Kronekurs

Svar
Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Re: Kronekurs

Legg inn av greyserpent »

erdetslik skrev: ons mai 31, 2023 6:06 am
peraleks skrev: tir mai 30, 2023 7:06 pm
startelver skrev: tir mai 30, 2023 6:47 pm

Høyre ville ikke tillate en svak krone over lengre tid, det finnes tiltak som kunne bedret situasjonen noe. Selv om det er uro i verden er det noe som er galt når Norge faller så langt akterut i forhold til våre naboland.
Da er det rart at mens Høyre satt i 8 år så svekket den norske kronen seg gradvis for hvert år som gikk under deres ledelse.
Det er vel et spørsmål om hvilke tidsperioder du trekker ut.
Fakta er at NOK har gått kraftig opp og ned med ujevne mellomrom, men den langsiktige trenden er (ujevn) svekkelse siden oljevirksomheten var på topp.
Bilde

Nøyaktig når var det den gikk kraftig OPP siden 2013, sa du?
Sist redigert av greyserpent den fre jun 02, 2023 8:53 pm, redigert 1 gang totalt.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Neptun skrev: tor mai 04, 2023 12:16 am Denn regjeringen tar effektivt kverken på inflasjonsmålet, lave renter, kronekursen og arbeidsplassene spesielt i eksportbedriftene med skyhøye strømpriser, drivstoffpriser og de store skatteøkningene til bedriftene, spesielt lakseskatten. Dette i en tid hvor milliardene renner inn p.g.a olje -og gassinntekter.

FrP og Høyre senket skattene for å øke investeringsvlijen. Støre og Vedum gjør det motsatte og bidrar dermed stekt til at ingen vil investere i Norge på grunn av uforutsigbarheten. Dette rammer valutaen vår hardt. Det er faktisk utrolig hvor mye skade de har rukket å gjøre på den korte tiden de har sittet med makten.
Spetalen har åpenbart smuglest alle kommentarene mine i tråden. F.eks. den jeg siterer. Les bare;

– Norge har nå den svakeste valutaen i hele vesten. Det er en situasjon få trodde var mulig. Økonomene har pekt på flere årsaker. Jeg mener hovedårsaken er den politiske risikoen og synet på kronen. Og ikke minst usikkerheten rundt nye skatteendringer. Når jeg snakker med det internasjonale investormarkedet stiller de hele tiden spørsmål rundt de brå og kraftige skatteøkningene for næringslivet.

Og strømmen av nordmenn som stikker, er med på å forsterke et bilde av Norge med stor politisk risiko, sier han, og sikter til rike nordmenn som har flyttet til Sveits på grunn av økte skatter, som formuesskatt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... ele-vesten

Det er nesten litt kjedelig å ha rett hele tiden.
Artig at han bekrefter at "økonomer" virrer rundt og vet ikke hva.

En ting er sikkert - regjeringen og Norges Bank gjør en elendig jobb for Norge og krona.
Sist redigert av Neptun den fre jun 02, 2023 8:55 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Neptun skrev: fre jun 02, 2023 8:52 pm
Neptun skrev: tor mai 04, 2023 12:16 am Denn regjeringen tar effektivt kverken på inflasjonsmålet, lave renter, kronekursen og arbeidsplassene spesielt i eksportbedriftene med skyhøye strømpriser, drivstoffpriser og de store skatteøkningene til bedriftene, spesielt lakseskatten. Dette i en tid hvor milliardene renner inn p.g.a olje -og gassinntekter.

FrP og Høyre senket skattene for å øke investeringsvlijen. Støre og Vedum gjør det motsatte og bidrar dermed stekt til at ingen vil investere i Norge på grunn av uforutsigbarheten. Dette rammer valutaen vår hardt. Det er faktisk utrolig hvor mye skade de har rukket å gjøre på den korte tiden de har sittet med makten.
Spetalen har åpenbart smuglest på alle kommentarene mine i tråden. F.eks. den jeg siterer. Les bare;

– Norge har nå den svakeste valutaen i hele vesten. Det er en situasjon få trodde var mulig. Økonomene har pekt på flere årsaker. Jeg mener hovedårsaken er den politiske risikoen og synet på kronen. Og ikke minst usikkerheten rundt nye skatteendringer. Når jeg snakker med det internasjonale investormarkedet stiller de hele tiden spørsmål rundt de brå og kraftige skatteøkningene for næringslivet.

