Nye norske kostholdsråd

Svar
Dundersalt

Nye norske kostholdsråd

Legg inn av Dundersalt »

Tirsdag 20. juni ble de nye nordiske ernæringsanbefalingene (NNR2023) lansert på Island. NNR2023 er en rapport som oppsummerer kunnskapen på kostholdsområdet, og vil danne grunnlaget for revidering av de norske kostrådene.

Ministerråd er oppdragsgiver for NNR2023. Bestillingen til NNR-komiteen var å:
  • Oppdatere anbefalinger for energi, makro- og mikronæringsstoffer.
  • Utvikle en kunnskapsbasert plattform for nasjonale matvarebaserte kostråd.
  • Utvikle en kunnskapsbasert plattform for integrering av miljømessig bærekraft i de matvarebaserte kostrådene.

Noen av hovedanbefalingene i rapporten:
  • Spis mer grove kornprodukter. Fullkorn bør utgjøre minst 90 gram per dag.
  • Frukt, bær og grønnsaker. Anbefaler et variert inntak på mellom 500 og 800 gram per dag.
  • Poteter anses å være del av et sunt og miljøvennlig matkonsum. Kokte eller bakte poteter anbefales, tilberedt med lite fett og salt. Man bør ikke spise mye av frityrstekte poteter.
  • Bønner og linser: Det anbefales at belgfrukter inngår som en betydelig del av kostholdet.
  • Hvitt kjøtt: Det anbefales ikke at konsumet øker fra dagens nivå.
  • Fisk: Det anbefales å spise 300–450 gram fisk i uken fra bærekraftig forvaltede bestander. Av dette bør 200 gram være fet fisk.
  • Melk og andre meieriprodukter: Moderat bruk. 350–500 milliliter melk med lavt fettinnhold per dag er nok til å møte behovet for kalsium og vitamin B12.
  • Fruktjuice bør holdes på lavt til moderat inntak. Bør begrenses for barn.
  • Alkohol: Det er ingen trygg terskel for alkoholbruk. Anbefalingen går derfor ut på at man bør unngå å drikke alkohol, og hvis man drikker, bør inntaket være svært lavt.
Kilde: https://www.vg.no/nyheter/i/eJRMey/nord ... oett-i-uka

------------------

De norske kostholdsrådene er antatt at kommer våren 2024, men vil være basert på kunnskapsgrunnlaget som nå er publisert. For første gang skal altså bærekraft og miljø-aspektet innarbeides i kostholdsrådene.

Hva tenker dere om de nye rådene?

Det finnes enorme mengder og varianter av dietter der ute. Felles for alle er at de har både sterke forkjempere og motstandere . Graden av dokumentasjon er svært varierende, spesielt på langtidseffekter av ulike "strenge dietter".

I dagens samfunn, der det kan være vanskelig å vite hva som er rett og ikke av informasjon man finner på nett, er det svært nyttig at det finnes et grundig utarbeidet forslag som har vurdert helheten i forskningen.

Jeg syntes det er positivt at miljø hensyntas i slike råd, men håper virkelig de norske kostholdsrådene vil være helt tydelige på hvilke råd som gis med grunnlag i helseeffekt og hva som skyldes klimahensyn.

Blandes dette sammen vil det for en enkeltperson undergrave troverdigheten til rådene, og poenget med å hs offentlige råd blir borte. Den enkelte kan godt ønske å ta hensyn til klima og miljø, men vil naturlig nok først og fremst være opptatt av sin egen helse.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Heldigvis bare råd så jeg blir å spise og drikke som jeg gjør i dag.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Kommer langt med et balansert kosthold og fornuftig BMI.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Mindre kalorier, mere puls.

Tut-tut.

HeskeyTime

Legg inn av HeskeyTime »

Lykke til med å holde en voksen mann mett på dette, og blir tungt for pengboka med 500-800 gram frukt og grønt hver dag.

vidar

Legg inn av vidar »

Noen må stoppe disse nørdene

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

You will eat ze bugs

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Jeg er veldig for at vi skal ha fokus på miljø, men samtidig synes jeg det er litt merkelig at man skal ta miljøhensyn når man legger grunnlaget for kostholdsråd til befolkningen. Kostholdsråd burde være basert på hva som er best for helsa til den gjennomsnittlige nordmann, og fint lite annet. Forstår jo at kosthold og miljø kan gå veldig hånd-i-hånd, men det burde jo være nokså likegyldig når det skal vurderes hvorvidt matvare A eller B er best for et sunt kosthold på et generelt grunnlag. Om det viser seg at det beste for oss å konsumere tilfeldigvis er det samme som er best for miljøet så jo det prima, men det skal jo være et resultat av hva som er best for kostholdet, og ikke hva som er best for miljøet.

