Chelsea FC - Klubbtråd

Svar
Knax

Re: Chelsea FC - Klubbtråd

Legg inn av Knax »

Barella går ikke for under 70mill£, det er jeg ganske sikker på.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Fascinerende hvor mye kaos det er i silly season for de store engelske klubbene.

I slike øyeblikk så er det behagelig å heie på et lag som ikke har økonomi til å kjøpe nevneverdig med spillere. (Og som sjeldent blir nevnt i norske og engelske medier.)

Wellé

Legg inn av Wellé »

Jolla skrev: tor jun 15, 2023 10:34 am Fascinerende hvor mye kaos det er i silly season for de store engelske klubbene.

I slike øyeblikk så er det behagelig å heie på et lag som ikke har økonomi til å kjøpe nevneverdig med spillere. (Og som sjeldent blir nevnt i norske og engelske medier.)
Er helt baluba.

Arsenal skal plutselig hente Rice, Caicedo, Havertz og halve fotballeuropa. Hele Arsenal-Twitter skifter mellom å gå til himmels og helvete hver halvtime og feeden min kunne lett blitt lagt inn for å være bipolar...

Wellé

Legg inn av Wellé »

Av nysgjerrighet, er Nizaar Kinsella en med peiling på Chelsea? Orakelet var ganske kategorisk på at Chelsea ikke har noen problemer med FFP og ikke trengte å selge før 30. juni og mente at dette har blitt tilbakevist flere ganger. Kinsella meldte i hvert fall i dag at Chelsea trenger å selge før den 30. slik som flere andre seriøse aviser og nettsteder også har meldt tidligere.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Wellé skrev: tor jun 15, 2023 10:56 am Arsenal skal plutselig hente Rice, Caicedo, Havertz og halve fotballeuropa. Hele Arsenal-Twitter skifter mellom å gå til himmels og helvete hver halvtime og feeden min kunne lett blitt lagt inn for å være bipolar...
Jobber med å bli bedre til å ta alle sommerrykter med
klype salt såfremt det ikke er Ornstein.

Alle andre rykter er mer basis for diskusjoner (feks Havertz sin rolle i Chelsea, burde vi evt selge til Arsenal) uten å legge for mye i det.

Å feks bli linket til en type som Nicolas Jackson er bare gøy, sjekker ut en spiller man ikke vet veldig mye om i tilfelle noe skulle skje.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Wellé skrev: tor jun 15, 2023 11:31 am Av nysgjerrighet, er Nizaar Kinsella en med peiling på Chelsea? Orakelet var ganske kategorisk på at Chelsea ikke har noen problemer med FFP og ikke trengte å selge før 30. juni og mente at dette har blitt tilbakevist flere ganger. Kinsella meldte i hvert fall i dag at Chelsea trenger å selge før den 30. slik som flere andre seriøse aviser og nettsteder også har meldt tidligere.

Kinsella har peiling på Chelsea, men har han peiling på økonomi?

Jeg har ikke sett uttalelsen du viser til, men hvis han har sagt noe slikt er jeg ikke nødvendigvis uenig. Jeg ville imidlertid nyansert det til at vi foretrekker å selge noen før 30 juni.

Vi foretrekker det fordi vi slipper å krangle om hvordan det skal justeres for tapte inntekter og økte kostnader pga sanksjonene hvis tallene til tross for dette er OK. Det er alltid greit å slippe en diskusjon selv om man ikke er redd for den. Bak der igjen er det enda et "line of defence" ved at vi tåler fint en "førstegangs-forseelse" på FFP. Straffen for det er en håndterlig bot. Den kunne vi tatt, men vi foretrekker å unngå det (slik at vi har den muligheten senere).

Videre skal vi selge noen og hvis du følger med på ryktebørsen ser det ikke ut til at det blir noe problem. (Altfor) mange vil forsvinne. Din inngang til dette er slik jeg forstår at du tror / håper at Chelsea MÅ selge Mount og Havertz før 30 juni og at kjøpende klubber derfor kan avvente og se at Chelsea blir mer og mer stresset. Sorry, men det skjer ikke. Det er mange spillere før disse på salgslista og vi vil ha gjennomført nok av andre salg før den tid. Jeg vil egentlig snu det og si at Chelsea ikke har råd til å selge Mount og Havertz til de prisene som har blitt skissert. De er for verdifulle sportslig og erstatterne vil bli langt dyrere.

