Er det for vanskelig å skille seg i Norge?

Svar
pigg

Er det for vanskelig å skille seg i Norge?

Legg inn av pigg »

Stortingspolitiker for AP, Torbjørn Vereide, mener det er altfor vanskelig å skilles.
Arbeiderpartiet har rykte på seg som et parti «for» lover, byråkrati og regler. Nå får imidlertid «skilsmisserregimet» i Norge ramsalt kritikk fra en stortingsrepresentant for nettopp Ap.

– Reglene for skilsmisse i Norge er en skandale, sier Arbeiderpartiets (nesten) nyskilte stortingsrepresentant Torbjørn Vereide (34).

Det er bare to år siden siden han og kona giftet seg, men etter halvannet år fikk de nok og bestemte seg for et halvt år siden for å skile seg, skriver VG.

Når sier den unge stortingsmannen at har er «sjokkert – både som politiker og som helt vanlig, separert mann» – over hvor vanskelig det er å skille seg.

– Når jeg begynte å lese meg opp på dette, så var det med en gang åpenbart at det er mye mer rigid og strengt enn hva det burde være. Det er en hel massevis av krav. Altfor mange! sier Vereide.
Men bør det ikke være litt vanskelig å skilles, da? Har man først giftet seg er det jo ment at det skal vare livet ut.

Kanskje man burde heller gjøre det vanskeligere å inngå ekteskap, slik at man ikke ender opp som Vereide og skiller seg bare etter 1,5 år? Vereide er neppe den eneste personen som ikke har tenkt seg godt igjennom om ekteskapet er basert på et sterkt fundament.

Dundersalt

Legg inn av Dundersalt »

Framstår som en utrolig bitter type

Ikke gift deg hvis du ikke vet hva det innebærer. Det samme gjelder det å signere dokumenter generelt. Skulle tro en stortingspolitiker visste dette.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Dundersalt skrev: tir jun 13, 2023 8:18 pm Framstår som en utrolig bitter type

Ikke gift deg hvis du ikke vet hva det innebærer. Det samme gjelder det å signere dokumenter generelt. Skulle tro en stortingspolitiker visste dette.
Hva konkret er det som fremstår bittert?

Hvis begge parter vil ut av en avtale, så burde det jo ikke ta et år med «prøveoppsigelse» som kan bli resatt hvis de ikke «prøver hardt nok» før man kan si den opp?

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Det eneste jeg tenker skal være noe grunn til å gjøre det litt krevende er om man har dratt større offentlige fordeler av giftemålet. Feks skattemessig, rettighetsmessig osv; da er det greit med en liten karantene. Jeg har ikke vært gift og har ikke giddi sette meg inn i det.

Men religiøse eller livsynsmessige, ev moralske grunner til at det skal være så vanskelig å komme seg ut av det støtter jeg ikke.

Dundersalt

Legg inn av Dundersalt »

Solvgutt1 skrev: tir jun 13, 2023 8:22 pm
Dundersalt skrev: tir jun 13, 2023 8:18 pm Framstår som en utrolig bitter type

Ikke gift deg hvis du ikke vet hva det innebærer. Det samme gjelder det å signere dokumenter generelt. Skulle tro en stortingspolitiker visste dette.
Hva konkret er det som fremstår bittert?

Hvis begge parter vil ut av en avtale, så burde det jo ikke ta et år med «prøveoppsigelse» som kan bli resatt hvis de ikke «prøver hardt nok» før man kan si den opp?
Dette er ikke regler som kom i stand plutselig og ikke var der når han valgte å inngå et ekteskap

Queenie

Legg inn av Queenie »

Må være kult for eksen at han smører utover hele VG at han selger gifteringen for hele 650 kr. Smålig mann.

Det sagt så er giftermål noe man bør ta på alvor, at man må være separert en stund er da ikke et problem. Men de bør jo fjerne ting som umulig å ha samme bostedsadresse osv

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Queenie skrev: tir jun 13, 2023 8:28 pm Må være kult for eksen at han smører utover hele VG at han selger gifteringen for hele 650 kr. Smålig mann.

