De tøffeste bilene i europeisk bakkeløp

Svar
BiggusD

Re: De tøffeste bilene i europeisk bakkeløp

Legg inn av BiggusD »

Toyota har ikke bare Supra å skilte med, de har også MR2 - en liten 2-seter med midtstilt motor ment for å være en "folke-sportsbil". Den første versjonen kom på 80-tallet, den andre på 90-tallet og den tredje fra 1999 til 2007. Denne hillclimb/time attack raceren er basert på den sistnevnte versjonen, og i og med at Hillclimb Monsters døper den til Super GT, antar jeg at motoren er fra JGTC (Japanese GT Championship, døpt om til Super GT). De hadde vel opp til 650hk på det meste, så denne har blitt trimmet opp.

Bil: Toyota MR2 Spyder/Roadster, med hardtop her (1020kg)
Motor: Toyota 2GR-FE Super GT (830hk)
Eier/sjåfør: Pieter Zeelie



Som en bonusvideo legger jeg til denne dedikerte videoen fra Simola Hillclimb i Sør-Afrika:



Og her er en artikkel om denne bilen fra Speedhunters.com: http://www.speedhunters.com/2019/07/for ... a-looking/

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Honda har et rykte på seg for å produsere gode motorer, og deres beste er ganske sikkert K20. En 2-liters V-tec som er kjent for å være veldig pålitelig og høyst mulig å trekke mye kraft ut av uten større ombygging. Den ble også produsert i store antall, og derfor er den å finne i mange andre biler enn Honda. De som tuner denne motoren med 201hk originalt gjør ofte dette ved å bruke blokka fra 2,4-literen K24, og bare toppen til K20. Det er også vanlig å sette på turbo, og ta ut over 1000hk.

Bil: Honda Civic EG6
Motor: Honda K24 (350hk)
Eier/sjåfør: René Kochli



Her har en Ferrari 308GTBi fått en K-swap:


Fjorårets Pikes Peak-vinner gjorde det i en Wolf GB08 med en turbomatet K20-motor. Dessverre en del tåke så videoen er ikke så bra som den kunne ha vært, men det er jo imponerende å kjøre noe slikt som dette blindt:



Her forteller eieren og sjåføren om bilen:

BiggusD

Legg inn av BiggusD »



Petter Solberg leder foreløpig Simola Hillclimb (livestream). Kan ende på 3.plass i verste fall.

Edit: endte på 3.plass bak to GTR-er som begge har nærmere 1500hk enn 1000.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

HillClimbFans er en annen YT-kanal som dekker mye av det samme, men i motsetning til Hillclimb Monsters tar de med kræsj og folkeliv, så de er litt "løsere i snippen". Det er litt kjekt å se slike videoer også. Folkelivet i begynnelsen av videoen minner meg om Gatebilfestivalen i juli på Rudskogen (men ser ut til at de lager bedre mat der nede), og får meg til å lengte etter å få være der og oppleve lyden av sinte motorer, poff, smell, kvinende dekk og den helt spesielle lukt-blandingen av brent gummi og racefuel.


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Seat er vel ikke akkurat kjent for sportslige egenskaper, noe de prøvde å gjøre noe med da de kom med Cupra-versjonene av Léon og Ibiza. Nå har jo Cupra blitt sitt eget merke på samme vis som Citroën gjorde med DS. Uansett har denne karen tydeligvis bestemt seg for at det Cupra gjorde med Léon ikke var tilstrekkelig, så han byttet ut motoren med 3.2 V6 fra Golf VR6 og satte på en liten turbo. Resultatet er en rimelig sint hatchback.



Bil: Seat Léon
Motor: VW EA390 3.2 VR6 (740hk)
Eier/sjåfør: Dejan Dimitrijevic

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

(Prøver igjen, etter at denne havnet i Molde-tråden...)

Bakkeløp er jo på mange måter time attack, bare at det går oppover på vanlige veier og ikke rundt og rundt på en racingbane. Denne Toyota Starleten blir brukt til begge deler.

Bil: Toyota Starlet Kp62 (760kg)
Motor: Toyota 4A-GE (260hk)
Eier/sjåfør: Mikko Kataja



Finnen som har utviklet denne bilen deltok ihvertfall i fjor på European Time Attack Masters på Nürburgring GP-banen:



Der var Mikko sammen med Sami Sivonen og teamet hans, som tok banerekord (for Time Attack, formodentlig) med sin R8 med 1500hk:


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

E30 er en klassiker og for Bimer-fans gjerne favoritten blant alle BMW-utgaver. Denne har fått en V8 fra en E39 M5/Z8 og har blitt lettet med noen hundre kilo til tross for det som ser ut som nærmere en halvmeters bredding. Resultatet er en racing-bil som både ser og høres utrolig tøff ut.

