Situasjonen i Ukraina Del 2

Låst
keizersoze
Innlegg: 1716

Re: Situasjonen i Ukraina Del 2

Legg inn av keizersoze »

fargerik skrev: lør jun 10, 2023 12:02 am Leser i avisa her at Kadyrov er klar til å starte krig mot Polen, Frankrike og Tyskland.
Etter at han har nedkjempet Ukraina.
Skummelt!
Hadde jo vært genialt.
Da er det ingen unnskyldninger for å holde noe tilbake.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1211

Legg inn av Albania »

Slava Ukraina


Stjerten

Legg inn av Stjerten »

nometalhorse skrev: fre jun 09, 2023 8:29 am
Stjerten skrev: fre jun 09, 2023 7:20 am
missChance skrev: tor jun 08, 2023 2:06 pm

"Frølich sier ukrainerne har enkle og gode metoder for å teste og kvalitetssikre utstyret før det tas i bruk, og mener derfor at argumentasjonen ikke holder vann.

– Hvis man har sett noe av det utstyret som ukrainerne bruker og har tilgang til, så skjønner man veldig fort at det som norsk politi har brukt inntil nylig vil være mer enn godt nok, sier han.

– Jeg har snakket med soldater, og spurt dem hva de mener om at utstyret destrueres, og om de kunne brukt utgått utstyr. Han ene begravde ansiktet i hendene. Han sa bare: «Forstår de hvilket grenseløst behov som finnes her?» sier Frølich."

Men det er tydeligvis viktigere at de dør uten noe som helst beskyttelse.
Hva består slike vester av, som går ut på dato?
Vestene består av meget sterke ikke-vevet og vevet fibre. Det er faktisk avanserte produkter, og de leveres med en garanti fra produsent at de skal stoppe kuler fra de og de våpen.
Når tiden går, og vestene brukes så påvirkes de. At produsentene sier at garantien gjelder i 5 år eller 10 år er derfor ikke merkelig. Men sannsynligvis stopper en vest med 5 års garanti samme kulen like godt etter 10 år, men du kan ikke klage til produsenten hvis den ikke gjør det.
Takker og bukker.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

ISW skriver i natt :
Ukrainian forces continued counteroffensive operations in least four areas of the front on June 9. The Russian Ministry of Defense (MoD) claimed that Russian forces repelled limited and localized Ukrainian ground attacks in the Kreminna area. Ukrainian officials stated on June 9 that Ukrainian forces advanced 1.2 kilometers in continued offensive operations near Bakhmut on June 8. Ukrainian forces continued limited counteroffensive operations in western Donetsk Oblast near the Donetsk-Zaporizhia Oblast border on June 9, and made tactical gains in the area. Ukrainian forces also continued ground attacks in western Zaporizhia Oblast overnight from June 8 to 9 and during the day on June 9, and a Russian source suggested that Ukrainian forces made incremental gains during the attacks.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Varulv2468 skrev: fre jun 09, 2023 8:30 pm I det minst er de ukrainske styrkene i avansement, for de har tatt betydelige områder og skal ha nådd den sekundære forsvarslinjen, spesielt ved Robotyne, selv om de har voksende tap og sliter mer enn forventet. Alle Leo2A4 som var tatt ut (2), er berget mens alle Leo2A6 er i hender på ukrainerne, som har presset russerne langt fra disse kamptapene. 1 Leo2 er permanent ødelagt.
Det vist seg å ikke være tilfeldighet, et opptak tatt av en russer vist at russerne hadde tatt tilbake det tapte området hvor en Leo2A6 og flere Bradley har blitt etterlatt. Da må det betyr total fiasko. Men; området er sterkt omstridt og på russisk hold er det kommet innrømmelser om at de ikke er herre over situasjonen i møte med mer og mer kraftige angrep. Får da håper på at offiseren som var ansvarlig for kolonneangrepet som gikk fryktelig galt ved Mala Tokmacha, har blitt tatt i arrest. Det var opptak i forkanten av angrepet som vist optimistiske ukrainske soldater på nevnte kjøretøyer som var ved godt mot, de endt opp med å miste et dusin kjøretøyer til sammen selv om de berget alle som kunne berges, og dusinvis av drepte og skadede. Moralen må ha blitt dypt rystet fordi russisk artilleri ledeført av spotterdroner og under forstyrrende angrep av kamphelikoptre rammet dem midt i minefelter som de ikke hadde fullstendig oversikt på. De var nødt til å bevege seg i stramme veger skapt av stridsvogner med mineryddingsutstyr, og ved en feil var kjøretøyene ført for tett sammen.

Dette opptaket vist hvordan artilleriet var den største fienden for ukrainerne, som var fanget i midten av et minefelt som de simpelt ikke hadde kartlagt på forveien.

Og det meldes på russisk hold om at liknende scener har hendt annetsteds. Alt tyder på at ukrainsk etterretning om minefeltene og artilleristyrkene i Søndre Donbass-fronten kan ha slått feil. Ukrainerne hadde simpelt ikke effektive kart over minefeltene, og de var fullstendig overrasket over at det er så mye tungt artilleri som ikke har blitt tatt ut. Her skulle de amerikanskbygde selvmordsdronene ha spilt en viktig rolle, men de har helt uteblitt, og ukrainsk kontraskytningsevnen er sterkt begrenset av Lancet-trusselen og russernes egne taktikk.

Slik jeg ser det; ukrainerne må skifte om offensivretningen. Ukrainerne må sannsynlig angripe selve Donbass fremfor Søndre Donbass om de ikke kan gjøre vesentlige vinninger i sør. Hvis massevis av Leo1 stridsvogner var kommet tidlig fram, er det mulig at disse tapene ville kunne tolereres, men de kom altfor sent fram og ukrainerne kunne ikke bare vente og vente.