Det sagt så er giftermål noe man bør ta på alvor, at man må være separert en stund er da ikke et problem. Men de bør jo fjerne ting som umulig å ha samme bostedsadresse osv
Hvorfor skulle hun bry seg?

Fikk 2 lapper for min da. :lol:

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Dundersalt skrev: tir jun 13, 2023 8:28 pm
Solvgutt1 skrev: tir jun 13, 2023 8:22 pm
Dundersalt skrev: tir jun 13, 2023 8:18 pm Framstår som en utrolig bitter type

Ikke gift deg hvis du ikke vet hva det innebærer. Det samme gjelder det å signere dokumenter generelt. Skulle tro en stortingspolitiker visste dette.
Hva konkret er det som fremstår bittert?

Hvis begge parter vil ut av en avtale, så burde det jo ikke ta et år med «prøveoppsigelse» som kan bli resatt hvis de ikke «prøver hardt nok» før man kan si den opp?
Dette er ikke regler som kom i stand plutselig og ikke var der når han valgte å inngå et ekteskap
Nei, det har han heller ikke sagt. Han er stortingspolitiker og tar til orde for å endre på regelverket, fordi det er for vanskelig å skille seg.

Jeg ser ingen bitterhet her, men han kommer ikke så veldig godt ut av saken. Å dra med seg avisen inn hos Gullsmeden for å selge gifteringen er ganske patetisk og det ble jo pinlig når han fant ut at den var verdt en middag med dessert på Egon.

Queenie

Legg inn av Queenie »

greyserpent skrev: tir jun 13, 2023 8:35 pm
Queenie skrev: tir jun 13, 2023 8:28 pm Må være kult for eksen at han smører utover hele VG at han selger gifteringen for hele 650 kr. Smålig mann.

Det sagt så er giftermål noe man bør ta på alvor, at man må være separert en stund er da ikke et problem. Men de bør jo fjerne ting som umulig å ha samme bostedsadresse osv
Hvorfor skulle hun bry seg?

Fikk 2 lapper for min da. :lol:
Ingen skal påstå at dere satser.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Har bare skilt meg en gang, og syns det var ganske lett.
Eksen fikk huset og selvfølgelig barna.
Jeg fikk stereoanlegget og halve boliglånet, og barnebidrag å betale til ungene fylte 20 år.
No Problem.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Solvgutt1 skrev: tir jun 13, 2023 8:22 pm
Hva konkret er det som fremstår bittert?

Hvis begge parter vil ut av en avtale, så burde det jo ikke ta et år med «prøveoppsigelse» som kan bli resatt hvis de ikke «prøver hardt nok» før man kan si den opp?
Har du klart for deg de underliggende hensyn som ligger til grunn for at reglene er som de er? Det er litt typisk for venstreradikale kulturmarxister å avskaffe alle gamle systemer, institusjoner og tradisjoner uten at de forstår bæret av dem

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Helt sjanseløs type. Når du tar en så viktig beslutning som å gifte det. Så bør du ha gjennomtenkt dette så godt, at du også vet reglene for å komme seg ut av ekteskapet.

Rimelig trist opplegg. Skilles 1,5 år etter at du har gifta deg.

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Solvgutt1 skrev: tir jun 13, 2023 8:22 pm
Dundersalt skrev: tir jun 13, 2023 8:18 pm Framstår som en utrolig bitter type

Ikke gift deg hvis du ikke vet hva det innebærer. Det samme gjelder det å signere dokumenter generelt. Skulle tro en stortingspolitiker visste dette.
Hva konkret er det som fremstår bittert?

Hvis begge parter vil ut av en avtale, så burde det jo ikke ta et år med «prøveoppsigelse» som kan bli resatt hvis de ikke «prøver hardt nok» før man kan si den opp?
Giftemål skal jo være en seriøs greie. Hvorfor gifte seg hvis man ikke vil ta konsekvensene av hva det innebærer. Kunne likesågodt vært samboer da.