Bil: E30 340i (1070kg)
Motor: BMW S62 V8 (470hk)
Eier/sjåfør: Frantisek Gruner



Som en bonusvideo legger jeg ved denne hyllesten til BMW E30 M3 og Mercedes Benz 190E evo. 1990 var et godt år for bil.


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Det er ikke bare biler man bruker til bakkeløp. Her har man bygget en racing-lastebil med 1400hk og 5800 newtonmeter dreiemoment som "ruller kull" opp igjennom de sveitsiske alpene. Noe sier meg at den svære sigar-reklamen den drar med seg ikke har så mye å si for rundetiden.



De fleste andre rare kreasjoner som har blitt brukt i bakkeløp finner man i Pikes Peak. Her er Gran Turismo-legenden Suzuki Escudo Pikes Peak fra 1996. Med to motorer og 888 turbo-plystrende hestekrefter var den mildt sagt eksentrisk da den dominerte på 90-tallets gruslagte veier opp det 4300 meter høye fjellet.



En annen legendarisk men langt mer hjemmesnekra raritet er denne bilen, kalt 2006 PVA-003 Dallenbach Special. Designet og bygget av Paul Dallenbach, som har vunnet Open Wheel-klassen (og overall) flere ganger, kan den skilte med 1400hk (i noen kilder) eller 900hk (i andre kilder) og rundt 1000 kilo å drasse på. Dette er i bunn og grunn en Dirt Circuit racer med en turbomatet Menard IndyCar-motor og en voldsom aero-pakke.


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Denne vakre bilen er en Ford Capri RS3100 fra 1974 (eller muligens en replica), dominerte Group 2 i ETCC (European Touring Car Championship) det året, før Ford la ned motorsportavdelingen sin på grunn av oljekrisa.

Bil: Ford Capri RS3100 (1050kg)
Motor: Ford Cosworth 3.4 V6 GAA (440hk)
Eier/sjåfør: Massimo Guerra



Her er hele historien om denne klassiske bilen
https://www.collierautomedia.com/ford-c ... 00-cologne

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Front wheel drive eller framhjulstrekk er nok noe folk flest forbinder med billige familiebiler og ikke racing, men i bakkeløp-scena er det slettes ikke uvanlig. Denne Renault Clioen har en svært kraftig turbomatet motor, og da oppstår det mange problemer når man skal kjøre fort i disse krappe svingene. Man får noe som kalles torque steer på fint, altså at bilen gjerne vil kjøre rett frem i en sving. I tillegg ser vi hvor mye hjulspinn bilen får ut av sving. Det er tvilsomt at denne bilen får all den kraften ned i bakken.

Bil: Renault Clio (1100kg)
Motor: Renault F4Rt (500hk)
Eier/sjåfør: Matej Grudnik



Det å sammenligne to sjåfører med to forskjellige biler to forskjellige år i racing er en risky øvelse, men jeg gjør det likevel. Dette er en Hyundai i30 N TCR på den samme banen som Clioen. I bakkeløp kjøres det to heat på to forskjellige dager (om jeg forstår dette rett), og sluttplasseringen er de to tidene slått sammen. i30en fikk bare ett heat på grunn av et voldsomt uvær, men dobler man denne tiden ender man opp med mer enn 10 sekund bedre totaltid enn Clioen hadde. Og denne bilen har bare 350hk og veier 100kg mer... men TCR betyr vel fabrikkbygd, muligens.



Det er med andre ord ikke sikkert at mer kraft = raskere i bakkeløp

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

På åttitallet en gang bestemte Mazda seg for å satse på Gruppe A rally, og utstyrte derfor 323-modellen med firehjulstrekk og turbo. Den fikk navnet 323 GTX/GTR og kom med 180hk i homologasjonsutgaven som ble solgt her i Europa. Dette var en rimelig sportsbil med en tune-villig 1.8 liters motor, men de hadde en svakhet; nemlig en skjør drivlinje. Det har man gjort noe med i denne bilen, som har fått drivlinjen fra en Toyota Celica GT-Four.