Og strømmen av nordmenn som stikker, er med på å forsterke et bilde av Norge med stor politisk risiko, sier han, og sikter til rike nordmenn som har flyttet til Sveits på grunn av økte skatter, som formuesskatt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... ele-vesten

Det er nesten litt kjedelig å ha rett hele tiden.
Artig at han bekrefter at "økonomer" virrer rundt og vet ikke hva.

En ting er sikkert - regjeringen og Norges Bank gjør en elendig jobb for Norge og krona.
Kronekursen startet sin svekkelse da Erna tok over som statsminister. Dere breket lavere da.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Steinrike folk i hele Europa rømmer til Sveits. I 2015 alene flyttet 10 000 steinrike franskmenn utenlands for å slippe skatt.

Motbydelige folk. Jeg håper man finner en løsning som gjør en slik flukt ulønnsom.

peraleks

Legg inn av peraleks »

greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 8:55 pm
Neptun skrev: fre jun 02, 2023 8:52 pm
Neptun skrev: tor mai 04, 2023 12:16 am Denn regjeringen tar effektivt kverken på inflasjonsmålet, lave renter, kronekursen og arbeidsplassene spesielt i eksportbedriftene med skyhøye strømpriser, drivstoffpriser og de store skatteøkningene til bedriftene, spesielt lakseskatten. Dette i en tid hvor milliardene renner inn p.g.a olje -og gassinntekter.

FrP og Høyre senket skattene for å øke investeringsvlijen. Støre og Vedum gjør det motsatte og bidrar dermed stekt til at ingen vil investere i Norge på grunn av uforutsigbarheten. Dette rammer valutaen vår hardt. Det er faktisk utrolig hvor mye skade de har rukket å gjøre på den korte tiden de har sittet med makten.
Spetalen har åpenbart smuglest på alle kommentarene mine i tråden. F.eks. den jeg siterer. Les bare;

– Norge har nå den svakeste valutaen i hele vesten. Det er en situasjon få trodde var mulig. Økonomene har pekt på flere årsaker. Jeg mener hovedårsaken er den politiske risikoen og synet på kronen. Og ikke minst usikkerheten rundt nye skatteendringer. Når jeg snakker med det internasjonale investormarkedet stiller de hele tiden spørsmål rundt de brå og kraftige skatteøkningene for næringslivet.

Og strømmen av nordmenn som stikker, er med på å forsterke et bilde av Norge med stor politisk risiko, sier han, og sikter til rike nordmenn som har flyttet til Sveits på grunn av økte skatter, som formuesskatt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... ele-vesten

Det er nesten litt kjedelig å ha rett hele tiden.
Artig at han bekrefter at "økonomer" virrer rundt og vet ikke hva.

En ting er sikkert - regjeringen og Norges Bank gjør en elendig jobb for Norge og krona.
Kronekursen startet sin svekkelse da Erna tok over som statsminister. Dere breket lavere da.
Jeg vil bare peke på her at jeg har mine sterkeste tvil til at politiske forhold nødvendigvis påvirker dette så veldig mye, eller sagt på en annen måte, det fallet der hadde vi fått om AP satt de 8 årene akkurat som at vi hadde sett dette fallet nå om Høyre igjen satt kontra AP.

Skulle jeg pekt på noen særegne ting her så er det at vi er i praksis en oljenasjon og utenlandske investorerer får mindre og mindre tro på olje over tid, denne endringen rammer f.eks. også Australia som igjen også mye fossil energi.

Jeg tror også at den verdien man har av en krone akkurat nå faktisk er mer riktig i forhold til det generelle markedet, rett å slett fordi kronen tidligere har vært kunstig drevet opp av skyhøye oljepriser. Big Mac-indeksen har igjen også gitt et inntrykk av at den norske kronen var vesentlig overpriset.

peraleks

Legg inn av peraleks »

greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 9:02 pm Steinrike folk i hele Europa rømmer til Sveits. I 2015 alene flyttet 10 000 steinrike franskmenn utenlands for å slippe skatt.

