Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Garindan »

Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 11:06 am
Foucault skrev: ons jun 07, 2023 2:35 am
Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 12:07 am

Bra du lever med det. Jeg har fått nok av prorussere. Like mye som jeg håper at jeg i 1939-40 tok klart avstand fra meningene til norske NS medlemmer. Jeg håper jeg ikke ville innlatt meg på en diskusjon om jøder virkelig var «untermenchen», eller graderinger av definisjonene, eller om tyskerne trengte lebensraum. Jeg håper jeg ville vendt disse 1940 fascistene ryggen alternativt vært spydig. Jeg ser i 2023 heller ingen grunn til å diskutere med personer som helt eller delvis støtter det verste regimet Europa har opplevd etter 1933-1945. Svarer jeg er respekten borte. Det beste er å ikke svare, og ikke gå i fellen jeg nettopp gikk i. Debattforum eller ikke.
Hvorfor gjør du dette?

At disse to brukerne, til tross for vidt forskjellige meninger, klarer å diskutere saklig og ydmykt er da kun positivt og et eksempel til etterfølgelse.

Innlegget ditt bidrar jo kun til å opprettholde splittelse og kvele en høflig dialog…vi behøver det stikk motsatte!
Vedkommende jeg svarte påstod i sin tid at likene i Bucha var skuespillere. Slike mennesker fortjener ikke dialog og respekt. De fortjener forakt. Det beste er dog og ikke svare. Om NATO konkluderer med at denne dempningen ble sprengt av russerne vil han/hun jeg svarte nekte, og vise til Tass. Som med dette passasjerflyet i 2014. Hva russerne sier er fullstendig uinteressant. De lyver om alt som passer de.
Nei. Har jeg aldri gjort. Du lyver, så du fortjener heller ikke respekt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Arne Dalhaug med en fin kommentar angående Russland og problemene de har med de militsgruppene innenlands:

Dette er første gang russerne blir utsatt for noe slikt; de pleier å dra rundt og ta livet av folk i andre lands landsbyer

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Garindan skrev: ons jun 07, 2023 1:55 pm
Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 11:06 am
Foucault skrev: ons jun 07, 2023 2:35 am

Hvorfor gjør du dette?

At disse to brukerne, til tross for vidt forskjellige meninger, klarer å diskutere saklig og ydmykt er da kun positivt og et eksempel til etterfølgelse.

Innlegget ditt bidrar jo kun til å opprettholde splittelse og kvele en høflig dialog…vi behøver det stikk motsatte!
Vedkommende jeg svarte påstod i sin tid at likene i Bucha var skuespillere. Slike mennesker fortjener ikke dialog og respekt. De fortjener forakt. Det beste er dog og ikke svare. Om NATO konkluderer med at denne dempningen ble sprengt av russerne vil han/hun jeg svarte nekte, og vise til Tass. Som med dette passasjerflyet i 2014. Hva russerne sier er fullstendig uinteressant. De lyver om alt som passer de.
Nei. Har jeg aldri gjort. Du lyver, så du fortjener heller ikke respekt.
Om du ikke har hevdet at det var skuespillere, så har du ihvertfall gått langt i å antyde at det var arrangert. Altså at Russerne ikke hadde gjort noe slikt.

At du ikke har beskrevet metoden det skulle vært arrangert på akkurat en spesifikk måte endrer ikke på det.

Jack

Legg inn av Jack »

Jeg ser dessverre diskusjonen som foregår rett over her, så la meg bare minne om innlegg som dette skrevet av vatniken:
Stråmann. Kroppene er antagelig ekte. I en krig mangler det ikke på tilgang på lik. Det man kan stille spørsmål ved er hvordan disse er "beredt" for å selge et narrativ for å påvirke opinionen i vesten.
viewtopic.php?p=585050&hilit=Kroppene#p585050

viewtopic.php?p=593572&hilit=bucha#p593572

viewtopic.php?p=589202#p589202

viewtopic.php?p=585127#p585127

Dette er bare et lite utdrag. For et jævla monster.
Så rent hvitt tøy de har bundet hendene dems med da. Ikke misfarget eller møkkete i det hele tatt. Ingenting mistenkelig med dette nei.
Det er forkastelig, både om det er ekte, og om det er arrangert. Men jeg holder nok en knapp på arrangert.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Jobs skrev: ons jun 07, 2023 12:27 pm
DennisB skrev: ons jun 07, 2023 12:08 pm Forsvarssjef Eirik Kristoffersen ber om 8 milliarder mer årlig til Forsvaret i en seksårs-periode. Han har satt opp noen punkter som må styrkes, på bakgrunn av den russiske trusselen vi står overfor.