Alkohol sier jo seg selv, er jo ingenting positivt med alkohol for kroppen sin del. Kan vel argumenteres for at det kan ha en positiv effekt på mental og psykisk helse, men det vil jo variere fra person til person, og for noen så vil det være ditto negativt for mental og psykisk helse. Men dette skaper jo debatt rundt hvorvidt mennesker burde ha frihet til å ruse seg eller ikke. Alkohol er eneste lovlige rusmiddel i Norge, og man kan jo late som aldri så mye, men folk flest har faktisk en glede av å ruse seg. Nordmenn flest gjør det faktisk på mer eller mindre fast basis hver helg.

Disse rådene legger opp til at vi ønsker at Nordmenn skal redusere sitt alkoholkonsum, noe som er logisk da det er temmelig negativt for folkehelsa. Alkohol har ekstremt høy energitetthet, og fører gjerne til økt kaloriinntak på toppen så det bidrar så definitivt til økt gjennomsnittlig BMI i befolkningen. Ikke minst så vil kroppen alltid prioritere nedbrytning av alkohol fremfor alt annet, så alt fra søvn, søvnkvalitet, til generell restitusjon og alt blir markant redusert når det er alkohol i kroppen. I 2023 så vet vi jo at alkohol er et temmelig dårlig rusmiddel på nærmest alle måter.

Men det fremstår fullstendig urealistisk at vi skal legge opp til en hverdag hvor voksne mennesker ikke skal ha muligheten for å ruse seg i en eller annen grad. Så om man skal ha noe som helst realistisk håp om at alkoholkonsumet skal gå ned, så må det nesten bli tilgang på alternative måter å ruse seg som er bedre for folkehelsa. Nå har jeg null erfaring med Cannabis/Marihuana selv, men dette er jo veldig mye argumentasjonen for legalisering. Og det virker jo litt snodig å komme med et kostholdsråd som sier 0 alkohol, samtidig som vi i Norge har null alternativer å gå til utover alkoholen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Man bør unngå å drikke alkohol. Man skal knapt ha en munnfull rødt kjøtt.

Kunne de ikke heller sagt at målet var at folk skal kjede seg i hjel før de er 67 slik at man unngår eldrebølgen?

Hei! La oss spise en kilo belgfrukt om dagen og legge ferieturen til skauen bak huset. Da redder man den fysiske helsen og klimaet. Drit i at livet blir fucking miserabelt.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

HeskeyTime skrev: tir jun 20, 2023 10:28 am Lykke til med å holde en voksen mann mett på dette, og blir tungt for pengboka med 500-800 gram frukt og grønt hver dag.
Her overdriver du vel kraftig fordi du rett og slett ikke liker de nye rådene.

500-800 gram grønnsaker per dag får man vel fint i seg til under 15 kr. F eks en banan, ett eple, en gulrot og litt annet grønt til middagen så er man i mål.

Dessuten anbefaler de nye rådene at man bytter ut en del av kjøttet med bønner og linser. Det har jeg selv gjort og jeg kan garantere deg at det metter like bra som kjøtt, og jeg er en voksen mann på 190 cm og rett over 100 kg med god appetitt.. Dessuten koster det en brøkdel av hva man må betale for kjøtt. Selv de ferdige hermetiserte bønnene og linsene er billige, men hvis man gidder å kjøpe og bløtlegge/tilberede de tørkede bønnene og linsene, så er prisen latterlig lav.
Jeg vil bare legge til at jeg ikke er kjøtthater. Jeg bruker fortsatt kjøtt eller fisk til nesten alle varme måltider, men bytter ut noe av kjøttet med bønner og linser i retter hvor det passer, som f eks gryteretter, lasagne og andre pastaretter.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

PapaSmurf skrev: tir jun 20, 2023 11:11 am Man bør unngå å drikke alkohol. Man skal knapt ha en munnfull rødt kjøtt.