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

Jeremiah skrev: fre jun 09, 2023 8:00 am Det er litt rart om hovedangrepet til ukrainerne konsentrerer seg om Bakhmut og rett mot Melitopol. Det finnes vel ikke sterkere russisk forsvar enn akkurat ved disse to stedene.
Jeg gjentar denne.

Droner gjør kombinasjonen av minefelt og artilleri ekstremt dominerende. Det blir som å spille "battleship" mens motstanderen kan se hvor du har plassert skipene dine. Ukrainerne må enten slå ut dronene eller artilleriet, eller finne et annet sted.

Roedgata

Legg inn av Roedgata »

Jeremiah skrev: lør jun 10, 2023 7:42 am
Jeremiah skrev: fre jun 09, 2023 8:00 am Det er litt rart om hovedangrepet til ukrainerne konsentrerer seg om Bakhmut og rett mot Melitopol. Det finnes vel ikke sterkere russisk forsvar enn akkurat ved disse to stedene.
Jeg gjentar denne.

Droner gjør kombinasjonen av minefelt og artilleri ekstremt dominerende. Det blir som å spille "battleship" mens motstanderen kan se hvor du har plassert skipene dine. Ukrainerne må enten slå ut dronene eller artilleriet, eller finne et annet sted.
Tviler på at hobbygeneraler i Norge har grunnlag for å mene så mye om hva Ukraina bør eller ikke bør gjøre.

Vi har gått fra å være en nasjon av epidemologer til å bli 4-stjerners generaler på halvannet år.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Britisk etterretning: Ukrainske framstøt flere steder:

De siste 48 timene skal ukrainske styrker ha gjort flere framstøt i Øst- og Sør-Ukraina, melder det britiske forsvarsdepartementet i sin daglige, åpne etterretningsoppdatering.

Enkelte steder skal Ukraina ha brutt gjennom de første russiske forsvarslinjene. Responsen fra Russland skal ha vært variabel, mener britene. Enkelte militære enheter skal ha gjennomført det som beskrives som vellykkede forsvarsmanøvre, mens andre skal ha trukket seg tilbake under mer kaotiske omstendigheter.

I tillegg rapporterer britisk etterretning om russiske tap idet de skal ha gått på retrett gjennom egne minelagte områder. Fredag hevdet Russlands president Vladimir Putin at den ukrainske motoffensiven var godt i gang. Ukrainske myndigheter har på sin side vært svært tilbakeholdne med informasjon om pågående operasjoner.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

@Roedgata Det finnes fagmilitære kommentatorer på YouTube, som mener at den Ukrainske offensiven har dårlige muligheter. Men også fagmilitære som mener det motsatte.

De førstnevnte mener at offensiven i stor grad har kommet i stand, på grunn av politiske føringer fra land som støtter Ukraina.

@Jeremiah De russiske forsvarslinjene er selvsagt sterkest, der det er mest hensiktsmessig for Ukrainske styrker å angripe....

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bantor skrev: lør jun 10, 2023 10:01 am @Roedgata Det finnes fagmilitære kommentatorer på YouTube, som mener at den Ukrainske offensiven har dårlige muligheter. Men også fagmilitære som mener det motsatte.

De førstnevnte mener at offensiven i stor grad har kommet i stand, på grunn av politiske føringer fra land som støtter Ukraina.

@Jeremiah De russiske forsvarslinjene er selvsagt sterkest, der det er mest hensiktsmessig for Ukrainske styrker å angripe....
Det de må bruke er store mengder klasevåpen og hvitt fosfor.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Albania skrev: lør jun 10, 2023 1:26 am Slava Ukraina

Roman! Jeg er lettet hver gang jeg ser han fremdeles lever. Han har lagt ut melding etter opptaket også.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1738

Legg inn av JauKaninen »

Roedgata skrev: lør jun 10, 2023 9:23 am
Tviler på at hobbygeneraler i Norge har grunnlag for å mene så mye om hva Ukraina bør eller ikke bør gjøre.

Vi har gått fra å være en nasjon av epidemologer til å bli 4-stjerners generaler på halvannet år.
Ser poenget ditt, men jeg mener jo at man må ha lov til å stille spørsmålstegn ved ting likevel. Selv om Ukraina helt sikkert får rådgivning som er langt bedre enn hva vi kan gi :mrgreen: (USA?)

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

sertono skrev: lør jun 10, 2023 9:57 am Britisk etterretning: Ukrainske framstøt flere steder:

De siste 48 timene skal ukrainske styrker ha gjort flere framstøt i Øst- og Sør-Ukraina, melder det britiske forsvarsdepartementet i sin daglige, åpne etterretningsoppdatering.

Enkelte steder skal Ukraina ha brutt gjennom de første russiske forsvarslinjene. Responsen fra Russland skal ha vært variabel, mener britene. Enkelte militære enheter skal ha gjennomført det som beskrives som vellykkede forsvarsmanøvre, mens andre skal ha trukket seg tilbake under mer kaotiske omstendigheter.