Verdt å merke seg av disse punktene, er styrking av luftvern, og langtrekkende presisjonsvåpen. Og en helt generell økning av volumet i Forsvaret, samt forbedringer i maritim struktur.

Her er man på nett med dagens trusler, og den krigføringen man evt. kan stå overfor. Mer luftvern er et must for å ha et bredt og godt forsvar i Norge. Og vi ser hvor gode og effektive langtrekkende presisjonsvåpen er i krigen i Ukraina.

Personlig ville jeg ha lagt til en oppbygging og styrking av droneaktivitet. Men dette har sikkert Forsvaret kontroll på.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=136341
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De glemmer det viktigste ,vi hadde 200 tusen AG3 som de har skrotet,og så har de kjøpt til sammen 11000 HK 16 som skal holde for hele landet der heimevernet har fått 7 tusen .Det er jo totalt galskap i et så landstrakt land med øyer og skjær. Det er ingen våpen til de som vil melde seg til strid.
Måtte sjekke litt rundt HK416.
Forsvaret startet å kjøpe disse i 2007/8 og fikk da 8000 stk i første bestilling. I 2018/19 ble det bestilt 11000, som skulle være den siste handelen med formål å avløse AG3. ca 7000 av disse gikk til Heimevernet.
Slik jeg tolker det i artiklene så er det kjøpt en del i mellomtiden og nok til at Heimevernet hadde over 30000 HK416 før 2018. (men mulig jeg tolker feil)

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

En ny runde med snakker russerne -> de lyver, har skjedd. De benektet at en dyrehage nedenfor demningen eksisterte, når alle kan klikke seg inn på google maps og finne det. En uvirkelig trang til løgner som er så idiotisk at det savner sidestykke. Komiske ali var mer troverdig.


Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Garindan skrev: ons jun 07, 2023 1:55 pm
Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 11:06 am
Foucault skrev: ons jun 07, 2023 2:35 am

Hvorfor gjør du dette?

At disse to brukerne, til tross for vidt forskjellige meninger, klarer å diskutere saklig og ydmykt er da kun positivt og et eksempel til etterfølgelse.

Innlegget ditt bidrar jo kun til å opprettholde splittelse og kvele en høflig dialog…vi behøver det stikk motsatte!
Vedkommende jeg svarte påstod i sin tid at likene i Bucha var skuespillere. Slike mennesker fortjener ikke dialog og respekt. De fortjener forakt. Det beste er dog og ikke svare. Om NATO konkluderer med at denne dempningen ble sprengt av russerne vil han/hun jeg svarte nekte, og vise til Tass. Som med dette passasjerflyet i 2014. Hva russerne sier er fullstendig uinteressant. De lyver om alt som passer de.
Nei. Har jeg aldri gjort. Du lyver, så du fortjener heller ikke respekt.
Andre har gjort jobben med å finne det du tidligere har skrevet her. Du hevder i rimelig klare ordelag at Bucha var arrangert. Jeg er rimelig sikker på at du har brukt ordet skuespiller. Du skrev vel også at de drepte kunne være russervennlige sivile som ukrainske soldater selv tok av dage etter at Bucha ble frigjort. Du forsvarer Russland i tykt og tynt. Du forsvarer en fasciststat, ergo …. mor Nille … osv.

Russerne vil alltid nekte for at de har det direkte eller indirekte ansvar for at demningen ble ødelagt, selv om NATO fremlegger håndfaste bevis for at russerne stod bak denne meningsløse krigsforbrytelsen. Er det russere - noe jeg tror - er rekken av krigsforbrytelser nå så lang at disse kyniske jævlene må straffes. Prorussere kan ikke straffes på grunn av noe russerne ikke har, nemlig ytringsfrihet. Men de kan ties i hjel. Dette er mitt siste noenlunde saklige svar til deg. Hører du mer fra meg blir det med sarkasme, bitende ironi og mangel på den respekt du ikke fortjener.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Hvis det var Ukraina som sprengte dammen, hvorfor berger ikke Russland sivile på sin side da?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Karatel skrev: ons jun 07, 2023 10:53 am
nometalhorse skrev: ons jun 07, 2023 9:35 am
Karatel skrev: ons jun 07, 2023 5:42 am Jeg har overhodet ikke sagt ett eneste ord om hvem som sprengte denne demningen, det er noe jeg ikke vet noe om, da kan jeg heller ikke påstå noe.
Nei, selvsagt ikke.
For å se på de fakta som foreligger, og trekke noen konklusjoner som virker fornuftige med den informasjonen vi sitter med kan vi selvsagt ikke forvente.
Vi forventer derimot masse gamle historiske saker/fakta som mer eller mindre er ganske urelaterte til tråden og året 2023.
Her kommer feilslutningene tett i tett. Det du skriver om fakta som foreligger, konklusjoner som virker fornuftige og den informasjon vi sitter med, er totalt irrelevant for det innlegget jeg svarte på og for mitt svar.

