Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
Someone

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av Someone »

KingKongHalvor skrev: fre jun 09, 2023 9:54 pm
Someone skrev: fre jun 09, 2023 9:49 pm Ble et lite en-manns junibord. Hadde noen pinnekjøttpinner liggende i fryseren fra jul. Disse ble trukket +2 timer i buljong før de havnet på grillen ute. Servert med potetsalat og en tomatsalat, med basillikum og ruccola fra hagen. En Feinherb Kabinett fra Bruno i glasset. Sammen med sterk asiatisk mat er jo pinnekjøtt noe som tåler en halvtørr tysker
Du er utålmodig mæn - «jul-i-juli» er greia.😉
Kan ikke bare følge strømmen ;)

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg har planen klar. Det blir å lage Toro Moussaka i kveldinga. Enkelt og godt, og det blir rester som blir fryst ned i et par posjonsbokser som kan hentes frem senere.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Blåskjellsuppe med resten av rekene etter lunsj, det blir forrett. Satser på champagne til dette.
Hovedrett blir å prøve biff igjen. Liker det egentlig ikke, men prøver igjen. Ekstra mør ytefilet fra Gilde, skal nok klare å få den seig også. Tilbehør ovnsbakte poteter, rødvinssaus og stekt nykål med pesto. Prøver en gresk rødvin til, husker ikke navnet.

God mathelg!

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargerik skrev: lør jun 10, 2023 8:56 am Jeg har planen klar. Det blir å lage Toro Moussaka i kveldinga. Enkelt og godt, og det blir rester som blir fryst ned i et par posjonsbokser som kan hentes frem senere.
Du skulle prøve å lage det på ordentlig en gang, veeldig godt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: lør jun 10, 2023 9:04 am Blåskjellsuppe med resten av rekene etter lunsj, det blir forrett. Satser på champagne til dette.
Hovedrett blir å prøve biff igjen. Liker det egentlig ikke, men prøver igjen. Ekstra mør ytefilet fra Gilde, skal nok klare å få den seig også. Tilbehør ovnsbakte poteter, rødvinssaus og stekt nykål med pesto. Prøver en gresk rødvin til, husker ikke navnet.

God mathelg!
Jeg bruker vann til maten, jeg. Treig type.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: lør jun 10, 2023 9:05 am
fargerik skrev: lør jun 10, 2023 8:56 am Jeg har planen klar. Det blir å lage Toro Moussaka i kveldinga. Enkelt og godt, og det blir rester som blir fryst ned i et par posjonsbokser som kan hentes frem senere.
Du skulle prøve å lage det på ordentlig en gang, veeldig godt.
Det er vel ikke fryktelig komplisert, men det tar nok litt mer tid. Som om det skulle spille noen trille ;-)
Jeg har spist en del gresk, både på greske rstauranter i Norge og i selve Hellas.
De er ikke alltid heldige med oppskriften.......
Jeg tror den beste varianten av Toro var den gangen jeg lagde den med hjemmekvernet elgkjøttdeig fra en kompis som er jeger.
Sist redigert av fargerik den lør jun 10, 2023 9:14 am, redigert 1 gang totalt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

KingKongHalvor skrev: lør jun 10, 2023 9:05 am

Du skulle prøve å lage det på ordentlig en gang, veeldig godt.
Jeg har spist den på to forskjellige utesteder i Hellas, og det falt ikke i smak. Jeg vil påstå at Toros variant er noe helt annet, og mye bedre, men smak og behag.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Guttorm123 skrev: lør jun 10, 2023 9:13 am
KingKongHalvor skrev: lør jun 10, 2023 9:05 am

Du skulle prøve å lage det på ordentlig en gang, veeldig godt.
Jeg har spist den på to forskjellige utesteder i Hellas, og det falt ikke i smak. Jeg vil påstå at Toros variant er noe helt annet, og mye bedre, men smak og behag.
Nå regner jeg med at vår venn Halvor røper sin egen oppskrift :-)
Jeg er kun kommet til kaffe foreløpig. Det neste er litt frukt, deretter brødskiva. Så tar vi det videre derfra...

