Laksemilliardær ut mot ny skatt.

Svar
William_S

Re: Laksemilliardær ut mot ny skatt.

Legg inn av William_S »

Lakselobbyen må rett og slett knuses. Egentlig så burde hele oppdretsnæringen nedlegges av miljømessige årsaker. Hvor mye faenskap laks på rømmen har forårsaket i våre fjorder finnes det vel knapt tall på. Lakselus og mye annet.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

fargerik skrev: fre jun 02, 2023 1:45 pm
MacanT skrev: fre jun 02, 2023 1:35 pm
Det kan ikke stemme, ifølge fargerik og de andre sosialistene var jo kutt i investeringene bare noe de fæle laksebaronene truet med :o
Det er dagens bombe at Mowi fortsetter sin lobbykampanje.
De har økonomiske muskler til å holde på i årevis.
Fint at de trekker seg ut, slik at andre kan overta et av verdens mest lukurative marked.
Når starter de prosessen med å taue merdene til utlandet, montro?
MOWI driver allerede i dag med oppdrett i 7 land. Når de da skal bestemme seg for nye investeringer - tror du da de vil investere i ny produksjon i Norge, hvor den effektive reelle skattesatsen fremover blir på ca 65-75 %, eller tror du de vil foreta disse investeringene i ny produksjon i noen av de 6 andre landene de allerede er operative i ? Altså i land hvor den effektive reelle skattesatsen sannsynligvis er 30-40 %
Jeg må her innrømme at jeg ikke har satt meg inn i skattepolitikken i hverken, Chile, Skottland, Island, New Zealand eller Færøyene, så at de har en total beskatning av oppdrettsnæringen på 30-40 % er ren gjetning fra min side, men veldig langt unna sannheten er det neppe....

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Benkeslitern skrev: fre jun 02, 2023 4:44 pm
fargerik skrev: fre jun 02, 2023 1:45 pm
MacanT skrev: fre jun 02, 2023 1:35 pm
Det kan ikke stemme, ifølge fargerik og de andre sosialistene var jo kutt i investeringene bare noe de fæle laksebaronene truet med :o
Det er dagens bombe at Mowi fortsetter sin lobbykampanje.
De har økonomiske muskler til å holde på i årevis.
Fint at de trekker seg ut, slik at andre kan overta et av verdens mest lukurative marked.
Når starter de prosessen med å taue merdene til utlandet, montro?
MOWI driver allerede i dag med oppdrett i 7 land. Når de da skal bestemme seg for nye investeringer - tror du da de vil investere i ny produksjon i Norge, hvor den effektive reelle skattesatsen fremover blir på ca 65-75 %, eller tror du de vil foreta disse investeringene i ny produksjon i noen av de andre 6 landene de allerede er operative i ? Altså i land hvor den effektive reelle skattesatsen sannsynligvis er 30-40 %
Jeg må her innrømme at jeg ikke har satt meg inn i skattepolitikken i hverken, Chile, Skottland, Island New Zealand eller Færøyene, så at de har en total beskatning av oppdrettsnæringen på 30-40 % er ren gjetning fra min side, men veldig langt unna sannheten er det neppe....
Kanskje satsen er lavare, men på Færøyane må ein betale deira versjon av grunnrenteskatten viss ein ikkje har overskudd.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Det var ikke direkte overraskende at laksenæringen ikke slo seg til rette med kompromisset i Stortinget. Nå skal de male på med alskens planer som liksom hadde blitt realisert i fravær av den nye skatten. 1400 arbeidsplasser! En gjeng med store lobby-muskler, mye penger og enda større vilje til kjempe for maksimal profitt.