I tillegg rapporterer britisk etterretning om russiske tap idet de skal ha gått på retrett gjennom egne minelagte områder. Fredag hevdet Russlands president Vladimir Putin at den ukrainske motoffensiven var godt i gang. Ukrainske myndigheter har på sin side vært svært tilbakeholdne med informasjon om pågående operasjoner.
Hva nytter det hva hva britisk etterretning og andre sier når General Varulv sier det stikk motsatte. Varulv nekter fortsatt konsekvent å besvare kritiske spørsmål, og han har skrevet en del ting her inne som er direkte feil. Som at disse «fantastiske» Lancet dronene ville gi selv USA og NATO trøbbel. Nei de vil ikke det Varulv. Om NATO med full flystøtte og marinefartøy i Svartehavet hadde gått inn i Ukraina for å kaste ut russerne, ville dette tatt 2-3 døgn. Denne russiske jammingen eller elektroniske krigføringen som Varulv tydeligvis er så imponert over, og Lancet dronene nærmest som en militær teknisk revolusjon (sic), ville blitt ødelagt og pulverisert i løpet av kort tid. Droneoperatører uten hode, armer og ben er vel ikke verdt all verden Varulv ? Jeg gjentar at hadde NATO gått inn med full tyngde ville det neppe vært en levende russer igjen på ukrainsk jord 2-3 dager etter at massive angrep startet. Kun livredde «kaniner» gravd ned i sine hulesystem. Varulv skrev en gang at russerne imponerte som krigere nærmest med sin dødsforakt. Nærmest på nivå med legendariske krigere opp gjennom historien som spesialstyrkene i kohortene til Djengis Kahn, Chiricahua Apacher og nordiske vikinger som måtte dø i strid for å komme til Valhall. En modig russer er enten en full russer eller en russer som blir skutt av sine egne om han trekker seg tilbake.

Der Varulv på visse områder synes imponert av russerne finnes jeg ikke imponert. De sjokkerer meg. Selv disse nye supersoniske missilene skytes med enkelhet ned av vestlige luftvernsystemer og ukrainske operatører med enkel opplæring. At ukrainerne vil lide tap i en offensiv sier seg selv. Ifølge britisk etterretning mv, som har hatt mye rett under denne krigen m fl, har ukrainerne hatt fremgang på flere fronter og mer vil komme. De må bare få ryddet disse minefeltene. Det er kanskje den største trusselen fra fascistene i øst. General Varulv må skrive hva han vil.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 11:14 am Jeg gjentar at hadde NATO gått inn med full tyngde ville det neppe vært en levende russer igjen på ukrainsk jord 2-3 dager etter at massive angrep startet.
Dette har jeg ikke noe tro på. Du må gjerne dokumentere hvorfor du mener dette har noe som helst rot i virkeligheten.

baltazar

Legg inn av baltazar »

Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 11:14 am
sertono skrev: lør jun 10, 2023 9:57 am Britisk etterretning: Ukrainske framstøt flere steder:

De siste 48 timene skal ukrainske styrker ha gjort flere framstøt i Øst- og Sør-Ukraina, melder det britiske forsvarsdepartementet i sin daglige, åpne etterretningsoppdatering.

Enkelte steder skal Ukraina ha brutt gjennom de første russiske forsvarslinjene. Responsen fra Russland skal ha vært variabel, mener britene. Enkelte militære enheter skal ha gjennomført det som beskrives som vellykkede forsvarsmanøvre, mens andre skal ha trukket seg tilbake under mer kaotiske omstendigheter.

I tillegg rapporterer britisk etterretning om russiske tap idet de skal ha gått på retrett gjennom egne minelagte områder. Fredag hevdet Russlands president Vladimir Putin at den ukrainske motoffensiven var godt i gang. Ukrainske myndigheter har på sin side vært svært tilbakeholdne med informasjon om pågående operasjoner.
Hva nytter det hva hva britisk etterretning og andre sier når General Varulv sier det stikk motsatte. Varulv nekter fortsatt konsekvent å besvare kritiske spørsmål, og han har skrevet en del ting her inne som er direkte feil. Som at disse «fantastiske» Lancet dronene ville gi selv USA og NATO trøbbel. Nei de vil ikke det Varulv. Om NATO med full flystøtte og marinefartøy i Svartehavet hadde gått inn i Ukraina for å kaste ut russerne, ville dette tatt 2-3 døgn. Denne russiske jammingen eller elektroniske krigføringen som Varulv tydeligvis er så imponert over, og Lancet dronene nærmest som en militær teknisk revolusjon (sic), ville blitt ødelagt og pulverisert i løpet av kort tid. Droneoperatører uten hode, armer og ben er vel ikke verdt all verden Varulv ? Jeg gjentar at hadde NATO gått inn med full tyngde ville det neppe vært en levende russer igjen på ukrainsk jord 2-3 dager etter at massive angrep startet. Kun livredde «kaniner» gravd ned i sine hulesystem. Varulv skrev en gang at russerne imponerte som krigere nærmest med sin dødsforakt. Nærmest på nivå med legendariske krigere opp gjennom historien som spesialstyrkene i kohortene til Djengis Kahn, Chiricahua Apacher og nordiske vikinger som måtte dø i strid for å komme til Valhall. En modig russer er enten en full russer eller en russer som blir skutt av sine egne om han trekker seg tilbake.

Der Varulv på visse områder synes imponert av russerne finnes jeg ikke imponert. De sjokkerer meg. Selv disse nye supersoniske missilene skytes med enkelhet ned av vestlige luftvernsystemer og ukrainske operatører med enkel opplæring. At ukrainerne vil lide tap i en offensiv sier seg selv. Ifølge britisk etterretning mv, som har hatt mye rett under denne krigen m fl, har ukrainerne hatt fremgang på flere fronter og mer vil komme. De må bare få ryddet disse minefeltene. Det er kanskje den største trusselen fra fascistene i øst. General Varulv må skrive hva han vil.
Har fulgt lenge med på Varulv sine innlegg og jeg syns han kommer med masse interessant info. Det er vel slik at vi alle(bortsett fra noen få) ønsker suksess for den ukrainske offensiven. Men å tro at det bare er å feie over russerne som sitter i etablerte forsvarsposisjoner uten å gå på smertelige tap er bare tull. De vil tape masse materiell og soldater underveis. Så at varulv skriver at de ha gått på en smell et sted syns jeg ikke virker unormalt. De angriper jo flere steder, og suksessen vil vel variere. Du skal aldri undervurdere din fiende uannsett hvor forbanna man er på i dette tilfellet russerne.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

baltazar skrev: lør jun 10, 2023 11:58 am
Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 11:14 am
sertono skrev: lør jun 10, 2023 9:57 am Britisk etterretning: Ukrainske framstøt flere steder:

De siste 48 timene skal ukrainske styrker ha gjort flere framstøt i Øst- og Sør-Ukraina, melder det britiske forsvarsdepartementet i sin daglige, åpne etterretningsoppdatering.