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargerik skrev: lør jun 10, 2023 9:15 am
Guttorm123 skrev: lør jun 10, 2023 9:13 am
KingKongHalvor skrev: lør jun 10, 2023 9:05 am

Du skulle prøve å lage det på ordentlig en gang, veeldig godt.
Jeg har spist den på to forskjellige utesteder i Hellas, og det falt ikke i smak. Jeg vil påstå at Toros variant er noe helt annet, og mye bedre, men smak og behag.
Nå regner jeg med at vår venn Halvor røper sin egen oppskrift :-)
Har egentlig ingen fast oppskrift, men tradisjonell moussaka har stort sett de samme krydderne. Det som hever retten mest er å bruke både potet og aubergine, stekte potetskiver og ovnsbakte skiver av aubergine.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: lør jun 10, 2023 9:15 am
Nå regner jeg med at vår venn Halvor røper sin egen oppskrift :-)
Får da håpe det :-) "Problemet" mitt er at jeg er ikke overbegeistret for fetaost, ei heller aubergine. Kvernet lammekjøtt derimot, er bra saker, men litt vanskelig å få tak i her hvor jeg bor.

Derfor blir det som regel Toro-varianten, med karbonadedeig, Tine fire oster", og en enkel salat med oliven og paprika.
Sist redigert av Guttorm123 den lør jun 10, 2023 9:24 am, redigert 1 gang totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: lør jun 10, 2023 9:19 am
fargerik skrev: lør jun 10, 2023 9:15 am
Guttorm123 skrev: lør jun 10, 2023 9:13 am

Jeg har spist den på to forskjellige utesteder i Hellas, og det falt ikke i smak. Jeg vil påstå at Toros variant er noe helt annet, og mye bedre, men smak og behag.
Nå regner jeg med at vår venn Halvor røper sin egen oppskrift :-)
Har egentlig ingen fast oppskrift, men tradisjonell moussaka har stort sett de samme krydderne. Det som hever retten mest er å bruke både potet og aubergine, stekte potetskiver og ovnsbakte skiver av aubergine.
Aubergine? Det er notert. Helt nytt for meg! Omtrent som ananas på pizza?
Og favorittosten er....?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

fargerik skrev: lør jun 10, 2023 9:23 am
Aubergine? Det er notert. Helt nytt for meg!
Og favorittosten er....?
Har du spist Moussaka i Hellas, så har du nok fått aubergine i stedet for den norske varianten med poteter.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Guttorm123 skrev: lør jun 10, 2023 9:26 am
fargerik skrev: lør jun 10, 2023 9:23 am
Aubergine? Det er notert. Helt nytt for meg!
Og favorittosten er....?
Har du spist Moussaka i Hellas, så har du nok fått aubergine i stedet for den norske varianten med poteter.
hehehe....kanskje. Uten å vite det. Det er himla mange år siden jeg var der. Godt mulig.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargerik skrev: lør jun 10, 2023 9:23 am
KingKongHalvor skrev: lør jun 10, 2023 9:19 am
fargerik skrev: lør jun 10, 2023 9:15 am
Nå regner jeg med at vår venn Halvor røper sin egen oppskrift :-)
Har egentlig ingen fast oppskrift, men tradisjonell moussaka har stort sett de samme krydderne. Det som hever retten mest er å bruke både potet og aubergine, stekte potetskiver og ovnsbakte skiver av aubergine.
Aubergine? Det er notert. Helt nytt for meg! Omtrent som ananas på pizza?
Og favorittosten er....?
Aubergine er jo det som er mest vanlig. Prøv også med lammekjøttdeig som Guttorm nevner, det er godt. Osten må ha smak, Jarlsberg funker, cheddar også.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: lør jun 10, 2023 9:29 am
fargerik skrev: lør jun 10, 2023 9:23 am
KingKongHalvor skrev: lør jun 10, 2023 9:19 am