De blir ikke minst oppmuntret av et svakt og utydelig Høyre, som gir dem forhåpninger om omkamp om noen år.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Benkeslitern skrev: fre jun 02, 2023 4:44 pm
fargerik skrev: fre jun 02, 2023 1:45 pm
MacanT skrev: fre jun 02, 2023 1:35 pm
Det kan ikke stemme, ifølge fargerik og de andre sosialistene var jo kutt i investeringene bare noe de fæle laksebaronene truet med :o
Det er dagens bombe at Mowi fortsetter sin lobbykampanje.
De har økonomiske muskler til å holde på i årevis.
Fint at de trekker seg ut, slik at andre kan overta et av verdens mest lukurative marked.
Når starter de prosessen med å taue merdene til utlandet, montro?
MOWI driver allerede i dag med oppdrett i 7 land. Når de da skal bestemme seg for nye investeringer - tror du da de vil investere i ny produksjon i Norge, hvor den effektive reelle skattesatsen fremover blir på ca 65-75 %, eller tror du de vil foreta disse investeringene i ny produksjon i noen av de andre 6 landene de allerede er operative i ? Altså i land hvor den effektive reelle skattesatsen sannsynligvis er 30-40 %
Jeg må her innrømme at jeg ikke har satt meg inn i skattepolitikken i hverken, Chile, Skottland, Island New Zealand eller Færøyene, så at de har en total beskatning av oppdrettsnæringen på 30-40 % er ren gjetning fra min side, men veldig langt unna sannheten er det neppe....
De får bestemme dette selv. Jeg syns det er forstemmende at et internasjonalt selskap har kjøpt opp absolutt hele verdikjeden og alle arbeidsplasser og arbeidere i så mange kystsamfunn, og dermed har så stor makt at de mener de kan utfordre den norske staten. Det er ikke Mowi som bestemmer i Norge. Det er Stortinget som lager spillereglene i Norge.
Jeg regner med at den mektige lobbyen med god støtte fra Høyre vil fortsette å gnage på dette og gråte krokodilletårer helt til neste stortingsvalg.
Stakkars de norske kystsamfunnene, som er fullstendig i lomma på disse grådige jævlene.
"Bu huuuuu.....elektrikere og bygningsarbeidere mister jobben dersom vi må betale skatt"
De får bare få ut fingeren og legge ned, da. Dog tror jeg ikke de kommer til å legge ned noe som helst. Ihvertfall ikke så lenge kronekursen gjør oppdrettet perverst mye mer lønnsomt enn før.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

William_S skrev: fre jun 02, 2023 4:24 pm Lakselobbyen må rett og slett knuses. Egentlig så burde hele oppdretsnæringen nedlegges av miljømessige årsaker. Hvor mye faenskap laks på rømmen har forårsaket i våre fjorder finnes det vel knapt tall på. Lakselus og mye annet.
Enig. Jeg synes det er synd at det ikke er flere som er like framsynte. Det er nok det beste for
- alle langs kysten
- staten som slipper forvalte skattekronene fra oppdrettsnæringa
- renta - som sikkert går ned med større arbeidsledighet
- høyere laksepriser - sånn vi heller kan importere laks
- sosialistene slipper å irritere seg over de rike i oppdrettsindustrien
Ja, det blir jo vinn vinn for alle.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