Enkelte steder skal Ukraina ha brutt gjennom de første russiske forsvarslinjene. Responsen fra Russland skal ha vært variabel, mener britene. Enkelte militære enheter skal ha gjennomført det som beskrives som vellykkede forsvarsmanøvre, mens andre skal ha trukket seg tilbake under mer kaotiske omstendigheter.

I tillegg rapporterer britisk etterretning om russiske tap idet de skal ha gått på retrett gjennom egne minelagte områder. Fredag hevdet Russlands president Vladimir Putin at den ukrainske motoffensiven var godt i gang. Ukrainske myndigheter har på sin side vært svært tilbakeholdne med informasjon om pågående operasjoner.
Hva nytter det hva hva britisk etterretning og andre sier når General Varulv sier det stikk motsatte. Varulv nekter fortsatt konsekvent å besvare kritiske spørsmål, og han har skrevet en del ting her inne som er direkte feil. Som at disse «fantastiske» Lancet dronene ville gi selv USA og NATO trøbbel. Nei de vil ikke det Varulv. Om NATO med full flystøtte og marinefartøy i Svartehavet hadde gått inn i Ukraina for å kaste ut russerne, ville dette tatt 2-3 døgn. Denne russiske jammingen eller elektroniske krigføringen som Varulv tydeligvis er så imponert over, og Lancet dronene nærmest som en militær teknisk revolusjon (sic), ville blitt ødelagt og pulverisert i løpet av kort tid. Droneoperatører uten hode, armer og ben er vel ikke verdt all verden Varulv ? Jeg gjentar at hadde NATO gått inn med full tyngde ville det neppe vært en levende russer igjen på ukrainsk jord 2-3 dager etter at massive angrep startet. Kun livredde «kaniner» gravd ned i sine hulesystem. Varulv skrev en gang at russerne imponerte som krigere nærmest med sin dødsforakt. Nærmest på nivå med legendariske krigere opp gjennom historien som spesialstyrkene i kohortene til Djengis Kahn, Chiricahua Apacher og nordiske vikinger som måtte dø i strid for å komme til Valhall. En modig russer er enten en full russer eller en russer som blir skutt av sine egne om han trekker seg tilbake.

Der Varulv på visse områder synes imponert av russerne finnes jeg ikke imponert. De sjokkerer meg. Selv disse nye supersoniske missilene skytes med enkelhet ned av vestlige luftvernsystemer og ukrainske operatører med enkel opplæring. At ukrainerne vil lide tap i en offensiv sier seg selv. Ifølge britisk etterretning mv, som har hatt mye rett under denne krigen m fl, har ukrainerne hatt fremgang på flere fronter og mer vil komme. De må bare få ryddet disse minefeltene. Det er kanskje den største trusselen fra fascistene i øst. General Varulv må skrive hva han vil.
Har fulgt lenge med på Varulv sine innlegg og jeg syns han kommer med masse interessant info. Det er vel slik at vi alle(bortsett fra noen få) ønsker suksess for den ukrainske offensiven. Men å tro at det bare er å feie over russerne som sitter i etablerte forsvarsposisjoner uten å gå på smertelige tap er bare tull. De vil tape masse materiell og soldater underveis. Så at varulv skriver at de ha gått på en smell et sted syns jeg ikke virker unormalt. De angriper jo flere steder, og suksessen vil vel variere. Du skal aldri undervurdere din fiende uannsett hvor forbanna man er på i dette tilfellet russerne.
Jeg følger krigen tett på SoMe, og jeg forsøker etter beste evne å forholde meg til de som balanserer informasjonen. Og det har lært meg at Varulv treffer på noe, men det vedkommende bør justere er skråsikkerheten. Det er rotete å forholde seg til når det en dag er UMULIG å slå Russland og neste dag vil Russland GARANTERT tape krigen.

I tillegg hadde det vært mye ryddigere om kildene ble oppgitt.

Som Roedgata sier så har vi gått fra å være epidemiologer til generaler.

Ingen med stålkontroll frekventerer FD.

Jeg vet mye om russere, men lite om krigføring. Men så uttaler jeg meg også som lekmann.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

OrmenLange skrev: lør jun 10, 2023 11:43 am
Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 11:14 am Jeg gjentar at hadde NATO gått inn med full tyngde ville det neppe vært en levende russer igjen på ukrainsk jord 2-3 dager etter at massive angrep startet.
Dette har jeg ikke noe tro på. Du må gjerne dokumentere hvorfor du mener dette har noe som helst rot i virkeligheten.
Fordi russerne fortsatt kriger som i 1916 eller 1943. Tanks, artilleri og infanteri er det viktigste. Luftrommet klarer ikke russerne å håndtere. De prøvde i krigens innledende dager og uker, med svermer av kamp- og transporthelikopter, kamp- og transportfly over og rundt Kyiv. De måtte gi opp, fordi fly mv ble skutt ned. De ga opp, eller for å følge Varulv sin teori eller omskrivning av nederlaget, det er ikke gammel Sovjet doktrine å ta kontroll over noe luftrom.