En generell kommentar til fotballjournalister som skriver om Chelsea og FFP: De evner ikke å se mulighetsrommet. Eksempelvis gjorde Chelsea en ekstraordinær spilleravskrivning på 77 mill pund i fjorårets regnskap. Trolig var det Lukaku som ble nedskrevet til null. Det bidrar til et høyt tap i fjor, men det gir en tilsvarende mulighet til en enkel gevinst i år. Lukaku kommer til å forsvinne i sommer og mest sannsynlig blir det en overpriset overgang til Saudi Arabia eller en overpriset byttehandel med Inter. Begge alternativer vil gi en god FFP-gevinst på en spiller de aller fleste tror Chelsea må ta et tap på. Tilsvarende løsninger kan tenkes på Auba, Ziyech, Koulibaly m.fl.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Lew_Ashby skrev: tor jun 15, 2023 11:39 am
Å feks bli linket til en type som Nicolas Jackson er bare gøy, sjekker ut en spiller man ikke vet veldig mye om i tilfelle noe skulle skje.
Har vært en topp 5 spiller i La Liga de siste to månedene. Men viktig å ta med at han kun har spilt 1626 minutter i øverste liga i karrieren.

Samtidig er det mulig at han eksploderer neste sesong hvis han er profesjonell igjennom sommeren, ikke tar så mye ferie men gjør mye egentrening. Så det er jo på mange måter risikabelt både å slå til nå og å vente til neste sommer. Jeg kan se for meg at han har 20-25 mål i La Liga neste sesong hvis han fortsetter der han slapp.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Orakelet skrev: tor jun 15, 2023 12:56 pm
Wellé skrev: tor jun 15, 2023 11:31 am Av nysgjerrighet, er Nizaar Kinsella en med peiling på Chelsea? Orakelet var ganske kategorisk på at Chelsea ikke har noen problemer med FFP og ikke trengte å selge før 30. juni og mente at dette har blitt tilbakevist flere ganger. Kinsella meldte i hvert fall i dag at Chelsea trenger å selge før den 30. slik som flere andre seriøse aviser og nettsteder også har meldt tidligere.

Kinsella har peiling på Chelsea, men har han peiling på økonomi?

Jeg har ikke sett uttalelsen du viser til, men hvis han har sagt noe slikt er jeg ikke nødvendigvis uenig. Jeg ville imidlertid nyansert det til at vi foretrekker å selge noen før 30 juni.

Vi foretrekker det fordi vi slipper å krangle om hvordan det skal justeres for tapte inntekter og økte kostnader pga sanksjonene hvis tallene til tross for dette er OK. Det er alltid greit å slippe en diskusjon selv om man ikke er redd for den. Bak der igjen er det enda et "line of defence" ved at vi tåler fint en "førstegangs-forseelse" på FFP. Straffen for det er en håndterlig bot. Den kunne vi tatt, men vi foretrekker å unngå det (slik at vi har den muligheten senere).

Videre skal vi selge noen og hvis du følger med på ryktebørsen ser det ikke ut til at det blir noe problem. (Altfor) mange vil forsvinne. Din inngang til dette er slik jeg forstår at du tror / håper at Chelsea MÅ selge Mount og Havertz før 30 juni og at kjøpende klubber derfor kan avvente og se at Chelsea blir mer og mer stresset. Sorry, men det skjer ikke. Det er mange spillere før disse på salgslista og vi vil ha gjennomført nok av andre salg før den tid. Jeg vil egentlig snu det og si at Chelsea ikke har råd til å selge Mount og Havertz til de prisene som har blitt skissert. De er for verdifulle sportslig og erstatterne vil bli langt dyrere.