fargerik skrev: fre jun 02, 2023 4:59 pm
Benkeslitern skrev: fre jun 02, 2023 4:44 pm
fargerik skrev: fre jun 02, 2023 1:45 pm
Det er dagens bombe at Mowi fortsetter sin lobbykampanje.
De har økonomiske muskler til å holde på i årevis.
Fint at de trekker seg ut, slik at andre kan overta et av verdens mest lukurative marked.
Når starter de prosessen med å taue merdene til utlandet, montro?
MOWI driver allerede i dag med oppdrett i 7 land. Når de da skal bestemme seg for nye investeringer - tror du da de vil investere i ny produksjon i Norge, hvor den effektive reelle skattesatsen fremover blir på ca 65-75 %, eller tror du de vil foreta disse investeringene i ny produksjon i noen av de andre 6 landene de allerede er operative i ? Altså i land hvor den effektive reelle skattesatsen sannsynligvis er 30-40 %
Jeg må her innrømme at jeg ikke har satt meg inn i skattepolitikken i hverken, Chile, Skottland, Island New Zealand eller Færøyene, så at de har en total beskatning av oppdrettsnæringen på 30-40 % er ren gjetning fra min side, men veldig langt unna sannheten er det neppe....
De får bestemme dette selv. Jeg syns det er forstemmende at et internasjonalt selskap har kjøpt opp absolutt hele verdikjeden og alle arbeidsplasser og arbeidere i så mange kystsamfunn, og dermed har så stor makt at de mener de kan utfordre den norske staten. Det er ikke Mowi som bestemmer i Norge. Det er Stortinget som lager spillereglene i Norge.
Jeg regner med at den mektige lobbyen med god støtte fra Høyre vil fortsette å gnage på dette og gråte krokodilletårer helt til neste stortingsvalg.
Stakkars de norske kystsamfunnene, som er fullstendig i lomma på disse grådige jævlene.
"Bu huuuuu.....elektrikere og bygningsarbeidere mister jobben dersom vi må betale skatt"
De får bare få ut fingeren og legge ned, da. Dog tror jeg ikke de kommer til å legge ned noe som helst. Ihvertfall ikke så lenge kronekursen gjør oppdrettet perverst mye mer lønnsomt enn før.
Ja, er det ikke ille; perverst lønnsomme bedrifter som betaler skatt til Norge - ja, få dem ut av Norge sammen med alle andre av de flinke(este) på sitt område.
Det er nok det beste for sosialismen og sosialistene i Norge som ikke gjør så mye annet enn å sutre over de rike - eller sutrer for at de ikke selv klarte å bli rike = ikke hadde det som skulle til for å skape noe og bli rik. Ja, det blir nok bedre for den når de rike reiser.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

I mai hadde laksenæringa en volumnedgang i lakseeksporten. Men verdien økte pga den lave kronekursen.
Og så kan man jo bare lure på årsaken.
Og vurdere hvordan nå investeringslysten er hos lakseoppdretterne.
Det kan jo hende at professorer og eksperter ikke kjenner alle konsekvenser - på samme måte som de som mente strømprisen ikke ville øke med mer 3.4 øre.
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 60fe&ei=15

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »


Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

erdetslik skrev: man jun 05, 2023 6:30 am I mai hadde laksenæringa en volumnedgang i lakseeksporten. Men verdien økte pga den lave kronekursen.
Og så kan man jo bare lure på årsaken.
Og vurdere hvordan nå investeringslysten er hos lakseoppdretterne.
Det kan jo hende at professorer og eksperter ikke kjenner alle konsekvenser - på samme måte som de som mente strømprisen ikke ville øke med mer 3.4 øre.
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 60fe&ei=15
De selger altså mindre, og får mindre per kilo, fordi krona er svak. Likevel øker omsetningen pga disse faktorene... Logikk fra helvete.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

greyserpent skrev: tir jun 06, 2023 1:45 pm
erdetslik skrev: man jun 05, 2023 6:30 am I mai hadde laksenæringa en volumnedgang i lakseeksporten. Men verdien økte pga den lave kronekursen.
Og så kan man jo bare lure på årsaken.
Og vurdere hvordan nå investeringslysten er hos lakseoppdretterne.
Det kan jo hende at professorer og eksperter ikke kjenner alle konsekvenser - på samme måte som de som mente strømprisen ikke ville øke med mer 3.4 øre.
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 60fe&ei=15
De selger altså mindre, og får mindre per kilo, fordi krona er svak. Likevel øker omsetningen pga disse faktorene... Logikk fra helvete.
Nei, de får mer per kilo grunnet kollapsen i kronekursen, det burde selv du forstå.

