Lokalvalget 2023
Re: Lokalvalget 2023
Er trønderne i ferd med å frigjøre seg fra Otterviks åk?
Ny måling viser AP på 20,8%. Det er en sjettedel mindre enn forrige valg, og en halvering siden 2015.
20 år er nok for en og samme ordfører i en så stor kommune?
Mandatfordelingen mellom blokkene viser 34-32 i favør venstresiden.
Ny måling viser AP på 20,8%. Det er en sjettedel mindre enn forrige valg, og en halvering siden 2015.
20 år er nok for en og samme ordfører i en så stor kommune?
Mandatfordelingen mellom blokkene viser 34-32 i favør venstresiden.
Ottervik tar ikke en ny periode og AP stiller denne gangen med en fyr som er omtrent like ukjent som Høyres kandidat. Raaen og Ranum heter disse to, og folk jeg snakker med spør ofte om hvem som er hvem.pigg skrev: ↑man jun 05, 2023 10:19 pm Er trønderne i ferd med å frigjøre seg fra Otterviks åk?
Ny måling viser AP på 20,8%. Det er en sjettedel mindre enn forrige valg, og en halvering siden 2015.
20 år er nok for en og samme ordfører i en så stor kommune?
Mandatfordelingen mellom blokkene viser 34-32 i favør venstresiden.
Høyres problem er å få en stor nok koalisjon med partier som Venstre, KrF og FrP, som (som vanlig) sliter med oppslutningen i byen. Lite sannsynlig at MDG skifter side så lenge FrP er på den siden.
Kategorien "Andre" får 4,6%. Kan noen her komme på vippen?Folk_flesk skrev: ↑man jun 05, 2023 11:29 pm Ottervik tar ikke en ny periode og AP stiller denne gangen med en fyr som er omtrent like ukjent som Høyres kandidat. Raaen og Ranum heter disse to, og folk jeg snakker med spør ofte om hvem som er hvem.
Høyres problem er å få en stor nok koalisjon med partier som Venstre, KrF og FrP, som (som vanlig) sliter med oppslutningen i byen. Lite sannsynlig at MDG skifter side så lenge FrP er på den siden.
Usikkert, men ser Pensjonistpartiet har det meste av oppslutningen (1,8%). Mulig det holder til 1 representant eller noe, men de kommer trolig ikke så "høyt" ved selve valget.pigg skrev: ↑man jun 05, 2023 11:50 pmKategorien "Andre" får 4,6%. Kan noen her komme på vippen?Folk_flesk skrev: ↑man jun 05, 2023 11:29 pm Ottervik tar ikke en ny periode og AP stiller denne gangen med en fyr som er omtrent like ukjent som Høyres kandidat. Raaen og Ranum heter disse to, og folk jeg snakker med spør ofte om hvem som er hvem.
Høyres problem er å få en stor nok koalisjon med partier som Venstre, KrF og FrP, som (som vanlig) sliter med oppslutningen i byen. Lite sannsynlig at MDG skifter side så lenge FrP er på den siden.
Litt moro at du tar opp privatisering som noe negativt. Venstresiden er jo svært positive til at VY skal kjøre togene i Norge framfor SJ, Go Ahead osv.Folk_flesk skrev: ↑ons mai 24, 2023 4:51 pmHøyre tørr vel ikke engang å bruke ordet privatisering i sin politiske retorikk, iallefall frem til Lae Solberg plutselig gjør det nå. De pakker det gjerne inn i andre vendinger. Jeg har iallefall aldri hørt Høyre si at de ønsker å privatisere skole, helsevesen, jernbane, etc. Og grunnen til at de må pakke det inn er fordi det aldri har vært populært i de brede lag av befolkningen. Dette er ikke USA eller England, og få utenfor Høyre ønsker å gå i den retningen. Det er vel ikke engang enighet innen Høyre om at privatisering innen helse og utdanning er en god løsning.GoingKronos skrev: ↑ons mai 24, 2023 4:26 pmHvorfor tror du det er upopulært? Det er da helt tradisjonelle ting som borgerlige har vunnet en rekke valg på tidligere. Jeg er jo mer skeptisk til 1.kandidaten til Høyre fra Trondheim som ikke har noen politiske ideer.Folk_flesk skrev: ↑ons mai 24, 2023 3:03 pm
Her skal det privatiseres ja! Virker som Lae Solberg lett kan blir det sittende byrådets sterkeste kort i valgkampen.