Motbydelige folk. Jeg håper man finner en løsning som gjør en slik flukt ulønnsom.
Det er i praksis fullstendig umulig(heldigvis), ikke om du samtidig vil knekke enhver vilje til å starte opp et selskap i Norge.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

peraleks skrev: fre jun 02, 2023 9:05 pm
greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 9:02 pm Steinrike folk i hele Europa rømmer til Sveits. I 2015 alene flyttet 10 000 steinrike franskmenn utenlands for å slippe skatt.

Motbydelige folk. Jeg håper man finner en løsning som gjør en slik flukt ulønnsom.
Det er i praksis fullstendig umulig(heldigvis), ikke om du samtidig vil knekke enhver vilje til å starte opp et selskap i Norge.
Man starter ikke bedrift fordi man ikke kan bli multimilliardær?

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

peraleks skrev: fre jun 02, 2023 9:04 pm
greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 8:55 pm
Neptun skrev: fre jun 02, 2023 8:52 pm

Spetalen har åpenbart smuglest på alle kommentarene mine i tråden. F.eks. den jeg siterer. Les bare;

– Norge har nå den svakeste valutaen i hele vesten. Det er en situasjon få trodde var mulig. Økonomene har pekt på flere årsaker. Jeg mener hovedårsaken er den politiske risikoen og synet på kronen. Og ikke minst usikkerheten rundt nye skatteendringer. Når jeg snakker med det internasjonale investormarkedet stiller de hele tiden spørsmål rundt de brå og kraftige skatteøkningene for næringslivet.

Og strømmen av nordmenn som stikker, er med på å forsterke et bilde av Norge med stor politisk risiko, sier han, og sikter til rike nordmenn som har flyttet til Sveits på grunn av økte skatter, som formuesskatt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4 ... ele-vesten

Det er nesten litt kjedelig å ha rett hele tiden.
Artig at han bekrefter at "økonomer" virrer rundt og vet ikke hva.

En ting er sikkert - regjeringen og Norges Bank gjør en elendig jobb for Norge og krona.
Kronekursen startet sin svekkelse da Erna tok over som statsminister. Dere breket lavere da.
Jeg vil bare peke på her at jeg har mine sterkeste tvil til at politiske forhold nødvendigvis påvirker dette så veldig mye, eller sagt på en annen måte, det fallet der hadde vi fått om AP satt de 8 årene akkurat som at vi hadde sett dette fallet nå om Høyre igjen satt kontra AP.

Skulle jeg pekt på noen særegne ting her så er det at vi er i praksis en oljenasjon og utenlandske investorerer får mindre og mindre tro på olje over tid, denne endringen rammer f.eks. også Australia som igjen også mye fossil energi.

Jeg tror også at den verdien man har av en krone akkurat nå faktisk er mer riktig i forhold til det generelle markedet, rett å slett fordi kronen tidligere har vært kunstig drevet opp av skyhøye oljepriser. Big Mac-indeksen har igjen også gitt et inntrykk av at den norske kronen var vesentlig overpriset.
Merkelig at du skriver dette til meg.

Jeg skyldte da ikke på Erna, men påpekte for et nek at fallet i krona startet lenge før sittende regjering kom til bords.

peraleks

Legg inn av peraleks »

greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 10:44 pm
peraleks skrev: fre jun 02, 2023 9:04 pm
greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 8:55 pm

Kronekursen startet sin svekkelse da Erna tok over som statsminister. Dere breket lavere da.
Jeg vil bare peke på her at jeg har mine sterkeste tvil til at politiske forhold nødvendigvis påvirker dette så veldig mye, eller sagt på en annen måte, det fallet der hadde vi fått om AP satt de 8 årene akkurat som at vi hadde sett dette fallet nå om Høyre igjen satt kontra AP.

Skulle jeg pekt på noen særegne ting her så er det at vi er i praksis en oljenasjon og utenlandske investorerer får mindre og mindre tro på olje over tid, denne endringen rammer f.eks. også Australia som igjen også mye fossil energi.

Jeg tror også at den verdien man har av en krone akkurat nå faktisk er mer riktig i forhold til det generelle markedet, rett å slett fordi kronen tidligere har vært kunstig drevet opp av skyhøye oljepriser. Big Mac-indeksen har igjen også gitt et inntrykk av at den norske kronen var vesentlig overpriset.
Merkelig at du skriver dette til meg.