https://www.intrafish.no/kommentarer/la ... -1-1430158

Norsk laks selges til og konsumeres i markeder over hele verden. Majoriteten av inntektene til selgerne er derfor i utenlandsk valuta. Fordi Europa er det viktigste markedet for norsk laks har kronekursen mot euro stor betydning for inntektene til lakseselskapene.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

greyserpent skrev: tir jun 06, 2023 1:45 pm
erdetslik skrev: man jun 05, 2023 6:30 am I mai hadde laksenæringa en volumnedgang i lakseeksporten. Men verdien økte pga den lave kronekursen.
Og så kan man jo bare lure på årsaken.
Og vurdere hvordan nå investeringslysten er hos lakseoppdretterne.
Det kan jo hende at professorer og eksperter ikke kjenner alle konsekvenser - på samme måte som de som mente strømprisen ikke ville øke med mer 3.4 øre.
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 60fe&ei=15
De selger altså mindre, og får mindre per kilo, fordi krona er svak. Likevel øker omsetningen pga disse faktorene... Logikk fra helvete.
Er du sikker på at det ikke er din forståelse / logikk som er fra helvete ?

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

William_S skrev: fre jun 02, 2023 4:24 pm Lakselobbyen må rett og slett knuses. Egentlig så burde hele oppdretsnæringen nedlegges av miljømessige årsaker. Hvor mye faenskap laks på rømmen har forårsaket i våre fjorder finnes det vel knapt tall på. Lakselus og mye annet.
Din store drøm er å avfolke kysten? Det er absolutt ikke bra med lakselus, men fortell gjerne hvor ille den lusa er og hva som er "mye annet." Skulle tro laksenæringen tar opp all plass på havet. Jeg bor i Salmarland, men har enormt med plass til å fiske etter torsk, sei, lyr, flyndre og alt annnet som finnes.

William_S

Legg inn av William_S »

Nightwish skrev: tir jun 06, 2023 10:10 pm
William_S skrev: fre jun 02, 2023 4:24 pm Lakselobbyen må rett og slett knuses. Egentlig så burde hele oppdretsnæringen nedlegges av miljømessige årsaker. Hvor mye faenskap laks på rømmen har forårsaket i våre fjorder finnes det vel knapt tall på. Lakselus og mye annet.
Din store drøm er å avfolke kysten? Det er absolutt ikke bra med lakselus, men fortell gjerne hvor ille den lusa er og hva som er "mye annet." Skulle tro laksenæringen tar opp all plass på havet. Jeg bor i Salmarland, men har enormt med plass til å fiske etter torsk, sei, lyr, flyndre og alt annnet som finnes.
Dette er uansett et aspekt som er viktig å tenke på, oppdrett er rett og slett ikke en sunn næring sånn med tanke på miljøet og bærekraft. Det var da fortsatt en befolket kyst før dette kom på banen. Dette er en debatt som kanskje har kommet litt for lite frem i kjølvannet av grunnrenteskatten.

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

William_S skrev: tir jun 06, 2023 10:21 pm
Nightwish skrev: tir jun 06, 2023 10:10 pm
William_S skrev: fre jun 02, 2023 4:24 pm Lakselobbyen må rett og slett knuses. Egentlig så burde hele oppdretsnæringen nedlegges av miljømessige årsaker. Hvor mye faenskap laks på rømmen har forårsaket i våre fjorder finnes det vel knapt tall på. Lakselus og mye annet.
Din store drøm er å avfolke kysten? Det er absolutt ikke bra med lakselus, men fortell gjerne hvor ille den lusa er og hva som er "mye annet." Skulle tro laksenæringen tar opp all plass på havet. Jeg bor i Salmarland, men har enormt med plass til å fiske etter torsk, sei, lyr, flyndre og alt annnet som finnes.
Dette er uansett et aspekt som er viktig å tenke på, oppdrett er rett og slett ikke en sunn næring sånn med tanke på miljøet og bærekraft. Det var da fortsatt en befolket kyst før dette kom på banen. Dette er en debatt som kanskje har kommet litt for lite frem i kjølvannet av grunnrenteskatten.
Dette bodde flere her like etter 2. verdenskrig (7100) enn nå hvor det er ca 5400, men vekst de siste årene. Det er mest avfolkning på de små øyene rundt her. Hvalfangst er ikke særlig populært i 2023, og det med rette, ellers ville den blitt utryddet.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Venstre går nå ut mot Høyre, og mener de må droppe omkampen om lakseskatten.

