Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
Jack

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av Jack »






Jack

Legg inn av Jack »

Zelenskyy i Kherson.


Jack

Legg inn av Jack »


DennisB

Legg inn av DennisB »

At demningen ble sprengt, er vel dette et bevis på. Målestasjoner 500km unna registrerte en stor sprengning kl. 02.54 denne morgenen. Ikke noe som brast, men stor sprengkraft. Jordskjelveksperter er ikke i tvil.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gE ... eksplosjon
Sist redigert av DennisB den tor jun 08, 2023 10:45 am, redigert 1 gang totalt.

Jack

Legg inn av Jack »

Klare bevis på at demningen faktisk ble sprengt.

Eksplosjonen fra demningen i Kherson slo ut på målestasjoner 500 kilometer unna demningen.

– Vi samler data fra en rekke sensorer fra både Romania og Ukraina og da vi så på dataen, kunne vi se en klar eksplosjon tirsdag klokken 02.54, lokal tid, sier Ben Dando, avdelingsleder for prøvestanskontroll i Norsar.

Det tidspunktet passer overens med når de første meldingene om demningen kom.

Norsar er en forskningsstiftelse som driver med overvåkning av jordskjelv.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gE ... eksplosjon

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Varulv2468 skrev: ons jun 07, 2023 10:31 pm Men russerne fant og angrepet et (tysklevert) IRIS-T SAM batteri med Lancet droner. Det er visuelt dokumentert at søkeradarutstyret har blitt truffet og slått ut, deretter ble området bombardert med raketter. Av en eller andre grunn ser det ut at selv om EW virker, er det sett at spotterdroner kan unngå det verste og lede inn droner og artilleri. Trolig er resten av batteriet kommet i sikkerheten, men nå er det definitivt veldig viktig at Lancet-enhetene må finnes og uskadeliggjøres med alle midler.
Jeg tror de tok ut en oppblåsbar dummy.
Hvorfor er den tingen helt hvit eller nesten helt hvit? Den fargen ville fungere i ørkenen, men ikke i Ukraina i juni. Det er interessant at radaren definitivt ikke fungerer siden den ikke roterer, og det er en person på toppen av kjøretøyet.
Det tsjekkiske selskapet Inflatech har oppblåsbar TRML-4D lokkedue som ser ut til å ha noe (inflasjonsventil) akkurat der personen på toppen av hytta er.

Artikkel om angrepet i warzone - https://www.thedrive.com/the-war-zone/u ... e-in-video

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

DennisB skrev: tor jun 08, 2023 10:43 am At demningen ble sprengt, er vel dette et bevis på. Målestasjoner 500km unna registrerte en stor sprengning kl. 02.54 denne morgenen. Ikke noe som brast, men stor sprengkraft. Jordskjelveksperter er ikke i tvil.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gE ... eksplosjon
Nettet snører seg nok sammen om russerne nå. Når stasjoner 500 km unna som registrerer jordskjelv slår ut, kan man raskt konkludere med eksplosjon - altså sabotasje. Registreringen fant sted kl 0254. Vitner har tidligere opplyst at de hørte lyden av en kraftig eksplosjon ca kl 0300. Demningen er ødelagt på dennes østlige side. 1 + 1 er og blir 2. Det eneste som mest sannsynlig kan forsvare russerne nå er at dette var et uhell. Det tviler jeg på. Det å detonere sprengstoff med mindre man er svært uforsiktig med ild fordrer en eller annen form for detonator.