Jeg skyldte da ikke på Erna, men påpekte for et nek at fallet i krona startet lenge før sittende regjering kom til bords.
Jeg tok bare første og bestemann der, kunne sendt dette innlegget til hvem som helst av dere, men det var igjen basert på et sitat jeg skrev lenger oppe.

Bare for å ta det der med skatt også, jo vanskeligere og dyrere du gjør det for folk å ganske enkelt bli rikere i et land jo mer sannsynlig er det at de vil se til andre land å investere/starte opp i. Sverige og Danmark f.eks. hadde nok absolutt kost seg stort med å få tak i investorer/starts up som ellers hadde blitt etablert i Norge.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

peraleks skrev: fre jun 02, 2023 10:49 pm
greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 10:44 pm
peraleks skrev: fre jun 02, 2023 9:04 pm

Jeg vil bare peke på her at jeg har mine sterkeste tvil til at politiske forhold nødvendigvis påvirker dette så veldig mye, eller sagt på en annen måte, det fallet der hadde vi fått om AP satt de 8 årene akkurat som at vi hadde sett dette fallet nå om Høyre igjen satt kontra AP.

Skulle jeg pekt på noen særegne ting her så er det at vi er i praksis en oljenasjon og utenlandske investorerer får mindre og mindre tro på olje over tid, denne endringen rammer f.eks. også Australia som igjen også mye fossil energi.

Jeg tror også at den verdien man har av en krone akkurat nå faktisk er mer riktig i forhold til det generelle markedet, rett å slett fordi kronen tidligere har vært kunstig drevet opp av skyhøye oljepriser. Big Mac-indeksen har igjen også gitt et inntrykk av at den norske kronen var vesentlig overpriset.
Merkelig at du skriver dette til meg.

Jeg skyldte da ikke på Erna, men påpekte for et nek at fallet i krona startet lenge før sittende regjering kom til bords.
Jeg tok bare første og bestemann der, kunne sendt dette innlegget til hvem som helst av dere, men det var igjen basert på et sitat jeg skrev lenger oppe.

Bare for å ta det der med skatt også, jo vanskeligere og dyrere du gjør det for folk å ganske enkelt bli rikere i et land jo mer sannsynlig er det at de vil se til andre land å investere/starte opp i. Sverige og Danmark f.eks. hadde nok absolutt kost seg stort med å få tak i investorer/starts up som ellers hadde blitt etablert i Norge.
Norge er et av de letteste landene i verden å bli rik.

peraleks

Legg inn av peraleks »

greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 10:51 pm
peraleks skrev: fre jun 02, 2023 10:49 pm
greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 10:44 pm

Merkelig at du skriver dette til meg.

Jeg skyldte da ikke på Erna, men påpekte for et nek at fallet i krona startet lenge før sittende regjering kom til bords.
Jeg tok bare første og bestemann der, kunne sendt dette innlegget til hvem som helst av dere, men det var igjen basert på et sitat jeg skrev lenger oppe.

Bare for å ta det der med skatt også, jo vanskeligere og dyrere du gjør det for folk å ganske enkelt bli rikere i et land jo mer sannsynlig er det at de vil se til andre land å investere/starte opp i. Sverige og Danmark f.eks. hadde nok absolutt kost seg stort med å få tak i investorer/starts up som ellers hadde blitt etablert i Norge.
Norge er et av de letteste landene i verden å bli rik.
https://www.dagbladet.no/kultur/harald- ... k/60375360

Den uttalelsen der bygger vel først og fremst på funnene som ble gjort i 2016 der, så har det gått 7 år siden den tid.
Også må man begynne å se ting i kontekst av alle skattene som har kommet med tiden, pluss den ekstraskatten du ønsker på exit og deretter ta en ny vurdering på hvordan man ligger an der, hypotesen min er at vi med god sannsynlighet vil falle temmelig greit der.

