Rosenborg - Klubbtråd

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Rosenborg - Klubbtråd

Legg inn av newsflash »

Det er sannelig ikke godt å si hva styret lander på.

Gotaas Johnsen snakket om at en måtte se progresjon i de neste kampene, ser en utelukkende på resultatene så er det jo tilsynelatende progresjon. Nelson blir bedre og bedre, og Aga har kommet i gang. Holse er bra, til tross for at han spiller i feil posisjon. Men jeg ser fremdeles ikke noen plan. Vi ligger under i andre omgang, trenger mål, men skaper nesten ingenting. Spiller ikke som et lag, men som 11 individuelle spillere kastet sammen.

Bakover er mye som det har pleid å vært, plukker ikke opp spillere i egen boks, halvhjertede returløp og generelt feilplassert (særlig Rogers).

Vil det bli bedre om vi gir Rekdal og Frigård tid? Jeg er sannelig ikke sikker på det.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Er det ikke litt merkelig at vi ikke greier å i det minste holde en litt bedre defensiv standard? Dette er jo stort sett rutinerte spillere som kjenner hverandre godt og har iallefall tidligere hatt inntrykk av at Reka greier å organisere et forsvar.

Det løser selvsagt ikke problemene fremover, men kampen i dag er et typisk eksempel på en kamp man kunne vunnet uten helt hjernedødt forsvarsspill.

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

Grattis med seeding i Q3. Håper dere gjør det bra der!

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

MoldeMoldeMolde skrev: søn jun 11, 2023 9:29 pm Grattis med seeding i Q3. Håper dere gjør det bra der!
Tapte Basaksehir altså?

qbah

Legg inn av qbah »

Folk_flesk skrev: søn jun 11, 2023 8:55 pm Er det ikke litt merkelig at vi ikke greier å i det minste holde en litt bedre defensiv standard? Dette er jo stort sett rutinerte spillere som kjenner hverandre godt og har iallefall tidligere hatt inntrykk av at Reka greier å organisere et forsvar.

Det løser selvsagt ikke problemene fremover, men kampen i dag er et typisk eksempel på en kamp man kunne vunnet uten helt hjernedødt forsvarsspill.
Tenker det samme. Til tider i fjor var vi jo bunnsolide bakover. Det er vel stort sett helt samme spillere. Noe har skjedd der i negativt fortegn. Spillerne burde jo da vært enda tryggere på hverandre og mer samspilte defensivt.

Visa

Legg inn av Visa »

Har dere egentlig råd til å sparke Reka? Har fått på mitt øre at hans fallskjerm er på rundt ti millioner.

qbah

Legg inn av qbah »

Visa skrev: søn jun 11, 2023 10:48 pm Har dere egentlig råd til å sparke Reka? Har fått på mitt øre at hans fallskjerm er på rundt ti millioner.
Tror du må vaske ørene dine. Men spørsmålet er relevant. Klubben og styret er ikke i en posisjon økonomisk om dagen der det passer veldig bra med sparkede trenerteam.

Vi brukte ca 10 mill på å sparke Kåre og Hoftun. Og ca 3 mill på å kjøpe fri Rekdal og Frigård? Sinnsykt.

Er det jeg sier. Styret tør ikke å ta risikoen med å måtte sparke Rekdal nå, både pga det økonomiske og det at de ikke tror de klarer å få til et bedre alternativ med det første.

Thecokeman

Legg inn av Thecokeman »

Klubben har ikke råd til å ikke sparke han hvertfall. Beholder de Rekdal nå er klubben ferdig som toppklubb. Så det er jo egentlig det styret må ta stilling til. Skal Rosenborg være en toppklubb eller skal man være en middelmådighet. Det skal også snart legges fram en strategiplan (hvor vi medlemmer får si vårt) og når den er vedtatt kan de uansett ikke fortsette med Rekdal, for han passer selvfølgelig ikke inn i den. Beholder de Rekdal er de ferdige selv, så enkelt er det faktisk. Maalen får styre skuta midlertidig til strategiplanen er vedtatt og man da har en klar profil på en Rosenborg-trener.

qbah

Legg inn av qbah »

Høres vel og bra ut alt det der.

