Gamle datamaskiner og spillkonsoller

Svar
Kjetil-e

Re: Gamle datamaskiner og spillkonsoller

Legg inn av Kjetil-e »

Husker fra min tid på folkehøyskole i 88/89 at vi drev og spilte Larry, Policequest og Spacequest. Noen som husker disse spillene?

Husker at for å få spille Larry så ble du stilt en rekke spørsmål før du kom inn for å bevise at du var voksen. Fant heldigvis en vei rundt disse spørsmålene etter hvert.

Brukeravatar
Lezah

Legg inn av Lezah »

Kjetil-e skrev: man sep 06, 2021 10:24 am Husker fra min tid på folkehøyskole i 88/89 at vi drev og spilte Larry, Policequest og Spacequest. Noen som husker disse spillene?

Det gjør nok mange.

De er ikke lette å få spilt "vanlig" på dagens maskiner, men det fins heldigvis mange emulatorer hvor man kan spille disse klassikerne.

Brukeravatar
startelver  

Legg inn av startelver »

vadefugl skrev: tor aug 19, 2021 11:39 am Noen som husker gode, gamle Datormagazin? Leste omtrent hver utgave. Husker ikke redaktøren sitt navn.
Ja, snakket med de et par ganger når jeg bodde i Oslo.

Han som lagde musikk til Amiga/C64 med soundtracker og etterhvert flyttet til England og ble rik på å lage musikk til dataspill var vel også en gjenganger i bladet. Hva het han igjen ? Espen et eller annet. Var ofte å se på såkalte demoparties, forgjengeren til The Gathering.
RIP VG Debatt 2001 - 2021

Brukeravatar
startelver  

Legg inn av startelver »

Er vel dette bladet du tenker på. De frontet Beranek en del ganger for å få litt publisitet.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
4pLaY
Site Admin
Sted: Sandnes

Legg inn av 4pLaY »

startelver skrev: tir sep 21, 2021 2:13 pm
vadefugl skrev: tor aug 19, 2021 11:39 am Noen som husker gode, gamle Datormagazin? Leste omtrent hver utgave. Husker ikke redaktøren sitt navn.

Han som lagde musikk til Amiga/C64 med soundtracker og etterhvert flyttet til England og ble rik på å lage musikk til dataspill var vel også en gjenganger i bladet. Hva het han igjen ? Espen et eller annet. Var ofte å se på såkalte demoparties, forgjengeren til The Gathering.
Du tenker nok på denne karen: https://demozoo.org/sceners/3915

Brukeravatar
Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

startelver skrev: man jul 19, 2021 9:40 pm Hvis noen trenger eller har info om gamle datamaskiner og spillkonsoller er det bare å fyre løs.
Selv har jeg vært eier av minst 7 slike rariteter fra retrotiden.
Jeg har blitt hekta på 8-bits datamaskiner, og samlingen består til nå i
Commodore VIC-20 (som var min første datamaskin, og som jeg har klart å ta vare på siden tidlig 80-tall)
Commodore 64, både Breadbin og C-utgaven
Sinclair ZX81
Sinclair Spectrum 48K
Dragon 32
Amstrad CPC 6128
Oric-1
Spectravideo SV-328
Memotech MTX-512

Memotech'en er juvelen i samlingen til nå, en skikkelig perle av en maskin
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... %A9%29.jpg

Jeg er konstant på jakt etter flere godbiter, selv om kona i huset har satt ned forbud mot å hente mer "gammelt skrap" :D

Brukeravatar
startelver  

Legg inn av startelver »

4pLaY skrev: tir sep 21, 2021 2:30 pm
startelver skrev: tir sep 21, 2021 2:13 pm

Du tenker nok på denne karen: https://demozoo.org/sceners/3915
Selvsagt, Bjørn Lynne. Han satte standarden for hva slags musikk som var mulig å trylle ut av disse maskinene.

Brukeravatar
startelver  

Legg inn av startelver »

Jallaskar skrev: tir sep 21, 2021 2:30 pm
startelver skrev: man jul 19, 2021 9:40 pm Hvis noen trenger eller har info om gamle datamaskiner og spillkonsoller er det bare å fyre løs.
Selv har jeg vært eier av minst 7 slike rariteter fra retrotiden.
Jeg har blitt hekta på 8-bits datamaskiner, og samlingen består til nå i
Commodore VIC-20 (som var min første datamaskin, og som jeg har klart å ta vare på siden tidlig 80-tall)
Commodore 64, både Breadbin og C-utgaven
Sinclair ZX81
Sinclair Spectrum 48K
Dragon 32
Amstrad CPC 6128
Oric-1
Spectravideo SV-328
Memotech MTX-512

Memotech'en er juvelen i samlingen til nå, en skikkelig perle av en maskin
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... %A9%29.jpg

Jeg er konstant på jakt etter flere godbiter, selv om kona i huset har satt ned forbud mot å hente mer "gammelt skrap" :D
Nydelig, jeg misunner deg. Dessverre solgte jeg unna alt jeg hadde. Min personlige favoritt i den samlingen er Oric-1. Perfekt size, og litt bedre enn Spectrum. :mrgreen:

Brukeravatar
4pLaY
Site Admin
Sted: Sandnes

Legg inn av 4pLaY »

Har en samling av gammelt "skrot" selv. Her er noen eldre bilder av det jeg hadde på det tidspunktet.

Bilde Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
startelver  

Legg inn av startelver »

Tommel opp hvis det hadde gått an.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

startelver skrev: tir sep 21, 2021 4:21 pm Tommel opp hvis det hadde gått an.
Startellever. Var den svenske utgaven jeg tenkte på

Brukeravatar
startelver  

Legg inn av startelver »

vadefugl skrev: ons sep 22, 2021 10:16 pm
startelver skrev: tir sep 21, 2021 4:21 pm Tommel opp hvis det hadde gått an.
Startellever. Var den svenske utgaven jeg tenkte på
Stemmer det, den svenske var vel ute i noen år før det ble laget en norsk versjon.

Svar

Gå tilbake til «Retro»