Om det er russere presterer de for det første å fylle dammen maksimalt. Beboere langs dammens bredder klaget på alt for høy vannstand før det smalt. For det andre at sprengningen skjer midt på natten, kl 0300, nærmest for å gardere seg mot at innbyggere nærmest demningen ikke rekker å evakuere med eiendeler og dyr. I mellomtiden sitter Kreml å lyve. De vil - som med dette passasjerflyet i 2014 - lyve herfra til månen. Denne fullstendige mangel på redelighet i kombinasjon med en ondskap jeg ikke trodde var mulig i Europa i 2023, må få alvorlige konsekvenser. Det russiske regimet må knuses som med nazismen i 1945. De må knuses militært på slagmarken i Ukraina, og økonomisk og kulturelt med full isolasjon inntil de ansvarlige i Moskva enten er drept, avsatt eller brakt til Haag.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Crazy Horse skrev: tor jun 08, 2023 11:05 am
DennisB skrev: tor jun 08, 2023 10:43 am At demningen ble sprengt, er vel dette et bevis på. Målestasjoner 500km unna registrerte en stor sprengning kl. 02.54 denne morgenen. Ikke noe som brast, men stor sprengkraft. Jordskjelveksperter er ikke i tvil.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gE ... eksplosjon
Nettet snører seg nok sammen om russerne nå. Når stasjoner 500 km unna som registrerer jordskjelv slår ut, kan man raskt konkludere med eksplosjon - altså sabotasje. Registreringen fant sted kl 0254. Vitner har tidligere opplyst at de hørte lyden av en kraftig eksplosjon ca kl 0300. Demningen er ødelagt på dennes østlige side. 1 + 1 er og blir 2. Det eneste som mest sannsynlig kan forsvare russerne nå er at dette var et uhell. Det tviler jeg på. Det å detonere sprengstoff med mindre man er svært uforsiktig med ild fordrer en eller annen form for detonator.

Om det er russere presterer de for det første å fylle dammen maksimalt. Beboere langs dammens bredder klaget på alt for høy vannstand før det smalt. For det andre at sprengningen skjer midt på natten, kl 0300, nærmest for å gardere seg mot at innbyggere nærmest demningen ikke rekker å evakuere med eiendeler og dyr. I mellomtiden sitter Kreml å lyve. De vil - som med dette passasjerflyet i 2014 - lyve herfra til månen. Denne fullstendige mangel på redelighet i kombinasjon med en ondskap jeg ikke trodde var mulig i Europa i 2023, må få alvorlige konsekvenser. Det russiske regimet må knuses som med nazismen i 1945. De må knuses militært på slagmarken i Ukraina, og økonomisk og kulturelt med full isolasjon inntil de ansvarlige i Moskva enten er drept, avsatt eller brakt til Haag.
Tidspunktet, altså at dette skjer akkurat når Ukraina har startet en relativt stor offensiv, tyder også på at dette aldri i verden var et "uhell". Alt som avleder oppmerksomheten bort fra tapene av områder, menn og utstyr langs frontlinjene, er åpenbart planlagt. Og ved å skylde på Ukraina, så var nok dette et desperat forsøk på å få verdensopinionen på sin side (jmfr. innkallingen i Sikkerhetsrådet), en eventuell midlertidig stans i offensiven, og i beste fall stans i våpenleveringene.

Men, "it backfired" selvsagt. Russland juger om alt, og nå skal de nok få føle offensiven enda sterkere. Hatet mellom ukrainerne og russerne kan ikke bli større enn det er nå. Hadde jeg vært ukrainer, så hadde jeg hatet dem til min død.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Tydelig at dette er planlagt og gjennomført. 2+2 blir alltid fire.
Jeg registrerer at det er stille fra putinlakei og butchfornekter 'gardinmannen' nå

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Fra VG:
Ifølge russiske Interfax lanserte Erdogan et forslag om å danne en felles, internasjonal etterforskningskommisjon for å se på årsaken til at Kakhovka-demningen kollapset tidligere denne uken.

Erdogan skal ha foreslått at Russland, Ukraina, FN og Tyrkia er parter i kommisjonen, ifølge Interfax.



Noen som vet om det skjer noe mer med dette? Det virker jo som et fornuftig forslag.

DennisB

Legg inn av DennisB »

OrmenLange skrev: tor jun 08, 2023 12:42 pm Fra VG:
Ifølge russiske Interfax lanserte Erdogan et forslag om å danne en felles, internasjonal etterforskningskommisjon for å se på årsaken til at Kakhovka-demningen kollapset tidligere denne uken.

Erdogan skal ha foreslått at Russland, Ukraina, FN og Tyrkia er parter i kommisjonen, ifølge Interfax.



Noen som vet om det skjer noe mer med dette? Det virker jo som et fornuftig forslag.
Ja, de får sette sammen en kommisjon som skal avgjøre om 2+2 er 4.
Makes sense.

