Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
nometalhorse

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av nometalhorse »

Karatel skrev: ons jun 07, 2023 5:42 am Jeg har overhodet ikke sagt ett eneste ord om hvem som sprengte denne demningen, det er noe jeg ikke vet noe om, da kan jeg heller ikke påstå noe.
Nei, selvsagt ikke.
For å se på de fakta som foreligger, og trekke noen konklusjoner som virker fornuftige med den informasjonen vi sitter med kan vi selvsagt ikke forvente.
Vi forventer derimot masse gamle historiske saker/fakta som mer eller mindre er ganske urelaterte til tråden og året 2023.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Ukrainske Pravda:
"The Russian military are disguising themselves in civilian clothes and trying to blend in with the local population evacuating to the right bank of the Dnipro River.

Thus, the occupiers are planning to use the explosion of the Kakhovka hydroelectric power plant to send sabotage and reconnaissance groups to the liberated territories of Kherson Oblast." https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/06/7/7405678/

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Heroes:
https://www.youtube.com/watch?v=LsvuipGq2ns

De beste blir myrdet i fengslet,
Sopt vekk av kuler og sjø.
De beste blir aldri vår fremtid.
De beste har nok med å dø.

Bilde

Bilde

Never forgotten.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Interessant tror om dammen sin betydning. Det er ikke bare Krim som er avhengig av vann derifra


Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Gaute65 skrev: ons jun 07, 2023 10:11 am Interessant tror om dammen sin betydning. Det er ikke bare Krim som er avhengig av vann derifra

Enda en taktikk for å sulte befolkningen - og ev. spre usikkerhet i verden?

Troygirl

Legg inn av Troygirl »

Det som skjer nå er en katastrofe vi ikke aner omfanget av ennå. Det er altså så grusomt hva ukrainerne må gjennomleve. Dette er mennesker som var levd i en krigssone i over et år, og så kommer dette.




Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

nometalhorse skrev: ons jun 07, 2023 9:35 am
Karatel skrev: ons jun 07, 2023 5:42 am Jeg har overhodet ikke sagt ett eneste ord om hvem som sprengte denne demningen, det er noe jeg ikke vet noe om, da kan jeg heller ikke påstå noe.
Nei, selvsagt ikke.
For å se på de fakta som foreligger, og trekke noen konklusjoner som virker fornuftige med den informasjonen vi sitter med kan vi selvsagt ikke forvente.
Vi forventer derimot masse gamle historiske saker/fakta som mer eller mindre er ganske urelaterte til tråden og året 2023.
Her kommer feilslutningene tett i tett. Det du skriver om fakta som foreligger, konklusjoner som virker fornuftige og den informasjon vi sitter med, er totalt irrelevant for det innlegget jeg svarte på og for mitt svar.

Det ser ut som du mener at jeg bestrider påstandene om at russerne har sprengt demningen, men det har du absolutt ingen grunn til å tro.

Dette med gamle historiske saker som er urelaterte til tråden og 2023 må du da si til Big George, ikke til meg. Det var Big George, ikke jeg, som trakk inn en hendelse fra 1941.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Varulv2468 skrev: ons jun 07, 2023 7:28 am
Karatel skrev: ons jun 07, 2023 5:42 am
Crazy Horse skrev: tir jun 06, 2023 11:38 pm

Om USA/CIA/NATO hevder det så er det bevis godt nok for meg, og det bør det være for deg også. Man har satellitter i dag som kan se en markmus. Var det eksplosjoner og rystelser i demningen på nattmorgenen, så var det russersvina. Hvem ellers ? At HIMARS e.l. skulle svekke fundamentet i en armert demning med metertykke vegger av betong (vil jeg anta) er bare tøv. HIMARS traff en del bruer over Dnipro - eller rettere sagt selve veglegemet på disse bruene - og gjorde ikke annen skade enn at de forårsaket hull i selve veglegemet. Selve bruens bærende konstruksjoner ble ikke skadd. En massiv demning for de av oss som har sett kraftmagasin demninger er noe helt annet. Konvensjonelle missiler og artillerigranater kan ikke ødelegge dette. I beste/verste fall eventuelle kjøreveier, men ikke bærende konstruksjoner.
Mitt svar til nometalhorse rett over her, er også svar til deg.