Altfor mange ekteskap som går på dunken.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Queenie skrev: tir jun 13, 2023 8:28 pm Må være kult for eksen at han smører utover hele VG at han selger gifteringen for hele 650 kr. Smålig mann.

Det sagt så er giftermål noe man bør ta på alvor, at man må være separert en stund er da ikke et problem. Men de bør jo fjerne ting som umulig å ha samme bostedsadresse osv
Syns det oste hevngjerrighet av hele intervjuet. Kaller seg lykkelig skilt, ekteskapet varte 1,5 år og nå tar han med media og viser at selv gifteringen var fake.

En ting er sikkert. Om man gifter seg og det ikke varer mer enn et års tid, da har man gjort elendig research.

Hvor vanskelig det er å skille seg aner jeg lite om. Håper jeg slipper å finne det ut. Jeg er fortsatt svært godt fornøyd med at jeg turte å be om telefonnummeret hennes en gang i tiden.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Ja det er for vanskelig
https://www.nrk.no/trondelag/i-over-hun ... 1.16103015
Behøver ikke være som i Vegas hvor du kan få ekteskapet annulert eller skilsmisse omtrent fordi Elvis hadde på seg feil dress men er det ikke barn i bildet typ under 15-16 eller at det er mistanke om proforma ekteskap skjønner jeg ikke hvorfor man strengt tatt ikke kan skille seg på dagen uavhengig om man har vært gift i 1 år eller 70 år.

Queenie

Legg inn av Queenie »

PapaSmurf skrev: ons jun 14, 2023 9:51 am
Queenie skrev: tir jun 13, 2023 8:28 pm Må være kult for eksen at han smører utover hele VG at han selger gifteringen for hele 650 kr. Smålig mann.

Det sagt så er giftermål noe man bør ta på alvor, at man må være separert en stund er da ikke et problem. Men de bør jo fjerne ting som umulig å ha samme bostedsadresse osv
Syns det oste hevngjerrighet av hele intervjuet. Kaller seg lykkelig skilt, ekteskapet varte 1,5 år og nå tar han med media og viser at selv gifteringen var fake.

En ting er sikkert. Om man gifter seg og det ikke varer mer enn et års tid, da har man gjort elendig research.
Den eneste som driter seg ut her er han selv.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

PapaSmurf skrev: ons jun 14, 2023 9:51 am
Queenie skrev: tir jun 13, 2023 8:28 pm Må være kult for eksen at han smører utover hele VG at han selger gifteringen for hele 650 kr. Smålig mann.

Det sagt så er giftermål noe man bør ta på alvor, at man må være separert en stund er da ikke et problem. Men de bør jo fjerne ting som umulig å ha samme bostedsadresse osv
Syns det oste hevngjerrighet av hele intervjuet. Kaller seg lykkelig skilt, ekteskapet varte 1,5 år og nå tar han med media og viser at selv gifteringen var fake.

En ting er sikkert. Om man gifter seg og det ikke varer mer enn et års tid, da har man gjort elendig research.

Hvor vanskelig det er å skille seg aner jeg lite om. Håper jeg slipper å finne det ut. Jeg er fortsatt svært godt fornøyd med at jeg turte å be om telefonnummeret hennes en gang i tiden.
Han er kjent i vårt fylket for å være en som liker å stikke seg fram. Slik at eg trur fyren berre er slik og liker å få oppmerksomhet.
Dei aller fleiste andre ville neppe stilt opp i VG og snakket såpass fritt om privvatlivet sitt, men hans val
Forøvrig er dette samme fyren som vart intervjuet om han og Jonas Gahl Støre nære vennskap og om sjakkspelet dei hadde mot kvarandre https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A ... med-paa-do

Queenie

Legg inn av Queenie »

ms_8 skrev: ons jun 14, 2023 10:51 am
PapaSmurf skrev: ons jun 14, 2023 9:51 am
Queenie skrev: tir jun 13, 2023 8:28 pm Må være kult for eksen at han smører utover hele VG at han selger gifteringen for hele 650 kr. Smålig mann.