Investorer vil vurdere markeder opp mot hverandre, jo vanskeligere man gjør det i Norge, jo mer fristende blir utlandet. Så enkelt er det.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

peraleks skrev: fre jun 02, 2023 11:01 pm
greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 10:51 pm
peraleks skrev: fre jun 02, 2023 10:49 pm

Jeg tok bare første og bestemann der, kunne sendt dette innlegget til hvem som helst av dere, men det var igjen basert på et sitat jeg skrev lenger oppe.

Bare for å ta det der med skatt også, jo vanskeligere og dyrere du gjør det for folk å ganske enkelt bli rikere i et land jo mer sannsynlig er det at de vil se til andre land å investere/starte opp i. Sverige og Danmark f.eks. hadde nok absolutt kost seg stort med å få tak i investorer/starts up som ellers hadde blitt etablert i Norge.
Norge er et av de letteste landene i verden å bli rik.
https://www.dagbladet.no/kultur/harald- ... k/60375360

Den uttalelsen der bygger vel først og fremst på funnene som ble gjort i 2016 der, så har det gått 7 år siden den tid.
Også må man begynne å se ting i kontekst av alle skattene som har kommet med tiden, pluss den ekstraskatten du ønsker på exit og deretter ta en ny vurdering på hvordan man ligger an der, hypotesen min er at vi med god sannsynlighet vil falle temmelig greit der.

Investorer vil vurdere markeder opp mot hverandre, jo vanskeligere man gjør det i Norge, jo mer fristende blir utlandet. Så enkelt er det.
2016! WOW, en evighet!

Må man betale en exitskatt om man ikke flytter?

Hvilke nye skatter er kommet til, mener du?

peraleks

Legg inn av peraleks »

greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 11:04 pm
peraleks skrev: fre jun 02, 2023 11:01 pm
greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 10:51 pm

Norge er et av de letteste landene i verden å bli rik.
https://www.dagbladet.no/kultur/harald- ... k/60375360

Den uttalelsen der bygger vel først og fremst på funnene som ble gjort i 2016 der, så har det gått 7 år siden den tid.
Også må man begynne å se ting i kontekst av alle skattene som har kommet med tiden, pluss den ekstraskatten du ønsker på exit og deretter ta en ny vurdering på hvordan man ligger an der, hypotesen min er at vi med god sannsynlighet vil falle temmelig greit der.

Investorer vil vurdere markeder opp mot hverandre, jo vanskeligere man gjør det i Norge, jo mer fristende blir utlandet. Så enkelt er det.
2016! WOW, en evighet!

Må man betale en exitskatt om man ikke flytter?

Hvilke nye skatter er kommet til, mener du?
7 år er ganske lenge når man skal vurdere de økonomiske forholdene til et land.
Nei, derfor skrev jeg også "pluss den ekstraskatten du ønsker på exit", uavhengig av innføring eller ei, den hadde gjort det vanskeligere å investere i Norge.

Det har vært mang en tråd her inne hvor nåværende regjerings skattepolitikk har blitt diskutert så du er nok svært godt innforstått med hvilke skattesatser som har økt og hvilke som har blitt vedtatt innført.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

peraleks skrev: fre jun 02, 2023 11:19 pm
greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 11:04 pm
peraleks skrev: fre jun 02, 2023 11:01 pm

https://www.dagbladet.no/kultur/harald- ... k/60375360

Den uttalelsen der bygger vel først og fremst på funnene som ble gjort i 2016 der, så har det gått 7 år siden den tid.
Også må man begynne å se ting i kontekst av alle skattene som har kommet med tiden, pluss den ekstraskatten du ønsker på exit og deretter ta en ny vurdering på hvordan man ligger an der, hypotesen min er at vi med god sannsynlighet vil falle temmelig greit der.

Investorer vil vurdere markeder opp mot hverandre, jo vanskeligere man gjør det i Norge, jo mer fristende blir utlandet. Så enkelt er det.
2016! WOW, en evighet!

Må man betale en exitskatt om man ikke flytter?

Hvilke nye skatter er kommet til, mener du?
7 år er ganske lenge når man skal vurdere de økonomiske forholdene til et land.
Nei, derfor skrev jeg også "pluss den ekstraskatten du ønsker på exit", uavhengig av innføring eller ei, den hadde gjort det vanskeligere å investere i Norge.

