Mangel på D-vitamin.

Svar
Glitre

Re: Mangel på D-vitamin.

Legg inn av Glitre »

izzet2015 skrev: tir mai 30, 2023 11:29 am Jeg har ikke tenkt å ta livet av meg med D-vitamin.
Det er faktisk umulig å spise seg ihjel på D-vitamin. Dødelig dose (LD50) for D-vitamin er derfor ukjent.

Det er ingen som så langt har greid å dø av å spise D-vitamintilskudd.

Hvis du spør Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet og Mattilsynet om de kjenner til dokumenterte tilfeller av symptomer på D-vitaminforgiftning i Norge på grunn av spist D-vitamintilskudd, vil de svare nei. Jeg spurte.

Altså:

1) Det er på verdensbasis aldri registrert dødsfall på grunn av spist D-vitamintilskudd.

2) Det er i Norge aldri dokumentert symptomer på D-vitaminforgiftning på grunn av spist D-vitamintilskudd.

Så kan vi jo undre oss over alle ekspertene som påstår at D-vitamin er farlig. Lyver de bevisst, eller vet de ikke bedre?

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Solvgutt1 skrev: man mai 29, 2023 8:07 pm Ikke ta for mye. Da er det giftig.
Det som gjør at det kan oppstå hyperkalcemi er at det ikke inntas nok magnecium, vitamin k2, zink og eller bor. Ved økt inntak av vitamin D bør man også følge med på inntak av disse.

Glitre

Legg inn av Glitre »

Bjonte skrev: tir mai 30, 2023 12:02 pm Det som gjør at det kan oppstå hyperkalcemi er at det ikke inntas nok magnecium, vitamin k2, zink og eller bor. Ved økt inntak av vitamin D bør man også følge med på inntak av disse.
Det der er påstander du vil få store problemer med å finne dokumentasjon på i biokjemisk forskning.

Kalsiumnivået i blodet styres av biskjoldbruskkjertlene, som skiller ut hormonet PTH når kalsiumnivået synker.

Hvis du vil finne sammenhengen mellom D-vitamin og hyperkalsemi, må du lese om biskjoldbruskkjertlene og paratyroidhormon (PTH).

Bjonte

Legg inn av Bjonte »

Glitre skrev: tir mai 30, 2023 12:30 pm
Bjonte skrev: tir mai 30, 2023 12:02 pm Det som gjør at det kan oppstå hyperkalcemi er at det ikke inntas nok magnecium, vitamin k2, zink og eller bor. Ved økt inntak av vitamin D bør man også følge med på inntak av disse.
Det der er påstander du vil få store problemer med å finne dokumentasjon på i biokjemisk forskning.

Kalsiumnivået i blodet styres av biskjoldbruskkjertlene, som skiller ut hormonet PTH når kalsiumnivået synker.

Hvis du vil finne sammenhengen mellom D-vitamin og hyperkalsemi, må du lese om biskjoldbruskkjertlene og paratyroidhormon (PTH).
Vitamin K2 aktiverer et protein kalt matrise GLA som fjerner kalsium fra bløtvev og det aktiverer også osteokalsin, som holder kalsium til bein. Så hvis du har mye kalsium, trenger du vitamin K2 for å lede det.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4566462/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7926526/
https://www.healthline.com/nutrition/vi ... one-health

https://www.news-medical.net/news/20110 ... lcium.aspx
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2082111/
https://www.nutraceuticalsworld.com/con ... um-uptake/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9174476/
https://www.researchgate.net/profile/An ... 907755.pdf

Glitre

Legg inn av Glitre »

Jeg reagerte på påstanden om at mangel på K2 og diverse annet kan føre til hyperkalsemi. Det stemmer ikke.

Hyperkalsemi på grunn av D-vitamintilskudd er et teoretisk problem, som vi i virkeligheten ikke har observert symptomer på. Hvis problemet er ukjent i klinisk praksis, hvorfor diskuterer vi det?

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

D-Vitamin fikk min helse til å bli bedre, nå orker jeg mer. Kommer opp tunge motbakker, pluss testosteron tilskudd. Da blir formen mye bedre. Jeg tar en tablett om dagen. Regner med at det er mer en nok.

Brukeravatar
Soteria
Innlegg: 274

Legg inn av Soteria »

Ser tråden ble startet i februar. Før i tida var vårslapphet en kjent tilstand blant mennesker og dyr. De hadde slitt seg gjennom det siste av vinteren, og manglet både det ene og det andre da våren endelig kom. Derfor er det ikke sikkert du trenger å ta D-vitamin om sommeren.