Det ser ut som du mener at jeg bestrider påstandene om at russerne har sprengt demningen, men det har du absolutt ingen grunn til å tro.

Dette med gamle historiske saker som er urelaterte til tråden og 2023 må du da si til Big George, ikke til meg. Det var Big George, ikke jeg, som trakk inn en hendelse fra 1941.
Host - host.
Say no more...

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Strengt tatt var det jeg som trakk fram at Russland sprengte demningen i 1941 også.. Den gangen for å forhindre tysk offensiv.

Thomas

Legg inn av Thomas »

Karatel skrev: tir jun 06, 2023 10:37 pm
Big George skrev: tir jun 06, 2023 10:28 pm I 1941 sprengte Joseph Stalin demningen DniproHES, ved Zaporizjzja. Målet var å hindre tyskernes offensiv. Mellom 20.000 og 100.000 sivile antas å ha mistet livet i oversvømmelsene.

Hvis du et sekund lurte på om russerne var uskyldig.....
Det er riktig som du siterer, uten å oppi kilde, at NKVD i 1941 sprengte den nevnte demningen.

Men det beviser ikke at det er russerne som nå har sprengt Kakhovka-demningen.
Godt du "nyanserer"
Å så tvil er du god på. Da gjerne til russernes fordel.

Jeg er så møkk lei dere som skal forsvare og så tvil om forbryterne som terroriserer et uskyldig folk.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Rotta anklager ukrainerne for for å ha sprengt dammen


Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Thomas skrev: ons jun 07, 2023 4:48 pm
Karatel skrev: tir jun 06, 2023 10:37 pm
Big George skrev: tir jun 06, 2023 10:28 pm I 1941 sprengte Joseph Stalin demningen DniproHES, ved Zaporizjzja. Målet var å hindre tyskernes offensiv. Mellom 20.000 og 100.000 sivile antas å ha mistet livet i oversvømmelsene.

Hvis du et sekund lurte på om russerne var uskyldig.....
Det er riktig som du siterer, uten å oppi kilde, at NKVD i 1941 sprengte den nevnte demningen.

Men det beviser ikke at det er russerne som nå har sprengt Kakhovka-demningen.
Godt du "nyanserer"
Å så tvil er du god på. Da gjerne til russernes fordel.

Jeg er så møkk lei dere som skal forsvare og så tvil om forbryterne som terroriserer et uskyldig folk.
Er dette trolling og påtatt idioti eller mener du virkelig dette alvorlig?

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »


Dette er interessant, men resultatene utebli. Uansett, det kan sees at det polskbygde selvmordsdroneflyet var mer eller mindre kuttet fra GPS og lot til å ha stabiliseringsproblemer som hvis dronepiloten ikke kan ha korrekt respons på hans kontroll. Dette kan være årsaken bak mangel på suksess for NATO-bygde selvmordsdroner så langt i krigen, det virker som at kommunikasjonen mellom dronen og piloten var ikke jammet, men "hacket". Får bare håpe på at det var i det minst noen treff.

Stridighetene i Søndre Donbass-fronten fortsetter, ukrainerne har konsolidert sine nyere vinninger og har lagt russerne under et voldsomt press - og det var med lette motoriserte styrker i oppklaringskamper for å rydde bort hindringene i felten. Det virker som at det er Leo2 stridsvogner i aksjon i Vuhledar, hvor disse med høyere terreng kan skue meget langt utover landskapet. Med 120mm Rh-120 L/44 hvis det er en eldre modell, kan treffe presist på 4 km og kan i teorien når dobbelt så lang avstand, men med lav treffsikkerhet. Dette har trolig fulgt til at russerne, som er helt besatt av ekstrem irrasjonell presentasjonstrang, sendt kampfly med stand-off missilvåpen mot Vuhledar i håp om å ta ut disse Leo2 stridsvognene. Kanskje det var en Leo2 som traff et uidentifisert panserkjøretøy som eksplodert og opphørt med å eksistere - det var truffet akkurat som under Gulfkrigen.