Jeg har overhodet ikke sagt ett eneste ord om hvem som sprengte denne demningen, det er noe jeg ikke vet noe om, da kan jeg heller ikke påstå noe.

Jeg gjorde Big George oppmerksom på at han begitt en logisk feilslutning, en tankefeil. Det var det hele.

Nå begår du også en logisk feilslutning, en tankefeil. Du argumenterer mot noe jeg ikke sagt og ikke mener noe som helst om.
Enig med Karatel at man må ikke hoppe til forhastende konklusjoner omkring Kakhovka-demningen. Men dette fritar ikke russerne fra ansvaret ettersom de hadde manipulerte slusene til meget høy vannutslipp om vinteren og meget høy vannsamling i demningsinnsjøen om våren samtidig som man nektet enhver samarbeid med ukrainerne og nektet å søke internasjonal assistanse for oversikt og reparasjon av demningsanlegget som var skadet under stridighetene i november 2022.

De var ansvarlig for demningen uansett om den eksploderes eller brast, og det kan de ikke løpe fra.
Jeg har ikke konkludert med hvordan demningen brast. Jeg skrev at dersom Vesten (USA/NATO) konkluderer med at den ble sprengt av russerne, så var det russerne. Som med passasjerflyet i 2014. Etterhvert kom vesten med sine konklusjoner. Russerne og de prorussiske nektet. For meg er det irrelevant hva russerne skriver. Jeg tror at dette med å ødelegge demningen ikke bare var en villet russisk handling. Det var en planlagt handling ved at fyllingsgraden i magasinet gikk opp. Det siste er åpenbart en overlagt handling. Vesten fant ut hvordan og hvilke missildeler som drepte to polakker i fjor på polsk grunn, og de vil avdekke hvordan og hvorfor demningen brast.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Foucault skrev: ons jun 07, 2023 2:35 am
Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 12:07 am
seriemester2013 skrev: tir jun 06, 2023 11:53 pm
Jeg får beklage at du følte jeg bedrev hersketeknikk, om det var en på motsatt side som hadde en spøk på terror mot menneskeheten så hadde jeg postet det samme til den brukeren.
Dette er jo et debattforum, så når jeg føler for å ytre meg om noe jeg finner som lite appetittelig for meg så gjør jeg det.
Lever ellers greit med mye av annet du poster, selv om jeg ikke liker mye av det.
Men det er fair nok
Bra du lever med det. Jeg har fått nok av prorussere. Like mye som jeg håper at jeg i 1939-40 tok klart avstand fra meningene til norske NS medlemmer. Jeg håper jeg ikke ville innlatt meg på en diskusjon om jøder virkelig var «untermenchen», eller graderinger av definisjonene, eller om tyskerne trengte lebensraum. Jeg håper jeg ville vendt disse 1940 fascistene ryggen alternativt vært spydig. Jeg ser i 2023 heller ingen grunn til å diskutere med personer som helt eller delvis støtter det verste regimet Europa har opplevd etter 1933-1945. Svarer jeg er respekten borte. Det beste er å ikke svare, og ikke gå i fellen jeg nettopp gikk i. Debattforum eller ikke.
Hvorfor gjør du dette?

At disse to brukerne, til tross for vidt forskjellige meninger, klarer å diskutere saklig og ydmykt er da kun positivt og et eksempel til etterfølgelse.

