir denne 3/5.

Min oppfordring får bli å søke opp Boetticher's 5 western filmer han gjorde sammen med Randolph Scott på andre halvdel av 50 tallet.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

The texans (1938)

Alltid vakre Joan Bennet og Randolph Scott i hovedrollene.De skal føre titusen kveg fra texas til kansas og det blir selvsagt en lang og farefull ferd. Finnes mange av denne typen western og jeg liker de godt! Samme med caravanene med nybyggere som dro vestover. Walter brennan en av de mest brukte biroller i westernfilmer er med her. Kjenner du ikke ansiktet hans, så kjenner du garantert igjen stemmen hans. Fin film som får 3/5.


The cimarron kid (1952)

Nok en Budd Boetticher film! En stor western favoritt her i gården Audie Murphy i hovedrollen. Just sluppet ut av fengsel, men havner uforskyldt i trøbbel. Yep dette fører han rett tilbake til forbryterlivet og han slår seg sammen med gamle venner Dalton banden. Etter et misslykket bankran blir mesteparten av banden drept og de få overlevende får en bråte med lovens lange arm etter seg. Det blir virkelig tøffe tider for de gjenverende bandittene med interne stridigheter og svikefulle folk overalt.

Fin western dette fra vår venn Boetticher og gir den 3.5/5.
Tror alle Boetticher filmer jeg har sett klokker inn på under halvannen time, så den som ikke vil ha 2 timers western kan jo se noen av hans filmer. F.eks denne eller de jeg nevnte i innlegget over.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Open Range (2003) av Kevin Costner

"Beautiful country. A man can get lost out here, forget there's people and things that ain't so simple as this."

To aldrende cowboyer og deres yngre følgesvenner, havner i en brutal konfrontasjon for deretter å bli forsøkt presset vekk fra åpent land av ei stormannsgal Sheriff og hans utemma håndlangere.

Satt tidlig ut med ei lite håp om at en kanskje hadde oversett ei liten moderne western perle fra forrige besøk, og første halvtimen til og fra, virket det nettopp slik. Dessverre sa det så stopp, og en begynte å innse hvorfor filmen gikk ut av heimen første gangen, og at en aldri fikk helt det store igjen.

For Open Range er visuelt ei nydelig film, der tar godt i bruk natur og landskap og selvsagt løftes frem av likandes navn som Kevin Costner og Robert Duvall i hovedrollene, men 2 timer og 20 minutter, det var minst en 15-20 minutter for lenge. Enkelte scener bare varer og varer og nei, veldig frista til å spole fremover på fult tempo, og slenger en på noen meget kleine og cheesy dialoger, ikke minst den romantiske biten, så er det mye unødig dautid liggende mellom.

Soundtracket er også ei liten nedtur, fullstendig overstappa med emosjonelt og følelseslada feel-good stemning, og det kan fort bli for mye av den slags også, særlig med en slik spilletid.
Mangelen på ei verdig skurk er det også, selv om Michael Gambon prøver med sin snøftende irsk å live opp, men får fint lite å jobbe uti fra.

Heldigvis er selve dødsduellen mot slutten verdt å vente på, men også her går Costner i fella med å dra frem litt vel mye triumferende og laaange øyeblikk, gjerne med slow-motion kamera og det hele. Hadde foretrukket en mer brutal endelikt, raskt og nådeløst fremfor å hale ting ut, hele tiden. Og det er vel egentlig mitt problem, det blir i det hele og fulle for polert og trygt, dermed også kjedelig i det lengste.

Alt i alt, greit, man har sett den nå 2 ganger og mest sannsynlig vil den også gå ut av samlingen nok en gang.
Denne føles mest ut som noe der kunne ha vært ei utmerket pilot for en miniserie, men ja, noen stor film synes jeg det ikke var.

6,5/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

John Garfield skrev: man jun 12, 2023 2:00 pm The texans (1938)

Alltid vakre Joan Bennet og Randolph Scott i hovedrollene.De skal føre titusen kveg fra texas til kansas og det blir selvsagt en lang og farefull ferd. Finnes mange av denne typen western og jeg liker de godt! Samme med caravanene med nybyggere som dro vestover. Walter brennan en av de mest brukte biroller i westernfilmer er med her. Kjenner du ikke ansiktet hans, så kjenner du garantert igjen stemmen hans. Fin film som får 3/5.

The cimarron kid (1952)

Nok en Budd Boetticher film! En stor western favoritt her i gården Audie Murphy i hovedrollen. Just sluppet ut av fengsel, men havner uforskyldt i trøbbel. Yep dette fører han rett tilbake til forbryterlivet og han slår seg sammen med gamle venner Dalton banden. Etter et misslykket bankran blir mesteparten av banden drept og de få overlevende får en bråte med lovens lange arm etter seg. Det blir virkelig tøffe tider for de gjenverende bandittene med interne stridigheter og svikefulle folk overalt.