En generell kommentar til fotballjournalister som skriver om Chelsea og FFP: De evner ikke å se mulighetsrommet. Eksempelvis gjorde Chelsea en ekstraordinær spilleravskrivning på 77 mill pund i fjorårets regnskap. Trolig var det Lukaku som ble nedskrevet til null. Det bidrar til et høyt tap i fjor, men det gir en tilsvarende mulighet til en enkel gevinst i år. Lukaku kommer til å forsvinne i sommer og mest sannsynlig blir det en overpriset overgang til Saudi Arabia eller en overpriset byttehandel med Inter. Begge alternativer vil gi en god FFP-gevinst på en spiller de aller fleste tror Chelsea må ta et tap på. Tilsvarende løsninger kan tenkes på Auba, Ziyech, Koulibaly m.fl.
Det er meget mulig du har rett, men det fremstår i media med ganske unison enighet at Chelsea MÅ selge spillere med regnskapsmessig profitt for å unngå å bryte regelverket. Kanskje kan dere komme unna med at det har vært snakk om tapte inntekter, men hvis man skal tolke andre klubbers oppførsel så virker det som at de tror på at dette er kritisk for Chelsea. Det er f.eks bredt rapportert at Arsenal har konkret interesse i Havertz. Hvis Arsenal ikke trodde at de hadde leverage i denne posisjonen så tviler jeg på at det er noe man ville utforsket fordi Havertz som han er i dag er IKKE verdt £70m + £250k i uken. Selv £40m (som er det det ryktes at Arsenal verdsetter han som) syns jeg er i overkant dyrt for han hvis man antar at man må matche lønnen han har i Chelsea.

Jeg vet at du tror dere kommer til å selge stort i SA, men det fordrer jo at spillerne vil dra dit. Spillere som Lukaku og Koulibaly kan fortsatt fint være veldig gode spillere i Serie A og er meget mulig ikke spesielt interessert i å dra til SA enda. Det er også mye usikkerhet i den ligaen for øyeblikket hvor flere spillere ikke har fått mottatt den lønnen de skal ha. Jeg kan forstå hvis spillerne som ikke heter Ronaldo, Benzema etc har en sunn skepsis med å inngå avtaler der når alt er enn så lenge veldig nytt.

Du nevner også denne avskrivningen i regnskapet, men ble den allerede gjort i 21/22-regnskapet, altså under et år etter at man signerte Lukaku? Hvis ikke så vil den avskrivningen være en del av dette regnskapet. Det er også verdt å vite at FFP-reglene tar utgangspunkt i cash flows over x antall år. Uavhengig av om dere gjorde denne avskrivningen underveis i 21/22 eller 22/23 så vil jo tapsføringen være inkludert i rapporteringsgrunnlaget. Dette er med en litt spørrende tone fordi jeg har ikke satt meg veldig inn i FFP-reglement og UEFA sitt vs PL sitt.
Sist redigert av Wellé den tor jun 15, 2023 1:12 pm, redigert 1 gang totalt.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Jolla skrev: tor jun 15, 2023 1:04 pm
Lew_Ashby skrev: tor jun 15, 2023 11:39 am
Å feks bli linket til en type som Nicolas Jackson er bare gøy, sjekker ut en spiller man ikke vet veldig mye om i tilfelle noe skulle skje.
Har vært en topp 5 spiller i La Liga de siste to månedene. Men viktig å ta med at han kun har spilt 1626 minutter i øverste liga i karrieren.

Samtidig er det mulig at han eksploderer neste sesong hvis han er profesjonell igjennom sommeren, ikke tar så mye ferie men gjør mye egentrening. Så det er jo på mange måter risikabelt både å slå til nå og å vente til neste sommer. Jeg kan se for meg at han har 20-25 mål i La Liga neste sesong hvis han fortsetter der han slapp.
Nå fikk jeg déjà vu til i fjor hvor en annen 21 åring hadde avsluttet sesongen sterkt (Gordon) og Chelsea ønsket å reagere før den positive pilen (og prisen) gikk enda lenger oppover. Jeg liker fortsatt tilnærmingen. Ting skjer fort i denne alderen, ref. verdiutviklingen på Enzo og Caicedo ila sesongen som var, og det er viktig å reagere før hele verden ser potensialet.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Jolla skrev: tor jun 15, 2023 1:04 pm
Lew_Ashby skrev: tor jun 15, 2023 11:39 am
Å feks bli linket til en type som Nicolas Jackson er bare gøy, sjekker ut en spiller man ikke vet veldig mye om i tilfelle noe skulle skje.
Har vært en topp 5 spiller i La Liga de siste to månedene. Men viktig å ta med at han kun har spilt 1626 minutter i øverste liga i karrieren.