Samtidig har D-vitamin vært sterkt frontet som naturmiddel mot svineinfluensa i 2009, og nå mot koronalignende tilstander de siste årene. Det gjorde at jeg kjøpte D-vitaminer i 2009, da det var en panikk rundt svineinfluensa. Boksen står fortsatt i skapet, "Best før 2011", står det på den.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

izzet2015 skrev: tir mai 30, 2023 1:24 pm D-Vitamin fikk min helse til å bli bedre, nå orker jeg mer. Kommer opp tunge motbakker, pluss testosteron tilskudd. Da blir formen mye bedre. Jeg tar en tablett om dagen. Regner med at det er mer en nok.
Hvor "sterk" er den tabletten?

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Det står: 40ug, 1600 IE.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Tar 80mcg med Vitamin D3 daglig, pluss magnesium og zink. Tror jeg øker Vitamin D til dobbel dose til høsten. Spiser godt med fisk og tar som regel tran.

Hvorfor anbefalingene i Norge er så lave er merkelig. Jeg mistenker at det som i mange andre områder når det gjelder kost etc er det alt for mange som ikke har peiling og baserer seg på utdatert forskning.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Jeg stoler på det legen sine anbefalinger. Jeg tar 40ug om dag. Føler meg piggere. Men spiser for lite fisk.

Glitre

Legg inn av Glitre »

Legene anbefaler å ta 10 mikrogram D-vitamin som tilskudd, for å unngå skader på skjelettet. Den anbefalingen sier ikke noe om hvor mye D-vitamin som trengs for resten av kroppen. Legene er ikke engang sikre på om D-vitamin trengs for annet enn vedlikehold av beinhelse.
Men det er klart, leger må vi stole på.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Glitre skrev: ons jun 07, 2023 6:51 pm Legene anbefaler å ta 10 mikrogram D-vitamin som tilskudd, for å unngå skader på skjelettet. Den anbefalingen sier ikke noe om hvor mye D-vitamin som trengs for resten av kroppen. Legene er ikke engang sikre på om D-vitamin trengs for annet enn vedlikehold av beinhelse.
Men det er klart, leger må vi stole på.
Jeg stoler på min fastlege. Tar min dose med D-vitamin hver morgen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

izzet2015 skrev: ons jun 07, 2023 6:58 pm
Glitre skrev: ons jun 07, 2023 6:51 pm Legene anbefaler å ta 10 mikrogram D-vitamin som tilskudd, for å unngå skader på skjelettet. Den anbefalingen sier ikke noe om hvor mye D-vitamin som trengs for resten av kroppen. Legene er ikke engang sikre på om D-vitamin trengs for annet enn vedlikehold av beinhelse.
Men det er klart, leger må vi stole på.
Jeg stoler på min fastlege. Tar min dose med D-vitamin hver morgen.
Når du har fått en dose og merker at det har gått fint framover, så er det ingen grunn til å ikke fortsette med det du da har.
Keep on.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

De selger D-Vitamin på helsekost, men den er mye dyrere, men er den bedre? Eller spiller det ingen rolle bare det er D-vitamin?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg tar D-vitamin i vinterhalvåret. Det er det eneste kosttilskuddet jeg føler har en effekt.

På sommeren er jeg mye ute og får vitaminene på naturlig vis.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

izzet2015 skrev: tir jun 13, 2023 2:40 pm De selger D-Vitamin på helsekost, men den er mye dyrere, men er den bedre? Eller spiller det ingen rolle bare det er D-vitamin?
Det er forskjell på kvalitet. Jeg har bedre nytte av reseptpliktig d-vitamin enn den man får over disk (jeg har selvfølgelig ikke prøvd alle).

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Hva heter den reseptbelagte D-vitaminen?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

izzet2015 skrev: tir jun 13, 2023 4:26 pm Hva heter den reseptbelagte D-vitaminen?
Benferol

Glitre

Legg inn av Glitre »

izzet2015 skrev: tir jun 13, 2023 2:40 pm De selger D-Vitamin på helsekost, men den er mye dyrere, men er den bedre? Eller spiller det ingen rolle bare det er D-vitamin?
D-vitamin er D-vitamin. Hvis det står kolekalsiferol eller vitamin D3 på pakken, er molekylet identisk med et du produserer selv i huden når du soler deg.

Det er ikke forskjell på kolekalsiferol, enten det selges på resept som legemiddel, eller du kjøper det som tilskudd på samvirkelaget.

Dosene varierer mellom fem og 80 mikrogram, så dosene varierer mye. Jeg bruker å regne om prisen til kroner pr. mikrogram for å finne det billigste.

Brukeravatar
izzet2015
Innlegg: 1308

Legg inn av izzet2015 »

Etter at jeg begynte med D-vitamin, er formen blitt bedre, er ikke så slapp og uinspirert. Så det har hatt effekt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»