Lae Solberg får bare kjøre på med dette, så får vi se hvor langt han kommer.
Da har du sikkert også en mening om at VY nå har tungt vedlikehold av togsett ute på anbud.
Og da kan vi vel risikere at det blir en utenlandsk aktør.
Her kommer en måling fra Kantar i dagpigg skrev: ↑fre jun 02, 2023 3:34 pm Ny nasjonal kommunemåling
Ikke de store bevegelsene, utenom SP som går signifikant frem (+2,3 pp), og SV som går signifikant tilbake (-2,2 pp).
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 4686&ei=15
Hele venstresiden går tilbake - utenom kommunistene i Rødt, som går frem 51% (1,9 pp).erdetslik skrev: ↑ons jun 07, 2023 9:03 amHer kommer en måling fra Kantar i dagpigg skrev: ↑fre jun 02, 2023 3:34 pm Ny nasjonal kommunemåling
Ikke de store bevegelsene, utenom SP som går signifikant frem (+2,3 pp), og SV som går signifikant tilbake (-2,2 pp).
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... 4686&ei=15
Er det venstresiden som ønsker å sette jernbanen ut på anbud? Kan du utdype?erdetslik skrev: ↑ons jun 07, 2023 9:01 am
Litt moro at du tar opp privatisering som noe negativt. Venstresiden er jo svært positive til at VY skal kjøre togene i Norge framfor SJ, Go Ahead osv.
Da har du sikkert også en mening om at VY nå har tungt vedlikehold av togsett ute på anbud.
Og da kan vi vel risikere at det blir en utenlandsk aktør.
Litt på siden av trådens tema om jernbane på anbud, så funker det utmerket i Spania med jernbane på anbud. Det er nå 4 selskaper som tilbyr ruten Madrid-Barcelona med høyhastighetstog, og man kan reise for 9€(100 kroner) mellom de to byene på tog som går 320 km i timen. Togene går også omtrent hvert 20 minutt.newsflash skrev: ↑ons jun 07, 2023 4:50 pmEr det venstresiden som ønsker å sette jernbanen ut på anbud? Kan du utdype?erdetslik skrev: ↑ons jun 07, 2023 9:01 am
Litt moro at du tar opp privatisering som noe negativt. Venstresiden er jo svært positive til at VY skal kjøre togene i Norge framfor SJ, Go Ahead osv.
Da har du sikkert også en mening om at VY nå har tungt vedlikehold av togsett ute på anbud.
Og da kan vi vel risikere at det blir en utenlandsk aktør.
De fire alternativene er
AVLO(Spanske staten,Renfe)
Renfe(Samme eier som AVLO)
Ouigo(SCNF, franske staten)
Iryo(Adif+TrenItalia eid)
Det er også nå flere av disse som man kan se på Madrid-Malaga,Madrid-Alicante,Madrid-Valencia også, og det har ført til reduserte priser for kundene på disse, og enda flere avganger på det som er europas desidert beste jernbanenett. Spania er også landet som har greid å bygge desidert mest høyhastighetsbane til billigst penge også, per høyhastighetskm i Spania er billigere enn Kina, og de har i forhold til areal mest høyhastighetstog i hele verden, og nr. 2 totalt i antall km med høyhastighetstog km bak Kina.
Så det kan funke med å opperere tog på samme måten som fly, samme i Italia, hvor man har flere tilbydere på høyhastighetstog også, og av de beste tilbudene i Europa sammen med Spania og Frankrike. De tre landene som har best togtilbud i Europa.
Når det gjelder Norge og England så er problemene der noe som går tilbake lenge før konkurranseutsettingen, og det virker å være rett og slett systematiske problemer som har vært i Norge og England, og uansett hva man gjør i Norge så er det elendig, for gamle NSB i Norge, også før staten delte opp NSB i flere selskaper var dritt elendig, og tog i Norge har aldri vært en god opplevelse, bortsett fra naturskjønne omgivelser som f.eks på Bergensbanen,Dovrebanen,Nordlandsbanen etc, men å kalle dette noen suksesshistorier kan man strengt tatt aldri si at de har vært.