I Bakhmut virker det som at nordflanken har kollapset. Ved å bryte seg gjennom og ta Berkhivka samtidig som hele nordvestre Vasylivka-området renskes, har ukrainerne med ett gjort det umulig for russerne å holde stand vest for E40-vegen. Dessuten hadde ukrainerne avansert østover og nådd utkanten av Paraskoviivka der det viktige veikrysset ligger. Det betyr da at forstaden Yahidne kan settes under trussel fra nord og nordøst, for hvis Berkhivka er tatt - betyr det at høydene over Pivnichnyi innsjøen er sikret av ukrainerne. Ifølge ukrainske soldater var dette meget tøft, de kunne bare ta opptil fire fanger ut av flere hundre russiske soldater som sloss meget hardnakket, og som gav seg så snart deres rygg var truet.

Saken omkring demningskollapsen tyder på at det russiske militæret var likedan uforberedt på dette, men satellittbildene avslørt at det var sett tegn på at en av slusene hadde begynte å gi etter om morgenen 5. juni, akkurat i den meste skadede seksjonen av broen hvor det var brukt HIMARS og russiske sprengninger ment for å gjøre brolegemet ufremkommelig i oktober-november. I vinteren var det sett at russerne åpnet alle slusene og sørget for meget høy vannføring - men da våren og smeltevannet (fra snø og regn, det var usedvanlig mye mer nedbør enn normalt i 2022-23) kom, kunne det dokumenteres visuelt og digitalt at russerne hadde lukket nesten alle slusene. Vannivået stige til uante høyder i løpet av kort tid, og vannspeilet var snart lik høyt som asfalten på broen. Smeltevannet tar med seg enorme mengder av sedimenter, trolig flere hundre tonn, hver år i april-mai - og dette hadde samlet seg rett foran demningen som utsettes for større belastninger enn beregnet. HVEM var ansvarlig for demningsdriften ettersom slusekontrollsystemet var på østsiden? Dessuten hadde russerne nektet å samarbeide med ukrainerne om å reparere skadene og ha kontroll på vannføringen.

Russerne prøver å legge ansvaret på ukrainerne, men det meget brutale faktumet om at demningen var under deres kontroll og dermed deres ansvar, blant annet med slusekontrollsystemet og annet på deres side av floden, gjort det klart at uansett om det var sprengt eller ikke, er russerne - og Putin selv - ansvarlig for den største kunstigskapte naturkatastrofen i Europas historie siden 1945, som kan omgjøre en tredjedel av Kherson-landtungen til ørken uegnet for dyrkning for lang tid. Enorme ødeleggelser har hendt, og kartet har blitt endret for mange år, slik at den vil bli en konstant påminnelse om russernes ugjerningene i Ukraina. For nå er russerne og ukrainerne lengst bort fra hverandre.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 12:43 pm
Jobs skrev: ons jun 07, 2023 12:27 pm
DennisB skrev: ons jun 07, 2023 12:08 pm Forsvarssjef Eirik Kristoffersen ber om 8 milliarder mer årlig til Forsvaret i en seksårs-periode. Han har satt opp noen punkter som må styrkes, på bakgrunn av den russiske trusselen vi står overfor.

Verdt å merke seg av disse punktene, er styrking av luftvern, og langtrekkende presisjonsvåpen. Og en helt generell økning av volumet i Forsvaret, samt forbedringer i maritim struktur.

Her er man på nett med dagens trusler, og den krigføringen man evt. kan stå overfor. Mer luftvern er et must for å ha et bredt og godt forsvar i Norge. Og vi ser hvor gode og effektive langtrekkende presisjonsvåpen er i krigen i Ukraina.