Kunne de ikke heller sagt at målet var at folk skal kjede seg i hjel før de er 67 slik at man unngår eldrebølgen?

Hei! La oss spise en kilo belgfrukt om dagen og legge ferieturen til skauen bak huset. Da redder man den fysiske helsen og klimaet. Drit i at livet blir fucking miserabelt.
350-500 gram rødt kjøtt i uken er vel noe mer enn en munnfull. Man får jo fint 3 kjøttmiddager i uken for deh mengden, og da kan man spise hvitt kjøtt og fisk de andre dagene i uken.
Folk som ikke liker disse rådene overdriver veldig, men det er jo bare råd til befolkningen, så hvorfor irritere seg så mye over at myndighetene faktisk gir befolkningen gode råd? Det forstår jeg rett og slett ikke....

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Det er jo noe med at ting skal være bærekraftig, og da tenker jeg ikke på miljøet. Jeg og kona har funnet mange vegetarretter som er riktig så gode, men en gjenganger er at de ofte har et temmelig høyt fett og salt innhold. Moussaka er jo kjempedigg og fungerer like bra vegetar som med kjøtt. Men spesielt sunt er det jo ikke. Og dette er dessverre min erfaring med vegetarretter sånn generelt. Skal jeg bli mett og holde meg mett på det så må det som oftest et relativt høyt fettinnhold i retten. Har forsøkt meg på noen gode salater til middag uten kjøtt, og disse kan man også få til å bli riktig så gode når man har en god hjemmelaget dressing osv. Ting som ruccola, baby leaf osv. ikke minst ting som granateple kan være veldig godt det. Men selv etter til fulle tallerkener så føler jeg meg ikke mett, og jeg må smør meg et par knekkebrød 1-2 timer etterpå. For de av oss som sliter med irritabel tarm så er jo ting som bønner temmelig krise. Resulterer bare i masse gass og en mage som får det det til å se ut som man er gravid kort tid etterpå.

Det sunneste måltidet jeg har er min frokostcocktail som består av syrnet melk, gresk yoghurt, 4-korn blanding, nøtter (valnøtter, hasselnøtter og mandler), frø (chia, lin, sesam), også tar jeg gjerne på noe form for frukt og quinoa på toppen. Men man dør jo litt innvendig av å spise det for det er så kjipt at det nærmest suger livsgnist ut av en når man spiser det. Men jeg gjør mitt beste for å motivere meg til å spise dette et par ganger i uka da det er kjempesunt og tilnærmet næringskomplett. Og med tre kroniske diagnoser i kroppen så er det veldig fordelaktig at jeg får i meg komplett sett med næringsstoffer via maten, og ikke bare via medisiner og tilskudd.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1584

Legg inn av Maxus5 »

"You will enjoy nothing and you will be happy "

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Benkeslitern skrev: tir jun 20, 2023 11:19 am
HeskeyTime skrev: tir jun 20, 2023 10:28 am Lykke til med å holde en voksen mann mett på dette, og blir tungt for pengboka med 500-800 gram frukt og grønt hver dag.
Her overdriver du vel kraftig fordi du rett og slett ikke liker de nye rådene.

500-800 gram grønnsaker per dag får man vel fint i seg til under 15 kr. F eks en banan, ett eple, en gulrot og litt annet grønt til middagen så er man i mål.