Blir uansett litt på siden av diskusjonen her, da jernbane er nasjonal politikk, og ikke er noe lokalvalg kan gjøre så mye med.
Skal ikke bidra til så veldig mye mer avsporing, men faktum er at det å privatisere en tjeneste ikke automatisk fører til at den blir bedre og billigere. Det er jernbanen et godt eksempel på.Canucks skrev: ↑ons jun 07, 2023 5:22 pm Litt på siden av trådens tema om jernbane på anbud, så funker det utmerket i Spania med jernbane på anbud. Det er nå 4 selskaper som tilbyr ruten Madrid-Barcelona med høyhastighetstog, og man kan reise for 9€(100 kroner) mellom de to byene på tog som går 320 km i timen. Togene går også omtrent hvert 20 minutt.
De fire alternativene er
AVLO(Spanske staten,Renfe)
Renfe(Samme eier som AVLO)
Ouigo(SCNF, franske staten)
Iryo(Adif+TrenItalia eid)
Det er også nå flere av disse som man kan se på Madrid-Malaga,Madrid-Alicante,Madrid-Valencia også, og det har ført til reduserte priser for kundene på disse, og enda flere avganger på det som er europas desidert beste jernbanenett. Spania er også landet som har greid å bygge desidert mest høyhastighetsbane til billigst penge også, per høyhastighetskm i Spania er billigere enn Kina, og de har i forhold til areal mest høyhastighetstog i hele verden, og nr. 2 totalt i antall km med høyhastighetstog km bak Kina.
Så det kan funke med å opperere tog på samme måten som fly, samme i Italia, hvor man har flere tilbydere på høyhastighetstog også, og av de beste tilbudene i Europa sammen med Spania og Frankrike. De tre landene som har best togtilbud i Europa.
Når det gjelder Norge og England så er problemene der noe som går tilbake lenge før konkurranseutsettingen, og det virker å være rett og slett systematiske problemer som har vært i Norge og England, og uansett hva man gjør i Norge så er det elendig, for gamle NSB i Norge, også før staten delte opp NSB i flere selskaper var dritt elendig, og tog i Norge har aldri vært en god opplevelse, bortsett fra naturskjønne omgivelser som f.eks på Bergensbanen,Dovrebanen,Nordlandsbanen etc, men å kalle dette noen suksesshistorier kan man strengt tatt aldri si at de har vært.
Blir uansett litt på siden av diskusjonen her, da jernbane er nasjonal politikk, og ikke er noe lokalvalg kan gjøre så mye med.
En har også en god del eksempler fra kommuner der en privatiserer f.eks. sykehjem, uten at det automatisk blir bedre av den grunn.
Ikke uenig i dette, privaitsering i seg selv fører hverken til automatisk bedre eller verre riktignok, på samme måten som nasjonalisering, og ha ting offentlig ikke er noe garanti heller. Så det er hvordan det gjøres, overvåkes, og hvordan ting er organisert etc. men ja fra min ende kan jeg sette en strek på det der.newsflash skrev: ↑ons jun 07, 2023 5:36 pmSkal ikke bidra til så veldig mye mer avsporing, men faktum er at det å privatisere en tjeneste ikke automatisk fører til at den blir bedre og billigere. Det er jernbanen et godt eksempel på.Canucks skrev: ↑ons jun 07, 2023 5:22 pm Litt på siden av trådens tema om jernbane på anbud, så funker det utmerket i Spania med jernbane på anbud. Det er nå 4 selskaper som tilbyr ruten Madrid-Barcelona med høyhastighetstog, og man kan reise for 9€(100 kroner) mellom de to byene på tog som går 320 km i timen. Togene går også omtrent hvert 20 minutt.
De fire alternativene er
AVLO(Spanske staten,Renfe)
Renfe(Samme eier som AVLO)
Ouigo(SCNF, franske staten)
Iryo(Adif+TrenItalia eid)
Det er også nå flere av disse som man kan se på Madrid-Malaga,Madrid-Alicante,Madrid-Valencia også, og det har ført til reduserte priser for kundene på disse, og enda flere avganger på det som er europas desidert beste jernbanenett. Spania er også landet som har greid å bygge desidert mest høyhastighetsbane til billigst penge også, per høyhastighetskm i Spania er billigere enn Kina, og de har i forhold til areal mest høyhastighetstog i hele verden, og nr. 2 totalt i antall km med høyhastighetstog km bak Kina.