Personlig ville jeg ha lagt til en oppbygging og styrking av droneaktivitet. Men dette har sikkert Forsvaret kontroll på.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=136341
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De glemmer det viktigste ,vi hadde 200 tusen AG3 som de har skrotet,og så har de kjøpt til sammen 11000 HK 16 som skal holde for hele landet der heimevernet har fått 7 tusen .Det er jo totalt galskap i et så landstrakt land med øyer og skjær. Det er ingen våpen til de som vil melde seg til strid.
Hele den norske forsvarspolitikken de senere år er en vits. Den er styrt av politikere som er mer opptatt av arbeidsplasser og lokalisering, samt toppene i Oslo i gallauniformer som vil jobbe fra Akershus og som er mest opptatt av statusvåpen som fregatter og F35 enn av brigaden i Nord-Norge. Jeg har mer sans for den nye forsvarssjefen med sin fortid i FSK. Vi trenger presise langdistanse bakke til bakke missilsystem, luftvern i nærheten av alle større norske byer, langs kysten og i Finnmark, droner og en betydelig større stående hær med opplæring i blant annet bruk av droner. Verneplikten for menn bør gjeninnføres. Skrotingen av 200 000 AG3 var en megatabbe. Ikke verdens mest presise våpen. For tungt, men svært driftssikkert. Bare disse evige flytteprosessene av flybaser m.v. har kostet det norske forsvaret milliarder av fullstendig bortkastede kroner.
Nettopp presisjon var en av AG3's største styrker. Selv har jeg sett amerikanere bruke det som sniper i felt.

Thomas

Legg inn av Thomas »

Karatel skrev: ons jun 07, 2023 5:15 pm
Thomas skrev: ons jun 07, 2023 4:48 pm
Karatel skrev: tir jun 06, 2023 10:37 pm

Det er riktig som du siterer, uten å oppi kilde, at NKVD i 1941 sprengte den nevnte demningen.

Men det beviser ikke at det er russerne som nå har sprengt Kakhovka-demningen.
Godt du "nyanserer"
Å så tvil er du god på. Da gjerne til russernes fordel.

Jeg er så møkk lei dere som skal forsvare og så tvil om forbryterne som terroriserer et uskyldig folk.
Er dette trolling og påtatt idioti eller mener du virkelig dette alvorlig?
Alvoret foregår i Ukraina. Det forstår ikke du og dine tosidige nyanserte venner.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Thomas skrev: ons jun 07, 2023 6:29 pm
Karatel skrev: ons jun 07, 2023 5:15 pm
Thomas skrev: ons jun 07, 2023 4:48 pm

Godt du "nyanserer"
Å så tvil er du god på. Da gjerne til russernes fordel.

Jeg er så møkk lei dere som skal forsvare og så tvil om forbryterne som terroriserer et uskyldig folk.
Er dette trolling og påtatt idioti eller mener du virkelig dette alvorlig?
Alvoret foregår i Ukraina. Det forstår ikke du og dine tosidige nyanserte venner.
Altså ikke påtatt idioti. Ja da så.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Nok avsporing nå. /mod

Jack

Legg inn av Jack »











Det er meldinger om at russere skyter etter folk som forsøker å hjelpe andre. Dette er helt horribelt.


Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

"Bombes mens de flykter fra vannet: − Helt ubegripelig
KHERSON (VG) Kherson var Ukrainas største seier i krigen. Nå oversvømmes gatene – mens det bombes mot evakueringen av byen. VG reiste inn for å møte menneskene der.

Jeg hater russere. Hater dem! Dette viser bare hvilken terrorstat Russland er. Det er fryktelig. Helt ubegripelig, sier Bogdana Rarboshapka (36).
...
Da VG ankom Kherson onsdag ettermiddag, var det folksomt på gatene i byen. Et par timer senere har de aller fleste trukket innendørs.

Årsaken er artilleri:

Bombingen tiltar utover ettermiddagen og kvelden. Fra både ukrainsk og russisk side av elven høres voldsomme drønn, også under VGs intervjuer med lokalbefolkningen.

Kherson ble raskt okkupert av Russland da krigen brøt ut 24. februar i fjor. Men i november skjedde det få hadde turt å håpe på: Ukraina tok tilbake den strategisk viktige byen.

Det var et voldsomt prestisjenederlag for krigsmaskinen til Vladimir Putin.

Men nå er Kherson rammet av en ny katastrofe.

– Det de gjør med oss er fryktelig, sier Katharina (33).

– Hvorfor tror dere dette skjer?

Ektemannen Alexander (30) tar ordet:

– Russerne har én hjernecelle. Jeg har ikke ord for å beskrive det som skjer nå. Vi har et hus midt i sentrum og håper bare at vannet ikke stiger opp til oss, sier han." https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/WR ... begripelig

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Jeg trodde dette bare var russisk tull


Men nå begynner jeg å bli bekymret

Tojuling

Legg inn av Tojuling »

OrmenLange skrev: tor mai 25, 2023 1:06 pm
Hmm skrev: tor mai 25, 2023 12:52 pm
► Show Spoiler
De aller fleste vil innrømme at verden ikke er svart eller hvit.
Men problemet oppstår når man forklarer Russlands aggresjon og dagens folkemord med et verdensbilde vi ikke kan godta. Det autoritære, og Russlands krav om lebensraum. Og når vi ser hva Russland holder på med, så kan man ikke påstå at det er feil å stoppe galskapen. Det burde vært gjort for lenge siden!