Samtidig er det mulig at han eksploderer neste sesong hvis han er profesjonell igjennom sommeren, ikke tar så mye ferie men gjør mye egentrening. Så det er jo på mange måter risikabelt både å slå til nå og å vente til neste sommer. Jeg kan se for meg at han har 20-25 mål i La Liga neste sesong hvis han fortsetter der han slapp.
Og dersom rapportene om £30m release clause stemmer så er det jo også begrenset risiko. Røk på helsesjekken til Bournemouth i januar pga hofteproblemer (og hamstring?), så må tas et forbehold om at alt er som det skal med kroppen eller om det er en viss risiko der.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Wellé skrev: tor jun 15, 2023 1:08 pm Det er meget mulig du har rett, men det fremstår i media med ganske unison enighet at Chelsea MÅ selge spillere med regnskapsmessig profitt for å unngå å bryte regelverket. Kanskje kan dere komme unna med at det har vært snakk om tapte inntekter, men hvis man skal tolke andre klubbers oppførsel så virker det som at de tror på at dette er kritisk for Chelsea.

Jeg vet at du tror dere kommer til å selge stort i SA, men det fordrer jo at spillerne vil dra dit. Spillere som Lukaku og Koulibaly kan fortsatt fint være veldig gode spillere i Serie A og er meget mulig ikke spesielt interessert i å dra til SA enda. Det er også mye usikkerhet i den ligaen for øyeblikket hvor flere spillere ikke har fått mottatt den lønnen de skal ha. Jeg kan forstå hvis spillerne som ikke heter Ronaldo, Benzema etc har en sunn skepsis med å inngå avtaler der når alt er enn så lenge veldig nytt.

Du nevner også denne avskrivningen i regnskapet, men ble den allerede gjort i 21/22-regnskapet, altså under et år etter at man signerte Lukaku? Hvis ikke så vil den avskrivningen være en del av dette regnskapet. Det er også verdt å vite at FFP-reglene tar utgangspunkt i cash flows over x antall år. Uavhengig av om dere gjorde denne avskrivningen underveis i 21/22 eller 22/23 så vil jo tapsføringen være inkludert i rapporteringsgrunnlaget. Dette er med en litt spørrende tone fordi jeg har ikke satt meg veldig inn i FFP-reglement og UEFA sitt vs PL sitt.
Jeg er også enig i at vi må selge noen. Poenget er at vi ikke må selge Mount og Havertz. Kova har allerede en fot i City. RLC har en fot i Milan. Lukaku og Koulibaly diskuterer Inter-fremtid i dag og Pulisic, Auba, Ziyech, Chalobah, Mendy, Kepa m.fl. kan forsvinne når som helst, enten i salg eller byttehandel.

Enig ift SA, men blant spillerne vi ønsker å bli kvitt er spillere som er glade i penger. Mer penger kan løse de fleste problemer så vi får se.

Ja, avskrivningen ble gjort i fjor. Mao. potensial for gevinst i år. I fjorårets regnskap var det også 50 mill til Marina & co. Opplagt salgskostnader som burde blitt tatt av selger, men det var kanskje ikke mulig pga sanksjoner. I tilfelle bør Chelsea ha en god sak ift å få slike kostnader vekk fra regnskapet da det ikke angår klubbdriften.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Orakelet skrev: tor jun 15, 2023 1:10 pm Nå fikk jeg déjà vu til i fjor hvor en annen 21 åring hadde avsluttet sesongen sterkt (Gordon) og Chelsea ønsket å reagere før den positive pilen (og prisen) gikk enda lenger oppover. Jeg liker fortsatt tilnærmingen. Ting skjer fort i denne alderen, ref. verdiutviklingen på Enzo og Caicedo ila sesongen som var, og det er viktig å reagere før hele verden ser potensialet.
Nå har jeg ikke sett Jackson spille fotball noe særlig, men tallene hans er noe av det mer spennende jeg har sett på en stund. I motsetning til Gordon som på nesten alle parametre fremstår som en middelmådig spiller som også fremstod som altfor dyr allerede da vi ønsket å kjøpe.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Lew_Ashby skrev: tor jun 15, 2023 1:16 pm Røk på helsesjekken til Bournemouth i januar pga hofteproblemer.
Samtidig så har han aldri vært så god som etter at han kom tilbake fra denne skaden. Virker som om han brukte tiden uten kamper godt.