Innlegget ditt bidrar jo kun til å opprettholde splittelse og kvele en høflig dialog…vi behøver det stikk motsatte!
Vedkommende jeg svarte påstod i sin tid at likene i Bucha var skuespillere. Slike mennesker fortjener ikke dialog og respekt. De fortjener forakt. Det beste er dog og ikke svare. Om NATO konkluderer med at denne dempningen ble sprengt av russerne vil han/hun jeg svarte nekte, og vise til Tass. Som med dette passasjerflyet i 2014. Hva russerne sier er fullstendig uinteressant. De lyver om alt som passer de.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 11:06 am
Foucault skrev: ons jun 07, 2023 2:35 am
Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 12:07 am

Bra du lever med det. Jeg har fått nok av prorussere. Like mye som jeg håper at jeg i 1939-40 tok klart avstand fra meningene til norske NS medlemmer. Jeg håper jeg ikke ville innlatt meg på en diskusjon om jøder virkelig var «untermenchen», eller graderinger av definisjonene, eller om tyskerne trengte lebensraum. Jeg håper jeg ville vendt disse 1940 fascistene ryggen alternativt vært spydig. Jeg ser i 2023 heller ingen grunn til å diskutere med personer som helt eller delvis støtter det verste regimet Europa har opplevd etter 1933-1945. Svarer jeg er respekten borte. Det beste er å ikke svare, og ikke gå i fellen jeg nettopp gikk i. Debattforum eller ikke.
Hvorfor gjør du dette?

At disse to brukerne, til tross for vidt forskjellige meninger, klarer å diskutere saklig og ydmykt er da kun positivt og et eksempel til etterfølgelse.

Innlegget ditt bidrar jo kun til å opprettholde splittelse og kvele en høflig dialog…vi behøver det stikk motsatte!
Vedkommende jeg svarte påstod i sin tid at likene i Bucha var skuespillere. Slike mennesker fortjener ikke dialog og respekt. De fortjener forakt. Det beste er dog og ikke svare. Om NATO konkluderer med at denne dempningen ble sprengt av russerne vil han/hun jeg svarte nekte, og vise til Tass. Som med dette passasjerflyet i 2014. Hva russerne sier er fullstendig uinteressant. De lyver om alt som passer de.
Du er klar over at du svarer en i samme gjeng nå?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »


Hmm

Legg inn av Hmm »

Det er ikke en stor sjanse for at Ukraina står bak ødeleggelsen av demninga. Etterforskningen vil konkludere når krigen er over, frem til da handler det om å frigjøre landet.

Fokuset for alle bør være å få stoppet folkemordet på det ukrainske folk, planlagt og utført av Russland og russere og ikke minst å få et rettsoppgjør for ugjerningene. Hvem kan være uenig i det?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hmm skrev: ons jun 07, 2023 11:27 am Det er ikke en stor sjanse for at Ukraina står bak ødeleggelsen av demninga. Etterforskningen vil konkludere når krigen er over, frem til da handler det om å frigjøre landet.

Fokuset for alle bør være å få stoppet folkemordet på det ukrainske folk, planlagt og utført av Russland og russere og ikke minst å få et rettsoppgjør for ugjerningene. Hvem kan være uenig i det?
Å, jeg kan jo peke på en 3-4 stykker bare i denne tråden som er mer opptatt av at man lar ukrainerne lide mens de retter fokus mot hvor slemme Vesten er.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Troygirl skrev: ons jun 07, 2023 10:41 am Det som skjer nå er en katastrofe vi ikke aner omfanget av ennå. Det er altså så grusomt hva ukrainerne må gjennomleve. Dette er mennesker som var levd i en krigssone i over et år, og så kommer dette.



For jævlige bilder. En tragedie.
Og helt usmakelig å sette musikk til mange av disse dyrenes død i det siste klippet. Jeg blir kvalm av slikt. Håper så mange som mulig ble reddet.