Hva ville NATO gjort ? Jo etter at satellitter og etterretning hadde gjort seg ferdig ville de pøst på med kryssermissiler og stealthfly for å sikre luftrommet, i betydning gjøre det noenlunde sikkert å operere andre typer fly innen skuddhold av russiske stillinger. Deretter teppebombing med en voldsom ildkraft. Jeg skrev 2-3 dager. Jeg kunne skrive 14 dager. I en konvensjonell krig med NATO ville russerne vært sjanseløse. Selv prorussere med noe vett i sin kyniske hjerne erkjenner dette. Det russiske forsvaret er kun to ting. Kvantitet i langt på vei udugelige soldater og kvantitet i gamle våpen som miner og granater. Utover det er det ingenting ved det russiske forsvaret som imponerer meg. I militærhistorien vil felttoget i Ukraina bli omtalt som en av tidenes største fadeser på nivå med Napoleons invasjon motsatt vei i 1812. Det er mer enn 25 år siden jeg forlot forsvaret, men jeg har fortsatt kontakt med kollegaer som valgte å bli. I tillegg leser jeg hva offentlige norske militæranalytikere skriver og sier. Jeg vet ikke om noen som kan noe om militær analyse som har latt seg imponere av russerne. Det betyr selvfølgelig ikke at alt det ukrainerne har gjort er smart.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 11:14 am
sertono skrev: lør jun 10, 2023 9:57 am Britisk etterretning: Ukrainske framstøt flere steder:

De siste 48 timene skal ukrainske styrker ha gjort flere framstøt i Øst- og Sør-Ukraina, melder det britiske forsvarsdepartementet i sin daglige, åpne etterretningsoppdatering.

Enkelte steder skal Ukraina ha brutt gjennom de første russiske forsvarslinjene. Responsen fra Russland skal ha vært variabel, mener britene. Enkelte militære enheter skal ha gjennomført det som beskrives som vellykkede forsvarsmanøvre, mens andre skal ha trukket seg tilbake under mer kaotiske omstendigheter.

I tillegg rapporterer britisk etterretning om russiske tap idet de skal ha gått på retrett gjennom egne minelagte områder. Fredag hevdet Russlands president Vladimir Putin at den ukrainske motoffensiven var godt i gang. Ukrainske myndigheter har på sin side vært svært tilbakeholdne med informasjon om pågående operasjoner.
Hva nytter det hva hva britisk etterretning og andre sier når General Varulv sier det stikk motsatte. Varulv nekter fortsatt konsekvent å besvare kritiske spørsmål, og han har skrevet en del ting her inne som er direkte feil. Som at disse «fantastiske» Lancet dronene ville gi selv USA og NATO trøbbel. Nei de vil ikke det Varulv. Om NATO med full flystøtte og marinefartøy i Svartehavet hadde gått inn i Ukraina for å kaste ut russerne, ville dette tatt 2-3 døgn. Denne russiske jammingen eller elektroniske krigføringen som Varulv tydeligvis er så imponert over, og Lancet dronene nærmest som en militær teknisk revolusjon (sic), ville blitt ødelagt og pulverisert i løpet av kort tid. Droneoperatører uten hode, armer og ben er vel ikke verdt all verden Varulv ? Jeg gjentar at hadde NATO gått inn med full tyngde ville det neppe vært en levende russer igjen på ukrainsk jord 2-3 dager etter at massive angrep startet. Kun livredde «kaniner» gravd ned i sine hulesystem. Varulv skrev en gang at russerne imponerte som krigere nærmest med sin dødsforakt. Nærmest på nivå med legendariske krigere opp gjennom historien som spesialstyrkene i kohortene til Djengis Kahn, Chiricahua Apacher og nordiske vikinger som måtte dø i strid for å komme til Valhall. En modig russer er enten en full russer eller en russer som blir skutt av sine egne om han trekker seg tilbake.

Der Varulv på visse områder synes imponert av russerne finnes jeg ikke imponert. De sjokkerer meg. Selv disse nye supersoniske missilene skytes med enkelhet ned av vestlige luftvernsystemer og ukrainske operatører med enkel opplæring. At ukrainerne vil lide tap i en offensiv sier seg selv. Ifølge britisk etterretning mv, som har hatt mye rett under denne krigen m fl, har ukrainerne hatt fremgang på flere fronter og mer vil komme. De må bare få ryddet disse minefeltene. Det er kanskje den største trusselen fra fascistene i øst. General Varulv må skrive hva han vil.
Jeg ser det slik: Varulv prøver etter beste evne å formidle ståa slik den er i hans hode. Vi må huske at Varulv bare er èn person, men han kan svært mye om krig, krigføring og historiske forhold, det har han gjentatte ganger bevist. Noen ganger kan han dog virke litt all over det hele, og litt svingende i opplysningene. Men krigen svinger fra sted til sted, noen steder vil tapene være store, vi må være ærlige nok til å se og innrømme det.

Men, jeg tror at han ofte støtter seg til russiske lenker og info, det virker i hvertfall slik. Ikke at det er noe galt i det, men her må vi nok alle trekke fra og evt. plusse på, etter hvilke steder informasjonen som hentes kommer fra. Overdrivelser kommer fra begge sider. Naturligvis flest overdrivelser og løgner fra russisk hold, som har et helt folk de skal føre bak lyset i troen på at alt er såre vel.
Dette gjør info fra krigen akkurat nå vanskelig, og jeg tror det er det også for Varulv.