Det har vært mang en tråd her inne hvor nåværende regjerings skattepolitikk har blitt diskutert så du er nok svært godt innforstått med hvilke skattesatser som har økt og hvilke som har blitt vedtatt innført.
Det er STOR forskjell på skattesatser og alle de nye skattene som har kommet til!

Frode57
Innlegg: 1258

Legg inn av Frode57 »

Støre og Erdogan har noe til felles. De har en ellevill pengebruk. Og de vil ikke heve rentene som betyr høyere inflasjon når det ikke blir gjort.

Nå skal vi se hvor fort prisene stiger i Norge.

Den hellige boligrenten vil snart bli en bagatell I forhold til hyperinflssjonen som kommer av svake rentehevinger.

Men når de blir tvunget til å heve rentene så vil inflasjonen falle fort. Det viser hva som har skjedd i andre land.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

greyserpent skrev: fre jun 02, 2023 8:51 pm
erdetslik skrev: ons mai 31, 2023 6:06 am
peraleks skrev: tir mai 30, 2023 7:06 pm

Da er det rart at mens Høyre satt i 8 år så svekket den norske kronen seg gradvis for hvert år som gikk under deres ledelse.
Det er vel et spørsmål om hvilke tidsperioder du trekker ut.
Fakta er at NOK har gått kraftig opp og ned med ujevne mellomrom, men den langsiktige trenden er (ujevn) svekkelse siden oljevirksomheten var på topp.
Bilde

Nøyaktig når var det den gikk kraftig OPP siden 2013, sa du?
Nå vet ikke hva du mener å vise her siden det ikke står noe forklaring. Men Norges Bank du finne historiske valutakurser. Men her har skrevet ut utvalg av hvordan prisen på 1 EURO har utviklet seg fra 2003:
2002 - 2003 måtte betale mellom NOK 7,24 - 7,56 i små variasjoner
16.feb 2004 fikk den plutselig topp på NOK 8,78 og gikk ned til en bunn
21,okt 2005 på 7,79 derfra og fram til 29.aug 2008 lå den i +/- NOK 7,70
23.12.2008 (LILLE JULAFTEN) føk den opp i NOK 9,76
Deretter gikk den ujevnt nedover til NOK 8,77 16.mars 2009 og opp til NOK 8,97 5.juni2009
4,jan 2013 NOK 7,30 i perioden mars 2009 og jan 2013 lå den rundt NOK +/- 8,50
06.01.2015 kom en topp NOK 9,18 - 20.04,2015 nede på NOK 8,44
21,01,2017 opp til NOK 8,81
en ny topp 31,12,2019 NOK 9,86 - deretter ujevnt oppover til en topp
23,03.2020 NOK 12,26.
Og vandret ned til 30.09.2021 NOK 10.16 - og 13,04,2022 NOK 9,57
Deretter varierte EURO-prisen NOK 9,57 til NOK 10,47 fram til
mai 2023 da den gikk raskt opp til NOK 12,00 og ligger nå
02.06.2023 på NOK 11,83
Det viser vel at EURO-prisen var lav fram til 2002/2003NOK 7,24 - 7,56 når oljevirksomheten var på topp,
og at prisen på EURO har steget ujevnt med noen kraftige utslag innimellom og fram til nå en pris på +/- NOK 11,83.
Av dette kan vi med enkelhet utlede at NOK de siste 20 år har tapt seg kraftig i verdi i fht EURO.
På 20 år har prisen på EURO gått fra NOK 7,24 og opp til i dag NOK 11,83 som er en økning på ca 63%.
Og går vi enda noen år bakover lå EURO på ca NOK 6 prisen på EURO har doblet seg og verdien på NOK har halvert seg mot EURO..
Og enda lenger tilbake måtte vi betale opp mot NOK 140 for SEK 100, og NOK 100 for DKK 100 som nå koster NOK 162.
Til tross for at NOK og SEK ligger jevnt i verdi har Sverige priser som ligger 20 -50% lavere enn våre.

startelver

Legg inn av startelver »

Gladnyhet 1 Euro har gått ned fra 11.86 til 11.80 :roll:

