Regjeringen går inn for skolepenger for internasjonale studenter

Svar
Zorbeltuss

Re: Regjeringen går inn for skolepenger for internasjonale studenter

Legg inn av Zorbeltuss »

GiPazzini_85 skrev: fre okt 07, 2022 11:36 am Det er alltid en risiko å sette representanter fra ikke-utdanning og -danningsparti som FrP, SP og AP i slike posisjoner. Som om politikerne ikke har lite peiling på dette fra før så er disse tre partiene av de absolutte verstingene og en regelrett allianse fra helvete når de finner sammen i utdanningspolitiske saker som med høyere utdanning for to år siden.
Nja, går mer på person enn parti.

Asheim og Røe Isaksen f eks var totalt uskikket til den posten til tross for at Høyre angivelig ikke er i den gruppen der. Kunnskapsløse broilere begge to.

Ellers tør jeg påstå at det absolutt kan være gode argumenter for at det kun er Nordmenn (og de som allerede er bosatt her på varig basis) sin utdanning som bør finansieres over statsbudsjettet, skal andre få komme hit for å få utdanningen sin gratis så må til gjengjeld en Nordmann få utdanningen sin dekket på samme vis ute i verden.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Zorbeltuss skrev: lør okt 08, 2022 3:28 pm
GiPazzini_85 skrev: fre okt 07, 2022 11:36 am Det er alltid en risiko å sette representanter fra ikke-utdanning og -danningsparti som FrP, SP og AP i slike posisjoner. Som om politikerne ikke har lite peiling på dette fra før så er disse tre partiene av de absolutte verstingene og en regelrett allianse fra helvete når de finner sammen i utdanningspolitiske saker som med høyere utdanning for to år siden.
Nja, går mer på person enn parti.

Asheim og Røe Isaksen f eks var totalt uskikket til den posten til tross for at Høyre angivelig ikke er i den gruppen der. Kunnskapsløse broilere begge to.

Ellers tør jeg påstå at det absolutt kan være gode argumenter for at det kun er Nordmenn (og de som allerede er bosatt her på varig basis) sin utdanning som bør finansieres over statsbudsjettet, skal andre få komme hit for å få utdanningen sin gratis så må til gjengjeld en Nordmann få utdanningen sin dekket på samme vis ute i verden.
Asheim var nok uskikket, men ikke Røe Isaksen. Problemet akkurat nå ligger i at samtlige stortingspartier i denne stortingsperioden har en regelrett utdanningspolitikk, både på høyere nivå og i folkeskolen.Fordelen hos blant annet Høyre og Venstre (og til dels SV, et annet skoleparti) er at man i alle har sett på satsning på forskning som viktig, samt hatt tiltro til den faglige kompetansen i styrene hos høgskolene og universitetene. Og fraværsgrensen var tross alt viktig å innføre i VGS, men ellers mangler både den sosialistiske og borgerlige siden totalt gangsyn i hvordan utdanning bør driftes.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Er jo en rød tråd fra begge sider at alt skal kontrolleres fra politisk hold, og siden elevene ikke har stemmerett så er det mye enklere å reformere skolen for å vise at man satser på utdanning (og bygge opp sin personlige profil fra utdanningsminsterposten), enn det er på helse og eldreomsorg for klanter du det til der så er det betydelige velgergrupper som blir direkte berørt

Røe Isaksen sin iver etter å fusjonere alt og alle var totalt meningsløst og det burde han vite før han satte igang, så enten kunnskapsløs eller blottet for samvittighet, begge alternativer burde ha diskvalifisert ham fra jobben.

Men det blir jo et lite sidespor fra skolepengediskusjonen. Hvor jeg synes det er på sin plass å spørre hva Norge tjener på dekke utdannelsen til studenter som kommer utenifra, mulig det har noe for seg hvis de med stor sannsynlighet vil jobbe her etterpå.

William_S

Legg inn av William_S »

Erfaringer fra våre naboland er at antallet internasjonale studenter falt drastisk etter at de innførte skolepenger. Det er uansett et soleklart løftebrudd på Hurdalsplattformen hvor det i klartekst står at gratisprinsippet skal ligge fast. Uansett tror jeg nok SV får forhandlet det bort.
https://www.nrk.no/norge/regjeringen-vi ... 1.16134957

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Curt Rice bryr seg mer om å sole seg i glansen av å ha lede en størst mulig institusjon med det mest prestisjefulle navnet og å miste 20% av elevemassen er jo ganske dramatisk ved tulleuniversitet hans.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Zorbeltuss skrev: tir okt 11, 2022 7:10 pm Curt Rice bryr seg mer om å sole seg i glansen av å ha lede en størst mulig institusjon med det mest prestisjefulle navnet og å miste 20% av elevemassen er jo ganske dramatisk ved tulleuniversitet hans.
Hva gjør NMBU til et tulleuniversitet?