Men jeg tror som sagt styret ser alternativkostnaden (på flere sett) er høyere ved å ta steget å sparke han nå enn å la han prøve videre. Det tryggeste er å la han bli. Men at de med det graver sine egne graver kan jo fort godt være.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Korgutt skrev: søn jun 11, 2023 10:07 pm
MoldeMoldeMolde skrev: søn jun 11, 2023 9:29 pm Grattis med seeding i Q3. Håper dere gjør det bra der!
Tapte Basaksehir altså?
Fenerbahce vant den tyrkiske cupen. Det var vel det som måtte til for å oppnå denne seedingen?

Brukeravatar
Big George  
Innlegg: 7897

Legg inn av Big George »

Visa skrev: søn jun 11, 2023 10:48 pm Har dere egentlig råd til å sparke Reka? Har fått på mitt øre at hans fallskjerm er på rundt ti millioner.
Har hørt om folk som ble dyttet ut av flyet uten fallskjerm.

ballee
Innlegg: 307

Legg inn av ballee »

Var jo et dårlig lag RBK møtte i dag. Et lag som bruker svake Musbakken Bakenga som spiss er et dårlig lag: Men Bakenga snakket helt riktig da han i intervju etter kampen forklarte hvorfor Stabæk ikke vant.. De falt for fristelsen til å prioritere å forvare seg da de ledet, spesielt i siste del av kampen stilte de alle i en mur foran 16 meteren. Sånt gjør stadig RBk også desverre, og blir fortjent straffet, heldigvis , for fotballen..

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

newsflash skrev: lør jun 10, 2023 10:32 am
Daltrey skrev: lør jun 10, 2023 10:17 am Samtidig er vel dette måten å hanke inn 3-poengere på, inntil laget er godt nok. Rosenborg skal selvsagt være blant de 2-3 beste når alt er på stell.
Det er måten å hanke inn trepoengere på for lag som kjemper i bunnen. Jeg er ikke enig i premisset om at troppen er så dårlig at vi er der.

Vi har definitivt ikke truffet på overgangsmarkedet, men at spillere som faktisk spillere som faktisk er U21-landslagsspillere for både Island og Finland ikke skal være i stand til å score i Eliteserien dersom de settes opp riktig kjøper jeg ikke. Da handler det om hvordan de brukes/hvordan de passer inn også.
Det handler i tillegg også mye om hvordan disse spillerne mottas av klubben og de rundt den.

De aller fleste av oss, fotballspillere er intet unntak, trenger tillit og trygghet for å kunne yte maksimalt og få ut det beste i oss. Å føle tillit og trygghet i et arbeidsforhold betinger at man føler aksept for den man er og får til i det daglige arbeidet fra arbeidsgiver, kolleger og hvis man er i et publikumsavhengig prestasjonsyrke at man føler at det man får til på scene/banen settes pris på av ens publikum. Det krever derfor en enorm selvsikkerhet og mental styrke å klare å prestere optimalt om man står i en kritikkstorm. Det har de færreste gutter i tidlig 20-årsalder. Det er heller ikke mange trenere som har den psyken som trengs for å stå støtt og fungere optimalt i en skittstorm og rop om hodet på et fat fra skuffede supportere, pressen osv. .

Jeg tror bestemt at klubbens mangeårige praksis med å sparke trenerne så fort laget ikke viser en jevn sportslig utvikling koblet med RBK-supportenes alltids tilstedeværende surmagede kritikkstorm mot trenere og enkeltspillere en viktig årsak til at så få spillere og trenere lykkes i RBK. Jeg tror RBKs største problem er et "giftig" arbeidsmiljø grunnet en umettelig utålmodighet fra klubb og supportere som gjør det mye anskeligere om ikke umulig for spillere og trenere til å bygge den tilliten og tryggheten som trengs i laget for at det skal klare å få ut sitt potensiale. Det er derfor vi ser at laget underpresterer i kamp etter kamp, at U21-landslagsspillere knyter seg på banen og evner ikke skåre på sjanser de ville satt på landslaget etc.