Men jeg kan ikke si at jeg håper at Chelsea henter ham.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Lew_Ashby skrev: tor jun 15, 2023 1:19 pm
Orakelet skrev: tor jun 15, 2023 1:10 pm Nå fikk jeg déjà vu til i fjor hvor en annen 21 åring hadde avsluttet sesongen sterkt (Gordon) og Chelsea ønsket å reagere før den positive pilen (og prisen) gikk enda lenger oppover. Jeg liker fortsatt tilnærmingen. Ting skjer fort i denne alderen, ref. verdiutviklingen på Enzo og Caicedo ila sesongen som var, og det er viktig å reagere før hele verden ser potensialet.
Nå har jeg ikke sett Jackson spille fotball noe særlig, men tallene hans er noe av det mer spennende jeg har sett på en stund. I motsetning til Gordon som på nesten alle parametre fremstår som en middelmådig spiller som også fremstod som altfor dyr allerede da vi ønsket å kjøpe.
Vi hentet en annen "lynving" istedenfor Gordon som er akkurat like gammel (Mudryk). Nå skal de begge snart spille U-21 EM. Mht at Mudryk var dobbelt så dyr til tross for "english tax" på Gordon blir det en interessant duell. Jeg håper at Mudryk vil herje, men jeg ser en risiko for at han vil bli en av flere bevis på at gode data fra mindre ligaer ikke er direkte overførbare til PL.

Time will show, men vi har kjøpt mange spillere med gode data fra mindre ligaer og det er et veldig stort eksperiment. Som utgangspunkt har jeg mer sansen for Newcastles tilnærming hvor de går for det vi vet fungerer i PL.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Ref Gordon, er det noe man vet fungerer? Ble jo holdt ute av laget av Jacob Murphy, en spiller som i hvert fall jeg ikke anser som «all that». Gordon har noen spennende kvaliteter, men at han plutselig ble jaktet så hardt av Newcastle og Chelsea har jeg null forståelse for, men dette er jo folk som kan mye mer enn meg så det er sikkert noe der.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Wellé skrev: tor jun 15, 2023 2:17 pm Ref Gordon, er det noe man vet fungerer? Ble jo holdt ute av laget av Jacob Murphy, en spiller som i hvert fall jeg ikke anser som «all that». Gordon har noen spennende kvaliteter, men at han plutselig ble jaktet så hardt av Newcastle og Chelsea har jeg null forståelse for, men dette er jo folk som kan mye mer enn meg så det er sikkert noe der.
Det største tegnet på at Gordon ble overhypet og man overbetalte for han er Everton fansen sin reaksjon... De skjønte ikke hvorfor noen ville betale så mye for han.

Gordon er en dyrere versjon av Daniel James

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Wellé skrev: tor jun 15, 2023 2:17 pm men dette er jo folk som kan mye mer enn meg så det er sikkert noe der.
Det er min konklusjon også. Samtidig mener jeg at jeg kan se "noe" ved ren øyetest.

Forsåvidt interessant at Lew nevnte Amadou Onana i går. Det er en annen spiller som mine øyne liker, men som jeg antar at data ikke støtter mht Lew sin vurdering.

Samtidig kan man problematisere om det faktisk er slik at data ikke støtter f.eks Gordon og Onana. Chelsea bruker åpenbart data når de vurderer spillere og når de ender opp med disse som "targets" er det fordi de har vektklagt noen data / egenskaper mer enn andre. I disse tilfellene er det trolig fysiske egenskaper, mens på twitter og debattforumer går folk typisk "all in" på tekniske egenskaper. Mitt syn på det er at et godt fotballlag består ikke av 11 Iniestaer. Det er riktig og klokt å lete etter komplementære ferdigheter og begge disse kunne / kan tilføre oss noe vi mangler, som igjen kan gjøre at tekniske spillere som Enzo kan få mer ut av sine styrker.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Wellé skrev: tor jun 15, 2023 2:17 pm Ref Gordon, er det noe man vet fungerer? Ble jo holdt ute av laget av Jacob Murphy, en spiller som i hvert fall jeg ikke anser som «all that». Gordon har noen spennende kvaliteter, men at han plutselig ble jaktet så hardt av Newcastle og Chelsea har jeg null forståelse for, men dette er jo folk som kan mye mer enn meg så det er sikkert noe der.
De aller fleste Chelsea-fans var klar på at man ikke ønsket ham, både basert på øyetest og underliggende tall. Og selvsagt pris.