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Trodde han var på OsloMet fremdeles, oops.

NMBU er ikke et av tulleuniversitetene, men Curt Rice er fremdeles en pamp som bryr seg mer om at han kanskje vil ha en mindre institusjon å styre enn om det er hensiktsmessig for Norge om alle disse utenlandstudentene skal få påspandert utdanning, så er spørsmål nummer to hvor mange som faktisk blir berørt da EØS og Sveits unntas.

William_S

Legg inn av William_S »

Zorbeltuss skrev: tir okt 11, 2022 7:18 pm Trodde han var på OsloMet fremdeles, oops.

NMBU er ikke et av tulleuniversitetene, men Curt Rice er fremdeles en pamp som bryr seg mer om at han kanskje vil ha en mindre institusjon å styre enn om det er hensiktsmessig for Norge om alle disse utenlandstudentene skal få påspandert utdanning, så er spørsmål nummer to hvor mange som faktisk blir berørt da EØS og Sveits unntas.
NMBU er jo ikke en veldig stor institusjon fra før. Men det er uansett få rektorer i sektoren som er for dette alt fra Svein Stølen på UiO til Dag Rune Olsen på UiT.

William_S

Legg inn av William_S »

Etter at Sverige innførte skolepenger for vel 10 år siden på studenter utenfor EU/EØS mistet de fire av fem. Det er nok grunn til å tro at det vil skje her også
https://khrono.no/sverige-mistet-80-pro ... eos/724205

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Joda, men spørsmålet er "taper vi noe på om 4 av 5 forsvinner?".

Jeg skulle likt å sett tall på hvor mange av disse som blir værende i Norge etter endt utdannelse. Hvis det er lavt så er jo dette minst like mye bistands- som utdanningspolitikk.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Brasilianske Cecilia (20) får ikke sponset 1,4 millioner av norske skattebetalere, planen var å studere kunst i Oslo.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0 ... nststudiet

Takk og lov for at dette er avskaffet

fargerik

Legg inn av fargerik »

William_S skrev: ons okt 12, 2022 10:19 am Etter at Sverige innførte skolepenger for vel 10 år siden på studenter utenfor EU/EØS mistet de fire av fem. Det er nok grunn til å tro at det vil skje her også
https://khrono.no/sverige-mistet-80-pro ... eos/724205
Siterer fra linken din :

"....— Etter det har antallet i gruppen tredjelandsstudenter kommet seg gradvis, og har nå, drøyt 10 år senere, nådd samme nivå som før avgiftene ble innført, sier Bryntesson. Han er tilknyttet The Swedish Centre for Studies of the Internationalisation of Higher Education (SIHE)...."

William_S

Legg inn av William_S »

Texas_John skrev: tir jun 13, 2023 3:57 pm Brasilianske Cecilia (20) får ikke sponset 1,4 millioner av norske skattebetalere, planen var å studere kunst i Oslo.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0 ... nststudiet

Takk og lov for at dette er avskaffet
Nei det er ikke bra at dette blir avskaffet. Omtrent samtlige høringsinstanser har vært i mot. Egentlig sykt at regjeringen går i mot Hurdalsplattformen så tydelig

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

William_S skrev: tir jun 13, 2023 6:24 pm
Texas_John skrev: tir jun 13, 2023 3:57 pm Brasilianske Cecilia (20) får ikke sponset 1,4 millioner av norske skattebetalere, planen var å studere kunst i Oslo.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0 ... nststudiet

Takk og lov for at dette er avskaffet
Nei det er ikke bra at dette blir avskaffet. Omtrent samtlige høringsinstanser har vært i mot. Egentlig sykt at regjeringen går i mot Hurdalsplattformen så tydelig
Di mener norske skattebetalere skulle betalt 1,4 mill for denne brasilianske personens kunst-utdanning?

pigg

Legg inn av pigg »

Det er mer enn greit at utlendinger må betale for utdanningen sin i Norge.

William_S

Legg inn av William_S »

Texas_John skrev: tir jun 13, 2023 6:57 pm
William_S skrev: tir jun 13, 2023 6:24 pm
Texas_John skrev: tir jun 13, 2023 3:57 pm Brasilianske Cecilia (20) får ikke sponset 1,4 millioner av norske skattebetalere, planen var å studere kunst i Oslo.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0 ... nststudiet

Takk og lov for at dette er avskaffet
Nei det er ikke bra at dette blir avskaffet. Omtrent samtlige høringsinstanser har vært i mot. Egentlig sykt at regjeringen går i mot Hurdalsplattformen så tydelig
Di mener norske skattebetalere skulle betalt 1,4 mill for denne brasilianske personens kunst-utdanning?