Jeg har skrevet det mange ganger før, men jeg tror ikke RBK vil klare å reetablere seg som et topplag før at styret/klubben aksepterer at veien opp til toppen er lang og at ferden opp dit vil by på både nedturer og oppturer. Laget og dets trenere trenger å føle at klubben og det publikum de skal leve av aksepterer at det gjøres feil og at ting går trått i perioder uten å rasle med øksa og kritisere spillere og trenere nord og ned.
Tråder som denne er derfor en del av problemet.

RBK har et meget ungt lag med mange spennende talenter. Gi de tid og aksept til å utvikle spillet. Det siste vi trenger nå er enda en ny trener.

Thecokeman

Legg inn av Thecokeman »

Meget spesielt innlegg, når man vet at den som faktisk stjeler all selvtillit fra disse spillerne er treneren du gjerne vil beholde. Når man blir tatt av til pause fordi man bommer på en sjanse, starter en kamp for så å være ute av troppen neste gang så bygger det ikke selvtillit. Det er kun Rekdal som har ansvaret for det. Det er også han som daglig forteller disse spillerne gjennom media at de er for dårlige, neppe selvtillitsbyggende det heller.

For øvrig virker du å svelge Rekdal's "enorme forventninger" glatt. Det er et narrativ som ikke har rot i virkeligheten. Det som forventes er en trener som står for en spillestil som er forenlig med klubben. Rekdal står for det stikk motsatte av det og det kommer aldri til å endre seg. Det er ingen som forventer Champions League og seriegull, det er kun han som konstruerer usannheter for å at folk skal synes synd på han. Noen kjøper det utrolig nok.

Jeg kan garantere 100% at en trener som Kjetil Knutsen eller andre med samme spillestil og tankegang ville fått langt mer tålmodighet, men det er ingenting hverken nå eller tidligere i Rekdal sin karriere som gjør han kvalifisert til en sånn tålmodighet. Han har aldri noen gang vist noe som i det hele tatt kan ligne på det som Rosenborg skal stå for. Så enkelt er det faktisk.

Det burde si sitt også når man ser at supportere av resten av lagene i landet ber på sine knær om at Rosenborg beholder Rekdal. Det er ikke fordi de tror alt blir bra bare han får tid.... Det er fordi ingen frykter Rosenborg så lenge Rekdal er trener. Altså, selv Sandefjord frykter ikke Rosenborg lenger.

Rekdal og Rosenborg har alltid vært og vil til evig tid være tidenes mismatch.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Jeg liker heller ikke at det blant våre egne supportere skapes et narrativ om at Rosenborg sparker trenere ofte og kjapt. Trenere som utvilsomt har fått sparken post Eggen:

By Rise
Tørum
Jönsson
Perry v2
Ingebrigtsen

Trenere som "trakk seg" (presset for å sparke de var tilstede, men det ble kommunisert at de gikk av utad i alle fall":