Det sagt, det er ganske sikkert at Ukraina går på mange tap i den fasen offensiven er i nå. Og selvsagt mange russiske tap as well. Det er relativt trygt å sitte og avvente, men når man skal angripe, åpner man seg veldig opp, og russerne virker forberedt. Hvor forberedt, får vi se de nærmeste ukene, for dette vil ta tid. Det visste vi alle.

Jeg tror og håper at de ukrainske tapene blir færre etterhvert som man klarer å presse seg over de første hindringene og igjennom minefeltene. Noen steder har det allerede skjedd, så det blir en spennende tid framover.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

Varulv2468 skrev: lør jun 10, 2023 6:26 am
► Show Spoiler
Dette opptaket vist hvordan artilleriet var den største fienden for ukrainerne, som var fanget i midten av et minefelt som de simpelt ikke hadde kartlagt på forveien.
► Show Spoiler
Ifølge Andrei Martyanov skal russerne ha tatt i bruk et relativt nytt våpensystem for "remote mining" altså minelegging på avstand. Det har vært rapportert at ukrainerne tidligere har brukt et lignende system ved Vuhledar hvor russerne gikk på en smell.
https://www.janes.com/defence-news/news ... mbat-debut
Disse kan lage minefelt i løpet av noen minutter, så da blir det vanskelig å holde oversikten. Man kan ikke kartlegge disse i forveien om de blir satt i gang idet offensiven starter.

Pushback

Legg inn av Pushback »

OrmenLange skrev: lør jun 10, 2023 11:43 am
Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 11:14 am Jeg gjentar at hadde NATO gått inn med full tyngde ville det neppe vært en levende russer igjen på ukrainsk jord 2-3 dager etter at massive angrep startet.
Dette har jeg ikke noe tro på. Du må gjerne dokumentere hvorfor du mener dette har noe som helst rot i virkeligheten.
Hele tiden, konstant og uten unntak tar du Russerne i forsvar.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Pushback skrev: lør jun 10, 2023 12:40 pm
OrmenLange skrev: lør jun 10, 2023 11:43 am
Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 11:14 am Jeg gjentar at hadde NATO gått inn med full tyngde ville det neppe vært en levende russer igjen på ukrainsk jord 2-3 dager etter at massive angrep startet.
Dette har jeg ikke noe tro på. Du må gjerne dokumentere hvorfor du mener dette har noe som helst rot i virkeligheten.
Hele tiden, konstant og uten unntak tar du Russerne i forsvar.
Du syns ikke det er drøyt å påstå at samtlige russere i Ukraina vil bli drept av NATO?

Forsvarsalliansen NATO altså. På mordertokt...

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

DennisB skrev: lør jun 10, 2023 12:22 pm
Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 11:14 am
sertono skrev: lør jun 10, 2023 9:57 am Britisk etterretning: Ukrainske framstøt flere steder:

De siste 48 timene skal ukrainske styrker ha gjort flere framstøt i Øst- og Sør-Ukraina, melder det britiske forsvarsdepartementet i sin daglige, åpne etterretningsoppdatering.

Enkelte steder skal Ukraina ha brutt gjennom de første russiske forsvarslinjene. Responsen fra Russland skal ha vært variabel, mener britene. Enkelte militære enheter skal ha gjennomført det som beskrives som vellykkede forsvarsmanøvre, mens andre skal ha trukket seg tilbake under mer kaotiske omstendigheter.

I tillegg rapporterer britisk etterretning om russiske tap idet de skal ha gått på retrett gjennom egne minelagte områder. Fredag hevdet Russlands president Vladimir Putin at den ukrainske motoffensiven var godt i gang. Ukrainske myndigheter har på sin side vært svært tilbakeholdne med informasjon om pågående operasjoner.
Hva nytter det hva hva britisk etterretning og andre sier når General Varulv sier det stikk motsatte. Varulv nekter fortsatt konsekvent å besvare kritiske spørsmål, og han har skrevet en del ting her inne som er direkte feil. Som at disse «fantastiske» Lancet dronene ville gi selv USA og NATO trøbbel. Nei de vil ikke det Varulv. Om NATO med full flystøtte og marinefartøy i Svartehavet hadde gått inn i Ukraina for å kaste ut russerne, ville dette tatt 2-3 døgn. Denne russiske jammingen eller elektroniske krigføringen som Varulv tydeligvis er så imponert over, og Lancet dronene nærmest som en militær teknisk revolusjon (sic), ville blitt ødelagt og pulverisert i løpet av kort tid. Droneoperatører uten hode, armer og ben er vel ikke verdt all verden Varulv ? Jeg gjentar at hadde NATO gått inn med full tyngde ville det neppe vært en levende russer igjen på ukrainsk jord 2-3 dager etter at massive angrep startet. Kun livredde «kaniner» gravd ned i sine hulesystem. Varulv skrev en gang at russerne imponerte som krigere nærmest med sin dødsforakt. Nærmest på nivå med legendariske krigere opp gjennom historien som spesialstyrkene i kohortene til Djengis Kahn, Chiricahua Apacher og nordiske vikinger som måtte dø i strid for å komme til Valhall. En modig russer er enten en full russer eller en russer som blir skutt av sine egne om han trekker seg tilbake.

Der Varulv på visse områder synes imponert av russerne finnes jeg ikke imponert. De sjokkerer meg. Selv disse nye supersoniske missilene skytes med enkelhet ned av vestlige luftvernsystemer og ukrainske operatører med enkel opplæring. At ukrainerne vil lide tap i en offensiv sier seg selv. Ifølge britisk etterretning mv, som har hatt mye rett under denne krigen m fl, har ukrainerne hatt fremgang på flere fronter og mer vil komme. De må bare få ryddet disse minefeltene. Det er kanskje den største trusselen fra fascistene i øst. General Varulv må skrive hva han vil.
Jeg ser det slik: Varulv prøver etter beste evne å formidle ståa slik den er i hans hode. Vi må huske at Varulv bare er èn person, men han kan svært mye om krig, krigføring og historiske forhold, det har han gjentatte ganger bevist. Noen ganger kan han dog virke litt all over det hele, og litt svingende i opplysningene. Men krigen svinger fra sted til sted, noen steder vil tapene være store, vi må være ærlige nok til å se og innrømme det.