Fin western dette fra vår venn Boetticher og gir den 3.5/5.
Tror alle Boetticher filmer jeg har sett klokker inn på under halvannen time, så den som ikke vil ha 2 timers western kan jo se noen av hans filmer. F.eks denne eller de jeg nevnte i innlegget over.
Mulig jeg får vurdere noen av disse, eller film med 90-100 minutter fremfor 2 timer pluss, som dessverre veldig mange western gjerne ligger på, og det kan bli veldig lang tid om det ikke fenger så bra som en håpet på.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
High Plains Drifter (1973) av Clint Eastwood

"Forgive and forget, that's our motto."

En mystisk pistolmann (Clintern) med et dødelig talent, ankommer ei mindre gruveby som tynges av å ha ei stor urett liggende bakom seg.
Og en spesielt vond hendelse som ikke vil forsvinne av seg selv. Da er det jo greit at deres nye gjest bistår i å hjelpe dem på veien med å friske opp hukommelsen.


Gjensyn med denne nokså mørke og brutale western-hevneren, hvor Clint Eastwood står for hovedrollen samt regien, og allerede her var jo Eastwood blitt ei veteran å regne innafor filmbransjen, eller kanskje mer western.
Stemningen settes tidlig, med nesten 10 minutter uten et ord, lite musikk og melodi, der gir et guffent og urovekkende preg, ikke ulikt ei skrekkfilm.

Dessverre er enkelte karakterer litt for humoristiske, skurkene for lite onde, alt mens den fremmede uten navn tja, han er jo ikke den mest sympatiske, mer en solid drittsekk som tar godt for seg.
Men så har han jo ikke akkurat med mors beste barn å gjøre, og nei, ikke på samme høyde som hans Leone klassikere, men definitivt en av de bedre han gjorde på 70-tallet.

Og blir så med ei godkjent:

7,5/10

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Frank.N.Steen skrev: ons jun 14, 2023 6:31 pm
John Garfield skrev: man jun 12, 2023 2:00 pm The texans (1938)

Alltid vakre Joan Bennet og Randolph Scott i hovedrollene.De skal føre titusen kveg fra texas til kansas og det blir selvsagt en lang og farefull ferd. Finnes mange av denne typen western og jeg liker de godt! Samme med caravanene med nybyggere som dro vestover. Walter brennan en av de mest brukte biroller i westernfilmer er med her. Kjenner du ikke ansiktet hans, så kjenner du garantert igjen stemmen hans. Fin film som får 3/5.

The cimarron kid (1952)

Nok en Budd Boetticher film! En stor western favoritt her i gården Audie Murphy i hovedrollen. Just sluppet ut av fengsel, men havner uforskyldt i trøbbel. Yep dette fører han rett tilbake til forbryterlivet og han slår seg sammen med gamle venner Dalton banden. Etter et misslykket bankran blir mesteparten av banden drept og de få overlevende får en bråte med lovens lange arm etter seg. Det blir virkelig tøffe tider for de gjenverende bandittene med interne stridigheter og svikefulle folk overalt.

Fin western dette fra vår venn Boetticher og gir den 3.5/5.
Tror alle Boetticher filmer jeg har sett klokker inn på under halvannen time, så den som ikke vil ha 2 timers western kan jo se noen av hans filmer. F.eks denne eller de jeg nevnte i innlegget over.
Mulig jeg får vurdere noen av disse, eller film med 90-100 minutter fremfor 2 timer pluss, som dessverre veldig mange western gjerne ligger på, og det kan bli veldig lang tid om det ikke fenger så bra som en håpet på.
De 5 filmene jeg nevnte ligger på mellom 70-80 minutters spilletid. De har alle en jevn fin kvalitet typ 3.5-4/5 for meg altså..tror de er på you tube.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

California (1946)

Ray Milland og Barbara Stanwyck i hovedrollene. Ray leder en caravane på vei mot california da de blir gjort oppmerksom på at det er funnet gull. Folket blir grepet av gullfeber og kaster omtrent alt de eier og har for å lete etter gull, men alt har sin pris..selv vannet. Nokså standard stuff dette, men jevn fin kvalitet og man får Anthony Quinn i en liten birolle. Gir den 3/5.

Har sett endel tidlige Quinn filmer, han var en som virkelig måtte jobbe lenge for hovedrollene og penger og berømmelse virker det som.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Cemetery without crosses (1969)

En enke søker hevn på bandittene som hengte ektemannen foran øynene hennes. Hun leier kameraten til ektemannen til å hevne seg. Italiensk spaghetti western som jeg har prøvd å kjøpe på platekompaniet et par ganger uten hell..fant den på netflix sammen med en håndfull andre spaghettier. Standard hevnfilm dette, men med god kvalitet synes jeg og gir den 3.5/5.


Starblack (1966)

Nok en spaghetti fra netflix..ligner litt på den over. En bande styrer en by med jernhånd, men en maskert mann tar opp kampen med banden. Likandes film dette også og får 3/5.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

John Garfield skrev: lør jun 17, 2023 5:12 pm Cemetery without crosses (1969)

En enke søker hevn på bandittene som hengte ektemannen foran øynene hennes. Hun leier kameraten til ektemannen til å hevne seg. Italiensk spaghetti western som jeg har prøvd å kjøpe på platekompaniet et par ganger uten hell..fant den på netflix sammen med en håndfull andre spaghettier. Standard hevnfilm dette, men med god kvalitet synes jeg og gir den 3.5/5.