Perry v1
Horneland

Trenere som gikk frivillig:
Hareide v1
Høgmo
Hamrén
Hareide v2

Midlertidige trenere:
Henriksen v1
Coolen
Henriksen v2

Sånn tatt i fra hukommelsen i alle fall. Slik jeg ser det har omtrent like mange treneravganger skyldtes at treneren trakk seg som at klubben sparket treneren. Så har noen trenere kommet inn med ganske stort press om å vise seg tilliten verdig fra dag 1, men det handler om at mange også på forhånd var overbevist om at det ikke var noen god ansettelse. Rekdal er et eksempel på dette. Andre trenere har man mer tålmodighet til. Dessuten har ofte presset vært størst når man nærmer seg 1,5 sesong uten å se særlig stabil fremgang eller utvikling, og da er det lite som tyder på at ting skal plutselig bli bedre med 1,5 sesong til. I år har vi muligheten til å ta oss til gruppespill i Europa, den muligheten får vi trolig ikke neste år. Så kan man snakke om at man har mistet spillere siden i fjor, vi har hentet ungt osv. Men hva med f.eks. Glimt da? De hentet "vrakgods" fra andre klubber eller spillere fra OBOS osv. mens de bygget seg opp samtidig som de mistet nøkkelspillere men de falt ikke sammen som et korthus mellom sesongene for det.

ballee
Innlegg: 307

Legg inn av ballee »

Visa skrev: søn jun 11, 2023 10:48 pm Har dere egentlig råd til å sparke Reka? Har fått på mitt øre at hans fallskjerm er på rundt ti millioner.
Herlighet , kan det være sant? Isåfall er det ikke rart at en av og til ser de smiler på benken selv om det går dritt utpå banen. De bare går rundt å gleder seg til nådestøtet, til å få en slutt på marerittet

Pondus70

Legg inn av Pondus70 »

thewaterfall skrev: man jun 12, 2023 11:31 am Jeg liker heller ikke at det blant våre egne supportere skapes et narrativ om at Rosenborg sparker trenere ofte og kjapt. Trenere som utvilsomt har fått sparken post Eggen:

By Rise
Tørum
Jönsson
Perry v2
Ingebrigtsen

Trenere som "trakk seg" (presset for å sparke de var tilstede, men det ble kommunisert at de gikk av utad i alle fall":

Perry v1
Horneland

Trenere som gikk frivillig:
Hareide v1
Høgmo
Hamrén
Hareide v2

Midlertidige trenere:
Henriksen v1
Coolen
Henriksen v2

Sånn tatt i fra hukommelsen i alle fall. Slik jeg ser det har omtrent like mange treneravganger skyldtes at treneren trakk seg som at klubben sparket treneren. Så har noen trenere kommet inn med ganske stort press om å vise seg tilliten verdig fra dag 1, men det handler om at mange også på forhånd var overbevist om at det ikke var noen god ansettelse. Rekdal er et eksempel på dette. Andre trenere har man mer tålmodighet til. Dessuten har ofte presset vært størst når man nærmer seg 1,5 sesong uten å se særlig stabil fremgang eller utvikling, og da er det lite som tyder på at ting skal plutselig bli bedre med 1,5 sesong til. I år har vi muligheten til å ta oss til gruppespill i Europa, den muligheten får vi trolig ikke neste år. Så kan man snakke om at man har mistet spillere siden i fjor, vi har hentet ungt osv. Men hva med f.eks. Glimt da? De hentet "vrakgods" fra andre klubber eller spillere fra OBOS osv. mens de bygget seg opp samtidig som de mistet nøkkelspillere men de falt ikke sammen som et korthus mellom sesongene for det.
Det er forunderlig at det i media, blant supportere og kritikere snakkes om snøen som falt i fjor. Det er jo helt uinteressant utover at man tar lærdom av det som har vært. Det er jo det aller viktigste i denne sammenhengen. Dette slik at feil ikke gjøres igjen. Det aller viktigste nå må vel være å finne den veien RBK skal gå. Hvilken trener det blir får fremtiden vise.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Hele Trøndelag skjønte i Desember 2021 at Rekdal var feil mann, unntatt noen duster i styrerommet. Det presset som kommer av det er selvpåført av klubben, at det lugger voldsomt nå er en katastrofe som var varslet og forutsett. Milojevic f eks ville fått en helt annen arbeidsro enn Rekdal første halvåret, klart det kunne murres over trebackslinje og slikt hvis han kom med det og mislykkes. Med Rekdal så kom den murringen før han ble ansatt, med rette.