Under den kalde krigen måtte vi godta at Sovjet/Russland tok over land etter land, militært og politisk. Vesten hadde ikke den samme mulighet til hindre imperialismen og grådigheten til det (for det meste) russiske herrefolket den gang.

NATO og vesten er ikke en trussel mot Russland, det er en trussel mot økt russisk makt og vyer om nySovjet. Økt makt beregnet på å fylle egne lommer og å opprettholde maktstatus ved å hindre demokratiske ideer i å spre seg. Når land som Georiga og Ukraina blir invadert fordi de får demokratisk valgte ledere som ønsker seg tilnærming mot vesten og demokrati, er det ekstremt alvorlig. Ja, da er vi tilbake til den kalde krigen. Som for enkelte, som Mearsheimer, tydeligvis er ok.

Det motsatte spørsmålet er; hva om vi ikke brydde oss?

Det Mearsheimer gjør, av det jeg har hørt, er å fragmentere. Man finner alltid deler av et verdensbilde som et rett, men det betyr ikke at det helheten er riktig.
Mearsheimer og realpolitikken forholder seg ikke til hva som er riktig og galt fra et moralsk ståsted. De ser årsakssammenhenger basert på nasjoners strategiske interesser (som de mener trumfer moralske standpunkter). Sånn sett er det selvfølgelig en forenklet modell, noe Mearsheimer er den første til å innrømme.


Så han Mearsheimer er egentlig bare en fascist.

Litt av en helt du har.

Takker meg til gode, mennesker som står opp for frihet, rettferdighet og allmenne rettigheter.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Ser på nrk.no at en professor i vannkraftteknologi ved NTNU har uttalt seg. Dette er sabotasje, hevder han. Demningen var en solid konstruksjon fra 1956 bestående av stål, betong og armeringsjern. Et angrep utenfra - granater eller missiler - ville aldri alene forårsaket dette. Høyst sannsynlig var store mengder sprengstoff plassert inne i konstruksjonen eller kraftverket, kontrollert av russerne. Vannstanden nå var 1 meter høyere enn i mai 2022. Hvorfor ble ingen av de 26 flomslusene åpnet og tatt i bruk av russerne for å regulere ned vannstanden ? Kombinasjonen av oppmagsinering av vann opp til maksimal kote- eller reguleringshøyde og sprengstoff er nok skadeårsak, eller årsak til de omfattende skadene. I tillegg rapporteres det fra lokalbefolkningen at de hørte en eksplosjon ca kl 0300 i går.

Amerikansk etterretning (CIA) har allerede pekt på russerne. Pentagon og Det Hvite Hus er foreløpig mer forsiktige i sine konklusjoner. Jeg er med noe kjennskap til sprengstoff i likhet med professoren rimelig sikker på at dette er sabotasje. Russisk sabotasje. Vi må nå skru opp produksjonen av våpen og ammo for levering til Ukraina. Om russerene står bak dette også kan de ikke slippe ustraffet unna. Verdenssamfunnet og FN må i tilfelle reagere.

Deila

Legg inn av Deila »


Knax

Legg inn av Knax »


Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 9:14 pm Ser på nrk.no at en professor i vannkraftteknologi ved NTNU har uttalt seg. Dette er sabotasje, hevder han. Demningen var en solid konstruksjon fra 1956 bestående av stål, betong og armeringsjern. Et angrep utenfra - granater eller missiler - ville aldri alene forårsaket dette. Høyst sannsynlig var store mengder sprengstoff plassert inne i konstruksjonen eller kraftverket, kontrollert av russerne. Vannstanden nå var 1 meter høyere enn i mai 2022. Hvorfor ble ingen av de 26 flomslusene åpnet og tatt i bruk av russerne for å regulere ned vannstanden ? Kombinasjonen av oppmagsinering av vann opp til maksimal kote- eller reguleringshøyde og sprengstoff er nok skadeårsak, eller årsak til de omfattende skadene. I tillegg rapporteres det fra lokalbefolkningen at de hørte en eksplosjon ca kl 0300 i går.