Dessuten anbefaler de nye rådene at man bytter ut en del av kjøttet med bønner og linser. Det har jeg selv gjort og jeg kan garantere deg at det metter like bra som kjøtt, og jeg er en voksen mann på 190 cm og rett over 100 kg med god appetitt.. Dessuten koster det en brøkdel av hva man må betale for kjøtt. Selv de ferdige hermetiserte bønnene og linsene er billige, men hvis man gidder å kjøpe og bløtlegge/tilberede de tørkede bønnene og linsene, så er prisen latterlig lav.
Jeg vil bare legge til at jeg ikke er kjøtthater. Jeg bruker fortsatt kjøtt eller fisk til nesten alle varme måltider, men bytter ut noe av kjøttet med bønner og linser i retter hvor det passer, som f eks gryteretter, lasagne og andre pastaretter.
Hovedutfordringen jeg som oftest opplever med bønner og linser, da spesielt bønner er at det absorberer smak. Kjøtt, selvsagt i varierende grad ut ifra hva slags du benytter tilsetter smak. Lager du f.eks. en gryterett, eller lasgne hvor du kjører vegetar fremfor kjøtt så må du ha mer kraft osv i sausen for at det ikke skal være temmelig merkbar redusert smak på retten. Er helt enig det at om en gryterett i seg selv inneholder kjøtt eller ikke spiller ikke så veldig stor rolle. For utenom at spesielt bønner gir vesentlig mer luft i magen og plager med tarmen for min del. Men fettet fra kjøttet er jo en fryktelig essenssiell del av smakstilsteningen i veldig mange retter. Så fjerner du kjøttet så må du kompensere på andre måter for å øke smaksprofilen. Det er hvertfall min erfaring.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

Spiser litt av alt jeg liker uansett miljø, sorry, kostholdsråd. I tillegg små måltider, alltid grønt, forsiktig med sukker og fett. Litt aktivitet med turgåing, hagearbeid ol. Ingen overdrivelse den ene eller andre veien. Har nådd mine 77 og planlegger for 20 år til.

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Også er det jo naturligvis den evige diskusjonen om hvorvidt redusert kjøttkonsum har noe særlig med kostholdet i seg selv å gjøre da. Det er jo ikke sånn at kjøtt er negativt for helsa, det er masse viktige næringsstoffer i kjøtt. Det er vel i utgangspunktet sånn at kjøttkonsumet ditt neppe er noe voldsomt til problem med mindre du har reelle problemer med LDL kolesterolet.

Dette er jo litt sånn det er med nesten alt man får i seg. Selv det som er veldig sunt blir negativt om det inntas i for store menger på fast basis. Mye fokus på D-Vitamin og JOD i Norge for tiden, men dette er jo klassiske ting som er helt essensielt for kroppen å få i seg, men bikker du de anbefalte verdiene på relativt fast basis så er det på grensen til giftig for kroppen.

Dette er litt det samme som at det ble lagt opp til at mettet fett og fett fra meieriprodukter var veldig fyfy i en periode. Men i etterkant så har det jo vist seg at det er jo helt uproblematisk så lenge man ikke får i seg for mye av det. Det er jo ikke sånn at en smørpakke med plantemargarin er noe sunnere enn en smørpakke med fett fra meieri. Men om du først skal smøre deg fem skiver per dag med ett tykt lag med smør så er det fort bedre med plantemargarin, men i utgangspunktet så er problemstillingen at du burde redusere mengden smør i seg selv. Og det er generelt mer smak fra "ekte" smør, så flere ender opp med mer smør på skiva når det går for plantemargarin. Da forsvinner veldig mye av poenget.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

RamGuy skrev: tir jun 20, 2023 11:35 am
Benkeslitern skrev: tir jun 20, 2023 11:19 am
HeskeyTime skrev: tir jun 20, 2023 10:28 am Lykke til med å holde en voksen mann mett på dette, og blir tungt for pengboka med 500-800 gram frukt og grønt hver dag.
Her overdriver du vel kraftig fordi du rett og slett ikke liker de nye rådene.

500-800 gram grønnsaker per dag får man vel fint i seg til under 15 kr. F eks en banan, ett eple, en gulrot og litt annet grønt til middagen så er man i mål.