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

startelver skrev: lør jun 03, 2023 10:17 am Gladnyhet 1 Euro har gått ned fra 11.86 til 11.80 :roll:
Og idag ned til 11,7718
og SEK ned til 1,017
Jeg har forfall på 150.000 EURO om 10 dager - kanskje håp om å spare inn noen tusenlapper kanskje 10-tusener.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Så har den lave kronekursen gitt nytte for laksenæringa, men hva skjer når / hvis kronekursen går opp igjen.
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 60fe&ei=15
Vil det da bety at investeringene i laksenæringa stopper opp ?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg hører som regel på Politisk Kvarter på mårrakvisten. I dag snakket de om kronekursen.
Interessant å høre på, for alle som tror det er en "Quick Fix" å gjøre krona sterk, og om det er ubetinget bra.
De som har datamaskin kan åpne NRK 1 TV og spole tilbake til 07 :45.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

fargerik skrev: man jun 05, 2023 8:58 am Jeg hører som regel på Politisk Kvarter på mårrakvisten. I dag snakket de om kronekursen.
Interessant å høre på, for alle som tror det er en "Quick Fix" å gjøre krona sterk, og om det er ubetinget bra.
De som har datamaskin kan åpne NRK 1 TV og spole tilbake til 07 :45.
Det finnes ikke noen "Quick Fix" men det hadde hjulpet hvis man hadde sluttet med store forhåndsannonserte kronesalg som spiller rett i hendene til valutaspekulantene i London. Det hadde også hjulpet med raskere og større renteøkninger slik at vi ikke blir liggende til dels langt bak rentenivået til USD, Euro og GBP.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Ref tidligere diskusjoner så ser jeg at Bache er enig i påstanden om at det kortsiktige bildet kan påvirkes negativt av kronesalget.

– Våre analyser gir ingen indikasjon på at våre valutatransaksjoner har en varig effekt på kursnivået, men det er slik at transaksjonene og oljeselskapenes kronekjøp ikke helt sammenfaller i tid, så det kan ha betydning for det helt kortsiktige bildet på kronekursen, sier Bache.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Harduetforslag skrev: man jun 05, 2023 3:35 pm Ref tidligere diskusjoner så ser jeg at Bache er enig i påstanden om at det kortsiktige bildet kan påvirkes negativt av kronesalget.

– Våre analyser gir ingen indikasjon på at våre valutatransaksjoner har en varig effekt på kursnivået, men det er slik at transaksjonene og oljeselskapenes kronekjøp ikke helt sammenfaller i tid, så det kan ha betydning for det helt kortsiktige bildet på kronekursen, sier Bache.
For en idiotisk måte å si at når vi dumper kroner ut i markedet så går kursen i dass meeeen ….

fargerik

Legg inn av fargerik »

MacanT skrev: man jun 05, 2023 3:01 pm
fargerik skrev: man jun 05, 2023 8:58 am Jeg hører som regel på Politisk Kvarter på mårrakvisten. I dag snakket de om kronekursen.
Interessant å høre på, for alle som tror det er en "Quick Fix" å gjøre krona sterk, og om det er ubetinget bra.
De som har datamaskin kan åpne NRK 1 TV og spole tilbake til 07 :45.
Det finnes ikke noen "Quick Fix" men det hadde hjulpet hvis man hadde sluttet med store forhåndsannonserte kronesalg som spiller rett i hendene til valutaspekulantene i London. Det hadde også hjulpet med raskere og større renteøkninger slik at vi ikke blir liggende til dels langt bak rentenivået til USD, Euro og GBP.
Jeg merket meg bare en ting, Norges Bank kjøper mere kroner enn de selger.
Kanskje du skulle høre på programmet en gang til?

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

fargerik skrev: man jun 05, 2023 5:30 pm
MacanT skrev: man jun 05, 2023 3:01 pm
fargerik skrev: man jun 05, 2023 8:58 am Jeg hører som regel på Politisk Kvarter på mårrakvisten. I dag snakket de om kronekursen.
Interessant å høre på, for alle som tror det er en "Quick Fix" å gjøre krona sterk, og om det er ubetinget bra.
De som har datamaskin kan åpne NRK 1 TV og spole tilbake til 07 :45.
Det finnes ikke noen "Quick Fix" men det hadde hjulpet hvis man hadde sluttet med store forhåndsannonserte kronesalg som spiller rett i hendene til valutaspekulantene i London. Det hadde også hjulpet med raskere og større renteøkninger slik at vi ikke blir liggende til dels langt bak rentenivået til USD, Euro og GBP.
Jeg merket meg bare en ting, Norges Bank kjøper mere kroner enn de selger.
Kanskje du skulle høre på programmet en gang til?
Det jeg merket meg var at han gjøken fra Norges bank bare messet om inflasjonsmålet og unngikk som vanlig å svare på om man kunne gjøre noe for å styrke kronekursen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