https://www.nrk.no/norge/venstre-toppen ... 1.16435166

Interessant. Er det brann i borgerlig leir?

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

newsflash skrev: ons jun 07, 2023 6:30 am Venstre går nå ut mot Høyre, og mener de må droppe omkampen om lakseskatten.

https://www.nrk.no/norge/venstre-toppen ... 1.16435166

Interessant. Er det brann i borgerlig leir?
Eller kanskje Venstre prøver seg på AP + Sp - for å komme seg litt oppover igjen. Mulig en taktisk håndtering for å gjøre seg "ansvarlige".
Jeg så seansen på Politisk Kvarter i dag. Og det oste vel egentlig desperasjon i regjerings-leiren.
Høyre og kanskje Frp kunne ikke gå med på 25% - og det må da være greit, men de kunne være med på 15% - som et kompromiss.
Ingen grunn til å kritisere Høyre for det. Det må da være et realt standpunkt, som ikke har noe til felles med vingling.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

newsflash skrev: ons jun 07, 2023 6:30 am Venstre går nå ut mot Høyre, og mener de må droppe omkampen om lakseskatten.

https://www.nrk.no/norge/venstre-toppen ... 1.16435166

Interessant. Er det brann i borgerlig leir?
Brann og brann.

Utgangspunktet må jo være prosessen som er gjennomført, og den har vært en katastrofe fra A-Å. For min del så fremstår det som ganske så useriøst å skylde på noen i opposisjonen for at ting ble som de ble. Er usikker på hvorfor partiene som inngikk samarbeid om flertall har så stort behov for å dra med Høyre

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Harduetforslag skrev: ons jun 07, 2023 9:28 am
Utgangspunktet må jo være prosessen som er gjennomført, og den har vært en katastrofe fra A-Å. For min del så fremstår det som ganske så useriøst å skylde på noen i opposisjonen for at ting ble som de ble. Er usikker på hvorfor partiene som inngikk samarbeid om flertall har så stort behov for å dra med Høyre
Er nok flere som må ta skylden for at prosessen ble dårlig.

Antar V posisjonerer seg til kommende regjeringsforhandlinger med H...

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

newsflash skrev: ons jun 07, 2023 10:19 am
Harduetforslag skrev: ons jun 07, 2023 9:28 am
Utgangspunktet må jo være prosessen som er gjennomført, og den har vært en katastrofe fra A-Å. For min del så fremstår det som ganske så useriøst å skylde på noen i opposisjonen for at ting ble som de ble. Er usikker på hvorfor partiene som inngikk samarbeid om flertall har så stort behov for å dra med Høyre
Er nok flere som må ta skylden for at prosessen ble dårlig.

Antar V posisjonerer seg til kommende regjeringsforhandlinger med H...
Tja, de eneste som har skylden for at ting ble som de ble er jo de som fikk hastverk med å innføre en vesentlig skatteendring med noen måneders varsel uten at de hadde svar på nøyaktig hva som egentlig kom til å bli innført. Det i seg selv er problematisk selv om de hadde hatt flertall og kunne forklart nøyaktig hva som ville komme, litt forutsigbarhet må næringene kunne forvente. At de ikke hadde flertall gjør jo det hele langt mer idiotisk. De kunne, uten noen som helst problemer, økt produksjonsavgiften og justert på fordelingsnøkkelen for å gi mer til kommunene, og samtidig varslet om at det ville komme grunnrenteskatt fra 2024 og at de ville lande på en endelig modell for dette i 23. Hadde gitt en helt annen forutsigbarhet.