Amerikansk etterretning (CIA) har allerede pekt på russerne. Pentagon og Det Hvite Hus er foreløpig mer forsiktige i sine konklusjoner. Jeg er med noe kjennskap til sprengstoff i likhet med professoren rimelig sikker på at dette er sabotasje. Russisk sabotasje. Vi må nå skru opp produksjonen av våpen og ammo for levering til Ukraina. Om russerene står bak dette også kan de ikke slippe ustraffet unna. Verdenssamfunnet og FN må i tilfelle reagere.
Skal dette « store mengder sprengstoff plassert inne i konstruksjonen» forstås slik at demningen ble konstruert med sprengkamre?

Det er jo nokså vanlig ved bruer oa. Men sprengkamre i en så stor demning med så mange mennesker boende nedstrøms er svært hensynsløst mot egen befolkning. Hvis det var sprengkamre i demningen da, det vet vi jo ikke.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Karatel skrev: ons jun 07, 2023 10:19 pm
Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 9:14 pm Ser på nrk.no at en professor i vannkraftteknologi ved NTNU har uttalt seg. Dette er sabotasje, hevder han. Demningen var en solid konstruksjon fra 1956 bestående av stål, betong og armeringsjern. Et angrep utenfra - granater eller missiler - ville aldri alene forårsaket dette. Høyst sannsynlig var store mengder sprengstoff plassert inne i konstruksjonen eller kraftverket, kontrollert av russerne. Vannstanden nå var 1 meter høyere enn i mai 2022. Hvorfor ble ingen av de 26 flomslusene åpnet og tatt i bruk av russerne for å regulere ned vannstanden ? Kombinasjonen av oppmagsinering av vann opp til maksimal kote- eller reguleringshøyde og sprengstoff er nok skadeårsak, eller årsak til de omfattende skadene. I tillegg rapporteres det fra lokalbefolkningen at de hørte en eksplosjon ca kl 0300 i går.

Amerikansk etterretning (CIA) har allerede pekt på russerne. Pentagon og Det Hvite Hus er foreløpig mer forsiktige i sine konklusjoner. Jeg er med noe kjennskap til sprengstoff i likhet med professoren rimelig sikker på at dette er sabotasje. Russisk sabotasje. Vi må nå skru opp produksjonen av våpen og ammo for levering til Ukraina. Om russerene står bak dette også kan de ikke slippe ustraffet unna. Verdenssamfunnet og FN må i tilfelle reagere.
Skal dette « store mengder sprengstoff plassert inne i konstruksjonen» forstås slik at demningen ble konstruert med sprengkamre?

Det er jo nokså vanlig ved bruer oa. Men sprengkamre i en så stor demning med så mange mennesker boende nedstrøms er svært hensynsløst mot egen befolkning. Hvis det var sprengkamre i demningen da, det vet vi jo ikke.
Dette var helt vanlig på begge sider under deler av den kalde krigen. Noen steder skal sprengstoff ha ligget på plass, men som regel var slike kamre bare en del av konstruksjonen.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

missChance skrev: ons jun 07, 2023 8:35 pm "Bombes mens de flykter fra vannet: − Helt ubegripelig
Og hvorfor er jeg ikke overrasket? :o

Tror jeg aldri kommer til å se på Russland og russere med samme øyne som før.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 9:14 pm Ser på nrk.no at en professor i vannkraftteknologi ved NTNU har uttalt seg. Dette er sabotasje, hevder han. Demningen var en solid konstruksjon fra 1956 bestående av stål, betong og armeringsjern. Et angrep utenfra - granater eller missiler - ville aldri alene forårsaket dette. Høyst sannsynlig var store mengder sprengstoff plassert inne i konstruksjonen eller kraftverket, kontrollert av russerne. Vannstanden nå var 1 meter høyere enn i mai 2022. Hvorfor ble ingen av de 26 flomslusene åpnet og tatt i bruk av russerne for å regulere ned vannstanden ? Kombinasjonen av oppmagsinering av vann opp til maksimal kote- eller reguleringshøyde og sprengstoff er nok skadeårsak, eller årsak til de omfattende skadene. I tillegg rapporteres det fra lokalbefolkningen at de hørte en eksplosjon ca kl 0300 i går.