Men, jeg tror at han ofte støtter seg til russiske lenker og info, det virker i hvertfall slik. Ikke at det er noe galt i det, men her må vi nok alle trekke fra og evt. plusse på, etter hvilke steder informasjonen som hentes kommer fra. Overdrivelser kommer fra begge sider. Naturligvis flest overdrivelser og løgner fra russisk hold, som har et helt folk de skal føre bak lyset i troen på at alt er såre vel.
Dette gjør info fra krigen akkurat nå vanskelig, og jeg tror det er det også for Varulv.

Det sagt, det er ganske sikkert at Ukraina går på mange tap i den fasen offensiven er i nå. Og selvsagt mange russiske tap as well. Det er relativt trygt å sitte og avvente, men når man skal angripe, åpner man seg veldig opp, og russerne virker forberedt. Hvor forberedt, får vi se de nærmeste ukene, for dette vil ta tid. Det visste vi alle.

Jeg tror og håper at de ukrainske tapene blir færre etterhvert som man klarer å presse seg over de første hindringene og igjennom minefeltene. Noen steder har det allerede skjedd, så det blir en spennende tid framover.
Av og til undres jeg på om Varulv er to ulike personer. En åpenbar proukrainsk som nærmest forakter russere og en pessimist som nesten tenderer mot å være prorussisk. Varulv oppgir ikke alltid sine kilder, og jeg er rimelig sikker på at han i likhet med Karatel behersker russisk. Varulv kan mye om historie, krigshistorie og moderne våpen. Jeg kan fint lite om moderne våpen, men jeg kan endel om NATO doktrine fra 1990-tallet og gammel Sovjet doktrine. Det er velkjent Sovjet doktrine at kontroll over luftrommet aldri var aktuelt under den kalde krigen. Av den enkle grunn at NATO da som nå var langt sterkere. Om det er russisk doktrine å ikke ha kontroll over luftrommet mot antatt svakere motstand som i Afghanistan 1979-1989 (USSR) de to Tsjetsjenia krigene, Georgia 2008, Syria og innledningsvis Ukraina tviler jeg på, og da tar Varulv feil. NUPI Sollid sier jo at russerne prøvde, men mislykkes. Min hyttenabo, tidligere F16 pilot, likeså.

I går skrev Varulv at USA leverte en våpenpakke med artilleriammo som ukrainerne ikke kan bruke i mangel av korrekt calibret artilleri. Det er like dumt som å levere en elektrisk komfyr til en fjellhytte uten strøm. Er amerikanerne så dumme ? Neppe ? Ba om kilde og får det ikke. Ukraina er det neppe. Pressemelding fra Kyiv : «Vi har kjøpt katta i sekken, tabbet oss ut». Ingenting i vestlige engelskspråklige kilder. Lette i går kveld. Da er det bare en mulighet igjen, med mindre Varulv har kontakter høyt oppe i systemene i Kyiv. Russland. Og der er credibility’en høy ? Godt mulig at Varulv har rett, men da er det vel god debattskikk å oppgi kilder ?

DennisB

Legg inn av DennisB »

OrmenLange skrev: lør jun 10, 2023 11:43 am
Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 11:14 am Jeg gjentar at hadde NATO gått inn med full tyngde ville det neppe vært en levende russer igjen på ukrainsk jord 2-3 dager etter at massive angrep startet.
Dette har jeg ikke noe tro på. Du må gjerne dokumentere hvorfor du mener dette har noe som helst rot i virkeligheten.
NATOs og USAs fulle styrke, med støtte fra sine F-22 og F-35, full dronevirksomhet, det siste og beste av all militær utrustning, våpen og missiler, er et skremmende scenario i 2023. Det er liten tvil om at russerne ville ha måttet gjøre sine retretter ganske umiddelbart, om de hadde ønsket å overleve.

Men Crazy Horse prøver å få fram et poeng her antar jeg, og overdriver nok noe. Jeg trodde det var åpenbart. All krigføring tar nødvendigvis noe tid, men dette tror jeg ville ha blitt en av tidenes korteste og mest ensidige kamphandlinger, på bakgrunn av hvordan russerne framstår med mann og utstyr i dag.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Karatel skrev: fre jun 09, 2023 8:12 pm
Her er det ønsketenkning som har skapt forestillinger om at ukrainerne nærmest kunne rykke uhindret fram og valse over russerne som ville flykte som skremte harer.
Karatel skrev: fre jun 09, 2023 5:42 pm

Hvor har jeg sagt eller skrevet at noen har sagt eller skrevet at «ukrainerne nærmest kunne rykke uhindret fram og valse over russerne som ville flykte som skremte harer»?

Skal man le eller gråte?