Skulle Rekdal ha lykkes i RBK, som jeg tror vi nå ganske trygt kan snakke om i fortid, så måtte han ha skaffe resultater, det har han ikke gjort, to havarerte vårsesonger har ødelagt sjansene hans til å bli husket som noe annet enn den desidert mest tåpelige avgjørelsen i norsk fotball på over 20 år, du må tilbake til Hrovje Brahovic eller forlengelsen med Nils Johan Semb. Destruktiv fotball hvor planen er å ha alle mann fra 30 meter og inn, og sette inn alt på å straffe motstanders svakheter uansett om det er Glimt eller Sandefjord vi spiller mot, og det er bare å glemme å ha noe som helst i Europa å gjøre som konsekvens av valg av spillestil som passer til et lag hvis hovedanliggende er å karre til seg nok poeng til å holde seg over streken så må Rekdal vinne kamp etter kamp eller finne seg en klubb hvor man blir meget fornøyde hvis de kommer seg over 35 poeng som normalt er nok til å holde seg utenfor nedrykkstriden.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Holse takket nei til ny kontrakt i følge VG:

https://www.vg.no/sport/fotball/i/zEe3y ... k-kontrakt

Ikke direkte travelt ennå, men hadde vært greit å forlenge såpass at vi får noe igjen den dagen han drar videre.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Lukter bosman eller billigsalg med seks måneder igjen hvis det ikke dukker opp noe saftig i sommer.

Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2837

Legg inn av bønna1/2 »

Zorbeltuss skrev: man jun 12, 2023 5:16 pm Lukter bosman eller billigsalg med seks måneder igjen hvis det ikke dukker opp noe saftig i sommer.
Kan kanskje være greit å tenke seg om litt før dommedagen får innpass? Han har kontrakt ut neste år, og da har to vindu som gir oss ok muligheter ift. salgssum.

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Vi bør hvertfall vente med å sparke Rekdal til etter Fagermo har fått seg ny jobb, ellers ser jeg hvor dette bærer.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Hvor mange av disse seriekampene fra runde 20 tror dere vil bli flyttet til helgen i månedsskiftet september/oktober pga spill i playoffkampene?
Molde vs Viking
Bodø/Glimt vs Strømsgodset
Lillestrøm vs Brann
Rosenborg vs Aalesund

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

TomBrady12 skrev: man jun 12, 2023 6:40 pm Vi bør hvertfall vente med å sparke Rekdal til etter Fagermo har fått seg ny jobb, ellers ser jeg hvor dette bærer.
Ville dere ikke spille 433 da?

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Tar Maalen lett foran Fagermo.

Er nok desverre null håp om at VIF kan finne på å prøve å hente Rekdal. Ville nok passet bra for alle parter unntatt VIF, så da er det kanskje ikke utenkelig?

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

JJ skjulte ikke sin begeistring for Rekdal når han var ekspert på tv. Men skjer nok neppe frivillig, Rekdal vil ha med seg kompensasjon ut døra.

Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2837

Legg inn av bønna1/2 »

Zanick skrev: man jun 12, 2023 9:15 pm JJ skjulte ikke sin begeistring for Rekdal når han var ekspert på tv. Men skjer nok neppe frivillig, Rekdal vil ha med seg kompensasjon ut døra.
Dette er en typisk supporterfabulering, hvor JJ er utgangspunktet for "resonnementet". PS: Rekdal er ikke der hvor han tenker på kompensasjon, i tillegg ville det vært utopi å tro at han går duknakket ut av dørene på Lerka for å prøve igjen i VIF.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Det jeg sier, Rekdal forlater ikke RBK før han må. Får han fyken kan derimot oppgaven som redningsmann i VIF ut sesongen være passende.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Broholm blir i Kristiansund en måned til:



Ingen tvil om at han trenger matching på høyere nivå enn RBK 2, men burde jo være med å kjempe om en plass i førsteelleveren...

qbah

Legg inn av qbah »

Fornuftig. Blir enorm for oss sammen med Nypan neste sesong.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»