Bil: Mazda 323 GTR (970kg)
Motor: Mazda 1.8 BPT (410hk)
Eier/sjåfør: Alexander Sohm



Denne websiden har historien om bilen og rally-eventyret til Mazda: https://www.hagerty.com/media/car-profi ... rally-car/

Her er forøvrig Toyota Celica GT-Four i Pikes Peak versjon, fra den gangen da veien opp der var stort sett gruslagt


Toyota Norge har laget en fin historie om bilen med YT-snutt og alt: https://www.toyota.no/oppdag-toyota/toy ... s/heritage

Og her er Nissan med sin Sunny (Pulsar) GTi-R: https://www.emanualonline.com/blog/a-br ... e-legends/

Den skal få sin egen reply til uka.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Nissan Sunny (Pulsar) GTi-R er den litt mindre kjente lillebroren til legendariske Skyline, og har derfor fått tilnavnet Baby Godzilla. Det ligger faktisk en ute til salgs for 250k på Finn akkurat nå, men den ser ut til å være langt fra original. Jeg vurderte å kjøpe en for et tiår siden eller deromkring, og da lå de nede i 150k om jeg husker riktig. Nå har de blitt så sjeldne at prisen er i ferd med å gå opp, og om du finner en som er original og strøken så er det som en enhjørning å regne.

Bil: Nissan Sunny GTi-R
Motor: Nissan SR20DET (456hk)
Eier/sjåfør: Franz Kahr



Her er Tommi Mäkinen i en Sunny rallybil i Catalonia i 1994


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Søndag er det Pikes Peak International Hillclimb 2023, og eventet streames live på Mobil 1 sin YouTube-kanal https://www.youtube.com/@OfficialMobil1

Jeg vet ikke helt når det begynner, så jeg kommer tilbake til det når det nærmer seg.

I mellomtiden kan dere få se Sébastien Loebs rekord-løp fra 2013:


Og her er historien om Pikes Peak:

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Før Reto Meisel bygde SLK340'en som jeg åpnet denne tråden med, hadde han en tilsvarende LMP1-derivert Judd V8-motor i en E190. Den ble pensjonert etter 2015-sesongen, men har deltatt i et løp i 2021, så det finnes et håp om å få se den igjen også fremover da det fortsatt er en høyst kompetitiv løpsbil.

Bil: Mercedes 190 (870kg)
Motor: Judd V8 (550kg)
Eier/sjåfør: Reto Meisel



Her er forøvrig en Alfa Romeo 4C med en lignende motor:


BiggusD

Legg inn av BiggusD »

GT1 var en racing-klasse som ble startet opp i 1993 og varte til 2011. Mange av de mest legendariske sportsbilene fra denne perioden var homologasjonsutgaver av GT1, den mest ekstreme racingklassen for GT-biler. Denne racingserien ble i praksis dominert av prototype-biler som fikk ultra-sjeldne gateversjoner, men på grunn av de enorme kostnadene med å være med var dette kortlivet (1995-1998). FIA fikk etter hvert til en mer bærekraftig GT(1) serie. Fra 2000 var de fleste av disse bilene basert på eksisterende gatebiler.

Her har HillClimb Monsters en video av en Maserati MC12 GT1, fra 2004 og derfor ikke blant de ypperste legendene. Men det er likevel klart at Maserati først og fremst har bygget en racing-bil og fått den homologert, så av GT1-bilene etter 1998 er det nok denne som har mest "original GT1-genetikk".

Bil: Maserati MC12 GT1 (1200kg)
Motor: Ferrari M144A V12, fra Ferrari Enzo (650hk)
Eier/sjåfør: Michael Bartels



Her har en kar fått oppfylt drømmen om å få prøve en Mercedes-Benz CLK GTR, en gate-versjon av en annen legendarisk GT1-kjempe



YT-kanalen Lovecars har en feature-serie med både McLaren F1, Porsche GT1 og den overnevnte CLK GTR. Denne videoen tar for seg Porschen.



Den dyktige YouTuberen Doug DeMuro får her prøve en Jaguar XJ220:



NM2255 er en godt kjent bil-kanal på YT, og her har de fått tilgang til en Lamborghini Diablo GT1 Stradale:



Den minst kjente av disse bilene er nok Lotus Elise GT1, mest fordi at dette var et meget mislykket forsøk fra britene:



Panoz er vel heller ikke et veldig kjent bilmerke, men de har langt mer å vise til enn den overnevnte Elisen. Mitt første møte med dem var nok i Gran Turismo 3:


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Motorsport»