Amerikansk etterretning (CIA) har allerede pekt på russerne. Pentagon og Det Hvite Hus er foreløpig mer forsiktige i sine konklusjoner. Jeg er med noe kjennskap til sprengstoff i likhet med professoren rimelig sikker på at dette er sabotasje. Russisk sabotasje. Vi må nå skru opp produksjonen av våpen og ammo for levering til Ukraina. Om russerene står bak dette også kan de ikke slippe ustraffet unna. Verdenssamfunnet og FN må i tilfelle reagere.
Det var sannsynlig flere hundre tonn sedimenter som presset på demningen som kan ha blitt utsatt for kontrollert detonasjon fra innsiden for å svekke den strukturelle styrken slik at den brøt opp under presset av seg selv. Mye tyder på at det russiske militæret ikke var involvert, da må det være FSB i samarbeid med organet som hadde ansvaret for demningen.

Forresten signaliseres det at NATO-medlemmer kan på egen hånd sender militærstyrker til Ukraina, Polen kan ha seriøse planer om en militærintervensjon i Ukraina i fremtiden.

Men russerne fant og angrepet et (tysklevert) IRIS-T SAM batteri med Lancet droner. Det er visuelt dokumentert at søkeradarutstyret har blitt truffet og slått ut, deretter ble området bombardert med raketter. Av en eller andre grunn ser det ut at selv om EW virker, er det sett at spotterdroner kan unngå det verste og lede inn droner og artilleri. Trolig er resten av batteriet kommet i sikkerheten, men nå er det definitivt veldig viktig at Lancet-enhetene må finnes og uskadeliggjøres med alle midler.

Russerne slåss så brutalt og hensynsløst at ukrainerne led merkbare tap, men ikke så meget som russerne selv hevdet, bekreftet av deres egne opptak som vist at det ikke er så ille som meldt. Men uansett er det klart at russerne slåss som gærninger bokstavelig talt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

nometalhorse skrev: ons jun 07, 2023 10:25 pm
Karatel skrev: ons jun 07, 2023 10:19 pm
Crazy Horse skrev: ons jun 07, 2023 9:14 pm Ser på nrk.no at en professor i vannkraftteknologi ved NTNU har uttalt seg. Dette er sabotasje, hevder han. Demningen var en solid konstruksjon fra 1956 bestående av stål, betong og armeringsjern. Et angrep utenfra - granater eller missiler - ville aldri alene forårsaket dette. Høyst sannsynlig var store mengder sprengstoff plassert inne i konstruksjonen eller kraftverket, kontrollert av russerne. Vannstanden nå var 1 meter høyere enn i mai 2022. Hvorfor ble ingen av de 26 flomslusene åpnet og tatt i bruk av russerne for å regulere ned vannstanden ? Kombinasjonen av oppmagsinering av vann opp til maksimal kote- eller reguleringshøyde og sprengstoff er nok skadeårsak, eller årsak til de omfattende skadene. I tillegg rapporteres det fra lokalbefolkningen at de hørte en eksplosjon ca kl 0300 i går.

Amerikansk etterretning (CIA) har allerede pekt på russerne. Pentagon og Det Hvite Hus er foreløpig mer forsiktige i sine konklusjoner. Jeg er med noe kjennskap til sprengstoff i likhet med professoren rimelig sikker på at dette er sabotasje. Russisk sabotasje. Vi må nå skru opp produksjonen av våpen og ammo for levering til Ukraina. Om russerene står bak dette også kan de ikke slippe ustraffet unna. Verdenssamfunnet og FN må i tilfelle reagere.
Skal dette « store mengder sprengstoff plassert inne i konstruksjonen» forstås slik at demningen ble konstruert med sprengkamre?

Det er jo nokså vanlig ved bruer oa. Men sprengkamre i en så stor demning med så mange mennesker boende nedstrøms er svært hensynsløst mot egen befolkning. Hvis det var sprengkamre i demningen da, det vet vi jo ikke.
Dette var helt vanlig på begge sider under deler av den kalde krigen. Noen steder skal sprengstoff ha ligget på plass, men som regel var slike kamre bare en del av konstruksjonen.
Sprengkamre var vanlige lenge før den kalde krigen. Da Ofotbanen ble bygget i 1902, forlangte de militære at banen skulle ha en bru som kunne sprenges. Jernbanen ble derfor lagt over en egentlig unødvendig bru. Dengang var Finland russisk og Norge fryktet en russisk invasjon via Ofotbanen. Derfor en bru med sprengkamre. Da norske soldater i april 1940 prøvde å sprenge brua, var sprengkamrene fulle av is.

Det skulle ikke undre meg om alle de store demningene i Dnipro har sprengkamre for å stanse et angrep fra vest.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»