Det sagt så er giftermål noe man bør ta på alvor, at man må være separert en stund er da ikke et problem. Men de bør jo fjerne ting som umulig å ha samme bostedsadresse osv
Syns det oste hevngjerrighet av hele intervjuet. Kaller seg lykkelig skilt, ekteskapet varte 1,5 år og nå tar han med media og viser at selv gifteringen var fake.

En ting er sikkert. Om man gifter seg og det ikke varer mer enn et års tid, da har man gjort elendig research.

Hvor vanskelig det er å skille seg aner jeg lite om. Håper jeg slipper å finne det ut. Jeg er fortsatt svært godt fornøyd med at jeg turte å be om telefonnummeret hennes en gang i tiden.
Han er kjent i vårt fylket for å være en som liker å stikke seg fram. Slik at eg trur fyren berre er slik og liker å få oppmerksomhet.
Dei aller fleiste andre ville neppe stilt opp i VG og snakket såpass fritt om privvatlivet sitt, men hans val
Total mangel på antenner og ekstremt navlebeskuende, mannen er garantert ikke god, likegyldig om skilsmissereglene er utdaterte.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Texas_John skrev: ons jun 14, 2023 9:29 am
Solvgutt1 skrev: tir jun 13, 2023 8:22 pm
Hva konkret er det som fremstår bittert?

Hvis begge parter vil ut av en avtale, så burde det jo ikke ta et år med «prøveoppsigelse» som kan bli resatt hvis de ikke «prøver hardt nok» før man kan si den opp?
Har du klart for deg de underliggende hensyn som ligger til grunn for at reglene er som de er? Det er litt typisk for venstreradikale kulturmarxister å avskaffe alle gamle systemer, institusjoner og tradisjoner uten at de forstår bæret av dem
Ja, det har jeg. Har du klart for deg hvorvidt reglene faktisk tjener det formålet de er ment å tjene?

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »

Burde ikke klima og miljøgjengen ta tak i dette med skilsmisser snart? Det er jo et solid inngrep på ressursene å skille seg.

Etter man er skilt så har man 2 boliger i stedet for 1. Man må sende barn mellom bolig 1 og bolig 2. Man har da ekstra senger, ekstra klær, ekstra leker. Det blir mer forbruk på mat, strøm, vann, forbruksvarer, mer bilbruk med 2 husholdninger. Man har 2 ferier. 2 bilferier i stedet for 1.

Rent økonomisk så kunne det vært en fordel om flere par holdt sammen, iallefall så lenge man har felles barn som bor hjemme.
Boligprisene er høye pga at etterspørselen fortsatt er høy. Hadde færre skilt seg så hadde man ikke hatt behov for så mange boliger så da hadde man hatt mindre press på ressursene. Kanskje kunne flere fått seg en bolig passende for 3 barn i stedet for 2 med litt lavere priser?

-- Så om ikke nødvendigvis via ekteskap så hadde det vært en fordel om man jobbet for at flere holdt sammen. At barn som vokser opp med 2 foreldre gjør det bedre enn de som vokser opp med 1. At gresset sjeldent er så mye grønnere på den andre siden, at et forhold går opp og ned og å lage en robust og stabil familie bør fremsnakkes som den viktigste prestasjonen du gjør i livet.

Det er mange grunner til at folk ikke bør skille lag så lett som de gjør nå. Iallefall når man har felles barn sammen.

-- Angående saken som linkes til så var det snakk om 2 års ekteskap der man etter 1,5 år ville skille seg. Folk har mobilabonnement som har lenger bindingstid enn dette.
Sist redigert av Maxus5 den ons jun 14, 2023 12:20 pm, redigert 1 gang totalt.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Dundersalt skrev: tir jun 13, 2023 8:18 pm Framstår som en utrolig bitter type

Ikke gift deg hvis du ikke vet hva det innebærer. Det samme gjelder det å signere dokumenter generelt. Skulle tro en stortingspolitiker visste dette.
Må være bedre å ha et samboerskap i noen år før man gifter seg. Synes jeg da.