Synes det fremstår som et svakt kort å spille. Jeg vil tro de fleste er klar over at når dette først er innført, så kommer ikke Høyre til å gå for en fullstendig helomvending. Det eksisterer jo et kurant rom for å redusere % og ikke minst fastsettelse av pris, så det er vel mest aktuelt å lempe på noe av dette kontra å implementere en helt ny modell som igjen kan være gjenstand for endring på et senere tidspunkt

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

newsflash skrev: ons jun 07, 2023 6:30 am Venstre går nå ut mot Høyre, og mener de må droppe omkampen om lakseskatten.

https://www.nrk.no/norge/venstre-toppen ... 1.16435166

Interessant. Er det brann i borgerlig leir?
Ingen brann. Venstre vil feire for at de fikk en seier, og er glade for at de fikk være med på å skattelegge kystnæringen. Selvfølgelig prøver de deretter å få andre (som Høyre) med på laget. Men de vet også at det kan de bare glemme. Vil tro det eneste de har oppnådd er vanskeligere eventuelle regjerings- eller budsjettforhandlinger ved neste korsvei, siden Høyre er sure på dem siden de gikk over til den andre siden.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Harduetforslag skrev: ons jun 07, 2023 11:57 am Tja, de eneste som har skylden for at ting ble som de ble er jo de som fikk hastverk med å innføre en vesentlig skatteendring med noen måneders varsel uten at de hadde svar på nøyaktig hva som egentlig kom til å bli innført. Det i seg selv er problematisk selv om de hadde hatt flertall og kunne forklart nøyaktig hva som ville komme, litt forutsigbarhet må næringene kunne forvente. At de ikke hadde flertall gjør jo det hele langt mer idiotisk. De kunne, uten noen som helst problemer, økt produksjonsavgiften og justert på fordelingsnøkkelen for å gi mer til kommunene, og samtidig varslet om at det ville komme grunnrenteskatt fra 2024 og at de ville lande på en endelig modell for dette i 23. Hadde gitt en helt annen forutsigbarhet.

Synes det fremstår som et svakt kort å spille. Jeg vil tro de fleste er klar over at når dette først er innført, så kommer ikke Høyre til å gå for en fullstendig helomvending. Det eksisterer jo et kurant rom for å redusere % og ikke minst fastsettelse av pris, så det er vel mest aktuelt å lempe på noe av dette kontra å implementere en helt ny modell som igjen kan være gjenstand for endring på et senere tidspunkt
Hørte Solberg på radioen i morges, da var det fremdeles snakk om reversering.

Men enig i at det neppe skjer.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ehall skrev: ons jun 07, 2023 6:06 pm Ingen brann. Venstre vil feire for at de fikk en seier, og er glade for at de fikk være med på å skattelegge kystnæringen. Selvfølgelig prøver de deretter å få andre (som Høyre) med på laget. Men de vet også at det kan de bare glemme. Vil tro det eneste de har oppnådd er vanskeligere eventuelle regjerings- eller budsjettforhandlinger ved neste korsvei, siden Høyre er sure på dem siden de gikk over til den andre siden.
Venstre tok ansvar og fikk sjansen til å påvirke. Høyre er sure fordi de ble satt på gangen.

William_S

Legg inn av William_S »

Jeg tror mange av disse laksebaronene er relativt virkelighetsfjerne folk som ikke har anelse om hvordan vanlige folk har det. Jeg skulle gjerne feks hatt en av disse laksebaronene i en debatt mot AAP aksjonen feks. Der snakker vi virkelig om en gruppe som er underpriviligert som hele tiden er under mistenksomhet fra staten og NAV og som hver gang må krysse av at de risikerer å bli anmeldt. Der snakker vi virkelig klassejuss også med vedtak og fengsel på feil lovgrunnlag osv.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»