Pushback

Legg inn av Pushback »

OrmenLange skrev: ons jun 07, 2023 12:53 am
slankebrusmannen skrev: ons jun 07, 2023 12:45 am
OrmenLange skrev: ons jun 07, 2023 12:25 am Jeg forstår ikke logikken din; det er ok for deg at USA lyver fordi løgnen vil med tiden bli avslørt? Eller fordi Russland lyver enda mer?
Det er vel ganske åpenlyst at avsløringsfare reduserer sjansen for løgn?
Tja, løgnene har vel knapt fått noen konsekvenser for løgnerne i USA og Storbritannia. Er det noe som tyder på at de har lært? Jeg vil nesten si tvert imot.
Om man har lært eller ei er jo irrelevant. Poenget er at det er en fare for at det kommer ut.

Fakta er at du er et vandrende bevis på selve diskusjonen, nemlig hvor farlig det er for et demokrati å lyve til egen befolkning, som til syvende og sist har bidratt til å destabilisere både USA og vesten. Du er jo selve materilialiseringen av hvorfor det er problematisk.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Den russiske klovnen i Sikkerhetsrådet, som har hasteinnkalt til et møte, jeg må nesten bare le. Hva er det han vil da... Legge skylda på Ukraina? For en idiot. Fordrømmade klovner hele gjengen.

Jack

Legg inn av Jack »


PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jack skrev: ons jun 07, 2023 12:00 pm
Russere bryr seg ikke om andre mennesker enn seg sjøl.

Deila

Legg inn av Deila »

Sjukt..


fargerik

Legg inn av fargerik »

PapaSmurf skrev: ons jun 07, 2023 12:01 pm
Jack skrev: ons jun 07, 2023 12:00 pm
Russere bryr seg ikke om andre mennesker enn seg sjøl.
Målet er å ødelegge så mye som mulig. Jeg ser ikke bort fra at de vil gjøre alt for å ødelegge alt der de blir jaget ut.
Men skal de overgå denne terroraksjonen, er det vel kun å sprenge et atomktaftverk som kan overgå det.
Trist at de "frigjør" sine russiske brødre og søstre ved å drepe dem.
Sist redigert av fargerik den ons jun 07, 2023 12:05 pm, redigert 1 gang totalt.

Hmm

Legg inn av Hmm »

PapaSmurf skrev: ons jun 07, 2023 11:29 am
Hmm skrev: ons jun 07, 2023 11:27 am Det er ikke en stor sjanse for at Ukraina står bak ødeleggelsen av demninga. Etterforskningen vil konkludere når krigen er over, frem til da handler det om å frigjøre landet.

Fokuset for alle bør være å få stoppet folkemordet på det ukrainske folk, planlagt og utført av Russland og russere og ikke minst å få et rettsoppgjør for ugjerningene. Hvem kan være uenig i det?
Å, jeg kan jo peke på en 3-4 stykker bare i denne tråden som er mer opptatt av at man lar ukrainerne lide mens de retter fokus mot hvor slemme Vesten er.

De som har bestemt seg, vil fortsette å tåkelegge, unnskylde eller å avfeie. Om de så hadde vært der å sett ugjerningene med egne øyne.
Men de vet egentlig at det er hevet over enhver tvil at Russland bryter de fleste juridiske og etiske regler og prinsipper i denne krigen (og i de andre krigene de har vært/er i) Og at det er uakseptabelt på ALLE vis!

DennisB

Legg inn av DennisB »

Forsvarssjef Eirik Kristoffersen ber om 8 milliarder mer årlig til Forsvaret i en seksårs-periode. Han har satt opp noen punkter som må styrkes, på bakgrunn av den russiske trusselen vi står overfor.

Verdt å merke seg av disse punktene, er styrking av luftvern, og langtrekkende presisjonsvåpen. Og en helt generell økning av volumet i Forsvaret, samt forbedringer i maritim struktur.

Her er man på nett med dagens trusler, og den krigføringen man evt. kan stå overfor. Mer luftvern er et must for å ha et bredt og godt forsvar i Norge. Og vi ser hvor gode og effektive langtrekkende presisjonsvåpen er i krigen i Ukraina.