Har egentlig ingen fast oppskrift, men tradisjonell moussaka har stort sett de samme krydderne. Det som hever retten mest er å bruke både potet og aubergine, stekte potetskiver og ovnsbakte skiver av aubergine.
Aubergine? Det er notert. Helt nytt for meg! Omtrent som ananas på pizza?
Og favorittosten er....?
Aubergine er jo det som er mest vanlig. Prøv også med lammekjøttdeig som Guttorm nevner, det er godt. Osten må ha smak, Jarlsberg funker, cheddar også.
Ja, lammekjøttdeig er nok typisk gresk.
Jeg har testet kyllingkjøttdeig EN gang, det kan jeg trygt fraråde.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KingKongHalvor skrev: lør jun 10, 2023 9:19 am
fargerik skrev: lør jun 10, 2023 9:15 am
Guttorm123 skrev: lør jun 10, 2023 9:13 am

Jeg har spist den på to forskjellige utesteder i Hellas, og det falt ikke i smak. Jeg vil påstå at Toros variant er noe helt annet, og mye bedre, men smak og behag.
Nå regner jeg med at vår venn Halvor røper sin egen oppskrift :-)
Har egentlig ingen fast oppskrift, men tradisjonell moussaka har stort sett de samme krydderne. Det som hever retten mest er å bruke både potet og aubergine, stekte potetskiver og ovnsbakte skiver av aubergine.
Har nevnt det før - helt enig med dette over, litt poteter er fint. Dog pleier jeg å koke potetene litt først og så steker jeg auberginen på pannal... Men det jeg ville si: Grillet/stekt grønn paprika i tillegg gjør virkelig susen, etter min mening. Og så har jeg litt anis i sausen også, og passer på å ikke lage den altfor tomatisert. Ellers er jo det viktig å få en god og mektig topping, med en del egg, så den får riktig konsistens.

Ai ai - nå fikk jeg lyst på moussaka. Og som vel nevnt her - den kommer i veldig mange utgaver i Hellas - skal jeg være ærlig synes jeg min tilpassede variant stort sett er best.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

I dag blir det enkel og greit burger til kvelds. Med cola til. I går ble det ferske reker og dermed rekesmørbrød - tilbud på Lyngen-reker på Meny til 220 kr/kg - sånne er det blitt. De var gode, men for første gang tenker jeg at de kanskjje har rett de som hevder at skalldyr er bedre om vinteren.

Off topic: Cola i dag skyldes en skikkelig langtur på byen i går.... En slik tur som jeg har en eller flere ganger i løpet av sommeren, der jeg bare går ut på egen hånd og bare observerer folk og folkeliv. Det burde flere gjøre! Det er herlig å bare suge til seg atmosfæren i Sommer-Oslo og observere folk, som i stor grad da er en del yngre enn meg.... Gikk på et par sentrale steder jeg ikke har vært før også. Tok med et par mindre sigarer, og en røkte jeg i Torggata. Jeg hørte noen forbipasserende bak meg si "sigar" - jeg måtte kikke litt opp, og der var det fire unge menn som smilte og sa "det lukter godt". Sånne småting som gjør Oslo-dagen ekstra hyggelig...

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

KingKongHalvor skrev: lør jun 10, 2023 9:04 am Blåskjellsuppe med resten av rekene etter lunsj, det blir forrett. Satser på champagne til dette.
Hovedrett blir å prøve biff igjen. Liker det egentlig ikke, men prøver igjen. Ekstra mør ytefilet fra Gilde, skal nok klare å få den seig også. Tilbehør ovnsbakte poteter, rødvinssaus og stekt nykål med pesto. Prøver en gresk rødvin til, husker ikke navnet.

God mathelg!
Glemte dessert! Fikk tak i danske jordbær, lager en liten fruktsalat med pakistansk mango, serveres med vaniljeis fra Kulinaris. Og litt tokaijer i glasset, siden jeg nå har en åpen flaske.

Someone

Legg inn av Someone »

Plutselig endring av kveldens paner så da blir det ut å spise.