Ja faktisk. Men bortsett fra selve studieplassen eg det ikke gratis. Man må blant annet garantere for minst 100k kroner. Det er rett og slett sinnsykt at dette skjer på venstresidens vakt. Høyre og Frp prøvde seg to ganger med det samme men ble møtt med hard motstand fra Venstre og KrF pluss ja venstresiden. Ola Borten Moe er en gedigen fjott og rett og slett skuffet over SV i saken her. Noe galt må det jo være i forslaget når samtlige universiteter og høgskoler er i mot, fagforeninger, Norsk Studentorganisasjon etc etc

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

pigg skrev: tir jun 13, 2023 7:20 pm Det er mer enn greit at utlendinger må betale for utdanningen sin i Norge.
Det er også et faktum at norske studenter må subsidiere boliger til utenlandske studenter. Semesteravgiftene de betaler for går til en stor del til subsidiering av studentboliger. Men siden utenlandske master- og utvekslingsstudenter får boliggaranti, betyr det i praksis at norske studenter betaler semesteravgift slik at utenlandske studenter kan ha lavere husleie.

Hvis jeg var en norsk student, ville jeg blitt ganske forbanna over det, og selv som en som drar nytte av dette systemet synes jeg fortsatt det er urettferdig. Jada, det kan være vanskelig for utenlandske studenter å finne bolig alene, spesielt hvis de ikke snakker norsk, men hvorfor må det subsidieres effektivt av norske studenter? Hvorfor ikke tilby bolig til markedspris og bruke studentavgiftene til noe som kommer alle studenter til gode (som f.eks rimelige priser i kantiner)?

William_S

Legg inn av William_S »

Dionysos skrev: tir jun 13, 2023 9:48 pm
pigg skrev: tir jun 13, 2023 7:20 pm Det er mer enn greit at utlendinger må betale for utdanningen sin i Norge.
Det er også et faktum at norske studenter må subsidiere boliger til utenlandske studenter. Semesteravgiftene de betaler for går til en stor del til subsidiering av studentboliger. Men siden utenlandske master- og utvekslingsstudenter får boliggaranti, betyr det i praksis at norske studenter betaler semesteravgift slik at utenlandske studenter kan ha lavere husleie.

Hvis jeg var en norsk student, ville jeg blitt ganske forbanna over det, og selv som en som drar nytte av dette systemet synes jeg fortsatt det er urettferdig. Jada, det kan være vanskelig for utenlandske studenter å finne bolig alene, spesielt hvis de ikke snakker norsk, men hvorfor må det subsidieres effektivt av norske studenter? Hvorfor ikke tilby bolig til markedspris og bruke studentavgiftene til noe som kommer alle studenter til gode (som f.eks rimelige priser i kantiner)?
Du sauser virkelig ting sammen her. Semesteravgiften går ikke til studentboliger. Det er dog riktig at leien på studentboliger er noe lavere enn på det private markedet med trykk på noe. . Kanskje rundt 75-80 prosent av det private markedet.

Dionysos

Legg inn av Dionysos »

William_S skrev: tir jun 13, 2023 9:57 pm
Dionysos skrev: tir jun 13, 2023 9:48 pm
pigg skrev: tir jun 13, 2023 7:20 pm Det er mer enn greit at utlendinger må betale for utdanningen sin i Norge.
Det er også et faktum at norske studenter må subsidiere boliger til utenlandske studenter. Semesteravgiftene de betaler for går til en stor del til subsidiering av studentboliger. Men siden utenlandske master- og utvekslingsstudenter får boliggaranti, betyr det i praksis at norske studenter betaler semesteravgift slik at utenlandske studenter kan ha lavere husleie.

Hvis jeg var en norsk student, ville jeg blitt ganske forbanna over det, og selv som en som drar nytte av dette systemet synes jeg fortsatt det er urettferdig. Jada, det kan være vanskelig for utenlandske studenter å finne bolig alene, spesielt hvis de ikke snakker norsk, men hvorfor må det subsidieres effektivt av norske studenter? Hvorfor ikke tilby bolig til markedspris og bruke studentavgiftene til noe som kommer alle studenter til gode (som f.eks rimelige priser i kantiner)?
Du sauser virkelig ting sammen her. Semesteravgiften går ikke til studentboliger. Det er dog riktig at leien på studentboliger er noe lavere enn på det private markedet med trykk på noe. . Kanskje rundt 75-80 prosent av det private markedet.
Å, du har faktisk rett, min feil. Jeg ble bare forvirret fordi boligen drives av samme organisasjon som mottar semesteravgifter, men det står at avgiftene ikke brukes til bolig. Jeg er enig i at det er bra at studenter kan få billigere boliger, men siden det ikke er nok til alle og bare utenlandske studenter kan få en garantert plass, virker det fortsatt urettferdig for innenlandske studenter. Hvorfor ikke gjøre tilskuddene slik at alle studenter og ikke bare utenlandske studenter (og noen få heldige norske studenter som får plass i boliglotteri) nytte av dem?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»