Store deler av Everton sin fanbase var forbanna på ham pga svake prestasjoner og mente han ikke fortjente å spille for dem. De lo seg ihjel av rapportere priser og var stooorfornøyd med £45m fra Newcastle til slutt.

Har ikke fått med meg hva Newcastlefansen mente, men kan ikke tro at de er storfornøyd de heller. Han har spilt minimalt og startet 4 av ca 25 kamper etter overgangen mens feks Jacob Murphy har spilt istedenfor. Viste at tallene fra Everton kanskje ikke er en fluke med sitt 1 mål og 0 assist for dem. Endte sesongen med 4 mål og 0 målgivende på 1500 min.

Fyller 23 år denne sesongen og er for meg en av få spillere som fremstår AKKURAT som fansen antok etter overgang til en bedre klubb.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Orakelet skrev: tor jun 15, 2023 2:28 pm
Wellé skrev: tor jun 15, 2023 2:17 pm men dette er jo folk som kan mye mer enn meg så det er sikkert noe der.
Det er min konklusjon også. Samtidig mener jeg at jeg kan se "noe" ved ren øyetest.

Forsåvidt interessant at Lew nevnte Amadou Onana i går. Det er en annen spiller som mine øyne liker, men som jeg antar at data ikke støtter mht Lew sin vurdering.
Det kommer jo an på hvilke data man legger til grunn. Onana har vel ganske ekstreme defensive/fysiske tall, noe som er kjempeflott. Gordon sine tall tilsa en veik 800-meterløper forkledd i en skapende rolle.

Jeg vet at @Inbetweener er mer positiv til Onana enn meg, og jeg er heller ikke helt fremmed om prisen blir mye lavere enn £55m. Men synes fortsatt at det å hente en 22-åring fra et grufullt Everton-lag som ikke jaktes av andre presumtive topplag er litt Europa League-signering. Men det handler mer om mine fordommer kanskje, får se mer på Onana etterhvert. Det handler vel også mer om hva vi tror han kan bli enn hva han er idag og i 23/24.

Onana(22)-Lavia(19)-Enzo(22) med to ultraoffensive backer i James/Gusto og Chilwell/Hall kunne vel vært ganske spennende. To svært gode pasningsspillere og et fysisk duellmonster Både i luft og langs bakken i Onana.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Om Reece James har tatt noen grep og forsøker seg med litt mindre masse for å få orden på kroppen så er jeg all for it. Må bare håpe at han evt ikke mister for mye av det som gjør ham spesiell.


Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Lukaku og Inter oppfører seg som om Chelsea ikke har betalt de 100 mill og 325 000 i uka for at Lukaku skal prestere så godt han kan for Chelsea



Jeg blir så provosert av frekkheten. På dette stadiet bør vi gi F i hva Lukaku ønsker og plassere han på reservelaget om nødvendig.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Orakelet skrev: tor jun 15, 2023 6:07 pm Lukaku og Inter oppfører seg som om Chelsea ikke har betalt de 100 mill og 325 000 i uka for at Lukaku skal prestere så godt han kan for Chelsea



Jeg blir så provosert av frekkheten. På dette stadiet bør vi gi F i hva Lukaku ønsker og plassere han på reservelaget om nødvendig.
Ikke alle forunt å ha «en av verdens fem beste spisser» på reservelaget.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

tbb skrev: tor jun 15, 2023 6:10 pm Ikke alle forunt å ha «en av verdens fem beste spisser» på reservelaget.
Nei, det er like dumt som å ha verdens dyreste stopper på reservelaget.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Orakelet skrev: tor jun 15, 2023 6:17 pm
tbb skrev: tor jun 15, 2023 6:10 pm Ikke alle forunt å ha «en av verdens fem beste spisser» på reservelaget.
Nei, det er like dumt som å ha verdens dyreste stopper på reservelaget.
Påstanden om at han var topp fem? Enig! Den var dum den!