Så det kan funke med å opperere tog på samme måten som fly, samme i Italia, hvor man har flere tilbydere på høyhastighetstog også, og av de beste tilbudene i Europa sammen med Spania og Frankrike. De tre landene som har best togtilbud i Europa.
Når det gjelder Norge og England så er problemene der noe som går tilbake lenge før konkurranseutsettingen, og det virker å være rett og slett systematiske problemer som har vært i Norge og England, og uansett hva man gjør i Norge så er det elendig, for gamle NSB i Norge, også før staten delte opp NSB i flere selskaper var dritt elendig, og tog i Norge har aldri vært en god opplevelse, bortsett fra naturskjønne omgivelser som f.eks på Bergensbanen,Dovrebanen,Nordlandsbanen etc, men å kalle dette noen suksesshistorier kan man strengt tatt aldri si at de har vært.
Blir uansett litt på siden av diskusjonen her, da jernbane er nasjonal politikk, og ikke er noe lokalvalg kan gjøre så mye med.
En har også en god del eksempler fra kommuner der en privatiserer f.eks. sykehjem, uten at det automatisk blir bedre av den grunn.
Det handler mye om organisering, ledelse og finansiering.Canucks skrev: ↑ons jun 07, 2023 5:41 pm
Ikke uenig i dette, privaitsering i seg selv fører hverken til automatisk bedre eller verre riktignok, på samme måten som nasjonalisering, og ha ting offentlig ikke er noe garanti heller. Så det er hvordan det gjøres, overvåkes, og hvordan ting er organisert etc. men ja fra min ende kan jeg sette en strek på det der.
En får ikke bedre tjenester av at de ansatte får dårligere pensjonsavtaler...
Men ein sparar penger slik at ein kan gi skattelette til laksebaroner.newsflash skrev: ↑ons jun 07, 2023 5:42 pmDet handler mye om organisering, ledelse og finansiering.Canucks skrev: ↑ons jun 07, 2023 5:41 pm
Ikke uenig i dette, privaitsering i seg selv fører hverken til automatisk bedre eller verre riktignok, på samme måten som nasjonalisering, og ha ting offentlig ikke er noe garanti heller. Så det er hvordan det gjøres, overvåkes, og hvordan ting er organisert etc. men ja fra min ende kan jeg sette en strek på det der.
En får ikke bedre tjenester av at de ansatte får dårligere pensjonsavtaler...
Venstresiden og denne regjering med LO var / er veldig opptatt av jernbane ikke skal settes ut på anbud, men være på norske hender = VY.newsflash skrev: ↑ons jun 07, 2023 4:50 pmEr det venstresiden som ønsker å sette jernbanen ut på anbud? Kan du utdype?erdetslik skrev: ↑ons jun 07, 2023 9:01 am
Litt moro at du tar opp privatisering som noe negativt. Venstresiden er jo svært positive til at VY skal kjøre togene i Norge framfor SJ, Go Ahead osv.
Da har du sikkert også en mening om at VY nå har tungt vedlikehold av togsett ute på anbud.
Og da kan vi vel risikere at det blir en utenlandsk aktør.
Og nå er det VY som legger dette ut på anbud, slak at det kan havne i utlandet.
Litt avsporing fra kommunevalget..?
Er vel EU regler som gjør at dette må på anbud?
INP med god måling i Ålesund
INP får 5,6% på denne målingen. De er da det femte største partiet - større enn Rødt, SV, MdG, Venstre og KrF.
AP får bare 15,8%. AP sliter med oppslutning blant menn; bare 10% av mennene i byen sier de vil stemme på de.
https://www.smp.no/nyheter/i/BWnyWv/ap-mangler-draget-paa-mannfolka-i-aalesund
Det er spesielt mannfolka Ap sliter med. De har nøyaktig like mange mannlige velgere som det unge Industri og næringspartiet (INP). Men mens INP knapt har kvinnelige velgere, er Ap det partiet som aller flest kvinner ville stemt på i dag – så vidt foran Høyre.