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 12:17 pm
OrmenLange skrev: lør jun 10, 2023 11:43 am
Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 11:14 am Jeg gjentar at hadde NATO gått inn med full tyngde ville det neppe vært en levende russer igjen på ukrainsk jord 2-3 dager etter at massive angrep startet.
Dette har jeg ikke noe tro på. Du må gjerne dokumentere hvorfor du mener dette har noe som helst rot i virkeligheten.
Fordi russerne fortsatt kriger som i 1916 eller 1943. Tanks, artilleri og infanteri er det viktigste. Luftrommet klarer ikke russerne å håndtere. De prøvde i krigens innledende dager og uker, med svermer av kamp- og transporthelikopter, kamp- og transportfly over og rundt Kyiv. De måtte gi opp, fordi fly mv ble skutt ned. De ga opp, eller for å følge Varulv sin teori eller omskrivning av nederlaget, det er ikke gammel Sovjet doktrine å ta kontroll over noe luftrom.
► Show Spoiler


Doktrinen er å nekte fienden å ta kontroll over luftrommet. Ukraina har også "arvet" denne sovjetiske doktrinen. Det er grunnen til at russerne heller ikke kunne ta kontroll over luftrommet. Det er ønsketenkning å tro at NATO ville klart og tatt kontroll over luftrommet mot det russiske landbaserte antiluftskytset som har blitt videreutviklet av russerne og er følgelig enda bedre enn det ukrainske. Amerikanerne holdt vel på i månedsvis med flybombing av Irak, mot et mye dårligere luftforsvarssystem enn Russland og Ukraina, før de turde å gå inn med bakkestyrkene.
Sist redigert av Garindan den lør jun 10, 2023 12:56 pm, redigert 1 gang totalt.

Pushback

Legg inn av Pushback »

greyserpent skrev: lør jun 10, 2023 12:47 pm
Pushback skrev: lør jun 10, 2023 12:40 pm
OrmenLange skrev: lør jun 10, 2023 11:43 am
Dette har jeg ikke noe tro på. Du må gjerne dokumentere hvorfor du mener dette har noe som helst rot i virkeligheten.
Hele tiden, konstant og uten unntak tar du Russerne i forsvar.
Du syns ikke det er drøyt å påstå at samtlige russere i Ukraina vil bli drept av NATO?

Forsvarsalliansen NATO altså. På mordertokt...
Det er det sikkert. Jeg bare fortsetter å påpeke denne brukerens absolutt konstante forsvar av Russerne.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

greyserpent skrev: lør jun 10, 2023 12:47 pm
Pushback skrev: lør jun 10, 2023 12:40 pm
OrmenLange skrev: lør jun 10, 2023 11:43 am
Dette har jeg ikke noe tro på. Du må gjerne dokumentere hvorfor du mener dette har noe som helst rot i virkeligheten.
Hele tiden, konstant og uten unntak tar du Russerne i forsvar.
Du syns ikke det er drøyt å påstå at samtlige russere i Ukraina vil bli drept av NATO?

Forsvarsalliansen NATO altså. På mordertokt...
Sikter du til meg ? I tilfelle gjentar jeg. I løpet av 14 dager vil det med det nevnte unntaket som jeg kommer tilbake til ikke være en levende russer igjen på ukrainsk jord om NATO hadde gått til fullskala angrep.. For ordens skyld, med russer mener jeg russiske soldater og Wagner. Min påstand betyr ikke at alle russiske soldater blir drept. Enten drept, eller så rømmer de hjem. Alternativt tatt til fange. Da er de ikke lengre operative soldater på ukrainsk jord. Så unntaket. De som gjemmer seg i kaninhull som forskremte kaniner, og de som bruker sivile som levende skjold. Disse bruker man nok mer enn 14 dager på, da NATO prøver å unngå sivile tap, men de vil til slutt også bli tatt ut - drept, rømt eller tatt til fange.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Crazy Horse skrev: lør jun 10, 2023 12:56 pm
greyserpent skrev: lør jun 10, 2023 12:47 pm
Pushback skrev: lør jun 10, 2023 12:40 pm

Hele tiden, konstant og uten unntak tar du Russerne i forsvar.
Du syns ikke det er drøyt å påstå at samtlige russere i Ukraina vil bli drept av NATO?

Forsvarsalliansen NATO altså. På mordertokt...
Sikter du til meg ? I tilfelle gjentar jeg. I løpet av 14 dager vil det med det nevnte unntaket som jeg kommer tilbake til ikke være en levende russer igjen på ukrainsk jord om NATO hadde gått til fullskala angrep.. For ordens skyld, med russer mener jeg russiske soldater og Wagner. Min påstand betyr ikke at alle russiske soldater blir drept. Enten drept, eller så rømmer de hjem. Alternativt tatt til fange. Da er de ikke lengre operative soldater på ukrainsk jord. Så unntaket. De som gjemmer seg i kaninhull som forskremte kaniner, og de som bruker sivile som levende skjold. Disse bruker man nok mer enn 14 dager på, da NATO prøver å unngå sivile tap, men de vil til slutt også bli tatt ut - drept, rømt eller tatt til fange.
Ah. My bad. Jeg misforsto.

Men da er jeg enig.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Pushback skrev: lør jun 10, 2023 12:55 pm
greyserpent skrev: lør jun 10, 2023 12:47 pm
Pushback skrev: lør jun 10, 2023 12:40 pm

Hele tiden, konstant og uten unntak tar du Russerne i forsvar.
Du syns ikke det er drøyt å påstå at samtlige russere i Ukraina vil bli drept av NATO?

Forsvarsalliansen NATO altså. På mordertokt...
Det er det sikkert. Jeg bare fortsetter å påpeke denne brukerens absolutt konstante forsvar av Russerne.
Ja, han er selektiv i hva han velger å kommentere.

DennisB

Legg inn av DennisB »

LOL. Dette må vel være selve definisjonen på naivitet.

Tysklands statsminister Olaf Scholz sier han vil snakke med Vladimir Putin om kort tid og be den russiske presidenten trekke styrkene sine ut av Ukraina.

Ja jøss. At ingen andre har tenkt på dette nylig.. 😂

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... ost=136732

Canadas statsminister Trudeau er forresten i dag i Kyiv og viser sin støtte til Ukraina.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»