Representanten fra Russland vil blånekte uansett. Helt meningsløst.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

OrmenLange skrev: tor jun 08, 2023 12:42 pm Fra VG:
Ifølge russiske Interfax lanserte Erdogan et forslag om å danne en felles, internasjonal etterforskningskommisjon for å se på årsaken til at Kakhovka-demningen kollapset tidligere denne uken.

Erdogan skal ha foreslått at Russland, Ukraina, FN og Tyrkia er parter i kommisjonen, ifølge Interfax.



Noen som vet om det skjer noe mer med dette? Det virker jo som et fornuftig forslag.
Trur ikkje det er smart å ha Russland og Ukraina med i ein slik kommisjon, kanskje ikkje Tyrkia heller.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

OrmenLange skrev: tor jun 08, 2023 12:42 pm Fra VG:
Ifølge russiske Interfax lanserte Erdogan et forslag om å danne en felles, internasjonal etterforskningskommisjon for å se på årsaken til at Kakhovka-demningen kollapset tidligere denne uken.

Erdogan skal ha foreslått at Russland, Ukraina, FN og Tyrkia er parter i kommisjonen, ifølge Interfax.



Noen som vet om det skjer noe mer med dette? Det virker jo som et fornuftig forslag.
Akkurat like fornuftig som å snu ryggen til en russer med en kniv i hånden.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Hvis noen fortsatt lurte så er Norge definisjonen på et molbo-land. Norge brenner skuddbeskyttende vester som Ukraina skriker etter.

Estimater viser at det hvert år er hundrevis av skuddsikre hjelmer og skuddbeskyttende vester som tas ut av Politiets tjeneste fordi de går ut på dato.
Nettavisen kan avsløre at det som etter alle solemerker er brukbart sikkerhetsutstyr fra norsk politi, destrueres i norske forbrenningsovner fremfor å sendes til Ukraina.
Et brev Nettavisen har fått innsyn i, viser at Ukrainahjelpen på Karmøy, som driver med hjelpearbeid, ønsket å forsyne ukrainere med utløpt utstyr, men fikk blankt avslag fra Politidirektoratet (POD).

Justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) uttalte til Stortinget i fjor at hun støtter PODs praksis med å destruere Politiets beskyttelsesutstyr som er utløpt på dato, framfor å gi det til ukrainerne.
Mehl la den gang til grunn at produktene ikke er godkjent til operativ bruk etter utløpsdato.

Hallo frøken Mehl - kanskje litt mindre tid på TikTok, og litt mer i virkelighetens farlige verden. Noen mener tydeligvis at topplue og en fleece jakke er bedre enn en skuddsikkert hjelm og vest som har gått ut på dato.

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge ... 95-1133112

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

MRSA skrev: tor jun 08, 2023 1:23 pm
OrmenLange skrev: tor jun 08, 2023 12:42 pm Fra VG:
Ifølge russiske Interfax lanserte Erdogan et forslag om å danne en felles, internasjonal etterforskningskommisjon for å se på årsaken til at Kakhovka-demningen kollapset tidligere denne uken.

Erdogan skal ha foreslått at Russland, Ukraina, FN og Tyrkia er parter i kommisjonen, ifølge Interfax.



Noen som vet om det skjer noe mer med dette? Det virker jo som et fornuftig forslag.
Trur ikkje det er smart å ha Russland og Ukraina med i ein slik kommisjon, kanskje ikkje Tyrkia heller.
Kanskje du har rett. Men jeg vil tro russisk og ukrainsk deltakelse vil gjøre undersøkelsesarbeidet lettere for kommisjonen.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Vil likevel anta at de fleste skuddsikre vestene som har vært i bruk av norsk politi er lette skuddsikre vester. Ikke "tunge vester" med traumaplate osv. , som man vil ha i en krigssone.

steponit

Legg inn av steponit »

Bantor skrev: tor jun 08, 2023 1:36 pm Vil likevel anta at de fleste skuddsikre vestene som har vært i bruk av norsk politi er lette skuddsikre vester. Ikke "tunge vester" med traumaplate osv. , som man vil ha i en krigssone.
Det stod vel i artikkelen at alternativet til skuddsikre vester omtrent var ekstra tykke gensere, så noen hundre "utgåtte" vester fra Norge vil jeg tro kan redde liv i en slik situasjon.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

steponit skrev: tor jun 08, 2023 1:39 pm
Bantor skrev: tor jun 08, 2023 1:36 pm Vil likevel anta at de fleste skuddsikre vestene som har vært i bruk av norsk politi er lette skuddsikre vester. Ikke "tunge vester" med traumaplate osv. , som man vil ha i en krigssone.
Det stod vel i artikkelen at alternativet til skuddsikre vester omtrent var ekstra tykke gensere, så noen hundre "utgåtte" vester fra Norge vil jeg tro kan redde liv i en slik situasjon.
Hvis det er lette vester, kan de kanskje gi beskyttelse mot splinter fra artilleri. Men ikke rifleskudd osv.

Men det er vel en grunn til at politiet brenner skuddsikre vester. Mange steder i verden er det restriksjoner på slikt.

steponit

Legg inn av steponit »

Bantor skrev: tor jun 08, 2023 1:47 pm
steponit skrev: tor jun 08, 2023 1:39 pm
Bantor skrev: tor jun 08, 2023 1:36 pm Vil likevel anta at de fleste skuddsikre vestene som har vært i bruk av norsk politi er lette skuddsikre vester. Ikke "tunge vester" med traumaplate osv. , som man vil ha i en krigssone.
Det stod vel i artikkelen at alternativet til skuddsikre vester omtrent var ekstra tykke gensere, så noen hundre "utgåtte" vester fra Norge vil jeg tro kan redde liv i en slik situasjon.
Hvis det er lette vester, kan de kanskje gi beskyttelse mot splinter fra artilleri. Men ikke rifleskudd osv.

Men det er vel en grunn til at politiet brenner skuddsikre vester. Mange steder i verden er det restriksjoner på slikt.
Splinter fra artilleri er vel nettopp noe av det som dreper og skader mest i en konflikt som dette, noe som også påpekes i artikkelen.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

SAS følger Ukrainas svarteliste – fjerner alle produkter fra Freia
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3 ... -fra-freia

fargerik

Legg inn av fargerik »

missChance skrev: tor jun 08, 2023 1:53 pm SAS følger Ukrainas svarteliste – fjerner alle produkter fra Freia
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3 ... -fra-freia
Kjøper ikke mer Freia. Jeg startet min boykott i samme sekund som jeg leste om selskapets business i Russland.
Bye, bye, Freia. Få det ut fra alle butikkhyller.

Falcon

Legg inn av Falcon »

nometalhorse skrev: tor jun 08, 2023 1:31 pm Hvis noen fortsatt lurte så er Norge definisjonen på et molbo-land. Norge brenner skuddbeskyttende vester som Ukraina skriker etter.

Estimater viser at det hvert år er hundrevis av skuddsikre hjelmer og skuddbeskyttende vester som tas ut av Politiets tjeneste fordi de går ut på dato.
Nettavisen kan avsløre at det som etter alle solemerker er brukbart sikkerhetsutstyr fra norsk politi, destrueres i norske forbrenningsovner fremfor å sendes til Ukraina.
Et brev Nettavisen har fått innsyn i, viser at Ukrainahjelpen på Karmøy, som driver med hjelpearbeid, ønsket å forsyne ukrainere med utløpt utstyr, men fikk blankt avslag fra Politidirektoratet (POD).

Justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) uttalte til Stortinget i fjor at hun støtter PODs praksis med å destruere Politiets beskyttelsesutstyr som er utløpt på dato, framfor å gi det til ukrainerne.
Mehl la den gang til grunn at produktene ikke er godkjent til operativ bruk etter utløpsdato.

Hallo frøken Mehl - kanskje litt mindre tid på TikTok, og litt mer i virkelighetens farlige verden. Noen mener tydeligvis at topplue og en fleece jakke er bedre enn en skuddsikkert hjelm og vest som har gått ut på dato.

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge ... 95-1133112
Sannheten er gjerne litt mer sammensatt, så det lønner seg å ikke ta på vei av slike tabloide fremstillinger.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Falcon skrev: tor jun 08, 2023 1:56 pm
nometalhorse skrev: tor jun 08, 2023 1:31 pm Hvis noen fortsatt lurte så er Norge definisjonen på et molbo-land. Norge brenner skuddbeskyttende vester som Ukraina skriker etter.

Estimater viser at det hvert år er hundrevis av skuddsikre hjelmer og skuddbeskyttende vester som tas ut av Politiets tjeneste fordi de går ut på dato.
Nettavisen kan avsløre at det som etter alle solemerker er brukbart sikkerhetsutstyr fra norsk politi, destrueres i norske forbrenningsovner fremfor å sendes til Ukraina.
Et brev Nettavisen har fått innsyn i, viser at Ukrainahjelpen på Karmøy, som driver med hjelpearbeid, ønsket å forsyne ukrainere med utløpt utstyr, men fikk blankt avslag fra Politidirektoratet (POD).

Justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) uttalte til Stortinget i fjor at hun støtter PODs praksis med å destruere Politiets beskyttelsesutstyr som er utløpt på dato, framfor å gi det til ukrainerne.
Mehl la den gang til grunn at produktene ikke er godkjent til operativ bruk etter utløpsdato.

Hallo frøken Mehl - kanskje litt mindre tid på TikTok, og litt mer i virkelighetens farlige verden. Noen mener tydeligvis at topplue og en fleece jakke er bedre enn en skuddsikkert hjelm og vest som har gått ut på dato.

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge ... 95-1133112
Sannheten er gjerne litt mer sammensatt, så det lønner seg å ikke ta på vei av slike tabloide fremstillinger.
Greit å ha litt is imagen, ja. Utstyr som ikke kan brukes i Norge kan da ikke ukritisk dumpes i Ukraina.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

fargerik skrev: tor jun 08, 2023 2:00 pm
Falcon skrev: tor jun 08, 2023 1:56 pm
nometalhorse skrev: tor jun 08, 2023 1:31 pm Hvis noen fortsatt lurte så er Norge definisjonen på et molbo-land. Norge brenner skuddbeskyttende vester som Ukraina skriker etter.

Estimater viser at det hvert år er hundrevis av skuddsikre hjelmer og skuddbeskyttende vester som tas ut av Politiets tjeneste fordi de går ut på dato.
Nettavisen kan avsløre at det som etter alle solemerker er brukbart sikkerhetsutstyr fra norsk politi, destrueres i norske forbrenningsovner fremfor å sendes til Ukraina.
Et brev Nettavisen har fått innsyn i, viser at Ukrainahjelpen på Karmøy, som driver med hjelpearbeid, ønsket å forsyne ukrainere med utløpt utstyr, men fikk blankt avslag fra Politidirektoratet (POD).

Justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) uttalte til Stortinget i fjor at hun støtter PODs praksis med å destruere Politiets beskyttelsesutstyr som er utløpt på dato, framfor å gi det til ukrainerne.
Mehl la den gang til grunn at produktene ikke er godkjent til operativ bruk etter utløpsdato.

Hallo frøken Mehl - kanskje litt mindre tid på TikTok, og litt mer i virkelighetens farlige verden. Noen mener tydeligvis at topplue og en fleece jakke er bedre enn en skuddsikkert hjelm og vest som har gått ut på dato.

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge ... 95-1133112
Sannheten er gjerne litt mer sammensatt, så det lønner seg å ikke ta på vei av slike tabloide fremstillinger.
Greit å ha litt is imagen, ja. Utstyr som ikke kan brukes i Norge kan da ikke ukritisk dumpes i Ukraina.
Men ukrainerne vil ha det fordi det er bedre enn luer og tykke gensere.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1213

Legg inn av Albania »

mito skrev: tor jun 08, 2023 10:25 am Det trekkes stadig sammenligninger her mellom nazi-Tysklands krigføring 1940-45 og Russlands brutalitet i Ukraina. Da har jeg en historie som har gjort sterkt inntrykk på meg tidligere, og som har kommet tilbake igjen når jeg leser om hvordan russerne går fram mot sivilbefolkningen.

Kilden er det jeg har blitt fortalt av min familie pluss min oldefars notater fra da tyskerne kom opp Gudbransdalen 1940. Min farmor dro med sivilbefolkningen fra Lillehammer opp til Mesnalia med sine to barn, min far på 3 år og min nyfødte tante for å unngå kampene de regnet med ville komme. Men det spredde seg opp til der de var, og plutselig var de midt i skuddlinjen for trefningene. De måtte løpe i sikkerhet, min farmor tok det nyfødte barnet, og så ble det til at en tysk soldat bar faren min. Antagelig skjermet han guttungen så godt at andre ikke så hva han bar på, og han ble skutt og falt, mener også å ha hørt at han døde.

Plutselig løp en 3 år gammel gutt helt alene for harde livet midt på slagmarken. Da opphørte all ild på både tysk og norsk side til han var trygg.

Denne tyske soldaten, og min oldefars notater om at de tyske soldatene oppførte seg ryddig overfor sivilbefolkningen under de konkrete trefningene, har gjort inntrykk på meg når jeg ser på dagens krig. Jeg forakter selvsagt alt nasistene sto for, jødeforfølgelsen, okkupasjonen og at de dro Europa inn i en grusom krig som kostet millioner av menneskeliv. Og jeg forstår selvsagt at de med god grunn var hatet av sivilbefolkningen som også ble hardt rammet. Men jeg kommer ikke over at det er en viss kontrast mellom hvordan tyskerne gikk fram i Norge, og hvordan russerne tilsynelatende målrettet går på de sivile ukrainerne, der menneskeliv er verdiløse, og der systematiske massedrap blir avdekket der russerne har fått herje i et omfang og volum jeg ikke finner motstykker til i norsk krigshistorie. Kall meg gjerne "to-sider" når jeg skjønner at den tyske soldaten som reddet min far også var et menneske, antagelig en elsket og umistelig sønn som ønsket å leve et fredelig liv. Men hadde det vært dagens russiske mentalitet som hadde gjennomsyret de tyske styrkene den gang, så hadde neppe min far blitt mer enn tre år gammel, jeg hadde ikke levd, og det eneste positive ville vært at dere hadde sluppet å kaste bort et minutt av livene deres på å lese denne anekdoten.
Dette har vi på Balkan + øst-Europa alltid advart om. Russere er verre enn.... ja, trenger ikke å si mer. Det er med god grunn at dette folkeslaget er hatet blant veldig mange.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

nometalhorse skrev: tor jun 08, 2023 1:31 pm Hvis noen fortsatt lurte så er Norge definisjonen på et molbo-land. Norge brenner skuddbeskyttende vester som Ukraina skriker etter.

Estimater viser at det hvert år er hundrevis av skuddsikre hjelmer og skuddbeskyttende vester som tas ut av Politiets tjeneste fordi de går ut på dato.
Nettavisen kan avsløre at det som etter alle solemerker er brukbart sikkerhetsutstyr fra norsk politi, destrueres i norske forbrenningsovner fremfor å sendes til Ukraina.
Et brev Nettavisen har fått innsyn i, viser at Ukrainahjelpen på Karmøy, som driver med hjelpearbeid, ønsket å forsyne ukrainere med utløpt utstyr, men fikk blankt avslag fra Politidirektoratet (POD).

Justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) uttalte til Stortinget i fjor at hun støtter PODs praksis med å destruere Politiets beskyttelsesutstyr som er utløpt på dato, framfor å gi det til ukrainerne.
Mehl la den gang til grunn at produktene ikke er godkjent til operativ bruk etter utløpsdato.

Hallo frøken Mehl - kanskje litt mindre tid på TikTok, og litt mer i virkelighetens farlige verden. Noen mener tydeligvis at topplue og en fleece jakke er bedre enn en skuddsikkert hjelm og vest som har gått ut på dato.

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge ... 95-1133112
Korleis ville ein reagert viss det skulle vise seg at enkelte blir drept på grunn av at dei fekk dårlege vestar frå Norge?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

MRSA skrev: tor jun 08, 2023 2:02 pm
nometalhorse skrev: tor jun 08, 2023 1:31 pm Hvis noen fortsatt lurte så er Norge definisjonen på et molbo-land. Norge brenner skuddbeskyttende vester som Ukraina skriker etter.

Estimater viser at det hvert år er hundrevis av skuddsikre hjelmer og skuddbeskyttende vester som tas ut av Politiets tjeneste fordi de går ut på dato.
Nettavisen kan avsløre at det som etter alle solemerker er brukbart sikkerhetsutstyr fra norsk politi, destrueres i norske forbrenningsovner fremfor å sendes til Ukraina.
Et brev Nettavisen har fått innsyn i, viser at Ukrainahjelpen på Karmøy, som driver med hjelpearbeid, ønsket å forsyne ukrainere med utløpt utstyr, men fikk blankt avslag fra Politidirektoratet (POD).

Justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) uttalte til Stortinget i fjor at hun støtter PODs praksis med å destruere Politiets beskyttelsesutstyr som er utløpt på dato, framfor å gi det til ukrainerne.
Mehl la den gang til grunn at produktene ikke er godkjent til operativ bruk etter utløpsdato.

Hallo frøken Mehl - kanskje litt mindre tid på TikTok, og litt mer i virkelighetens farlige verden. Noen mener tydeligvis at topplue og en fleece jakke er bedre enn en skuddsikkert hjelm og vest som har gått ut på dato.

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge ... 95-1133112
Korleis ville ein reagert viss det skulle vise seg at enkelte blir drept på grunn av at dei fekk dårlege vestar frå Norge?
"Frølich sier ukrainerne har enkle og gode metoder for å teste og kvalitetssikre utstyret før det tas i bruk, og mener derfor at argumentasjonen ikke holder vann.

– Hvis man har sett noe av det utstyret som ukrainerne bruker og har tilgang til, så skjønner man veldig fort at det som norsk politi har brukt inntil nylig vil være mer enn godt nok, sier han.

– Jeg har snakket med soldater, og spurt dem hva de mener om at utstyret destrueres, og om de kunne brukt utgått utstyr. Han ene begravde ansiktet i hendene. Han sa bare: «Forstår de hvilket grenseløst behov som finnes her?» sier Frølich."

Men det er tydeligvis viktigere at de dør uten noe som helst beskyttelse.

Jack

Legg inn av Jack »

Faens monstre.






nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Falcon skrev: tor jun 08, 2023 1:56 pm
nometalhorse skrev: tor jun 08, 2023 1:31 pm Hvis noen fortsatt lurte så er Norge definisjonen på et molbo-land. Norge brenner skuddbeskyttende vester som Ukraina skriker etter.

Estimater viser at det hvert år er hundrevis av skuddsikre hjelmer og skuddbeskyttende vester som tas ut av Politiets tjeneste fordi de går ut på dato.
Nettavisen kan avsløre at det som etter alle solemerker er brukbart sikkerhetsutstyr fra norsk politi, destrueres i norske forbrenningsovner fremfor å sendes til Ukraina.
Et brev Nettavisen har fått innsyn i, viser at Ukrainahjelpen på Karmøy, som driver med hjelpearbeid, ønsket å forsyne ukrainere med utløpt utstyr, men fikk blankt avslag fra Politidirektoratet (POD).

Justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) uttalte til Stortinget i fjor at hun støtter PODs praksis med å destruere Politiets beskyttelsesutstyr som er utløpt på dato, framfor å gi det til ukrainerne.
Mehl la den gang til grunn at produktene ikke er godkjent til operativ bruk etter utløpsdato.

Hallo frøken Mehl - kanskje litt mindre tid på TikTok, og litt mer i virkelighetens farlige verden. Noen mener tydeligvis at topplue og en fleece jakke er bedre enn en skuddsikkert hjelm og vest som har gått ut på dato.

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge ... 95-1133112
Sannheten er gjerne litt mer sammensatt, så det lønner seg å ikke ta på vei av slike tabloide fremstillinger.
Det må du gjerne forklare.
Mye av dette utstyret har aldri vært ute av skapet det ble lagt i vedkommende fikk det utlevert.
Ja, de har en utløpsdato. Men det er selvsagt ikke slik at en skuddsikker hjelm eller vest helt plutselig er på nivå med en lue.

Som hjelpearbeider/politimann i Ukraina så hadde jeg selvsagt satt pris på alt som kan bidra til mindre skader eller død.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Jack skrev: tor jun 08, 2023 2:08 pm Faens monstre.

Nå er det viktig å få satt en "internasjonal etterforskningskommisjon" for å se på årsaken til Kakhovka-demningens kollaps 🙄

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»