Støyva Emblem tror en del menn ikke har bestemt seg.
– Det er gledelig at det er stor oppslutning blant damer. Jeg tror det kommer av at vi er stødige på velferd, omsorg og oppvekst, og at mange kvinner jobber i velferdsyrker og innen oppvekst. Om vi tar utgangspunkt i at flere av mannfolka jobber i privat næringsliv, så kan nok dette tyde på at vi trenger å snakke mer om næringspolitikken vår.
INP får 5,6% på denne målingen. De er da det femte største partiet - større enn Rødt, SV, MdG, Venstre og KrF.
AP får bare 15,8%. AP sliter med oppslutning blant menn; bare 10% av mennene i byen sier de vil stemme på de.
https://www.smp.no/nyheter/i/BWnyWv/ap-mangler-draget-paa-mannfolka-i-aalesund
Det er spesielt mannfolka Ap sliter med. De har nøyaktig like mange mannlige velgere som det unge Industri og næringspartiet (INP). Men mens INP knapt har kvinnelige velgere, er Ap det partiet som aller flest kvinner ville stemt på i dag – så vidt foran Høyre.
Støyva Emblem tror en del menn ikke har bestemt seg.
– Det er gledelig at det er stor oppslutning blant damer. Jeg tror det kommer av at vi er stødige på velferd, omsorg og oppvekst, og at mange kvinner jobber i velferdsyrker og innen oppvekst. Om vi tar utgangspunkt i at flere av mannfolka jobber i privat næringsliv, så kan nok dette tyde på at vi trenger å snakke mer om næringspolitikken vår.
Selv om de borgerlige sikkert vinner Ålesund, så viser den siste målingen at INP har en god del spoiler-potensial for Høyre og FrP på Vestlandet. INP er +4%, mens Høyre er -5% og FrP -3% på denne målingen. Det kan bli farlige for disse partiene i f.eks. Stavanger.
Når det er så jevnt vil jeg ikke påstå at det brenner på dass for Raymond. 30-29 er så jevnt som det kan forbli.Cannabis Connoisseur skrev: ↑tor jun 08, 2023 3:51 pm Det brenner på dass for keiseren av Oslo.
Måling: Raymonds æra kan være over.Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo ligger an til å miste jobben etter valget. – Jeg er klar til å bli byrådsleder, sier Eirik Lae Solberg, og jubler over borgerlig seier på VGs ferske Oslo-måling.
-Borgerlige side i Oslo ligger hårfint foran dagens Ap-ledede koalisjon og samarbeidspartnere: 30–29. Det betyr at Raymond Johansens (Ap) dager som byrådsleder kan være talte.
-Eirik Lae Solberg (H) og Høyre ville gjort et knallvalg, men de tar velgere fra samarbeidspartnere som Frp som sliter tungt. De mister oppslutning til tross for at Bompengepartiet – som stjal velgere fra Frp sist valg – ikke ligger an til å få et eneste mandat.
-Miljøpartiet de Grønne (MDG) vil nesten bli halvert. De gjør det likevel mye bedre enn nasjonalt.
Rødt gjør sin dårligste Oslo-måling siden 2017. Ap, SV og MDG samarbeider i dag med Rødt om budsjettet i Oslo.
Joda jeg ser den. Men ville ikke tatt seieren på forskudd om jeg var Eirik Lae Solberg..Oslo er alltid jevnt, det skiller ofte ikke så mange mandater mellom blokkene.. Resultatet kan like gjerne bli et stort Høyre som har spist opp samarbeidspartnerne sine. Da hjelper det fint lite om du oppnår 40 prosent liksom.Cannabis Connoisseur skrev: ↑tor jun 08, 2023 3:55 pmLitt tabloid må det jo være!William_S skrev: ↑tor jun 08, 2023 3:52 pmNår det er så jevnt vil jeg ikke påstå at det brenner på dass for Raymond. 30-29 er så jevnt som det kan forbli.Cannabis Connoisseur skrev: ↑tor jun 08, 2023 3:51 pm Det brenner på dass for keiseren av Oslo.
Måling: Raymonds æra kan være over.Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo ligger an til å miste jobben etter valget. – Jeg er klar til å bli byrådsleder, sier Eirik Lae Solberg, og jubler over borgerlig seier på VGs ferske Oslo-måling.