Personlig ville jeg ha lagt til en oppbygging og styrking av droneaktivitet. Men dette har sikkert Forsvaret kontroll på.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=136341

Hmm

Legg inn av Hmm »

DennisB skrev: ons jun 07, 2023 12:08 pm Forsvarssjef Eirik Kristoffersen ber om 8 milliarder mer årlig til Forsvaret i en seksårs-periode. Han har satt opp noen punkter som må styrkes, på bakgrunn av den russiske trusselen vi står overfor.

Verdt å merke seg av disse punktene, er styrking av luftvern, og langtrekkende presisjonsvåpen. Og en helt generell økning av volumet i Forsvaret, samt forbedringer i maritim struktur.

Her er man på nett med dagens trusler, og den krigføringen man evt. kan stå overfor. Mer luftvern er et must for å ha et bredt og godt forsvar i Norge. Og vi ser hvor gode og effektive langtrekkende presisjonsvåpen er i krigen i Ukraina.

Personlig ville jeg ha lagt til en oppbygging og styrking av droneaktivitet. Men dette har sikkert Forsvaret kontroll på.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=136341
I regjeringens plan så skal budsjettet økes med 3,8 milliarder per år frem til 2026, totalt en økning fra 75 milliarder i 2023 til 87 milliarder i 2026. Fra 2022 til 2023 økte budsjettet med rundt 6 milliarder.
Vi ligger nå rundt 1,5% av BNP.

En del av disse pengene skal etter det jeg forstår (?) brukes som direkte og indirekte støtte til Ukraina og vil derfor ikke påvirke vårt forsvar direkte. (også fylle egne lagre etter det vi har gitt vekk)

Det er betydelig mindre enn forsvarssjefen ønsker seg, men det skjer nå merkes godt for de jobber i forsvaret. Det er nye tider og forsvarsevnen øker, forhåpentligvis raskt nok, så får vi se hvor vi ender om noen år.
Sist redigert av Hmm den ons jun 07, 2023 12:24 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »


Jobs
Innlegg: 456

Legg inn av Jobs »

DennisB skrev: ons jun 07, 2023 12:08 pm Forsvarssjef Eirik Kristoffersen ber om 8 milliarder mer årlig til Forsvaret i en seksårs-periode. Han har satt opp noen punkter som må styrkes, på bakgrunn av den russiske trusselen vi står overfor.

Verdt å merke seg av disse punktene, er styrking av luftvern, og langtrekkende presisjonsvåpen. Og en helt generell økning av volumet i Forsvaret, samt forbedringer i maritim struktur.

Her er man på nett med dagens trusler, og den krigføringen man evt. kan stå overfor. Mer luftvern er et must for å ha et bredt og godt forsvar i Norge. Og vi ser hvor gode og effektive langtrekkende presisjonsvåpen er i krigen i Ukraina.

Personlig ville jeg ha lagt til en oppbygging og styrking av droneaktivitet. Men dette har sikkert Forsvaret kontroll på.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=136341
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De glemmer det viktigste ,vi hadde 200 tusen AG3 som de har skrotet,og så har de kjøpt til sammen 11000 HK 16 som skal holde for hele landet der heimevernet har fått 7 tusen .Det er jo totalt galskap i et så landstrakt land med øyer og skjær. Det er ingen våpen til de som vil melde seg til strid.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

missChance skrev: ons jun 07, 2023 12:23 pm
Akkurat sånn er det.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