Ellers ble det bakt 47 kanelsnurrer i dag. Noen til oss og noen til en skoleavslutning Hadde vel blitt noen flere hadde det ikke vært endel svinn av deigen underveis ;)

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: lør jun 10, 2023 1:13 pm

Off topic: Cola i dag skyldes en skikkelig langtur på byen i går.... En slik tur som jeg har en eller flere ganger i løpet av sommeren, der jeg bare går ut på egen hånd og bare observerer folk og folkeliv. Det burde flere gjøre! Det er herlig å bare suge til seg atmosfæren i Sommer-Oslo og observere folk, som i stor grad da er en del yngre enn meg....
Enig, tar et par slike turer i løpet av sommeren. Helt nydelig og samtidig avslappende.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Pimpet Nduja i aften

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: lør jun 10, 2023 9:29 am
fargerik skrev: lør jun 10, 2023 9:23 am
KingKongHalvor skrev: lør jun 10, 2023 9:19 am

Har egentlig ingen fast oppskrift, men tradisjonell moussaka har stort sett de samme krydderne. Det som hever retten mest er å bruke både potet og aubergine, stekte potetskiver og ovnsbakte skiver av aubergine.
Aubergine? Det er notert. Helt nytt for meg! Omtrent som ananas på pizza?
Og favorittosten er....?
Aubergine er jo det som er mest vanlig. Prøv også med lammekjøttdeig som Guttorm nevner, det er godt. Osten må ha smak, Jarlsberg funker, cheddar også.
Jeg har vært på den daglige sykkelturen, og svingte innom butikken og kjøpte 1 ting. 1 stk. aubergine.
Intet annet på handlelista i dag.
Da blir det stekte aubergineskiver på moussaka`n når jeg kommer så langt.
Ser for meg å plassere dem under osten.
Jepp.....har Jarlsberg i knøleskapet ;-)

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Et par solide wraps med marinert biffkjøtt, avokado, blandet salat og dressing av majones, rømme og sriracha. Servert med overskuddet av nevnte salat og iskald pepsi max.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: lør jun 10, 2023 6:09 pm Pimpet Nduja i aften
Pimpet med... chili..?

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargerik skrev: lør jun 10, 2023 6:16 pm
KingKongHalvor skrev: lør jun 10, 2023 9:29 am
fargerik skrev: lør jun 10, 2023 9:23 am
Aubergine? Det er notert. Helt nytt for meg! Omtrent som ananas på pizza?
Og favorittosten er....?
Aubergine er jo det som er mest vanlig. Prøv også med lammekjøttdeig som Guttorm nevner, det er godt. Osten må ha smak, Jarlsberg funker, cheddar også.
Jeg har vært på den daglige sykkelturen, og svingte innom butikken og kjøpte 1 ting. 1 stk. aubergine.
Intet annet på handlelista i dag.
Da blir det stekte aubergineskiver på moussaka`n når jeg kommer så langt.
Ser for meg å plassere dem under osten.
Jepp.....har Jarlsberg i knøleskapet ;-)
Så flott! Gi oss en tilbakemelding da👍🏼

SirJames

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: lør jun 10, 2023 9:12 pm
SirJames skrev: lør jun 10, 2023 6:09 pm Pimpet Nduja i aften
Pimpet med... chili..?
Tabasco og Sriracha..


Neh...pimpet med chimichurripølse, korean saus, ost og curry/mango dressing

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: lør jun 10, 2023 11:06 pm

Tabasco og Sriracha..


Neh...pimpet med chimichurripølse, korean saus, ost og curry/mango dressing
chimichurripølse..., hva er det?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: lør jun 10, 2023 11:09 pm
SirJames skrev: lør jun 10, 2023 11:06 pm

Tabasco og Sriracha..


Neh...pimpet med chimichurripølse, korean saus, ost og curry/mango dressing
chimichurripølse..., hva er det?
Denne:
► Show Spoiler

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: lør jun 10, 2023 11:13 pm
Denne:
► Show Spoiler
Det var denne ja. Du skrev tidligere at den ikke er sterk, så kanskje jeg skal prøve den.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: lør jun 10, 2023 11:19 pm
SirJames skrev: lør jun 10, 2023 11:13 pm
Denne:
► Show Spoiler
Det var denne ja. Du skrev tidligere at den ikke er sterk, så kanskje jeg skal prøve den.
Ja, absolutt god på grill, eller sammen med annet godt tilbehør 😋

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»