Dessuten anbefaler de nye rådene at man bytter ut en del av kjøttet med bønner og linser. Det har jeg selv gjort og jeg kan garantere deg at det metter like bra som kjøtt, og jeg er en voksen mann på 190 cm og rett over 100 kg med god appetitt.. Dessuten koster det en brøkdel av hva man må betale for kjøtt. Selv de ferdige hermetiserte bønnene og linsene er billige, men hvis man gidder å kjøpe og bløtlegge/tilberede de tørkede bønnene og linsene, så er prisen latterlig lav.
Jeg vil bare legge til at jeg ikke er kjøtthater. Jeg bruker fortsatt kjøtt eller fisk til nesten alle varme måltider, men bytter ut noe av kjøttet med bønner og linser i retter hvor det passer, som f eks gryteretter, lasagne og andre pastaretter.
Hovedutfordringen jeg som oftest opplever med bønner og linser, da spesielt bønner er at det absorberer smak. Kjøtt, selvsagt i varierende grad ut ifra hva slags du benytter tilsetter smak. Lager du f.eks. en gryterett, eller lasgne hvor du kjører vegetar fremfor kjøtt så må du ha mer kraft osv i sausen for at det ikke skal være temmelig merkbar redusert smak på retten. Er helt enig det at om en gryterett i seg selv inneholder kjøtt eller ikke spiller ikke så veldig stor rolle. For utenom at spesielt bønner gir vesentlig mer luft i magen og plager med tarmen for min del. Men fettet fra kjøttet er jo en fryktelig essenssiell del av smakstilsteningen i veldig mange retter. Så fjerner du kjøttet så må du kompensere på andre måter for å øke smaksprofilen. Det er hvertfall min erfaring.
Jeg kan ikke si at jeg har lagt merke til at det blir mindre smakfullt når jeg bytter ut noe av kjøttet med bønner eller linser, men det kan vel kanskje skje. Mulig jeg ikke merker den effekten fordi jeg bruker en del krydder i maten.

Jeg har heller aldri opplevd problemer med mage eller tarm ved bruk av bønner og linser, men jeg vet at noen får slike plager.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

HeskeyTime skrev: tir jun 20, 2023 10:28 am Lykke til med å holde en voksen mann mett på dette, og blir tungt for pengboka med 500-800 gram frukt og grønt hver dag.
Bilde

Queenie

Legg inn av Queenie »

HeskeyTime skrev: tir jun 20, 2023 10:28 am Lykke til med å holde en voksen mann mett på dette, og blir tungt for pengboka med 500-800 gram frukt og grønt hver dag.
Frukt og grønt er fortsatt billigere enn alt annet... null problemer å få tak i 500 g grønnsaker til 10-15 kr.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Flott at de går foran og oppfordrer til avhold/måtehold med alkohol. Jeg spiser mye mer enn 3-400 g fisk i uken, rødt kjøtt tror jeg ikke er så langt unna (1-2 middager).

Skjønner ikke sytet om grønnsaker her, det billigste er å ha mye grønt i kosten.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Queenie skrev: tir jun 20, 2023 1:18 pm
HeskeyTime skrev: tir jun 20, 2023 10:28 am Lykke til med å holde en voksen mann mett på dette, og blir tungt for pengboka med 500-800 gram frukt og grønt hver dag.
Frukt og grønt er fortsatt billigere enn alt annet... null problemer å få tak i 500 g grønnsaker til 10-15 kr.
Det er verken godt eller metter som hovedrett. Duger kun som tilbehør.

Vi er ikke drøvtyggere.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Kaffe: Moderat inntak av kaffe, cirka 1-4 kopper daglig, og te kan være en del av et sunt kosthold. Totalkonsumet bør begrenses til 400 mg koffein hver dag.
Dette målet kommer jeg ikke til å prøve på engang. I skrivende stund er jeg i ferd med å tylle i meg kaffikopp nr. 7 for dagen. Og jeg har ikke tenkt til å gi meg enda.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Boccherini skrev: tir jun 20, 2023 10:17 am Mindre kalorier, mere puls.

Tut-tut.
Kan på godt bergensk deles inn i antall skillingsboller per tur opp Ulriken. Vanskeligere er det faktisk ikke.

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

Glycinello skrev: tir jun 20, 2023 2:29 pm Kaffe: Moderat inntak av kaffe, cirka 1-4 kopper daglig, og te kan være en del av et sunt kosthold. Totalkonsumet bør begrenses til 400 mg koffein hver dag.
Dette målet kommer jeg ikke til å prøve på engang. I skrivende stund er jeg i ferd med å tylle i meg kaffikopp nr. 7 for dagen. Og jeg har ikke tenkt til å gi meg enda.
Dette er jo bygd på et slags antatt snitt for hele befolkningen.
Noen burde kanskje ikke drikke kaffe, andre kan drikke så mye de orker - og orker gjør vi :mrgreen:

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

PapaSmurf skrev: tir jun 20, 2023 11:11 am Man bør unngå å drikke alkohol. Man skal knapt ha en munnfull rødt kjøtt.