► Show Spoiler
Jeg tror heller ikke vi skal undervurdere Aps berømte valgkampmaskin som ofte kan øke oppslutningen noe.
Sist redigert av William_S den tor jun 08, 2023 4:03 pm, redigert 1 gang totalt.
Hvorfor er ikke denne målingen på pollofpolls?Cannabis Connoisseur skrev: ↑tor jun 08, 2023 3:51 pm Det brenner på dass for keiseren av Oslo.
Måling: Raymonds æra kan være over.Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo ligger an til å miste jobben etter valget. – Jeg er klar til å bli byrådsleder, sier Eirik Lae Solberg, og jubler over borgerlig seier på VGs ferske Oslo-måling.
Den ligger der nå, men den er feil.pigg skrev: ↑tor jun 08, 2023 4:15 pmHvorfor er ikke denne målingen på pollofpolls?Cannabis Connoisseur skrev: ↑tor jun 08, 2023 3:51 pm Det brenner på dass for keiseren av Oslo.
Måling: Raymonds æra kan være over.Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo ligger an til å miste jobben etter valget. – Jeg er klar til å bli byrådsleder, sier Eirik Lae Solberg, og jubler over borgerlig seier på VGs ferske Oslo-måling.
SV får bare 5,6%, og ikke 14,7% som det står i VG-artikkelen...
De har rettet på det nå:pigg skrev: ↑tor jun 08, 2023 6:16 pmDen ligger der nå, men den er feil.pigg skrev: ↑tor jun 08, 2023 4:15 pmHvorfor er ikke denne målingen på pollofpolls?Cannabis Connoisseur skrev: ↑tor jun 08, 2023 3:51 pm Det brenner på dass for keiseren av Oslo.
Måling: Raymonds æra kan være over.Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo ligger an til å miste jobben etter valget. – Jeg er klar til å bli byrådsleder, sier Eirik Lae Solberg, og jubler over borgerlig seier på VGs ferske Oslo-måling.
SV får bare 5,6%, og ikke 14,7% som det står i VG-artikkelen...
TV2 publiserte i går en prognose for de 50 største kommunene. Det er borgerlig flertall i 35 av dem, 7 er rødgrønt.
Er en del AP-ordførere som kommer til å ryke til høsten hvis dette står seg...
Er en del AP-ordførere som kommer til å ryke til høsten hvis dette står seg...
Det ligger 14,7% på både pollofpolls.no og i artikkelen til VG. Hvor har du egentlig dette 5,6%-tallet fra?
Som du ser i det ene skjermdumpet så hadde pollofpolls først SV på 5,6%. Dette var åpenbart feil, siden tallene til alle partiene samlet da ikke ville addert seg opp til 100.Folk_flesk skrev: ↑tor jun 08, 2023 9:07 pm Det ligger 14,7% på både pollofpolls.no og i artikkelen til VG. Hvor har du egentlig dette 5,6%-tallet fra?
Poenget er at VG hadde rett, de andre blingset. 5,6 pp er jo differansen mellom denne målingen og resultatet i 19.
Var bare Polls of Polls som hadde skrevet feil en tall liten stund som de senere retta opp. Sånne ting kan jo skje fra tid til annenFolk_flesk skrev: ↑tor jun 08, 2023 9:07 pmDet ligger 14,7% på både pollofpolls.no og i artikkelen til VG. Hvor har du egentlig dette 5,6%-tallet fra?pigg skrev: ↑tor jun 08, 2023 7:02 pmDe har rettet på det nå:pigg skrev: ↑tor jun 08, 2023 6:16 pm
Den ligger der nå, men den er feil.
SV får bare 5,6%, og ikke 14,7% som det står i VG-artikkelen...
Ny måling for Bergen
MdG går statistisk signifikant frem (+1,6), mens Rødt går ditto tilbake (-2,3).
INP får 2,8% i oppslutning. Om det hadde vært valgresultatet ville de vel fått to mandater i bystyret.
MdG går statistisk signifikant frem (+1,6), mens Rødt går ditto tilbake (-2,3).
INP får 2,8% i oppslutning. Om det hadde vært valgresultatet ville de vel fått to mandater i bystyret.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute