KK til Ajax. Glimts storhetstid er over.

Svar
lund

Re: KK til Ajax. Glimts storhetstid er over.

Legg inn av lund »

Genial skrev: tir jun 06, 2023 2:31 pm
lund skrev: tir jun 06, 2023 2:29 pm
Genial skrev: tir jun 06, 2023 2:28 pm
Det virker for meg som om Knutsen er førstevalget blant veldig mange Celtic-supportere. Styret vil muligens gå for et "tryggere" valg som Rodgers, men i og med at man hadde stor suksess med Postegoglou er det mulig de og vil ha Knutsen på toppen av sin liste. Men jeg vet jo ikke om han vil være interessert nok i Celtic.
Selvfølgelig vil han det, men du kan være trygg på at Knutsen aldri i verden vil gå til Celtic.
Hvis han aldri i verden vil gå til Celtic så er han vel ikke interessert nok?
My bad. Leste interessant nok i Celtic først.

jbj
Innlegg: 17

Legg inn av jbj »

Fotballprestasjoner er som kjent ferskvare, og KK må selvsagt smi mens jernet er varmt.... 8-)

Genial

Legg inn av Genial »

Postecoglou sies og ha hatt rundt 25 millioner kr i årslønn i Celtic så det er jo noe som eventuelt kan trekke han vekk fra Bodø. Selv om han ikke akkurat sulter der heller.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Celtic er ikke like morsomt som Ajax.

De har penger og vinner serien nesten på bestilling. Men det er likevel noe bakgårdsaktig over skotsk fotball.

Så jeg tror KK fristes mer av Ajax

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

PapaSmurf skrev: tir jun 06, 2023 2:50 pm Celtic er ikke like morsomt som Ajax.

De har penger og vinner serien nesten på bestilling. Men det er likevel noe bakgårdsaktig over skotsk fotball.

Så jeg tror KK fristes mer av Ajax
I den grad Glimt selger mange spillere, så er ihvertfall Celtic minst like ille.
De hart tidvis veldig store utskiftinger i stallen, så å bygge kontinuitet der er litt av en øvelse.

Genial

Legg inn av Genial »

Knutsen har blitt knapp oddsfavoritt i løpet av kvelden til å ta over Celtic. Ikke at det nødvendigvis betyr så mye, men oddsen har falt ganske kraftig fra rundt 7-11 i odds til 2.5.

Cedianar

Legg inn av Cedianar »

Ajax er greit nok, jeg hadde forstått dersom han gikk dit. Men Celtic? Ja, jeg vet de er en stor klubb, men skotske ligaen er ikke mye bedre enn norske. Glimt slo de jo helt greit 5-2 sammenlagt i Conference League. Det vil skuffe meg om KK skulle dratt til Celtic nå av alle klubber.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Genial skrev: tir jun 06, 2023 9:24 pm Knutsen har blitt knapp oddsfavoritt i løpet av kvelden til å ta over Celtic. Ikke at det nødvendigvis betyr så mye, men oddsen har falt ganske kraftig fra rundt 7-11 i odds til 2.5.
Ja, han er nå ganske klar favoritt foran Enzo Maresca til ca 3. "Langt" ned til øvrige.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Kan takke folka alla fjøra for at oddsen falt kraftig for KK til Celtic, men sjangsen er ekstreme liten for at det skjer!

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Cedianar skrev: tir jun 06, 2023 10:48 pm Ajax er greit nok, jeg hadde forstått dersom han gikk dit. Men Celtic? Ja, jeg vet de er en stor klubb, men skotske ligaen er ikke mye bedre enn norske. Glimt slo de jo helt greit 5-2 sammenlagt i Conference League. Det vil skuffe meg om KK skulle dratt til Celtic nå av alle klubber.
Det florerer ikke av jobber for en norsk trener/managere eller anneti utlandet.
Berg startet i Legia i Polen, Deila Celtic, Solskjær Cardiff som var omtrent død hest, Solbakken FCK, Høgmo Häcken og et par tre sportsdirektør i AAB med IAO, Bjørneby AGF og Thomas Berntsen i AIK.
Celtic er ikke nødvendigvis bedre enn Glimt sportslig men om du har noe som ligner tilnærmet suksess der så er veien radikalt mye kortere til en bra jobb fordi dynamikken og presset er ørten tusen ganger større enn det som er mulig i Glimt selv om KK skulle ha like gode resultater med Glimt i Europa. Skal ikke si han begynner å bli gammel men har han ambisjoner om å trene i utlandet er det ikke ubegrenset vindu og langt fra sikkert han og Glimt er like heite om 2-5 år uavhengig av deres prestasjoner, kan dukke opp andre navn som dytter deg ned.

Jeg hadde dog vært skeptisk til å røre Celtic når det å fjerne pomes fritzen fra kantina under Deila var kontroversielt så er vel ikke KK mindre 'hard"når det kommer til krav.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Genial skrev: tir jun 06, 2023 9:24 pm Knutsen har blitt knapp oddsfavoritt i løpet av kvelden til å ta over Celtic. Ikke at det nødvendigvis betyr så mye, men oddsen har falt ganske kraftig fra rundt 7-11 i odds til 2.5.
Jeg sliter veldig med å tro at KK går dit, men det var litt rart med det voldsomme oddsfallet.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7850

Legg inn av Big George »

Celtic og Ajax er to forskjellige verdener.
Celtic er steinrike i en liga som spiller steinalderfotball.
Ajax er en klubb som spiller teknisk og fremadrettet fotball og higer etter utvikling.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Blir fort kalt Cuntson i Skottland. Kanskje best å takke nei.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Big George skrev: ons jun 07, 2023 12:52 am Celtic og Ajax er to forskjellige verdener.
Celtic er steinrike i en liga som spiller steinalderfotball.
Ajax er en klubb som spiller teknisk og fremadrettet fotball og higer etter utvikling.
Steinalder ligaen hadde et lag i finalen i Europa League i fjor.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7850

Legg inn av Big George »

Celtic og Rangers er store fisker i en liten og gammeldags gullfiskbolle
og ingen utfordring for en god trener.
Ajax derimot er fulle av tradisjoner og verdens beste talentklubb
Men vil familien til KK dra ? Det er trolig veldig tungtveiende.

Assi

Legg inn av Assi »

Knutsen ønsker nok ikke å gå glipp av oppgjørene mot Haugesund osv på bekostning av glisne tribuner på Celtic Park og mtp den enorme avstanden Glasgow -Bergen kontra Bodø-Bergen, fremstår dette som helt uaktuelt

TWU

Legg inn av TWU »

Er du trener i Celtic så er det vel et potensielt springbrett dersom man på sikt har ambisjoner om PL. Ellers ser jeg ikke helt det store i denne klubben kontra eksempelvis Ajax.

Men et stort steg ift Glimt er det jo

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Big George skrev: ons jun 07, 2023 1:42 am Celtic og Rangers er store fisker i en liten og gammeldags gullfiskbolle
og ingen utfordring for en god trener.
Ajax derimot er fulle av tradisjoner og verdens beste talentklubb
Men vil familien til KK dra ? Det er trolig veldig tungtveiende.
Er langt mer overkommelig å komme seg med fly til Glasgow eller Amsterdam fra Bergen enn til Bodø.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

TWU skrev: ons jun 07, 2023 7:28 am Er du trener i Celtic så er det vel et potensielt springbrett dersom man på sikt har ambisjoner om PL. Ellers ser jeg ikke helt det store i denne klubben kontra eksempelvis Ajax.

Men et stort steg ift Glimt er det jo
Tror ikke Knutsen har noen andre ambisjoner enn å trene og utvikle et lag nær sagt fra scratch. Da tror jeg ikke det spiller så stor rolle for ham om det er et storlag i PL eller Heart of Midlothian, for å være ærlig.

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

stc887 skrev: ons jun 07, 2023 8:01 am
Big George skrev: ons jun 07, 2023 1:42 am
Er langt mer overkommelig å komme seg med fly til Glasgow eller Amsterdam fra Bergen enn til Bodø.
I call bullshit. Her er ikke de to minuttene fra gaten til taxi/bil medregna. Tar "litt" lengre tid å komme seg ut i fri luft på de fleste flyplasser sør for Bodø ;)


Bilde

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Dette er bare fjas.

Kjetil Knutsen er en oppegående mann. Så lenge det går bra med fly mellom Bergen og hvor han nå ønsker å være trener så er det jo totalt uvesentlig om han bruker noen minutter mer på selve reisen.

Det går 4 daglige direktefly mellom Amsterdam og Bergen og det går en daglig direkterute til Edinburgh som er 45 minutter kjøretur unna Glasgow. Ergo kommer han og familien seg lett til og fra Bergen til Bodø/Amsterdam/Glasgow

Ergo er det ikke en faktor som spiller inn i valget han tar. Mannen er da ikke en retard som ikke evner å vurdere hva som er viktig å ta hensyn til om han får et jobbtilbud.

- Er dette en jobb jeg ønsker meg?
- Er lønna bra nok?
- Tror jeg at jeg kan lykkes?
- Er det mer spennende enn prosjektet jeg har i Bodø?

Svarer han ja på disse spørsmålene så drar han.

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

Tror heller ikke lokasjon har særlig å si for Knutsen. Han har sagt at han absolutt ikke har noe i mot å bo et par minutter gåing fra stadion, men det er jo bare en bonus som gjør livet mer komfortabelt.

Han setter opp et prosjekt for fotballklubben, og alt som ikke har noe med det å gjøre er i ikke-faktor-land. Familien får såklart si sitt, men om deres ønsker går utover prosjektet, så blir han ikke å ta det. Så bestemt er han. Det er 100% klubb eller ingen klubb.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Hadde KK sett st det argumenteres for/ mot antall flyavganger og avstand til flyplass for hvor sannsynlig det er at han bør velge ene eller andre klubben, så hadde han fått seg en god latter.... har folk innpå her ekstreme mengder fritid?

Glimt2020

Legg inn av Glimt2020 »

PapaSmurf skrev: ons jun 07, 2023 3:21 pm Dette er bare fjas.

Kjetil Knutsen er en oppegående mann. Så lenge det går bra med fly mellom Bergen og hvor han nå ønsker å være trener så er det jo totalt uvesentlig om han bruker noen minutter mer på selve reisen.

Det går 4 daglige direktefly mellom Amsterdam og Bergen og det går en daglig direkterute til Edinburgh som er 45 minutter kjøretur unna Glasgow. Ergo kommer han og familien seg lett til og fra Bergen til Bodø/Amsterdam/Glasgow

Ergo er det ikke en faktor som spiller inn i valget han tar. Mannen er da ikke en retard som ikke evner å vurdere hva som er viktig å ta hensyn til om han får et jobbtilbud.

- Er dette en jobb jeg ønsker meg?
- Er lønna bra nok?
- Tror jeg at jeg kan lykkes?
- Er det mer spennende enn prosjektet jeg har i Bodø?

Svarer han ja på disse spørsmålene så drar han.
Kan gjerne legge til dette:

- Kommer jeg til å trives?
- Er menneskene i klubben lagspillere, ønsker man å gå i samme retning?
- Hvordan passer min prestasjonstenkning inn med omgivelsenes resultatstenkning?

Man skal heller ikke undervurdere det forholdet KK har med den spillergruppen han har nå. Jeg tror han er ekstremt glad i de spillerne og de er glad i han. Jeg tenker KK setter slike ting ganske høyt, og jeg tror han setter "trenerkarriere" kanskje ikke like høyt som veldig mange andre.

Dessuten tror jeg han er veldig ivrig for at norsk fotball skal utvikle seg. Og da kan ikke alle de beste nødvendigvis reise ut ved første og beste anledning. Sånn tenkte også Nils Arne Eggen.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Vet ikke helt hva jeg håper på av utfall her, men jeg blir nok meget overrasket om KK forsvinner fra Glimt. Som det har blitt nevnt tidligere så er det en del likhetstrekk med Eggen på flere måter mtp ambisjoner og hva som er motivasjonen. KK har en ambisjon om å gjøre sine lag best mulig kontra det å selv trene størst mulig klubber, så skal han forlate Glimt så må det være en helhet der som trigger han såpass at han ikke klarer å si nei. Det holder ikke at det er en større klubb med større ressurser som kan gi større suksess og føre til enda større jobber, jeg tror ikke han bryr seg om sin egen CV for å si det slik. Han vet at om han klarer å gjøre lagene sine best mulig så vil suksessen komme på et eller annet vis, og så lenge han mener taket ikke er nådd (og jeg tipper han mener det egentlig ikke finnes et tak en gang) og han føler premissene er til stedet for videre utvikling så er han motivert for å fortsette og fullføre de kontraktene han skriver under på.

På den ene siden hadde det vært spennende å se KK i en større klubb i utlandet og hva han kunne oppnådd med Ajax/Celtic og evt. veien videre derifra samt at det hadde også vært interessant å se hva som skjer med Glimt. Klarer de å opprettholde et nivå som tilsier at de er i toppen i Norge eller var det rett og slett KK som var en så viktig brikke at Glimt uten han så faller de litt sammen. Uavhengig av hvor god jobb resten av klubben har gjort/gjør (for det har blitt jobbet bra) så er jo spørsmålet om KK har vært nøkkelen til alt sammen, det vet man ikke med 100% sikkerhet hverken ene eller andre veien før han slutter å trene Glimt.

På den andre siden så er KK en ressurs, først og fremst for Glimt, men også for resten av norsk fotball. Det er mange i Norge som kan lære av han, og det nivået han har klart å løfte Glimt til gjør jo at resten av klubbene må jobbe hardt for å utvikle seg i takt de også slik at man henger med og dermed blir jo norsk fotball bedre. Det er viktig å ha lag som setter standarden for norsk fotball skal vi bli bedre.

Så vil jeg tilføye at selv om jeg ikke heier på andre norske lag i Europa selv om Rosenborg ikke er med, så er det ikke slik at jeg håper de taper heller. Jeg heier på Rosenborg, men jeg klarer å se at det kan gagne norsk fotball at norske lag gjør det bra i Europa.

Pondus70

Legg inn av Pondus70 »

Likegyldig hva KK velger så er et legitimt spørsmål om hvor attraktiv denne jobben i Ajax er? Dette alt tatt i betraktning. For en Norsk trener, sikkert. Dog sitter jeg med et inntrykk av at om det var så syk attraktiv jobb hvorfor er ikke de på "lista" som man har hørt om aktuelle. Vi har hørt at Hjulmand har isteden forlenga med Danmark. Borz? vurderer Feyenoord istedenfor Ajax. Ryktene på Twitter sier at han var for kravstor. Nå er dette rykter bare til info. Det snakkes også om at lønna til Schreuder som overtok etter Ten Haag var på 1,5mill Euro. Det er jo ikke så fett og virker merkelig.
Har vært snakk om sonderinger på Luis Enrique og Nagelsmann, men her snakker vi jo trenere av et helt annet format. Virker som disse også var uaktuelle grunnet lønnskrav etc.
Dette er jo rykter og jeg vet ikke lønna til Ten Haag når han var I Ajax. Man hører at ambisjonene til Ajax er selvfølgelig å vinne den nederlandske ligaen og hevde seg i CL. Da synes det merkelig at man ikke satser på en merittert trener med tyngre CV. Borz har jo heller ikke den beste CV'en men har trent lag på mye høyere nivå enn Glimt samtidig som han er Nederlandsk da.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Feynoord-jobben er nok ikke ledig med det første da, Slot dro ikke til Tottenham og har i tillegg forlenget kontrakten sin til 2026 så mulig Bosz vurderer Ajax nå allikevel.

Men KK velger ikke jobb basert på lønn vil jeg tro, men heller om han har tro på prosjektet han skal lede. Hvis Ajax-jobben er attraktiv for KK så er det fordi han går til en klubb med større ressurser, en klubb som på mange måter er "idealet" for hans fotball-filosofi og et lag som kan ha mulighet til å kjempe om trofeer i Europa. Jeg tror allikevel ikke at Knutsen lar seg lokke. Samt at det å lykkes med Ajax åpner jo større dører, og selv om det i seg selv ikke er noe motivasjon eller direkte ambisjon for Knutsen så er det jo med å gjøre jobben mer attraktiv allikevel.

Tviler på at Ten Hag kjente voldsomt mye mer i Ajax enn €1,5M når han signerte for de i allefall all den tid han ble hentet fra Utrecht, men jeg aner ikke jeg heller.

Glimt2020

Legg inn av Glimt2020 »

thewaterfall skrev: ons jun 07, 2023 5:14 pm Vet ikke helt hva jeg håper på av utfall her, men jeg blir nok meget overrasket om KK forsvinner fra Glimt. Som det har blitt nevnt tidligere så er det en del likhetstrekk med Eggen på flere måter mtp ambisjoner og hva som er motivasjonen. KK har en ambisjon om å gjøre sine lag best mulig kontra det å selv trene størst mulig klubber, så skal han forlate Glimt så må det være en helhet der som trigger han såpass at han ikke klarer å si nei. Det holder ikke at det er en større klubb med større ressurser som kan gi større suksess og føre til enda større jobber, jeg tror ikke han bryr seg om sin egen CV for å si det slik. Han vet at om han klarer å gjøre lagene sine best mulig så vil suksessen komme på et eller annet vis, og så lenge han mener taket ikke er nådd (og jeg tipper han mener det egentlig ikke finnes et tak en gang) og han føler premissene er til stedet for videre utvikling så er han motivert for å fortsette og fullføre de kontraktene han skriver under på.

På den ene siden hadde det vært spennende å se KK i en større klubb i utlandet og hva han kunne oppnådd med Ajax/Celtic og evt. veien videre derifra samt at det hadde også vært interessant å se hva som skjer med Glimt. Klarer de å opprettholde et nivå som tilsier at de er i toppen i Norge eller var det rett og slett KK som var en så viktig brikke at Glimt uten han så faller de litt sammen. Uavhengig av hvor god jobb resten av klubben har gjort/gjør (for det har blitt jobbet bra) så er jo spørsmålet om KK har vært nøkkelen til alt sammen, det vet man ikke med 100% sikkerhet hverken ene eller andre veien før han slutter å trene Glimt.

På den andre siden så er KK en ressurs, først og fremst for Glimt, men også for resten av norsk fotball. Det er mange i Norge som kan lære av han, og det nivået han har klart å løfte Glimt til gjør jo at resten av klubbene må jobbe hardt for å utvikle seg i takt de også slik at man henger med og dermed blir jo norsk fotball bedre. Det er viktig å ha lag som setter standarden for norsk fotball skal vi bli bedre.

Så vil jeg tilføye at selv om jeg ikke heier på andre norske lag i Europa selv om Rosenborg ikke er med, så er det ikke slik at jeg håper de taper heller. Jeg heier på Rosenborg, men jeg klarer å se at det kan gagne norsk fotball at norske lag gjør det bra i Europa.
Jo flere vi klarer å beholde i Norge av de beste spillerne og trenerne dess bedre nivå blir det på Eliteserien.

Det er mange som gjør en fantastisk jobb i Glimt for tiden, og én av dem er Kjetil Knutsen. Og hans rolle har vært og er rimelig viktig. Tiden vil egentlig bare vise om Glimt kan klare seg med en annen trener. Personlig håper jeg den neste treneren blir ansatt i Glimt helst et halvt års tid før Kjetil drar slik at man får en solid overlapp til den nye treneren.

Men uansett, jeg tror og håper inderlig at ikke KK drar nå. Men det er klart, når Kjetil Knutsens navn blir dratt opp av hatten hver bidige gang klubber som Brighton, Ajax, Celtic osv osv skal skifte trener er det ikke hyggelig å være Glimt-supporter.

Når man søker på navnet hans på Twitter er det alltid massevis av forskjellige klubbers supportere som diskuterer muligheten på å hente Kjetil Knutsen. Som Glimt-supporter er vel dette litt prisen man må betale for å ha en så dyktig trener.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Jeg tror alle dyktige trenere i Norge kommer til å bli linket til større klubber, var kanskje greit at det ikke var sosiale medier og slikt på Eggens tid..

Når Eggen skulle gi seg etter 2002-sesongen så var vel Hareide klar som erstatter veldig tidlig og fulgte laget nesten hele den høsten på treninger og i kamp osv. samt at jeg mener å ha lest at Eggen ga han full tilgang til spillerne og han kunne prate så mye han ville med de og Eggen selv også svarte villig på spørsmål. Så Hareide fikk da analysert grundig og hadde mye klart når sesongoppkjøringen til 2003-sesongen startet. Han trengte ikke like mye tid på å bli kjent med gruppa og spillerne osv. Så det er en enorm fordel hvis en ny trener kan få et halvår på seg til å forberede seg og være en flue på veggen ja, jeg tror heller ikke KK vil motsette seg en slik løsning så lenge det ikke blir et forstyrrende element.

Bjørka

Legg inn av Bjørka »

Knutsen snakker jo hele tiden om «rett tidspunkt» for overganger, så slår meg som veldig rart om han går til Ajax med maks et par ukers varsel.

Så vet man selvfølgelig aldri, men jeg ser også for meg en slags glidende overgang når det skjer – enten ved at man rekrutterer internt eller at ny trener kommer inn litt før Knutsens avgang. Men det kan selvfølgelig hende det er vanskelig å få til i praksis.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»