Kunne de ikke heller sagt at målet var at folk skal kjede seg i hjel før de er 67 slik at man unngår eldrebølgen?

Hei! La oss spise en kilo belgfrukt om dagen og legge ferieturen til skauen bak huset. Da redder man den fysiske helsen og klimaet. Drit i at livet blir fucking miserabelt.
Dette er jo bygd på et slags antatt snitt for hele befolkningen, hva som er det beste.
Man kan ikke gi råd som er spesifikke for alle og enhver - det er jo klin umulig.
Det er ingen som tvinger deg til å ete mindre kjøtt, selv om noen sikkert ønsker det, og i alle fall ikke ennå...

Jeg eter ikke lenger verken kjøtt eller fisk (men noe melkeprodukt og masse egg), men det er ikke på grunn av dette og ei heller av prinsipielle grunner. Du kjeder deg ikke, jeg kjeder meg ikke.

Jeg tror at dersom man ikke hadde blandet inn "klima" i dette, så ville det ikke skapt så mye styr.
Så man kan lure på om det er slik at man bruker matråd for å også skremme opp om klima - som en slags dugnad på det også.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

return_of_drakkar skrev: tir jun 20, 2023 7:05 pm
Glycinello skrev: tir jun 20, 2023 2:29 pm Kaffe: Moderat inntak av kaffe, cirka 1-4 kopper daglig, og te kan være en del av et sunt kosthold. Totalkonsumet bør begrenses til 400 mg koffein hver dag.
Dette målet kommer jeg ikke til å prøve på engang. I skrivende stund er jeg i ferd med å tylle i meg kaffikopp nr. 7 for dagen. Og jeg har ikke tenkt til å gi meg enda.
Dette er jo bygd på et slags antatt snitt for hele befolkningen.
Noen burde kanskje ikke drikke kaffe, andre kan drikke så mye de orker - og orker gjør vi :mrgreen:
Amen, brother!

Frode57
Innlegg: 1290

Legg inn av Frode57 »

Ei regjering fra helvete prøver å torpederte de nye rådene før de er offentlige. Og NRK står med mikrofonene klare for bøndene . Jeg skjønner ikke hvorfor NRK skal holde på med slikt negativ kostholdsråd.
Det skader helsen til folk. Det skader landbruket som blir for trege i sin respons på de nye rådene.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Disse rådene er ekstreme. Er voldsomt hvordan politikere skal detaljstyre livene våre, disse rådene kommer de ikke til å følge selv engang. Vil kun være klimafanatikere og avholdsfolk som vil følge dette. Men fint det, gjør det, så kan jeg leve. I snitt for befolkningen blir det vel bra.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

500-800 gr frukt og grønt pr dag??? Jeg klarer ikke å få meg så mye i løpet av ei uke en gang. Alt for mye.
I dag spiste jeg en gulrot, ca 80 gr og to poteter ca 150gr, dvs jeg klarte ikke mer enn en og en halv potet ved siden av 200 gr torsk og 100 gr bacon.
I tillegg spiste jeg to skiver brød med pålegg til frokost og et glass kefir. Mer mat makter jeg ikke i løpet av en dag. Så helt uaktuelt med så mye frukt og grønt.
Men jeg kommer ikke til å redusere inntaket av norsk rødt kjøtt. Norske beitedyr er bra for både klima, natur og helsa vår. Skjønt det meste av rødt kjøtt spiser jeg som pålegg.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

500-800 gr frukt og grønt pr dag??? Jeg klarer ikke å få meg så mye i løpet av ei uke en gang. Alt for mye.
I dag spiste jeg en gulrot, ca 80 gr og to poteter ca 150gr, dvs jeg klarte ikke mer enn en og en halv potet ved siden av 200 gr torsk og 100 gr bacon.
I tillegg spiste jeg to skiver brød med pålegg til frokost og et glass kefir. Mer mat makter jeg ikke i løpet av en dag. Så helt uaktuelt med så mye frukt og grønt.
Men jeg kommer ikke til å redusere inntaket av norsk rødt kjøtt. Norske beitedyr er bra for både klima, natur og helsa vår. Skjønt det meste av rødt kjøtt spiser jeg som pålegg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»