Skilsmisse allerede etter bare 1 og 1/2 år? Det ekteskapet måtte være dødfødt fra starten av.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »

Dundersalt skrev: tir jun 13, 2023 8:18 pm Framstår som en utrolig bitter type

Ikke gift deg hvis du ikke vet hva det innebærer. Det samme gjelder det å signere dokumenter generelt. Skulle tro en stortingspolitiker visste dette.
For en sutreartikkel dette var . Både den opprinnelige og den det var lenket til. Fyren virker bitter og fullstendig på jordet. Aner han i det hele tatt hva en forpliktelse er? Man lover troskap til noen, i gode og onde dager foran vitner. Det er en seriøs sak, et viktig valg , et ansvar og en plikt. Og har man inngått den så er det visse forventninger og plikter du skal følge. Det er ikke bare å logge inn med bankID og skille seg når det passer.

Han sier:
"
Jeg er i den heldig situasjonen at jeg har et kjempegodt forhold til ekskona mi ... Eller, godt forhold er vel mer presist, presiserer Vereide.

– Vi snakker sammen og er venner og alt det der, sier han raskt.
Men likevel skal han ut av forholdet, fort som F etter 1,5 år og ikke en gang snakk om å prøve å fikse noe
Vereide påpeker likevel at mange som velger å skille seg ikke har et like godt forhold til partneren det blir slutt med.
– Tenk på alle som ikke har et godt forhold til ekspartneren sin. De kan ha opplevd verbalt misbruk, utroskap eller andre overtramp. Da er det helt vanvittig at staten skal tvinge dem til å være bundet til hverandre gjennom en årelang separasjonsperiode.
Så med dette antyder han at bruddet hans ikke skyldet verbalt misbruk, utroskap eller overtramp. Men likevel skal det ta slutt fort som F og klager over at det innebærer litt papirarbeid.

Gudhjelpe.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Maxus5 skrev: ons jun 14, 2023 12:35 pm
Dundersalt skrev: tir jun 13, 2023 8:18 pm Framstår som en utrolig bitter type

Ikke gift deg hvis du ikke vet hva det innebærer. Det samme gjelder det å signere dokumenter generelt. Skulle tro en stortingspolitiker visste dette.
For en sutreartikkel dette var . Både den opprinnelige og den det var lenket til. Fyren virker bitter og fullstendig på jordet. Aner han i det hele tatt hva en forpliktelse er? Man lover troskap til noen, i gode og onde dager foran vitner. Det er en seriøs sak, et viktig valg , et ansvar og en plikt. Og har man inngått den så er det visse forventninger og plikter du skal følge. Det er ikke bare å logge inn med bankID og skille seg når det passer.

Han sier:
"
Jeg er i den heldig situasjonen at jeg har et kjempegodt forhold til ekskona mi ... Eller, godt forhold er vel mer presist, presiserer Vereide.

– Vi snakker sammen og er venner og alt det der, sier han raskt.
Men likevel skal han ut av forholdet, fort som F etter 1,5 år og ikke en gang snakk om å prøve å fikse noe
Vereide påpeker likevel at mange som velger å skille seg ikke har et like godt forhold til partneren det blir slutt med.
– Tenk på alle som ikke har et godt forhold til ekspartneren sin. De kan ha opplevd verbalt misbruk, utroskap eller andre overtramp. Da er det helt vanvittig at staten skal tvinge dem til å være bundet til hverandre gjennom en årelang separasjonsperiode.
Så med dette antyder han at bruddet hans ikke skyldet verbalt misbruk, utroskap eller overtramp. Men likevel skal det ta slutt fort som F og klager over at det innebærer litt papirarbeid.

Gudhjelpe.
Det har man bare hans ord for..

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»