PapaSmurf skrev: ons jun 07, 2023 12:01 pm
Jack skrev: ons jun 07, 2023 12:00 pm
Russere bryr seg ikke om andre mennesker enn seg sjøl.
Det verste er at russerne ikke bryr seg om sine egne heller, med mindre de har penger og innflytelse. Fotfolket eller fotsoldatene i Ukraina fra fattige og lite urbane deler av Russland er også null verdt. Dette er ondskap som med nazistene i sin tid. Mener det var Winston Churchill som sa dette i en eller annen tale under WW2. Ondskap skal aldri forstås. Den må knuses.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Pushback skrev: ons jun 07, 2023 11:38 am
OrmenLange skrev: ons jun 07, 2023 12:53 am
slankebrusmannen skrev: ons jun 07, 2023 12:45 am

Det er vel ganske åpenlyst at avsløringsfare reduserer sjansen for løgn?
Tja, løgnene har vel knapt fått noen konsekvenser for løgnerne i USA og Storbritannia. Er det noe som tyder på at de har lært? Jeg vil nesten si tvert imot.
Om man har lært eller ei er jo irrelevant. Poenget er at det er en fare for at det kommer ut.

Fakta er at du er et vandrende bevis på selve diskusjonen, nemlig hvor farlig det er for et demokrati å lyve til egen befolkning, som til syvende og sist har bidratt til å destabilisere både USA og vesten. Du er jo selve materilialiseringen av hvorfor det er problematisk.
Ikke uenig i dette. Vi har et enormt problem med skepsis og mistillit til myndigheter og media grunnet at vi har blitt servert propaganda, løgner og halvsannheter i en årrekke.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Som om Ukraina har noe ønske om å sprenge demningen, de vet jo at det høyst sannsynlig vil gå en masse liv og viktig infrastruktur tapt.. Og de har allerede all sympati i krigen bortsett fra raringene som alltid skal være kjærringa mot strømmen på alle tema..

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Jobs skrev: ons jun 07, 2023 12:27 pm
DennisB skrev: ons jun 07, 2023 12:08 pm Forsvarssjef Eirik Kristoffersen ber om 8 milliarder mer årlig til Forsvaret i en seksårs-periode. Han har satt opp noen punkter som må styrkes, på bakgrunn av den russiske trusselen vi står overfor.

Verdt å merke seg av disse punktene, er styrking av luftvern, og langtrekkende presisjonsvåpen. Og en helt generell økning av volumet i Forsvaret, samt forbedringer i maritim struktur.

Her er man på nett med dagens trusler, og den krigføringen man evt. kan stå overfor. Mer luftvern er et must for å ha et bredt og godt forsvar i Norge. Og vi ser hvor gode og effektive langtrekkende presisjonsvåpen er i krigen i Ukraina.

Personlig ville jeg ha lagt til en oppbygging og styrking av droneaktivitet. Men dette har sikkert Forsvaret kontroll på.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=136341
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De glemmer det viktigste ,vi hadde 200 tusen AG3 som de har skrotet,og så har de kjøpt til sammen 11000 HK 16 som skal holde for hele landet der heimevernet har fått 7 tusen .Det er jo totalt galskap i et så landstrakt land med øyer og skjær. Det er ingen våpen til de som vil melde seg til strid.
Hele den norske forsvarspolitikken de senere år er en vits. Den er styrt av politikere som er mer opptatt av arbeidsplasser og lokalisering, samt toppene i Oslo i gallauniformer som vil jobbe fra Akershus og som er mest opptatt av statusvåpen som fregatter og F35 enn av brigaden i Nord-Norge. Jeg har mer sans for den nye forsvarssjefen med sin fortid i FSK. Vi trenger presise langdistanse bakke til bakke missilsystem, luftvern i nærheten av alle større norske byer, langs kysten og i Finnmark, droner og en betydelig større stående hær med opplæring i blant annet bruk av droner. Verneplikten for menn bør gjeninnføres. Skrotingen av 200 000 AG3 var en megatabbe. Ikke verdens mest presise våpen. For tungt, men svært driftssikkert. Bare disse evige flytteprosessene av flybaser m.v. har kostet det norske forsvaret milliarder av fullstendig bortkastede kroner.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»