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

tbb skrev: tor jun 15, 2023 6:28 pm
Orakelet skrev: tor jun 15, 2023 6:17 pm
tbb skrev: tor jun 15, 2023 6:10 pm Ikke alle forunt å ha «en av verdens fem beste spisser» på reservelaget.
Nei, det er like dumt som å ha verdens dyreste stopper på reservelaget.
Påstanden om at han var topp fem? Enig! Den var dum den!
Du får konfrontere Sky sports transfer show som gjorde vurderingen. Så vidt jeg husker var det Lewa, Kane, Haaland, Lukaku og den siste husker jeg ikke.

Ta gjerne en runde med Lukaku selv også:

https://www.goal.com/en/news/top-five-s ... ur0242g9a8

Forøvrig er det intet nytt at spisser blir ødelagt i Chelsea. Det spiller ingen rolle hvor gode de er før de kommer til Chelsea. Vi ødelegger de uansett, enten de heter Shevchenko, Torres eller Lukaku.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

Orakelet skrev: tor jun 15, 2023 7:09 pm
tbb skrev: tor jun 15, 2023 6:28 pm
Orakelet skrev: tor jun 15, 2023 6:17 pm

Nei, det er like dumt som å ha verdens dyreste stopper på reservelaget.
Påstanden om at han var topp fem? Enig! Den var dum den!
Du får konfrontere Sky sports transfer show som gjorde vurderingen. Så vidt jeg husker var det Lewa, Kane, Haaland, Lukaku og den siste husker jeg ikke.

Ta gjerne en runde med Lukaku selv også:

https://www.goal.com/en/news/top-five-s ... ur0242g9a8

Forøvrig er det intet nytt at spisser blir ødelagt i Chelsea. Det spiller ingen rolle hvor gode de er før de kommer til Chelsea. Vi ødelegger de uansett, enten de heter Shevchenko, Torres eller Lukaku.
Siden jeg ikke hadde helt den muligheten tok jeg det med en her inne som var helt overbevist om dette, og som åpenbart trodde det var en god investering. Det ble artig nok det!

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Jeg er en større fan av Amadou Onana enn jeg var av Gordon, i hvert fall. Onana har i det minste et par helt sjuke tall som jeg forstår at frister vårt nye rekrutteringsteam. Han er nesten to meter med enorm utholdenhet og ganske bra fart i beina. Ispedd en ganske god teknikk er det i det hele tatt et spennende objekt. Han har i tillegg til dette noen parametere som er helt vanvittige. 71% av driblere taklet; det er utrolig. Caicedo og Rice, som jeg anser som ligaens beste defensive midtbanespillere/ballvinnere ligger rundt 60%. Så er ikke alle taklinger like, men noe kan man lese i det. Sist, men ikke minst, gjør høyden hans at han blir en trussel på offensiv dødball og en styrke på defensive. I tillegg til det har det en ganske stor betydning på utspark fra keeper, selv om det var viktigere før, før alle lag skulle spille seg ut bakfra. Det jeg ser med Onana er at han vil trenge en del taktisk skolering for å mestre en 6’er-rolle. Han har spilt mer lik en 8’er hittil i Everton og Lille.

(Onana har jeg faktisk blitt ganske positiv til. Der Gordon leverte blodrøde tall over hele fjøla - minus taklinger og interceptions - på FBRef, er Onana grønn og mørkegrønn på det defensive og ganske midt på treet på det meste annet.)

Men etter dagens nyheter som sier at Arsenal har trukket seg ut av et eventuelt kjøp av Caicedo så klarer jeg ikke tenke på andre enn han. Joda, jeg tror fortsatt at vi stiller bak United (CL og lønn) og kanskje også Bayern (hvis de skulle melde seg på), men det er et steg nærmere. Om vi hadde fått tak i Caicedo nå kunne vi kjørt en gambling på andremann. Så god og robust er Caicedo. En helt vanvittig spiller (jeg har benner’n). Gamblingen kan innebære flere alternativer.

1) Vi henter et supertalent i den rene 6’er-posisjonen. Lavia er det største talentet fra PL, men Lucas Gourna fra Salzburg er like spennende. De har litt ulike styrker, der førstnevnte også er et ganske spinnvilt talent som dyptliggende playmaker, mens sistnevnte er en ekte bauta og har et potensial som ren defensiv midtbanespiller som jeg sjeldent har sett. The man is made out of steel (steal). Nevnte Gourna for første gang i høst, og senest i april som en mulig makker for Enzo. Jeg tror dog han er bound for en Leipzig-overgang neste sommer, før han selges til en topp europeisk klubb om tre eller fire år for en milliard-ish.