MacanT skrev: man jun 05, 2023 8:10 pm
fargerik skrev: man jun 05, 2023 5:30 pm
MacanT skrev: man jun 05, 2023 3:01 pm
Det finnes ikke noen "Quick Fix" men det hadde hjulpet hvis man hadde sluttet med store forhåndsannonserte kronesalg som spiller rett i hendene til valutaspekulantene i London. Det hadde også hjulpet med raskere og større renteøkninger slik at vi ikke blir liggende til dels langt bak rentenivået til USD, Euro og GBP.
Jeg merket meg bare en ting, Norges Bank kjøper mere kroner enn de selger.
Kanskje du skulle høre på programmet en gang til?
Det jeg merket meg var at han gjøken fra Norges bank bare messet om inflasjonsmålet og unngikk som vanlig å svare på om man kunne gjøre noe for å styrke kronekursen.
Han "gjøken" minnet om at Norges bank har ETT mandat, og det er inflasjonsmålet. Norges Bank har intet mandat om å bry seg om kronekursen. Kan vel ikke være så vanskelig å forstå det?
Jeg er helt sikker på at Norges Bank vil styre etter andre mål dersom Stortinget vedtar et annet mandat.
Men det har altså ikke Stortinget gjort i løpet av mange stortingsperioder med vekslende regjeringer.
Du er rimelig fremfus som kaller fyren en gjøk. Det han sa er faktisk virkeligheten.
Du retter baker for smed, gjøk.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Last ned PDF
Overvåk
Rediger
«Inflasjonsmålet» ble innført 29. mars 2001 ved at Stoltenberg-regjeringen instruerte Norges Bank i å innrette pengepolitikken slik at inflasjonen skulle være stabil på 2,5 prosent. Siden mars 2018 har inflasjonsmålet vært redusert til 2 prosent for å ligge på samme nivå som de fleste andre land.[1] I Forskrift om pengepolitikken står det:

§ 1 Pengepolitikken skal opprettholde en stabil pengeverdi gjennom lav og stabil inflasjon.

§ 2 Norges Bank forestår den operative gjennomføringen av pengepolitikken.

§ 3 Det operative målet for pengepolitikken skal være en årsvekst i konsumprisene som over tid er nær 2 pst. Inflasjonsstyringen skal være fremoverskuende og fleksibel, slik at den kan bidra til høy og stabil produksjon og sysselsetting samt til å motvirke oppbygging av finansielle ubalanser.

§ 4 Norges Bank skal jevnlig offentliggjøre de avveiingene som ligger til grunn for den operative gjennomføringen av pengepolitikken.

§ 5 Denne forskrift trer i kraft straks. Samtidig oppheves forskrift 29. mars 2001 nr. 278 om pengepolitikken.

Så kan det diskuteres om målet er innenfor. Ser dårlig ut nå. Men ingenting om hva de skal gjøre for å nå målet de er satt til å følge. De velger altså kun å bruke renten til å styre dette med,, dessverre ved å ligge under andre land.
Om noen år er vi nok i vater igjen. Og da vil den nye regjeringen høste heder og ære....

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Den lave kronekursen gjør at cruiseturistene nå handler som aldri før i Norge.
I Norges nest største cruisehavn, Stavanger, står jubelen formelig i taket:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/han ... k/79458885

Så noe positivt er det i alle fall med lav kronekurs :)

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Bare synd at vi borgere får så liten nytte av det. Vi nyter kun de negative ting som som at alt blir dyrere
👅

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Og nå er det vanskelig å få vekslet inn norske sedler i utenlandske banker - og det må vel være litt skremmende. Tilliten til NOK er borte.
https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyhet ... 77c8&ei=54

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»