Starblack (1966)

Nok en spaghetti fra netflix..ligner litt på den over. En bande styrer en by med jernhånd, men en maskert mann tar opp kampen med banden. Likandes film dette også og får 3/5.
Netflix har altså et greit utvalg av eldre spaghetti western? Kanskje noe jeg må vurdere litt senere, for tror ikke jeg har vært for oppdatert om deres western utvalg tidligere.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Frank.N.Steen skrev: lør jun 17, 2023 5:13 pm
John Garfield skrev: lør jun 17, 2023 5:12 pm Cemetery without crosses (1969)

En enke søker hevn på bandittene som hengte ektemannen foran øynene hennes. Hun leier kameraten til ektemannen til å hevne seg. Italiensk spaghetti western som jeg har prøvd å kjøpe på platekompaniet et par ganger uten hell..fant den på netflix sammen med en håndfull andre spaghettier. Standard hevnfilm dette, men med god kvalitet synes jeg og gir den 3.5/5.

Starblack (1966)

Nok en spaghetti fra netflix..ligner litt på den over. En bande styrer en by med jernhånd, men en maskert mann tar opp kampen med banden. Likandes film dette også og får 3/5.
Netflix har altså et greit utvalg av eldre spaghetti western? Kanskje noe jeg må vurdere litt senere, for tror ikke jeg har vært for oppdatert om deres western utvalg tidligere.
Tror jeg fant en 6-7 stk, så har de jo endel ikke spaghetti western også. Sparte jo fort endel hundrelapper på cemetery filmen ja..

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

The rainmaker (1956)

Burt Lancaster og Katharine Hepburn i hovedrollene. Burt spiller en con man som reiser rundt med vognen sin og selger regn..Han kommer til et småsted hvor en rancher betaler han 100 dollar for sårt tiltrengt regn. Mer drama en western dette, men alltid en glede å se Burt og Katharine på tv'en. En passe hissig Lloyd Bridges får man også.

Klarer Burt å få det til å regne? Gir denne 3.5/5

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Bullet for a badman (1964)

Vår alles western favoritt Audie Murphy i hovedrollen. Han har lagt våpnene på hylla og blitt bonde, men som man har sett i endel western filmer så blir helten nødt til å spenne på seg revolverbeltet for å forsvare seg selv og familien. Vår venn ender opp i ei lang jakt på mannen som truer han, og indianere vil gjerne ha et ord eller to med i spillet..

Likte denne veldig godt, kjøpt for en billig penge på platekompaniet under et salg. Karakter 3.5/5.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Drums across the river (1954)

Vår bestekamerat Audie Murphy i hovedrollen. Gullet er slutt i Crown city, Colerado, men rett over elva i indianerland er det plenty..Audie og en gjeng drar over elva, men ender i konfrontasjon med indianerne da noen i Audies følge ønsker en indianerkrig.Fredshisseren Audie og faren (Walter Brennan) Gjør sitt beste for å hindre at de edle kjeltringene får krigen sin. Historien bringer minner om en ungdomstid hvor man leste alle Lucky Luke albumene og denne filmen og en eller to av de andre som er sett denne sommeren er blitt til Lucky Luke album.

Fin western dette som jeg gir en sterk 3/5.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

A pistol for Ringo (1965)

Italiensk spaghetti.En gjeng Mexicanske banditter raner en bank og med sheriffen og hans menn i hælene så kommer de til en såkalt mur ranch hvor de forskanser seg. Revolvermannen Ringo sitter i fengsel, men slippes fri mot at han hjelper sheriffen å fange bandittene. Alltid artig med Mexicanske banditter med store hatter..Gir denne 3/5

The return of Ringo (1966)

Dette er ikke en oppfølger selv om tittelen skulle indikere dette, men likevel litt rart å se denne rett etter den andre da nesten alle skuespillerne er de samme og mange av de døde i den første. En gjeng banditter har overtatt kontrollen over en by og det blir Ringo's jobb å ordne opp. Litt småkjedelig første timen, men siste halvtimen er det action for alle penga og dermed gir jeg denne 3/5.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Har ikke fått brynt meg på for mye western siste tiden, kjenner varmen og dårlig med søvn gjør at humør for "varm" film på tven uteblir, og fokusert mer på britisk krim siste tiden. Vil nok ta opp igjen hesteoperaen utover neste måned.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Frank.N.Steen skrev: man jun 26, 2023 4:54 pm Har ikke fått brynt meg på for mye western siste tiden, kjenner varmen og dårlig med søvn gjør at humør for "varm" film på tven uteblir, og fokusert mer på britisk krim siste tiden. Vil nok ta opp igjen hesteoperaen utover neste måned.
Blitt relativt lite film her også, mye jobbing og varme, men ferie om halvannen uke.Da er forhåpentlig filmhungeren tilbake for fullt. Ser for meg endel western, cult, action og litt nordisk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»