2) Vi kan hente A. Onana eller Y. Fofana. Førstnevnte er PL proven og har en spennende nok sammensetning av datagrunnlag og fysiske parametere som gjør at han er særdeles spennende. Sistnevnte kommer til å bli ganske billig siden Monaco er strapped for cash. Med Caicedo i boks kan vi gi Y. Fofana det tilvenningsåret Yoko Ono aldri fikk når vi solgte Matic til United og kastet Bakayoko inn i flammene fra start. Jeg er ingen fan av Fofana, men ser at han har en del ferdigheter som er spennende.

3) Vi gambler på at Enzo og Caicedo kan spille mer eller mindre rubbel og bit i en kort sesong, og supplerer godt med minutter på Chukwu, Hall og kanskje også Santos. Det er litt risky, men de to første er jeg helt bombesikker på at kan gå inn å gjøre en adekvat jobb i de «enklere» kampene allerede til neste år. Santos er en joker og jeg tror faktisk at han kommer til å få en oppriktig sjanse til å imponere i pre-season. Hans største baug er at han ikke har en naturlig rolle i 4-2-3-1, men er mye bedre som en indreløper i 4-3-3.

I skrivende stund ser jeg at Matt Law mener at Brighton vil ha Enzo-penger for Caicedo. Som han som har forumets største Caicedo-boner er jeg litt i stuss over hva jeg skal mene. På den ene siden mener jeg at han er så god. Han er den beste og vil bare bli bedre. På den andre siden mener jeg fortsatt at spillere som har i hovedoppgave å ødelegge/vinne ball ikke er verdt de summene som Enzo og Bellingham krever. Caicedo er en 100 millioners mann i en ikke-100 millioners posisjon. Så skal det sies at jeg ikke tror siste ord er sagt her. Caicedo ble mot sin vilje i januar, tilsynelatende med en pakt om at han får dra i sommer hvis det kommer inn et bra bud. Brighton, slik de driver klubb, er ikke nødvendigvis så bra tjent med å holde spillere mot sin vilje. Det kan påvirke deres fremtidige rekruttering av stortalenter.

(Hvis Brighton krever 100+ millioner for Caicedo burde vi gå fra avtalen. Det kommer de aldri til å få fra noen, tror jeg, så da får Bloom deale med en misfornøyd spiller. Kjøp heller Onana og en av Lavia eller Gourna.)

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

tbb skrev: tor jun 15, 2023 7:29 pm Siden jeg ikke hadde helt den muligheten tok jeg det med en her inne som var helt overbevist om dette, og som åpenbart trodde det var en god investering. Det ble artig nok det!
Lukaku, Ziyech, Auba m.fl. er gode spillere som kunne fungert i Chelsea, hvis vi tilpasset spillestilen etter deres styrker.

Jeg tror Chelseas intensjon når Lukaku ble hentet var å endre formasjon. Vi hadde to spisser som begge var best i en duo (Lukaku og Werner) og på høyresiden hadde vi en veldig god pasningsfot som trengte noen foran mål til å sikte på (Ziyech).

Så viste det seg at Chelsea likevel var bedre med en frontrekke hvor ingen scorte mål, men hvor alle løp veldig mye (Werner-Havertz-Mount). Greit nok det. Denne frontrekka vant CL for oss så jeg skal ikke klage.

Mer interessant er det at vi solgte Werner i sommer og denne sommeren kan de to andre (Mount og Havertz) bli solgt. Det betyr at vi denne gangen ikke har noe valg. Vi må finne på noe nytt i angrep.

Betyr det at et nytt storkjøp ala Osimhen vil lykkes? Nei, vi vil nok klare å ødelegge han også. Betyr det at jeg ikke vil være positiv hvis vi signerer han? Nei, jeg vil nok klare å overbevise meg selv nok en gang om at det denne gangen vil bli annerledes

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Wankeren Plettigoal mener at Caicedo har bestemt seg for å slutte seg til oss. Final negotiations. Is it true? You just never know.

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Meget lite fan av å ha et totalt usexy gambling-firma på drakta til neste år. Det er kvalmt, det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»