Snekkerspørsmål: Vinkel

Svar
VivaLV

Snekkerspørsmål: Vinkel

Legg inn av VivaLV »

Noen snekkere her?
Jeg har 2 toppbord på rekkverk jeg skal kappe til. Den ene siden skråner utover ifht. vei. Ca. 105 grader.
Hvilken vinkel skal jeg da kappe toppbordene til for at det blir pent og riktig?

Kamstål

Legg inn av Kamstål »

Du kan jo forsøke å kappe til to småbiter på 52,5 grader og se hvordan de blir.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Kamstål skrev: fre jun 09, 2023 9:45 pm Du kan jo forsøke å kappe til to småbiter på 52,5 grader og se hvordan de blir.
Det blir riktig og pent når det er nytt, men når et år har gått og treverket har krympet slik det alltid gjør, vil det bli en glippe innerst. Trevirke krymper ikke i lengderetningen, men i bredden. Derfor vil krympingen alltid bli synlig innerst. Ca. et år.
Erfaring etter å ha lagt mye sjel i å beliste både her og der ;-)
Jeg spurte en snekker om dette for maaaaaaange år siden, og rådet jeg fikk var å kappe til listene slik at det er glippe ytterst når de monteres, vente et år, og legge en trekloss på lista og gi den et kakk når det har krympet fra seg.
Kikket på noen lister nå, som jeg monterte her i furtebua for noen år siden. Rundt vinduene.
De passet griseperfekt når det var nytt, og etter krymp er glippen i innerkant ca 1 millimeter mens de er perfekt i ytterkant. 70mm bredde på disse listene. Skulle jeg gidde å gjøre noe med det, er det vel akryl og et strøk maling som er løsningen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»